ECLI:CZ:US:2000:2.US.305.99
sp. zn. II. ÚS 305/99
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě, ve věci ústavní stížnosti E. V., proti rozsudku Nejvyššího soudu ČR, č.j. 23 Cdo 2639/98-62, ze dne 18. 3. 1999, v bodu II, ve spojení s rozsudkem Krajského soudu v Brně, č.j. 20 Co 443/93-33, ze dne 25. 1. 1994, za účasti Nejvyššího soudu České republiky a Krajského soudu v Brně, jako účastníků řízení, a 1) T., s.p., a města U. H., jako vedlejších účastníků řízení, takto:
I.
Rozsudek Nejvyššího soudu ČR, č.j. 23 Cdo 2639/98-62, ze dne
18. 3. 1999 v bodu II, v části, ve které se zamítá dovolání proti
rozsudku Krajského soudu v Brně, č.j. 20 Co 443/93-33, ze dne 25.
1. 1994, pokud jím byl potvrzen rozsudek Okresního soudu Uherském
Hradišti ze dne 2. 4. 1993, č. j. 6 C 102/92-19, v zamítavé části,
ohledně vydání pozemků č. 709, 715 a 716 v k.ú. Uh. Hradiště, se
zrušuje. Ve stejném rozsahu se zrušují rozsudek Krajského soudu
v Brně, č.j. 20 Co 443/93-33, ze dne 25. 1. 1994, pokud jím byl
potvrzen rozsudek Okresního soudu Uherském Hradišti ze dne 2. 4.
1993, č. j. 6 C 102/92-19, a rozsudek Okresního soudu Uherském
Hradišti ze dne 2. 4. 1993, č. j. 6 C 102/92-19.
II.
Ve zbývající části se návrh zamítá.
Odůvodnění:
Stěžovatelé podali dne 16. 6. 1999 ústavní stížnost, která
byla osobně doručena Ústavnímu soudu dne 21. 6. 1999. Ústavní
stížnost směřovala proti bodu II rozsudku Nejvyššího soudu ČR
,č.j. 23 Cdo 2639/98-62, ze dne 18. 3. 1999. Tímto rozsudkem byl
v bodu I rubrikovaný rozsudek Krajského soudu v Brně zrušen
z důvodu nedostatečně vymezeného předmětu řízení a věc byla ve
vymezeném rozsahu vrácena Okresnímu soudu v Uherském Hradišti
k dalšímu řízení. V bodu II bylo zamítnuto dovolání stěžovatelů
proti rozsudku Krajského soudu v Brně, pokud jím byl potvrzen
rozsudek Okresního soudu v Uherském Hradišti ze dne 2. 4. 1993, č.
j. 6 C 102/92-19, v zamítavé části, ohledně vydání pozemků č.
454/1, 454/2, 712/2, 713/2, 676, 528, 712/1, 709, 710, 715, 716
v k.ú. Uherské Hradiště, resp. o uzavření dohody o vydání těchto
nemovitostí směřující vůči 1) vedlejšímu účastníkovi a ohledně
pozemku č. 957 v k.ú. U. H. směřující vůči 2) vedlejšímu
účastníkovi. Tuto část rozsudku dovolacího spolu s rozsudkem
Krajského soudu v Brně stěžovatelé napadají ústavní stížností
a tvrdí, že tím bylo zasaženo do jejich základních práv
zakotvených v čl. 11 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listina").
Z ústavní stížnosti a z vyžádaného soudního spisu, sp. zn.
6 C 102/92, který je veden u Okresního soudu v Uherském Hradišti,
vyplývají tyto skutkové a právní okolnosti případu. Návrhem
u uvedeného okresního soudu ze dne 31. 3. 1992 se stěžovatelé
domáhali ve vztahu k vedlejším účastníkům vydání blíže
specifikovaných nemovitostí a uzavření dohody o jejich vydání
podle zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích,
v tehdy platném znění. Spolu se svou matkou (která v průběhu
řízení zemřela a jejíž jsou oba dědici) dovozovali, že jsou dědici
po svém otci V. F., který byl opět dědicem po původních
vlastnících manželech M., kteří byli přinuceni v době nesvobody
továrnu na nábytek prodat "treuhanderovi" T. F. a v roce 1943
zahynuli stejně jako ostatní rodinní příslušníci v koncentračních
táborech. Jejich dědici se stali každý id. Polovinou R. J. a otec
stěžovatelů V. F. Tito zdědili v tomto poměru pozemky č. 709, 715
a 716. K dalšímu projednání pozůstalosti nedošlo, neboť v době
probíhajícího restitučního řízení došlo ke znárodnění nemovitostí
patřících do pozůstalosti a řízení bylo v lednu 1950 zastaveno.
