ECLI:CZ:US:1998:2.US.486.97
sp. zn. II. ÚS 486/97
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy a soudců ve věci ústavní stížnosti 1) Doc. MUDr. J. V., CSc., 2) H. P., 3) RNDr. V. K., 4) Ing. V. S., všichni zastoupeni JUDr. J. K., za účasti účastníka řízení Městského soudu v Praze, a vedlejšího účastníka Ústavu silniční a městské dopravy, s. p. , se sídlem Jánský vršek 13, Praha 1, zastoupeného JUDr. E. Z., proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 18. září 1997, č. j. 20 Co 244/97-145 a rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 16. září 1996, sp. zn. 22 C 36/92, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 18. 9. 1997, č. j.
20 Co 244/97-145 a rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne
16. 9. 1996, č. j. 22 C 36/92-113, se zrušují.
Odůvodnění:
Navrhovatelé se ve své ústavní stížnosti domáhali zrušení
rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 18. 9. 1997, č. j. 20 Co
244/97-145, kterému vytýkali absenci spravedlivého soudního
procesu ve smyslu ustanovení čl. 38 odst.2 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina") a zásady rovnosti podle čl. 1 a 3
Ústavy a čl. 1, 2 odst.3 a čl. 11 Listiny.
Porušení procesního rázu a tím i odepření práva na
spravedlivý proces podle čl. 38 odst.2 Listiny spatřovali
stěžovatelé ve skutečnosti, že soud I.stupně si nejprve k vyřešení
jediné sporné otázky, kterou je "základní přestavba nemovitosti"
určil znalkyni, kterou, ač vázán vlastním usnesením, změnil na
jiného znalce, a to bez toho, že by účastníkům bylo sděleno
a doručeno proč a na základě jakého návrhu a jakých námitek k této
změně došlo.
Stěžovatelé vytýkají dalšímu znaleckému posudku nedostatek
objektivity, a to proto, že znalci nerozlišují stavební "obměnu"
(náhradu původního opotřebovaného prvku) a "stavební změnu", jako
vznik nové části původní stavby.
Porušení čl. 1 a 3 Ústavy a čl. 1, 2 odst.3 a 11 Listiny
o otázce rovnosti účastníků spatřují stěžovatelé v tom, že oba
procesní soudy odmítly respektovat soudní rozhodnutí, kterým zcela
totožná zrcadlová křídlová stavba restituovaného trojdomí byla bez
problémů již dávno vydána do vlastnictví původním vlastníkům.
Stěžovatel ve své ústavní stížnosti potvrzuje, že základní
skutkové okolnosti jsou podle shodného stanoviska soudů
i účastníků zřejmě nesporná. Nebyl tedy zpochybněn restituční
nárok na vrácení sporné nemovitosti, pokud jde o oprávněné osoby
a osobu povinnou, jakož i restituční důvod podle §6 zák. č.
87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a jedinou spornou
otázkou se stal pojem "zásadní přestavba" podle ustanovení §8
odst.1 cit. restitučního zákona.
V tom směru stěžovatelé vytýkají oběma soudům, že se
nepokusily zabývat definováním pojmu "zásadní přestavba"
a dovozuje dále, že pokud by nešlo rozlišovat pojem obměna a změny
stavebních prvků a jakákoli stavební úprava a oprava by měla
zůstat nerozlišená, potom by starší, zejména historické památky
a stavby nemohly vůbec být vráceny původním vlastníkům.
Z přiloženého rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne
16. 9. 1996 sp. zn. 22 C 36/92 Ústavní soud zjistil, že se jedná
o restituční uplatnění navrhovatelů na dům č. p. 325 v Praze 1,
Jánský vršek 9 a p. č. 448 v k. ú. Malá Strana, a to alternativním
petitem na jejich předání povinnou osobou nebo na povinnost
povinné osoby uzavřít s navrhovateli dohodu o jejich vydání.
