ECLI:CZ:US:1999:2.US.366.98
sp. zn. II. ÚS 366/98
Nález
Ústavní soud rozhodl v ve věci ústavní stížnosti E. Š., za účasti účastníka řízení Krajského soudu v Plzni a vedl. účastníka Univerzity Karlovy, se sídlem Ovocný trh 3, Praha 1, proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 15. 6. 1998, č. j. 12 Co 183/98-118, a rozsudku Okresního soudu v Plzni-město ze dne 10. 7. 1997, č. j. 11 C 14/96-102, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne 15. 6. 1998, č. j.
12 Co 183/98-118, ve spojení s rozsudkem Okresního soudu
Plzeň-město ze dne 10. 7. 1997, č. j. 11 C 14/96-102, se zrušují.
Odůvodnění:
Ústavní stížností, kterou Ústavní soud obdržel dne 17. 8.
1998 stěžovatelka napadá rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne
15. 6. 1998, č. j. 12 Co 183/98-118, ve spojení s rozsudkem
Okresního soudu Plzeň - město ze dne 10. 7. 1997, č. j. 11
C 14/96-102. Napadeným rozsudkem odvolacího soudu byl potvrzen
zamítavý výrok Okresního soudu Plzeň - město v tom, že návrh
stěžovatelky (dříve navrhovatelky), aby vedl. účastníku řízení,
jako osobě povinné, byla uložena povinnost uzavřít se
stěžovatelkou dohodu o vydání domu č. p. 722/13 se staveb p. č.
1907 a zahradou, nyní p. č. 10104 vše k. ú. Plzeň, se zamítá.
V odůvodnění stížnosti navrhovatelka uvedla, že vydání
předmětných nemovitostí se domáhá jako dcera původní majitelky
L. L. Oprávněnou osobou ve smyslu zák. č. 87/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, se stala teprve po účinnosti nálezu Ústavního
soudu ze dne 4. 4. 1995, publikovaného pod č. 164/95 Sbírky zákonů
České republiky. Vzhledem k tomu, že po včasné výzvě vedl.
účastník návrhu na vydání nemovitosti nevyhověl, nezbylo
stěžovatelce než se obrátit se svým návrhem na soud.
Ke skutkovým okolnostem případu navrhovatelka shrnula, že
její matka, jako poslední vlastnice nemovitostí shora označených,
v nichž je nyní umístěn děkanát Lékařské fakulty Univerzity
Karlovy, po skončení války nechala opravit a rekonstruovat
nemovitost s velkým finančním nákladem, vzhledem k tomu, že dům
byl těžce poškozen po posledním leteckém náletu na Plzeň. Rodiče
stěžovatelky byli židovského původu a otec stěžovatelky MUDr.
K. L. zahynul za války v Osvětimi, matka proto neměla po návratu
z koncentračního tábora žádné vlastní příjmy, které by sloužily
k hrazení jejích životních potřeb. Bylo proto jejím úmyslem po
přebudování bytových jednotek v domě na kanceláře žít z pronájmu
získaného z kancelářských prostor v předmětné nemovitosti.
Po únoru 1948 ztratila matka navrhovatelky možnost disponovat
s finančními prostředky, získanými pronájmem budovy, neboť byly
vázány na účtu oprav a nájemného a navíc se dostala do tíživé
finanční situace nutností splácet vysoké půjčky, poskytnuté na
opravu domu státní spořitelnou v Plzni. Za této situace byla
nucena odprodat dům státu za cenu odpovídající zůstatkům dosud
nezaplacených pohledávek. Prodej domu do vlastnictví státu,
zastoupeného investiční bankou, byl uskutečněn pouze pod
podmínkou, že kupujícím bude stát - investiční banka, a kupní cena
nesmí převýšit pohledávky státu.
Stěžovatelka se domnívá, že právě při stanovení podmínek
kupní smlouvy došlo k výraznému omezení vlastnického práva matky
navrhovatelky, kdy tato neměla možnost si vybrat vlastního kupce
na dům a z prodeje nemovitostí nezískala žádnou finanční částku.
Tyto dvě skutečnosti jsou proto podle názoru stěžovatelky takovým
stavem tísně, který má na mysli ustanovení §49 a §37 o. z.
V této souvislosti navrhovatelka poukazuje na nález Ústavního
soudu sp. zn. IV. ÚS 85/95.
