ECLI:CZ:US:1998:4.US.144.97
sp. zn. IV. ÚS 144/97
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti JUDr. L. P., proti usnesení Nejvyššího soudu ČR čj. 3 Cdon 499/96-72, ze dne 28. 2. 1997, za účasti Nejvyššího soudu ČR, jako účastníka řízení, a České republiky - Vojenské správy, zastoupené Vojenským úřadem pro právní zastupování se sídlem v Praze 6, nám. Svobody 471, jako vedlejším účastníkem, se souhlasem účastníků bez nařízení ústního jednání, takto:
Usnesení Nejvyššího soudu ČR, čj. 3 Cdon 499/96-72, ze dne
28. 2.1997, se zrušuje.
Odůvodnění:
Stěžovatel se svou ústavní stížností domáhá, s odvoláním na
porušení čl. 36 odst. l Listiny základních práv a svobod dále jen
"Listina") a čl. 90 Ústavy ČR, zrušení shora označeného usnesení
Nejvyššího soudu ČR, jímž bylo řízení o návrhu stěžovatele
zastaveno poté, co byly zrušeny rozsudky Okresního soudu v Mladé
Boleslavi, čj. 4 C 233/92-32, ze dne 18. 11. 1993, a Krajského
soudu v Praze, čj. 10 Co 70/94-49, ze dne 8. 3. 1994.
Jak je patrno z obsahu spisu Okresního soudu v Mladé
Boleslavi, sp. zn. 4 C 233/92, podal stěžovatel u uvedeného soudu
návrh na stanovení povinnosti uzavřít s ním dohodu o vydání
nemovitostí v návrhu specifikovaných, které byly zestátněny podle
zákona č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, přitom jako
žalovaného označil Vojenskou ubytovací a stavební správu
v Litoměřicích. Ve svém následujícím podání, tj. v podání ze dne
12. 7. 1992, již stěžovatel jako žalovaného označil Českou
republiku - Vojenskou správu, čímž zřejmě reagoval na vyjádření
podané Československým státem - Vojenskou správou, zastoupenou
Vojenským oddělením pro zástupčí činnost, v němž tento subjekt,
sám se označující za žalovaného, upozornil na v žalobě nesprávně
označeného žalovaného s tím, že soudu navrhl, aby stěžovatele vedl
ke změně v označení žalovaného a postupoval podle §43 o.s.ř. Soud
I. stupně poté, co u jednání dne 11. 11. 1993 připustil, aby
v řízení dále jako žalovaný vystupovala Česká republika - Vojenská
správa, zastoupená Vojenským úřadem pro právní zastupování
v Praze, rozsudkem ze dne 18. 11. 1993 žalobě stěžovatele vyhověl.
Toto rozhodnutí bylo pak k odvolání žalovaného Krajským soudem
v Praze změněno tak, že žaloba stěžovatele byla zamítnuta, a to
z věcných důvodů v podstatě s odůvodněním, že v daném případě
podmínky zákona č. 87/1991 Sb. pro vydání požadovaných nemovitostí
nebyly splněny. Proti tomuto rozsudku odvolacího soudu podal
stěžovatel dovolání. Nejvyšší soud ČR pak ústavní stížností
napadeným usnesením ze dne 28. 2. 1997 rozsudky soudů obou stupňů
zrušil a řízení zastavil, když vycházel ze závěru, že za stavu,
kdy v žalobě byla stěžovatelem označena zcela přesně a určitě
nezaměnitelným názvem i sídlem pouze organizační jednotka České
republiky - Vojenské správy, nebylo již žádné upřesnění či
doplnění žaloby ve smyslu ustanovení §43 o.s.ř. potřebné, neboť
stěžovatel tak označil za účastníka řízení někoho, kdo neměl
způsobilost jím být, a tudíž nemohl v občanském soudním řízení
vstupovat do procesních vztahů. Protože soud je povinen kdykoliv
přihlížet k takovému neodstranitelnému nedostatku podmínky řízení,
mělo být, jak dále Nejvyšší soud ČR v podrobném odůvodnění svého
rozhodnutí uvedl, řízení bez dalšího zastaveno ihned po podání
žaloby, a pokud tak soud I. stupně neučinil a v řízení pokračoval,
vystupoval před soudem, byť i jen po určitý čas, jako účastník
řízení někdo, kdo neměl způsobilost být účastníkem řízení.
