ECLI:CZ:NSS:2018:10.AS.60.2018:45
sp. zn. 10 As 60/2018 - 45
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Zdeňka Kühna a soudkyň
Daniely Zemanové a Michaely Bejčkové v právní věci žalobce: doc. Ing. J. V., Ph.D., zast.
JUDr. Tomášem Sokolem, advokátem se sídlem Sokolská 60, Praha 2, proti žalovanému: Rektor
Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava, se sídlem 17. listopadu 15/2172,
Ostrava-Poruba, zast. JUDr. Petrem Pyšným, advokátem se sídlem Občanská 1115/16, Ostrava -
Slezská Ostrava, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 2. 11. 2017, čj. VSB/17/056751, v řízení o
kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 23. 1. 2018, čj. 22 A
191/2017-79,
takto:
I. Kasační stížnost se zamít á.
II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
[1] Žalobce byl rozhodnutím žalovaného ze dne 2. 11. 2017 na návrh Akademického senátu
Hornicko-geologické fakulty Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava odvolán
z funkce děkana uvedené fakulty dle §28 odst. 2 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách.
Proti tomuto rozhodnutí se bránil žalobou u krajského soudu. Krajský soud žalobu zamítl.
Zdůraznil rozdíl mezi §28 odst. 2 a §28 odst. 3 zákona o vysokých školách. Obě normy sice
upravují odvolání děkana z funkce, nelze je však směšovat. V nynějším případě byl děkan odvolán
rektorem na návrh akademického senátu fakulty ve smyslu §28 odst. 2, rektor tedy nevykonával
pravomoc podle §28 odst. 3 (odvolání děkana rektorem z vlastního podnětu). V řízení podle §28
odst. 2 není potřebné tvrdit a prokazovat nezákonnost jednání děkana, na rozdíl od odvolání
podle §28 odst. 3. Při postupu dle §28 odst. 2 dle soudu „postačí, má-li akademický senát jinou
představu o směřování fakulty než děkan, byť by děkan konal své povinnosti zcela řádně a ku prospěchu zájmů
fakulty“. Diskrece rektora je tedy mnohem omezenější, nesmí však být dotčeny základní zásady
mezí správního uvážení. Byť je odůvodnění napadeného rozhodnutí vskutku značně strohé,
všechny podstatné skutečnosti z něj jednoznačně plynou. Žalovaný přezkoumal řádnost dosud
proběhlých stádií procesu odvolání děkana a převzal důvody návrhu akademického senátu,
z nichž je rozdílnost názorů na správu fakulty zřejmá.
II. Shrnutí argumentů kasační stížnosti a vyjádření žalovaného
[2] Žalobce (dále jen „stěžovatel“) podal proti rozsudku krajského soudu včasnou
kasační stížnost z důvodů dle §103 odst. 1 písm. a) a b) s. ř. s. Má za to, že rozsudek není
přezkoumatelný. I kdyby snad byl přezkoumatelný, stěžovatel míní, že soud nesprávně posoudil
řádnost výkonu správního uvážení žalovaným. Stěžovatel upozorňuje, že byl do své funkce
jmenován s prodlevou osmi měsíců, až k 1. 3. 2017. Původní akademický senát fakulty
byl ustaven nezákonně, nový akademický senát byl ustanoven až ke dni 16. 10. 2017.
Hned následující den byl podán návrh na odvolání stěžovatele z funkce děkana. Tento návrh byl
projednán na mimořádné schůzi akademického senátu dne 25. 10. 2017. Stěžovatel dlouhodobě
čelil obstrukcím zájmových skupin na své fakultě. Tyto zájmové skupiny mají reprezentanty
v akademickém senátu, eventuálně mají na senátory vliv. Děkanskou funkci vykonával stěžovatel
v souladu se zákonem, plnil veškeré povinnosti, které vykonávat mohl.
