ECLI:CZ:US:1998:2.US.236.97
sp. zn. II. ÚS 236/97
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti města J. H. proti rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR ze dne 29. 1.1997, sp. zn. 2 Cdon 1243/96, ve spojení s rozhodnutím Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 13. 2.1996, č.j. 8 Co 17/96-63, za účasti Nejvyššího soudu České republiky jako účastníka řízení a Ing. R. P. jako vedlejšího účastníka řízení, mimo ústní jednání, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
Navrhovatel napadl ústavní stížností rozsudek Nejvyššího
soudu ČR ze dne 29. 1.1997, sp. zn. 2 Cdon 1243/96. Tímto
rozsudkem bylo ve vztahu k navrhovateli zamítnuto jeho dovolání
proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne
13. 2. 1996, č.j. 8 Co 17/96-63, kterým byl změněn rozsudek
Okresního soudu v Jindřichově Hradci ze dne 31. 10.1995,
č.j. 4 C 309/95-44, kterým měl být vedlejším účastníkem
navrhovateli vydán pozemek p. č. 39/2 v k. ú. Jindřichův Hradec.
Skutková a právní stránka ústavní stížnosti spočívá
v následujících skutečnostech. Navrhovatel uzavřel dne 11. 3.1992
s vedlejším účastníkem dohodu o vydání pozemku p. č. 39/2 v k. ú.
Jindřichův Hradec, která byla zaregistrována dne 7.10.1992.
Žalobou z 29. 3.1995 se následně domáhal jejího vydání (nikoli
vyklizení) s odůvodněním, že omylem vydal pozemek, který byl
v roce 1975 zastavěn stavbou školní jídelny. Soud 1. stupně své
rozhodnutí opřel o ustanovení §8 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb.,
o mimosoudních rehabilitacích, který vyložil tak, že nelze vydat
pozemek, na kterém je umístěna stavba, takže dohoda o jeho vydání,
uzavřená navrhovatelem a vedlejším účastníkem, je absolutně
neplatná, vedlejší účastník není jeho vlastníkem a je povinen
vydat jej navrhovateli. To, že navrhovatel věděl o tom, že pozemek
je zastavěný, nebylo podle rozsudku okresního soudu rozhodující,
neboť mohl nakládat s majetkem jen v souladu s vyhláškou č.
119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem, která bezplatný
převod neumožňovala.
Krajský soud svým rozsudkem rozsudek okresního soudu změnil
a zamítl návrh navrhovatele na vydání předmětného pozemku. Podle
odůvodnění jeho rozsudku vyšel okresní soud ze správně a úplně
zjištěného stavu věci. Neztotožnil se však s jeho právním názorem,
když nelze vystačit se závěrem o neplatnosti dohody o vydání věci
podle zákona o mimosoudních rehabilitacích ve smyslu ustanovení
§39 o. z., pokud by byla v rozporu s tímto zákonem. Ustanovení
o. z. o neplatnosti právních úkonů lze použít jen tam, kde tvrzené
důvody neplatnosti nelze subsumovat pod speciální kritéria zákona
o mimosoudních rehabilitacích, stanovená pro vydání nemovitostí.
Tento zákon přezkum dohod o vydání nemovitostí neobsahuje na
rozdíl od §9 zákona č. 229/1991 Sb. Proto je takový přezkum možný
jen mimo rámec restitučních hledisek obsažených v zákoně
o mimosoudních rehabilitacích. V sporné věci však bylo zpochybněno
kritérium obsažené v ustanovení §8 odst. 3 zákona o mimosoudních
rehabilitacích, proto nelze jeho přezkum provést. Přezkum takové
dohody z hlediska ustanovení §39 o. z. by byl možný jen tehdy,
kdyby neplatnost spočívala v jiných okolnostech (nedostatek
písemné formy, způsobilosti k právním úkonům apod.). Podle zákona
o soudních rehabilitacích se předpokládá oprávnění povinné osoby
posoudit naplnění zákonných podmínek pro vydání nemovitosti včetně
toho, že zvolená forma dohody v sobě zahrnuje i možnost uznání
určitých sporných skutečností. Navrhovatel v této souvislosti
nepopírá, že si byl vědom, že vydává zastavěný pozemek, takže
z toho nelze dovozovat absolutní neplatnost dohody. Bylo na jeho
svobodném rozhodnutí, zda pozemek vydá, byť je zastavěný.
