infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-194-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 04.10.1995, sp. zn. II. ÚS 22/94 [ nález / PROCHÁZKA / výz-2 ], paralelní citace: N 55/4 SbNU 67 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1995:2.US.22.94

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Vrácení neprávem zkonfiskovaného zemědelského majetku podle zákona o půdě

Právní věta 1. Pokud vlastník nesplňoval podmínky pro uplatnění dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. a vlastnictví se všemi jeho atributy užíval až do doby po 25. únoru 1948, kdy teprve byl dekret vůči němu uplatněn, jednalo se v jeho případě o zneužití dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. ve smyslu politické perzekuce podle §6 odst. 1 písm. r) zákona č. 229/1991 Sb. 2. K uvalení nucené národní správy po únoru 1948 nedošlo tedy dekretem prezidenta republiky, nýbrž výměry správních orgánů, které se na dekret formálně odvolávaly a k vydání těchto správních aktů došlo již v rozhodném období podle zákona č. 229/1991 Sb. 3. Při hodnocení poměru zákona č. 229/1991 Sb. a zákona č. 243/1992 Sb. nutno konstatovat, že zákon o půdě nemá žádné výslovné ustanovení o tom, že jeho použití je vyloučeno na zmírnění těch křivd, které jsou předmětem právní úpravy obsažené ve zvláštním zákoně. Zákazy takového použití obsahuje naproti tomu zákon č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a to v ustanovení §1 odst. 3.

ECLI:CZ:US:1995:2.US.22.94
sp. zn. II. ÚS 22/94 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl dne 4. 10. 1995 ve věci ústavní stížnosti S. M. proti rozhodnutí Krajského soudu v Českých Budějovicích, čj. 10 Ca 349/92-22, ze dne 15. 12. 1993, takto: Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 15. 12. 1993, čj. 10 Ca 349/92-22, s e r u š í . Odůvodnění: Stěžovatelka zaslala Ústavnímu soudu České republiky stížnost, kterou tento soud obdržel dne 2. 2. 1994. Stížnost směřovala proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 15. 12. 1993, čj. 10 Ca 349/93-22. Tímto rozsudkem bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu-pozemkového úřadu ve Strakonicích ze dne 7. 9. 1993, čj. 1572/91/Vch/P/3 s tím, že věc se vrátila pozemkovému úřadu k rozhodnutí ve věci samé. Napadeným správním rozhodnutím nebyly schváleny dohody, které stěžovatelka uzavřela podle ust. §9 odst. 1 zák.č. 229/1991 Sb., ve znění změn a doplňků, s vedlejšími účastníky řízení - Lesy ČR, s.p. H.K. a Školním rybářstvím Střední rybářské školy V. se sídlem v P.. Důvodem neschválení dohod byla skutečnost, že původní majitel - K. H., jehož nemovitosti přešly na stát podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., resp. postupem podle zákona č. 142/1947 Sb., nesplňoval předpoklady zákona č. 243/1992 Sb. (ve změně zák. č. 441/1992 Sb.), tj. skutečnost, že K.H. znovu nenabyl čs. občanství, neboť u jmenovaného nedošlo nikdy k jeho ztrátě. Nestal se tedy osobou oprávněnou ve smyslu ust. §2 odst. 1 zák. č. 243/1992 Sb. Napadený rozsudek se však podle názoru stěžovatelky nevypořádal se zněním §6 odst. 1 písm. r) zák.č. 229/1991 Sb., které umožňuje vydání nemovitostí, jež přešly na stát nebo na jinou právnickou osobu v důsledku politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody. Ve svém podání pak dále uvádí, že rozhodnutím Krajského soudu v Českých Budějovicích byl porušen čl. 1 a čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv svobod. Stěžovatelka zdůraznila, že aplikací příslušných ustanovení zák.