ECLI:CZ:US:1996:3.US.276.96
sp. zn. III. ÚS 276/96
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti navrhovatele KAN, zastoupeného JUDr. V. M., za vedlejší účasti Ústřední volební komise, proti usnesení Nejvyššího soudu v Brně čj. Ovs 51/96/Št-26, takto:
Usnesení Nejvyššího soudu ČR ze dne 7. října 1996, čj. Ovs
51/96/Št, a rozhodnutí Ústřední volební komise ze dne 25. září
1996, čj. ÚVK 254/2/1996, s e z r u š u j í .
Odůvodnění:
V ústavní stížnosti, doručené Ústavnímu soudu dne
12.10.1996, se stěžovatel domáhal zrušení usnesení Nejvyššího
soudu ČR ze dne 7. října 1996, čj. Ovs 51/96/Št, kterým byl
zamítnut jeho návrh na registraci L. O. jako kandidáta pro senátní
volby ve volebním obvodu č. 3.
Ústřední volební komise na svém zasedání ve dnech 25. a 26.
září 1996 projednala přihlášku pana L. O., k registraci ve
volebním obvodu č. 3 pro volby do Senátu Parlamentu ČR a přihlášku
odmítla. Své rozhodnutí odůvodnila tím, že zjistila, že přihláška
a její přílohy neobsahují údaj o rodném čísle a osvědčení
o státním občanství nebylo úředně ověřeno ve smyslu platné právní
úpravy.
Proti tomuto rozhodnutí podal navrhovatel odvolání
k Nejvyššímu soudu ČR. V něm uvádí, že ust. §61 odst. 4 písm. e)
zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu ČR, nestanoví, že
by prohlášení kandidáta ve smyslu cit. ustanovení mělo být
doprovázeno uvedením rodného čísla. Toto číslo je uvedeno na
vlastní přihlášce k registraci, takže Ústřední volební komise jej
měla k dispozici. Pokud jde o dokument prokazující státní
občanství kandidáta, uvedl navrhovatel, že předložený doklad
představuje fotokopii osvědčení o státním občanství, vydaného ve
smyslu §20 odst. 2 zákona č. 40/1993 Sb., příslušným okresním
úřadem, jejíž soulad s originálem potvrdil tentýž Okresní úřad
v Ch. Je tedy státní občanství kandidáta prokázáno zcela zásadním
způsobem. Zákon o volbách nekonkretizuje způsob prokázání státního
občanství, nýbrž se toliko dovolává zákona č. 40/1993 Sb.
Nejvyšší soud ČR podle §200m o.s.ř. rozhodl bez jednání dne
7.10.1996 tak, že rozhodnutí Ústřední volební komise potvrdil
a návrh na zaregistrování L. O., jako kandidáta ve volebním obvodě
č. 3 zamítl. Své rozhodnutí Nejvyšší soud odůvodnil tím, že ve
smyslu ust. §61 odst. 4 písmeno a) zákona o volbách do Parlamentu
ČR musí přihláška kandidáta k registraci obsahovat mimo jiné též
doklad kandidáta o státním občanství. Podle ust. §63 odst. 3 věta
první citovaného zákona Ústřední volební komise odmítne přihlášky
kandidátů k registraci z důvodů uvedených v §62 odst. 2 zákona.
Jedním z důvodů uvedených v posléze citovaném ustanovení je též
skutečnost, že přihláška k registraci obsahuje nesprávné nebo
neúplné údaje [§62 odst. 2 písmeno b) zákona]. Dokladem o státním
občanství České republiky je podle ust. §20 odst. 1 písmeno c)
zákona č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství
ČR, též osvědčení o státním občanství ČR, které vydává okresní
úřad příslušný podle trvalého pobytu žadatele (odst. 2 cit.
ustanovení). Listina vydaná okresním úřadem obsahující osvědčení
o státním občanství má povahu veřejné listiny, tj. listiny, vydané
příslušným orgánem v rámci jeho pravomoci, k jejímuž vydávání má
tento orgán zákonné zmocnění. Uvedená listina může být považována
za pravou veřejnou listinu osvědčující skutečnost v ní uvedenou,
tj. za způsobilý doklad osvědčující státní občanství České
republiky především za předpokladu, že je autentická, tj. že
pochází přímo od orgánu, který ji vydal. Není však vyloučeno, aby
byla případně takováto listina předložena v opise nebo kopii
ověřené způsobem, upraveným příslušným právním předpisem.
