ECLI:CZ:US:1997:1.US.348.96
sp. zn. I. ÚS 348/96
Nález
Ústavní soud rozhodl ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky J. C. proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 12. 9. 1996, sp. zn. 14 Co 339/95, ve věci návrhu na finanční náhradu podle §13 zák. č. 87/1991 Sb., takto:
Ústavní stížnost se zamítá .
Odůvodnění:
I.
Svou ústavní stížností napadá navrhovatelka rozsudek
Krajského soudu v Hradci Králové, sp. zn. 14 Co 339/95, ze dne
12. 9. 1996. Citovaným odvolacím rozhodnutím byl potvrzen rozsudek
soudu prvého stupně, Okresního soudu v Chrudimi, sp. zn. 9
C 254/94, ze dne 28. 3. 1995, jímž byla zamítnuta žaloba
navrhovatelky na určení, že navrhovatelka má proti vedlejšímu
účastníkovi právo na finanční náhradu podle §13 zák. č. 87/1991
Sb. za dům čp. 477 se stavební par. č. 133 v katastrálním území H.
Navrhovatelka poukazuje ve své ústavní stížnosti na porušení
čl. 11 odst. 1 a čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina"). Dovozuje, že napadeným rozhodnutím obecného
soudu bylo porušeno její ústavně zaručené právo vlastnit majetek
a dále právo na soudní ochranu. V tomto směru vytýká odvolacímu
soudu nesprávný závěr pokud tvrdí, že neprokázala ve své určovací
žalobě naléhavý právní zájem na určení ve smyslu ustanovení §80
písm. c) o. s. ř. Podle navrhovatelky tento naléhavý právní zájem
spočíval v nutnosti vytvoření pevného právního základu pro právní
vztahy mezi ní a vedlejším účastníkem. Otázka výše nároku podle ní
vyplývá přímo ze zákona o mimosoudních rehabilitacích a způsob
stanovení výše pak ze zák. ČNR č. 231/1991 Sb., kde je zakotvena
povinnost oprávněné osoby předložit znalecký posudek. Stěžovatelka
nadále setrvává na tvrzení, že svůj dům odevzdala v tísni
bezplatně do vlastnictví státu, tedy pozbyla ho způsobem uvedeným
v §6 odst. 1 písm. d) zákona o mimosoudních rehabilitacích (zák.
č. 87/1991 Sb.). Obecnému soudu prvního stupně pak navrhovatelka
vytýká nesprávné posouzení stavu tísně, když tento soud dovodil,
že v době darování nemovitosti nebyla tíseň navrhovatelky vyvolána
křivdami ve smyslu zákona o mimosoudních rehabilitacích.
Ústavní soud se seznámil se spisem Okresního soudu
v Chrudimi, sp. zn. 9 C 254/94, z jehož obsahu zjistil, že
navrhovatelka svým podáním z 18. 1. 1994 uplatnila žalobu na
zaplacení částky 10 000 Kč. Touto žalobou na plnění se domáhala
navrhovatelka odškodnění podle zák. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích. Podáním z 15. 3. 1995 pak navrhovatelka změnila
žalobní petit na určovací, jímž se domáhala určení, že má právo na
finanční náhradu podle §13 zák. č. 87/1991 Sb. za dům čp. 477 se
stavební parcelou č. 133 v kat. území H.
