ECLI:CZ:US:2001:2.US.318.2000
sp. zn. II. ÚS 318/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě, v právní věci navrhovatelky A., a.s., o ústavní stížnosti proti usnesení Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 1. 3. 2000, čj. 30 Ca 23/2000-8, a o návrhu na zrušení ustanovení §250j odst. 4 zák. č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, za účasti Krajského soudu v Hradci Králové, jako účastníka řízení, takto:
Usnesení Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 1. 3. 2000,
čj. 30 Ca 23/2000-8, se zrušuje.
Návrh na zrušení ustanovení §250j odst. 4 zák. č. 99/1963
Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, se zamítá.
Odůvodnění:
Včas podanou ústavní stížností, která i v ostatním splňovala
podmínky předepsané zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění pozdějších předpisů, se stěžovatelka domáhá zrušení
v záhlaví uvedeného usnesení Krajského soudu v Hradci Králové,
jímž bylo zastaveno řízení o jí podané žalobě proti rozhodnutí
Finančního ředitelství v Hradci Králové ze dne 20. 12. 1999,
čj. 3643/140/99-N31-Ki, z důvodu nezaplacení soudního poplatku ve
lhůtě k tomu určené. Cítí se být dotčena v ústavně zaručeném právu
na spravedlivý proces ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny základních
práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 6 odst. 1 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva").
Zmíněné porušení svých práv spatřuje v tom, že krajský soud svým
rozhodnutí zastavil řízení o žalobě pro nezaplacení soudního
poplatku ve lhůtě k tomu určené, a to přesto, že stěžovatelka
poplatek v této lhůtě zaplatila. Odkazuje přitom na ustanovení §55 - §58 zák. č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád (dále jen
"o.s.ř.), o lhůtách, z nichž vyvozuje, že lhůta byla
v projednávaném případě zachována. Stěžovatelka totiž příslušnou
kolkovou známku nalepila na rub výzvy k zaplacení soudního
poplatku, jež jí byla doručena dne 10. 2. 2000, a dne 18. 2. 2000
ji odeslala na adresu KS v Hradci Králové tak, že ji předala
v zalepené obálce České poště, a.s., v Pardubicích. Domnívá se, že
soud nesprávně považoval lhůtu k zaplacení poplatku za lhůtu
hmotněprávní, neboť za den zaplacení považoval až den, kdy výzvu
s kolkovou známkou soud skutečně obdržel (dne 21. 2. 2000),
a nikoli den, kdy byla podána k poštovní přepravě. Soud měl také
postupovat podle §9 odst. 4 zák. č. 549/1991 Sb., o soudních
poplatcích, podle něhož soud usnesení o zastavení řízení zruší,
bude-li poplatek zaplacen do konce lhůty k odvolání proti tomuto
usnesení. S ohledem na to se domnívá, že byla též nesprávně
poučena, neboť soud v poučení uvedl, že proti napadenému
rozhodnutí není odvolání přípustné. Dle jejího názoru je
v projednávaném případě třeba použít speciální právní předpis
- zákon o soudních poplatcích - z jehož ustanovení §9 odst. 4
vyplývá možnost podat odvolání proti usnesení o zastavení řízení
pro nezaplacení soudního poplatku. Naopak, ustanovení §250j odst.
4 o.s.ř., dle něhož proti rozhodnutí není přípustný opravný
prostředek, v daném případě použít nelze. Případy, kdy lze řízení
zastavit, jsou taxativně vymezeny v ustanovení §250d o.s.ř. Důvod
nezaplacení soudních poplatků mezi nimi není. I při eventuálním
použití o.s.ř. nelze dle ní dospět k závěru o nemožnosti podat
odvolání. Ustanovení §250j odst. 4 se totiž vztahuje pouze
na meritorní rozhodnutí. Závěrem dodává, že její právo na
spravedlivý proces bylo porušeno především v důsledku nesprávného
výkladu ustanovení §250j odst. 4 o.s.ř., které umožňuje dvojí
výklad. S ohledem na tuto skutečnost navrhuje též zrušení
uvedeného ustanovení.
Z obsahu spisu Krajského soudu v Hradci Králové, sp. zn. 30
Ca 23/2000, jejž si Ústavní soud vyžádal, bylo zjištěno
následující:
Stěžovatelka se žalobou před obecným soudem domáhala přezkumu
rozhodnutí Finančního ředitelství v Hradci Králové ze dne 20. 12.