Prvostupňový soud dospěl ve svém rozhodnutí k závěru, že
v daném případě nedošlo při prodeji nemovitostí k naplnění
podmínek ustanovení §6 odst. 1 písm. g) zák. č. 87/1991 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, neboť stěžovatelka neprokázala při
prodeji domu stav tísně a nápadně nevýhodné podmínky. Okresní soud
při hodnocení pojmu nápadně nevýhodné podmínky vycházel ze
znaleckého posudku, provedeného na předmětné nemovitosti k datu
prodeje, z něhož vyplývá, že tehdy sjednaná kupní cena ve výši
234. 425,- Kčs byla o 14,8 % nižší, než odpovídalo tehdy platným
cenovým předpisům. Tento cenový rozdíl, podle názoru soudu prvého
stupně, nedosahuje takové intenzity, jež by odpovídala nápadně
nevýhodným podmínkám ve smyslu restitučního zákona.
Odvolací soud přes určité odlišné právní závěry ohledně
formálních nedostatků žalobního návrhu dospěl k závěru, že stav
tísně lze v době prodeje dovodit, nicméně ani tento obecný soud
neshledal existenci druhé podmínky, tj. nápadně nevýhodných
podmínek. Stěžovatelka v této souvislosti považuje za zjevně
nesprávný závěr odvolacího soudu, který uvádí, že vlastník
nemovitosti již od r. 1939 mohl tyto prodat za cenu maximálně
stanovenou dle nařízení vlády č. 175/1939 Sb., neboť toto nařízení
bylo s účinností od 5. 5. 1945 prohlášeno za neplatné. Názor
Krajského soudu v Plzni, že vlastník nájemního domu nemohl
takovýto dům prodat za skutečnou tržní cenu již před únorem 1948
považuje stěžovatelka za nepřijatelný (cit. nařízení vlády nabylo
účinnosti 20. 7. 1939 a bylo zrušeno 15.11. 1949).
Navrhovatelka se domnívá, že při výkladu pojmu "nápadně
nevýhodné podmínky" není rozhodující, o kolik byla kupní cena
v době prodeje nižší než by byla cena maximální, ale zdůrazňuje,
že je třeba vycházet ze skutečnosti, že v době prodeje nebyly
vytvořeny takové právní a politické poměry, které by umožňovaly
prodat nemovitost za skutečnou tržní cenu, a to přesto, že obecná
hodnota nemovitostí v té době byla velmi nízká. V tomto případě
navíc vlastník nemovitostí prodejem nezískal žádný hodnotový
ekvivalent, ale pouze uhradil hypotéku na nemovitosti váznoucí.
V doplnění ústavní stížnosti, kterou Ústavní soud obdržel dne
12. 5. 1998, stěžovatelka dále rozvedla, v čem spatřuje konkrétní
znevýhodnění své právní předchůdkyně při prodeji domu, když
uvedla, že i podle tehdy platných právních předpisů byly tři shora
uvedené podmínky prodeje v podstatě diktátem strany kupující
a jsou tedy zcela ojedinělým a mimořádným důkazem nápadně
nevýhodných podmínek prodeje domu.
Podmínka obsažená v dopise Ministerstva financí stanovila, že
reprodukční cena nemovitostí musí být vyšší než navrhovaná kupní
cena, t. j. zůstatek nezaplacených pohledávek státní spořitelny.
Stěžovatelka zdůrazňuje, že pod pojmem reprodukční cena je zde
míněna cena skutečná, rovnající se dnešnímu pojmu "tržní cena".
Ve stanovených limitujících podmínkách, za kterých došlo
k uskutečnění prodeje nemovitostí, lze tak v daném případě
spatřovat konkrétní nevýhodnost vyššího stupně, než byl stupeň
tehdy obecně panující. Jestliže k těmto skutečnostem obecné soudy
ve svých rozhodnutích dostatečně nepřihlédly, porušily tak, podle
závěrů stěžovatelky, čl. 90 Ústavy, jakož i čl. 36 odst. 1 a čl.
4 odst. 1 Listiny.
Z napadeného rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 15. 6.
1998, sp. zn. 12 Co 183/98, se podává, že odvolací soud v plném
rozsahu potvrdil rozsudek soudu prvého stupně i když v odůvodnění
konstatoval, že se ztotožňuje s právním názorem soudu prvého
stupně pouze v tom, že uplatněný návrh na uložení povinnosti vydat
nemovitosti v návrhu blíže označené s poukazem na zák. č.
