ECLI:CZ:US:1997:2.US.171.97
sp. zn. II. ÚS 171/97
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy a soudců ve věci ústavní stížnosti J. L., zastoupeného JUDr. M. D., za účasti účastníka řízení Krajského soudu v Praze a vedlejších účastníků M. K., a Okresního státního zastupitelství v Nymburce, proti usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 20.3.1997, č.j. 11 To 76/97-159, ve spojení s rozsudkem Okresního soudu v Nymburce ze dne 12.11. 1996, č.j. 2 T 165/96-139, takto:
Ú s t a v n í s t í ž n o s t s e zamítá .
Odůvodnění:
Dne 20.5. 1997 obdržel Ústavní soud stížnost, která směřovala
proti uloženému trestu vyhoštění, o kterém rozhodl ve svém
rozsudku Okresní soud v Nymburce dne 12.11. 1996, pod č.j. 2
T 165/96-139. Uvedený rozsudek napadl stěžovatel odvoláním, to
však bylo usnesením Krajského soudu v Praze ze dne 20.3. 1997,
č.j. 11 To 76/97-159, zamítnuto.
Stížnost vypracovala nadace Tolerance, Projekt "Článek 8"
v zastoupení navrhovatele J. L. Podle názoru stěžovatele došlo
uložením trestu vyhoštění z území ČR k porušení jeho práva na
respektování soukromého a rodinného života tak, jak to stanoví
čl.8 odst.1,2 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod,
jakož i čl. 10 odst.2 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listina"). Uložením trestu vyhoštění došlo podle tvrzení
stěžovatele i k porušení principu trestního zákona, neboť obecné
zásady pro ukládání trestů stanovené v §31 a násl. tr. zák.
nekorespondují s účelem a smyslem trestu za spáchaný trestný čin.
V odůvodnění svého podání stěžovatel uvedl, že na území ČR se
zdržuje od roku 1987, pracoval zde u různých firem a bydlel
střídavě po ubytovnách a u svých příbuzných. Je sice občanem
slovenského státu, kde má trvalý pobyt, fakticky se tam však
nezdržuje, neboť tam nemá žádné zaměstnání a naopak jeho rodinní
příslušníci jako otec a strýcové bydlí v Praze, takže doživotní
vyhoštění by proto pro něj znamenalo znemožnění udržování
rodinných svazků.
Na základě písemné výzvy spojené s poučením o náležitostech
podání ústavní stížnosti obdržel Ústavní soud doplněné podání
spolu s plnou mocí k zastupování před Ústavním soudem udělené
advokátu JUDr. M. D. Doplněné podání v podstatě shrnuje stejné
důvody, pro které stěžovatel navrhuje zrušení jak usnesení
Krajského soudu v Praze, tak i rozhodnutí soudu I.instance ve
výroku, týkajícího se uloženého trestu vyhoštění.
Navrhovatel ke shora uvedeným důvodům k zrušení trestu
vyhoštění navíc uvedl, že jako příslušník romské menšiny žije
v Čechách již od roku 1984, trest uložený Okresním soudem
v Nymburce byl první, ke kterému byl na území ČR jako cizinec
odsouzen, a domnívá se, že i z toho důvodu je trest vyhoštění
nepřiměřený. V této souvislosti navrhovatel odkazuje i na
odůvodnění nálezu Ústavního soudu Pl.ÚS 9/94, který se vyslovil
k pojmu trvalého pobytu tak, že jej lze chápat ve smyslu
faktického trvalého pobytu osob na území konkrétního státu, tedy
nikoli pouhého evidenčního se přihlášení na příslušném úřadu.
Trvalý pobyt tedy, jak uvádí stěžovatel, pro něj znamená místo,
kde má své zaměstnání, své příbuzné a hodlá se zde i nadále
zdržovat trvale. Navíc, jak uvádí navrhovatel, tento trest není
úměrný k stupni nebezpečnosti spáchaných trestných činů pro
společnost a je rovněž v rozporu s účelem trestu podle §23
odst.1 tr. zák. Domnívá se proto, že napadená rozhodnutí jsou
v přímém rozporu s existující judikaturou Evropského soudu
a komise pro lidská práva, ze které vyplývá, že počet
a závažnost spáchaných trestných činů nejsou samy o sobě
dostačujícím argumentem k uložení trestu vyhoštění. Jako příklad
uvádí stěžovatel rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva
v případě Moustaquim z 18.2. 1991, který ve svém shrnutí znamená
požadavek na důsledné zvažování proporcionality zájmů státu
a práv jedince na soukromý a rodinný život.