[3] Stěžovatel nesouhlasí ani s důvody svého odvolání. Jako příklad uvádí, že není pravda,
že akademickému senátu nepředložil návrh rozpočtu fakulty. Jelikož zde až do 16. 10. 2017 nebyl
řádně ustavený akademický senát, neměl stěžovatel komu návrh předložit. Akademický senát byl
v okamžiku, kdy se usnesl o odvolání stěžovatele, ustaven jen devět dní. Logicky se nabízí otázka,
jak za tak krátkou dobu mohl dospět k závěru, že jsou důvody pro odvolání stěžovatele.
Ve skutečnosti jsou důvody jeho odvolání vykonstruované, nezakládají se na skutečnosti, což měl
ale krajský soud ověřit. Stěžovatel upozorňuje na judikaturu, která garantuje právo na nerušený
výkon funkce včetně práva na ochranu před nezákonným zbavením funkce.
[4] Žalovaný se ztotožňuje se závěry rozsudku krajského soudu.
III. Právní hodnocení Nejvyššího správního soudu
[5] NSS při posuzování kasační stížnosti dospěl k závěru, že kasační stížnost má požadované
náležitosti, byla podána včas a osobou oprávněnou. Důvodnost kasační stížnosti posoudil
v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.); neshledal přitom vady,
jimiž by se musel zabývat i bez návrhu.
[6] Kasační stížnost není důvodná.
[7] NSS nejprve zvážil námitku nepřezkoumatelnosti rozsudku krajského soudu. Vlastní
přezkum soudního rozhodnutí je totiž možný pouze za předpokladu, že rozhodnutí splňuje
kritéria přezkoumatelnosti. Tedy, že se jedná o rozhodnutí srozumitelné, které je opřeno
o dostatek důvodů, z nichž je zřejmé, proč krajský soud rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku
rozhodnutí. Výše uvedená kritéria napadený rozsudek splňuje (vyjma do jisté míry zkratkovitého
závěru, viz k tomu body [24] a násl. níže). Krajský soud srozumitelně vyložil, proč považoval
žalobu za nedůvodnou, jeho závěry jsou podpořeny jasnou argumentací. Stěžovatel proti výkladu
podanému krajským soudem argumentuje, což by v případě nepřezkoumatelnosti bylo jen
obtížně představitelné.
[8] Jelikož NSS neshledal námitku nepřezkoumatelnosti důvodnou, přistoupil k věcnému
přezkumu napadeného rozsudku z hlediska dalších kasačních námitek. NSS na úvod formuluje
východiska svého rozhodnutí. Vysoké školy jako nejvyšší článek vzdělávací soustavy jsou
vrcholnými centry vzdělanosti, nezávislého poznání a tvůrčí činnosti a mají klíčovou úlohu
ve vědeckém, kulturním, sociálním a ekonomickém rozvoji společnosti (§1 zákona o vysokých
školách). Vysoká škola je veřejnoprávní korporací. Fakulta je součástí veřejné vysoké školy, nemá
vlastní právní subjektivitu (srov. §22 zákona o vysokých školách; k právní povaze vysokých škol
komplexně srov. Beran, K. Právnické osoby veřejného práva. Praha: Linde 2006, s. 105-126).
[9] Jak již NSS uvedl v rozsudku ze dne 24. 11. 2011, čj. 7 As 66/2010-119,
č. 2597/2012 Sb. NSS, bod 45, vysoké školy, a to veřejné, soukromé i státní, jsou vykonavateli
veřejné správy, neboť jako státem autorizované privilegované subjekty zajišťují určité záležitosti
ve veřejném zájmu, zejména poskytují vysokoškolské vzdělání spojené s přiznáváním
akademických titulů, konají habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem. K tomu jim
zákon dává monopol, neboť podle §2 odst. 9 zákona o vysokých školách nikdo kromě vysoké
školy nemá právo přiznávat akademický titul, konat habilitační řízení, konat řízení ke jmenování
profesorem, používat akademické insignie a konat akademické obřady. Tyto záležitosti zajišťují
kromě nevrchnostenských i vrchnostenskými formami činnosti veřejné správy, včetně zejména
rozhodování o právech a povinnostech studentů a některých dalších osob, např. uchazečů
o studium, uchazečů o jmenování docentem nebo profesorem. Toto rozhodování se uskutečňuje
postupem podle zákona o vysokých školách (v různých případech různě formalizovaným)
a podle vnitřních předpisů vysoké školy nebo fakulty s případným subsidiárním užitím správního
řádu nebo alespoň základních zásad činnosti správních orgánů (§177 odst. 1 správního řádu).
