ECLI:CZ:US:2000:3.US.407.99
sp. zn. III. ÚS 407/99
Nález
Ústavní soud rozhodl dne 9. listopadu 2000, mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků, v senátě, ve věci ústavní stížnosti: MUDr. J. A. a dalších, takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění:
I.
Ústavní stížností, podanou Ústavnímu soudu osobně dne
20. srpna 1999 a vedenou pod sp. zn. III. ÚS 407/99, stěžovatelé
MUDr. H. F. a spol., brojí proti čl. 1 a 8 Rozhodnutí vlády České
republiky č. 657 ze dne 23. června 1999, o hodnotách bodu a výši
úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění,
uveřejněné v částce 8 Věstníku Ministerstva zdravotnictví, ročník
1999, jimiž se cítí být dotčeni ve svých základních právech
a svobodách, vyplývajících z čl. 26 odst. 1 a čl. 41 odst. 1
a dále z čl. 1, čl. 2 odst. 2 až 4, čl. 3 odst. 1 a čl. 4 odst.
1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), jakož
i čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech.
Ústavní stížností, podanou osobně Ústavnímu soudu dne
20. srpna 1999, vedenou pod sp. zn. II. ÚS 408/99, se stěžovatelé
F., spol. s r.o., MUDr. I. P., Sdružení nestátních ambulantních
radiodiagnostiků ČR a MUDr. K. G. domáhají zrušení čl. 7
Rozhodnutí vlády České republiky č. 657 ze dne 23. června 1999,
o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného
zdravotního pojištění, uveřejněné v částce 8 Věstníku Ministerstva
zdravotnictví, ročník 1999, jímž se cítí být dotčeni ve svých
základních právech a svobodách, vyplývajících z čl. 26 odst. 1
a čl. 41 odst. 1 a dále z čl. 1, čl. 2 odst. 2 až 4, čl. 3 odst.
1 a čl. 4 odst. 1 Listiny, jakož i čl. 26 Mezinárodního paktu
o občanských a politických právech.
Ústavní stížností, podanou osobně Ústavnímu soudu dne
20. srpna 1999 a vedenou pod sp. zn. II. ÚS 410/99, se stěžovatel
Nemocnice Š., spol. s r. o., domáhá zrušení čl. 3 Rozhodnutí vlády
České republiky č. 657, ze dne 23. června 1999, o hodnotách bodu
a výši úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního
pojištění, uveřejněné v částce 8 Věstníku Ministerstva
zdravotnictví, ročník 1999, jímž se cítí být dotčeni ve svých
základních právech a svobodách, vyplývajících z čl. 26 odst. 1
a čl. 41 odst. 1 a dále z čl. 1, čl. 2 odst. 2 až 4, čl. 3 odst.
1 a čl. 4 odst. 1 Listiny, jakož i čl. 26 Mezinárodního paktu
o občanských a politických právech .
Ústavní stížností, podanou osobně Ústavnímu soudu dne
21. ledna 2000, vedenou pod sp. zn. I. ÚS 44/2000, stěžovatelé
MUDr. H. F. a spol. brojí proti čl. 3 a čl. 14 Rozhodnutí vlády
České republiky č. 1374 ze dne 22. prosince 1999, ke stanovení
hodnot bodu a výše úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného
zdravotního pojištění, uveřejněné v částce 11 Věstníku
Ministerstva zdravotnictví, ročník 1999.
Dle §63 zákona č. 182/1993 Sb., ve spojení s ustanovením
§112 odst. 1 o. s. ř., Ústavní soud může spojit ke společnému
řízení věci, které byly u něho zahájeny a skutkově spolu souvisejí
nebo se týkají týchž účastníků.
Ústavní stížnosti, vedené pod sp. zn. III. ÚS 407/99, II.
ÚS 408/99, II. ÚS 410/99 a I. ÚS 44/2000, jež směřovaly do
rozhodnutí vlády o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní péče
hrazené z veřejného zdravotního pojištění, vydaných dle §17 odst.
5 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění
pozdějších předpisů, se tudíž týkaly téže, resp. v rozhodující
míře stejné věci, pročež Ústavní soud je usnesením ze dne 3.
července 2000, č. j. III. ÚS 407/99-320 spojil ke společnému
projednání a rozhodnutí s tím, že budou nadále vedeny pod sp. zn.
III. ÚS 407/99.
II.