1999, čj. 3643/140/99-N31-Ki, jímž bylo zamítnuto její odvolání
proti "rozhodnutí o vyměření daně z nemovitostí čj.
64748/99/248960/3322". Po podání žaloby vyzval krajský soud
stěžovatelku k zaplacení soudního poplatku, přičemž tato výzva
byla doručena toliko jejímu právnímu zástupci. Uvedená výzva je
založena ve spise na č.l. 6. Na výzvě je vyznačeno datum jejího
doručení právní zástupkyni stěžovatelky dne 10. 2. 2000 (shodně
s datem převzetí na doručence), dále datum vyhovění výzvě 17. 9.
2000, vyplněné právním zástupcem stěžovatele, a konečně vyznačení
data doručení výzvy s nalepenými kolkovými známkami Krajskému
soudu v Hradci Králové, jímž byl den 21. 2. 2000.
Usnesením ze dne 1. 3. 2000, čj. 30 Ca 23/2000-8, Krajský
soud v Hradci Králové řízení o žalobě proti rozhodnutí Finančního
ředitelství v Hradci Králové ze dne 20. 12. 2000, čj.
3643/140/99-N31-Ki, zastavil. Protože stěžovatelka nesplnila
povinnost vyplývající z ustanovení §2 a §4 zák. č. 549/1991 Sb.,
o soudních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, zaplatit
zároveň s podáním návrhu na provedení poplatného úkonu (tj.
s podáním žaloby) soudní poplatek ve výši 1000,- Kč, soud ji
vyzval, aby tak učinila do osmi dnů od doručení výzvy.
Z uvedeného usnesení pak dále vyplývá, že výzva k zaplacení byla
doručena zástupci stěžovatele dne 10. 2. 2000. Soudní poplatek byl
dle soudu uhrazen dne 21. 2. 2000 (tj. v den doručení). Soud
s poukazem na nedodržení jím stanovené lhůty osmi dnů pro
zaplacení soudního poplatku (§9 odst. 2 zákona č. 549/1991 Sb.,
o soudních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů) rozhodl výše
uvedeným způsobem.
Podle ustanovení §32 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
vyzval Ústavní soud účastníka řízení, Krajský soud v Hradci
Králové, a vedlejšího účastníka řízení, Finanční ředitelství
v Hradci Králové, aby se k projednávané ústavní stížnosti
vyjádřily.
Krajský soud v Hradci Králové ve svém vyjádření použil
argumentaci, kterou obsahuje již jeho rozhodnutí napadené ústavní
stížností. Vyjádřil přesvědčení, že v předmětné věci postupoval
v souladu s platnými právními předpisy i se základními právy
stěžovatelky, zaručenými jí Ústavou a Listinou, a navrhl proto,
aby Ústavní soud projednávanou ústavní stížnost zamítl,
neshledá-li důvody pro její odmítnutí podle ustanovení §43 odst.
1 písm. c) zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění
pozdějších předpisů [nyní §43 odst. 2 písm. a) cit. zák.].
Námitku stěžovatelky ohledně lhůty k zaplacení soudního poplatku
považuje za nedůvodnou a odkazuje na ustanovení §61 zák. č.
337/1992 sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů, dle něhož lze za den zaplacení považovat pouze ten den,
kdy byly známky soudu předány. K namítané možnosti nápravy svého
postupu v odvolacím řízení odkázal na rozhodnutí Ústavního soudu
ve věci vedené pod sp. zn. III. ÚS 446/99, z něhož vyplynulo, že
úprava správního soudnictví představuje lex specialis
i v poměru k úpravě poplatkové povinnosti.
Finanční ředitelství v Hradci Králové se přípisem ze dne
12. 1. 2001 postavení vedlejšího účastníka vzdalo.
Ústavní stížnost je důvodná.
Hodnocení ústavnosti zásahu orgánu veřejné moci do základních
práv a svobod se skládá z několika komponentů (III. ÚS 102/94,
III. ÚS 114/94, III. ÚS 84/94, III. ÚS 142/98, III. ÚS 224/98
a další). Prvním je posouzení ústavnosti aplikovaného ustanovení
právního předpisu (což vyplývá z §68 odst. 2 zákona č. 182/1993
Sb., ve znění pozdějších předpisů). Dalšími komponenty jsou
hodnocení dodržení ústavních procesních práv, a konečně posouzení
ústavně konformní interpretace a aplikace hmotného práva.
