ECLI:CZ:US:1997:4.US.217.96
sp. zn. IV. ÚS 217/96
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti A. P., zastoupené Mgr. J. M., advokátem Advokátní kanceláře v P., proti rozhodnutí Městského soudu v Praze, sp. zn. 28 Ca 315/95, ze dne 14. 5. 1996, za účasti Městského soudu v Praze, jako účastníka řízení, a Lesů ČR, s.p., Hradec Králové, zastoupeného JUDr. E. F., jako vedlejšího účastníka řízení, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze, sp. zn. 28 Ca 315/95, ze
dne 14. 5. 1996, a rozhodnutí Okresního úřadu v Ústí nad Labem
- pozemkového úřadu, sp. zn. 3142/RPÚ/95/Fi/987, ze dne 4. 9.
1995, se z r u š u j í .
Odůvodnění:
Stěžovatelka se svou včas podanou ústavní stížností domáhá,
s odvoláním na porušení čl. 36, odst. l, čl. 1, čl. 3 a čl. 11
Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 6, čl.
14 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod a čl. 14
a čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech,
zrušení rozsudku Městského soudu v Praze, sp. zn. 28 Ca 315/95, ze
dne 14. 5. 1996, jímž bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu
v Ústí nad Labem - pozemkového úřadu, sp. zn. 3142/RPÚ/95/Fi/987,
ze dne 4. 9. 1995, kterým tento orgán rozhodl podle §9 odst. 4
zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů (dále
jen "zákon o půdě"), tak, že stěžovatelka není vlastnicí
nemovitostí v rozhodnutí přesně označených v katastrálním území R.
a V. Pozemkový úřad své rozhodnutí, jak Ústavní soud zjistil
z jeho spisu, který si připojil, odůvodnil v podstatě tím, že
v daném případě není splněn základní předpoklad pro navrácení
majetku podle zákona o půdě, kterým je přechod majetku na stát
v rozhodném období od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990, když
stěžovatelkou nárokovaný nemovitý majetek byl v původním
vlastnictví dr. A. S., z něhož přešel do vlastnictví státu na
základě zákona č. 143/1947 Sb. s účinností ode dne 13. 8. 1947.
O opravném prostředku proti tomuto rozhodnutí rozhodoval,
a to bez nařízení jednání, Městský soud v Praze ústavní stížností
napadeným rozsudkem. Ve svém potvrzujícím rozhodnutí, jak plyne
z jeho odůvodnění, k námitkám stěžovatelky týkajících se okamžiku
ztráty majetku A. S. v podstatě uvedl, že považuje za nesporné, že
majetek, který je předmětem řízení, přešel do vlastnictví státu
podle zákona č. 143/1947 Sb. z vlastnictví dr. A. S. Tento zákon
ze dne 10. 7. 1947, který nabyl účinnosti dnem vyhlášení, tj. 13.
8. 1947, stanovil v §1 odst. l, že vlastnictví majetku rodu S.,
větve tzv. primogenitury na H.n.V., pokud se tento nachází
v Československé republice, přechází v rozsahu stanoveném v odst.
2 ze zákona na zemi Českou . V §1 odst. 2 tohoto zákona pak bylo
uvedeno, že majetkem podle odst. l se rozumí nemovitý majetek
zemědělský, lesní, rybniční, atd., zapsaný knihovně na J. A.,
knížete ze S., J., knížete ze S. a dr. A. S., v to počítaje
všechny budovy a zámky s jejich zařízením, se všemi právy
a závazky, dále živý a mrtvý inventář se zásobami a konečně
veškerý provozní kapitál. Rozsah majetku odňatého citovaným
zákonem byl tedy jednoznačně vymezen §1 odst. l a 2 citovaného
zákona s tím, že jde o stav majetku rozhodný ke dni 9.5.1945 (§1 odst. 3 citovaného zákona). Ustanovení §2 odst. 2 citovaného
zákona, na který mířily stěžovatelčiny námitky, pouze
předpokládalo určení, které majetkové části z odňatého majetku
budou předmětem přídělového řízení a jak bude dále naloženo
s lesními celky menšími než 100 ha. Soud považoval za nepochybné,
že majetek, na který tento zákon dopadal, přecházel na stát ze
zákona, tj. účinností zákona, tedy dnem 13. 8. 1947, a neztotožnil
se s námitkami navrhovatelky, že vlastnictví přecházelo v tomto
případě až zápisem do pozemkové knihy na základě intabulačního
principu. Intabulace, jak Městský soud v Praze dále v odůvodnění
svého rozhodnutí uvedl, byla nutná k převodu vlastnictví
nemovitých věcí (§431 o.z.o. z roku 1811). Podle §1 odst.
