ECLI:CZ:US:1993:2.US.61.93
sp. zn. II. ÚS 61/93
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 22. 12. 1993 v senátě ve věci ústavní stížnosti navrhovatelů Ing. P.Š. a Mgr. M.Š. proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 30. 3. 1993, sp. zn. 22 Ca 39/93, za účasti Krajského soudu v Ostravě, jako účastníka řízení takto:
Ústavní stížnost se zamítá .
Odůvodnění:
Stěžovatelé podali ústavní stížnost proti rozsudku Krajského
soudu v Ostravě ze dne 30. 3. 1993 sp. zn. 22 Ca 39/93, jímž bylo
potvrzeno zamítavé rozhodnutí Státního notářství v Šumperku ze dne
5. 10. 1992, čj. 1 R I, II 2769/2 ve věci registrace kupní smlouvy
ze dne 28. 8. 1990 o převodu domu čp. 913 v J.a dohody o společném
osobním užívání pozemku, a to p. č. 2683 stavební plocha, a to
v podstatě z toho důvodu, že tato rozhodnutí se opírají o aplikaci
§2 zákonného opatření č. 364/1990 Sb. o nakládání s majetkem
svěřeným státnímu podniku, ačkoliv tento zákonný předpis je
v rozporu s Listinou základních práv a svobod, neboť umožňuje
zásah do vlastnického práva způsobem porušujícím článek 11, odst.
l a 4 Listiny základních práv a svobod. V ustanovení §2
citovaného zákonného opatření se totiž stanoví, že právní úkony
uvedené v §1 tohoto zákonného opatření, mezi nimi smlouvy
o převodu vlastnictví, které státní podnik učinil v době od 1.
května 1990 do účinnosti tohoto zákonného opatření, tj. do 30.
srpna 1990, je povinen oznámit do 31. 10. 1990 svému zakladateli,
který posoudí jejich platnost. Nebude-li takový právní úkon ve
stanovené lhůtě oznámen, je neplatný. Jestliže znění ustanovení
§2 zákonného opatření č. 364/90 Sb. neumožňuje jiný výklad než
ten, že zakladatel státního podniku je oprávněn se zpětnou
účinností rušit platnost smluv uzavřených v období od 1. 5. do
30. 8. 1990, jde vlastně o jakési skryté zpětné vyvlastnění již
jednou nabytého vlastnického práva rozhodnutím zakladatele
podniku, a to navíc vyvlastnění bez práva opravných prostředků
a bez ochrany u soudu, neboť by vlastně nemohl zkoumat, jaké
důvody vedly zakladatele státního podniku ke zrušení smlouvy.
Z uvedených důvodů navrhují proto vydání nálezu, že rozsudkem
Nejvyššího soudu ČR ze dne 12. 3. 1992 sp. zn. 4 Cz 89/91,
rozhodnutím Státního notářství v Šumperku ze dne 5. 10. 1992 čj.
1 R I, II 27/69/92 - 41 a rozsudkem Krajského soudu v Ostravě ze
dne 30. 3. 1993 sp. zn. 22 Ca 39/93 bylo porušeno právo
navrhovatelů vlastnit majetek, právo na jeho ochranu a možnost
vyvlastnění nebo nuceného omezení vlastnického práva jen ve
veřejném zájmu na základě zákona a za náhradu zakotvené v
článku 11, odst. 1 a 4 Listiny základních práv a svobod.
Účastník Krajský soud v Ostravě uvedl ve svém vyjádření, že
posuzováno z hlediska ustanovení článku 95 odst. 2 Ústavy ČR a §109 odst. 2 o. s. ř., zákonného opatření předsednictva Federálního
shromáždění č. 364/1990 Sb., jehož smyslem bylo z důvodu obecného
zájmu chránit národní majetek před neuváženým rozprodejem,není
toto zákonné opatření v rozporu s Ústavou ČR ani jiným zákonem.
Navíc toto zákonné opatření již pozbylo účinnosti dnem 31. 3.
