infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUs6plusVyrok, infUsKratkeRadky-138-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 10.11.1994, sp. zn. II. ÚS 147/94 [ nález / BROŽOVÁ / výz-2 ], paralelní citace: N 53/2 SbNU 119 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1994:2.US.147.94

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Právo kandidáta být volen coby jednotlivec při odmítnutí kandidátní listiny

Právní věta Právní úprava, obsažená v §28 zák. č. 152/1994 Sb. a §200k a 200l o. s. ř., která vylučuje, aby se jednotlivec v případě odmítnutí kandidátní listiny domáhal soudní cestou práva být volen (čl. 21 a čl. 36 Listiny základních práv a svobod) a která toto právo přiznává vyškrtnutým kandidátům z kandidátní listiny, není v rozporu s čl. 1 Listiny, dle kterého jsou si lidé v právech rovni, neboť je věcí svobodného rozhodnutí každého jednotlivce, zda bude kandidovat za politickou stranu, čímž se dobrovolně podřídí nejen vnitrostranickému režimu i s tím, že třeba vůbec nebude kandidován, ale též právnímu režimu, který upravuje postavení a práva politických stran ve volbách.

ECLI:CZ:US:1994:2.US.147.94
sp. zn. II. ÚS 147/94 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě v právní věci o ústavní stížnosti proti rozhodnutí Krajského soudu v Praze ze dne 10. 10. 1994 čj. 21C 24/94-5 ve spojení s rozhodnutím Okresní volební komise v Mladé Boleslavi ze dne 4. 10. 1994 čj. 1/94 a rozhodnutím Místní volební komise v Mladé Boleslavi ze dne 30. 9. 1994, za účasti Krajského soudu v Praze jako účastníka řízení a Okresní volební komise v Mladé Boleslavi jako vedlejšího účastníka řízení, takto: Návrh na zrušení usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 10. října 1994 čj. 21C 24/94-5 ve spojení s rozhodnutím Okresní volební komise v Mladé Boleslavi ze dne 4. 10. 1994 čj. 1/94 a rozhodnutím Místní volební komise v Mladé Boleslavi ze dne 30. 9. 1994 se zamítá . Odůvodnění: Navrhovatelé jakožto kandidáti odmítnuté kandidátní listiny pro volby ve dnech 18. a 19. 11. 1994 do Městského zastupitelstva v Mladé Boleslavi ve své ústavní stížnosti namítali nedostatky v postupu všech orgánů, které se podílely na vydání odmítavých rozhodnutí s tím, že tyto nedostatky vedly k porušení jejich ústavou zaručeného práva, upraveného v čl. 21 Listiny základních práv a svobod (dále jen Listina), tj. práva mít za rovných podmínek přístup k voleným a jiným veřejným funkcím a dále práva upraveného v čl. 22 Listiny. Konkrétně rozhodnutí místní volební komise vytýkali, že požadovala za nezbytné, aby podmínky nabytí pasivního volebního práva byly beze zbytku splněny již v den předložení kandidátních listin, ačkoliv ustanovení o aktivním volebním právu je v zákoně konstruováno tak, že podmínky jeho nabytí musí být splněny až ke dni voleb. Důvodem pro vydání rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny byl přitom formální nedostatek v uvedení povinných dat, která neodpovídala stavu současnému, ale stavu předpokládanému ke dni voleb. Dále nebylo vzato v úvahu, že tento stav vznikl dvaapůl roku trvajícím dědickým řízením, jehož výsledku je z hlediska vyznačení trvalého pobytu dle zák. č. 135/1982 Sb. třeba. Navíc místní volební komise k možné úpravě kandidátní listiny tak, aby odpovídala stavu ke dni voleb a respektovala současný stav, své stanovisko neposkytla. Další pochybení spatřovali ve skutečnosti, že důvodem pro odmítnutí kandidátní listiny se stala i nesrovnalost v uvedení křestních jmen jednoho z kandidátů, aniž by tento nedostatek byl