ECLI:CZ:US:1999:2.US.246.99
sp. zn. II. ÚS 246/99
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu ve věci ústavní stížnosti J. T., za účasti účastníka řízení Krajského soudu v Plzni a vedl. účastníka Finančního ředitelství v Plzni, proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 4. 2. 1999, sp. zn. 30 Ca 320/96, a rozhodnutí Finančního ředitelství v Plzni ze dne 31. 5. 1996, zn. 12201/32/95, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne 4. 2. 1999, sp. zn.
30 Ca 320/96, a rozhodnutí Finančního ředitelství v Plzni ze dne
31. 5. 1996, zn. 12201/32/95, se zrušují.
Odůvodnění:
Ve včas podané ústavní stížnosti, kterou tento soud obdržel
dne 18. 5. 1999, napadá stěžovatel rozsudek Krajského soudu
v Plzni ze dne 4. 2. 1999, sp. zn. 30 Ca 320/96, a rozhodnutí
Finančního ředitelství v Plzni ze dne 31. 5. 1996, zn.
12201/32/95.
Ke skutkovým okolnostem svého podání stěžovatel uvedl, že dne
20. 10. 1995 podal v zákonné lhůtě odvolání proti třem. v návrhu
blíže označeným dodatečným platebním výměrům ze dne 25. 9. 1995 na
doměření daně z příjmů za r. 1992, 1993 a 1994. Správce daně
v odůvodnění napadených rozhodnutí uvedl, že dodatečně vyměřené
daňové povinnosti byly stanoveny v souladu s ustanovením §31
odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů, podle pomůcek.
Odvolací orgán - Finanční ředitelství v Plzni po přezkoumání
odvoláním napadených rozhodnutí konstatovalo, že zákonné podmínky
pro stanovení daně podle pomůcek byly dodrženy a odvolání
stěžovatele se zamítá. O podaných odvoláních rozhodl účastník
řízení jedním rozhodnutím, když spojil bez dalšího odvolací řízení
ve třech odvoláních v jedno. Účastník řízení výrokem rozhodnutí
odvolání zamítl, současně však stejným rozhodnutím změnil
dodatečný platební výměr za r. 1992 a dodatečný platební výměr za
r. 1994.
Stěžovatel napadl rozhodnutí odvolacího orgánu ze dne 31. 5.
1996, zn. 12201/32/95, žalobou ke Krajskému soudu v Plzni.
Napadenému rozhodnutí odvolacího orgánu vytýkal především rozpor
s ustanovením §50 odst. 5 zák. č. 337/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, které odvolacímu orgánu umožňuje přezkoumávat
pouze dodržení zákonných podmínek pro stanovení daně podle
pomůcek. Výsledkem zkoumání odvolacího orgánu pak podle názoru
stěžovatele může být pouze zamítnutí odvolání (v případě, že
podmínky pro použití pomůcek byly dodrženy), nebo změna či zrušení
odvoláním napadených rozhodnutí v případě vyhovění návrhu.
Stěžovatel argumentoval tím, že zákon o správě daní
a poplatků neumožňuje v žádném případě postup, kterým se ubíralo
rozhodování odvolacího orgánu, t. j. odvolání zamítnout, ale
přesto napadená rozhodnutí změnit a částečně zrušit.
Odkaz na ustanovení §50 odst. 3 zák. č. 337/1992 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, kterého se ve svém rozhodnutí rovněž
dovolával odvolací orgán, považuje navrhovatel za zcela chybný
s ohledem na již výše uvedené ustanovení §50 odst. 5 cit. zákona.
Navíc, podle názoru stěžovatele, bylo použití tohoto zákonného
ustanovení vyloučeno vzhledem k tomu, že daň byla stanovena podle
pomůcek. V této souvislosti navrhovatel odkazuje na rozhodnutí
Městského soudu v Praze ze dne 28. 1. 1994, sp. zn. 28 Ca 174/93.
