ECLI:CZ:US:1996:3.US.283.96
sp. zn. III. ÚS 283/96
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 29. října 1996 ve věci ústavní stížnosti KSČM, proti usnesení Nejvyššího soudu ze dne 7. října 1996, sp. zn. Ovs 67/96/Št-Hu, kterým se zamítá návrh na zaregistrování kandidáta pro volby do Senátu Parlamentu České republiky, a rozhodnutí Ústřední volební komise ze dne 27. září 1996, č. j. ÚVK 254/27/1996, o odmítnutí přihlášky k registraci pro volby do Senátu Parlamentu České republiky, za účasti vedlejšího účastníka ÚVK, takto:
Usnesení Nejvyššího soudu ze dne 7. října 1996, sp. zn. Ovs
67/96/Št-Hu, a rozhodnutí Ústřední volební komise ze dne 27. září
1996, č. j. ÚVK 254/27/1996, se z r u š u j í .
Odůvodnění:
I.
Návrhem, doručeným Ústavnímu soudu České republiky osobně dne
14. října 1996 ve lhůtě vyžadované zákonem č. 182/1993 Sb., se
stěžovatel domáhá zrušení usnesení Nejvyššího soudu ze dne 7.
října 1996, sp. zn. Ovs 67/96/Št-Hu, kterým byl zamítnut návrh na
zaregistrování kandidáta pro volby do Senátu Parlamentu České
republiky, a rozhodnutí Ústřední volební komise ze dne 27. září
1996, č. j. ÚVK 254/27/1996, o odmítnutí přihlášky k registraci
pro volby do Senátu Parlamentu České republiky. Napadenými
rozhodnutími se stěžovatel cítí být dotčen na svých základních
právech a svobodách, vyplývajících z čl.18 odst. 2, čl. 19 odst.
2, čl. 20 a 90 Ústavy, dále z čl. 22, čl. 21 odst. 4, čl. 4 odst.
4, čl. 36 odst. 1 a čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv
a svobod, jakož i čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod.
Ze spisu sp. zn. Ovs 67/96/Št, jenž si Ústavní soud vyžádal
od Nejvyššího soudu ČR, bylo zjištěno následující:
Podle §61 odst. 1 zákona č. 247/1995 Sb. zmocněnec KSČM dne
4. září 1996 přihlásil J. H. jako kandidáta uvedené strany pro
volby do Senátu Parlamentu České republiky ve volebním obvodu č.
33.
Obvodní volební komise pro volby do Senátu v uvedeném
volebním obvodu na svém zasedání dne 17. září 1996 ve smyslu §66
odst. 1 zákona č. 247/1995 Sb. přihlášku J. H. k registraci
projednala a 18. září 1996 byly protokolárně sekretariátu Ústřední
volební komise předány podklady pro projednání přihlášek kandidátů
od Obvodní volební komise ve volebním obvodu č. 33.
Sdělením Obvodní volební komise ve volebním obvodu č. 33 ze
dne 20. září 1996, č. j. 4017/96/RVV/OVK, adresovaným Ústřední
volební komisi a daným na vědomí zmocněnci KSČM, bylo učiněno na
základě upozornění Okresního oddělení Českého statistického úřadu
v Děčíně ze dne 20. září 1996 oznámení, že na přihlášce kandidáta
KSČM pro volby do Senátu Parlamentu České republiky J. H. je
nesprávně uvedeno rodné číslo.
Ústřední volební komise svým rozhodnutím ze dne 27. září
1996, č. j. ÚVK 254/27/1996, podle §63 odst. 3 volebního zákona
odmítla přihlášku kandidáta J. H. k registraci. Za důvod uvedeného
rozhodnutí Ústřední volební komise označila zjištění, že přihláška
obsahuje nesprávný údaj o rodném čísle.
Po odmítnutí registrace kandidáta J. H. rozhodnutím Ústřední
volební komise ze dne 27. září 1996 podala KSČM podle §200m odst.