Stěžovatelé v ústavní stížnosti, směřující proti čl.
1 a 8 Rozhodnutí vlády České republiky č. 657, ze dne 23. června
1999, o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené
z veřejného zdravotního pojištění, uveřejněné v částce 8 Věstníku
Ministerstva zdravotnictví, ročník 1999, objasňují předem svoji
aktivní legitimaci, a to s poukazem na skutečnost, že jsou
fyzickými a právnickými osobami, poskytujícími specializovanou
zdravotní ambulantní péči dle zákona č. 160/1992 Sb.,
o poskytování zdravotní péče v nestátních zdravotnických
zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Ústavní stížností
napadají uvedené rozhodnutí vlády, vydané na základě ustanovení
§17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním
pojištění, ve znění pozdějších předpisů, přičemž v něm spatřují
zásah orgánu veřejné moci ve smyslu čl. 87 odst. 1 písm. d)
Ústavy. Dle jejich názoru jak vláda, tak i Ministerstvo
zdravotnictví, a to i ve smyslu dosavadní judikatury Ústavního
soudu, v předmětné věci vystupují v postavení orgánu veřejné moci,
když vláda rozhodnutím určila výši plnění ze smluv o poskytování
a úhradě zdravotní péče mezi stěžovateli a zdravotními
pojišťovnami, čímž měla autoritativně a pravomocně zasáhnout
do jejich právní sféry. Dále, dle stěžovatelů, uvedené rozhodnutí
vlády nelze v žádném případě považovat za výsledek realizace
právotvorné pravomoci, a tedy za podzákonný právní předpis,
zejména proto, že nemá obligatorní právní formu podzákonného
právního předpisu vydávaného vládou, a to formu nařízení (čl. 78
Ústavy), nesplňuje také základní obsahový znak právního předpisu,
protože nemá normativní, ale pouze jednorázový charakter. I když
v úvodu textu rozhodnutí je uvedeno, že o něm vláda rozhodla
usnesením, použití termínu usnesení v této souvislosti však, dle
přesvědčení stěžovatelů, neznamená, že jde pouze o interní
rozhodnutí nebo rozhodnutí týkající se vnitřní úpravy chodu
vládních prací, protože zasahuje do práv třetích osob. Z výše
uvedeného stěžovatelé ohledně právní povahy napadeného rozhodnutí
vlády dovozují závěr, dle něhož toto není ani právním předpisem
ani interním usnesením, nýbrž je správním rozhodnutím, způsobilým
zasáhnout do jejich ústavně zaručených práv, pročež má právní
povahu zásahu orgánu veřejné moci dle čl. 87 odst. 1 písm. d)
Ústavy.
Z hlediska dodržení podmínek podání ústavní stížnosti
odkazují stěžovatelé na ustanovení §248 odst. 3 a Přílohu
A o. s. ř., dle kterých rozhodnutí o regulaci cen dle zákona č.
526/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nepodléhají soudnímu
přezkumu. Nadto jsou stěžovatelé přesvědčeni, že ústavní stížnost
přesahuje svým významem jejich vlastní zájmy, když napadeným
rozhodnutím vlády mají být dotčena základní práva a svobody více
než 8500 nestátních zdravotnických zařízení, a tedy jsou dány
podmínky jejího projednání i dle §75 odst. 2 písm. a) zákona
o Ústavním soudu.
Protiústavnost čl. 1 předmětného rozhodnutí vlády
spatřují stěžovatelé v porušení ústavními zákony a mezinárodními
smlouvami dle čl. 10 Ústavy garantované rovnosti v podnikání. Pro
naplnění podmínky rozporu s čl. 26 Listiny ve spojení s čl. 41
odst. 1 Listiny odkazují na jeho rozpor zejména se zákony č.
20/1966 Sb., ve znění pozdějších předpisů, č. 526/1990 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, č. 220/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, č. 160/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a č.
