ECLI:CZ:US:1997:4.US.195.97
sp. zn. IV. ÚS 195/97
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 11. 12. 1997 v senátě složeném z předsedy a soudců ve věci ústavní stížnosti M. Š., bytem S., a M. T., bytem R. H., oba zastoupeni JUDr. J. T., advokátkou, proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 23. 4. 1997, č. j. 10 Ca 137/97-22, za účasti Krajského soudu v Českých Budějovicích, zastoupeného předsedkyní senátu JUDr. J. H., jako účastníka řízení, a města T. a Pozemkového fondu ČR jako vedlejších účastníků, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 23.
4. 1997, č. j. 10 Ca 137/97-22, a rozhodnutí Okresního úřadu,
okresního pozemkového úřadu v Táboře ze dne 20. 2. 1997, č. j.
PÚPr/683/97-Ri (UZ 3022) č. 0838, se z r u š u j í .
Odůvodnění:
Ústavnímu soudu byla dne 4. 6. 1997 doručena včas podaná
ústavní stížnost proti výše uvedenému rozhodnutí, kterým bylo
potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu, okresního pozemkového úřadu
v Táboře ze dne 20. 2. 1997, č. j. PÚPr/683/97-Ri (UZ 3022) č.
0838. Krajský soud po přezkoumání správních rozhodnutí zjistil, že
povinnou osobou k vydání nemovitostí (část parcely 758/4 zastavěná
plocha o výměře 85m2, část zahrady 758/1 o výměře 125m2 a část
zahrady 941/3 o výměře 1026m2 v k.ú. K. u T.) bylo město T., které
předmětné pozemky prodalo fyzické osobě s účinky k 21. 7. 1994
a teprve dne 24. 4. 1995 obdrželo od stěžovatelů výzvu k vydání
pozemků. Na základě toho pak dospěl soud k závěru, že podle
ustanovení §14a zákona č. 30/1996 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů, nelze
věc vydat, neboť ji po 1. 9. 1993 nabyla do vlastnictví jiná osoba
nežli stát. Současně soud konstatoval, že oprávněné osoby mohou
požadovat náhradu za nevydávané pozemky, a to podle ustanovení §18a zákona č. 229/1991 Sb., v platném znění.
V podané ústavní stížnosti stěžovatelé uvádějí, že dne 30.
6. 1992 v souladu s ustanovením §9 zákona č. 229/1991 Sb.
uplatnili u Okresního úřadu -pozemkového úřadu- v Táboře nárok na
vrácení veškerého majetku. Vzhledem k tomu, že nebyla k dispozici
identifikace parcel, bylo vyzváno město T. jako povinná osoba
k uzavření dohody teprve poté, co se dozvěděli, že nemovitost
(část parcely 758/4 dříve označené 77/1) by měla být v držení
města T.. Tato konkretizovaná výzva byla městu doručena dne 24.
4. 1995. Později pak zjistili, že město T. v rozporu s ustanovením
§5 odst. 3 zákona č. 229/1991 Sb. prodalo dne 20. 7. 1994
pozemkové parcely L. H., v jehož prospěch bylo pak dne 2. 8. 1994
zapsáno do katastru nemovitostí vlastnické právo. Vycházeli však
z toho, že kupní smlouva uzavřená dne 20. 7. 1994 bude považována
za absolutně neplatný právní úkon. Stěžovatelé proto nesouhlasí
s právním hodnocením věci a zastávají názor, že ustanovení §14a
zákona č. 30/1996 Sb. lze aplikovat jen na případy platného
převedení majetku. Krajský soud v Českých Budějovicích, jak tvrdí
stěžovatelé, tak svým postupem porušil čl. 95 odst. 1 Ústavy České
republiky, neboť se v daném případě neřídil ustanovením §5 odst.
3 zákona č. 229/1991 Sb. Dále pak namítají porušení práva na
spravedlivé projednání věci ve smyslu čl. 6 odst. 1 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod a čl. 36 odst. 1
Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), když
krajský soud ve všech předchozích řízeních, neboť předmětnou věc
projednával celkem třikrát, jednal bez účasti navrhovatelů
a zaujal právní názor bez jejich osobního výslechu. V interpretaci
ustanovení §14a zákona č. 30/1996 Sb. pak stěžovatelé spatřují
porušení zásady rovnosti garantované v čl. 1 Listiny a dále
porušení čl. 4 odst. 3 Listiny, neboť krajský soud nerespektoval
závěry nálezů Ústavního soudu, na základě kterých byla novela
zákona o půdě (zákon č. 30/1996 Sb.), přijata. Při jednání dne
11. 12. 1997 doplnila právní zástupkyně stěžovatelů podání
listinou - dopisem Okresního úřadu, pozemkového úřadu v Táboře ze
dne 13. 1. 1995, který považuje za jednoznačný důkaz o tom, že
teprve tímto byly označeny povinné osoby, mimo jiné i město T.,
a teprve poté tedy mohli stěžovatelé tyto osoby vyzvat k uzavření
dohody. K uzavření těchto dohod také došlo, s výjimkou města T.