Jestliže později v řízení vystupovala jako účastník Česká
republika - Vojenská správa, stalo se tak bez náležité procesní
legitimace. Do vadně zahájeného řízení pak již nemohl přistoupit
další účastník a nemohlo dojít ani k záměně účastníka, neboť za
dané situace žádné procesní úkony, následující po podání žaloby,
neměly oddálit povinnost soudu zastavit řízení.
Proti tomuto usnesení Nejvyššího soudu ČR směřuje ústavní
stížnost stěžovatele, který v důvodech vysvětluje, že výzvu
k vydání věci podle zákona č. 87/1991 Sb. podal u tehdejšího
federálního ministerstva obrany se záměrem, aby byla ve složitých
a mnohdy utajovaných organizačních strukturách přesně označena
povinná organizace, přitom uvedené ministerstvo mu sdělilo, že
výzvu postupuje k přímému vyřízení věcně a místně příslušné
Krajské vojenské ubytovací a stavební správě v Litoměřicích, která
s ním následně jednala z pozice právního subjektu, když vyžadovala
průkazní listiny a teprve v konečné fázi restituční výzvu odmítla.
Popisuje dále průběh řízení před soudy obou stupňů a v závěru dává
najevo nesouhlas s rozhodnutím Nejvyššího soudu ČR, neboť je
přesvědčen o tom, že v jeho případě šlo o odstranitelný nedostatek
podmínky řízení podle §104 odst. 2 o.s.ř., spočívající
v upřesnění účastníka řízení, o jehož identitě nebylo pochyb.
Pochybení Nejvyššího soudu ČR shledává i v tom, že tento považoval
za nesprávný postup soudu I. stupně, který naopak podle názoru
stěžovatele postupoval v souladu s ustanovením §104 odst. 2 a §43 odst. 1 o.s.ř. a umožnil tak navrhovateli ochranu jeho práv
založených zákonem č. 87/1991 Sb. Rozhodnutím Nejvyššího soudu ČR
došlo tak k porušení jeho ústavně zaručených práv.
Nejvyšší soud ČR ve svém vyjádření k obsahu ústavní stížnosti
odkázal na odůvodnění svého rozhodnutí, jakož i na obdobnou
argumentaci uvedenou v jeho rozhodnutí publikovaném v časopise
Právní rozhledy č. 7/1996, v němž, jak uvádí, se dovolací soud
vypořádal s důvody do té doby mu známých nálezů Ústavního soudu ve
vztahu k dané problematice vad návrhu na zahájení řízení na straně
jedné a nedostatku způsobilosti být účastníkem řízení na straně
druhé, včetně poučovací povinnosti soudu. S ohledem na následnou
judikaturu Ústavního soudu pak dále Nejvyšší soud ČR zdůrazňuje,
že v dané věci se jedná o správné označení "právně
nekvalifikovaného" účastníka řízení a nikoliv o nesprávné označení
účastníka "právně kvalifikovaného". Je tomu tak proto, že
správnost označení účastníka řízení se posuzuje z hlediska
ustanovení §79 odst. 1 o.s.ř., nikoliv z hlediska §19 o.s.ř., či
ustanovení práva hmotného, upravujícího věcnou legitimaci
účastníka řízení. Pokud by v odůvodnění napadeného usnesení byl
shledán "přepjatý formalismus", poukazuje se ve vyjádření na nález
Ústavního soudu ze dne 7. 9. 1995, sp. zn. I. ÚS 11/95, z něhož
vyplývá, že je tolerován v pracovněprávních vztazích, nikoliv však
ve věcech restitučních. Nejvyšší soud ČR se domnívá, že principu
rovnosti v právech a požadavku spravedlivého procesu neodpovídá
rozdílná aplikace ustanovení procesního předpisu podle věcné
povahy sporu. Není také dobře možné, aby soud mohl usuzovat na
důležitost určitého zákona s jeho srovnáváním s jinými, rovněž
platnými zákony, z hlediska jeho společenského významu či povahy
právních vztahů, jež upravuje. V takovém případě by totiž vycházel
z kritéria obecnou teorií práva neužívaného, a to kritéria
politického, vyjadřujícího určitou společenskou tendenci.