Protože stěžovatelé zúžili ústavní stížnost kromě výše
vytýkaných procesních vad pouze do výkladu pojmu "zásadní
přestavba", v odůvodnění rozsudku soudu prvého stupně se k této
problematice podává :
Podle ustanovení §1 odst.1 vyhl. č. 85/1976 Sb. se
v podrobnější úpravě územního řízení a stavebním řádu za stavbu
považují veškeré stavby bez zřetele na a) stavebně-technické
provedení, např. budovy atd., b) účel - např. stavby pro bydlení,
občanské vybavení atd., c) přístavby, kterými se stavby půdorysně
rozšiřují a které jsou vzájemně provozně spojeny s dosavadní
stavbou, d) stavební úpravy, při nichž se zachovává vnější
půdorysné i výškové ohraničení stavby.
Soud dále uvádí, že zákon o mimosoudních rehabilitacích
spojuje ztrátu původního stavebně-technického charakteru stavby
s její základní přestavbou. Musí se jednat o podstatnou změnu
stavby a nikoli pouze o stavební změnu, jak ji má na mysli
ustanovení §1 odst.3 uvedené vyhlášky. Na ztrátu původního
stavebně-technického charakteru lze usuzovat tam, kde došlo
k obměně těch konstrukcí, které stavbu jako celek charakterizují
a od nichž technická životnost stavby přímo odvisí. Tato obměna se
týká prvků dlouhodobé životnosti, kterými jsou prvky stavby,
tvořící její nosnou konstrukci, tedy základy, svislé nosné
konstrukce, stropy, nosné schodiště a krov.
Rozsah změn těchto jednotlivých prvků tvořících součást
nosného systému stavby je uveden v závěru znaleckého posudku
znalce ing. Jindřicha Kratěny a v revizním posudku, vypracovaném
stavební fakultou ČVUT Praha. Rozsah změn prvků dlouhodobé
životnosti je uveden v těchto posudcích, včetně jejich podílů.
Soud vzal za prokázané, že u stropů došlo ke změnám v rozsahu 100
%, u schodišť v rozsahu 75 % nebo 82,5 %. Změna krovu byla
stanovena na 100 %. Z toho vyvodil soud I. stupně závěr, že u dvou
prvků dlouhodobé životnosti došlo ke změně reprezentující
nadpoloviční objemový podíl všech konstrukcí daného typu stavby.
Došlo rovněž ke změně účelu stavby, neboť v době převzetí státem
se jednalo o dům obytný, nyní je stavba uznávána jako
administrativní budova. Soud uzavírá, že předmětná stavba zásadní
přestavbou ztratila svůj stavebně-technický charakter.
Městský soud v Praze, jako soud odvolací, se plně ztotožnil
se závěry soudu I. stupně i s provedeným důkazním řízením.
K problematice, vytýčené v ústavní stížnosti uvedl, že podle
právního závěru soudu I. stupně byla žaloba zamítnuta proto, že ji
nebylo možno vydat pro překážku podle §8 odst.1 rest. zákona,
neboť se jedná o stavbu, která zásadní přestavbou ztratila svůj
stavebně technický charakter. Odvolací soud dále dovodil, že
i judikatura ohledně výkladu tohoto ustanovení se vyvíjí, a to
právě pokud jde o pojem "zásadní přestavba". Uvedl, že v současné
době se judikatura i praxe ustálily na názoru, že touto přestavbou
je třeba rozumět přestavbu prvků dlouhodobé životnosti v rozsahu
větším než 50 %. Přitom podkladem pro rozhodnutí soudu zde nutně
musí být znalecký posudek, který zjišťuje po technické stránce
existenci přestavby.
Odvolací soud se zcela ztotožnil s námitkou žalovaného
(vedlejšího účastníka), že nelze vydat požadovaný pozemek, neboť
ohledně něho nebyla výzva podána.