a s výjimkou Správy a údržby silnic T., kde ovšem vydání bránilo
zastavění pozemků. Současně vyslovila přesvědčení, že město
o uplatněném restitučním nároku vědělo před uzavřením kupní
smlouvy, o čemž svědčí i nezvykle krátký čas mezi uzavřením
smlouvy a zápisem vkladu do katastru. Ze všech těchto důvodů
navrhli stěžovatelé, aby Ústavní soud zrušil napadená rozhodnutí.
V souladu s postupem stanoveným v ustanovení §42 odst. 3
zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, si Ústavní soud vyžádal
vyjádření od účastníků řízení a vedlejších účastníků a zároveň si
vyžádal soudní a správní spisy, s jejichž obsahy se seznámil.
Předsedkyně senátu Krajského soudu v Českých Budějovicích ve svém
vyjádření ze dne 30. 6. 1997 nesouhlasí s námitkou stěžovatelů
ohledně ustanovení §14a zákona č. 30/1996 Sb., neboť vychází
z názoru, že věta první ustanovení §14a má obecnou platnost a od
1. 2. 1996 ji lze aplikovat pro řešení restitučních nároků všech
oprávněných osob, stejně tak jako u věcí po 1. 9. 1993
privatizovaných. Zákon č. 30/1996 Sb. je zákonem později vydaným
než zákon č. 229/1991 Sb., a proto je třeba ustanovení §14a při
aplikaci dát přednost před ustanovením §5 odst. 3 zákona č.
229/1991 Sb. Pokud jde o uplatnění nároku, předsedkyně senátu
uvedla, že povinná osoba nebyla vyzvána způsobem uvedeným
v ustanovení §9 odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb., a proto se
nemohla ani řídit ustanovením §5 odst. 3 cit. zákona. Vzhledem
k tomu, že nebyl zpochybňován restituční titul podle ustanovení
§6 odst. 1 písm. b) zákona č. 229/1991 Sb., mají stěžovatelé
možnost uplatnit nároky podle §18a cit. zákona. Závěrem pak
předsedkyně senátu odmítá tvrzení stěžovatelů, že by nebyly soudem
respektovány nálezy Ústavního soudu. Navrhuje proto ústavní
stížnost zamítnout. Vedlejší účastník Okresní úřad, okresní
pozemkový úřad v Táboře ve svém vyjádření ze dne 20. 6. 1997
uvedl, že souhlasí s názorem stěžovatelů, a proto navrhuje zrušení
napadeného rozsudku. K tomuto vyjádření však Ústavní soud nemohl
přihlédnout, neboť vedlejší účastník se svého postavení v tomto
řízení současně výslovně vzdal.
Druhý vedlejší účastník Pozemkový fond ČR ve svém vyjádření
ze dne 25. 11. 1997, podepsaném vedoucím územního pracoviště
v Táboře Ing. S., uvedl, že se ztotožňuje s právním názorem
stěžovatelů a souhlasí s jejich návrhem obsaženým v ústavní
stížnosti.
Město T. se jako vedlejší účastník k ústavní stížnosti
nevyjádřilo.
Ústavní soud z obsahu správního spisu zjistil, že restituční
nároky stěžovatelů byly soudem projednávány opakovaně (rozsudky KS
v Českých Budějovicích sp. zn. 10 Ca 327/96 ze dne 28. 8. 1996
a sp. zn. 10 Ca 1/97 ze dne 22. 1. 1997). Po prostudování spisů
sdílí Ústavní soud názor vyslovený v rozsudku 10 Ca 1/97, tj. že
restituční nárok byl řádně a včas uplatněn, jakož i názor, že
o žádosti stěžovatelů bylo nezbytné rozhodnout autoritativně podle
§9 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů
(dále jen "zákon o půdě"). Jádrem ústavní stížnosti je tedy
otázka, do jaké míry lze akceptovat právní názor, který soudy
zaujaly pokud jde o výklad ust. §5 odst. 3 zákona o půdě, jakož
i otázka, zda vydání majetku brání ustanovení §14a tohoto zákona,
resp. zda toto ustanovení lze vůbec aplikovat vůči oprávněným
osobám, které svůj nárok na zemědělský majetek uplatnily před
novelizací provedenou zákonem č. 30/1996 Sb. K tomu je třeba
doplnit, že pokud by existoval Ústavou předpokládaný Nejvyšší
správní soud, příslušela by případná korekce právního názoru
krajského soudu nepochybně jemu. Za situace, kdy tento soud zřízen
není, nezbývá Ústavnímu soudu nežli opakovat stanovisko, které již
zaujal dříve (např. v nálezu sp. zn. IV. ÚS 28/97 ze dne
25.9.1997) tj. že při neexistenci řádného ani mimořádného
procesního prostředku k dosažení změny rozhodnutí v tzv. správním
soudnictví, které funguje jako jednoinstanční a navíc nemá plnou
jurisdikci, je jedinou formou obrany ústavní stížnost a Ústavní
soud je povinen se jí zabývat, neboť nedostatky v organizaci
soudní moci nemohou jít k tíži těch, kteří se na soud obracejí
jako na ochránce svých práv a svobod.