V předmětné věci Ústavní soud neshledal důvod k posuzování
ústavnosti použitého hmotného a procesního práva.
Dle §48 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění pozdějších předpisů, Ústavní soud provádí důkazy potřebné ke
zjištění skutkového stavu, přičemž rozhoduje, které
z navrhovaných důkazů je třeba provést, a může provést i jiné
důkazy, než jsou navrhovány. Uvedené zákonné ustanovení nutno
interpretovat z pohledu čl. 83 Ústavy, dle něhož je Ústavní soud
soudním orgánem ochrany ústavnosti, jakož i z pohledu dosavadní
judikatury, v níž je zvýrazněna rozdílná funkce Ústavního soudu ve
vztahu k soudům obecným. Rozhodnutí obecných soudů napadená
ústavními stížnostmi posuzuje Ústavní soud toliko hlediskem
dotčení ústavními zákony a mezinárodními smlouvami dle čl. 10
Ústavy garantovaných základních práv a svobod, a nikoli
přezkoumáním věci samé pohledem jednoduchého práva. Pro oblast
dokazování z toho plyne maxima vést dokazování ke skutečnostem
ověřujícím stěžovatelova tvrzení o dotčení na základních právech
a svobodách, nikoli však dokazování ve věci samé, jež má vést
k rozhodnutí v samotném meritu věci. Uvedená diferenciace je
jedním z komponentů, které odlišují ústavní soudnictví od
soudnictví obecného.
Z pohledu naznačených kautel provedl v předmětné věci Ústavní
soud dokazování stran data podání úhrady soudního poplatku
stěžovatelkou ve věci sp. zn. 30 Ca 23/2000, vedené u Krajského
soudu v Hradci Králové, k poštovní přepravě. Z poštovní knihy
právního zástupce stěžovatelky, předložené stěžovatelkou Ústavnímu
soudu u ústního jednání, bylo zjištěno, že dne 18. 2. 2000 zaslal
právní zástupce na adresu Krajského soudu v Hradci Králové
zásilku, o níž tvrdí, že obsahovala výzvu s úhradou soudního
poplatku formou nalepení kolku na jejím rubu. Z napadeného
usnesení i razítka doručení na výzvě k zaplacení soudního poplatku
bylo zjištěno, že výzva s vylepenými kolky byla krajskému soudu
doručena dne 21. 2. 2000. Tento den přitom připadl na pondělí.
Ústavní soud má za to, i s ohledem na skutečnost, že sídlo
právního zástupce se nachází v jiném městě než sídlo soudu, že
zásilka musela být podána k poštovní přepravě nejpozději v pátek
18. 2. 2000.
Z pohledu práva jednoduchého na posouzení předmětné věci
dopadají ustanovení §2, §4 a §9 odst. 2 zákona č. 549/1991 Sb.,
o soudních poplatcích, ve znění ke dni 31. prosince 2000, a dále
ustanovení §49 odst. 1 a §55 o.s.ř.
Dle ustanovení §2 a §4 zákona o soudních poplatcích vzniká
navrhovateli v řízení před soudem poplatková povinnost podáním
návrhu na provedení poplatného úkonu. Ustanovením §9 odst. 2
uvedeného zákona (ve znění platném ke dni 31. prosince 2000) pak
byly stanoveny podmínky zastavení řízení pro nezaplacení soudního
poplatku, a to na základě výzvy soudu a v jím stanovené dodatečné
lhůtě. Tato lhůta je přitom dle §55 o.s.ř. lhůtou soudcovskou,
již stanoví předseda senátu. V ustanovení §49 odst. 1 o.s.ř. je
zakotvena povinnost soudu doručit písemnost nejen zástupci, nýbrž
i účastníku, má-li účastník osobně v řízení něco vykonat.
Podřazením zjištěných skutkových okolností věci pod naznačený
normativní rámec v rovině jednoduchého práva nelze než
konstatovat, že svým postupem ani rozhodnutím napadeným ústavní
stížností Krajský soud v Hradci Králové kautelám stanoveným pro
soudní řízení v ustanoveních §49 odst. 1 a §55 o.s.ř. nedostál.