Stěžovatelé opírali svůj nárok o §6 odst. 1 písm. k), dále
o §2 odst. 1 písm. c) a §2 odst. 2 písm. b) zákona
o mimosoudních rehabilitacích.
Okresní soud v Uherském Hradišti jejich žalobu zamítl s tím,
že nemohou být oprávněnými osobami, neboť jejich právní předchůdce
V. F. požadované věci nikdy nevlastnil. Pozemky č. 709, 715
a 716, které mu byly v rozsahu id. 1/2 odevzdány, byly znárodněny
spolu s majetkem bývalé továrny T. F., neboť sloužily provozu této
firmy. Ke znárodnění podle tohoto soudu došlo podle dekretu
prezidenta republiky č. 100/1945 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, dnem 1. 1. 1948, tj. před rozhodným obdobím. V případě
stěžovatele P. F. navíc soud konstatoval, že vůči žalovaným
vedlejším účastníkům neuplatnil výzvu k vydání, je pochybné jeho
státní občanství a k trvalému pobytu se přihlásil formálně až době
probíhajícího řízení o vydání nemovitostí (č.l. 21 soudního
spisu).
Krajský soud v Brně odvolání stěžovatelů zamítl rozsudkem,
č.j. 20 Co 443/93-33, ze dne 25. 1. 1994 a vyslovil současně
přípustnost dovolání. Potvrdil stanovisko o znárodnění ke dni 1.
1. 1948. Podle jeho názoru by ale žaloba nebyla důvodná ani
v případě přechodu nemovitostí na stát v rozhodném období, neboť
věci v té době patřily osobě, se kterou nebyli stěžovatelé
v žádném příbuzenském poměru. Znárodněn byl majetek T. F.
a nemohla proto obstát jejich námitka, že v případě dokončení
restitučního řízení se mohl V. F. stát vlastníkem tohoto majetku.
Odvolací soud též potvrdil stanovisko okresního soudu, že
stěžovatel P. F. nesplňoval podmínky §3 odst. 1 zákona
o mimosoudních rehabilitacích. Pokud jde o pozemek č. 957, dospěl
Krajský soud v Brně k závěru, že výzva nebyla 2) vedlejšímu
účastníku jednak doručena, neboť byla adresována Městskému úřadu
U. H., jednak byla doručena až po lhůtě stanovené v §5 odst. 2
zákona o mimosoudních rehabilitacích, navíc mělo jít o pozemek, na
kterém byly po převzetí státem postaveny obytné domy, takže by
vydání bránil §8 odst. 3 cit. zákona.
Stěžovatelé využili možnost připuštění dovolání. O něm
rozhodl Nejvyšší soud, který se stal od 1. 1. 1996 dovolacím
soudem i pro nedokončená řízení o dovolání před vrchními soudy.
Bod II svého rozsudku odůvodnil především z hlediska rozhodného
právního stavu, posouzení splnění podmínky přechodu majetku před
rozhodným obdobím, oprávněnosti stěžovatelů.
Odvolacím soudem bylo rozhodnuto dne 25. 1. 1994, kdy zákon
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích platil ve znění
zákonů č. 264/1992, č. 267/1992 a č. 133/1993 Sb. a dovolací soud
proto nemohl ve smyslu judikatury (např. rozsudek VS v Praze, sp.
zn. 7 Cdo 81/93, Sbírka soudních rozhodnutí a stanovisek, roč.
1997, rozhodnutí pod č. 5 - "dovolací soud - při posuzování věcné
správnosti napadeného pravomocného rozsudku - nemůže přihlížet ke
změnám, které v hmotněprávní úpravě nastaly po rozhodnutí
odvolacího soudu, i kdyby to povaha uplatněného nároku
a ustanovení pozdějšího předpisu umožňovaly").
Dovolací soud došel po obsáhlém rozboru (č.l. 64-65)
k závěru, že není správný názor odvolacího soudu o tom, že sporné
věci přešly na stát již dnem 1. 1. 1948, neboť původní vlastník až
do vydání zákona č. 114/1948 Sb. používal do jeho vydání dne 28.