Nejvyšší soud svým rozsudkem zamítl dovolání navrhovatele
a ztotožnil se s názorem odvolacího soudu v té části, podle které
ustanovení §8 odst. 3 zákona o mimosoudních rehabilitacích je
ustanovením dispozitivním, když nemá natolik kategorický
charakter, aby vedl k závěru o jeho kogentnosti. Tento zákon
ponechal na posouzení povinné osoby, k jakému typu změny stavu
nemovitosti došlo (§8 odst. 1 až 4). Ustanovení §8 odst. 3 proto
neznamená bezvýjimečnou nemožnost vydání zastavěných pozemků, jak
konečně plyne i z ustanovení §8 odst. 5 tohoto zákona, kde se
nepřímo počítá s dohodou o vydání nemovitosti místo finanční
náhrady. Nejvyšší soud též potvrdil právní názor odvolacího soudu,
že obec nebyla vázána právními předpisy o správě národního
majetku, neboť ty se vztahují pouze na nakládání s majetkem ve
vlastnictví státu.
Rozsudky dovolacího a odvolacího soudu napadl navrhovatel
svou ústavní stížností. Tvrdí v ní, že shodný právní názor obou
soudů ve věci dispozitivní povahy ustanovení §8 odst. 3 zákona
o mimosoudních rehabilitacích, je ve vztahu k němu porušením jeho
ústavně zaručeného práva podle čl. 90 Ústavy ČR, když v tomto
případě nebyla poskytnuta ochrana jeho vlastnickému právu. Dále
bylo jejich nesprávným postupem porušeno jeho základní právo podle
čl 96 odst. 1 Ústavy ČR, když byla v jeho neprospěch porušena
rovnost účastníků řízení. Názor obou soudů tak neguje ustanovení
§8 odst. 3 zákona o mimosoudních rehabilitacích a činí je de
facto zbytečným, neboť dedukuje svobodnou vůli povinné osoby, zda
pozemek vydá či ne dokonce i osobě, kterou zákon za oprávněnou
neuznává. Smyslem tohoto ustanovení však není možnost povinných
osob zvolit si, zda věc vydají, nýbrž povinnost určité věci vydat
a určit, které vydat nelze. Kogentnost tohoto ustanovení plyne
i z jeho dikce - "nevydává se", která nepřipouští žádné další
možnosti. Dále byl ve vztahu k navrhovateli porušen čl. 11 odst.
1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Konečně
namítl, že měl v úmyslu vydat jiný pozemek a že došlo
k nesprávnému zápisu čísla pozemku.
Ústavní soud nejdříve přezkoumal formální náležitosti ústavní
stížnosti. Ústavní stížnost byla podána včas a navrhovatel
oprávněný k jejímu podání byl řádně zastoupen a vyčerpal všechny
dostupné opravné prostředky. Stejně tak nebyla stížnost shledána
zjevně neopodstatněnou, neboť namítala zásah do oblasti chráněné
ústavně zaručenými základními právy. Proto byl návrh přezkoumán ve
věci samé, a to se souhlasem účastníků a vedlejšího účastníka
řízení, mimo ústní jednání.
Ústavní soud si vyžádal spisový materiál a vyjádření
účastníka a vedlejších účastníků řízení. Za Nejvyšší soud České
republiky se vyjádřila předsedkyně senátu, která plně odkázala na
odůvodnění senátního rozhodnutí s tím, že nepovažuje za správný
názor navrhovatelů o porušení jejich vlastnického práva, stejně
jako rovnosti účastníků v řízení. Dále odkázala na soulad názoru
Nejvyššího soudu ČR v rozhodnutí o dovolání s blíže neupřesněnou
judikaturou Ústavního soudu.
Za vedlejšího účastníka se vyjádřil jeho právní zástupce,
který uvedl, že postupem soudů nebylo porušeno právo navrhovatele
podle čl. 90 Ústavy ČR, když soudy postupovaly podle zákona.