Z vyžádaných písemností Ústavní soud zjistil, že soudní spis
obsahuje písemnou nabídku bezplatného odevzdání nemovitého majetku
do vlastnictví československého státu z roku 1961. V této nabídce
nabízí navrhovatelka dobrovolně a neodvolatelně své nemovitosti
státu, aby je bezplatně převzal do svého vlastnictví. Důvodem její
nabídky je skutečnost, že nemůže o nemovitosti pečovat a udržovat
je pro vzdálenost svého bydliště a nedostatek finančních
prostředků. Ve své účastnické výpovědi před obecnými soudy ze dne
13. 2. 1995 navrhovatelka uvedla, že dům v H. postavila s manželem
za okupace. V roce 1942 se její manžel zastřelil a to byl vážný
důvod, proč nechtěla nadále v tomto domě žít. Odešla proto ke
svému otci a od roku 1942 nikdy v domě v H. nebydlela. Pouze
dostávala od bývalého městského národního výboru nájemné za
pronájem bytů i nebytových prostor v domě. Dům potřeboval opravu
střechy a nátěry oken, na což neměla navrhovatelka finanční
prostředky. Bývalý městský národní výbor ji o tyto opravy domu
urgoval. Protože peníze na údržbu neměla, rozhodla se darovat dům
státu. Dále stěžovatelka uvedla, že bývalý městský národní výbor
ji nikdy nežádal o předmětný dům s tím, že by jej potřeboval,
nikdy také v těchto záležitostech neprobíhala na bývalém městském
národním výboru žádná jednání. Jediné, oč byla urgována ze strany
bývalého městského národního výboru, bylo zajistit opravu domu.
K sepsání písemné nabídky bezplatného odevzdání nemovitosti státu
navrhovatelka uvedla, že ji psala sama a přitom jí radila její
sestřenice.
V písemném vyjádření k ústavní stížnosti navrhl vedlejší
účastník - Ministerstvo financí ČR - zamítnutí ústavní stížnosti.
Vedlejší účastník zdůraznil skutečnost, že navrhovatelka nabídku
darování v roce 1961 učinila státu z důvodů subjektivních, nikoliv
z objektivního stavu tísně, tj. vzhledem ke vzdálenosti bydliště
navrhovatelky od nemovitosti, nedostatku finančních prostředků
a nemožnosti pečovat o údržbu domu. Zvláště pak stěžovatelka
vázala bezplatné předání nemovitosti státu na podmínku, že stát
převezme úhradu jejího dluhu v hodnotě 78 255 Kčs. Nabídku
stěžovatelky přijal Okresní národní výbor v Chrudimi 12. 10. 1961
i s podmínkou, že stát uhradí spořitelně výše uvedený dluh.
Krajský soud v Hradci Králové pak ve svém vyjádření odkázal
na ustanovení §80 písm. c) o. s. ř. s tím, že naléhavý právní
zájem na určení v případu navrhovatelky neshledal, neboť tento
soud projednával žalobu jako určovací a tento předpoklad žaloby
musel zvažovat.
II.
V předmětné věci má meritorně zásadní význam posouzení
otázky, zda smlouva o bezplatném odevzdání nemovitosti státu byla
uzavřena v tísni. Tísní ve smyslu restitučních zákonů se rozumí
objektivní hospodářský nebo sociální, někdy i psychický stav,
který takovým způsobem a s takovou závažností doléhá na osobu
uzavírající smlouvu, že ji omezuje ve svobodě rozhodování natolik,
že učiní právní úkon, který by jinak neučinila. Tíseň musí mít
základ v objektivně existujícím a působícím stavu - musí tedy být
pro ni objektivní důvod a současně se musí stát pohnutkou pro
projev vůle jednající dotčené osoby tak, že jedná ke svému
neprospěchu. Přitom samotné společenské klima a společenský
systém, ve kterém byl právní úkon učiněn, nelze paušálně hodnotit
jako tíseň.
V tomto směru, podle názoru Ústavního soudu, nedošlo
v případě stěžovatelky ke splnění podmínky §6 odst. 1 písm. d)
zák. č. 87/1991 Sb. Na navrhovatelku nebyl vyvíjen nátlak státu,
aby svou nemovitost na něj bezplatně převedla. Čistě subjektivní
důvody přiměly navrhovatelku k rozhodnutí bezplatně odevzdat svou
nemovitost státu. Tyto důvody spočívaly ve značné vzdálenosti
bydliště od nemovitosti, v nedostatku finančních prostředků na
opravu nemovitosti (v tomto směru ani nájemné, které bylo
navrhovatelce vypláceno, nepostačovalo ke krytí nákladů na údržbu
nemovitosti), ve snaze zbavit se dluhu na nemovitosti ve výši 78
255 Kčs, konečně pak i v nechuti navrhovatelky osobně nemovitost
užívat vzhledem k tragické smrti jejího manžela, která se v tomto
domě odehrála. Nejednalo se tedy na straně navrhovatelky
o objektivně navozený stav tísně, v jehož důsledku by
navrhovatelka bezplatně převedla svou nemovitost na stát.