Je nesporné, že ke dni uplatnění restitučního nároku bylo
město T. povinnou osobou ve smyslu §5 zákona o půdě a mělo tedy
i povinnosti vyplývající z ustanovení odst. 3 tohoto paragrafu
- tedy i povinnost nepřevést majetek na jiného. Uplatnění nároku
podle zákona o půdě samo o sobě omezuje smluvní volnost, když ze
znění cit. §5 odst. 3 lze dovodit, že ode dne účinnosti zákona
o půdě (tj. od 24. 6. 1991) povinná osoba nemůže věci, které jsou
předmětem uplatněného nároku, převést do vlastnictví jiného
a pokud by takový převod provedla, jde o neplatný právní úkon.
Ústavní soud nesdílí názor, že na projednávaný případ lze
aplikovat ustanovení §14a, doplněné do zákona o půdě zákonem č.
30/1996 Sb. Toto ustanovení je jednak nepochybně spojeno s nálezem
Ústavního soudu publikovaným pod č. 29/1996 Sb., ale nemůže se na
věc vztahovat i z toho důvodu, že by zcela evidentně jeho aplikace
působila retroaktivně. V projednávané věci, přes existenci výše
zmíněné blokace, došlo k prodeji nemovitostí a katastrální úřad
provedl zápis vkladu do katastru. Tato skutečnost sama o sobě však
nemůže být vykládána v neprospěch oprávněných osob s tvrzením, že
adekvátním a zákonným řešením je poskytnutí "náhradního plnění"
bez rozlišení, zda jde o osoby, jejichž oprávnění vznikla před
citovaným nálezem ÚS ČR a před vydáním zákonem č. 30/1996 Sb.,
nebo o osoby, jejichž nároky vznikly později. Vzhledem ke smyslu
zákona o půdě, tj. odčinění alespoň některých majetkových křivd,
je třeba restituční nároky považovat za nároky primární, a to i za
cenu zásahu do již provedených majetkoprávních posunů
realizovaných podle občanskoprávních předpisů, ale i např. dle
zákona č. 92/1991 Sb. Jakýkoliv jiný výklad by totiž činil
blokační ustanovení §5 odst. 3 prakticky bezcenným. Pro podporu
tohoto názoru Ústavního soudu svědčí ostatně i praxe obecných
soudů, kterou lze dokumentovat např. rozsudkem Krajského soudu
v Ústí nad Labem, publikovaným pod č. 28/1994 Sbírky soudních
rozhodnutí a stanovisek. V tomto rozsudku zaujal soud názor, že
jedním ze základních předpokladů povolení zápisu vkladu do
katastru je zjištění, zda smluvní volnost účastníků není omezena.
Uplatnění nároku dle zákona o půdě u pozemkového úřadu však podle
soudu takovým omezením je, když z ustanovení §5 odst. 2 (nyní
odst. 3) lze dovodit, že ode dne účinnosti tohoto zákona, tj. od
24. 6. 1991, povinná osoba (v tomto případě rovněž obec) nemůže
věci, které jsou předmětem nároku, převést do vlastnictví jiného
a pokud by takový převod provedla, jde o neplatný právní úkon.
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem má Ústavní soud za to, že
krajský soud tím, že nevyhověl odvolání stěžovatelů, poskytl
ochranu stavu vytvořenému contra legem. Tím porušil čl. 90 a 95
odst. 1 Ústavy ČR.
Na druhé straně Ústavní soud nesdílí názor, že by vůči
stěžovatelům došlo k porušení ústavně zaručených práv na
spravedlivý proces, neboť, jak vyplývá z protokolu o jednání ze
dne 23. 4. 1997, stěžovatelům bylo umožněno předstoupit před soud
osobně a obhájit svůj názor před vynesením rozsudku, který
napadají ústavní stížností.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
Podle čl. 89 odst. 2 Ústavy České republiky je
vykonatelné rozhodnutí Ústavního soudu závazné pro
všechny orgány i osoby.
V Brně dne 11. 12. 1997