V této souvislosti připomíná navrhovatel i stanovisko českých
představitelů ke zprávě komise expertů Rady Evropy, kde se uvádí,
že k ukládání trestu vyhoštění bude docházet jen v případech
závažných trestných činů (Zpráva expertů Rady Evropy o zákoně
o občanství ČR a SR a jeho implementace, včetně odpovědí vlád ČR
a SR). Na podporu shora jmenovaných argumentů uvádí stěžovatel
rovněž rozhodnutí č. 4/1996 uveřejněné ve Sbírce soudních
a rozhodnutí a stanovisek.
Závěrem stěžovatel zdůrazňuje, že jako příslušník romské
menšiny má daleko širší rodinné vazby, které zahrnují jak část
příbuzenských svazků v Čechách, tak i na Slovensku a zdůrazňuje,
že jeho současné vazby k území SR jsou pouze formální, založené
na jeho státní příslušnosti.
Ústavní soud nejprve zkoumal, zda podaná ústavní stížnost
splňuje náležitosti uvedené v §34 odst.1,2 ve vztahu
k ustanovení §72 odst.1 písm.a), odst.2 a 4 zák.č. 182/1993 Sb.
a neshledal důvod k odmítnutí návrhu ve smyslu ustanovení §43
odst.1 zák.č. 182/1993 Sb.
Po výzvě Ústavního soudu se k podané ústavní stížnosti
nejprve vyjádřil Krajský soud v Praze, který uvedl, že podanou
stížnost nepokládá za důvodnou, když z odůvodnění svého
rozhodnutí, na které jinak zcela odkazuje, je patrné, že odvolací
soud se při posuzování otázky naplnění zákonných podmínek pro
uložení trestu vyhoštění zabýval rovněž aspekty, které nyní
stěžovatel zdůrazňuje.
Na výzvu Ústavního soudu se k ústavní stížnosti vyjádřilo
Okresní státní zastupitelství v Nymburce, které jako vedlejší
účastník uvedlo, že uložení trestu vyhoštění bylo státním
zastupitelstvím navrženo na podkladě posouzení všech okolností
případu, přičemž pro uložení tohoto trestu byly splněny všechny
zákonné podmínky. Trest uložený stěžovateli se nejeví jako
nepřiměřeně přísný z pohledu zjištěných skutečností v trestní
věci. V dalším odkazuje vedlejší účastník na odůvodnění usnesení
Krajského soudu v Praze ze dne 20.3. 1997, č.j. 11 To 76/97-159,
s jehož obsahem se vedlejší účastník plně ztotožňuje.
Citované písemné vyjádření, které Ústavní soud obdržel dne
17.9.1997, doplnil Krajský soud v Praze dodatkem, doručeným
Ústavnímu soudu dne 29.9. 1997, tak, že soud druhé instance při
svém rozhodování přihlížel i ke skutečnosti doložené písemným
sdělením Okresního úřadu v Nymburce, živnostenského úřadu, že
firma Š. H. Nymburk, kde měl být stěžovatel zaměstnán, není
živnostenským úřadem evidována.
Ústavní soud si vyžádal spis Okresního soudu v Nymburce 2
T 165/96, ze kterého zjistil, že prvoinstanční soud rozhodl tak,
že stěžovatel je vinen, že dne 28.9. 1995 kolem 2.30 hod.
v Nymburce v prostoru stadiónu Polaban fyzicky napadl vedlejšího
účastníka (poškozeného) tak, že ho nejprve v chodbě restaurace
Polaban opakovaně udeřil rukou do obličeje, poté ho vyhodil ze
schodů restaurace ven obličejem na zem, znovu ho tloukl do
obličeje, dále pak násilí stupňoval tím, že mrštil vedlejším
účastníkem na zem, kopal ho do obličeje, zad, dupal mu po hlavě,
zádech, rukou, v útoku pokračoval i v prostoru pokladen tak, že
s ním opět mrštil na zem, kopal ho a tloukl do oblasti obličeje
a hlavy, dupal po něm a poté ho bez poskytnutí pomoci ponechal
v bezvládném stavu ležet na chodníku, přičemž mu svým jednáním
způsobil lehký otřes mozku, zlomeninu nosních kůstek s posunem
úlomků, sedm tržných ran v obličeji a na hlavě, z toho čtyři
v pravé a levé temenní krajině, pronikající ke kosti s rozsáhlým
krvácením a zhmožděním měkkých částí v okolí, rozsáhlý podkožní
krevní výron kolem levého ušního boltce, rozsáhlý otok a četné
podkožní krevní výrony po celém obličeji s dobou léčení v trvání
cca 1 měsíc.