48/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Odkazuje na výměr Ministerstva financí 01/99, jímž se
vydává seznam zboží s regulovanými cenami, dle jehož bodu 4. mezi
zboží, u něhož se uplatňují úředně stanovené ceny, patří také
zdravotní péče hrazená zdravotním pojištěním, která je poskytována
účastníku veřejného zdravotního pojištění nebo účastníku smluvního
zdravotního pojištění, považují stěžovatelé napadené rozhodnutí
vlády za cenovou regulaci ve smyslu zákona o cenách. Poukazují
přitom na rozpor Rozhodnutí vlády ze dne 23. června 1999,
o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného
zdravotního pojištění, s ustanoveními §2 odst. 3 a §16 odst. 2
zákona o cenách, jakož i §2 vyhlášky č. 580/1990 Sb., jejž
spatřují v nedodržení struktury regulované ceny, jež zahrnuje
oprávněné náklady a přiměřený zisk. V této souvislosti upozorňují
na nerovnost ve vztahu ke stanovení maximálních cen tuzemských
léčiv a prostředků zdravotnické techniky dle výměru Ministerstva
financí 6/16/1998.
Dále stěžovatelé konstatují nepříznivé ekonomické dopady
napadené cenové regulace, jakož i možné snížení dostupnosti
zdravotní péče.
Nerovnost spatřují i ve srovnání vlastního postavení
s postavením zdravotních pojišťoven, přičemž i ve smyslu
judikatury Ústavního soudu namítají absenci zdůvodnění takovéhoto
odlišování.
Stěžovatelé v ústavní stížnosti dále namítají skutečnost,
že vláda v napadeném rozhodnutí překročila rámec vymezený
ustanovením §17 odst. 5 zákona o veřejném zdravotním pojištění,
když kromě stanovení hodnoty bodu a výše úhrad zdravotní péče
hrazené ze zdravotního pojištění stanovila i další limity, a to
limit času a limit množství, a závazně stanovila i převýšení
vykázané zdravotní péče. Poukazují dále na možné absurdní důsledky
v rozhodnutí obsažené úpravy, kdy zdravotnické zařízení
v porovnávaném období z nejrůznějších důvodů (dlouhodobé pracovní
neschopnosti, dlouhodobé dovolené apod.) nenaplnilo tehdejší limit
a vykázalo pouze velmi malý objem zdravotní péče.
Povinnost poskytovat kvalitní zdravotní péči, např.
i s ohledem na ustanovení §11 odst. 1 písm. b) zákona o veřejném
zdravotním pojištění, pak, dle názoru stěžovatelů, vede v případě
stanovení limitů buď k nezbytnosti pracovat zadarmo nebo se
posunout do nižší hodnoty bodu a za stejnou práci obdržet o pětinu
nižší příjem.
V souvislosti s čl. 8 ústavní stížností napadeného
rozhodnutí vlády poukazují stěžovatelé na jeho rozpor s §40 odst.
2 zákona o veřejném zdravotním pojištění, když při hrazení
neodkladné zdravotní péče v nesmluvních zdravotnických zařízeních
vláda stanoví nižší úhradu, než je vymezena pro případ smluvního
ujednání mezi zdravotní pojišťovnou a zdravotním zařízením.
Ze všech uvedených důvodů navrhují stěžovatelé čl.
1 a 8 Rozhodnutí vlády ze dne 23. června 1999, o hodnotách bodu
a výši úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního
pojištění, zrušit.
Nad rámec obecných důvodů ústavní stížnosti, směřujících
proti Rozhodnutí vlády České republiky č. 657, ze dne 23. června
1999, o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené
z veřejného zdravotního pojištění, uveřejněné v částce 8 Věstníku
Ministerstva zdravotnictví, ročník 1999, jakož i nad rámec námitek
směřujících proti čl. 1 a 8 stěžovatelé ve vztahu k čl. 3 a 7
uvedeného rozhodnutí vlády namítají protiústavnost v něm
zakotveného mechanizmu výpočtu úhrad za zdravotní péči
poskytovanou ve zdravotnických zařízeních ústavní péče a za
zdravotní péči poskytovanou ambulantními zdravotnickými
zařízeními.
Z důvodů totožných, jež stěžovatelé uplatnili proti
Rozhodnutí vlády České republiky č. 657, ze dne 23. června 1999,
o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného
zdravotního pojištění, uveřejněné v částce 8 Věstníku Ministerstva
zdravotnictví, ročník 1999, domáhají se dále i zrušení čl. 3 a čl.
14 Rozhodnutí vlády České republiky č. 1374, ze dne 22. prosince
1999, ke stanovení hodnot bodu a výše úhrad zdravotní péče hrazené
z veřejného zdravotního pojištění, uveřejněné v částce 11
Věstníku Ministerstva zdravotnictví, ročník 1999.