Protože ústavní stížnost byla podána řádně a včas a pravomoc
Ústavního soudu je vázána na zjištění, že napadeným rozhodnutím
bylo porušeno základní právo nebo svoboda, zaručené ústavním
zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy
a stěžovatelé porušení ústavních základních práv namítali, nezbylo
Ústavnímu soudu než se věcí zabývat.
Za tím účelem si Ústavní soud vyžádal vyjádření Městského
soudu v Praze k podané ústavní stížnosti. Městský soud se ve svém
vyjádření ze dne 20. 7. 1998 sp. zn. Spr. 908/98 k namítanému
porušení rovnosti uvedl, že ji nepovažuje za porušení zásady
rovnosti a rozhodl v konkrétní věci jinak, než v jiné věci rozhodl
soud jiný. Pojem "zásadní přestavba", který není v právním řádu
nikde definován, musí proto soudy vykládat podle konkrétních
stavebních změn, konkrétního charakteru atd. Pokud se jedná
o skutková zjištění musí soud vycházet z odborného posouzení
znalců. Samotný právní závěr, t. j. zda stavební změny ve svém
souhrnu naplňují obsah pojmu zásadní přestavba a zda kumulativně
i s touto zásadní přestavbou ztratila nemovitost svůj stavebně
technický charakter, může činit jen soud. Nemůže se vyjádřit
k pojmu obměna a změna stavebních prvků.
Vedlejší účastník - Ústav silniční a městské dopravy, s. p.
se sídlem Praha 1, Jánský vršek, ve svém vyjádření k ústavní
stížnosti uvedl :
Spatřuje nepřípustnost ústavní stížnosti v tom, že
stěžovatelé nevyčerpali před podáním ústavní stížnosti všechny
procesní prostředky, které jim zákon dovoluje k ochraně jejich
práv tím, že nepožádali odvolací soud o připuštění dovolání a že
dovolání nepodali.
Dále uvádí, že nelze vydat požadovaný pozemek, neboť o jeho
vydání nikdy stěžovatelé kvalifikovaně nepožádali a podle názoru
vedlejšího účastníka došlo k prekluzi nároku na vydání domu, neboť
návrh na jeho podání byl podán před účinností zákona. Dále uvádí,
že nemohlo dojít k porušení ústavně zaručeného základního práva
stěžovatelů tím, že se soud nezabýval dalšími důkazy, včetně
uváděné expertizy brněnského ústavu. K tomu dále uvádí, že to byl
on, vedlejší účastník, kdo soudu navrhoval provedení znaleckého
posudku Doc. Ing. A. B., ředitelem Ústavu technického znalectví
v Brně. Byli to stěžovatelé, kteří s jeho ustanovením výslovně
nesouhlasili. Svůj názor změnili teprve poté, když oba znalecké
posudky vyzněly v jejich neprospěch.
Vedlejší účastník výslovně upozorňuje na skutečnost, že
stěžovatelé sami nijak nezpochybňují zjištění znalců co do rozsahu
stavebních úprav a jejich výhrady směřují pouze k právnímu
posouzení pojmu zásadní přestavba. V tomto právním hodnocení se
vedlejší účastník plně ztotožňuje s právními názory, obsaženými
v odůvodněních rozsudků obou soudů.
Ústavní soud, jakožto soudní orgán ochrany ústavnosti dle čl.
83 Ústavy vzhledem k stěžovatelem tvrzenému porušení základních
práv a svobod tak, jak předpokládá §72 zák. č. 182/1993 Sb.
přezkoumal ústavní stížnost stěžovatele, spolu s připojeným spisem
Obvodního soudu pro Prahu 1, sp. zn. 22 C 36/92 a dospěl k závěru,
že podstatou ústavní stížnosti stěžovatele je otázka ústavnosti
interpretace ustanovení §8 odst.1 zák. č. 87/1991 Sb., dle něhož
stavby, které zásadní přestavbou ztratily svůj původní stavebně
technický charakter se nevydávají, neboť stěžovatel namítá, že mu
majetek nebyl vydán s poukazem na údajné naplnění důvodu pro jeho
nevydání dle citovaného ustanovení.