116/1994 Sb., event. zák. č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, bylo nutno zamítnout, neboť stěžovatelka nepředložila
v řízení žádné důkazy, které by odůvodňovaly závěr, že k převodu
předmětných nemovitostí na stát došlo z důvodu rasové či politické
perzekuce, nebo že by tak byly naplněny obě podmínky ustanovení
§6 odst. 1 písm. g) restitučního zákona.
Navrhovatelka je nade vši pochybnost osobou oprávněnou, neboť
prokázala, že je dcerou původní vlastnice nemovitostí, má české
státní občanství a v zákonné lhůtě podala výzvu k vydání
předmětných nemovitostí. Odvolací soud se neztotožnil se závěrem
prvostupňového soudu v otázce formální neexistence dotčených
nemovitostí, když uvedl, že účastníkům řízení bylo od počátku
řízení zřejmé, o jaké nemovitosti v restituční věci se jedná.
Nesouhlasil rovněž s právním závěrem prvostupňového soudu, že
nebyla splněna podmínka tísně v době prodeje nemovitostí, když
zdůraznil, že matka stěžovatelky po změně politického režimu v r.
1948 nebyla schopna splácet značnou hypotéku, poskytnutou na
opravu domu a dům měl sloužit po změně charakteru domu jako zdroj
příjmu právní předchůdkyni stěžovatelky. Pokud se týká další
zákonné podmínky, kterou je prodej za nápadně nevýhodných
podmínek, zde odvolací soud vycházel ze znaleckého posudku,
zpracovaného k otázce shody kupní ceny s tehdy platnými právními
předpisy a dovodil, že vlastník nemovitosti mohl podle tehdy
platného nařízení vlády č. 175/1939 Sb. prodat nemovitost pouze za
cenu zde stanovenou v maximální výši. Odvolací soud poukázal na
ustálenou soudní judikaturu, která za nápadně nevýhodné podmínky
považuje kupní cenu nižší o více než 20%, než byla cena maximální
dle tehdy platných právních předpisů. Protože však realizovaná
kupní cena byla nižší oproti ceně maximální pouze o 14,8%, nejedná
se o naplnění druhé podmínky ustanovení §6 odst. 1 písm. g) zák.
č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Ústavní soud po zjištění, že podaná ústavní stížnost splňuje
náležitosti podání dle ustanovení §34 ve vztahu k ustanovení §72 zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a není
důvod pro její odmítnutí podle ustanovení §43 zák. č. 182/1993
Sb., ve znění pozdějších předpisů, si vyžádal spis Okresního
soudu Plzeň-město, sp. zn. 11 C 14/96, a vyjádření účastníka
řízení, jakož i vedl. účastníka k podanému návrhu.
Dne 22. 7. 1999 obdržel Ústavní soud vyjádření Krajského
soudu v Plzni ze kterého vyplývá, že tento soud především
nesouhlasí s námitkami stěžovatelky, uplatněnými až v ústavní
stížnosti ve vztahu k vypracovanému znaleckému posudku na cenu
nemovitostí, který vzal v úvahu při oceňování nemovitostí
i nařízení vlády č. 175/1939 Sb. V této souvislosti zdůraznil, že
oceňovací předpis dopadal v době uzavření kupní smlouvy na všechny
převody nemovitostí v soukromém vlastnictví a stanovil cenu
maximální, za kterou mohla být nemovitost v rozhodné době prodána.
Je zcela nepochybné, že za situace, kdy na nemovitosti vázla
knihovně zapsaná pohledávka, kterou matka stěžovatelky několik let
nesplácela, bylo přednostním nárokem zástavního věřitele trvat na
uspokojení svého nároku prodejem zastavených nemovitostí.
Uplatnění nároku věřitele je v každém režimu právem knihovního
věřitele. Krajský soud zdůraznil, že odhadní cena nemovitostí byla
dle znaleckého posudku vyšší o 14,8 % než cena, za kterou byla
nemovitost prodána. Je však třeba rovněž vzít v úvahu finanční
náhradu za zrušení práva doživotního užívání nemovitosti,
vyplacené babičce navrhovatelky. Součet obou hodnot se pak rovná
ceně maximální, stanovené právním předpisem, platným v době
uzavření kupní smlouvy. Z tohoto důvodu účastník řízení v souladu
s nálezem Ústavního soudu č. 179/95 posuzoval i nápadnou
nevýhodnost kupní smlouvy ve vztahu k situaci existující v době
jejího uzavření.