Krajský soud v Plzni tak údajně svým rozhodnutím porušil
nejen zákonnost, ale i základní zásady, zakotvené v Listině
základních práv a svobod (dále jen "Listina"), konkrétně v čl. 4
odst. 1, čl. 2 odst. 2 a čl. 11 odst. 1, jakož i čl. 36 odst. 1,
odst. 2 Listiny. Extenzivní výklad ustanovení §50 zákona č.
337/1992 Sb., tak jak byl proveden účastníkem řízení, jde nad
rámec zákonné úpravy platné v době rozhodování.
Navrhovatel se v odůvodnění svého podání současně odvolává na
platnou judikaturu Ústavního soudu a uvádí, že Ústavní soud
v řadě nálezů a usnesení (např. nález sp. zn. Pl. ÚS 43/93,
uveřejněný pod č. 16 Sbírky nálezů a usnesení, svazek 1, ročník
93-94 první díl a nález ÚS sp. zn. Pl. ÚS 16/93, uveřejněný pod č.
25 téže Sbírky nálezů a usnesení) zdůrazňuje, že zákon v právním
státě není jen interním oběžníkem pro státní aparát. Příkazy
zákona musí být zřetelně a přesně definovány, protože v ústavním
státě není důležité jen to, jakým způsobem jsou zákony schopny
interpretovat soudy, ale také jak tyto zákony bude vykládat
občanská veřejnost, když právní nejistota občanů znamená ztrátu
věrohodnosti právního státu.
Z napadeného rozsudku Krajského soudu v Plzni Ústavní soud
zjistil, že tento soud zamítl žalobu stěžovatele proti rozhodnutí
vedl. účastníka ze dne 31. 5. 1996, zn. 12201/32/95. Z napadeného
rozsudku je zřejmé, že v obsáhle provedeném odůvodnění výroku
krajský soud v podstatě převzal argumentaci vedl. účastníka,
obsaženou jak v napadeném správním rozhodnutí, tak i ve vyjádření
k podané žalobě. Krajský soud zahájil řízení o podané žalobě podle
části páté hlavy druhé o. s. ř. a přezkoumal žalobou napadené
rozhodnutí, včetně řízení, které předcházelo jeho vydání, a to
v rozsahu vymezeném rámcem stížnostních důvodů, uvedených
v žalobě, přičemž přihlédl současně k vyjádření účastníků řízení
a dospěl k závěru, že žaloba není důvodná. K otázce tvrzené
nezákonnosti napadeného správního rozhodnutí krajský soud
zdůraznil, že sice stěžovatel tvrdil, že rozhodnutí je nezákonné,
neboť bylo vydáno v rozporu s platnými právními předpisy, a že
napadeným rozhodnutím byl zkrácen na svých právech, na jakých
právech konkrétně nelze z podané žaloby zjistit. Krajský soud při
posuzování souladu správního rozhodnutí se zákonem se přiklonil
k závěru, že postup odvolacího orgánu byl zcela v rámci zákonných
pravomocí, vymezených v ustanovení §50 odst. 3, odst. 5 zák. č.
337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a při přezkoumání
tohoto rozhodnutí dospěl k závěru, že napadené rozhodnutí není
nicotné ani nepřezkoumatelné pro nesrozumitelnost, když s výroky
napadeného rozhodnutí korespondují příslušné pasáže jeho
odůvodnění a rovněž tak lze zjistit, které skutečnosti byly
podkladem rozhodnutí a jakými úvahami se vedl. účastník řídil při
jejich hodnocení. Z podané správní žaloby pak navíc nevyplývá, na
jakých subjektivních právech byl nezákonným postupem vedl.
účastník zkrácen, zejména v situaci, kdy odvoláním napadená
rozhodnutí byla právě rozhodnutím vedl. účastníka řízení změněna
částečně ve prospěch žalobce.
Krajský soud závěrem dospěl tedy k názoru, že námitka
stěžovatele, totiž, že vedl. účastník postupem podle §50 odst.
5 zák. č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, současně
zamítl odvolání stěžovatele a změnil tato rozhodnutí, není
odůvodněna ani obsahem rozhodnutí ani obsahem správního spisu.