Navrhovatelka také nehledala jiný způsob jak udržet anebo prodat
nemovitost, ani se v té věci neporadila s advokátem.
Ústavnímu soudu nepřísluší přezkoumávat celkově rozhodování
obecných soudů a nahrazovat dokazování a hodnocení provedených
důkazů. Přísluší mu však posoudit, zda v předchozím řízení nebyla
porušena základní ústavní práva, mezi nimi i právo na soudní
a jinou právní ochranu.
Proto vedle posouzení otázky tísně ve smyslu restitučních
norem se dále Ústavní soud zabýval závěry rozhodnutí odvolacího
soudu z hlediska úpravy žalobního petitu, kterou v běhu řízení
před obecnými soudy provedla navrhovatelka. V rámci odvolacího
řízení dospěl soud druhé instance k závěru, že navrhovatelka
nesprávně upravila žalobní petit z žaloby na plnění na žalobu
určovací. V tomto směru pak konstatoval odvolací soud, že změna
žalobního petitu nebyla správná, neboť v tomto případě není dán
naléhavý právní zájem [§80 písm. c) o. s. ř.] na určení existence
právního vztahu nebo práva. S tímto názorem odvolacího soudu
Ústavní soud souhlasí. Podstata této věci skutečně spočívala
v žalobě na plnění, tj. v žalobě na zaplacení finanční částky,
která by odškodnila navrhovatelku podle zák. č. 87/1991 Sb. Pokud
by došlo k pouhému určení existence či neexistence práva, pak by
to do budoucna nevyloučilo možný následný spor o výši náhrady.
Naléhavý právní zájem na určení je dán zejména tam, kde by bez
tohoto určení byla ohrožena práva žalobce nebo kde by se bez
tohoto určení jeho právní postavení stalo nejistým. Tak tomu však
není v předmětné věci, kde, jak tvrdí sama navrhovatelka, již
došlo k porušení práva. Nelze dovodit ani to, že by naléhavý
právní zájem na určení byl dán z toho důvodu, že by se určením
existence či neexistence práva na finanční odškodnění vytvořil
pevný právní základ pro vztahy účastníků sporu a tím by se
předešlo možným navazujícím žalobám na plnění, jak uvedeno shora.
Ani v tomto směru proto nelze vytknout obecnému soudu, konkrétně
soudu odvolacímu, že by odepřel navrhovatelce právo na spravedlivý
proces ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny.
Ústavní stížnost odkazuje na porušení čl. 11 odst. 1 a čl.36
odst. 1 Listiny, tj. na ustanovení, která zaručují svobodu
a rovnost, omezení zásahů státní moci a ochranu vlastnictví.
Principy svobody, rovnosti a ochrany vlastnictví jsou součástí
pojmu materiálního právního státu. V daném případě však nebyl
prokázán na straně navrhovatelky objektivně stav tísně, v jehož
důsledku by bezplatně převedla svou nemovitost na stát a současně
z hlediska procesního neuplatnila správný žalobní petit, neboť
žalováno mělo být na plnění. Nelze proto dovozovat, že by došlo
k porušení shora citovaných článků Listiny. Pokud pak jde o čl.
11 odst. 1 Listiny, jeho předmětem je ochrana vlastnictví již
nabytého, nikoli jen tvrzeného nároku na ně.
Vzhledem k tomu, že spisový materiál obecných soudů
nasvědčuje tomu, že soudy při rozhodování tohoto sporu aplikací
příslušných ustanovení zákona o mimosoudních rehabilitacích, jakož
i občanského soudního řádu, respektovaly zásady obsažené v čl.
36, 37 a 38 Listiny, nelze z tohoto hlediska jejich rozhodnutí nic
podstatného vytknout.
Ze všech uvedených důvodů proto nezbylo Ústavnímu soudu než
ústavní stížnost zamítnout.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 17. prosince 1997