l zákona č. 143/1947 Sb. však nedochází k převodu vlastnictví, ale
k jeho přechodu na zemi Českou, tedy způsobem odlišným od toho,
který uvádí §431 o.z.o. Obecný zákoník občanský z roku 1811
v ustanovení §424 stanovil pouze právní důvody nabytí
vlastnictví, které vlastnictví ještě neposkytovaly. Dle ustanovení
§424 šlo o důvody prostředečného nabytí, spočívající ve smlouvě,
v pořízení pro případ smrti, v soudcovském výroku nebo v nařízení
zákona. O právě poslední případ se pak jedná v daném případě, kdy
právním důvodem nabytí vlastnictví státem je zákon č. 143/1947 Sb.
Obecný zákoník občanský dále v ustanovení §425 stanovil, že pouhý
právní důvod neposkytuje ještě vlastnictví a že vlastnictví
a všech věcných práv vůbec lze, mimo případy, které zákon stanoví,
nabýti jen právním odevzdáním a převzetím. Za způsob právního
odevzdání a převzetí při věcech nemovitých a při stavbách byl
podle ustanovení §431 o.z.o. považován zápis nabývacího jednání
do veřejných knih k tomu určených, tzv. intabulace. Je však třeba
si všimnout nejen toho, že o.z.o. v ustanovení §431 hovoří
výslovně o převodu vlastnictví, ale také, a zejména toho, že
intabulace jako způsob převzetí nemovitého majetku vychází
z ustanovení §425 o.z.o., který výslovně stanoví, že vlastnictví
lze mimo případy, které zákon stanoví, nabýti jen právním
odevzdáním a převzetím. Obecný zákoník občanský tedy v citovaném
ustanovení nepředpokládá bezvýjimečné nabytí vlastnického práva
odevzdáním a převzetím nemovitosti ve smyslu ustanovení §431, ale
předesílá v případech, které zákon stanoví, i možnost jiného
způsobu nabytí vlastnického práva k nemovitým věcem, než uvádí
ustanovení §431 o.z.o. Jinými slovy, právním odevzdáním
o převzetí nemovitostí, tedy zápisem do pozemkových knih, který
měl konstitutivní charakter, se nabývalo vlastnictví jen tehdy,
pokud zákon nestanovil jinak. Jinými případy, které zákon
stanovil, byly přechody majetku podle některých předpisů vydaných
po květnu 1945, které znamenaly průlom do principu
konstitutivnosti zápisů do pozemkových knih. Podle nich k přechodu
vlastnictví docházelo ze zákona nebo v důsledku autoritativního
výroku správního orgánu nebo soudu. K takovému přechodu
vlastnictví se nevyžadovalo zapsání listiny v pozemkové knize ani
hmotné odevzdání nemovitosti. Záleželo také na tom konkrétním
předpisu, jakým způsobem stanovil okamžik přechodu vlastnictví.
