infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-199-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 08.11.1995, sp. zn. Pl. ÚS 13/95 [ nález / PAUL / výz-2 ], paralelní citace: N 75/4 SbNU 225 [ 272/1995 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1995:Pl.US.13.95

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Obecně závazná vyhláška města Kutné Hory o dopravě ve městě

Právní věta Obce jsou zákonem č. 367/1990 Sb., o obcích, v platném znění, zmocněny k vydání obecně závazných vyhlášek, týkajících se samostatné působnosti obce. Mezi takové působnosti nespadá úsek dopravy. Zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích,m v platném znění, stanoví, že obcím přísluší výkon státní správy ve věcech, týkajících se místních a účelových komunikací a v tom smyslu upravuje i předmět této přenesené působnosti obce. Poskytuje jí i zmocnění k provedení některých úprav cestou obecně závazných vyhlášek, např. zabezpečení sjízdnosti. Žádná zmocnění však nezakládají příslušnost obce v této přenesené působnosti k vydání vyhlášky o dopravě.

ECLI:CZ:US:1995:Pl.US.13.95
sp. zn. Pl. ÚS 13/95 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl dne 8. 11. 1995 ve věci návrhu přednosty Okresního úřadu Kutná Hora, na zrušení obecně závazné vyhlášky města Kutná Hora, o dopravě ve městě Kutná Hora, č. 10/94 ze dne 1. 7. 1994, takto: Obecně závazná vyhláška města Kutná Hora č. 10/94, o dopravě ve městě Kutná Hora, ze dne 1. 7. 1994, přijatá Městským zastupitelstvem města Kutná Hora, s e r u š í dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů České republiky. Odůvodnění: Dne 24. 5. 1995 obdržel Ústavní soud České republiky návrh přednosty Okresního úřadu Kutná Hora na zrušení obecně závazné vyhlášky města Kutná Hora, č. 10/94, o dopravě v tomto městě. Vyhláška, přijatá Městským zastupitelstvem v Kutné Hoře dne 31. 5. 1994, se odvolává na §36 odst. 1 písm. f) a §14 odst. 1 písm. i) zákona o obcích. Účinnosti nabyla dnem 1. 7. 1994. Na úřední desce byla vyvěšena od 1. 6. 1994 do 16. 6. 1994. Její text je uveden v příloze. Okresní úřad Kutná Hora podle ustanovení §62 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, v platném znění, pozastavil rozhodnutím č. j. P-15/95 dne 1. března 1995 výkon výše uvedené vyhlášky z důvodu jejího rozporu s ustanovením §14 a §16 odst. 2 uvedeného zákona. Městské zastupitelstvo Kutná Hora návrh na zrušení vyhlášky projednalo dne 23. března 1995 a přijalo usnesení, že svou obecně závaznou vyhlášku o dopravě ve městě č. 10/94 neruší. V důsledku toho podal přednosta Okresního úřadu v Kutné Hoře, opíraje se o ustanovení §64 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., návrh, aby Ústavní soud ČR napadenou vyhlášku, podle čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy České republiky, zrušil. Svůj návrh přednosta Okresního úřadu Kutná Hora odůvodnil tím, že v §14 zákona o obcích v platném znění je taxativně stanovena samostatná působnost obce, do níž náleží podle odst. 1 písm. i) vydávání obecně závazných vyhlášek v samostatné působnosti, které schvaluje podle §36 odst. 1 písm. f) téhož zákona obecní zastupitelstvo. Samostatná působnost na úseku dopravy však v §14 odst. 1 uvedena není. V té souvislosti se zmiňuje i o nálezu Ústavního soudu, uveřejněném pod č. 35/1994 Sb., který pokládá v tomto paragrafu uvedený výčet za taxativní. Provoz na pozemních komunikacích je upraven vyhláškou č. 99/1989 Sb., podle níž jsou stanovena pravidla provozu na komunikacích. Tato vyhláška neobsahuje zmocnění obce, aby upravovala provoz motorových vozidel na pozemních komunikacích. Zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění, stanoví v §3 