Ústavní soud v uvedeném závěru vyšel ze dvou odlišných otázek.
První z nich je spjata s interpretací §49 odst. 1 o.s.ř., tj.
s tím, zdali je žalobce v řízení před soudem povinen zaplatit
soudní poplatek osobně anebo ne, druhou je pak otázka povahy
soudcovské lhůty dle §55 o.s.ř.
K interpretaci §49 odst. 1 o.s.ř. v řízení dle části páté
hlavy druhé o.s.ř. se Ústavní soud vyjádřil zejména v nálezu sp.
zn. IV. ÚS 238/99 (shodné stanovisko pak k věci zaujal
i v rozhodnutích dalších, např. v nálezu sp. zn. II. ÚS
377/2000). Akceptoval jako ústavně konformní názor krajského soudu
publikovaný v Bulletinu advokacie č. 9/1998, str. 68 a násl.,
podle něhož ustanovení §49 odst. 1, věta druhá o.s.ř. (z něhož
plyne, že, má-li účastník osobně v řízení něco vykonat, doručuje
se písemnost nejen zástupci, ale i jemu) se vztahuje i na výzvu
k zaplacení soudního poplatku. Výzvu k zaplacení soudního poplatku
je tudíž třeba doručit nejen právnímu zástupci, ale i účastníkovi
(žalobci) samému. Pokud se tak nestalo, a přesto došlo
k zastavení řízení o správní žalobě pro nezaplacení soudního
poplatku, představuje takový postup zásah do ústavně zaručeného
práva na soudní ochranu proti rozhodnutí orgánu veřejné správy,
a to zejména z toho důvodu, že ve správním soudnictví soud nemá
možnost jakkoli zohlednit dodatečné zaplacení a v řízení
pokračovat. Ústavní rozměr takového postupu je pak nutno především
spatřovat v tom, že porušení §49 odst. 1 o.s.ř., jež v konečném
důsledku vedlo k zastavení řízení, představuje současně též zásah
do ústavně zaručeného základního práva domáhat se stanoveným
postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu,
zakotveného v čl. 36 odst. 1 Listiny. Soudy jsou podle něho
povolány především k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem
poskytovaly ochranu právům.
Závěry plynoucí z uvedeného právního názoru plně dopadají
i na posuzovanou věc a Ústavní soud neshledal důvod se od nich
odchýlit. Vzal přitom na zřetel i vývoj judikatury obecných soudů,
zejména pak rozhodnutí Nejvyššího soudu Rc 1/2001. Argumenty
v něm obsažené, dle jeho přesvědčení, jsou však zaměřeny nikoli na
řízení dle části páté hlavy druhé o.s.ř., nýbrž na řízení odvolací
dle části čtvrté hlavy první o.s.ř.
Druhou otázkou, jejíž zodpovězení na úrovni práva
jednoduchého je v předmětné věci východiskem posouzení
ústavněprávního, představuje interpretace povahy soudcovské lhůty
dle §55 o.s.ř., jakož i tomu odpovídající vyhodnocení skutkových
zjištění. Jak Ústavní soud vyjádřil již v nálezu III. ÚS 545/99,
smyslem právního institutu lhůty je snížení entropie (neurčitosti)
při uplatňování práv, resp. pravomocí, časové omezení stavu
nejistoty v právních vztazích, urychlení procesu rozhodování
s cílem reálného dosažení zamýšlených cílů. Normativní vymezení
času pro uplatnění práv může přitom dopadat jak do oblasti
hmotných, tak do oblasti procesních subjektivních práv. V této
souvislosti nutno rozlišovat lhůty hmotněprávní a lhůty
procesněprávní (jakož i s nimi spojené rozdíly v jejich počítání).
Pro posouzení povahy soudcovské lhůty dle §55 o.s.ř. Ústavní soud
v nálezu sp. zn. III. ÚS 236/99 konstatoval, že smyslem stanovení
soudcovské lhůty je vymezení času za účelem provedení určitého
procesního úkonu účastníkem řízení. Z uvedeného vyplývá, že
vymezení času pro zaplacení soudního poplatku je tudíž spjato
s realizací procesního subjektivního práva. Lhůta dle §9 odst.
2 zákona o soudních poplatcích, ve spojení s §55 o.s.ř., je tedy
lhůtou procesněprávní, nikoli hmotněprávní (a to s příslušnými
důsledky pro její počítání).