V posuzovaném případě předložil kandidát fotokopii dokladu
označeného jako "Osvědčení o státním občanství České republiky",
ze dne 22.8.1996, čj. Vnitř. 606.4/2/0/96. Uvedená fotokopie je
pak ve spodní části opatřena strojem psaným dovětkem "Za správnost
fotokopie: V Ch. dne 22.8.1996" a otiskem malého kulatého razítka
Okresního úřadu v Ch. s nečitelným podpisem. Uvedený dovětek však
nelze považovat za zákonem stanovený způsob ověření shody kopie
s listinou zákonem (zák. č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich
činnosti, zák. č. 41/1993 Sb., o ověřování shody opisů nebo kopie
s listinou a o ověřování pravosti podpisu obecními úřady
a o vydávání potvrzení orgány obcí a okresními úřady). Vzhledem
k tomu, uvádí Nejvyšší soud, je nutno dospět k závěru, že
přihláška k registraci pro volby do Senátu Parlamentu České
republiky v dané věci neobsahovala doklad o státním občanství
kandidáta, tedy že jde o vadu uvedenou v ust. §62 odst. 2 písmeno
b) volebního zákona. Ústřední volební komise proto správně
přihlášku kandidáta odmítla. Vzhledem k tomu, že neúplnost
přihlášky pro nedostatek dokladu o státním občanství kandidáta je
sama o sobě důvodem, pro nějž by měla být přihláška odmítnuta,
nezabýval se Nejvyšší soud již dalším, v rozhodnutí Ústřední
volební komise namítaným nedostatkem, tj. neuvedením rodného čísla
kandidáta.
Toto rozhodnutí napadl navrhovatel včas ústavní stížností.
V ní uvádí, že občanství kandidáta bylo prokázáno zcela
dostatečným způsobem, když předložil fotokopii osvědčení o státním
občanství, potvrzené příslušným okresním úřadem. Zákon o volbách
do Senátu nekonkretizuje způsob prokazování státního občanství,
nýbrž se pouze odvolává na zákon č. 40/1993 Sb. Zapisovatel
obvodní volební komise neshledal při přejímce přihlášky žádný
nedostatek, neupozornil zmocněnce na potřebu opravy, jak mu to
jinak ukládá ust. §61 odst. 5 zákona č. 247/1995 Sb. Rovněž
Okresní úřad v Ch. svým stvrzením souladu originálu osvědčení
o státním občanství s jeho fotokopií utvrdil kandidáta
v přesvědčení, že jím předkládaný doklad splňuje všechny potřebné
náležitosti. Ústřední volební komise neuznáním předloženého
dokladu, podle navrhovatele, upřela kandidátovi jeho ústavní právo
na rovné podmínky přístupu k voleným funkcím, jak vyplývá
z ustanovení čl. 21 Listiny základních práv a svobod. Toto
stanovisko Nejvyšší soud ČR svým rozhodnutím potvrdil, čímž rovněž
porušil základní právo kandidáta zaručené ústavním zákonem.
Navrhovatel proto žádá, aby Ústavní soud napadené rozhodnutí
Nejvyššího soudu a Ústřední volební komise zrušil a uložil
příslušné obvodní volební komisi jmenovaného kandidáta
zaregistrovat.
Nejvyšší soud ČR ve svém vyjádření ze dne 15. října 1996,
podepsaném JUDr. Ing. J. H., v zastoupení předsedkyně senátu,
v podstatě opakuje argumenty uvedené v odůvodnění napadeného
rozhodnutí.
Ze spisu Nejvyššího soudu ČR, čj. Ovs 51/96/Št, Ústavní soud
zjistil, že dne 2.10.1996 podal navrhovatel, KAN, Nejvyššímu soudu
ČR návrh na vydání rozhodnutí o zaregistrování kandidáta pro volby
do Senátu Parlamentu České republiky. Svým obsahem je tento návrh
totožný s ústavní stížností. Nejvyšší soud ČR tento návrh
usnesením bez jednání podle §200m o.s.ř. dne 7.10.1996 pod čj.
Ovs 51/96/Št zamítl.
Ústřední volební komise ve svém vyjádření ze dne 18. října 1996
uvedla, že přihlášku k registraci pro volby do Senátu České
republiky v roce 1996 pana L. O. projednala na svém zasedání dne
25. září 1996 a zjistila, že přihláška nesplňovala náležitosti
podle ustanovení §61 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do
Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších
zákonů, ve znění zákona č. 212/1996 Sb., a proto ji zamítla. Podle
předložených podkladů bylo zjištěno, že přihláška a její přílohy
neobsahují údaj o rodném čísle a osvědčení o státním občanství
není úředně ověřeno ve smyslu platné právní úpravy. Tím byl podle
názoru Ústřední volební komise naplněn důvod pro odmítnutí
přihlášky.