4. 1948 všech atributů vlastnického práva a retroaktivita zákona
by znamenala rozpor s právem vlastnit coby obecně uznávaným
lidským právem.
Pokud jde o závěr odvolacího soudu, že stěžovatelé nejsou
oprávněnými osobami, dospěl dovolací soud k těmto závěrům.
Vyhláškou ministra průmyslu č. 1254 ze dne 27. 6. 1948 Ú.l. byl
znárodněn zestátněním podnik T. F., továrna na nábytek, pila,.
Rozsah znárodnění byl stanoven výměrem ministra spotřebního
průmyslu ze dne 15. 12. 1960, č.j. O11-726/59. Pokud jde o pozemky
č. 454/1, 454/2, 712/2, 713/2, 676, 528, ((713/1 neuveden v bodu
II)) a 712/1, byl jejich původním vlastníkem S. M., který je dne
8. 10. 1941 převedl na T. F. Původními vlastníky pozemku č. 710
byli H. a Ž. M-novi, z nichž přešlo vlastnické právo smlouvou ze
dne 8. 10. 1941 rovněž na T. F. Původní vlastnice pozemků č. 709,
715, 716 byla E. M. Všichni čtyři byli Židé a zemřeli během 2.
světové války v koncentračních táborech. Ke dni přechodu na stát
znárodněním 28. 4. 1948 nebyla žádná z nemovitostí, tvořících
majetkovou podstatu znárodněného podniku T. F., ve vlastnictví
stěžovatelů nebo jejich zemřelé matky, ani jejich právního
předchůdce V. F., přičemž:
-pozemky č. 454/1, 454/2, 712/2, 713/2, 676, 528, 713/1
(neuveden v bodu II rozsudku), 712/1 a 710 přešly na stát
jako majetek T. F. Podle skutkových zjištění okresního
a krajského soudu nedošlo k jejich restituci podle zákona č.
128/1946 Sb., o neplatnosti některých majetkově-právních
jednání z doby nesvobody a o nárocích z této neplatnosti
a z jiných zásahů do majetku vzcházejících. Podle názoru
dovolacího soudu samotnou deklarací neplatnosti některých
majetkově-právních jednání z doby nesvobody k obnově
vlastnického práva nedošlo. Dovolací soud v této souvislosti
poukázal na nález Nejvyššího správního soudu ze dne 9. 4.
1947 (Boh. A 1592), podle něhož převod provedený po 29. 9.
1938 se stává neplatným teprve judikátním výrokem soudu;
-pozemky č. 709, 715 a 716 přešly na stát z pozůstalosti po
E. M., jejímž zákonným dědicem byl z id. Polovině otec
stěžovatelů V. F. Podle režimu nabývání dědictví podle tehdy
platného obecného občanského zákoníku (§797 a §811) tzv.
sporného patentu (patent č. 208/1854 ř.z.) se stal dědic
vlastníkem teprve na základě odevzdací listiny soudu, která
byla titulem vlastnického práva. Dovolací soud tak v obsáhlém
odůvodnění (č.l. 66 soudního spisu) dospěl k závěru, že
odnětí těchto pozemků z tzv. ležící pozůstalosti nebylo
odnětím právnické osobě, nýbrž že je nutné dovodit, že za takto:
postiženou osobu nutno považovat zůstavitele.
Na tomto základě došel dovolací soud k závěru, že stěžovatele
nelze mít za tzv. původní, ani z odvozené oprávněné osoby podle
§3 odst. 1 a 2 zákona o mimosoudních rehabilitacích. Dále
konstatoval, že s ohledem na úmrtí matky stěžovatelů M. F. se
vůbec nebylo třeba zabývat závěry obou soudů o tom, že stěžovatel
P. F. sám nepodal výzvu k vydání nemovitostí a splněním podmínky
státního občanství k 1. 4. 1991, neboť vstoupil do jejích práv
z titulu právního nástupnictví založeného děděním. Protože závěry
odvolacího soudu byly založeny na dvou na sobě nezávislých
důvodech, stačí když obstojí důvod druhý. Proto dovolání zamítl.