Ústavní soud po zjištění, že ústavní stížnost splňuje
náležitosti ve smyslu ustanovení §34 ve vztahu k §72 zák. č.
182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a není tedy důvod
k jejímu odmítnutí podle §43 odst. 1, odst. 2 cit. zákona, si
vyžádal k ústavní stížnosti písemné vyjádření jak účastníka, tak
i vedl. účastníka řízení a správní spis.
Krajský soud, jako účastník řízení, uvedl, že podle svého
přesvědčení navrhovatel nebyl v řízení před správními orgány obou
stupňů zkrácen na žádném z jím tvrzených práv a svobod, když
důvody, o které opírá svůj závěr, jsou blíže uvedeny v odůvodnění
stížností napadeného rozsudku.
K průběhu soudního řízení účastník řízení poznamenal, že se
zabýval rovněž otázkou, zda žalobou napadené rozhodnutí není aktem
nicotným, t. j., zda v předchozích řízeních byla plně respektována
základní práva, vyjádřená v již citovaných článcích Listiny a zda
rozhodující správní orgán aplikoval právní předpisy na danou
problematiku dopadající a následně v souladu s dispoziční zásadou
přezkoumal rovněž zákonnost napadeného rozhodnutí z důvodů
v žalobě stěžovatelem tvrzené nezákonnosti.
V této souvislosti účastník řízení zdůraznil, že stěžovatel
nebrojil proti věcné nesprávnosti správního rozhodnutí, ale proti
způsobu, jakým bylo o daňové povinnosti navrhovatele v řízení
rozhodnuto, když pouze z tohoto důvodu se domáhal zrušení
napadeného rozhodnutí jako nezákonného. Závěrem krajský soud
dovodil, že z obsahu ústavní stížnosti je zřejmé, že tato směřuje
pouze proti právním závěrům soudu, když porušení citovaných článků
Listiny v souvislosti se zjištěnými skutkovými a právními závěry
je možno dovodit jen velmi vzdáleně.
Ze všech těchto důvodů navrhuje účastník řízení zamítnutí
ústavní stížnosti, když se současně omlouvá z účasti na jednání
v této věci.
Finanční ředitelství, jako vedl. účastník, se rovněž
vyjádřilo k předmětné ústavní stížnosti. Vedl. účastník v rámci
odvolacího řízení přezkoumával použití pomůcek při stanovení daně
z příjmu ve zdaňovacích obdobích r. 1992 -1994. Protože neshledal
rozpor se způsobem stanovení daně podle pomůcek, odvolání zamítl
podle §50 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Protože však, uvádí vedl. účastník, z daňové povinnosti
za r. 1992 vyplynulo i penále, které bylo předepsáno stejným
výměrem jako daň za rok 1992, a to se nestanovuje podle pomůcek,
zabýval se vedl. účastník nad rámec odvolacích důvodů i výší
předepsaného penále. V rámci odvolacího řízení shledal, že penále
bylo předepsáno ve vyšší částce než odpovídá ustanovení §23 zák.
č. 389/1990 Sb., o dani z příjmů obyvatelstva, dodatečný platební
výměr za tento rok změnil. V případě dodatečného platebního výměru
za r. 1994 bylo stanovení daně podle pomůcek rovněž v souladu se
zákonem. V předmětném zdaňovacím období však správce daně při
dodatečném vyměření daně nepoužil metody vynětí s výhradou
progrese dle §81 odst. 2 zák. č. 586/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, takže odvolacím orgánem byla snížena
dodatečně vyměřená daň.
Vedl. účastník tvrdí, že ustanovení §50 odst. 5, zákona
o správě daní a poplatků, na rozdíl od ustanovení §50 odst. 3
věty první cit. zákona, neukládá správci daně povinnost
přezkoumávat rozhodnutí, ale stanoví mu pouze povinnost
přezkoumat, zda byly dodrženy zákonné podmínky pro stanovení daně
podle pomůcek. Citovaný již §50, zákona o správě daní a poplatků,
však údajně vedl. účastníku nebrání při zjištění konkrétních
pochybení správce daně tyto vady napravit. Podle názoru vedl.