Nelze také pominout, že zákon č. 87/1991 Sb. vycházel
z principu zmírnění křivd způsobených totalitním režimem. Matka
navrhovatelky nebyla po uzavření kupní smlouvy vystěhována ani do
jiného bytu ani mimo obec. Nebyla rovněž odkázána na finanční
výtěžek z pronájmu nemovitosti, neboť v době uzavření kupní
smlouvy byla v zaměstnaneckém poměru. Z těchto důvodů nemohlo
dojít k tvrzenému porušení práva, uvedeného v čl. 36 odst. 3
Listiny ani práva, vyplývajícího z čl. 4 odst. 1 Listiny. Účastník
řízení navrhuje proto, aby Ústavní soud stížnost jako nedůvodnou
zamítl.
Dne 16. 8. 1999 zaslal své vyjádření i vedl. účastník, který
především zdůraznil, že se ztotožňuje s věcnými i právními závěry
obou obecných soudů s tím rozdílem, že nesouhlasí se závěrem
krajského soudu o naplnění podmínky tísně ve smyslu ustanovení §6 odst. 1 písm. g) zákona č. 87/199 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
Stěžovatelce se podle názoru vedl. účastníka v řízení před
oběma soudy nepodařil prokázat stav tísně na straně matky
stěžovatelky při uzavírání kupní smlouvy a existenci této podmínky
odvolací soud vzal za prokázané pouze vyvozením z tehdy panujících
politicko-společenských okolností a nikoli z konkrétních
skutečností prokázaných v důkazním řízení.
Pokud se týká argumentace navrhovatelky, obsažené v ústavní
stížnosti, má vedl. účastník za to, že toto podání pouze nahrazuje
mimořádný opravný prostředek, a to za situace, kdy Ústavní soud
jako orgán ochrany ústavnosti není oprávněn přezkoumávat věcné
i právní závěry rozhodnutí vydaných v nalézacím řízení.
Nelze se rovněž ztotožnit s názorem stěžovatelky pokud tato
tvrdí, že výkladem pojmu nápadně nevýhodné podmínky provedeným
odvolacím soudem by mohlo dojít k porušení čl. 90 Ústavy, když
toto ustanovení stanoví pouze obecné poslání soudů. Stěžovatelka
však nenapadá ústavní stížností zákonnost rozhodnutí či průběh
nalézacího řízení, ale výhradně výklad zákona u kterého došlo
u obou obecných soudů ke shodě. Výklad zákona je však projevem
nezávislosti soudů, uvádí vedl. účastník, což je deklarováno
i v §82 odst. 1 Ústavy a nemůže být tedy kontradiktorně napadáno
pro neústavnost.
Dále zdůraznil vedl. účastník skutečnost, že právě
z dokazování před obecnými soudy vyšlo najevo, že matka
stěžovatelky nebyla při převodu nemovitostí omezena ve výkonu
svého vlastnického práva, neboť investiční banka koupila
nemovitosti jen z toho důvodu, aby tak byla zajištěna úhrada tehdy
knihované pohledávky Státní spořitelny v Plzni. Nápadně nevýhodné
podmínky, které stěžovatelka spojuje i s námitkami proti závěrům
znaleckého posudku, jsou podle vedl. účastníka ryze účelové
a neopodstatněné, neboť jsou obsaženy pouze v ústavní stížnosti
a stěžovatelka v průběhu odvolacího řízení výši ceny i závěry
znaleckého posudku nijak nezpochybňovala, a nevyužila ani svého
práva k tomu, aby navrhla vypracování revizního znaleckého
posudku. Nevyužití procesních práv, které jí přiznává zákon,
v průběhu řízení před obecnými soudy proto nyní stěžovatelka
nemůže zhojovat cestou ústavní stížnosti. Ze všech těchto důvodů
navrhuje vedl. účastník zamítnutí stížnosti.