1991, kdy byl vydán zákon č. 92/1991 Sb. o podmínkách převodu
státu na jiné osoby.
Vedlejší účastník s. p. Státní léčebné lázně Jeseník uvedl, že
plně respektuje citované rozhodnutí Krajského soudu v Ostravě.
Ústavní stížnost není opodstatněna.
Stěžovatelé, kteří veškerou pozornost soustřeďují v podstatě
jen na výklad a dopad ustanovení §2 zákonného opatření č.
364/1990 Sb. o nakládání s majetkem svěřeným státnímu podniku,
pomíjí tu základní skutečnost, že v době, kdy kupní smlouva, k níž
se věc vztahuje, byla uzavřena, vázal ústavní zákon č. 100/1990
Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 100/1960 Sb.,
Ústava Československé Federativní republiky, a ústavní zákon č.
143/1968 Sb. o československé federaci,převod majetku státu do
vlastnictví občanů nebo právnických osob na splnění podmínek
upravených zákonem Federálního shromáždění. Za takový zákon lze
nepochybně považovat hospodářský zákoník č. 109/1964 Sb., jenž
v ustanovení §69 odst. 3 umožňoval převody vlastnictví k věcem,
které jsou v národním majetku, jen pokud to připouštějí prováděcí
předpisy a současně stanovil, že převody do vlastnictví občanů se
provádějí podle ustanovení občanského zákoníku. Předpisem
připouštějícím takový převod byla posléze vyhláška Federálního
ministerstva financí č. 119/1988 Sb. o hospodaření s národním
majetkem, podle níž státní podniky mohly převádět vlastnictví
k věcem v národním majetku za podmínek stanovených v §14 odst.
1 - 4, 6 - 8 a 11 uvedené vyhlášky, jakož i převádět do
vlastnictví občanů ten národní majetek, o který neprojevily zájem
socialistické organizace, pokud šlo o věci, které mohly být
předmětem osobního vlastnictví, nebo o věci uvedené v §14 odst.
10 písm. a - c této vyhlášky (§31 odst. 3). Zákon č. 103/1990
Sb., kterým byl změněn a doplněn hospodářský zákoník, zrušil však
v článku IV. bod 15, mimo jiné i citované ustanovení §31 odst.
3 vyhlášky č. 119/1988 Sb. Jestliže tedy do nabytí účinnosti
zákona č. 103/1990 Sb., tj. do 1. května 1990, bylo státním
podnikům v rámci hospodaření s národním majetkem umožněno za
podmínek uvedených v §31 odst. 3 vyhlášky č. 119/1988 Sb.
převádět národní majetek i do vlastnictví občanů, byla tato
možnost počínaje 1. květnem 1990 již vyloučena.
V období následujícím po 1. květnu 1990 neexistoval tedy
- paradoxně s výjimkou již citovaného ustanovení §2 zákonného
opatření č. 364/1990 Sb. umožňujícího za stanovených podmínek
konvalidaci právních úkonů uvedených v §1 opatření a učiněných
státním podnikem v době od 1. května 1990 do 30. srpna 1990
- právní předpis, jenž by umožňoval státnímu podniku převod
majetku ve státním vlastnictví do vlastnictví občanů. Také zákon
č. 111/1990 Sb. o státním podniku, vymezující majetkové postavení
podniku tak, že věci, s nimiž podnik hospodaří, jsou ve státním
vlastnictví (§6 odst. 1), přiznal totiž podnikům právo majetek,
se kterým hospodaří, držet, užívat jej a nakládat s ním jen
v souladu s právními předpisy (§6 odst. 2). Ke změnám umožňujícím
smluvní převod majetku ve státním vlastnictví do vlastnictví
občanů nedošlo ani vydáním zákona č. 427/1990 Sb. o převodech
vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické
osoby, týkajícího se movitých a nemovitých věcí, které jako
majetková podstata provozních částí organizací působících
v oblasti služeb, obchodu a jiné než zemědělské výroby tvoří nebo
mohou tvořit soubor, který je ucelenou hospodářskou nebo
majetkovou jednotkou (§2 odst. 1) a stanovícího jako způsob
prodeje veřejnou dražbu těchto provozních jednotek (část druhá),
stejně jako ani vydáním zákona č. 92/1991 Sb. o podmínkách převodu
majetku státu na jiné osoby, jenž majetek podniku pro účely tohoto
zákona definuje jako souhrn věcí, ke kterým má podnik právo
hospodaření nebo které jsou v jeho vlastnictví, jakož i souhrn
práv, jiných majetkových hodnot a závazků podniku (§2) a stanoví
jako způsob převodu majetku podniku privatizační projekt (§5).
