ECLI:CZ:NSS:2006:2.AS.57.2005
sp. zn. 2 As 57/2005 - 71
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Vojtěcha
Šimíčka a soudců JUDr. Miluše Doškové a JUDr. Karla Šimky v právní věci žalobce: L. W.,
zastoupeného JUDr. Tomášem Uzlem, advokátem se sídlem Dlouhá 16, Praha 1, proti
žalovanému: Ministerstvo dopravy, se sídlem nábřeží Ludvíka Svobody 12, Praha 1, o
kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 21. 6. 2005, č. j. 6
Ca 10/2004 - 40,
takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 21. 6. 2005, č. j. 6 Ca 10/2004 - 40,
se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
Žalobce (dále „stěžovatel“) včas podanou kasační stížností brojí proti shora
označenému rozsudku Městského soudu v Praze, kterým soud zamítl žalobu stěžovatele proti
rozhodnutí ministra dopravy ze dne 12. 11. 2003, č. j. 34/2003-510-RK/2. Citovaným
rozhodnutím byl zamítnut rozklad a bylo potvrzeno rozhodnutí Ministerstva dopravy, odboru
plavby a vodní dopravy ze dne 25. 8. 2003, č. j. 305/2003-230-NPL/5, o zamítnutí žádosti
stěžovatele o výměnu mezinárodního průkazu způsobilosti k vedení rekreačních plavidel pro
oblast 2.2 za nový průkaz se stejným oprávněním.
Stěžovatel v kasační stížnosti uplatňuje důvod obsažený v ustanovení §103 odst. 1
písm. a) s. ř. s., a namítá tak nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky
soudem v předcházejícím řízení.
Stěžovatel nejprve uvádí, že v roce 1992 obdržel mezinárodní průkaz způsobilosti
k vedení rekreačního plavidla s oprávněním 2.2, které zahrnovalo vnitrozemské vodní cesty,
včetně vnitrozemských vodních cest se statutem mořských vodních cest, plavbu
na uzavřených mořích bez omezení a na otevřených mořích do vzdálenosti 50 námořních mil
od bezpečného přístavu nebo kotviště. S účinností od 12. 12. 1997 byl tento průkaz vyměněn
za obdobný průkaz, vydaný jako časově neomezený. Dne 29. 9. 2000 však nabyla účinnosti
vyhláška č. 315/2000 Sb., o technickém a záchranném vybavení námořní jachty a prokazování
způsobilosti k vedení námořní jachty, která ve svém ustanovení §27 omezila platnost tohoto
průkazu do 1. 7. 2003; umožnila však stěžovateli zažádat si o výměnu stávajícího průkazu
za průkaz nový, ve smyslu vyhlášky č. 149/2001 Sb., o rekreačních jachtách.
Protizákonnost napadeného rozsudku městského soudu spatřuje stěžovatel v tom,
že ustanovení §49 odst. 5 zákona č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě (i z hlediska jeho
systematiky) neopravňuje ministerstvo k vydání vyhlášky, která by zrušila jeho dosavadní
mezinárodní průkaz způsobilosti k vedení rekreačního plavidla, neboť toto zákonné zmocnění
se týká průkazů způsobilosti k provozu námořních jachet. Přitom námořní jachta je určena pro
výdělečné účely, zatímco jachta rekreační jen pro sportovní nebo rekreační účely v rámci
vlastní potřeby, což je i případ stěžovatele. Vydáním předmětného ustanovení §27 vyhlášky
č. 315/2000 Sb. proto žalovaný překročil zákonné zmocnění. Navíc delegační ustanovení
§49 odst. 5 zákona č. 61/2000 Sb. hovoří o stanovení platnosti dříve vydávaných průkazů
způsobilosti, nikoliv o jejich zrušení. Stěžovatel proto považuje ustanovení §27–32 vyhlášky
č. 315/2000 Sb. za nezákonná a městský soud pochybil tím, že je takovými neshledal.