Stěžovatele se v ústavní stížnosti domáhají i úhrady
nákladů řízení dle §62 odst. 4 zákona o Ústavním soudu,
v rozšíření ústavní stížnosti ze dne 18. července 2000 pak
i výroku dle §82 odst. 3 písm. b) zákona o Ústavním soudu, jímž
by Ústavní soud zakázal vládě pokračovat v porušování práva
stěžovatelů na podnikání, jakož i pokračovat v cenové regulaci ve
zdravotnictví vydáváním ústavně nekonformních aktů.
Na základě výzvy Ústavního soudu podle §42 odst. 4 a §76 odst. l zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
podala dne 8. října 1999 vláda vyjádření k předmětné ústavní
stížnosti. Vyjadřuje v něm přesvědčení, že přijetím napadeného
usnesení se žádným způsobem nedotkla a ani dotknout nemohla práva
stěžovatelů podnikat, vyplývajícího z čl. 26 odst. 1 Listiny, když
bylo vydáno na základě zákona o veřejném zdravotním pojištění, tj.
k zajištění základního práva, plynoucího z čl. 31 Listiny. Vláda
se domnívá, že zřízení a fungování veřejného zdravotního pojištění
tak, jak vyplývá z čl. 31 Listiny, nesouvisí s právem podnikat,
zaručeným čl. 26 odst. 1 Listiny. Jakkoliv vláda považuje platnou
právní úpravu, umožňující z veřejného zdravotního pojištění hradit
zdravotní péči občanům ve státních i nestátních zdravotnických
zařízeních, za vyhovující, nebylo by podle jejího názoru
v rozporu s Listinou, kdyby zákon v krajním případě omezil
poskytování bezplatné zdravotní péče tak, že by byla poskytována
pouze v síti "veřejných" zdravotnických zařízení, zcela bez
možnosti vytvářet při jejím poskytování zisk. V této souvislosti
u ústního jednání byla ze strany vlády zdůrazněna skutečnost, že
ani ze základního práva na podnikání dle čl. 26 odst. 1 Listiny
nevyplývá právo na zisk. Vláda se ve svém vyjádření dále domnívá,
že přijetím napadeného usnesení nepostupovala ani praeter legem,
když usnesení přijala na základě zákonného zmocnění, obsaženého
v ustanovení §17 odst. 5 zákona o veřejném zdravotním pojištění.
Vláda je však při svém rozhodování o hodnotách bodu a výši úhrad
zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění limitována
nepřímo, a to platební možností zdravotních pojišťoven, jež je
závislá na výši sazeb pojistného na veřejné zdravotní pojištění,
stanovených zákonem č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné
zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů. Tato pravomoc
je, dle názoru vlády, výrazem racionální a ústavně konformní
úvahy, že včasné rozhodnutí o hodnotách bodu a výši úhrad
zdravotní péče je nezbytné, protože jinak by byla ohrožena
realizace ústavně zaručeného práva občanů na bezplatnou zdravotní
péči na základě veřejného pojištění.
Vláda je přesvědčena, že její usnesení je po stránce
procedurální i obsahové v souladu se zákonným zmocněním, a že
z rozsahu tohoto zmocnění nevybočila. V této souvislosti poukazuje
i na nález Ústavního soudu ze dne 25. října 1995, vyhlášený pod č.
271/1995 Sb., v něm jsou formulovány i principy, které by měly být
v podstatě platné i pro daný případ. Ústavní soud v uvedené věci
konstatoval, že je-li akt vlády v souladu s Ústavou, ústavními
zákony, mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy a také zákony,
je posouzení věcné správnosti a účelnosti rozhodnutí vlády mimo
kompetence Ústavního soudu; jde o akt, který je "výrazem snahy
o sladění veřejných zájmů se zájmy partikulárními" a "je nesporné,
že při řešení těchto složitých otázek může být těžko nalezeno
řešení, které bude bez jakýchkoliv rozporů a připomínek. Je věcí
exekutivy, aby se zvážením všech pro a proti vydala konečné
rozhodnutí a je nepochybné, že Ústavnímu soudu nepřísluší do této
sféry výkonné moci zasahovat. Odpovědnost vlády za případné
negativní důsledky takového rozhodnutí je odpovědností politickou,
nikoliv tedy odpovědností právní."
S přihlédnutím k právě uvedené argumentaci je vláda toho
názoru, že napadeným usnesením nezasáhla do ústavně zaručených
práv stěžovatelů a nedomnívá se tedy ani, že jím způsobila
situaci, která není slučitelná s principem právního státu,
zakotveným v čl. 1 Ústavy.