[10] Podle §28 zákona o vysokých školách:
(1) V čele fakulty je děkan; jedná a rozhoduje ve věcech fakulty, pokud tento zákon nestanoví jinak.
(2) Děkana jmenuje a odvolává na návrh akademického senátu fakulty rektor.
(3) Rektor může odvolat děkana z vlastního podnětu, a to pouze po předchozím vyjádření akademického
senátu fakulty a se souhlasem akademického senátu veřejné vysoké školy v případě, kdy děkan závažným
způsobem neplní své povinnosti nebo závažným způsobem poškozuje zájem vysoké školy nebo fakulty.
(…)
[11] NSS se předně zcela ztotožňuje se závěrem krajského soudu, že záležitosti spojené
s obsazováním samosprávných orgánů vysokých škol – ať jmenování nebo odvolání – jsou ryze
samosprávnou záležitostí těchto škol a je o nich rozhodováno jednoinstančně (viz bod 19
rozsudku krajského soudu).
[12] Poměr k vysoké škole má ve svém celku, jako svazek práv a povinností, především
soukromoprávní povahu. Člověk se jmenováním děkanem stává zaměstnancem vysoké školy,
příp. se mění obsah zaměstnaneckého vztahu, byl-li zaměstnancem již před jmenováním.
Samotný akt jmenování děkana do funkce, nebo jeho odvolání, má veřejnoprávní povahu,
jakkoliv jeho právní následky (svazek práv a povinností, který tím mezi děkanem a vysokou
školou vznikne) mají především povahu soukromoprávní (pracovněprávní) (blíže k tomu
rozsudek 7 As 66/2010, body 50 a 61).
[13] Z „mocenského“ hlediska je funkce děkana v rámci veřejné vysoké školy jednou
z klíčových; funkce děkana má významnou roli v systému dělby moci uvnitř vysoké školy jako
veřejnoprávní korporace vykonávající veřejnou moc (rozsudek 7 As 66/2010, body 68 a 70).
Mechanismus ustavování děkana do funkce i případného odvolání z funkce před skončením
funkčního období vymezený v §28 zákona o vysokých školách vychází z koncepce
spolupůsobení samosprávného akademického orgánu příslušné fakulty (akademického senátu)
a rektora (tamtéž, bod 69). Děkan může být jmenován jen ve shodě obou orgánů. Naproti tomu
u odvolání takováto shoda není bezpodmínečně nutná. Jakkoliv pravidlem bude odvolání děkana
na návrh akademického senátu fakulty (viz shora cit. §28 odst. 2), výjimečně bude představitelné
i odvolání děkana z vlastního podnětu rektora. V takovémto případě ovšem bude třeba
předchozího vyjádření akademického senátu fakulty a souhlasu akademického senátu vysoké
školy (§28 odst. 3 zákona o vysokých školách).
[14] NSS se navíc plně ztotožňuje se závěrem krajského soudu, že návrh akademického senátu
dle §28 odst. 2 zákona o vysokých školách není pro rektora podkladovým rozhodnutím,
z nějž by byl povinen bezpodmínečně vycházet.
[15] Ze všech těchto východisek krajský soud správně vycházel, pregnantně je formuloval
a nezpochybňuje je ani stěžovatel. Stěžovatel však tvrdí, že rektor neměl návrhu akademického
senátu vyhovět, neboť pro jeho odvolání nebyly žádné důvody. Nelíbí se mu ani, jak se krajský
soud vypořádal s tím, že rektor do svého rozhodnutí jen převzal důvody odvolání, které uváděl
akademický senát.