Stěžovatel dále uvádí, že předmětná vyhláška je protiústavní i proto, že v rozporu
s čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod stanoví povinnosti podzákonnou formou,
a pro srovnání poukazuje na přechodná ustanovení zákona č. 361/2000 Sb., o provozu
na pozemních komunikacích.
Třetí námitka brojí proti tomu, že stěžovatel nabyl předmětného mezinárodního
průkazu v dobré víře, a to bez časového vymezení, a nová právní úprava mu toto právo odňala
a dokonce i znemožnila získat obdobné oprávnění znovu. Byla tak porušena zásada zákazu
retroaktivity a ochrany nabytých práv. Proto také stěžovatel žádá, aby Nejvyšší správní soud
podal Ústavnímu soudu návrh na zrušení zákona č. 61/2000 Sb. anebo některých jeho
ustanovení, a v této souvislosti odkazuje na nález Ústavního soudu sp. zn. IV. ÚS 150/01.
Proto stěžovatel navrhuje napadený rozsudek městského soudu zrušit.
Žalovaný se ke kasační stížnosti nevyjádřil.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek Městského soudu v Praze
v rozsahu kasační stížnosti a v rámci uplatněných důvodů (§109 odst. 2 a 3 s. ř. s.) a dospěl
k závěru, že kasační stížnost je důvodná.
Z obsahu správního a soudního spisu plyne, že stěžovatel dne 25. 6. 2003 žalovaného
požádal o výměnu „průkazu způsobilosti k vedení rekreačního plavidla“ pro oblast plavby: A,
B, C a „mezinárodního průkazu způsobilosti k vedení rekreačního plavidla“ pro oblast:
2.0, 2.1, 2.2, 3.0.
Následně byl stěžovatel dne 1. 7. 2003 žalovaným vyzván k doplnění této žádosti,
a to s odkazem na ustanovení §30 a §31 vyhlášky č. 315/2000 Sb.
Na tuto výzvu zareagoval dne 16. 7. 2003 stěžovatel tak, že stanovené podmínky není
schopen splnit a že pouze žádá o výměnu průkazu způsobilosti pro oblast 2.2 za průkaz
s oprávněním B s omezením délky plavidla do 20 m a plavby na otevřených mořích
do vzdálenosti 50 námořních mil od bezpečného přístavu nebo kotviště.
Shora citovaným rozhodnutím ze dne 25. 8. 2003 žalovaný zamítl žádost stěžovatele
o výměnu mezinárodního průkazu způsobilosti k vedení rekreačních plavidel pro oblast 2.2
s odůvodněním, že platná právní úprava neumožňuje vydat průkaz s oprávněním B
s omezením délky plavidla do 20 m a plavby na otevřených mořích do vzdálenosti 50
námořních mil od bezpečného přístavu nebo kotviště či jiný průkaz s tímto či obdobným
rozsahem oprávnění. Pro žalovaného je totiž závazné vymezení průkazů provedené
v ustanovení §10 odst. 1 cit. vyhlášky. Protože stěžovatel žádal o výměnu průkazu
způsobilosti za neexistující průkaz, nebylo možno mu vyhovět.
Ministr dopravy shora označeným rozhodnutím ze dne 12. 11. 2003 zamítl rozklad
podaný proti tomuto rozhodnutí žalovaného, když především vycházel z toho, že platná
právní úprava neumožňuje vydat takový průkaz, který stěžovatel požadoval. Podstata námitek
stěžovatele nesměřovala proti postupu žalovaného, nýbrž proti samotné vyhlášce č. 315/2000 Sb. Stěžovatel si po pozbytí platnosti průkazu způsobilosti mohl průkaz buď vyměnit
za průkaz způsobilosti k vedení námořní jachty s oprávněním C nebo B podle ustanovení
§30, §31 cit. vyhlášky, anebo mohl žádat o průkaz způsobilosti k vedení rekreační jachty
podle ustanovení §5 vyhlášky č. 149/2001 Sb.