Jak již Ústavní soud několikráte judikoval, základním
interpretačním pravidlem pro zákony, které upravují blíže výkon
politických práv, je nepochybně článek 22 Listiny základních práv
a svobod, ze kterého vyplývá, že každý orgán aplikující právo je
povinen vykládat a používat zákonnou úpravu tak, aby byla umožněna
a chráněna svobodná soutěž politických sil v demokratické
společnosti. Tento princip vyžaduje, aby případná sporná
ustanovení zákona o volbách do Parlamentu ČR, ale i zákonů
souvisejících, byla vykládána a používána ve prospěch účelu
a smyslu těchto zákonů. Přitom účel a smysl zákona nelze hledat
jen ve slovech a větách předpisu. V právním předpisu jsou a musí
být vždy obsaženy i principy uznávané demokratickými právními
státy. Jestliže tedy účelem zákona o volbách do Parlamentu ČR je
realizovat a blíže upravit základní politické právo volit a být
volen, pak sporná ustanovení musí být vždy vykládána k tomuto
právu vstřícně, tedy tak, aby pokud možno bylo umožněno volit
a být volen a ne naopak. Kromě tohoto speciálního interpretačního
pravidla pro práva politická opírá Ústavní soud svůj názor
i o ustanovení čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod,
který stanoví, že při používání ustanovení o mezích základních
práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu.
Ústavní soud tedy na základě výše uvedených úvah dospěl
k závěru, že ústavní stížnost je důvodná.
V posuzovaném případě Ústřední volební komise i Nejvyšší soud
považovaly za rozhodující otázku, zda předložené osvědčení
o státním občanství je či není dostatečným dokladem o existenci
státního občanství kandidáta. Přitom dospěly k závěru, že pro
účely registrace kandidátů pro volby do Senátu Parlamentu ČR je to
doklad nedostatečný, i když zákon č. 40/1993 Sb., o nabývání
a pozbývání státního občanství ČR, takový doklad výslovně uvádí.
V této souvislosti je zajímavé, že obvodní volební komise, ani
její zapisovatel, k podobnému závěru nedospěli. Argumentace
Ústřední volební komise a Nejvyššího soudu ČR spočívá v tom, že
osvědčení o státním občanství, které kandidát předložil, nebylo
ověřeno způsobem uvedeným v ust. §73 zákona č. 358/1992 Sb.,
resp. ust. §3 zákona č. 41/1993 Sb. Oba orgány nevzaly v úvahu,
že bylo úředně potvrzeno, že předložený doklad je ověřenou
fotokopií dokladu - osvědčení o státním občanství. Je zřejmé, že
potvrzení okresního úřadu (ověření shody listiny s originálem)
nemělo všechny náležitosti vyžadované citovanými zákony. Pokud by
však vznikly pochybnosti o státním občanství kandidáta, nebo
o pravosti předloženého osvědčení, bylo možné je jednoduchou
cestou odstranit. Měl tak učinit již zapisovatel obvodní volební
komise, kterému tato povinnost vyplývá ze zákona (§61 odst. 5
zákona č. 247/1995 Sb.), resp. obvodní volební komise [§60 odst.
4 písmeno a) citovaného zákona]. V posuzovaném případě však
nevznikly pochybnosti o tom, zda kandidát je státním občanem České
republiky, Ústřední volební komise a Nejvyšší soud se soustředily
pouze na zkoumání skutečnosti, zda o tom předložil formálně
perfektní potvrzení. Tímto postojem povýšily orgány aplikující
právo hlediska formalistická nad zákon a především nad ústavní
principy, když nesprávný postup úředního orgánu (okresního úřadu
ověřujícího listinu) přičetly k tíži toho, kdo realizuje svá
ústavní práva a na nesprávném postupu orgánu se nepodílel.
Z výše uvedeného tedy Ústavní soud uzavírá, že napadenými
rozhodnutími došlo k porušení čl. 22 Listiny základních práv
a svobod a v důsledku toho i k porušení čl. 4 odst. 4 a čl. 21
odst. 4 Listiny základních práv a svobod. Proto také zrušil nejen
usnesení Nejvyššího soudu ČR, ale také rozhodnutí Ústřední volební
komise, které mu předchází.