[16] NSS k tomu předně uvádí, že míra uvážení rektora se liší v závislosti na tom, zda jde
o jmenování děkana, anebo naopak o jeho odvolání buď na návrh akademického senátu,
nebo z vlastního podnětu rektora. Jedním typem situace je pravomoc rektora odvolat děkana
z vlastního podnětu. Půjde o případy, kdy děkan jako osoba stojící v čele fakulty závažným
způsobem neplní své povinnosti nebo závažným způsobem poškozuje zájem vysoké školy
nebo fakulty, ovšem akademický senát fakulty na tyto závažné okolnosti nereaguje návrhem
na odvolání děkana. Jiným případem úvahy rektora bude situace, kdy rektor dostane návrh
na jmenování děkana podaný akademickým senátem – nelze jistě rektora nutit jmenovat děkanem
osobu, o níž má důvodné obavy, že poškodí zájem veřejné školy nebo příslušné fakulty
(srov. ostatně důvody k odvolání děkana z vlastního podnětu rektora dle §28 odst. 3 zákona
o vysokých školách).
[17] Naproti tomu v situaci, kdy akademický senát navrhuje odvolání děkana podle §28
odst. 2 zákona o vysokých školách, bude pravidlem, že rektor takovémuto odvolání vyhoví.
Zákon totiž zjevně vychází z předpokladu, že s ohledem na rozhraničení kompetencí uvnitř
fakulty bude fakultu poškozovat, pokud děkan nemá důvěru akademického senátu vlastní fakulty.
Ostatně zákon ani neukládá žádné podmínky, za kterých může akademický senát návrh
na odvolání děkana učinit. Jak správně uvádí krajský soud, v řízení o odvolání podle §28 odst. 2
není potřebné zkoumat protiprávnost jednání děkana, na rozdíl od odvolání podle §28 odst. 3,
kde jsou určité protiprávnosti či jiné nepravosti vyjmenovány ve skutkové podstatě právní normy.
Platí tu však zákaz svévole akademického senátu, zákaz šikanózního jednání a zákaz diskriminace.
Zákaz svévole se projeví v tom, že návrh na odvolání děkana musí být odůvodněn, návrh tudíž
nesmí být založen na „ničem“, třebas na nahodilém hnutí mysli většiny členů akademického
senátu. Děkan nesmí být odvolán ani v důsledku diskriminace, např. proto, že je muž,
že má jinou etnicitu, národnost apod.
[18] S ohledem na princip akademické samosprávy má hodnotit závažnost důvodů k odvolání
primárně rektor, nikoliv správní soudy. Negativní rozhodnutí, kterým rektor návrhu
akademického senátu na odvolání děkana nevyhoví, si tak lze představit jen ve výjimečných
případech. Typicky tomu bude tehdy, pokud rektor jako hlídač zákonnosti procedur uvnitř
příslušné fakulty zjistí, že vůbec nejsou dány podmínky vytčené v §28 odst. 2 zákona o vysokých
školách (např. hlasování akademického senátu fakulty, které vyústilo v návrh na odvolání děkana,
trpělo procesními vadami). Rektor může shledat důvody pro odvolání, podané akademickým
senátem, jako nejasné, neurčité apod. Může však dospět i k závěru, že odvolání děkana by hrubě
poškodilo veřejnou vysokou školu nebo dotčenou fakultu (např. s ohledem na hrozbu odchodu
významné části akademiků z dané fakulty, event. obecně jinak projevený nesouhlas význačných
akademiků na dané fakultě s návrhem akademického senátu apod.). Rektor tedy má prostor
pro odmítnutí návrhu akademického senátu fakulty. Je to rektor, kdo je rovněž představitelem
vysokoškolské samosprávy a kdo má ze své pozice znalosti daného akademického prostředí
a současně má odpovědnost za vysokou školu jako celek.