Městský soud v Praze napadeným rozsudkem zamítl žalobu stěžovatele podanou proti
citovanému rozhodnutí o rozkladu, když vycházel z ustanovení §49 odst. 5 zákona
č. 61/2000 Sb. a z prováděcí vyhlášky č. 315/2000 Sb. K žalobní námitce, zpochybňující
ústavnost aplikovaných ustanovení cit. vyhlášky, soud konstatoval, že ustanovení §49 odst. 5
zákona č. 61/2000 Sb. obsahuje zákonné zmocnění i ke stanovení platnosti dříve vydávaných
průkazů způsobilosti, takže prováděcí vyhláška rámec zákonného zmocnění nepřekročila.
Pokud podle vyhlášky po skončení platnosti původního průkazu 2.2 již průkaz stejného
rozsahu není možno vydat, není ani tento postup protizákonný a neodporuje zásadě ochrany
práv nabytých v dobré víře, pokud zákonodárce v oblasti veřejné správy změní úpravu
podmínek pro přiznání oprávnění k výkonu určité činnosti.
Nejvyšší správní soud konstatuje, že stěžovatel podává kasační stížnost z důvodu
nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím
řízení. Právě tímto směrem proto zdejší soud upřel svoji další pozornost. O nezákonnost by se
přitom jednalo tehdy, jestliže by městský soud aplikoval na zjištěnou skutkovou situaci
nesprávné zákonné ustanovení (příp. by opomenul aplikaci některých ustanovení dalších),
anebo by sice vycházel z relevantních zákonných ustanovení, nicméně jejich výklad
by odporoval běžným interpretačním metodám (teleologická, systematická, logická,
gramatická apod.).
Z obsahu kasační stížnosti i předchozího řízení je patrno, že mezi účastníky není sporu
o skutkových okolnostech věci, nýbrž pouze o jejím právním posouzení. Konkrétně
to znamená, že spornou je především otázka výkladu ustanovení §49 odst. 5 zákona
č. 61/2000 Sb. ve spojení s prováděcí vyhláškou č. 315/2000 Sb., jelikož stěžovatel tvrdí,
že „pouhá ministerská vyhláška ukončila platnost jeho původního průkazu a znemožnila
mu získat obdobný nový průkaz“.
Podle ustanovení §49 odst. 5 zákona č. 61/2000 Sb. (které je systematicky podřazeno
části třetí – „Posádka námořního plavidla“) platí, že „podrobnosti o výcviku, způsobu
prokazování praxe, zkušební komisi a provádění zkoušek, požadavky na znalosti žadatele,
druhy, vzory, platnost, rozsah oprávnění průkazů způsobilosti a podmínky jejich vydávání,
jakož i platnost dříve vydávaných průkazů způsobilosti stanoví prováděcí předpis.“
Z ustanovení §27 vyhlášky č. 315/2000 Sb. vyplývá, že „průkazy způsobilosti
k vedení rekreačních plavidel vydané před účinností této vyhlášky Ministerstvem dopravy
a spojů (dále jen "průkaz ministerstva") a mezinárodní průkazy způsobilosti k vedení
rekreačních plavidel pro oblast 2.0, 2.1, 2.2 nebo 3.0 (dále jen "průkaz způsobilosti") vydané
před účinností této vyhlášky Státní plavební správou platí do doby vyznačené platnosti,
nejdéle do 1. července 2003.“
S ohledem na obsah námitek v kasační stížnosti považuje Nejvyšší správní soud za
vhodné učinit nejprve obecnější úvahu, na jejímž základě následně přistoupí k řešení
konkrétní věci.