Stejně tak porušení rovnosti stran nelze spatřovat v tom, že soudy
určitým způsobem vyložily ustanovení §8 odst. 3 zákona
o mimosoudních rehabilitacích. Právní názor obecných soudů, který
učinily v ústavních mezích, pak již nemůže být Ústavním soudem
přezkoumán. Stejně tak nemohlo být zasaženo do vlastnického práva
navrhovatele, když tento nebyl v době řízení před soudy vlastníkem
předmětného pozemku.
Věc byla Ústavním soudem posouzena z hlediska jeho
příslušnosti, kterou vymezuje čl. 83 Ústavy ČR tak, že se jedná
o soudní orgán ochrany ústavnosti. Jeho zásah do právního stavu
zjednaného pravomocným rozhodnutím je proto možný jen tam, kde
došlo k porušení základních práv a svobod navrhovatelů.
Navrhovatel v daném případě obecným soudům vytýká, že svým
postupem a rozhodnutím porušily jeho základní práva podle čl. 11
odst. 1 Listiny a podle čl. 90 a čl. 96 odst. 1 Ústavy ČR.
Přezkoumáním skutkového stavu, předložených listinných důkazů
a posouzením právního stavu došel Ústavní soud k závěru, že
ústavní stížnost je neopodstatněná.
I.
Pokud jde o tvrzený zásah do vlastnických práv navrhovatele,
ústavně zaručených v čl. 11 odst. 1 Listiny, je třeba uvést, že
v dané věci nebyla zpochybněna způsobilost města J. H. vlastnit
majetek. Kromě toho je v tomto případě tato způsobilost zakotvená
ve speciálním ustanovení čl. 101 odst. 3 Ústavy ČR, kterého se
ovšem navrhovatel nedovolává a je chráněna speciální procedurou
čl. 101 odst. 1 a čl. 87 odst. 1 písm. c) Ústavy ČR. Oba soudy
naopak oproti soudu 1. stupně správně opřely svá rozhodnutí
o ustanovení §18 odst. 1 obecního zřízení (zákon ČNR č.
367/1990 Sb., o obcích), podle kterého obec hospodaří se svým
majetkem samostatně, a tudíž se nelze dovolávat neplatnosti
takového úkonu z důvodu porušení vyhlášky č. 119/1988 Sb.,
o správě národního majetku, která se vztahuje na majetek státní.
Proto je v tomto ohledu námitka neústavnosti zjevně
neopodstatněná.
Ústavní soud se však plně neztotožnil s vyjádřením účastníka
a vedlejšího účastníka řízení, že v řízení před soudy navrhovatel
nevystupoval jako vlastník předmětného pozemku. To je pravdou
potud, že vlastnické právo svědčilo na základě registrace dohody
o vydání tohoto pozemku Státním notářstvím v Jindřichově Hradci
dne 7.10.1992 vedlejšímu účastníku. Právní názor Ústavního soudu
ve věci, sp. zn. III. ÚS 23/93, že při dovolání se čl. 11 Listiny
musí jít "zpravidla" o vlastnické právo již konstituované, a tedy
již existující", odpovídá povaze restitučních předpisů. Ten, kdo
se teprve účastní řízení, jehož výsledkem má být nabytí
vlastnictví, proto není těmito ustanoveními chráněn, když jsou
chráněna pouze jeho práva v takovém procesu, tj. konkrétně
uplatňovat podle restitučních předpisů nárok na konstituování
vlastnictví.
V daném případě jde však o ústavněprávně jinou situaci.
Ústavní předpisy výslovně umožňují dovolávat se zásahu do
vlastnického práva i k věci, kde právní stav evidence vlastnictví
svědčí někomu jinému, pokud došlo k vyvlastnění v rozporu
s pravidly, která stanoví Listina v čl. 11 odst. 4. V daném
případě soudy projednaly žalobu navrhovatele na vydání pozemku
a jeho dovolání, když navrhovatel netvrdil, že vlastnictví nabýt
měl a nenabyl, jak je typické pro restituční spory, nýbrž že
vlastnictví nepozbyl v důsledku absolutně neplatného právního
úkonu ve smyslu ustanovení čl. 39 o. z., jak je typické pro
reivindikační žalobu, jejímž předpokladem je trvání vlastnického
práva v době vyhlášení rozsudku podle §154 odst. 1 o. s. ř.