[19] Uvedené závěry lze podpořit i historickým výkladem zákona. Předchozí právní úprava
(zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých školách) byla postavena na jednodušším modelu: za platnosti
tohoto předchozího zákona děkana volil a odvolával akademický senát fakulty, aniž k tomu
byla třeba ingerence rektora či jakéhokoliv jiného orgánu. Změnu této koncepce v novém zákoně
o vysokých školách vysvětlovala důvodová zpráva tak, že „souvisí s celkovým posílením integrity vysoké
školy“ (sněmovní tisk č. 329/0, 2. volební období, www.psp.cz). Jakkoliv důvodová zpráva nic
dalšího neuvádí, je zjevné, že úmysl historického zákonodárce nelze eliminovat tím, že by se
z aktu jmenovacího či z aktu odvolání děkana rektorem stala čistá ceremonie, kde by rektor
neměl jakýkoliv prostor pro vlastní úvahu. Jinými slovy, NSS vychází z toho, že úmysl
zákonodárce nesměřoval k tomu, aby učinil v tomto ohledu z rektora pouhý „stroj na podpisy“
(srov. obdobně rozsudek 7 As 66/2010, bod 76). Právě naopak, změna souvisela s vytvořením
systému brzd a rovnováh uvnitř veřejné vysoké školy (slovy důvodové zprávy „celkové posílení
integrity vysoké školy“), kde se na procesu jmenovacím i na procesu odvolání děkana podílí společně
akademický senát fakulty s rektorem.
[20] Právě uvedené jednoznačně předurčuje výsledek nynějšího sporu. Stěžovatel netvrdí,
že by snad akademický senát fakulty při přijímání návrhu na odvolání děkana porušil procesní
pravidla. Jakkoliv stěžovatel na několika místech kasační stížnosti zdůrazňuje, že akademický
senát hlasoval o odvolání děkana jen 9 dní poté, co byl ustaven, takovýto postup rozhodně není
porušením práva. Ostatně členové akademického senátu nepřichází na fakultu okamžikem
ustavení akademického senátu, jsou to lidé, kteří prostředí na fakultě i osobu děkana důvěrně
znají. Nemusejí se tedy s těmito otázkami seznamovat až po převzetí funkce senátora.
Právě naopak, akademičtí senátoři jsou zpravidla dlouhodobí členové akademické obce,
kteří mohou své názory na palčivé problémy fakulty vyjevit bezprostředně poté, co funkci
převezmou (a lze ostatně předpokládat, že tyto názory jsou i předmětem kampaně k volbám
do akademického senátu). Před eventuálními neuváženými kroky akademického senátu bude
děkana (a jeho fakultu jako celek, stejně jako vysokou školu) chránit právě rektor v rámci své
pravomoci podle §28 odst. 2 zákona o vysokých školách.
[21] Úvaha, zda by snad odvolání děkana na návrh akademického senátu hrubě poškodilo
veřejnou vysokou školu nebo dotčenou fakultu, pak přísluší plně rektorovi a není na soudní moci
jakkoliv tuto úvahu přezkoumávat, tedy krom případů svévole, nerovného rozhodování
v obdobných situacích apod. Správní soudy rozhodně nemohou nahrazovat uvážení rektora
uvážením vlastním. Nemohou tedy negovat úvahu rektora a říci namísto něj, že snad odvolání
stěžovatele z funkce děkana hrubě poškozuje vysokou školu či dotčenou fakultu. Stejně tak
nemohou správní soudy ani zjišťovat vnitřní poměry na fakultě a hodnotit legitimní zájmy
jednotlivých „zájmových akademických skupin“, jak o nich stěžovatel hovoří.
[22] Stěžovatel kritizuje, že soud nedokazoval opodstatněnost jednotlivých důvodů odvolání.