č. 229/1991 Sb. a zák.č. 243/1992 Sb. Krajským soudem v Českých Budějovicích byl nesprávně vyložen smysl a účel těchto právních předpisů, současně s ústavní stížností pak ve smyslu ust.§74 zák.č. 182/1993 Sb. podala návrh na zrušení §7 odst. 2 zák.č. 229/1991 Sb. a zák. 243/1992 Sb. K návrhu stěžovatelky se vyjádřil jako účastník řízení Krajský soud v Českých Budějovicích, který uvedl, že řízení před tímto soudem probíhalo na návrh stěžovatelky, která se odvolala proti správnímu rozhodnutí Okresního úřadu-pozemkového úřadu ve Strakonicích, ze dne 7. 9. 1993, čj. 1572/91/Vch/P/3. Napadeným rozhodnutím nebyly schváleny dohody uzavřené mezi stěžovatelkou a povinnými osobami o vydání zemědělského majetku, který je v rozhodnutí blíže specifikován. V průběhu řízení bylo zjištěno, že zemědělský majetek původního vlastníka K.H. přešel na stát konfiskací podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. Zákon č. 243/1992 Sb. uvádí v ust. §2 odst. 1 podmínky, za jejichž splnění vzniká restituční nárok oprávněné osobě. Oprávněnou osobou ve smyslu tohoto zákona nebyl jak původní vlastník, který nesplňoval podmínku opětovného nabytí občanství, tak ani stěžovatelka, jako universální dědička ze závěti po zemřelém K.H., a nemohla se proto stát oprávněnou osobou ve smyslu restitučního zákona. Krajský soud zdůraznil, že aplikací citovaného zákona 243/1992 Sb. na daný případ nemohlo dojít k porušení základních lidských práv, neboť použití zákona č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších změn, brání ust. §4 odst. 1, které vymezuje rozhodné období na časový úsek od 25. února 1948 do 1. 1. 1990, tedy mimo období konfiskace ex lege dekretu č. 12/1945 Sb., tj. k 23. 6. 1945. Krajský soud z výše uvedených důvodů, které shledává jako správné a skutkově dostatečně objasněné, rozhodnutí pozemkového úřadu potvrdil. V ostatním stručně shrnul obsáhlé odůvodnění rozsudku ze dne 15. 12. 1993, čj. 10 Ca 349/93-24, a navrhl zamítnutí návrhu stěžovatelky. K ústavní stížnosti se rovněž vyjádřili někteří vedlejší účastníci řízení, a to Okresní úřad Strakonice - pozemkový úřad Strakonice, který ve svém vyjádření, které Ústavní soud České republiky obdržel dne 23. 3. 1994, uvedl, že ve věci restitučního nároku stěžovatelky k zemědělskému majetku po zemřelém K. H. vedl správní řízení, jehož cílem bylo nejen ověřit restituční nároky, ale rovněž zajistit veškeré doklady vztahující se k rozsáhlému nemovitému majetku bývalého vlastníka, jež stěžovatelka sama nebyla schopna doložit a upřesnit rozsah uplatněného restitučního nároku, a to jak na celé nemovitosti, tak i na spoluvlastnické podíly k nim. Z předložených listinných důkazů Pozemkového úřadu Strakonice vyplývá, že celková výměra restituovaných pozemků vydávaných dohodami činila cca 214 tis. m2, a to převážně lesů, pastvin a luk v katastrálních územích K., J., V. T., M. T., R., R. a O.. Dále vedlejší účastník shodně s Krajským soudem v Českých Budějovicích uvedl, že právní režim předmětných nemovitostí se musí řídit ust. zák. č. 243/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související se zákonem č. 229/1991 Sb. ve znění zákona č. 93/1992 Sb., neboť konfiskace majetku byla provedena podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., tedy mimo rozhodné období dané zákonem č. 229/1991 Sb. Právě již uváděný zákon č. 243/1992 Sb., který je ve vztahu k zák. č. 229/1991 Sb. lex specialis, výslovně k ust. §2 odst. 1 uvádí podmínky, které musí být současně splněny pro vznik restitučního nároku. Mezi tyto podmínky patří zpětnabytí občanství podle zák. č. 245/1948 Sb., zák. č. 194/1949 Sb., zák. č. 34/1945 Sb. nebo ústavního dekretu prezidenta č. 43/1945 Sb. Z vyjádření pozemkového úřadu dále vyplývá, že Krajský soud v Českých Budějovicích již dříve přezkoumával jím vydané správní rozhodnutí ze dne 3. 