Popsané jednání stěžovatele prvostupňový soud kvalifikoval
jako trestný čin ublížení na zdraví podle §222 odst.1 tr. zák.
ve stádiu pokusu podle §8 odst.1 tr. zák. a trestný čin
výtržnictví podle §202 odst. 1 tr. zák. a za to byl stěžovatel
odsouzen podle §222 odst.1 tr. zák. a §35 odst. 1 tr. zák.
k úhrnnému trestu odnětí svobody v trvání 2 let, tedy v samé
dolní hranici trestní sazby.
Podle §39a odst.2 písm.b) tr. zák. byl pro výkon trestu
zařazen do věznice s ostrahou.
Podle §57 tr. zák. mu byl uložen trest vyhoštění z území
ČR.
V odůvodnění shora citovaného rozsudku prvoinstanční soud
uvedl, že bylo v průběhu řízení prokázáno, že vedlejší účastník
nezavdal stěžovateli žádnou příčinu k napadení, vedlejší účastník
si žádné z popsaných zranění nezpůsobil pádem.
Při úvaze o druhu a výměře trestu rozhodující soud vycházel
mimo jiné z konstatování, že společenská nebezpečnost jednání
stěžovatele byla dána tím, že stěžovatel porušil zájem
společnosti na ochraně lidského zdraví a na ochraně klidného
občanského soužití, veřejného klidu a pořádku. Nebezpečnost
jednání stěžovatele byla ještě zvýšena tím, že vedlejšího
účastníka napadl stěžovatel zcela bezdůvodně, surovým způsobem
a za situace, kdy tento byl ve stavu těžké opilosti, takže nebyl
schopen klást odpor a způsobil mu poměrně závažná poranění.
Pokud se týká osobních poměrů stěžovatele, pak soud zjistil,
že je občanem SR, v místě trvalého bydliště na území SR se však
trvale nezdržuje. Bydlí v Praze u svých příbuzných, případně na
ubytovnách, je zaměstnán u stavební firmy jako dělník a na území
ČR dosud nebyl soudně trestán. Konstatoval však zároveň, že
u stěžovatele se jedná o sklon k páchání násilné trestné
činnosti, o čemž svědčí opis rejstříku trestů GPSR.
Z napadeného usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 20.3.
1997, č.j. 11 To 76/97-159, se podává, že odvolání stěžovatele
proti rozsudku Okresního soudu v Nymburce ze dne 12.11. 1996,
č.j. 2 T 165/96-139, bylo zamítnuto.
Důvody uvedené stěžovatelem v odvolání korespondují
s námitkami obsaženými v ústavní stížnosti.
Odvolací soud nad rámec argumentace okresního soudu
k námitkám odvolání uvedl, že stěžovatel byl za své jednání plně
trestně odpovědný, povaha intelektu a sklon k agresivitě
stěžovatele způsobily pouze nepodstatné snížení jeho
rozpoznávacích schopností. Jeho schopnost ovládací sice byla
výrazně snížena, výlučně však požitým alkoholem, na němž však
stěžovatel není závislý, je schopen se jeho požívání vzdát a jeho
účinky na své jednání zná.
K uloženému trestu vyhoštění odvolací soud konstatoval, že
byly splněny zákonné podmínky stanovené v §57 tr. zák., t.j.
stěžovatel není občanem ČR, nebyl mu přiznán status uprchlíka
a dopustil se závažného útoku proti zdraví jiného občana, přičemž
šlo o útok zcela bezdůvodný, opakovaný a velmi brutální. Ze
strany stěžovatele hrozilo i po skončení trestné činnosti nadále
nebezpečí, neboť svědci z řad známých stěžovatele (včetně vedl.
účastníka) dávali najevo zcela zřetelnou obavu z možné odvety ze
strany stěžovatele. Odvolací soud pak přihlédl i k povaze
předchozího odsouzení stěžovatele na území SR a všechna tato
zjištění shrnul v závěr, že bezpečnost lidí vyžaduje, aby byl
z území ČR vyhoštěn.
Tento trest podle názoru odvolacího soudu nemůže pro
stěžovatele znamenat újmu na jeho osobních a rodinných poměrech,
neboť při opakovaných výsleších v průběhu řízení neuvedl nic, co
by svědčilo o jeho úzkých příbuzenských svazcích s občany ČR.