NSS se stěžovatelem souhlasí v tom, že pokud by snad tvrzená fakta odpovídající důvodům
navrhovaného odvolání, formulovaným akademickým senátem, byla nepravdivá, měl by rektor
zasáhnout a rozhodnout tak, že děkana neodvolá. Nepravdivé skutečnosti v návrhu
akademického senátu se nijak zvlášť neliší od absence jakýchkoliv důvodů (odvolání založené
„na ničem“, viz bod [17] shora), což samozřejmě naznačuje svévoli. Současně však NSS souhlasí
i s krajským soudem, že na rozdíl od procedury podle §28 odst. 3 zákona o vysokých školách
postačí k odvolání děkana na návrh akademického senátu rozdílnost představ děkana a senátu o tom,
jaké směřování by měla správa fakulty mít, což zahrnuje mj. správnost či vhodnost personální
politiky děkana, dobře nastavené vědecké i pedagogické směřování fakulty, ale třeba též otázky,
zda určitý krok děkana fakultě či vysoké škole škodí či nikoliv. Soud a v zásadě ani rektor
(viz však bod [18] shora) by tedy neměl posuzovat hodnocení určitých skutečností akademickým
senátem, samozřejmě s výhradou samotné pravdivosti hodnocených skutečností. V opačném
případě, pokud by si správní soudy nárokovaly i posuzování správnosti hodnocení celkového
směřování fakulty ze strany jednotlivých orgánů vysoké školy, nepřípustně by zasahovaly
do vysoškolské samosprávy.
[23] V nynějším případě akademický senát zaštítil návrh na odvolání děkana celkem šesti
důvody (v závorce NSS vždy ke každému důvodu dodává, co k tomu uvedl stěžovatel v žalobě):
1) dobré jméno fakulty prý bylo poškozeno zpracováním materiálu „Posouzení výhodnosti těžby Li-W-Sn
rud na ložisku Cínovec pro český stát“ bez znalosti problematiky a kvalifikačních předpokladů,
přičemž tento materiál byl následně využit v politickém boji (k tomu stěžovatel v žalobě tvrdil, že posouzení
sice bylo zpracováno, nezpracoval ho však sám stěžovatel; v předvolebním boji použito nebylo a jeho
závěry nebyly odborně zpochybněny);
2) stěžovatel nesvolal vědeckou radu fakulty dne 25. 5. 2017 s omluvou, dne 21. 9. 2017 bez omluvy,
což vedlo k prodlužování termínů probíhajících habilitací (dle stěžovatele je to sice pravda, ale vědeckou
radu fakulty nesvolal z objektivních důvodů - obsazení vědecké rady bylo provedeno v rozporu se zákonem
a nová rada nemohla být ustavena dříve, než se sešel řádně ustavený akademický senát);
3) stěžovatel jmenoval sám sebe garantem oboru „Systémové inženýrství v průmyslu“ bez předchozího
projednání na Radě studijních programů fakulty (dle stěžovatele ani Rada studijních programů nebyla
ustanovena řádně a ustavení řádné rady bránilo nezákonné obsazení vědecké rady, která Radu studijních
programů schvaluje);
4) stěžovatel cenzuroval zápisy z kolegia děkana a jednání akademického senátu fakulty (dle stěžovatele
se jedná „o naprostou smyšlenku“; navíc z ničeho neplyne povinnost zveřejňovat doslovný záznam
průběhu jednání na kolegiu děkana);
5) stěžovatel jmenoval vedoucím institutu geodézie a důlního měřictví osobu bez kvalifikačních
předpokladů (dle stěžovatele kvalifikační předpoklady splněny byly);
6) stěžovatel nezpracoval a nenechal projednat rozpočet fakulty na rok 2017 (dle stěžovatele zde nebyl
legálně ustavený akademický senát, který by mohl rozpočet projednat; rozpočet však připraven byl a byl
projednán na kolegiu děkana dne 13. 9. 2017).