vůbec vytknut. Tytéž nesprávnosti pak navrhovatelé vytýkali i rozhodnutí okresní volební komise, zatímco pokud jde o Krajský soud v Praze, namítali, že tento si nevyžádal důkazní materiály, ačkoliv mohl, s tím, že navrhovatel je neměl k dispozici z časových důvodů. Navíc rozhodnutí Krajského soudu v Praze dále navrhovatelé vytýkali, že se pouští do spekulativních úvah o nesplnitelnosti podmínky trvalého bydliště kandidáta, ačkoliv se sám k naplnění této otázky, tj. vyslovení jasného stanoviska, zda tato podmínka musí být splněna v den předložení volební listiny nebo zda postačí, bude-li splněna do dne konání voleb, vyhýbá. Dále v odůvodnění svého návrhu rekapitulovali navrhovatelé věc z hlediska skutkového tak, že místní sdružení ODS podalo 13. 9. 1994 kandidátní listinu pro volby do Městského zastupitelstva v Mladé Boleslavi. Místní volební komise konstatovala nedostatky této kandidátní listiny a předložila ji ODS zpět k odstranění nedostatků dopisem ze dne 23. 9. 1994. Zmocněnec ODS opravil nesprávné údaje přípisem z 28. 9. 1994, přičemž ponechal u kandidáta ing. V. K. V., CSc. údaj o předpokládaném trvalém bydlišti ve dnech konání voleb. Dále navrhovatelé poukázali na skutečnost, že zmocněnec ODS navrhl odvolání nebo vyškrtnutí tohoto kandidáta sporného jak z hlediska trvalého pobytu, tak jména z kandidátní listiny. Odvolání kandidáta však nebylo místní volební komisí provedeno s poukazem na prošlou lhůtu k opravě kandidátních listin, neboť zasedání místní volební komise se konalo 49. den před konáním voleb. Krajský soud ve svém vyjádření odkázal na odůvodnění svého rozhodnutí. Ústavní soud přezkoumal návrh navrhovatele a za použití §63 zák. č. 182/1993 Sb. a §41 odst. 2 o.s.ř. dospěl k závěru, že z obsahu návrhu, zejména z údajů pod bodem III lze dovodit, že ústavní stížnost směřuje proti všem rozhodnutím, tedy i rozhodnutí krajského soudu, jež mělo být správně v petitu jako konečné rozhodnutí uvedeno (srov. §72 zejm. odstavec 2 zák. č. 182/1993 Sb.). Stejně tak nejsa vázán důvody stížnosti, Ústavní soud především zkoumal, zda navrhovatelé, jakožto fyzické osoby, jsou oprávněné domáhat se ochrany u Ústavního soudu. Dle ustanovení §72 odst. 1 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb. je ústavní stížnost oprávněna podat fyzická osoba, jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci, bylo porušeno její ústavně zaručené základní právo nebo svoboda. Dle ustanovení §28 odst. 3 věta prvá zák. č. 152/1994 Sb. proti rozhodnutí místní volební komise o odmítnutí kandidátní listiny podle odst. 1 nebo o škrtnutí kandidáta na kandidátní listině podle odst. 2 může volební strana, u rozhodnutí o škrtnutí kandidáta rovněž tento kandidát, podat do 24 hodin po doručení rozhodnutí odvolání k okresní volební komisi, v územně členěných statutárních městech a v hlavním městě Praze k městské volební komisi. Dle ustanovení §200 k odst. 1 písm. a) o.s.ř., jestliže volební komise, příslušná podle zvláštního zákona vydat konečné rozhodnutí, rozhodla o odmítnutí kandidátní listiny pro volby do zastupitelstva v obci, může se volební strana obrátit na soud s návrhem na vydání rozhodnutí o zaregistrování této kandidátní listiny. Dle ustanovení §200 k odst. 1 písm. b) o.s.