Vycházeje z výše podané interpretace dotčených zákonných
ustanovení a na základě provedeného zjištění Ústavní soud
konstatuje, že v předmětné věci stěžovatelka uhradila k výzvě
soudu, i navzdory vadě v jejím doručení, soudní poplatek včas.
Z pohledu ústavněprávního nutno stanovit podmínky, při
jejichž splnění má nesprávná aplikace jednoduchého práva obecnými
soudy za následek porušení základních práv a svobod. Ústavní soud
spatřuje tyto podmínky v následujících okolnostech: Základní práva
a svobody v oblasti jednoduchého práva působí jako regulativní
ideje, na něž obsahově navazují komplexy norem jednoduchého práva.
Porušení některé z těchto norem, a to v důsledku svévole (např.
nerespektováním kogentní normy) anebo v důsledku interpretace, jež
je v extrémním rozporu s principy spravedlnosti (např. přepjatý
formalismus), pak zakládá dotčení na základním právu a svobodě.
Ústavní soud naopak nemohl stěžovatelce přisvědčit, pokud jde
o její námitku, jež se týká údajně nesprávného poučení
o nepřípustnosti opravného prostředku proti usnesení o zastavení
řízení. Ústavní soud již dříve judikoval (srov. např. II. ÚS
446/99), že správní soudnictví České republiky bylo vybudováno
a doposud fungovalo na principu jednoinstančního řízení, ve kterém
je podání opravných prostředků podle §250j odst. 4 o.s.ř. pro
řízení podle hlavy druhé části páté vyloučeno. To platí nejen pro
meritorní rozhodnutí, ale také pro rozhodnutí procesní povahy,
neboť dosavadní zákonná úprava v tomto směru nerozlišuje. V tomto
smyslu představuje úprava správního soudnictví lex specialis vůči
regulaci poplatkové povinnosti. Krajský soud při rozhodování
o zastavení řízení postupoval podle §9 odst. 1 a 2 zákona
o soudních poplatcích, jenž jinak v §9 odst. 4 předpokládá
možnost podání odvolání. Uvedené ustanovení nemůže ovšem samo
o sobě způsobit, aby v souzené věci, jež patří do sféry správního
soudnictví, byl opravný prostředek přípustný. Předmětem řízení je
totiž i v takovém případě věc podléhající režimu správního
soudnictví. I při zohlednění metody výkladu s použitím argumentu
"a maiore ad minus" lze dospět k závěru, že není-li přípustné
odvolání ve správním soudnictví ve věci samé, není přípustné ani
při rozhodnutí o zastavení řízení podle §9 odst. 2 zák. č.
549/1991 Sb. Z uvedených důvodů považuje Ústavní soud postup
obecného soudu v projednávané věci za ústavně konformní.
Ústavní soud konečně nemohl vyhovět ani návrhu na zrušení
ustanovení §250j odst. 4 o.s.ř. Podle ustanovení §35 odst. 1
zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších
předpisů, je nepřípustný návrh na zahájení řízení, týká-li se
věci, o které Ústavní soud již nálezem rozhodl. Plénum Ústavního
soudu nálezem ze dne 27. 6. 2001, vedeným pod sp. zn. Pl. 16/99,
rozhodlo, že část pátá "Správní soudnictví" (§§244-250s) zák. č.
99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdější předpisů (tedy
včetně nyní napadeného ustanovení §250j odst. 4 o.s.ř.), se
zrušuje dnem 31. 12. 2002. Projednání návrhu stěžovatele na
zrušení ustanovení §250j odst. 4 o.s.ř. tedy brání překážka věci
rozsouzené.
V posuzované věci obecný soud porušením kogentních
ustanovení §2, §4 a §9 odst. 2 zákona č. 549/1991 Sb.,
o soudních poplatcích, ve znění ke dni 31. prosince 2000, a dále
ustanovení §49 odst. 1 a §55 o.s.ř. vybočil z rámce principu
spravedlivého procesu, jak je ústavně garantován čl. 36 Listiny.
Vzhledem k výše uvedeným důvodům Ústavní soud usnesení Krajského
soudu v Hradci Králové ze dne ze dne 1. 3. 2000, čj. 30 Ca
23/2000-8, pro jeho rozpor s čl. 36 Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy
zrušil [§82 odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů].
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 30. října 2001