Rozsudek o dovolání v bodu II jako poslední prostředek, který
jim k ochraně jejich práva poskytuje zákon, napadli stěžovatelé
ústavní stížností. Jejich výtky lze shrnout do těchto základní
bodů:
1) obecné soudy nerespektovaly jejich právo vlastnit majetek
a stejný zákonný obsah a ochranu vlastnického práva
a zaručené dědění podle čl. 11 Listiny. Nerespektovaly
jejich námitky ohledně restitučního řízení, které bylo
ohledně předmětných pozemků zahájeno usnesením Okresního
soudu v Uherském Hradišti dne 20. 5. 1947 a protiprávně
ukončeno usnesením téhož soudu dne 13. 1. 1950.
K zastavení restitučního řízení došlo z důvodu znárodnění
nemovitostí. Právě z tohoto důvodu bylo znárodnění
provedeno nezákonně a mělo přímý dopad na nepochybnou
negaci dědického řízení po původních vlastnících. Toto
řízení bylo vedeno u Okresního soudu v Uherském Brodě pod
sp. zn. D 388/46 a podle odevzdací listiny ze dne 16. 5.
1949 byly pozemky č. 709, 715 a 716 odevzdány z id.
poloviny i jejich otci V. F. jako dědictví po E. M.
Stěžovatelé chápou, že se obecné soudy vyhýbají řešení
citlivé a precedenční záležitosti, nicméně od samého
počátku na tyto skutečnosti upozorňují,
2) novela zákona o mimosoudních rehabilitacích provedená
zákonem č. 116/1994 Sb. reaguje na nedostatky původního
znění. Stěžovatelé souhlasí s výkladem uplatňování
dědických práv podle obecného občanského zákoníku, jak jej
provedl Nejvyšší soud ve svém rozsudku. Přesto tento
výklad neřeší konkrétní problematiku možného přechodu
vlastnických práv z původních vlastníků na jejich otce
s ohledem na zahájená restituční řízení a dokončené
dědické řízení.
Ústavní soud si vyžádal spisový materiál a vyjádření
účastníků a vedlejších účastníků řízení. Za Nejvyšší soud ČR se
vyjádřila předsedkyně senátu JUDr. I. Z., která odkázala na
písemné odůvodnění rozsudku dovolacího soudu a dále zdůraznila, že
v dovolacím řízení platí, že při posuzování věcné správnosti
pravomocného rozsudku odvolacího soudu nemůže dovolací soud
přihlížet ke změnám v hmotněprávní úpravě, které nastaly po
rozhodnutí odvolacího soudu. Navrhla zamítnutí ústavní stížnosti
jako nedůvodné. Předsedkyně senátu Krajského soudu v Brně pouze
odkázala na odůvodnění rozsudku. 2) vedlejší účastník poukázal na
to, že rozsudek odvolacího soudu nejde napadnout pro uplynutí 60
denní lhůty. Rozsudek dovolacího soudu nelze napadnout pro
nepřípustnost návrhu, protože řízení dosud nebylo zčásti
pravomocně skončeno. Pro případ meritorního projednání navrhl
zamítnutí stížnosti, když se ztotožnil se závěry obecných soudů
o tom, že stěžovatelé nejsou oprávněnými osobami a tím ani aktivně
legitimováni a navrhl ústavní stížnost zcela zamítnout. 1)
vedlejšímu účastníku se nepodařilo návrh doručit.
Ústavní soud nejdříve přezkoumal formální náležitosti ústavní
stížnosti. Ústavní stížnost byla podána včas, stěžovatelé byli
řádně zastoupeni a vyčerpali všechny prostředky, které jim zákon
k ochraně jejich práv poskytuje včetně dovolání. Ústavní stížnost
proto byla shledána přípustnou. Stěžovatelé byli oprávnění
k jejímu podání, neboť ani tato námitka 2) vedlejšího účastníka
nebyla na místě, s ohledem na vymezení aktivní legitimace k podání
ústavní stížnosti v §72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů.
Věc byla Ústavním soudem posouzena z hlediska její
opodstatněnosti. Opodstatněností ústavní stížnosti je přitom
v řízení před Ústavním soudem rozumět to, že rozhodnutí, které je
stížností napadeno, porušilo základní práva a svobody stěžovatelů.