Nejvyšší soud ČR se ve svém rozhodování posléze nezabýval
druhým důvodem, pro který byla přihláška k registraci Ústřední
volební komisí odmítnuta - údajným neuvedením rodného čísla
kandidáta. Pokud se týká této části rozhodnutí Ústřední volební
komise, Ústavní soud konstatuje, že údaj o rodném čísle byl
z předložených materiálů zřejmý, byl uveden v přihlášce
k registraci a stanovisko Ústřední volební komise, že měl být
uveden v též v prohlášení kandidáta, a proto je přihláška neúplná,
je rovněž ve výše uvedeném kontextu popřením základního práva
daného čl.21 Listiny základních práv a svobod a v konečném
důsledku i čl. 21 odst. 4 Listiny.
Z výše uvedených důvodů proto Ústavnímu soudu nezbylo než
konstatovat, že napadenými rozhodnutími došlo k porušení čl. 21
Listiny základních práv a svobod. Z těchto důvodů zrušil nejen
usnesení Nejvyššího soudu ČR, ale i rozhodnutí Ústřední volební
komise, které mu předcházelo.
Ústavní soud se dále zabýval i důsledky svého nálezu, a to
s ohledem na ustanovení §64 odst. 1 volebního zákona, podle
kterého se může registrace kandidáta obvodní volební komisí
v případě, že k ní dojde na základě rozhodnutí Ústřední volební
komise o odvolání nebo na základě rozhodnutí soudu podle
zvláštního zákona, uskutečnit nejpozději do 30 dnů přede dnem
voleb.
Nutno v této souvislosti odpovědět na otázku, zdali se
uvedená lhůta týká i registrace, následující po kasačním nálezu
Ústavního soudu.
Lhůta 30 dnů se na registraci kandidáta, následující po
rozhodnutí Ústavního soudu o zrušení usnesení Nejvyššího soudu ČR,
vydaného podle §200m odst. 1 písm. c) o.s.ř., nevztahuje. Pro
uvedený závěr svědčí několik důvodů.
Ústavní soud je při rozhodování o ústavních stížnostech
soudem kasačním, nemá tudíž pravomoc rozhodovat ve věci samé a ani
zavazovat dotčené orgány veřejné moci ohledně jejich dalšího
rozhodování ve věci (s výjimkou rozhodnutí, týkajícího se jiného
zásahu orgánu veřejné moci podle §82 odst. 3 písm. b) zákona č.
182/1993 Sb.). Na rozdíl od Nejvyššího soudu ČR, jenž podle §200m o.s.ř. rozhoduje přímo o zaregistrování kandidáta, a tudíž
k registraci obvodní volební komisí dochází na základě tohoto
rozhodnutí (obdobně jako v případě rozhodnutí Ústřední volební
komise), po kasačním rozhodnutí Ústavního soudu dochází teprve
k projednání přihlášky Ústřední volební komisí a teprve po něm
k registraci obvodní volební komisí. Jak jazykový výklad, tak
i výklad e ratione legis dotčeného ustanovení volebního zákona
opodstatňují tedy závěr, že v něm obsažená lhůta není podmínkou
registrace, následující po rozhodnutí Ústavního soudu o zrušení
usnesení Nejvyššího soudu ČR, vydaného podle §200m odst. 1 písm.
c) o.s.ř.
Pro uvedený závěr svědčí i skutečnost, že poznámka pod čarou,
vztahující se k ustanovení §64 odst. 1 volebního zákona,
rozhodnutím soudu podle zvláštního zákona, na základě kterého
dojde k registraci, rozumí rozhodnutí podle §§58 a 200m o.s.ř.
a nikoli rozhodnutí Ústavního soudu o ústavní stížnosti, směřující
do usnesení Nejvyššího soudu ČR, vydaného podle §200m odst. 1
písm. c) o.s.ř. Ústavní soud je si přitom dobře vědom toho, že
poznámky pod čarou nejsou součástí právního předpisu, a tudíž se
jedná o informaci k výkladu e ratione legis.
Z uvedených důvodů Ústavní soud poukazuje na povinnost
Ústřední volební komise projednat a obvodní volební komise
zaregistrovat přihlášku kandidáta v důsledku rozhodnutí Ústavní
soudu o zrušení usnesení Nejvyššího soudu ČR, vydaného podle §200m odst. 1 písm. c) o.s.ř., a to i po lhůtě 30 dnů přede dnem
voleb. Z hlediska ústavního nutno považovat za mezní termín
registrace lhůtu, garantující rovnost šancí jednotlivých
kandidátů, tj. lhůtu podle §16 volebního zákona.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 22. října 1996