Ze spisu okresního soudu se podává, že kupní smlouva na
předmětné nemovitosti ze dne 2. 10. 1956 byla uzavřena mezi L. T.
a Investiční bankou v Praze, za sjednanou kupní cenu 243.425,-
Kčs. Sjednaná kupní cena byla tvořena knihovně registrovanými
dluhy, pohledávkami státní spořitelny v zůstatku 171.370,- Kčs
a pohledávkou téže spořitelny v zůstatku 48.050,- Kčs. Součástí
kupní ceny byla rovněž protihodnota za služebnost na nemovitosti
vyplacená R. M. ve výši 15.000,- Kčs. Kupní smlouva byla uzavřena
s podmínkou následného schválení Ministerstvem financí
a Ministerstvem místního hospodářství. Obě tato rezortní
ministerstva souhlas s realizací koupě předmětných nemovitostí
udělila před jejím podpisem, a to dne 29. 9. 1956 s tím, že
Ministerstvo místního hospodářství povoluje výjimku z §3 vládního
nařízení č. 175/1939 Sb. pouze tehdy, jestliže kupujícím bude
investiční banka a reprodukční cena nemovitostí bude vyšší než
kupní cena, kterou budou krýt knihovní břemena, včetně
služebnosti, jimiž byla nemovitost zatížena. Ministerstvo financí
vyslovilo souhlas s navrhovaným prodejem podle ustanovení §3
odst. 3 písm. c) [správně zřejmě §3 odst. 3 bod 3 písm. c)] vyhl.
č. 82/1954 Ú. l. s tím, aby investiční banka koupila dům za
podmínek již uvedených ve výnose Ministerstva místního
hospodářství a za částku 15.000,- Kčs, kterou bude oceněna
služebnost váznoucí na nemovitosti.
Ze spisu prvostupňového soudu se dále zjišťuje, že
stěžovatelka emigrovala v květnu 1949 do Austrálie, do
Československa přijela pouze jedenkrát v r. 1965. O finančních
poměrech své matky nic nevěděla a nevěděla ani nic o finančních
půjčkách poskytnutých na rekonstrukci domu. O prodeji nemovitostí
se dozvěděla až od svého právního zástupce po zahájení soudního
řízení. Usnesením okresního soudu byl v otázce nápadně nevýhodných
podmínek, vzhledem k tehdy sjednané kupní ceně, stanoven soudní
znalec J. E., z jehož znaleckého posudku vypracovaného v cenách
k 2. 10. 1956 vyplývá, že hodnota nemovitostí byla nižší o 14,8%
s ohledem na ceny maximální. Znalec vycházel z nařízení vlády č.
175/1939 Sb., které obsahuje tzv. stopceny k datu 20. 6. 1939
a rovněž z cen nově zabudovaných materiálů po rekonstrukci domu
ukončené v r. 1947. Znalec konstatoval, že dům č. p. 722 byl
obnoven a rekonstruován převážně na kanceláře v období od července
1946 do července 1947. Přestavbou v tomto období byl změněn
stavebně technický charakter domu na administrativní prostory.
Z rozsudku Okresního soudu Plzeň-město ze dne 10. 7. 1997, č.
j. 11 C 14/96-102, se zjišťuje, že pod bodem 1. výroku bylo
rozhodnuto tak, že návrh na uložení povinnosti vedl. účastníka
uzavřít dohodu se stěžovatelkou o vydání předmětných nemovitostí
se zamítá.
Soud prvého stupně vycházel ze skutečnosti, že výše označené
nemovitosti byly jako židovský majetek za války arizovány, po
zrušení národní správy v r, 1946 však byly vráceny původním
majitelům. K podmínkám tísně a nápadně nevýhodných podmínek tento
soud uvedl, že stěžovatelka žádným způsobem neprokázala, že by se
její matka nacházela v době prodeje v situaci, která by pro ni
znamenala tíseň, neboť o jejích poměrech nic nevěděla. Zjištěný
cenový rozdíl v rozsahu 1/6 kupní ceny neodpovídá pojmu nápadně
nevýhodné podmínky za situace, kdy původní vlastnice o své vůli na
sebe vzala velký závazek v podobě úvěrů, které později nebyla
schopna uhradit.
Stěžovatelka v podané ústavní stížnosti tvrdí, že jí nebyla
poskytnuta dostatečná soudní ochrana v případě, že oba obecné
soudy dovodily neexistenci podmínky ve smyslu ustanovení §6 odst.
1 písm. g) zák. č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, tj.
nápadně nevýhodných podmínek při prodeji domu č. p. 722 v Plzni.
Konkrétními skutečnostmi jsou pak podle jejího názoru neexistující
právní a politické poměry, které v době realizace prodeje (v r.