Tak například pro nabývání vlastnictví k nemovitostem
konfiskovaným podle zákona č. 46/1948 Sb., o nové pozemkové
reformě, měla konstitutivní účinky přechodu vlastnictví na stát
poznámka provedení výkupu v pozemkové knize. Zákon č. 142/1947 Sb.
nehovoří o odnětí majetku ze zákona, ale o revizi rozhodnutí
o zabrání půdy podle záborového zákona (§4 a §5) nebo o převzetí
půdy (§6), a je v zákoně o půdě restitučním titulem definovaným
jako "odnětí postupem podle zákona". Tím je jasně naznačeno, že
nešlo o jeden konkrétní právní akt, ale celý soubor kroků (soupis
majetku, zaknihování poznámky zamýšleného převzetí, až po faktické
převzetí majetku státem) směřující ke změně vlastnického práva.
K ní obvykle, s ohledem na zmíněný postup, došlo až v době
rozhodné, tj. po 25. 2. 1948, a proto ji bylo možné jako
restituční titul do ustanovení §6 zákona o půdě zařadit.
Ustanovení §14 zákona č. 142/1947 Sb. pak nezakotvuje intabulaci,
ale obstarání knihovního pořádku na půdě přidělené podle tohoto
zákona. Také pro nabývání vlastnictví k nemovitostem konfiskovaným
podle dekretů prezidenta republiky č. 12 a č. 108 z roku 1945, měl
zápis v pozemkové knize rovněž význam jen z hlediska provedení
knihovního pořádku podle zákona č. 90/1947 Sb. Z uvedeného
srovnání je podle Městského soudu v Praze zřejmé, že do té doby
platný intabulační princip včetně výjimek z něj stanovených
v o.z.o. byl novými dekrety a zákony prolomen, přitom se tak
nestalo v rozporu s právní úpravou způsobu nabytí vlastnictví
podle §425 o.z.o. V daném případě byl právní stav ohledně majetku
rodu S. nastolen zákonem, nikoliv aktem soukromoprávní povahy tak,
aby bylo možné mluvit o převodu vlastnického práva. Zákon č.
143/1947 Sb. byl speciálním konfiskačním předpisem dopadajícím
výlučně na majetek hlubocké větve rodu S., tzv. primogenitury na
H.n.V., je tedy třeba při kvalifikaci způsobu odnětí majetku
vycházet přímo ze znění tohoto zákona. Přechod vlastnictví je zde
výslovně zmíněn v ustanovení §1 odst. 1 tak, aniž by bylo řečeno,
že se tak děje vkladem vlastnického práva do pozemkových knih.
Pokud se stěžovatelka odvolává na ustanovení §4 citovaného
zákona, je třeba vidět, že toto ustanovení upravuje jen způsob
provedení knihovního zápisu vkladem vlastnického práva pro zemi
Českou, nelze z něj však dovodit (a to ve smyslu textu zákona
i uvedeného výkladu o průlomu do intabulačního principu)
konstitutivní účinky právního stavu tímto zákonem založeného.
Datum účinnosti zákona č. 143/1947 Sb. je tedy rozhodujícím
časovým okamžikem pro změnu vlastnického práva proto, že
v ustanovení §1 odst. l citovaného zákona se výslovně stanoví, že
vlastnictví majetku přechází ze zákona na zemi Českou. Jde tedy
o přechod vlastnictví ex lege a k přechodu vlastnictví dochází
dnem účinnosti tohoto zákona. Uvedený zákon co do způsobu přechodu
vlastnického práva k majetku stanovenému v tomto zákoně nelze
podle názoru Městského soudu v Praze srovnávat se zákonem č.