Navíc zákon č. 92/1991 Sb. v ustanovení §45 odst. 1, 2 výslovně
stanoví, že podniky (jimiž zákon v §1 odst. 1 rozumí vedle
státních podniků také státní peněžní ústavy, státní pojišťovny
a jiné státní organizace) nemohou mimo obvyklé hospodaření
uzavírat smlouvy o převodu vlastnictví majetku, k němuž mají právo
hospodaření, nakládat se svými majetkovými účastmi na podnikání
právnických osob, ani tyto zakládat, s výjimkami povolenými
v odůvodněných případech příslušnou vládou. K určité modifikaci
v této oblasti došlo teprve zákonem č. 210/1993 Sb., kterým se
mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb. o podmínkách převodu státu na
jiné osoby ve znění dalších zákonů a zákon č. 265/1992 Sb.
o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, a to
v tom směru, že podniky nadále nemohou uzavírat smlouvy o převodu
vlastnictví majetku sloužícího k provozování jejich podnikatelské
nebo jiné hospodářské činnosti, popřípadě sloužícího ke kulturním
a sociálním potřebám, k němuž mají právo hospodaření, nakládat se
svými majetkovými účastmi na podnikání právnických osob, ani tyto
zakládat, či majetek do podnikání těchto osob nově vkládat, rovněž
s výjimkami povolenými v odůvodněných případech vládou (§45 odst.
1, 2).
Ustanovení §1 zákonného opatření č. 364/1990 Sb., v němž se
stanoví, že státní podniky do dne účinnosti zákona o podmínkách
převodů majetku státu nemohou mimo obvyklé hospodaření uzavírat
smlouvy o převodu vlastnictví majetku, k němuž mají právo
hospodaření, v podstatě tedy jen deklarovalo stav, jaký v období
od 1. května 1990 v této oblasti existoval. Navíc pro stěžovatele
z jiných důvodů tak rozporné ustanovení §2 zákonného opatření č.
364/1990 Sb. upravovalo za podmínek uvedených v citovaném
ustanovení problematickou možnost jakési konvalidace právních
úkonů uvedených v §1 citovaného zákonného opatření, které státní
podnik učinil v době od 1. května 1990 do účinnosti tohoto
zákonného opatření, za podmínky, že státní podnik tyto právní
úkony oznámil do 31. 10. 1990 svému zakladateli,oprávněnému
posoudit jejich platnost. Tato podmínka v projednávané věci
splněna nebyla.
K zákonnému opatření č. 364/1990 Sb. možno ještě dodat, že jeho
předkladatelé (Tisk 75, Důvodová zpráva str. 1) vycházeli
z mylného předpokladu, že v této době neexistoval účinný právní
prostředek, kterým by bylo možno dispozicím s národním majetkem
vedoucím k jeho rozptylování apod. zabránit, neboť platný zákon
o státním podniku svěřoval rozhodování o nakládání se svěřeným
národním majetkem do výlučné působnosti těchto podniků. Ve
skutečnosti však, jak již uvedeno, neexistoval v období od 1. 5.
1990 právní předpis umožňující státním podnikům převod majetku ve
státním vlastnictví do vlastnictví občanů, s výjimkou možnosti
uvedené konvalidace.
Ústavní soud proto z uvedených důvodů ústavní stížnost zamítl.
Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 22. prosince 1993