odst. 6, že obcím přísluší výkon státní správy ve věcech, týkajících se místních a účelových komunikací, především státního odborného dozoru (§24). V tom smyslu upravuje zákon i předmět působnosti obce (§3c odst. 1 písm. c) a odst. 2) a poskytuje jí zmocnění k provedení některých úprav cestou obecně závazných vyhlášek, např. zabezpečení sjízdnosti (§9 odst. 3). Žádná zmocnění však nezakládají příslušnost obce k vydání vyhlášky o dopravě ani v přenesené působnosti. Soudce zpravodaj zaslal návrh přednosty Okresního úřadu v Kutné Hoře Městskému zastupitelstvu v Kutné Hoře, jako účastníku řízení, k vyjádření. Město Kutná Hora ve svém sdělení ze dne 18. 8. 1995 uvedlo, že úprava provozu motorových vozidel na území města byla provedena s ohledem na ochranu životního prostředí a historických památek v centru města, které je památkovou rezervací. Podle něho není vyhláška v rozporu s §14 zákona o obcích, protože vymezení samostatné působnosti obce je třeba pokládat za demonstrativní, neboť mimo zde uvedené působnosti existují další oblasti. Ustanovení §14 odst. 2 vymezuje samostatnou působnost obcí jako zajišťování hospodářského, sociálního a kulturního rozvoje, ochranu a tvorbu zdravého životního prostředí v územním obvodu obce, pokud není svěřena jiným orgánům jako výkon státní správy. Vyhláška není ani v rozporu s vyhláškou č. 99/1989 Sb., o pravidlech provozu na pozemních komunikacích, neboť byla vydána ve spolupráci s dopravním inspektorem Policie ČR. Problém, který vyhláška řeší, tj. především zklidnění dopravy v centru města v jeho historickém jádru, zlepšující nejen kvalitu ovzduší, ale usměrňující počet vozidel, vjíždějících do zóny s dopravním omezením na odůvodněné vjezdy, pomocí zpoplatnění ve stanoveném časovém rozmezí, které vychází z možnosti obcí vybírat poplatky za povolení k vjezdu podle §10 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, je záležitostí týkající se bezprostředně obyvatel města. V tomto směru považuje město Kutná Hora vydání obecně závazné vyhlášky, ať je již nazvána "o dopravě", či jinak, za přímou nutnost už proto, že místní komunikační systém, který přímo navozuje zkrácený průjezd městem přes historické centrum, potřebuje usměrnění počtu vjezdů úpravou vjezdů ve stanoveném časovém rozmezí zpoplatněním a zároveň s tím i posílení možnosti kontroly zpřehledněním vjíždějících motorových vozidel. Předložený návrh posoudil soudce zpravodaj podle ustanovení čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy ČR. V čl. 79 odst. 2 Ústavy ČR je uvedeno, že orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. V čl. 104 odst. 3 Ústavy ČR je upraveno právo zastupitelstva v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. Pokud jde o napadenou obecně závaznou vyhlášku města Kutné Hory č. 10/94 ze dne 1. 7. 1994, o dopravě ve městě, bylo zjištěno, že nevyhovuje výše uvedeným ustanovením Ústavy ČR, protože ani citovaný zákon o obcích v platném znění, ani zákon o pozemních komunikacích, neobsahuje odpovídající zmocnění či oprávnění pro obce k vydání takovéto vyhlášky o dopravě, ať již v samostatné či přenesené působnosti. Podrobněji lze k tomuto závěru uvést toto: Uvození vyhlášky odkazem na ustanovení §36 odst. 1 písm. f) a ustanovení §14 odst. 1 písm. i) zákona o obcích ukazuje na skutečnost, že vyhláška byla regulérně přijata městským zastupitelstvem a formálně procesně dosvědčuje, že se jedná o vyhlášku vědomě, bona fide, přijímanou pro oblast samostatné působnosti. To ostatně potvrzuje i skutečnost, že vyhlášky obce v oblasti přenesené působnosti (čl. 79 odst. 3 Ústavy ČR, §24 zákona o obcích) může vydávat toliko obecní (městská) rada, a nikoliv obecní (městské) zastupitelstvo (ustanovení §45 písm. l) zákona o obcích). Pokud by se jednalo o vydání vyhlášky v oblasti přenesené působnosti, nebyl by předseda okresního úřadu aktivně legitimován k podání návrhu na zrušení (srov. §62 odst. 2 a 3 zákona o obcích). Samotné uvození vyhlášky odkazem na ustanovení týkající se samostatné působnosti však nemůže dostačovat, resp. dosvědčovat, že o oblast samostatné působnosti skutečně jde. Jistý problém spočívá v tom, že zákon o obcích vymezuje oblast samostatné působnosti dosti vágně. V §13 odst. 1 generálně stanoví, že obec spravuje "své záležitosti" samostatně. V §14 odst. 1 pak stanoví demonstrativní (včetně vydávání obecně závazných vyhlášek ve věcech samostatné působnosti), konkrétní výčet věcí, které spadají do samostatné působnosti, aby v odst. 2 stanovil další úseky této působnosti jen rámcově. V této souvislosti je však taktéž důležité ustanovení §13 odst. 2 a §16 odst. 2 zákona o obcích, ze kterých vyplývá, že obec se při výkonu samostatné působnosti, resp. při plnění úkolů v této oblasti, musí řídit zákony a obecně závaznými právními předpisy vydanými ústředními orgány k jejich provedení. To znamená, že obec při úvahách o vydání obecně závazné vyhlášky v oblasti samostatné působnosti nemůže vycházet jen z demonstrativního výčtu v §14 odst. 1 zákona o obcích (mohou sem patřit ještě další věci) a z obecného rámce obsaženého v §14 odst. 2 zákona o obcích. Oblast vymezená naposledy uvedeným ustanovením je totiž ve skutečnosti užší, především o úsek, který samo ustanovení konkrétně charakterizuje: "...s výjimkou těch činností, které jsou zvláštními zákony svěřeny orgánům jako výkon státní správy." Obec totiž nemůže právně regulovat úseky, které jsou upraveny dalšími správními předpisy, ani věci regulované soukromoprávně (např. občanským zákoníkem). Vždy musí zkoumat, zda daná oblast již není, třeba i částečně, upravena jakýmikoliv právními předpisy vyšší právní síly. Pokud jde o nález Ústavního soudu publikovaný pod č. 35/1994 Sb. (č. 4 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu), ve kterém Ústavní soud provádí výklad problematiky samostatné působnosti, resp. §14 zákona o obcích, a na který se přednosta okresního úřadu odvolává, je třeba konstatovat, že Ústavní soud se od tohoto restriktivního výkladu odchýlil ve svém nálezu Pl. ÚS 18/94 (č. 50 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu). Odlišná stanoviska k témuž nálezu nicméně podporují dosavadní výklad. Obecně je při zkoumání předmětné vyhlášky nutno vzít v úvahu též existenci čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (a rovněž čl. 2 odst. 4 Ústavy ČR), ze kterého vyplývá, že obecně závazná vyhláška, byť i vydávaná v samostatné působnosti obce, může ukládat povinnosti v dané oblasti jen tehdy, jestliže povinnost lze dovodit již z dikce zákona, resp. z rámce zákonného zmocnění (srov. např. č. 14 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu). Napadená vyhláška se zabývá problematikou "dopravy" na území města Kutná Hora. Upravuje právní režim zón, parkovišť, stání vozidel, manipulaci s vraky a nepojízdnými vozidly a jejich odtahování a také kontrolu a postih porušování povinností stanovených vyhláškou. Samostatná působnost obce vymezená §14 zákona o obcích - i přes zmíněnou problematičnost jejího výkladu - nevybavuje obec právem regulovat režim "dopravy" (ve skutečnosti jde o problematiku silničního provozu). Zajišťování bezpečnosti a plynulosti silničního provozu je výkonem státní správy a podle ustanovení §12 písm. a) zákona ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, přísluší ministerstvu vnitra, resp. Policii České republiky, která je ministerstvu vnitra podřízena (srov. §2 