Předně platí, že vnitrostátní právní řád České republiky tvoří vedle ústavních zákonů
a zákonů i podzákonné právní předpisy, mezi které patří též vyhlášky ministerstev (čl. 79
odst. 3 Ústavy). Protože vyhláška je podzákonným právním předpisem, musí být – jak ukládá
Ústava – vydána „na základě a v mezích“ zákona. Jde tu toliko o republikování a ústavní
vyjádření starých zásad vyvěrajících z podstaty dělby moci, které lze stručně charakterizovat:
nařízení musí být vydáno secundum et intra legem. Tyto principy znamenají, že exekutiva
nejen že nesmí bez výslovného dovolení zákonodárce stanovit nic dalšího či nového
o právních vztazích nebo jiné materii upravené zákonem, ať již shledaná mezera v zákoně
se stala nedopatřením nebo záměrně (zákaz úpravy praeter legem), ale i tam, kde je výslovně
dovoleno výkonné moci vydat nařízení k provedení zákona, může být provedeno jenom to,
co zákonodárce výslovně označil (zpravidla výčtem jednotlivých zákonných ustanovení
shrnutých v ustanoveních zmocňovacích, anebo přímo v jednotlivých ustanoveních zákona,
někdy oběma způsoby současně), a nic jiného; konečně – a to zejména – už pojmově z výrazu
„provedení zákona“ plyne, že vyhláška nesmí zákonu odporovat, nesmí jít contra legem.
Pro úplnost soud uvádí, že vláda k vydání svého nařízení zákonné zmocnění sice nepotřebuje
(její zmocnění je generálně založeno článkem 78 Ústavy), nicméně i nařízení vlády musí
respektovat účel („k provedení zákona“) a zákaz úpravy praeter legem („v jeho mezích“).
Jak k tomu totiž uvedl Ústavní soud (nález č. 96/2001 Sb.), na nařízení vlády „je kladen
požadavek, aby bylo obecné a dopadalo tedy na neurčitou skupinu adresátů, neboť Ústava
zmocňuje k právní úpravě, nikoli k vydání individuálního správního aktu. Před excesy moci
výkonné pak ochraňuje bariéra věcí vyhrazených k regulaci toliko zákonům (tzv. výhrada
zákona). Ústavní vymezení odvozené normotvorby exekutivy spočívá na následujících
zásadách: nařízení musí být vydáno oprávněným subjektem, nařízení nemůže zasahovat
do věcí vyhrazených zákonu (nemůže tedy stanovit primární práva a povinnosti), musí být
zřejmá vůle zákonodárce k úpravě nad zákonný standard (musí být tedy otevřen prostor
pro sféru nařízení).“
Lze tak shrnout, že logika čl. 79 odst. 3 Ústavy ČR (v obsahové návaznosti zejména
na čl. 2, 4 a 95 Ústavy a čl. 2 a 4 Listiny základních práv a svobod) vychází z ústavního
principu vázanosti zákonem, který je důsledkem legitimizační funkce lidu, vyjádřené v čl. 2
odst. 1 Ústavy („Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci
zákonodárné, výkonné a soudní.“), a také principu bezrozpornosti vnitrostátního právního
řádu. Základním materiálním imperativem proto vždy musí být zcela konkrétní a zřetelně
vyjádřený projev vůle zákonodárce (obsažený v zákonném zmocnění) k vydání
konkretizujících podzákonných právních předpisů (v daném případě vyhlášky ministerstva),
který nemůže být překročen či dokonce zcela absentovat. Pro právní účinky takovéhoto
právního předpisu je proto rozhodující jeho zmíněný materiální vztah k projevené vůli
zákonodárce (viz také rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn. 5 A 75/2002, in:
č. 116/2004 Sb. NSS). Jinak řečeno, musí existovat určitý legitimizační řetězec mezi
projevenou vůlí zákonodárce a následným prováděcím předpisem, vydaným orgánem moci
výkonné.