Ústavní soud ze spisu a z protokolu o výslechu stěžovatele na
listech spisu č. 86-89 zjistil, že stěžovatel je svobodný, státní
příslušnosti slovenské, národnosti maďarské bez vlastních
sourozenců, k trvalému pobytu je hlášen na T., přechodné bydliště pod adresou
P. Pracuje podle svého tvrzení u firmy H. Nymburk,
do roku 1994 údajně pracoval u blíže neoznačeného soukromníka
v Mladé Boleslavi.
Pokud se týká údajů o svých rodičích uvedl stěžovatel pouze
jejich jména s tím, že otec bydlí v Praze, kde má založenou
vlastní rodinu. Ve spisu byl založen psychiatrický posudek
stěžovatele, ze kterého vyplývá, že stěžovatel byl v 15 letech
odsouzen za loupežné přepadení ke dvěma letům nepodmíněně
Okresním soudem v Nových Zámcích, po 18 roce svého věku odjel se
známými na práci do Čech, kde se setkal se svým otcem. V 19
letech se ve stavu opilosti dopustil téhož trestného činu, trest
si odpykal v trvání 35 měsíců na Slovensku, propuštěn byl na
základě amnestie prezidenta republiky.
Ústavní soud v odvolání na svou ustálenou judikaturu ÚS
konstatuje, že není dalším odvolacím orgánem v systému obecných
soudů ČR a nemůže tedy vykonávat nad jejich činností přezkumný
dohled, pouze v případě, kdy stěžovatel tvrdí, že napadeným
rozhodnutím obecných soudů byla porušena jeho základní práva nebo
svobody zakotvené v Listině, může Ústavní soud zkoumat, zda
v průběhu řízení byly dodrženy obecné zásady trestního řádu
a nebyla porušována stěžovatelova práva, chráněná Ústavou
a Listinou.
Stěžovatel tvrdí, že obecné soudy uložením trestu vyhoštění
porušily ustanovení §23 odst.1 tr. zák., které sleduje účelnost
ukládaného trestu. Podle názoru Ústavního soudu citované
ustanovení trestního zákona je nutné vykládat vždy se zřetelem
k obecným hlediskům stanoveným pro ukládání trestu podle §31
odst.1 tr. zák. Je tedy nezbytné, aby soud při ukládání trestu
přihlížel k individuálním charakteristickým zvláštnostem
konkrétního trestného činu i osoby pachatele a nalezl tak
přiměřenou rovnováhu mezi zájmy společnosti-státu na ochraně
života a zdraví všech fyzických subjektů, zdržujících se na jeho
území, která je zárukou spravedlnosti a účelnosti uloženého
trestu a osobními poměry pachatele. Pokud se týká tvrzeného
porušení čl.8 odst.1,2 Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod, pak je nutné konstatovat, že tento článek
dává právo státnímu orgánu zasahovat do soukromého a rodinného
života osoby pouze v případech, kdy je tato nutná ingerence
v souladu se zákonem a rovněž v souladu se zájmy chráněných cílů,
uvedených v Úmluvě, t.j. zájmu veřejné bezpečnosti, ochrany
zdraví a práv jiných.
Obecné soudy podle názoru Ústavnho soudu splnily svou
zákonnou povinnost tak, jak jim to ukládá ustanovení §57 tr.
zák., pokud zjistily osobní poměry pachatele, tj. jeho cizí
státní příslušnost a předpoklad pro uložení trestu vyhoštění,
kterým je nepodmíněný trest odnětí svobody za násilný trestný
čin. Zákonné předpisy našeho státu neukládají obecným soudům při
ukládání trestu vyhoštění jiné podmínky než ty, které jsou
stanoveny v trestním zákoně. Jejich naplněním proto nemohlo dojít
k porušení tvrzených práv a svobod stěžovatele.
Ústavní soud ze všech shora uvedených důvodů dospěl proto
k závěru, že stížností napadené usnesení neporušuje stěžovatelova
práva a svobody chráněné Listinou a mezinárodními smlouvami podle
čl.10 Ústavy, takže podanou stížnost v celém rozsahu zamítl.
Pokud se týká uplatnění náhrady nákladů zastoupení ve výši
30 600 Kč, vzhledem k výsledku řízení se právnímu zástupci
náklady řízení nepřiznávají.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 5.11. 1997