142/1947 Sb., podle něhož přecházelo vlastnické právo
k zemědělskému majetku na stát na základě jiných právních
skutečností než ze zákona (výměrů státních orgánů vymezujících
okruh původních vlastníků půdy a rozsah odnímaného majetku
faktickým převzetím), proto i právní účinky obou zákonů jsou různé
bez ohledu na závěrečné klauzule o účinnosti těchto zákonů, na
které stěžovatelka v opravném prostředku poukazuje. Městský soud
v Praze tedy uzavírá, že použití zákona o půdě je v daném případě
vyloučeno proto, že tento přechod vlastnictví nespadá do
rozhodného období, došlo k němu před 25. 2. 1948, použití zákona
č. 243/1992 Sb. je pak vyloučeno proto, že tento zákon, ačkoliv se
vztahuje na pozbytí majetku před 25. 2. 1948, netýká se jiného
majetku než toho, kterého vlastník pozbyl dle dekretu č.12 nebo
108 z roku 1945, a nelze jej proto rozšiřovat na majetek odňatý
dle zákona č. 143/1947 Sb. Z uvedených důvodů pak soud považoval
za nadbytečné posuzovat, zda u stěžovatelky jsou splněny i ostatní
podmínky zákona, týkající se její osoby jako osoby oprávněné ve
smyslu §4 zákona o půdě, tj. otázky osvojení otce stěžovatelky
dr. A.S.
V ústavní stížnosti, směřující proti tomuto rozsudku
Městského soudu v Praze, stěžovatelka především namítá, že
rozsudek je nesrozumitelný, neboť jeho výrok je v absolutním
rozporu s odůvodněním, z rozhodnutí soudu tak není zřejmo, jak
vlastně soud chtěl rozhodnout. Pro případ, že by toto rozhodnutí
bylo vykládáno v její neprospěch, vytýká dále soudu, že v průběhu
řízení nevyhověl jejímu návrhu na přerušení soudního řízení
a předložení věci Ústavnímu soudu s návrhem na posouzení platnosti
zákona č. 143/1947 Sb. Tímto postupem soud porušil ústavní zásady
vykonávat soudní moc takovým způsobem, který ochraňuje základní
práva a svobody, aniž bral také ohled na příslušná ustanovení
Mezinárodního paktu o občanských a politických právech, Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod a prvního Protokolu
k Úmluvě, které jsou podle čl. 10 Ústavy ČR bezprostředně závazné
a mají přednost před zákonem. Vyjadřuje dále nesouhlas
s rozhodnutím Ústavního soudu v jiné její restituční věci, kdy
uplatnila nárok na vydání budovy známé jako "Štekl" a kdy její
ústavní stížnost byla odmítnuta. Její stížnost podaná s odvoláním
na porušení čl. 6 a 14 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod proti rozhodnutí Ústavního soudu byla sice
Evropskou komisí pro lidská práva odmítnuta, ona se však hodlá
v uvedené věci obrátit na Výbor pro lidská práva v Ženevě, na
jehož rozhodnutí ve věci "Šimůnek" a závěry tam uvedené současně
také odkazuje.
K důvodům Městského soudu v Praze uvedeným v jeho rozhodnutí
pak stěžovatelka uvádí, že zákon č. 143/1947 Sb. nehovoří o tom,
že k převodu majetku není třeba intabulace, a proto je a contrario
jasné, že stanovil pro převod majetku intabulaci v souladu s tehdy
platným občanským právem. Tato intabulace byla prováděna po 24.
2. 1948, tedy během rozhodného období uvedeného v §4 odst.
l zákona o půdě. Nedávno získané důkazy podle ní také jasně
dokazují, že bývalé příslušné orgány státní správy chápaly
podmínku intabulace v souvislosti se zákonem č. 143/1947 Sb. jako
nutnou podmínku k převodu příslušného majetku, což je patrno
z pozemkových knih. Poukazuje na politické pozadí, které vedlo
k přijetí uvedeného zákona, jehož vydání bylo motivováno touhou
české vlády postihnout majetek h. větve S., a rozvádí podrobně
argumenty, pro které by měl být tento zákon jako protiústavní
zrušen. Tento zákon také podle jejího názoru představuje
v historii českého zákonodárství výjimečný akt i tím, že nebyl
obecně aplikován, byl a je diskriminačním aktem přímo namířeným
proti jedné větvi jedné rodiny, aniž se vůbec snažil předstírat,
že byl vydán ve veřejném zájmu nebo jako spravedlivý trest.