Přezkoumáním skutkového stavu, předložených listinných důkazů
a posouzením právního stavu, došel Ústavní soud k závěru, že
ústavní stížnost je neopodstatněná, pokud jde o otázku
nedokončeného restitučního řízení podle zákona č. 128/1946 Sb. ve
vztahu k pozemkům č. 454/1, 454/2, 712/2, 713/2, 676, 528,
((713/1 neuveden v bodu II)), 712/1 a 710, neboť stěžovatelům se
nepodařilo prokázat porušení jejich ústavně zaručených základních
práv a svobod podle čl. 11 Listiny. Pokud jde o restituční nárok
k pozemkům č. 709, 715 a 716, které byly předmětem dokončeného
dědického řízení, došel Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost
je opodstatněná.
Problematiku je třeba rozdělit na dvě skupiny otázek. Prvou
je otázka nedokončeného restitučního řízení a druhou je otázka
dokončeného dědického řízení. K tomu je třeba uvést:
ad 1a)
Pokud jde o tvrzený zásah do vlastnických práv stěžovatelů,
je třeba uvést, že pro restituční věci zaujímá Ústavní soud ve své
ustálené judikatuře právní názor, podle kterého je ustanoveními
čl. 11 Listiny chráněno vlastnické právo již konstituované, a tedy
již existující, a nikoli pouze tvrzený nárok na ně (nález III. ÚS
23/93, Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu ČR, sv. 1, nález
č. 5). Ten, kdo se teprve účastní řízení, jehož výsledkem má být
nabytí vlastnictví, proto není těmito ustanoveními chráněn, jsou
chráněna pouze jeho práva v takovém procesu nárok na konstituování
vlastnictví uplatňovat.
Rovněž čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně
lidských práv a svobod zakotvuje právo pokojně užívat majetek,
který již je ve vlastnictví, nikoli právo nějaký majetek nabýt,
aniž jsou splněny k tomu zákonem stanovené podmínky. V době vedení
sporu byli vlastníkem předmětného majetku vedlejší účastníci a ani
navrhovatelé, ani obecné soudy to nezpochybňovali. Uvedená
ustanovení proto v tomto sporu chránila vlastnická práva
vedlejšího účastníka, který měl právo na tuto ochranu s tím, že
může být svého vlastnictví zbaven pouze zákonem stanoveným
způsobem a ústavně konformním způsobem.
Soudci jsou při svém rozhodování vázáni v souladu s čl. 95
odst. 1 Ústavy ČR zákonem. Krajský soud mohl věc posoudit podle
právního stavu ke dni svého rozhodnutí dne 24. 1. 1994, tj.
zejména před přijetím zákona č. 116/1994 Sb., který nabyl
účinnosti dne 1. 7. 1994. Rovněž v tomto ohledu neshledal Ústavní
soud v postupu dovolacího soudu zásah do ústavně zaručených práv
stěžovatelů, kteří ani tuto okolnost přímo nenamítají, byť
argumentují novelami zákona o mimosoudních rehabilitacích, které
byly přijaty již po vydání rozsudku odvolacího soudu, který byl
předmětem dovolacího řízení.
Zákon o mimosoudních rehabilitacích jako základní předpoklad
restituce majetku stanoví to, že tento majetek přešel na stát nebo
jiné právnické osoby v době od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990. Orgány
veřejné moci proto při rozhodování o právech stěžovatelů
nevybočily z ústavního rámce daného čl. 36 odst. 1 Listiny. Tato
situace by mohla nastat v případě, že by v době rozhodování
krajského soudu platilo ustanovení, které do zákona č. 87/1991
Sb., o mimosoudních rehabilitacích, vložil zákon č. 116/1994 Sb.
a které stanoví, že "oprávněnou osobou je též fyzická osoba, která
splňuje podmínky stanovené v odstavci 1 a která v den přechodu
věci na stát podle §6 měla na ni nárok podle dekretu prezidenta
republiky č. 5/1945 Sb., o neplatnosti některých
majetkově-právních jednání z doby nesvobody a o národní správě
majetkových hodnot Němců, Maďarů, zrádců a kolaborantů a některých
organizací a ústavů, nebo podle zákona č. 128/1946 Sb.,
o neplatnosti některých majetkově-právních jednání z doby
nesvobody a o nárocích z této neplatnosti a z jiných zásahů do
majetku vzcházejících, pokud k převodu nebo přechodu vlastnického
práva prohlášeným za neplatné podle těchto zvláštních předpisů
došlo z důvodu rasové perzekuce a tento nárok nebyl po 25. únoru
1948 uspokojen z důvodů uvedených v §2 odst. 1 písm. c) zákona."