Dále je třeba uvést, že podle čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod „povinnosti
mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních
práv a svobod.“ Tuto ústavní maximu nicméně nelze vykládat – ve svých praktických
důsledcích - tak, že povinnosti lze stanovit pouze přímo zákonem. Pokud by tomu tak totiž
bylo, znamenalo by to popření jakéhokoliv racionálního smyslu sekundární normotvorby,
jejíž podstata spočívá v bližší konkretizaci (tzn. v provedení) zákonných norem. I touto
konkretizací však nepochybně musí nutně docházet k vymezování povinností účastníkům
právních vztahů, jelikož v opačném případě by se o normy, tedy o obecně závazná pravidla
chování, pojmově vůbec nejednalo. Z ústavně právního hlediska je proto na straně jedné
nezbytné trvat na tom, aby podzákonné právní předpisy bezezbytku respektovaly
zákonodárcem projevenou delegaci, avšak na straně druhé by bylo protismyslné popírat právo
normotvůrce podzákonným právním předpisem zakládat právní povinnosti.
V projednávané věci je tedy – na základě shora podané obecnější úvahy – rozhodnou
otázkou pro posouzení důvodnosti podané kasační stížnosti porovnání citovaného zákonného
zmocnění s obsahem následně vydané ministerské vyhlášky. V tomto směru si však nelze
nepovšimnout určité argumentační nekonzistence stěžovatele, když na straně jedné tvrdí,
že citované zákonné zmocnění žalovaného vůbec neopravňovalo k vydání předmětné
vyhlášky, a na straně druhé považuje za protiústavní zákon č. 61/2000 Sb., příp. některá jeho
ustanovení. Jestliže totiž z čl. 95 odst. 1 Ústavy přímo plyne, že soudce je oprávněn posoudit
soulad jiného právního předpisu se zákonem, bylo by logické zastávat buď takovou
argumentační pozici, že vyhláška č. 315/2000 Sb. neměla být na případ stěžovatele pro svoji
protizákonnost vůbec aplikována - a pak samozřejmě nemá smysl zpochybňovat samotný
zákon (jelikož ke stanovení povinností stěžovateli došlo toliko vyhláškou); anebo
konzistentně tvrdit, že protiústavní je již samotný zákon, jehož je citovaná vyhláška pouhým
provedením - pak však zjevně neobstojí názor, že ke stanovení povinností došlo teprve touto
vyhláškou).
V projednávané věci má soud za postavené najisto, že se v případě stěžovatele jednalo
o průkaz způsobilosti k vedení rekreační jachty. Zákon č. 61/2000 Sb. upravuje základní
pojmy v ustanovení §2, kde především uvádí, že „námořní plavidlo je námořní obchodní loď
a námořní jachta“ (odst. 2). Rekreační jachtu zákon definuje tak, že se jedná o „plavidlo,
jehož délka trupu přesahuje 2,5 metru a nepřesahuje 24 metrů, vybavené plachtami nebo
motorem nebo obojím, určené k námořní plavbě pro sportovní nebo rekreační účely pro
vlastní potřeby“ (odst. 6). Oproti tomu námořní jachtou je „námořní plavidlo, jehož délka
trupu přesahuje 2,5 metru a nepřesahuje 24 metrů, vybavené plachtami nebo motorem nebo
obojím, určené k námořní plavbě pro cizí potřeby za účelem zisku“ (odst. 5).
Lze tak učinit dílčí závěr, že zákon č. 61/2000 Sb. od sebe pojmově odlišuje námořní
a rekreační jachty, přičemž rozdíl mezi nimi spočívá v tom, že námořní jachta je určena
k plavbě pro cizí potřeby za účelem zisku, zatímco rekreační jachta je určena pro sportovní
nebo rekreační účely pro vlastní potřeby. V důsledku tohoto rozlišování rekreační jachta není
zákonem zahrnuta do kategorie námořních plavidel.