V porovnání se zákonem č. 142/1947 Sb. byl také zákonem mnohem
tvrdším, neboť odnímal v podstatě bez náhrady veškerý majetek.
V této souvislosti pak stěžovatelka uvádí, že zákon č. 142/1947
Sb. mohl být použit i v případě majetku h. větve S., přesto však
byl majetek zabrán samostatným zákonem. Rozborem textu zákona č.
143/1947 Sb.pak dospívá k závěru, že majetková práva nebyla
automaticky převedena dnem vyhlášení zákona, když tento zákon byl
pouze právním titulem k převodu vlastnictví na zemi Českou
a převod se měl uskutečnit až po vkladu vlastnického práva do
pozemkových knih na žádost Zemského národního výboru v Praze.
Dokumenty z tehdejší doby také ukazují, že příslušné orgány
uvedeným způsobem také zákon č. 143/1947 Sb. interpretovaly.
Jednaly na základě skutečnosti, že převod vlastnického práva se
mohl uskutečnit pouze v souladu s ustanovením §4 citovaného
zákona a platného občanského práva, které vycházelo ze základního
principu, že vlastnictví k věcem nemovitým přechází z jednoho
vlastníka na druhého registrací tohoto práva v pozemkovém registru
a toto se mohlo stát pouze po ukončení národní správy. Tato byla
na veškerý majetek zavedena 26. 6. 1945, zákonem č. 143/1947 Sb.
zrušena nebyla a zůstala v platnosti až do 31. 5. 1948. V této
souvislosti poukazuje také stěžovatelka na znění ustanovení §2
odst. 2 zákona č. 143/1947 Sb., jakož i na přiloženou
korespondenci, z níž podle ní vyplývá, že jak Ministerstvo
zemědělství, tak Zemský národní výbor, jako reprezentanti země
České, na správě majetku až do května 1948 neměly zájem. Teprve
dne 23. 5. 1948 se konala oficiální slavnost, na níž se země Česká
ujala držby majetku. Dne 31. 5. 1948 pak byla národní správa
zrušena. Dovozuje tedy, že mezi 13. 8.1947, kdy byl zákon
vyhlášen, a 31. 5. 1948, kdy byla zrušena národní správa, nemohlo
být vlastnické právo náležející dr. A.S. převedeno na zemi Českou
podle zákona č. 143/1947 Sb. Odkazuje dále na přiložené kopie
a výpisy z oficiálních záznamů z období mezi 23. 9. 1947 a 24.
11. 1947, tyto záznamy podle ní dokazují, že krajský civilní soud
společně se Zemským národním výborem v Praze nepovažoval samotné
vyhlášení zákona za právní důvod k převodu majetku na zemi Českou.
Výkon držby a úkon intabulace byly považovány pro převod majetku
za nezbytné. Naproti tomu pak zdůrazňuje, že Zemský národní výbor
v Praze požádal o provedení vkladu ve prospěch země České v srpnu
1948 a soudy tuto intabulaci provedly. Upozorňuje na to, že ve
čtyřech okresech jsou údaje o provedení intabulace ve prospěch
země České v časovém období od 6. 8. 1948 do 20. 10. 1948 a že
část majetku byla konfiskována již na základě konfiskačních
dekretů prezidenta republiky z roku 1945.
V doplňcích k ústavní stížnosti pak stěžovatelka dále rozvádí
již uvedené argumenty, popisuje chování a postoje dr. A.S. za
okupace i před ní, odkazuje na doklady, jimiž prokazuje platnost
osvojení jejího otce dr.A.S., opětovně rozvádí důvody svědčící
podle ní o neústavnosti zákona č. 143/1947 Sb., a to již v době
jeho vydání, v této souvislosti upozorňuje také na to, že tento
právní předpis nesplňuje požadavek obecnosti právní normy a podle
jejího názoru je i přes svou formu správním aktem, kterým byl
vyvlastněn majetek h.větve S. Uvádí dále, že její právní názor
týkající se otázky doby přechodu vlastnického práva podporuje také
možná analogie se zákonem č. 215/1919 Sb. (záborový zákon)
a zákonem č. 329/1920 Sb. (náhradový zákon) s tím, že shodný názor
ohledně časového okamžiku přechodu vlastnického práva podle zákona
záborového a náhradového vyslovil i Ústavní soud ve svém nálezu č.