Zde Ústavní soud připomíná, že ústavností tohoto předpisu se již
zabýval v usnesení Pl. 16/94 (Sbírka nálezů a usnesení Ústavního
soudu ČR, sv. 2, usn. č. 14) a dále ve vztahu k čl. II bodu 2
zákona č. 116/1994 Sb. v zamítavém nálezu č. 281/1998 Sb.
V daném případě okresní i krajský soud rozhodovaly za
situace, kdy toto ustanovení nebylo součástí platného právního
řádu, a tudíž k němu nemohly přihlédnout. Jen pro úplnost se
dodává, že uvedené řešení, provedené novelou č. 116/1994 Sb. bylo
zákonodárcem zvoleno právě proto, že došel k závěru, že obecné
soudy neměly dostatečné nástroje pro řešení restitučních nároků
osob fyzických osob poškozených již za války, které nikdy
neztratily československé státní občanství a které byly podle
dosud platné právní úpravy vyloučeny z procesu restitucí z důvodů
uvedených v obecné části důvodové zprávy. Soudní praxe,
vycházející z litery a nikoliv z ducha zákona, který má napravovat
křivdy spáchané na občanech v době nesvobody, neměla nástroj na
rušení pravoplatných rozsudků vynesených po únoru 1948.
Pro takové případy se nově definovaným oprávněným osobám
otevřela v Čl. II zákona č. 116/1994 Sb. lhůta pro uplatnění
jejich nároků, založených cit. zákonem v Čl. I. Tyto nároky mohly
oprávněné osoby uplatnit do šesti měsíců od účinnosti tohoto
zákona, přičemž lhůta 30 dní uvedená v §5 odst. 3 zákona
o mimosoudních rehabilitacích, počala běžet ode dne uplatnění
návrhu.
Není věcí tohoto řízení posuzovat, zda tuto možnost
stěžovatelé využili či nikoli (ze soudního spisu č.l. 44 plyne, že
si podali žádost o vydání majetku v rozsahu podle novel č.
115/1994 a č. 116/1994 Sb.). Dovolací soud přezkoumával pravomocné
rozhodnutí odvolacího soudu. Obdobně Ústavní soud přezkoumává
v rámci řízení o ústavní stížnosti pravomocné rozhodnutí
dovolacího soudu vzhledem k právnímu stavu, kdy toto rozhodnutí
vydal. Tento právní stav umožňoval přezkoumat rozhodnutí
odvolacího soudu ke dni 25. 1. 1994.
Z tohoto důvodu v této části byla ústavní stížnost zamítnuta
jako věcně neopodstatněná, neboť navrhovatelé v řízení před
obecnými soudy nevystupovali jako vlastníci, nýbrž uplatňovali
jiná než vlastnická práva.
ad 1b)
Ústavní soud je ve smyslu své již ustálené judikatury vázán
petitem návrhu na zahájení řízení a sám jej nemůže měnit. Není
však vázán odůvodněním ústavní stížnosti. Proto není v rozporu
s jejím posláním, když je napadené rozhodnutí orgánu veřejné moci
přezkoumáno i z jiných hledisek. V tomto směru je třeba uvést, že
stěžovatelé nenamítli, že výměr Ministerstva spotřebního průmyslu
č.j. 011-726/59, kterým se stanovil rozsah znárodnění, nebyl vydán
v souladu s předpisy o znárodnění. Předpoklad souladu s předpisy
o znárodnění, ze kterého vyšly obecné soudy, se v řízení před
Ústavním soudem ukázal jako nepřesný ve vztahu k právním
požadavkům na vyhotovení výměru ze dne 15. 12. 1960, který nebyl
podepsán ministrem, nýbrž evidentně někým (podpis nečitelný) za
ministryni spotřebního průmyslu, kterou v té době byla B.
M.-D. Ústavní soud zde poukazuje na právní názor,
který zaujal v nálezu, sp. zn. III. ÚS 114/93 (Sbírka nálezů
a usnesení Ústavního soudu ČR, sv. 1, č. 23),
a sp. zn. IV. ÚS 259/95 (sv. 5, nález č. 27), a ze kterého plyne,
že v rubrikované věci znárodňovací proces firmy T. F. byl dovršen
v rozporu s tehdy platnými předpisy, když řečený výměr nebyl
podepsán ministryní, která za tento akt nesla ústavní a politickou
odpovědnost a přitom byla zcela vyloučena působnost předpisů
o správním řízení (nař. vlády č. 8/1928 Sb.), jak plynulo
z ustanovení §4 odst. 7 dekretu č. 100/1945 Sb., ve spojení s §8 zákona č. 114/1948 Sb.