Jestliže však odvolací a dovolací soud došly k závěru, že
předmětný pozemek vydat nelze, popř. že dovolání není důvodné,
neznačí to samo o sobě zásah do vlastnického práva navrhovatele,
neboť v řízení bylo prokázáno, že toto právo zaniklo dohodou
o vydání předmětného pozemku, která nebyla absolutně neplatná,
a že tudíž v důsledku neúspěšné namítané absolutní neplatnosti
dohody o vydání nadále vlastnický vztah netrvá a žádost o vydání
pozemku je proto bezpodstatná.
To však neznamená, že pro tento typ sporů je pro toho, kdo
o sobě tvrdí, že je vlastníkem a žádá vydání své tvrzené věci,
uzavřena možnost dovolávat se ústavně zaručených práv podle
čl. 11 odst. 1 Listiny, a že soudy nejsou povinny ochranu takovému
nároku poskytnout. Pokud však zjistí ústavně konformním způsobem
a při dodržení ústavních principů soudního řízení, že vlastnické
právo zde v době vyhlášení rozsudku (§154 odst. 1 o.s.ř.) není,
protože již dříve v souladu s právními předpisy zaniklo, není to
porušením čl. 11 odst. 1 Listiny, jak tvrdí navrhovatel. V tomto
bodě shledal Ústavní soud stížnost neopodstatněnou a dále se
zaměřil na zachování procesních pravidel řízení.
II.
Namítané porušení čl. 90 Ústavy ČR neobstojí, neboť ten je
pouhou institucionální zárukou práva na soudní ochranu,
zakotveného v hlavě páté Listiny. V tomto směru je stížnost
navrhovatele rovněž zjevně neopodstatněná, neboť v ní v žádném
ohledu neprokázal, že by mu byl odepřen přístup k soudu
a poskytnuta soudní ochrana. Skutečnost, že odvolací a dovolací
soud poskytly na rozdíl od soudu 1. stupně ochranu vlastnickým
právům vedlejšího účastníka, ještě neznamená sama o sobě, že byla
porušena ústavní práva navrhovatele v této oblasti, zejména
rovnost účastníků řízení ve smyslu ustanovení čl. 96 odst. 1
Ústavy ČR a čl. 37 odst. 3 Listiny. Naopak tento stav je pro
institucionální záruky typický.
Navrhovatel měl možnost "stanoveným způsobem" ve smyslu
čl. 36 odst. 1 a 4 Listiny svá práva před soudy uplatnit v podobě
žaloby a dovolání, měl možnost vyjádřit se k odvolání vedlejšího
účastníka a jednat v soudním řízení. Žádné konkrétní pochybení
soudů kromě obecného poukazu na porušení čl. 90 a čl. 96 odst. 1
Ústavy ČR ani navrhovatel nedoložil, ani nebyl schopen prokázat.
I zde proto došel Ústavní soud k závěru o zjevné neopodstatněnosti
ústavní stížnosti.
Protože Ústavní soud není vázán ve smyslu své ustálené
judikatury odůvodněním ústavní stížnosti (nález Pl. ÚS 89/94,
Pl. ÚS 16/93), přezkoumal další ústavní aspekty rozsudků
napadených ústavní stížností.
III.
Ústavní soud přezkoumal ústavnost postupu odvolacího
a dovolacího soudu při hodnocení povahy ustanovení §8 odst. 3
zákona o mimosoudních rehabilitacích. Vyšel přitom ze své
judikatury, která považuje vztah občanského zákoníku a zákona
o soudních rehabilitacích jako vztah obecného a zvláštního
právního předpisu. Toto ustanovení stanoví, že "pozemek, na němž
je umístěna stavba, která byla zřízena až po převzetí pozemku
státem, se nevydává". Navrhovatel tvrdí, že toto ustanovení má
kogentní povahu, což značí, že dohoda o vydání takového pozemku je
porušením §8 odst. 3 zákona o mimosoudních rehabilitacích,
a tudíž jde o právní úkon, který svým obsahem odporuje zákonu.