Nejvyšší správní soud dále konstatuje, že zmíněná odlišnost je důsledně respektována i
v celé systematice a obsahu zákona č. 61/2000 Sb. Již vymezení působnosti tohoto zákona,
který se vztahuje na „provozování námořní plavby“ [§1 odst. 1 písm. a)], je totiž založeno na
tom, že „námořní plavbou se rozumí provozování námořních plavidel a rekreačních
jachet“(§2 odst. 1). Je rovněž vhodné poukázat na to, že úprava rekreačních jachet je
provedena relativně autonomně v části čtvrté zákona (§56-58). Takto nazíráno je třeba
vycházet z toho, že citované ustanovení §49 odst. 5 zákona č. 61/2000 Sb. je systematicky
zařazeno v části třetí zákona, označené jako „Posádka námořního plavidla“.
Soud nezpochybňuje platnost obecné právní zásady, podle níž platí, že „rubrica non est
lex“, a netvrdí proto, že ze samotného nadpisu delegačního ustanovení §49 odst. 5 lze bez
dalšího dovodit, že vůle zákonodárce vytvořit normativní prostor k vydání prováděcí vyhlášky
se vztahuje toliko na námořní jachty a nikoliv na rekreační jachty. V tomto konkrétném
případě je nicméně právě takováto vůle zákonodárce jasně seznatelná, přičemž v tomto směru
se lze opřít zejména o systematický a logický výklad zákona. Citované ustanovení §49
je totiž zařazeno v části třetí zákona, označené jako „Posádka námořního plavidla“, a je tak
zjevné, že se tato část zákona jako celek z hlediska osobní (a koneckonců též věcné)
působnosti zákona vztahuje toliko na posádku námořního plavidla, definovaného v ustanovení
§2 odst. 2 cit. zákona jako námořní obchodní loď a námořní jachta, a nikoliv na posádku
samostatně upravené rekreační jachty. Rovněž ze samotného obsahu celého ustanovení §49
je patrno, že zákonodárce měl na mysli pouze regulaci průkazu způsobilosti velitele námořní
jachty a nikoliv dalších plavidel, upravených tímto zákonem, když ve všech čtyřech
předchozích odstavcích je výslovně použit termín „námořní jachta“. Nelze přitom
přehlédnout, že sedes materie úpravy obsažené v těchto předchozích odstavcích spočívá
ve vymezení pravidel pro osoby při provozování plavby námořní jachtou, a to z hlediska
věku, zdravotní a odborné způsobilosti. Zmocňovací odst. 5 sice s termínem námořní jachty
expressis verbis nepracuje, nicméně dovození závěru, že v takto vymezeném zákonném
ustanovení by bylo myslitelné, že zmocňovací ustanovení, obsahově nesporně navazující
na ustanovení předchozí, by se pojilo i ke zcela jiným skupinám osob, by znamenalo
praktické popření zásady presumpce racionálního zákonodárce.
Lze tak shrnout, že souběhem gramatické, logické, systematické a také teleologické
metody výkladu soud dospěl k druhému dílčímu závěru, spočívajícímu v tom, že zmocňovací
ustanovení §49 odst. 5 zákona č. 61/2000 Sb. se nevztahuje na vydávání průkazů způsobilosti
k provozování rekreační jachty. Není proto možno připustit, že normativní materii obsaženou
ve vyhlášce č. 315/2000 Sb. by bylo možno vztáhnout též na provozování rekreačních jachet.
Soud ostatně připomíná, že i označení této vyhlášky zní: „o technickém a záchranném
vybavení námořní jachty a prokazování způsobilosti k vedení námořní jachty“. Je tak zjevné,
že ani žalovaný touto vyhláškou nehodlal regulovat vydávání průkazů k provozování
rekreační jachty, když v předmětu úpravy této vyhlášky [§1 písm. e)] je výslovně uvedeno,
že se vztahuje na „druhy, vzory, platnost, rozsah oprávnění průkazu způsobilosti k vedení
námořní jachty a podmínky jejich vydávání.“
Nad tento rámec soud připomíná, že podle ustálené judikatury Evropského soudu pro
lidská práva (viz např. rozsudek ze dne 26. 4. 1979 ve věci Sunday Times) musí každý zákon
(za který ESLP považuje „hmotný zákon“, tzn. celé platné právo - zákonné, podzákonné
i rozhodovací činnost soudů) splňovat kritéria dostupnosti, přesnosti a předvídatelnosti
důsledků. Jak nicméně vyplývá již ze shora uvedeného, aplikace vyhlášky č. 315/2000 Sb.
i na případ vydávání průkazu způsobilosti k vedené rekreačního plavidla zmíněným
požadavkům přesnosti a předvídatelnosti právního předpisu zjevně neodpovídá.