11. 1992, čj. OPÚ/1572/91/Vch, a ze dne 24. 11. 1992, čj. OPÚ 1592/Vch/2, kterými nároku stěžovatelky nevyhověl. Z dalších vedlejších účastníků se k návrhu vyjádřilo Školní rybářství Střední rybářské školy V. se sídlem v P., které uvedlo, že majetek po původním vlastníku nemovitého majetku je ochotno bez průtahu vydat soudem určené oprávněné osobě. K návrhu stěžovatelky na vydání nálezu se jak pozemkový úřad, tak i Školní rybářství nevyjádřily. Ústav sociální péče pro mládež v O. se jako vedlejší účastník vyjádřil k návrhu stěžovatelky v průběhu řízení takto: "Ve věci restitučních nároků stěžovatelky bylo Pozemkovým úřadem ve Strakonicích dne 10. 2. 1994 vydáno další rozhodnutí, jímž návrhu stěžovatelky nebylo vyhověno. Proti tomuto rozhodnutí podala dne 28. 2. 1994, tedy po zaslání ústavní stížnosti, stěžovatelka odvolání ke Krajskému soudu v Českých Budějovicích. Podání je vedeno pod sp. zn. 10 Ca 92/94. Pokud je vedlejšímu účastníku řízení známo, do doby zaslání jeho vyjádření, tj. 16. 1. 1995, nebylo v této věci Krajským soudem v Českých Budějovicích pravomocně rozhodnuto. Z tohoto důvodu považuje stížnost ve smyslu ust. §75 zák. č. 182/1993 Sb. za nepřípustnou. Navrhuje zamítnutí stížnosti. Ústavní soud si vyžádal spis Krajského soudu v Českých Budějovicích, sp. zn. 10 Ca 349/93, ze kterého zjistil, že Pozemkový úřad Strakonice rozhodl dne 7. 9. 1993 v souladu s ust. §46 zák. č. 71/1967 Sb. a podle §9 odst. 2 zák. č. 229/1991 Sb. ve znění změn a zák. č. 243/1992 Sb. a zák. č. 441/1992 Sb. o neschválení dohod o vydání nemovitosti: 1) dohody ze dne 4. 3. 1993 v bodech I - VII dohody 2) dohodu doručenou dne 8. 7. 1993 v bodech I - V dohody Důvodem zamítnutí schválení byla skutečnost, že předmětné nemovitosti přešly na stát podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. nebo dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., a bylo tedy nutno aplikovat na vydávané nemovitosti režim zákona č. 243/1992 Sb., který je lex specialis ve vztahu k zákonu č. 229/1991 Sb. Z předloženého spisového materiálu dále Ústavní soud zjistil, že ověřování státního občanství K.H. bylo doloženo Domovským listem č. 108/48, ze dne 16. 1. 1948, vystaveným Městským národním výborem v B., potvrzující domovské právo v téže obci, a dále úmrtním listem jmenovaného. Důležité k otázce národnosti K.H. je pak hlášení velitele stanice SNB v R. z 21. 2. 1947, které uvádí, že K.H. se hlásil k české národnosti při sčítání lidu v roce 1930 i během nacistické okupace a na základě tohoto faktu mu byly vydávány české potravinové lístky. Ve spise je založeno též osvědčení o státní a národnostní spolehlivosti č. 46 ze dne 29. 9. 