ř., jestliže volební komise, příslušná podle zvláštního zákona vydat konečné rozhodnutí, rozhodla o škrtnutí na kandidátní listině pro volby do zastupitelstva v obci, může se volební strana jakož i kandidát obrátit na soud s návrhem na vydání rozhodnutí o ponechání kandidáta na kandidátní listině. Dle čl. 1 věty prvé Listiny lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. Dle čl. 21 odst. 1 Listiny občané mají právo podílet se na správě veřejných věcí přímo nebo svobodnou volbou svých zástupců. Dle čl. 21 odst. 4 Listiny občané mají za rovných podmínek přístup k voleným a jiným veřejným funkcím. Dle čl. 22 Listiny zákonná úprava všech politických práv a svobod a její výklad a používání musí umožňovat a ochraňovat svobodnou soutěž politických sil v demokratické společnosti. Dle čl. 36 odst. 1 Listiny každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech i jiného orgánu. V projednávané věci proběhlo řízení o odmítnutí kandidátní listiny dle zák. č. 152/1994 Sb. a dle §200 k; §200 l o.s.ř. Účastníkem těchto řízení byla pouze volební strana, jak vyplývá z ustanovení §28 odst. 3 zák. č. 152/1994 Sb. a z ustanovení §200 k odst. 1 písm. a) o.s.ř. a nikoliv jednotliví kandidáti jako fyzické osoby. Ústavnímu soudu se však nabízela otázka i z pohledu, zda stěžovatelé právě jako fyzické osoby nejsou účastníky řízení proto, že šlo o jiný zásah orgánů veřejné moci dle §72 zák. č. 182/1993 Sb. O tento případ ale nejde právě proto, že řízení o těchto otázkách je upraveno zvláštním předpisem (zák. č. 152/1994 Sb.), kdy fyzická osoba je účastníkem řízení, jen když byla z kandidátní listiny vyškrtnuta, navíc o jiný zásah orgánu veřejné moci dle §72 zák. č. 182/1993 Sb. nejde proto, že je tu "ono" rozhodnutí, kterému předcházelo řízení, jehož však nebyli navrhovatelé účastníky. Z těchto důvodů má Ústavní soud za to, že jde o návrh podaný osobami neoprávněnými, a proto byl návrh zamítnut. Konečně bylo třeba vzhledem k úpravě obsažené v §78 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., aby Ústavní soud posoudil, zda právní úprava, obsažená v §28 zák. č. 152/1994 Sb. a §200 k a 200 l o.s.ř., která vylučuje, aby se jednotlivec v případě odmítnutí kandidátní listiny domáhal soudní cestou práva být volen (čl. 21 a čl. 36 Listiny) a která ale přiznává toto právo vyškrtnutým kandidátům z kandidátní listiny, není v rozporu s čl. 1 Listiny, dle kterého jsou si lidé v právech rovni a dospěl k závěru, že nikoliv, neboť je věcí svobodného rozhodnutí každého jednotlivce, zda bude kandidovat za politickou stranu, čímž sebe dobrovolně podřídí nejen vnitrostranickému režimu i s tím, že třebas vůbec nebude kandidován, ale též právnímu režimu, který upravuje postavení a práva politických stran ve volbách. Navíc sama soudní ochrana, upravená v čl. 36 Listiny předpokládá slovy "stanoveným postupem", že je k jejímu uplatnění třeba zákonného podkladu. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 10. 11. 1994

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1994:2.US.147.94
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 147/94
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 53/2 SbNU 119
Populární název Právo kandidáta být volen coby jednotlivec při odmítnutí kandidátní listiny
Datum rozhodnutí 10. 11. 1994
Datum vyhlášení  
Datum podání 19. 10. 1994
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Brožová Iva
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 21, čl. 1, čl. 36
Ostatní dotčené předpisy
  • 152/1994 Sb., §28
  • 99/1963 Sb., §200l, §200k
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo podílet se na správě věcí veřejných
Věcný rejstřík volby/kandidátní listina
volby
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-147-94
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 26687
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31