[24] Krajský soud se jednotlivými dílčími důvody odvolání děkana nezabýval a uvedl k tomu
v bodě 28 rozsudku následující:
„Ve světle takto vymezené diskrece rektora při posuzování návrhu akademického senátu na odvolání
děkana míjí žaloba nikoli v jednotlivostech, ale v celé své konstrukci podstatu problému. V řízení podle §28
odst. 2 [zákona o vysokých školách] totiž není potřebné tvrdit a prokazovat nezákonnost jednání děkana,
resp. neplnění povinností závažným způsobem nebo poškození zájmů vysoké školy nebo fakulty závažným
způsobem. Soud znovu zdůrazňuje, že […] postačí, má-li akademický senát jinou představu o směřování
fakulty než děkan, byť by děkan konal své povinnosti zcela řádně a ku prospěchu zájmů fakulty. […]
proto postačí, je-li z návrhu akademického senátu seznatelné, že se s děkanem rozchází v názorech
na způsob výkonu správy dané fakulty, a zároveň nejsou dotčeny základní zásady mezí správního uvážení.
Byť je odůvodnění napadeného rozhodnutí vskutku značně strohé, tyto skutečnosti z něj implicitně
jednoznačně plynou. Žalovaný přezkoumal řádnost dosud proběhlých stádií procesu odvolání děkana
a převzal důvody návrhu akademického senátu, z nichž je rozdílnost názorů na správu fakulty zřejmá.
Pokud se týče neexistence negativních podmínek (nepřekročení ústavních mezí správního uvážení), tyto
není třeba v odůvodnění rozhodnutí výslovně uvádět, nejsou-li v předcházejícím procesu předmětem sporu.
Se zřetelem k rozdílné mocenské pozici akademického senátu a rektora v procesu odvolání by naopak bylo
nutno trvat na podrobném zdůvodnění diskrece rektora, na jejímž základě by návrhu nevyhověl, tak,
aby byla vyloučena diskriminace či libovůle v jeho postupu; naopak v případě vyhovění návrhu je bez
dalšího zřejmé, že rektor aprobuje návrh, protože žádné důvody pro nevyhovění návrhu neshledal.“
[25] Se závěry krajského soudu se NSS v obecné rovině ztotožňuje. I dle NSS zcela postačí,
má-li akademický senát jinou představu o směřování fakulty než děkan, byť by děkan konal své
povinnosti zcela řádně a ku prospěchu zájmů fakulty. Legitimním důvodem k odvolání děkana
může být např. nesouhlas akademického senátu s personální politikou děkana, s tím, že umožnil
vypracování odborných materiálů, které dle názoru akademického senátu poškozují dobrou
pověst fakulty apod. NSS opakuje, že akademický senát nesmí při této své úvaze jednat svévolně,
šikanózně ani diskriminačně. Se stěžovatelem lze nicméně souhlasit, že soud přece jen mohl blíže
vysvětlit, proč má za to, že v daném případě jde toliko o „rozdílnost názorů na správu fakulty“.
Je totiž pravda, že přinejmenším některé důvody odvolání by si zasloužily dokazování z hlediska
pravdivosti tam uvedených skutečností. Na druhou stranu některé jiné skutečnosti stěžovatel
nečinil spornými, a dával jim jen jiné hodnocení (viz následující bod).