Vzhledem k tomu, že, dle jejího přesvědčení, tím, že
v rámci zmocnění daného zákonem o veřejném zdravotním pojištění
přijala dne 23. června 1999 usnesení č. 657 ke stanovení hodnot
bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního
pojištění pro 3. a 4. čtvrtletí 1999, nijak neporušila práva,
která stěžovatelům náleží podle čl. 2 odst. 2 až 4, čl. 26 odst.
1 Listiny a čl. 1 a čl. 2 odst. 4 Ústavy, vláda navrhuje, aby
ústavní stížnost proti uvedenému usnesení vlády byla zamítnuta.
Při ústním jednání ve věci ústavní stížnosti vedené pod
sp. zn. III. ÚS 407/99, konaném dne 2. prosince 1999, byly
stěžovateli předloženy Ústavnímu soudu jako důkazy Aktuální
informace Ústavu zdravotnických informací a statistiky ze dne 11.
října 1999 (č. l. 277, 278), týkající se nárůstu výnosů
zdravotních pojišťoven v I. pololetí 1999 ve srovnání s I.
pololetím 1998, a dále vývoje nákladů zdravotních pojišťoven
v roce 1997 a 1998. V replice zástupce vlády, jejího místopředsedy
JUDr. Pavla Rychetského, byla zdůrazněna skutečnost, že
k uvedeným ukazatelům nemohlo být v napadeném usnesení vlády
přihlédnuto, jelikož v době jeho přípravy nebyly ještě
k dispozici.
III. senát Ústavního soudu při projednávání této ústavní
stížnosti dospěl k závěru, že §17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb.,
o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů, je
v rozporu s čl. 78 Ústavy. Ve smyslu §78 odst. 2 zákona
č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů,
proto svým usnesením ze dne 2. prosince 1999, č.
j. III. ÚS 407/99-291, přerušil řízení a předložil plénu
Ústavního soudu návrh na zrušení §17 odst. 5 zákona č. 48/1997
Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších
předpisů.
Ústavní soud nálezem ze dne 23. května 2000, sp. zn. Pl.
ÚS 24/99, ustanovení §17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb.,
o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů,
dnem 31. prosince 2000 zrušil. Ve svém derogačním rozhodnutí vyšel
zejména z následujících rozhodovacích důvodů:
Při posouzení právní povahy rozhodnutí vlády dle §17
odst. 5 zákona o veřejném zdravotním pojištění, se nabízí dvojí
možnost: Tou první je kvalifikace soukromoprávní, dle níž se jedná
o rozhodčí řízení a postavení vlády je postavením rozhodce. Druhou
je pak kvalifikace veřejnoprávní, dle níž je určení hodnoty bodu
cenovou regulací. Ústavní soud interpretaci první odmítá, jelikož
ustanovení §17 odst. 5 zákona o veřejném zdravotním pojištění
nezakotvuje postavení vlády ve funkci rozhodce, nevyjadřuje s tím
spjatou maximu, dle níž rozhodnutí rozhodce nahrazuje projev vůle
smluvních stran, rozhodování vlády není podmíněno souhlasem
smluvních stran, jeho obsahem dle zákona o veřejném zdravotním
pojištění je i uplatnění veřejného zájmu, a konečně nepodléhá, jak
je to v rozhodčím řízení obvyklé, soudnímu přezkumu.
Nutno v této souvislosti zdůraznit, že pouhou
interpretací nelze zakládat přítomnost procesně právních
institutů.
Dle čl. 78 Ústavy jedinou formou právně normativního
aktu, kterou je vláda oprávněna přijímat, je nařízení, a to
s podmínkou publikace ve Sbírce zákonů. V dané věci vzniká tudíž
rozpor mezi právně normativním obsahem aktu vlády a absencí tomu
odpovídající právní formy.
Z pojmu právního státu, jenž nachází své ústavní
zakotvení v čl. 1 Ústavy, vyplývá princip, dle něhož ani
zákonodárce ani exekutiva nemůže s formami práva, tj. s prameny
práva, nakládat libovolně, nýbrž se musí řídit hledisky
ústavodárce, jakož i hledisky dalšími, zejména transparentnosti,
přístupnosti a jasnosti.