účastníka změnou dodatečných platebních výměrů nemohlo dojít
k nepřiměřenému zásahu do práv stěžovatele, pokud odvolacím
orgánem byla změnou dodatečných platebních výměrů daňová povinnost
stěžovatele snížena. K argumentaci navrhovatele, týkající se cit.
rozsudku Městského soudu v Praze, vedl. účastník poznamenává, že
právní závěr vyvozený tímto soudem se vztahoval k právní věci
skutkově odlišné, kdy se jednalo o stanovení daně podle pomůcek,
neboť poplatník, do té doby nečinný, teprve v odvolacím řízení
začal předkládat doklady prokazující jím vynaložené náklady. Proto
také v souladu s ustanovením §50 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, k těmto dokladům odvolací orgán
nepřihlédl.
Ze spisu správce daně, č. j. 133-5701311187, Ústavní soud
zjistil, že dodatečným platebním výměrem ze dne 25. 9. 1995, č.
950005740, na daň z příjmů fyzických osob podle zákona č.
586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, byla stěžovateli za
zdaňovací období 1994 doměřena daň podle §46 zák. č. 337/1992
Sb., ve znění pozdějších předpisů. Rovněž dodatečným platebním
výměrem ze dne 25. 9. 1995, č. 950005739, byla na stejnou daň za
kalendářní rok 1993 stěžovateli doměřena daň v rozhodnutí blíže
specifikovaná. Třetím dodatečným platebním výměrem ze stejného
data, č. 95000006, byla doměřena daň z příjmů obyvatelstva za r.
1992, včetně penále.
Proti těmto dodatečným platebním výměrům podal stěžovatel
v zákonné lhůtě odvolání o kterém rozhodoval vedl. účastník řízení
jedním rozhodnutím ze dne 31. 5. 1996 zn. 12201/32/95. Ve výroku
cit. rozhodnutí je uvedeno, že vedl. účastník přezkoumal na
základě podaných odvolání ve smyslu §50 odst. 5, zákona o správě
daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, dodržení zákonných
podmínek pro stanovení daně z příjmů obyvatelstva za r. 1992
a daně z příjmů fyzických osob za r. 1993 a 1994 podle pomůcek.
Když odvolací orgán zjistil ve smyslu již citovaného ustanovení,
že zákonné podmínky pro stanovení daně podle pomůcek byly
dodrženy, odvolání zamítl. Dalším přezkoumáváním však nalezl
nesrovnalosti při vyměřování penále za r. 1992 a proto dodatečný
platební výměr za tento rok v řádku 11 předepsaného penále snížil
o částku 19.300,- Kč. Dále však zjistil, že daňová povinnost za r.
1994 byla stanovena v rozporu se zákonem o správě daní a poplatků,
ve znění platném pro r. 1994, a proto změnil dodatečný platební
výměr za r. 1994 v řádku 4 tak, že dodatečně vyměřenou daň snížil
o částku 29.934,- Kč. Po takto uvedeném výroku následuje
odůvodnění a poučení dané podle ustanovení §50 odst. 8 zákona č.
337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Ústavní soud vědom si skutečnosti, že není vrcholným orgánem
obecných soudů a nemůže tedy přezkoumávat jejich rozhodnutí aniž
by zasahoval do nezávislosti těchto soudů, současně konstatoval,
že podaná ústavní stížnost je důvodná, neboť jak napadeným
rozsudkem účastníka řízení, tak i rozhodnutím vedl. účastníka,
bylo zasaženo do základních práv a svobod, uvedených především
v čl. 36 odst. 1, odst. 2 Listiny. Jak již Ústavní soud několikrát
judikoval rozhodování v daňovém řízení je specifickou součástí
rozhodování správních orgánů ve smyslu správního řádu. Rozhodnutí
vydaná těmito správními orgány, kromě konkrétních náležitostí,
stanovených přísl. hmotněprávními předpisy a zák. č. 337/1992 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, musí splňovat obecné náležitosti
správního rozhodnutí jako je jeho zákonnost, jasnost
a srozumitelnost a tím i přezkoumatelnost takovéhoto rozhodnutí.