Lze tak konstatovat, že za situace, kdy podzákonný právní předpis není v souladu
s výslovným zákonným zmocněním, nebo takové zmocnění překračuje, anebo úprava jde
„nad zákon“ (vyhláškou je upraveno něco, co by vyžadovalo zákonnou úpravu, která však
chybí) nebo proti němu (vyhláška např. upraví podrobnosti při plnění povinnosti, o které
zákon vůbec nemluví a nelze ji z něj dovodit, případně takovou povinnost vyhláška sama
stanoví, resp. vyhláška odpírá, oslabuje či podmiňuje subjektivní oprávnění, aniž by to zákon
umožňoval), je povinností soudu takovouto vyhlášku nerespektovat (čl. 95 odst. 1 Ústavy)
a použít pouze zákon. Nejde tedy o abstraktní kontrolu norem, která je v ústavním systému
České republiky vyhrazena Ústavnímu soudu, nýbrž o precedenčně pojatou konkrétní
kontrolu norem sui generis, kdy obecný soud není oprávněn takovýto podzákonný právní
předpis zrušit, nýbrž jej pouze nesmí aplikovat.
Situace, která nastala v projednávané věci, je nicméně poněkud odlišná. Celý problém
totiž nastal nikoliv v důsledku toho, že by vyhláška č. 315/2000 Sb. výslovně překračovala
zmocnění obsažené v ustanovení §49 odst. 5 zákona č. 61/2000 Sb., nýbrž v důsledku toho,
že byla aplikována i na případ stěžovatele, který se však svojí podstatou vymyká normativní
regulaci, obsažené v této vyhlášce. Tato vyhláška totiž neupravuje pravidla pro vydávání
průkazů způsobilosti k vedení rekreační jachty, nýbrž námořní jachty (viz zejm. §10).
Z tohoto hlediska se zcela vymyká právě ustanovení §27 cit. vyhlášky, kterým se omezuje
časová platnost průkazů k vedení rekreačních plavidel. Toto ustanovení tak zjevně překračuje
delegační zmocnění obsažené v ustanovení §49 odst. 5 zákona č. 61/2000 Sb. a z tohoto
důvodu na případ stěžovatele nemůže být vůbec aplikováno.
Pro úplnost Nejvyšší správní soud uvádí, že zákon č. 61/2000 Sb. obsahuje ve vztahu
k rekreačním jachtám samostatné delegační ustanovení (§57 odst. 2), z něho však žalovaný
při vydávání vyhlášky č. 315/2000 Sb. nevycházel. Podle tohoto ustanovení platí,
že „podmínky technické způsobilosti rekreačních jachet, přidělování evidenčního označování,
vedení evidence rekreačních jachet a podmínky pro vydávání průkazu způsobilosti k vedení
rekreačních jachet stanoví prováděcí předpis.“ K provedení tohoto delegačního ustanovení
byla vydána vyhláška č. 149/2001 Sb., o rekreačních jachtách, která však o omezení časové
platnosti průkazů způsobilosti k vedení rekreačních plavidel nehovoří a v ustanovení
§5 toliko vymezuje podmínky pro vydávání průkazů nových, bez jakýchkoliv přechodných
ustanovení. Lze tak shrnout, že z vyhlášky č. 149/2001 Sb. nelze dovodit časové omezení
či zkrácení platnosti průkazů vydaných ještě před účinností této vyhlášky, což je případ
stěžovatele.