1956) by umožňovaly vlastníku nemovitosti prodat svůj majetek za
skutečnou tržní cenu, a to tomu kupujícímu, který by nabídl
nejvýhodnější podmínky. Tato situace je však obecného charakteru,
neboť, jak již Ústavní soud v řadě svých judikátů uvedl, všechny
tehdy uzavírané kupní smlouvy byly z hlediska dnešní cenové
hladiny nápadně neekvivalentní a tudíž nápadně nevýhodné. Nápadnou
nevýhodnost je však třeba prokázat vůči jiným, tehdy uzavíraným
kupním smlouvám adekvátního charakteru. Stěžovatelka se však
v otázce prokazování konkrétních nápadně nevýhodných podmínek
dostala evidentně do důkazní nouze, neboť jak sama uvedla, není
důležité, zda kupní cena byla nižší o 14,8 % oproti znaleckému
posudku vypracovanému znalcem v průběhu řízení prvého stupně, ale
skutečnost, že matka stěžovatelky nemohla realizovat prodej
nemovitosti v podmínkách tržního mechanismu a právní i politické
demokracie. K těmto námitkám je třeba uvést, že tržní ceny
nemovitostí, ve vztahu nabídky a poptávky v jejich absolutní formě
neexistují ani dnes, když stát musí jako i v řadě jiných zemí
zajistit rovnoprávnost a spravedlnost při zdanění a zpoplatnění
převodů a přechodů nemovitostí vytvořením systému oceňování
nemovitostí. I v demokratické společnosti jsou respektovány tyto
hranice cen, neboť se musí předcházet případům, kdy se prodej
uskutečňuje za ceny nepřiměřené ať již směrem dolů či nahoru.
V této souvislosti je nutné zdůraznit, že pojmy mnohdy se
zaměňující, totiž tržní cena (cena uskutečněná skutečným prodejem)
není totožná s tržní hodnotou nemovitosti, která je i podle
současných světových trendů považována za ukazatel stabilní
a podstatný.
Stěžovatelka zaměňuje pod pojmem reprodukční cena cenu tržní
a dovozuje, že i v době prodeje mohla být takováto nemovitost
prodána za reprodukční cenu. Toto tvrzení však neodpovídá
skutečnosti, neboť reprodukční cena (Jiří Kokoška : Oceňování
nemovitostí, díl I. a II. podle zák. č. 151/1997 Sb. a vyhl. MFČR
č. 279/1997 Sb.) je považována za cenu, za kterou by bylo možno
stavbu pořídit v době jejího ocenění ( tj. výstavbou nikoli koupí)
bez ohledu na to, ve kterém období tato stavba skutečně vznikla.
V souladu s ustálenou judikaturou Ústavního soudu je nutné
pod pojmem nápadně nevýhodné podmínky u kupních smluv posuzovat
nejen soulad kupní ceny s tehdy platnými právními předpisy, ale
i skutečnost, zda při realizaci kupní smlouvy nebyly smluvní
strany nuceny přistoupit na neekvivalentní plnění z kupní smlouvy
vyplývající, t. j. zda smluvní strana kupní smlouvy získala
protihodnotu takového charakteru, která odpovídala prodávaným
nemovitostem. V daném případě matka stěžovatelky při prodeji
nájemního domu a pozemků získala při realizaci prodeje pouze kupní
cenu rovnající se výši pohledávky, vynaložené ke zhodnocení
a rekonstrukci předmětných nemovitostí a částku 15.000,- Kčs, jež
tvořila hodnotu služebnosti váznoucí na nemovitosti.
Za této situace je nutné konstatovat (viz nález sp. zn. I. ÚS
65/96), že byla porušena zcela evidentně ekvivalentnost vzájemných
smluvních plnění, neboť stěžovatelka v protihodnotě za prodávané
nemovitosti získala pouze hodnotu odpovídající výši dlužné
pohledávky.
Ústavní soud je proto nucen rozsudky obou obecných soudů
zrušit, neboť jak soud prvého, tak soud druhého stupně, nevěnoval
dostatečnou pozornost i jiné stránce výkladu pojmu nápadně
nevýhodné podmínky, než jak učinil ve vztahu ke zkoumání dodržení
tehdy platných cenových předpisů. Za této situace došlo
k porušení práva stěžovatelky na soudní ochranu, zakotvenou v čl.
36 odst. 1 Listiny a z tohoto pohledu je nutno ústavní stížnosti
jako důvodné zcela vyhovět. [ §82 odst. 1, odst. 3 písm. a)
zákona č. 182/1993 Sb.].
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 26. října 1999