Tuto námitku sice navrhovatelé neuplatnili v řízení před
obecnými soudy, nýbrž až dodatečně v řízení před Ústavním soudem,
nicméně soudům byl řečený výměr ze 14. 3. 1950 k dispozici v rámci
předloženého důkazního materiálu, který soudy musí hodnotit podle
pravidel stanovených v ustanovení §120 a §132 o.s.ř. Přesto
došel Ústavní soud k závěru, že v dané věci tato okolnost nemohla
mít na výsledek řízení vliv, neboť bylo rozhodováno o znárodnění
majetku někoho jiného než stěžovatelů. Teprve nový právní stav,
založený zákonem č. 116/1994 Sb., umožnil v nově otevřených
lhůtách uplatnit restituční nároky nově vytvořené kategorii
oprávněných, tj. osobám, pokud na věc měly nárok podle dekretu
prezidenta republiky č. 5/1945 Sb., o neplatnosti některých
majetkově-právních jednání z doby nesvobody a o národní správě
majetkových hodnot Němců, Maďarů, zrádců a kolaborantů a některých
organizací a ústavů, nebo podle zákona č. 128/1946 Sb.,
o neplatnosti některých majetkově-právních jednání z doby
nesvobody a o nárocích z této neplatnosti a z jiných zásahů do
majetku vzcházejících, pokud k převodu nebo přechodu vlastnického
práva prohlášeným za neplatné podle těchto zvláštních předpisů
došlo z důvodu rasové perzekuce a tento nárok nebyl po 25. únoru
1948 uspokojen z důvodů uvedených v §2 odst. 1 písm. c) zákona.
Není posláním Ústavního soudu, aby se touto otázkou mohl
zabývat, neboť nebyla předmětem soudního řízení v přezkoumávaném
rozsahu a době.
Obdobně nebyla posuzována otázka řešená v odůvodnění rozsudku
Krajského soudu v Brně ohledně doručení výzvy k vydání pozemku č.
957 Městskému úřadu U. H., a nikoli městu U. H., a to s ohledem na
námitku nesplnění podmínek podle §5 odst. 2 a §8 odst. 3 zákona
o mimosoudních rehabilitacích.
ad 2)
Závěry soudů v části týkající se posouzení oprávněnosti
restitučních nároků na vydání pozemků č. 709, 715 a 716 jsou
v evidentním rozporu s výše citovanou odevzdávací listinou
Okresního soudu v Uherském Brodě, sp. zn. D 388/46, kterou byla
odevzdána pozůstalost po E. M., roz. J. z id. poloviny V. F.
a z id. poloviny R. J., jejichž přihláška byla soudem přijata.
Tímto usnesením bylo dědické řízení ukončené a vysloveno, že podle
výsledků projednání lze povolit zápis v pozemkové knize k pozemkům
č. 709, 715 a 716. Nejvyšší soud sice obsáhle rozebral podstatu
dědického řízení do roku 1950, vyložil, co se rozumí právním
posouzením případu, avšak v této části z toho nevyvodil patřičné
závěry a neposkytnul ochranu právu stěžovatelů. Tyto pozemky sice
byly znárodněny spolu se zbývající majetkovou podstatou, avšak
nikoli jako majetek firmy T. F., byť se tak výměrem z 15. 12.
1960 stalo, nýbrž jako majetek právního předchůdce stěžovatelů.
Stěžovatelé výslovně uvedli, že jako restituční titul uplatňují
i §6 odst. 1 písm. k) tehdy platného znění zákona o mimosoudních
rehabilitacích. Podle tohoto ustanovení je restitučním titulem
i znárodnění vykonané v rozporu s tehdy platnými zákonnými
předpisy.