166/1995 Sb., ve kterém řešil otázku časového přechodu
vlastnického práva podle zákona č. 142/1947 Sb., kdy uvedl, že
podle uvedeného zákona docházelo k převodu vlastnického práva na
stát teprve okamžikem vkladu vlastnického práva do příslušné
evidence. Vzhledem k tomu, že zákon č. 142/1947 Sb. je srovnatelný
se zákonem č. 143/1947 Sb., musí být tento časový okamžik rozhodný
i pro přechod vlastnického práva i podle tohoto zákona. Tvrdí dále
- a k tomuto tvrzení také přiložila písemné doklady (z nichž
některé měl k dispozici již pozemkový úřad, jak je patrno z obsahu
jeho spisu) - že veškerý majetek h. větve S. byl ještě před
vydáním zákona č. 143/1947 Sb. v plném rozsahu konfiskován na
základě dekretů prezidenta republiky č. 12 a č. 108 z roku 1945.
Přitom jak uvádí, jí není známo, že by Zemský národní výbor
v Praze proti těmto konfiskacím podal námitky ve smyslu ustanovení
§1 odst. 4 zákona č. 143/1947 Sb. Z uvedeného pak v obsáhlém
následujícím rozboru dovozuje, že jí vedle nároku na vydání
předmětných nemovitostí podle zákona o půdě přísluší, a to v prvé
řadě, nárok na vydání nemovitostí podle zákona č. 243/1992 Sb.,
kterýžto nárok uplatňovala vedle nároku podle zákona o půdě od
samého počátku. Z uvedených důvodů proto stěžovatelka navrhla, aby
rozhodnutí Městského soudu v Praze, eventuálně i rozhodnutí
Okresního úřadu v Ústí nad Labem - pozemkového úřadu, bylo
zrušeno, zákon č. 143/1947 Sb. byl prohlášen za neplatný,
a zároveň navrhla zrušení části ustanovení §4 odst. l zákona
o půdě.
Městský soud v Praze, jako účastník řízení, ve svém písemném
vyjádření se zaměřil především na námitku stěžovatelky týkající se
nesrozumitelnosti napadeného rozhodnutí. Přiložil zároveň své
rozhodnutí, sp. zn. 28 Ca 395/95, ze dne 14. 5. 1996, jímž zrušil
rozhodnutí Okresního úřadu v Prachaticích, týkající se rovněž
restitučního nároku stěžovatelky. S odkazem na toto své rozhodnutí
v jiné věci stěžovatelky pak dále vysvětluje, že zřejmě
u stěžovatelky či jejího právního zástupce došlo ke spojení
a záměně částí dvou různých rozsudků. K věcnému obsahu ústavní
stížnosti pak Městský soud v Praze zcela odkazuje na odůvodnění
ústavní stížností napadeného rozsudku.
Palivový kombinát, s. p. v Ústí nad Labem, Pozemkový fond ČR
a Okresní úřad v Ústí nad Labem - pozemkový úřad, se svého
postavení vedlejšího účastníka v tomto řízení vzdaly, vedlejší
účastník Lesy ČR, s.p., Hradec Králové, navrhl zamítnutí ústavní
stížnosti.
Především je třeba uvést, že řízení o této ústavní stížnosti
stěžovatelky bylo s ohledem na spojené návrhy stěžovatelky na
zrušení zákona č. 143/1947 Sb. a části ustanovení §4 zákona
o půdě přerušeno. Oba uvedené spojené návrhy byly usneseními
Ústavního soudu, sp. zn. Pl. ÚS 43/96, ze dne 13. 5. 1997,
odmítnuty, a to první z nich podle §43 odst. l písm. d) zákona č.