odst. 1 písm. i), §3 odst. 1, §22 zákona č. 283/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Tato problematika je pak podrobněji upravena vyhláškou č. 99/1989 Sb., o pravidlech provozu na pozemních komunikacích (pravidla silničního provozu), ve znění pozdějších předpisů. Napadená obecně závazná vyhláška je kromě nadbytečných "opakování" či nepřesného parafrázování vyhlášky č. 99/1989 Sb. i v rozporu s ustanoveními tohoto předpisu (srov. např. čl. 4 a §23 an. citované vyhlášky, čl. 8 a §37 citované vyhlášky). To by samo mohlo vést ke zrušení obecně závazné vyhlášky. Pro úplnost je třeba dodat, že obcím podle §3 odst. 6 zákona č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, přísluší výkon státní správy (nikoliv samosprávy) ve věcech týkajících se místních a účelových komunikací. I z těchto důvodů zákon zmocňuje obce k vydání vyhlášky k zabezpečení sjízdnosti a schůdnosti komunikací (§9 odst. 3 citovaného zákona) a k eventuálnímu vydání vyhlášky vymezující úseky místních komunikací určené pro nákladní automobily čekající na celní odbavení (§24 odst. 2 citovaného zákona). Přestože se také týkají silničního provozu, obsahové vymezení těchto vyhlášek je speciální, užší - napadená vyhláška řeší jiné otázky - a především by se jednalo o předpisy vydávané orgánem obce (radou) v oblasti přenesené působnosti (výkonu státní správy). Z výše uvedených důvodů bylo návrhu přednosty Okresního úřadu Kutná Hora v plném rozsahu vyhověno a obecně závazná vyhláška města Kutné Hory č. 10/94, ze dne 1. 7. 1994, byla pro rozpor se zákonem č. 367/1990 Sb., o obcích, v jeho platném znění, zrušena. Ústavní soud požádal přednostu Okresního úřadu v Kutné Hoře, jakož i Městské zastupitelstvo města Kutná Hora, ve smyslu §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o písemný souhlas, aby Ústavní soud mohl o návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky rozhodnout bez ústního jednání, protože se nedalo očekávat další objasnění věci. Oba účastníci s tím vyslovili svůj písemný souhlas, a to přednosta Okresního úřadu v Kutné Hoře dopisem ze dne 8. 9. 1995 a Městské zastupitelstvo - Město Kutná Hora dopisem ze dne 14. 9. 1995. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu České republiky se nelze odvolat. V Brně dne 8. listopadu 1995

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1995:Pl.US.13.95
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 13/95
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 272/1995 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 75/4 SbNU 225
Populární název Obecně závazná vyhláška města Kutné Hory o dopravě ve městě
Datum rozhodnutí 8. 11. 1995
Datum vyhlášení  
Datum podání 24. 5. 1995
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel PŘEDNOSTA OKRESNÍHO ÚŘADU - Kutná Hora
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Paul Vladimír
Napadený akt obecně závazná vyhláška obce/kraje; 10/94; obecně závazná vyhláška města Kutná Hora o dopravě ve městě Kutná Hora
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 79, čl. 104
  • 2/1993 Sb., čl. 4 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 135/1961 Sb., §3 odst.6, §24
  • 2/1969 Sb., §12 písm.a
  • 272/1995 Sb.
  • 367/1990 Sb., §14 odst.1 písm.i, §14 odst.2, §16 odst.2, §36 odst.1 písm.f, §14, §13 odst.1, §16, §36
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní ústavní principy/demokratický právní stát/ukládání povinností pouze na základě zákona
Věcný rejstřík obec/obecně závazná vyhláška
pravomoc
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-13-95
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 27997
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31