1 písm. c) o. s. ř. návrh Nejvyššímu soudu na zaregistrování
přihlášeného kandidáta do Senátu Parlamentu České republiky. Uvádí
v něm, že nesprávnost v přihlášce uvedeného rodného čísla
kandidáta spočívala v tom, že za lomítkem byla před trojčíslím
předsazena číslice "0", ačkoli podle pozn. č. 1 k §1 odst. 2
vyhlášky č. 55/1976 Sb. platí, že rodné číslo osob narozených do
31. 12. 1953 za lomítkem obsahuje pouze tři číslice. Tato
nesprávnost, podle jejího názoru, nemohla ovlivnit přesnou
identifikaci kandidáta. V návrhu Nejvyššímu soudu dále poukazuje
na skutečnost, že zapisovatel obvodní volební komise nesplnil svou
poučovací povinnost ve smyslu §61 odst. 5 volebního zákona, jakož
i na nedodržení obecné poučovací povinnosti podle §3 odst. 2
správního řádu. V rozhodnutí Ústřední volební komise konečně
spatřuje porušení pasivního volebního práva podle §57 a §61
odst. 1 zákona č. 247/1995 Sb. a podle čl. 18, 19 a 20 Ústavy,
jakož i čl. 21, 22 a 36 Listiny základních práv a svobod.
Ve svém zamítavém rozhodnutí Nejvyšší soud dospěl k závěru,
že přihláška k registraci kandidáta J. H. obsahovala ve smyslu §1 odst. 1 a 2 vyhlášky č. 55/1976 Sb., o rodném čísle, nesprávný
údaj, přičemž konstatoval, že rodné číslo představuje
identifikační charakteristiku každého obyvatele. Nejvyšší soud se
dále neztotožnil s interpretací §61 odst. 5 volebního zákona,
obsaženou v návrhu na zaregistrování, a dospěl v této souvislosti
k názoru, že v zákoně není stanovena povinnost zapisovatele
obvodní volební komise podrobně zjišťovat všechny nedostatky
přihlášky k registraci a jejích příloh a upozorňovat na ně s tím
důsledkem, že by nesplnění této povinnosti opravňovalo
k dodatečnému odstranění vad přihlášky. Zdůraznil, že důsledky
neodstranění vad do uplynutí lhůty pro podání přihlášky plně
postihují toho, kdo takovou přihlášku podal. Ke vztahu volebního
zákona a zákona o správním řízení konstatoval, že na řízení před
volebními komisemi, jež je řízením svého druhu, které je upraveno
především volebním zákonem, nelze zcela vztahovat ustanovení
správního řádu. Jelikož volební zákon upravuje postup při
odstraňování nedostatků přihlášky (§61 odst. 5), dovozuje z této
skutečnosti Nejvyšší soud argumentem a contrario, že pro postup
odstraňování těchto nedostatků nelze vycházet z úpravy, obsažené
ve správním řádu. Nejvyšší soud se neztotožnil ani s námitkou
protiústavnosti postupu Ústřední volební komise, přičemž poukázal
na zákonnou úpravu podmínek uplatnění pasivního volebního práva,
na rovnost jejího dodržování a na odpovědnost každého kandidáta,
resp. politické strany, za nedodržení zákonem stanoveného postupu.
V ústavní stížnosti se stěžovatel, jak bylo již uvedeno, cítí
být usnesením Nejvyššího soudu a rozhodnutím Ústřední volební
komise dotčen na svých základních právech a svobodách,
vyplývajících z čl.18 odst. 2, čl. 19 odst. 2, čl. 20 a 90 Ústavy,
dále z čl. 22, čl. 21 odst. 4, čl. 4 odst. 4, čl. 36 odst. 1 a čl.
38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, jakož i čl. 6 odst.