1947, vystavené Městským národním výborem v O.. Ústavní soud České republiky dospěl k závěru, že v dané věci se jedná o zneužití dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. ve smyslu politické perzekuce, tak jak ji má na mysli zákon č. 229/1991 Sb. v §6 odst. 1 písm. r), protože ze skutkových zjištění pozemkového úřadu i krajského soudu jasně vyplývá, že zesnulý H. až do března 1948 byl plnoprávným vlastníkem. V té době byla na jeho majetek uvalena nucená národní správa. Teprve potom byl zjevně účelově prohlášen za zrádce a nepřítele Československé republiky. V době po 25. únoru, tedy v době, kdy mohl K.H. vznést žádost k zemskému úřadu o zrušení národní správy, resp. o zrušení uplatněného dekretu č. 12/1945 Sb., v jeho případě neměla taková jednání žádnou naději na úspěch, neboť tentýž orgán rozhodl o použití dekretu. Jinými slovy, jestliže jak pozemkový úřad, tak krajský soud dospěly k závěru, že šlo v dané věci o politickou perzekuci a nikoliv situaci upravenou v dekretu , pak aktem této perzekuce, spadajícím do rozhodného období, byly výměr Zemského národního výboru ze dne 25. 4. 1948, č. XIII.- 1-X.507/7-1947, a výměr Ministerstva zemědělství ze dne 4. 1. 1950, sp. zn. 643282/49-IX./A 23, které se pouze na dekret formálně odvolaly. Ostatně, i kdyby Ústavní soud přistoupil na formální přístup a vyšel z pouhého faktu dekretu č. 12/1945 Sb., pak by nutně výkladem á maiore ad minus dovodil, že vrací-li se dle zákona č. 243/1992 Sb. majetek těm, kdo jej podle dekretu pozbyli a byli zbaveni občanství a pak jej nabyli zpět, musí být tím spíše vrácen těm, kterým nebylo nutno občanství vracet, protože v důsledku svého určitého chování občanství vůbec nepozbyli. Jiný výklad by zcela odporoval principům restitučních zákonů, které směřují k částečné nápravě křivd a nikoliv k odškodňování za ztrátu občanství. K poměru zákona o půdě č. 229/1991 Sb. a zákona č. 243/1992 Sb. dlužno dodat, že zákon o půdě nemá žádné výslovné ustanovení o tom, že jeho použití je vyloučeno na zmírnění těch křivd, které jsou předmětem právní úpravy, obsažené ve zvláštním zákoně tak, jak naopak zákonodárce učinil v souvislosti se zákonem č. 87/1991 Sb. v pozdějším znění, a to konkrétně v §1 odst. 3. Ústavní soud s přihlédnutím na znění §75 odst. 2 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb. rozhodl při vědomí, že je dosud neskončeno jednání o restitučním nároku jako celku, během něhož již nebudou znovu přezkoumávány otázky nastolené Ústavnímu soudu v ústavní stížnosti. Ústavní soud České republiky při svém rozhodování v této věci dospěl k názoru, že napadeným rozhodnutím došlo k porušením čl. 90 Ústavy České republiky a ve svých důsledcích i čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Rozhodnutí Ústavního soudu je podle ust. čl. 89 odst. 2 Ústavy závazné pro všechny orgány i osoby. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 4. 10. 1995

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1995:2.US.22.94
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 22/94
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 55/4 SbNU 67
Populární název Vrácení neprávem zkonfiskovaného zemědelského majetku podle zákona o půdě
Datum rozhodnutí 4. 10. 1995
Datum vyhlášení  
Datum podání 2. 2. 1994
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Procházka Antonín
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 90
  • 2/1993 Sb., čl. 11 odst.1, čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 12/1945 Sb.
  • 194/1949 Sb.
  • 229/1991 Sb., §6 odst.1 písm.r
  • 243/1992 Sb., §2 odst.1
  • 245/1948 Sb.
  • 33/1945 Sb.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík konfiskace majetku
osoba/oprávněná
občanství
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-22-94
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 26741
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31