infUsBrne,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 20.12.2001, sp. zn. I. ÚS 715/2000 [ usnesení / KLOKOČKA / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:1.US.715.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2001:1.US.715.2000
sp. zn. I. ÚS 715/2000 Usnesení I. ÚS 715/2000 Ústavní soud rozhodl dnešního ve věci ústavní stížnosti stěžovatele Ing. M. H., zastoupeného advokátem P. Z., prom. práv., proti rozhodnutí Finančního ředitelství pro hl. m. Prahu, č. j. FŘ-4595/14/00, ze dne 6. 10. 2000, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Ústavní stížností, která byla Ústavnímu soudu doručena dne 7. 12. 2000, se stěžovatel domáhal zrušení rozhodnutí Finančního ředitelství pro hl. m. Prahu, č. j. FŘ-4595/14/00, ze dne 6. 10. 2000. Tímto rozhodnutím byla zamítnuta žádost stěžovatele o přezkoumání platebního výměru dle §55b zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů. Platebním výměrem ze dne 10. 8. 1999 vyměřil správce daně stěžovateli daň z převodu nemovitostí podle zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů. Proti uvedenému platebnímu výměru podal stěžovatel řádný opravný prostředek opožděně a tak platební výměr nabyl právní moci. Stěžovatel tedy napadl platební výměr mimořádným opravným prostředkem podle výše cit. ustanovení zákona č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Ve své žádosti o přezkoumání namítal, že se na něj vztahovalo osvobození od daně darovací a daně z převodu nemovitostí pro vklady, vložené podle zvláštního zákona do obchodních společností dle §20 odst. 6 písm. e) zákona č. 357/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Stěžovatel je přesvědčen, že rozhodnutím finančního ředitelství byla porušena jeho základní práva vyplývající z čl. 11 odst. 1 a odst. 5 a čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Po přezkoumání formálních náležitostí ústavní stížnosti se Ústavní soud zabýval rovněž otázkou její příslušnosti. Jak vyplývá z ustanovení §75 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, je ústavní stížnost nepřípustná, jestliže stěžovatel nevyčerpal všechny procesní prostředky, které mu zákon k ochraně jeho práva poskytuje; za takový prostředek se nepovažuje návrh na povolení obnovy řízení. Ústavní soud se již v několika svých rozhodnutích vyslovil k otázce soudní přezkoumatelnosti rozhodnutí dle §55b zákona č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Tak např. ve svém nálezu, sp. zn. II. ÚS 94/96 (publikován ve Sb. n. u. ÚS, sv. 9, č. 118), uvedl, že "k otázce, zda rozhodnutí podle §55b zákona České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, jímž je rozhodnutí po přezkoumání potvrzeno, má charakter rozhodnutí, které je přezkoumatelné soudem v rámci správního soudnictví ve smyslu §244 a násl. občanského soudního řádu (dále jen "o. s. ř."), vychází Ústavní soud z toho, že nejde o pouhé procesní rozhodnutí dle §248 odst. 2 písm. e) o. s. ř., ale o meritorní rozhodnutí o právech a povinnostech fyzických a právnických osob, jímž se v daňovém řízení konečným způsobem rozhoduje o právech a povinnostech. Toto rozhodnutí má tedy hmotněprávní účinek." Z výše uvedených důvodů považuje Ústavní soud rozhodnutí o přezkoumávání rozhodnutí dle §55b zákona č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů (které svou podstatou věcně představuje zamítnutí návrhu na povolení přezkoumání rozhodnutí), za rozhodnutí meritorní ve smyslu §244 a násl. o. s. ř. Rozhodnutím podle §55b cit. zákona se po provedeném přezkoumání rozhoduje o tom, zda přezkoumávané rozhodnutí je či není v rozporu s právními předpisy, zda se zakládá na podstatných vadách řízení a okolnosti nasvědčují tomu, že došlo či nedošlo ke stanovení daně v nesprávné výši. Tím se v daňovém řízení konečným způsobem rozhoduje o právech a povinnostech daňového subjektu. Takové rozhodnutí je způsobilé zasáhnout do oblasti hmotněprávní tím, že konstatuje konečným způsobem neoprávněnost tvrzeného nároku. Nejde tedy o pouhé procesní rozhodnutí a z tohoto důvodu není žádný zákonný důvod, který by bránil podání žaloby proti tomuto ozhodnutí v rámci správního soudnictví. Opačný postup by byl v rozporu s konstrukcí mimořádných opravných prostředků dle zákona o správě daní a poplatků a ve svých důsledcích by znamenal denegatio iustitiae v rozporu s čl. 36 odst. 1 Listiny. Protože tedy stěžovatel nevyužil k nápravě cestu správní žaloby a tím nevyčerpal všechny procesní prostředky, které mu zákon k ochraně jeho práva poskytuje, Ústavní soud posoudil ústavní stížnost jako nepřípustnou podle ustanovení §43 odst. 1 písm. e) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, a mimo ústní jednání usnesením ji odmítl. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně 20. prosince 2001 Prof. JUDr. Vladimír Klokočka, DrSc. soudce Ústavního soudu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:1.US.715.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 715/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 20. 12. 2001
Datum vyhlášení  
Datum podání 7. 12. 2000
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Klokočka Vladimír
Napadený akt rozhodnutí správní
rozhodnutí správní
Typ výroku odmítnuto pro nepřípustnost - §43/1/e)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 2/1993 Sb., čl. 11 odst.5
  • 337/1992 Sb., §55b, §2
  • 357/1992 Sb., §20 odst.6 písm.e
  • 513/1991 Sb., čl.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
Věcný rejstřík daň/osvobození
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-715-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 35735
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-26