1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Nejvyššímu
soudu se v ní vytýká zejména skutečnost, že se nezabýval
vypovídací schopností v přihlášce uvedených údajů pro identifikaci
kandidáta a nehodnotil, v čem spočívala nesprávnost uvedeného
rodného čísla. Stěžovatel dále poukazuje na fakt, že předsazená
číslice "0" v části rodného čísla za lomítkem nemohla ovlivnit
správnou identifikaci kandidáta. Uvedené námitky považuje za
základ pro tvrzené porušení materiálních subjektivních ústavních
práv. Porušení čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
spatřuje stěžovatel v nesplnění povinnosti, obsažené v §61 odst.
5 volebního zákona, a ve vymezení vztahu volebního zákona a zákona
o správním řízení, jak jej interpretoval ve svém usnesení Nejvyšší
soud.
Ústavní soud si podle §42 odst. 3 a §76 odst. 1 zákona č.
182/1993 Sb. vyžádal od Nejvyššího soudu k předmětné ústavní
stížnosti vyjádření.
V podání ze dne 22. října 1996 Nejvyšší soud poukazuje na
důvody svého zamítavého rozhodnutí tak, jak jsou obsaženy v jeho
odůvodnění.
II.
Posouzení rozhodované věci je závislé na výkladu podmínek
registrace přihlášek kandidátů pro volby do Senátu Parlamentu
České republiky tak, jak jsou upraveny v §61 a následujících
volebního zákona. Tato ustanovení, jak je patrno i z argumentace
stěžovatele a z argumentace Nejvyššího soudu, umožňují více
interpretací.
Podle názoru stěžovatele postupem podle §61 odst. 5 cit.
zákona přechází odpovědnost za správnost a úplnost údajů,
obsažených na přihlášce kandidáta k registraci, na stát a dále dle
jeho mínění nutno při interpretaci dotčené zákonné úpravy vycházet
z jejího smyslu a účelu a nikoli z doslovného znění. Na straně
druhé Nejvyšší soud interpretuje ustanovení §61 odst. 5 postupem
a contrario, dochází tudíž k závěru, že úprava procedury
odstraňování vad přihlášky k registraci podle §61 odst. 5
volebního zákona, limitována zmíněnou lhůtou, vylučuje jejich
nápravu po jejím marném uplynutí a z tohoto důvodu vylučuje pro
tento případ použití správního řádu. Nejvyšší soud dále trvá na
doslovné aplikaci dotčených zákonných ustanovení.
Úvodem k jednotlivým výkladovým variantám §61 a násl. zákona
č. 247/1995 Sb. nelze přisvědčit stěžovateli, že by zjištění
zapisovatele podle §61 odst. 5 cit zákona právně relevantním
způsobem řešilo správnost, resp. úplnost údajů, obsažených
v přihlášce k registraci. Systematickým výkladem a na základě
argumentu reductionis ad absurdum by v případě přijetí této
interpretace ustanovení §62 odst. 2 písm. b) volebního zákona,
podle něhož obvodní volební komise odmítne přihlášku, pokud tato
obsahuje nesprávné nebo neúplné údaje, nemělo rozumný smysl.
Registrace kandidátů podle §61 a následujících zákona č.
247/1995 Sb. je správním řízením, upraveným zvláštním zákonem,
jehož ustanovení a rovněž jejich interpretace musí splňovat
ústavní kautely spravedlivého a řádného procesu ve smyslu čl. 36
a následujících Listiny základních práv a svobod. V situaci, kdy
určité ustanovení právního předpisu umožňuje různé interpretace,
je při jeho aplikaci úkolem všech státních orgánů interpretovat
jej ústavně konformním způsobem (viz nálezy ve věcech sp. zn. III.
ÚS 114/94, Pl. ÚS 48/95).
Projednání přihlášek k registraci obvodní a Ústřední volební
komisí podle §62 a 63 volebního zákona je zvláštním druhem
správního řízení, umožňujícím i postup reformationis in peius.