[26] Co se týče důvodu k odvolání ad 1), stěžovatel sám uvádí v žalobě, že nechal posouzení
vypracovat pracovníky Institutu ekonomiky a systémů řízení fakulty; na materiálu je uveden jako
zpracovatel společně s pracovníky tohoto institutu. Soud navíc těžko může přezkoumávat,
zda materiál fakultu poškozoval tím, že byl následně využit v předvolebním boji v tzv. kauze
„Lithium“. Jde o otázku legitimního hodnotícího sporu mezi stěžovatelem a akademickým
senátem, kde eventuální zjevnou neopodstatněnost takovéhoto hodnocení musí primárně
hodnotit rektor v rámci svého uvážení. Ani otázka splnění kvalifikačních předpokladů
ke jmenování vedoucím institutu [důvod ad 5)] není otázkou exaktního dokazování, ale může být
dána rozdílným hodnocením dotčené osoby stěžovatelem a akademickým senátem. Ani důvod
ad 3) (stěžovatel jmenoval sám sebe garantem oboru „Systémové inženýrství v průmyslu“)
stěžovatel skutkově nezpochybnil; jistě je možné, aby akademický senát trval na tom,
že bez projednání v Radě studijních programů stěžovatel sám sebe jmenovat neměl (na tom nic
nemění ani to, že rada dle názoru stěžovatele nebyla řádně ustavena; akademický senát mohl dost
dobře trvat na tom, že v takovém případě stěžovatel neměl ve vztahu k sobě dělat takovéto
rozhodnutí, ale vyčkat ustavení rady). Nesvolání vědecké rady fakulty je rovněž nesporné,
tuto skutečnost proto nebylo třeba dokazovat. Soud nemůže posuzovat správnost hodnotové
úvahy akademického senátu, že za daných okolností nesvolání vědecké rady fakultu poškodilo.
Jakkoliv zbývající dva důvody jsou skutkové (údajné cenzurování zápisů a nepřipravení rozpočtu
fakulty), dokazovat tyto důvody již bylo nadbytečné, neboť přinejmenším čtyři uvedené důvody
byly pro odvolání stěžovatele z funkce děkana dostatečné.
[27] Stěžovatel se konečně zaštiťuje ústavní ochranou nerušeného výkonu řádně nabyté
funkce. K tomu lze jen uvést, že ústavněprávní požadavky ochrany řádně nabyté funkce směřují
proti pozbytí této funkce protiprávním způsobem. Stěžovatel však byl odvolán způsobem
právem upraveným a v souladu s procedurou zákonem k tomu vymezenou.
[28] Lze tedy uzavřít, že akademický senát, děkan i rektor představují orgány akademické
samosprávy. Není to tedy tak, že by snad orgánem akademické samosprávy byl pouze akademický
senát, který je volen, nýbrž také děkan i rektor, kteří jsou do své funkce jmenováni. Všem těmto
orgánům náleží v rámci akademické samosprávy pravomoci, které se vzájemně vyvažují. Smyslem
akademické samosprávy přitom primárně není, aby její jednotlivé orgány působily jako orgány
správní. Právě v tom spočívá smysl a význam akademické samosprávy. Stát poskytuje vysokým
školám jistou míru autonomie, jejímž účelem je naplňování smyslu vysokých škol. V případě,
že orgány akademické samosprávy z tohoto prostoru nevybočují, nemůže do nich ani stát
zasahovat. Rozhodování orgánů akademické samosprávy nesmí být diskriminační, svévolné
či jinak nezákonné. Pokud se však pohybuje v rámci autonomní sféry vysokých škol, nepřísluší
správním soudům přehodnocovat závěry, ke kterým tyto akademické orgány dospěly.
IV. Závěr a náklady řízení
[29] NSS proto zamítl kasační stížnost jako nedůvodnou (§110 odst. 1 věta poslední s. ř. s.).
Krajský soud dospěl na základě přesvědčivé argumentace ke správným právním závěrům.
[30] O náhradě nákladů řízení rozhodl podle §60 odst. 1 za použití §120 s. ř. s.
Stěžovatel nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti, neboť ve věci neměl
úspěch. Žalovaný sice prostřednictvím advokáta zaslal stručné vyjádření, v souladu s judikaturou
však přiznání náhrady nákladů řízení nepožaduje (srov. k tomu přiměřeně již krajským soudem
cit. rozsudek ze dne 26. 4. 2007, čj. 6 As 40/2006-87, č. 1260/2007 Sb. NSS). Ani jemu tedy NSS
náhradu nákladů řízení nepřiznal.
Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 4. července 2018
Zdeněk Kühn
předseda senátu