V daném případě by to znamenalo, že by zákon zakázal takový
pozemek vydat. Ústavní soud v této souvislosti uvádí, že ve své
konstantní judikatuře stojí na stanovisku, že jeho úkolem není
zabývat se eventuálním porušením běžných práv fyzických nebo
právnických osob, chráněných občanským zákoníkem, trestním
zákonem, občanským soudním řádem a dalšími předpisy (zde práva
povinné osoby), pokud takové porušení současně neznamená porušení
základního práva nebo svobody těchto osob zaručených ústavním
zákonem či mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy.
V daném případě uzavřel navrhovatel jako vlastník svobodně
dohodu o vydání pozemku, o kterém věděl, že byl zastavěn po jeho
převzetí státem. Nebylo zpochybněno ani dispoziční právo
navrhovatele k tomuto majetku, v daném případě v podobě možnosti
uzavřít dohodu o jeho vydání osobě oprávněné podle zákona
o mimosoudních rehabilitacích. Proto Ústavní soud přezkoumal věc
z hlediska své funkce orgánu soudní ochrany ústavnosti, neboť
zasahovat do soudního rozhodování mu jinak nepřísluší. Konkrétně
se jednalo o dodržení ústavního principu obecné svobody jednání,
jak je zakotven v čl. 2 odst. 3 Listiny, i když se porušení tohoto
ustanovení navrhovatel nedovolává. Podle tohoto ustanovení může
každý "činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen
činit, co zákon neukládá".
Ústavní soud došel k závěru, že odvolací a dovolací soud svým
systematickým výkladem sporného ustanovení nevybočily extrémně
z mezí ústavnosti, když došly k závěru, že celé ustanovení
v komplexu možno chápat tak, že nejen vydání takového pozemku
nezakazuje, nýbrž ani nevylučuje, s ohledem na smysl ustanovení
§8 odst. 5 téhož zákona, které stanoví, že "v případech uvedených
v odstavcích 1 až 4 náleží oprávněné osobě finanční náhrada podle
§13 zákona, pokud jí nebyla věc vydána". Jinak řečeno, pokud jí
zastavěný pozemek podle odstavce 3 vydán byl, nepřísluší jí
finanční náhrada podle odstavce 5. Podle názoru Ústavního soudu
tak platí, že pokud není v takovém ustanovení zákaz vyjádřen
výslovně ve spojení se sankcí neplatnosti (lex perfecta) nebo
přímo v právním předpise obsažen výčet kogentních ustanovení, je
třeba na povahu ustanovení (kogentnost-dispozitivnost) usuzovat
právě s ohledem na související ustanovení právního předpisu, popř.
právního řádu.
Ve smyslu ustanovení čl. 2 odst. 3 Listiny tak nebylo
vyloučeno (bylo možné), aby navrhovatel uzavřel dohodu o vydání
zastavěného pozemku, když mohl z hlediska ústavního činit, co mu
zákon nezakazoval. Sporné ustanovení tak z hlediska
ústavněprávního chránilo navrhovatele před vydáním takového
pozemku, pokud by s tím nesouhlasil. Navrhovatel však ve smyslu
ustanovení čl. 2 odst. 3 Listiny nebyl nucen činit, co mu zákon
neukládal. Pokud by pozemek nevydal, byl by chráněn právě tímto
ustanovením.
Z vlastnického práva vyplývá svoboda dispozice s majetkem,
pokud ji zákon ve smyslu ustanovení čl. 2 odst. 3 Listiny
přípustným způsobem neomezí. V daném případě pro ni stanoví
zvláštní pravidla speciální zákon, který byl vyhlášen ve Sbírce
zákonů a o kterém platí domněnka jeho znalosti. Stejně tak byl
navrhovateli znám charakter vydávaného pozemku. Jestliže dodatečně
došel k závěru, že se tím poškodil, bylo možno věc posoudit
z hlediska dalších ustanovení občanského zákoníku, která se týkala
ostatních náležitostí takové dohody jako jsou náležitosti
jednajících, jejich vůle a jejího projevu, když předmět této
dohody zákonem zakázán nebyl. To však nebylo předmětem řízení před
odvolacím a dovolacím soudem a proto se touto otázkou nemohl
Ústavní soud zabývat, neboť by tím zasahoval s ohledem na
ustanovení §100 odst. 2 o.z. do nezávislosti rozhodování obecných
soudů.
Z uvedených důvodů byla ústavní stížnost podle ustanovení
§82 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb. zamítnuta.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 4.11.1998