Takový postup umožňuje i obecná úprava rozhodování o odvolání ve
správním řízení, avšak za splnění určitých podmínek. Podle
všeobecné úpravy správního řízení (§59 odst. 1 zákona č. 71/1967
Sb.) mají účastníci v průběhu odvolacího řízení právo uvádět nové
skutečnosti a důkazy. Odvolací orgán posuzuje věc po právní
i skutkové stránce samostatně, není vázán skutkovým stavem, jenž
zjistil orgán první instance, a bere ohled i na ty skutečnosti,
jež tomuto orgánu nebyly známy. Z uvedeného pravidla je
akceptována výjimka pouze v případě tzv. koncentrovaného správního
řízení (např. ve stavebním řízení), pro něž je typické, že
účastníci, vzhledem zejména k odborné náročnosti řízení, mohou
přednést svoje námitky pouze v určitém stadiu řízení.
Ústavní soud České republiky se v řadě nálezů (zejména
č. 3 a 9 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu České republiky,
sv. 1) ztotožnil s chápáním ústavního principu rovnosti, jak byl
vyjádřen Ústavním soudem ČSFR v rozhodnutí č. 11/1992 Sbírky
usnesení a nálezů Ústavního soudu ČSFR: "Je věcí státu, aby
v zájmu zajištění svých funkcí rozhodl, že určité skupině poskytne
méně výhod než jiné. Ani zde však nesmí postupovat libovolně.
...Pokud zákon určuje prospěch jedné skupiny a zároveň tím stanoví
neúměrné povinnosti jiné, může se tak stát pouze s odvoláním na
veřejné hodnoty."
Jelikož zákonodárce ani explicitně ani implicitně nevyjádřil
žádné důvody, pro které by měli účastníci při projednání přihlášek
pro volby do Senátu Ústřední volební komisí disponovat menším
rozsahem práv, než je tomu v rámci obecné úpravy správního řízení,
a jelikož se v daném případě nejedná o koncentrované správní
řízení, interpretace ustanovení §61 odst. 5 cit. zákona nemůže
odůvodňovat závěr, podle něhož by v řízení o registraci byl jeho
účastník ve srovnání s obecnou úpravou správního řízení ve svých
právech zkrácen. Pokud neurčitost konkrétního procesního
ustanovení právního předpisu implikuje různé interpretace jeho
obsahu, nelze přijmout tu, jež je k tíži dotčených účastníků
řízení.
Ústavní soud poukazuje v této souvislosti dále i na maximu,
vyjádřenou již v rozhodnutí ve věci, vedené pod sp. zn. III. ÚS
127/96, podle níž, pokud procesní právní úkony účastníků řízení
obsahují zjevnou nesprávnost, nutno účastníkům řízení dát
příležitost ji odstranit. Opakem tohoto postupu je přepjatý
formalismus, jehož důsledkem je sofistikované zdůvodňování zjevné
nespravedlnosti, nebo nepřihlédnutí ke smyslu a účelu právní
úpravy a tím dotčení smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod.
Z uvedeného důvodu shledal Ústavní soud stěžovatelem napadené
Usnesení Nejvyššího soudu ze dne 7. října 1996, sp. zn. Ovs
67/96/Št-Hu, a rozhodnutí Ústřední volební komise ze dne 27. září
1996, č. j. ÚVK 254/27/1996, za stojící v rozporu s čl. 36 Listiny
základních práv a svobod, v důsledku čehož rozhodl o jejich
zrušení.
Pokud se týká důsledků nálezu, zrušujícího uvedená rozhodnutí
Nejvyššího soudu a Ústřední volební komise, Ústavní soud odkazuje
na odůvodnění ve věci, vedené pod sp. zn. III. ÚS 277/96.
Poučení: Proti tomuto nálezu není odvolání přípustné.
V Brně 29. října 1996