Dle přesvědčení pléna Ústavního soudu klasifikaci pramenů
práva nutno odvinout v první řadě od obsahu právní normy, jež je
vytvářena abstrahováním z rozdílných částí jednoho právního
předpisu, resp. z mnoha právních předpisů, nebo i rozdílných forem
pramenů práva (v této souvislosti lze odkázat na nález ve věci sp.
zn. Pl. ÚS 33/97, ve kterém Ústavní soud přiznal povahu pramenů
ústavního práva i právním principům). Rozhodnutí vlády dle §17
odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nutno
považovat za nahrazení projevu vůle smluvních stran aktem státního
orgánu, jež je obecné, tj. má právně normativní obsah. Stupeň
obecnosti vlastní právní normě je přitom vymezen tím, že právní
norma určuje svůj předmět a subjekty jako třídy definičními znaky,
a nikoli určením (výčtem) jejich prvků.
Pokud obsahový komponent právní normy je obsažen
v pramenu, na který norma zmocňovací odkazuje, nutno i tento
pramen považovat za formu práva. Dále v daném případě došlo
k rozporu mezi obecností právního aktu a tomu nekorespondující
formou. V situaci takovéhoto rozporu Ústavní soud dává přednost
posouzení obsahu před mechanickým akceptováním formy.
III.
Dle ustanovení §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, může Ústavní soud se souhlasem účastníků od
ústního jednání upustit, nelze-li od něho očekávat další objasnění
věci. Vzhledem k tomu, že oba účastníci, tj. stěžovatelé v podání
ze dne 18. července 2000 a účastník řízení v podání ze dne 22.
srpna 2000, vyjádřili svůj souhlas s upuštěním od ústního jednání
a dále vzhledem k tomu, že Ústavní soud má za to, že od jednání
nelze očekávat další objasnění věci, bylo od pokračování v ústním
jednání, odročeném z důvodu přerušení řízení v předmětné věci,
upuštěno.
IV.
Okruh aktivně legitimovaných subjektů pro podání návrhu
na zrušení zákonů, jiných právních předpisů, nebo jejich
jednotlivých ustanovení, vymezuje §64 zákona č. 182/1993 Sb., ve
znění pozdějších předpisů. Pakliže nálezem ze dne 23. května
2000, sp. zn. Pl. ÚS 24/99, Ústavní soud autoritativně přiznal
rozhodnutí vlády dle §17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, povahu právního předpisu, nelze než
konstatovat, že navrhovatelé podmínky aktivní legitimace dle
uvedeného ustanovení zákona o Ústavním soudu nesplňují, a to
včetně podmínek dle §64 odst. 2 písm. d) ve spojení s §74 zákona
o Ústavním soudu. Ústavní soud v této souvislosti neshledal
důvodnost postupu dle §75 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním
soudu v řízení o předmětné ústavní stížnosti, když otázky, jež
svým významem výrazně přesahují vlastní zájmy stěžovatelů, byly
vyřešeny nálezem pléna Ústavního soudu ze dne 23. května 2000, sp.
zn. Pl. ÚS 24/99.
Předmětná ústavní stížnost byla tudíž podána osobami
neoprávněnými, nikoli však zjevně neoprávněnými, když právní
povaha rozhodnutí vlády dle §17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, byla posouzena až nálezem Ústavního
soudu sp. zn. Pl. ÚS 24/99. Pro uvedené nezbylo Ústavnímu soudu,
než návrh na zrušení čl. 1, 3, 7 a 8 Rozhodnutí vlády České
republiky č. 657, ze dne 23. června 1999, o hodnotách bodu a výši
úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění,
uveřejněné v částce 8 Věstníku Ministerstva zdravotnictví, ročník
1999, a čl. 3 a čl. 14 Rozhodnutí vlády České republiky č. 1374,
ze dne 22. prosince 1999, ke stanovení hodnot bodu a výše úhrad
zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění,
uveřejněné v částce 11 Věstníku Ministerstva zdravotnictví, ročník
1999, dle §70 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, zamítnout (§82 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů).
Uvedené rozhodovací důvody zakládají i zamítnutí
akcesorických návrhů na přiznání úhrady nákladů řízení dle §62
odst. 4 zákona o Ústavním soudu, a vyslovení výroku dle §82 odst.
3 písm. b) zákona o Ústavním soudu, jímž by Ústavní soud zakázal
vládě pokračovat v porušování práva stěžovatelů na podnikání,
jakož i pokračovat v cenové regulaci ve zdravotnictví vydáváním
ústavně nekonformních aktů.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 9. listopadu 2000