Rozporem s právními předpisy je přitom rozumět jednak to, že
vymezení rozsahu znárodnění zestátněním nebylo podepsáno
ministryní (viz výše) a dále to, že znárodněno bylo něco T. F. (ve
skutečnosti majetek v národní správě), ačkoli to podle platné
odevzdací listiny D 388/46 z 16. 5. 1949 náleželo v důsledku její
konstitutivní povahy právnímu předchůdci. Tento rozpor ve svém
rozhodnutí, s ohledem na rozbor konstitutivní i deklaratorní
povahy odevzdávací listiny v dědickém řízení, Nejvyšší soud
dostatečně nevysvětlil a proto nesplnil své poslání z hlediska
požadavků čl. 36 odst. 1 Listiny a čl. 1 Ústavy ČR. Nevyložil též
svůj závěr, podle kterého pozemky č. 709, 715 a 716 přešly na stát
z pozůstalosti po E. M., ačkoli je jako důkaz v soudním spise
založen výměr Ministerstva spotřebního průmyslu, ve kterém se tyto
pozemky zahrnují v bodě I. 3 do rozsahu znárodnění bývalého
podniku T. F., továrna na nábytek, pila, U. H. podle stavu k 1.
1. 1948.
Není v kompetenci Ústavního soudu, aby tento rozpor řešil, je
však jeho úkolem na tento rozpor, pociťovaný i stěžovateli od
počátku soudního řízení jako zásah do jejich základních práv
včetně práva dědického, poukázat a požadovat od obecných soudů
jeho odstranění.
Tím došlo ve vztahu k uplatnění restitučních nároků
k pozemkům č. 709, 715 a 716 k porušení práva navrhovatelů na
soudní ochranu, když jim obecné soudy neumožnily domáhat se
"stanoveným způsobem" jejich práv, jak to plyne z čl. 36 odst. 1
Listiny a stanoveným způsobem o věci nerozhodly.
Proto Ústavní soud v této části návrhu vyhověl a rozhodl, jak
je ve výroku nálezu uvedeno [§82 odst. l, odst. 3 písm. a) zák.
č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů]. Protože Krajský
soud v Brně v této části potvrdil stanovisko Okresního soudu
v Uherském Hradišti, bylo nutno vyhovět ústavní stížnosti ve výše
vymezeném rozsahu a zrušit rozsudek Nejvyššího soudu ČR, č.j. 23
Cdo 2639/98-62, ze dne 18. 3. 1999 v bodu II, v části, ve které se
zamítá dovolání proti rozsudku Krajského soudu v Brně, č.j. 20 Co
443/93-33, ze dne 25. 1. 1994, pokud jím byl potvrzen rozsudek
Okresního soudu v Uherském Hradišti ze dne 2. 4. 1993, č. j. 6
C 102/92-19, v zamítavé části ohledně vydání pozemků č. 709, 715
a 716 v k.ú. U. H. Ve stejném rozsahu bylo nutno zrušit i rozsudek
Krajského soudu v Brně, č.j. 20 Co 443/93-33, ze dne 25. 1. 1994,
pokud jím byl potvrzen rozsudek Okresního soudu v Uherském
Hradišti ze dne 2. 4. 1993, č. j. 6 C 102/92-19, a ve stejném
rozsahu i rozsudek Okresního soudu v Uherském Hradišti ze dne 2.
4. 1993, č. j. 6 C 102/92-19.
Věc se v této části vrací do řízení v prvém stupni, kde bude
nutno věc posoudit pod zorným úhlem skutečnosti, že znárodnění
bylo provedeno v souladu s tehdy platnými předpisy ve vztahu
k majetku někoho jiného, než byl právní předchůdce stěžovatelů.
Bude proto úkolem prvostupňového soudu, aby znovu ve smyslu vývodů
Nejvyššího soudu posoudil v této části nároky stěžovatelů
s přihlédnutím k odevzdací listině Okresního soudu v Uherském
Brodě sp. zn. D 388/46, kterou byla odevzdána pozůstalost po E.
M., roz. J., z id. poloviny V. F. a z id. poloviny R. J., a jehož
usnesením bylo dědické řízení ukončené a vysloveno, že podle
výsledků projednání lze povolit zápis v pozemkové knize k pozemkům
č. 709, 715 a 716 a dále s přihlédnutím k povaze výměru
Ministerstva spotřebního průmyslu, kterou se konkretizoval rozsah
znárodnění. Touto otázkou se nemohl Ústavní soud meritorně
zabývat, neboť by tím zasahoval do nezávislosti rozhodování
obecných soudů.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 15. 11. 2000