Stanovisko Nejvyššího soudu, publikované pod č. 34 ve Sbírce
rozhodnutí a stanovisek z roku 1993, na něž bývá v těchto
souvislostech poukazováno, se daného problému netýká, a jeho
východiska jsou vyvrácena výše zmíněným pozdějším rozhodnutím
Nejvyššího soudu ČR.
Ústavní soud poté, co se seznámil s obsahem spisu Okresního
soudu v Mladé Boleslavi, sp. zn. 4 C 233/92, dospěl k názoru, že
ústavní stížnost je důvodná.
Ani v tomto řízení, jehož předmětem je restituční nárok
stěžovatele, nemá Ústavní soud důvod odchylovat se od názorů
vyslovených již ve svých mnoha předchozích nálezech (například II.
ÚS 79/94, IV. ÚS 6/95, III. ÚS 74/94, II. ÚS 108/93, IV. ÚS
41/95, III. ÚS 127/96 a IV. ÚS 190/96), týkajících se obdobné
problematiky, s nimiž v podstatě jak usnesení Nejvyššího soudu,
tak i jeho vyjádření polemizuje. Posuzovaná problematika i v daném
případě, kdy namísto České republiky - Vojenské správy, byla
původně jako strana žalovaná označena Vojenská ubytovací
a stavební správa v Litoměřicích, na niž přímo odkázalo
stěžovatele federální ministerstvo obrany, je zcela srovnatelná
s případy, jež byly Ústavním soudem řešeny ve shora označených
nálezech, kdy vesměs byly jako žalovaní v restitučních řízeních
před obecnými soudy označeny obecní úřady, které nemají právní
subjektivitu, a tedy ani způsobilost být účastníkem řízení namísto
příslušných obcí. Již v uvedených nálezech, jimiž je senát
posuzující tuto věc vázán, dal Ústavní soud zřetelně najevo, že ve
věcech restitučních, které jsou specifické tím, že v jejich
průběhu jde o posouzení oprávněnosti nároků uplatňovaných podle
restitučních zákonů, sledujících odstranění křivd způsobených
v minulosti státem, by právě s ohledem na státem způsobené křivdy
měl stát a jeho orgány - tedy i soudy - postupovat v souladu
s účelem restitučních zákonů a nelpět na ryze formálním přístupu.
Jinak vyjádřeno, byl-li to stát, který se v rozhodném období
zmocnil majetku jiných, potom nelze považovat za porušení principu
rovnosti, má-li těmto osobám být poskytnut prostor pro ujasnění si
mnohdy obtížně zjistitelných vlastnických vztahů k věci, jíž se
řízení týká. Jestliže v daném případě sám stěžovatel již v řízení
před soudem I. stupně označil jako žalovaného Českou republiku
- Vojenskou správu, měl i dovolací soud ve smyslu uvedených nálezů
Ústavního soudu považovat podání stěžovatele ze dne 12. 7. 1992 za
upřesnění žalovaného, s tímto jednat a zabývat se při svém
rozhodování věcí samou. Pokud tak neučinil a řízení zastavil,
neposkytl tak právům stěžovatele dostatečnou ochranu, a Ústavní
soud proto z uvedených důvodů usnesení Nejvyššího soudu ČR pro
jeho rozpor s čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
zrušil [§82 odst. 2 písm. a) a odst. 3 písm. a) zákona č.
182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů] .
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 9. listopadu 1998