Navíc, ze srovnání obou zmocňovacích ustanovení obsažených ve stejném zákoně
(§49 odst. 5 a §57 odst. 2 zákona č. 61/2000 Sb.) je jasně patrno, že zatímco u průkazu
způsobilosti velitele námořní jachty zákonodárce zmocnil žalovaného k vydání prováděcího
předpisu, který upraví i platnost dříve vydávaných průkazů způsobilosti, v případě
rekreačních jachet je toto zmocnění zjevně užší, jelikož se vztahuje toliko na podmínky
pro vydávání průkazu způsobilosti k vedení rekreačních jachet, nikoliv tedy na průkazy
vydávané dříve. Protože platí, že terminologie obsažená v normativní úpravě musí být
vykládána podle zásady vnitřní bezrozpornosti právního řádu (a maius ad minori i uvnitř
jednoho právního předpisu), dospívá zdejší soud - majíc na zřeteli i shora zmíněná kritéria
přesnosti a předvídatelnosti právní úpravy – k závěru, že z relevantní zákonné úpravy
nevyplývá výslovné zákonné zmocnění k vydání prováděcího podzákonnného předpisu, který
by omezil časovou platnost dříve vydávaných průkazů způsobilosti k vedení rekreačního
plavidla. Proto na případ stěžovatele nemohla být aplikována ustanovení vyhlášky
č. 315/2000 Sb. (zejm. §27).
V tomto směru Nejvyšší správní soud shledal nezákonnost napadeného rozsudku
městského soudu, spočívající v nesprávném posouzení právní otázky v předcházejícím řízení.
Konkrétně tedy jde o to, že na zjištěnou skutkovou situaci byla aplikována nesprávná
ustanovení právních předpisů.
Jen pro úplnost Nejvyšší správní soud uvádí, že se neztotožňuje s poněkud paušalizujícím
právním názorem stěžovatele v tom smyslu, že podle principu ochrany nabytých práv
a zákazu retroaktivity nelze vůbec podmínit další provozování námořní plavby
stanovením přísnějších pravidel, což je formalizováno vydáním nového průkazu,
podmíněného např. složením odborné zkoušky. Je totiž zřejmé, že u konkrétních typů lidské
činnosti se určité nabyté schopnosti a dovednosti mohou v průběhu času objektivně jevit jako
nedostačující, neboť s ohledem na dynamiku vývoje (např. technického) je ve společenském
zájmu podmínky pro provozování těchto činností blíže specifikovat nebo dokonce zpřísnit,
v některých případech naopak poněkud rozvolnit. Podstatné z hlediska atributů
demokratického právního státu je, aby k takovýmto změnám nedocházelo svévolně,
neracionálně, neodůvodněně a aby tyto změny byly provedeny transparentním, jasným
a předvídatelným způsobem, vždy podle okolností konkrétní věci. I v případě námořní plavby
se proto zdejší soud nedomnívá, že nová (i přísnější) úprava podmínek pro vydávání
příslušných průkazů (tzn. osvědčení) je či by byla apriori protiústavní, pokud odpovídá
či by odpovídala zmíněným požadavkům právního státu, jelikož z povahy věci se jedná
o značně specifickou činnost, na kterou je zcela legitimní klást vysoké odborné a osobnostní
nároky.
Ze všech shora uvedených důvodů Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že kasační
stížnost je důvodná, a proto zrušil napadený rozsudek Městského soudu v Praze
(§110 odst. 1 s. ř. s.). Městský soud je v dalším řízení vázán shora vysloveným právním
názorem (§110 odst. 3 s. ř. s.).
Protože Nejvyšší správní soud zrušil napadený rozsudek městského soudu a věc
mu vrátil k dalšímu řízení, rozhodne městský soud v novém rozhodnutí i o náhradě nákladů
řízení o kasační stížnosti (§110 odst. 2 s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 19. prosince 2006
JUDr. Vojtěch Šimíček
předseda senátu