Rozhodnutí správního orgánu je totiž aktem, kterým jsou upraveny
právní poměry fyzické či právnické osoby tak, že se jim jejich
zákonná práva přiznávají, odnímají nebo mění v souladu se
zákonnými ustanoveními.
Řízení podle části páté o. s. ř. je sice ovládáno dispoziční
zásadou, ta je však z části prolomena tím, že soud z úřední
povinnosti zkoumá m. j. i soulad použitého zákonného právního
předpisu s jeho aplikací na daný problém.
Nelze souhlasit s názorem krajského soudu, pokud tento
dovodil, že není možné z rozhodnutí odvolacího orgánu (vedl.
účastníka řízení) dovodit porušení subjektivních práv stěžovatele
za situace, kdy právě vedl. účastník z podnětu podaných odvolání
a nad rámec odvolacích důvodů chránil zájmy stěžovatele tím, že
nesprávně stanovené daně dle dodatečných platebních výměrů za r.
1992 a 1994 změnil, a to jejich snížením ve prospěch stěžovatele.
Daňové řízení je ovládáno nejen zásadou hospodárnosti, ke
které především přihlédl vedl. účastník tím, že odvolací řízení
proti třem různým rozhodnutím spojil v jedno, ale i základními
zásadami, upravenými v §2 cit. zákona o správě daní a poplatků.
Mezi základní zásadu daňového řízení uvedenou v §2 odst. 1 cit.
zákona patří povinnost správce daně jednat v řízení o daních
v souladu se zákony a jinými obecně závaznými právními předpisy
tak, aby byly chráněny nejen zájmy státu, ale i zachována práva
a právem chráněné zájmy daňových subjektů a ostatních osob
zúčastněných na daňovém řízení.
Bylo tedy povinností obou správních orgánů jednat v průběhu
daňového řízení v souladu s procesním předpisem a chránit tím
oprávněné zájmy stěžovatele.
Ústavní soud zdůrazňuje, že spojení několika odvolání
v jedno rozhodnutí není sice žádným ustanovením zákona o správě
daní a poplatků vyloučeno, z logiky věci a především se zřetelem
k již citované zásadě daňového řízení je takovéto řízení
a rozhodování možné pouze tehdy, jde-li o skutkově a právně zcela
totožné věci, na které dopadají i stejná ustanovení procesního
předpisu. O takový případ však v této právní věci nejde.
Ustanovení §50 umožňuje postup odvolacího orgánu buď podle odst.
3 nebo podle odst. 5 a 6 cit. zákona, nikoli však jedním
rozhodnutím současně rozhodovat o zamítnutí odvolání a změně či
zrušení napadených dodatečných platebních výměrů.
Ústavní soud si je vědom toho, že vedl. účastník se dostal
v průběhu odvolacího řízení do procesně obtížné situace, pokud
zjistil vady a nedostatky předchozích doměřovacích platebních
výměrů. Vzniklou situaci však nemohl řešit k tíži stěžovatele tím,
že jedním rozhodnutím současně podaná odvolání zamítl, neboť
zjistil, že byly splněny u správce daně prvního stupně podmínky
pro rozhodnutí o dani, stanovené podle pomůcek, avšak současně
stejné dodatečné platební výměry změnil.
V rámci právní jistoty daňových subjektů je nutno postupovat
tak, aby daňovým orgánem vydaná rozhodnutí odpovídala jak
procesním, tak i hmotněprávním předpisům a ve svých výrocích byla
zcela jednoznačná. Krajský soud byl proto povinen zkoumat
zákonnost napadeného správního rozhodnutí, z pohledu dodržení
postupu ve smyslu ustanovení §50 odst. 5. Jestliže tedy zamítl
žalobu stěžovatele, porušil svým rozhodnutím citované články
Listiny a Ústavnímu soudu nezbylo, než jak stížností napadený
rozsudek Krajského soudu v Plzni, tak i rozhodnutí vedl. účastníka
zrušit (§82 odst. 1, odst. 3 zák. č. 182/1993 Sb.).
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 13. prosince 1999