182/1993 Sb., druhý pak podle §43 odst. l písm. c) zákona č.
182/ 1993 Sb.
Po vydání uvedených usnesení Ústavní soud pokračoval v řízení
o ústavní stížnosti a poté, co se seznámil s obsahem ústavní
stížnosti a jejích doplňků, vyjádřením účastníka řízení a obsahem
spisu Městského soudu v Praze, sp. zn. 28 Ca 315/95, jakož
i s obsahem spisu Okresního úřadu v Ústí nad Labem - pozemkového
úřadu, dospěl k závěru, že ústavní stížnost je důvodná. Jakkoliv
totiž Ústavní soud ve zcela obecné rovině souhlasí s právními
závěry Městského soudu v Praze uvedenými v napadeném rozsudku,
týkajícími se otázky okamžiku ztráty vlastnického práva dr.
A.S. v poměru k majetku, jehož se měl zákon č. 143/1 947 Sb.
týkat, nemůže pominout, že stěžovatelka v ústavní stížnosti tvrdí,
že veškerý majetek hlubocké větve S. byl konfiskován již podle
dekretů prezidenta republiky č. 12 a č. 108 z roku 1945, a to
ještě před účinností zákona č. 143/1947 Sb., a nabízí k tomuto
svému tvrzení důkazy, z nichž některé, jak již shora uvedeno, byly
obsaženy ve spise pozemkového úřadu. Tato svá tvrzení sice
stěžovatelka zdůraznila teprve v řízení před Ústavním soudem,
nicméně na zákon č. 243/1992 Sb. se odvolávala již v průběhu
předcházejícího řízení a právě v této souvislosti nemůže Ústavní
soud ponechat stranou fakt, že Městský soud v Praze vydal napadené
rozhodnutí s odkazem na ustanovení §250f o.s.ř., aniž nařídil
jednání. I když k vydání napadeného rozhodnutí došlo ještě před
zrušením uvedeného ustanovení občanského soudního řádu nálezem
Ústavního soudu, nebyla jeho aplikace v daném případě namístě
s ohledem na to, že posuzovanou restituční věc rozhodně nelze
považovat za jednoduchou. Vzhledem k tomu, že použití ustanovení
§250f o.s.ř. v daném případě nepřicházelo v úvahu s ohledem na
složitost, je třeba vycházet ze závěru, že v řízení, které
předcházelo vydání napadeného rozhodnutí, byly postupem soudu
porušeny principy spravedlivého procesu, zaručované čl. 38 odst.
2 Listiny, a stěžovatelce tak byla odňata možnost uplatnit
v řízení před soudem všechna svá tvrzení a z nich podle ní
plynoucí právní závěry. Za této situace a při vědomí toho, že
dekrety prezidenta republiky č. 12 a č. 108 z roku 1945, které
spadají pod režim zákona č. 243/1992 Sb., se konfiskoval majetek
ve prospěch československého státu na rozdíl od zákona č.
143/1947 Sb., který zabíral majetek h.větve S. pro zemi Českou,
proto nezbylo, než napadený rozsudek, který se z pohledu
stěžovatelkou v ústavní stížnosti uplatněných tvrzení, týkajících
se konfiskace majetku podle dekretů prezidenta republiky č. 12
a č. 108 z roku 1945 a důsledky z toho plynoucími, nezabýval, a to
ani skutkově ani právně, zrušit, když Ústavní soud sám tato
tvrzení, aniž je předtím zhodnotil soud obecný a pozemkový úřad,
posuzovat nemohl. Z uvedených důvodů proto Ústavní soud rozhodl
podle §82 odst. l, 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb. tak, jak je
ve výroku nálezu uvedeno.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 30. října 1997