Ústavní soud již v několika svých rozhodnutích spolu
s vrchním soudem konstatoval ( sp. zn. 3 Cdo 199/93, 3 Cdo 95/92,
II.ÚS 186/95), že úvahy o ztrátě původního stavebně technického
charakteru i zásadní přestavbě jsou problematikou právní a že zák.
č. 87/1991 Sb. má i ve vztahu k občanskému zákoníku zcela
specifickou povahu, jež je dána účelem, který tento předpis
sleduje, totiž zmírnění následků některých majetkových křivd,
kteréhož účelu by nemohlo být dosaženo, pokud by uvedený předpis
byl vsazen do nepřekročitelného občanskoprávního rámce, proto také
by mělo být při interpretaci a aplikaci §8 odst.1 zák. č. 87/
1991 Sb. postupováno přísně od případu k případu, při zachování
práva na individuální posouzení. Stejně tak bylo konstatováno, že
pro úvahu o zásadní přestavbě je nutno mít bezpečně ověřeno, zda
alespoň u jednoho z prvků dlouhodobé životnosti došlo k obměně,
reprezentující nadpoloviční objemový podíl všech konstrukcí daného
prvku, nicméně při současném zdůraznění spornosti
a nerovnocennosti jednotlivých prvků dlouhodobé životnosti, takže
např. změna konstrukce střechy sama o sobě nemusí znamenat ztrátu
původního stavebně technického charakteru. Rovněž tak bylo již
konstatováno, že i změna v užívání při drobných stavebních změnách
je irelevantní. Konečně bylo konstatováno, že zásadní přestavbou,
provázenou ztrátou původního stavebně technického charakteru lze
stěží rozumět zachování statu quo prostou výměnou, ať už z důvodu
zchátrání nebo požadavku vyšší únosnosti např. stropů, byť na
vyšší technické úrovni, když v případě restitučních předpisů máme
co činit se 40 letým obdobím, během něhož technický pokrok
nepochybně zaznamenal výrazný posun.
Jen pro úplnost Ústavní soud uvádí, že ani cena provedených
prací, ani poměr vynaložených investic k časově zjištěné ceně před
vynaloženými investicemi nebude mít obvykle podstatnější význam,
a to nejen proto, že ceny stavebních prací prodělaly prudký vývoj.
Protože se oba soudy z tohoto pohledu věcí nezabývaly
a přitom z použité terminologie znaleckých posudků je zřejmé, že
ze tří v úvahu přicházejících prvků dlouhodobé životnosti u dvou,
t. j. u stropů a krovu, šlo o prostou výměnu s tím, že u schodiště
není navíc zřejmé, zda jde o schodiště tvořící součást nosného
systému stavby ve smyslu prvku dlouhodobé životnosti, či nikoli,
nezbylo Ústavnímu soudu než uzavřít, že v řízení před obecnými
soudy, jejichž výsledkem jsou ústavní stížností napadená
rozhodnutí, nebyla právům stěžovatelů poskytnuta dostatečná
ochrana, čímž došlo k porušení čl. 6 odst.1 Úmluvy a čl. 90
Ústavy. Pro úplnost Ústavní soud uvádí, že za situace, kdy povinná
osoba teprve v odvolání proti rozsudku soudu I. stupně namítla
nesplnění podmínky písemné výzvy dle §5 odst.1 zák. č. 87/1991
Sb., ohledně pozemku, a krajský soud ji potvrdil, došlo též
k porušení zásady dvojinstančnosti řízení a ve svých důsledcích
i práva na stanovené postupy dle čl. 36 odst. 1 Listiny. Ústavní
soud proto napadená rozhodnutí podle ust. §82 odst. 3 písm. a)
zák. č. 182/1993 Sb. zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 25. listopadu 1998