infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-403-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 13.12.2001, sp. zn. III. ÚS 275/01 [ nález / JURKA / výz-2 ], paralelní citace: N 196/24 SbNU 471 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:3.US.275.01

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Jízdné a jeho přirážky v městské hromadné dopravě

Právní věta V řadě svých rozhodnutí pak Ústavní soud zformuloval hlediska posuzování ústavnosti zmocňovacích zákonných ustanovení, a od nich se odvíjejících hledisek posuzování souladu "jiných právních předpisů" se zákony. Podle nálezů sp. zn. Pl. ÚS 17/95 a Pl. ÚS 43/97 "jiný právní předpis" nemůže vybočit ze zákonných mezí - nemůže tedy být praeter legem, jinak řečeno, musí se držet v mezích zákona, které jsou buď vymezeny výslovně anebo vyplývají ze smyslu a účelu zákona. Podle nálezu sp. zn. Pl. ÚS 45/2000 ústavní vymezení odvozené normotvorby exekutivy spočívá na následujících zásadách: "Jiný právní předpis" musí být vydán oprávněným subjektem, nemůže zasahovat do věcí vyhrazených zákonu (nemůže tedy stanovit primární práva a povinnosti), musí být zřejmá vůle zákonodárce k úpravě nad zákonný standard (musí být tedy otevřen prostor pro sféru "jiného právního předpisu").

ECLI:CZ:US:2001:3.US.275.01
sp. zn. III. ÚS 275/01 Nález Ústavní soud ČR rozhodl v senátě ve věci návrhu na zahájení řízení o ústavní stížnosti navrhovatelky obchodní společnosti Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s., zastoupené JUDr. T. S., advokátem, proti rozsudku Krajského soudu v Brně, č.j. 44 Co 165/2000-44, ze dne 22. 1. 2001, ve spojení s rozsudkem Okresního soudu ve Vyškově, č.j. 6 C 609/99-32, ze dne 4. 11. 1999, takto: Rozsudek Krajského soudu v Brně, č.j. 44 Co 165/2000-44, ze dne 22. 1. 2001 a rozsudek Okresního soudu ve Vyškově, č.j. 6 C 609/99-32, ze dne 4. 11. 1999, se zrušují. Odůvodnění: Navrhovatelka podala dne 4. 5. 2001 návrh na zahájení řízení o ústavní stížnosti (dále jen "návrh"), který byl doručen Ústavnímu soudu dne 7. 5. 2001. Návrh směřoval proti rozsudku Krajského soudu v Brně, č.j. 44 Co 165/2000-44, ze dne 22. 1. 2001, kterým byl potvrzen rozsudek Okresního soudu ve Vyškově, č.j. 6 C 609/99-32, ze dne 4. 11. 1999. Rozsudkem soudu I. stupně bylo rozhodnuto ve sporu o zaplacení částky 206,- Kč, skládající se z jízdného ve výši 6,- Kč (navrhovatelkou nesprávně uvedena částka 8,- Kč) a zvláštní částky 200,- Kč jako přirážky k jízdnému tak, že žalobě bylo vyhověno pouze částečně, a to pouze do zaplacení jízdného, návrh na zaplacení přirážky k jízdnému byl zamítnut. Napadenými rozhodnutími byla podle názoru navrhovatelky porušena ustanovení čl. 11 odst. 1 a čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a ustanovení čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva"). Návrh byl podán včas. K posouzení návrhu si Ústavní soud vyžádal spis, sp. zn. 6 C 609/99, vedený u Okresního soudu ve Vyškově. Ze spisového materiálu Ústavní soud zjistil, že navrhovatelka se žalobou před obecným soudem domáhala vůči odpůrci, takto vedlejšímu účastníku v řízení před Ústavním soudem, úhrady jízdného ve výši 6.-Kč a přirážky k jízdnému ve výši 200,- Kč. Po provedeném dokazování dospěl soud I. stupně k závěru, že návrh žalobce je důvodný pouze částečně, takže rozsudkem, č.j. 6 C 609/99-32, ze dne 4. 11. 1999, přiznal nezaplacené jízdné, tj. částku 6,- Kč, kdežto návrh na přiznání přirážky k jízdnému, tj. co se týká částky 200,- Kč, byl zamítnut. Vyhovění žalobnímu návrhu ohledně jízdného pak soud odůvodnil poukazem na ustanovení §760 obč. zák. a §37 odst. 1 zák. č. 266/1994 Sb., o dráhách. Ohledně přirážky k jízdnému soud pak žalobu zamítl z důvodů právních. V době, kdy odpůrce v řízení před obecnými soudy cestoval bez platné jízdenky (dne 1. září 1997), neexistoval totiž podle názoru soudu žádný zákon, který by mu ukládal povinnost platit pro takový případ přirážku k jízdnému, ani žádné zákonné ustanovení, které by zmocňovalo k vydání podzákonného předpisu, jenž by takovou povinnost upravil. Jakkoli vyhláška č. 127/1964 Sb., o městském přepravním řádu, ve znění pozdějších předpisů, v ustanovení §18 odst. 2 umožňovala vyžadovat zaplacení částky 200.- Kč, tato vyhláška však byla vydána podle §4 odst. 2 a §29 zákona č. 51/1964 Sb., o dráhách, a podle §7 nařízení vlády č. 36/1951 Sb., jímž se provádí zákon o úpravě podnikání v silniční dopravě, a dále k provedení příslušných ustanovení občanského zákoníku č. 40/1964 Sb. a hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb., přičemž zákon č. 51/1964 Sb., na jehož základě byla uvedená vyhláška vydána, byl účinný od 1. dubna 1964 do 1. ledna 1995 (k tomuto datu byl zrušen zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách), a nařízení vlády č. 36/1951 Sb., jež bylo účinné od 1. června 1951, bylo ke dni 1. ledna 1980 zrušeno zákonem č. 68/1979 Sb., jenž byl pak ke dni 1. srpna 1994 zrušen zákonem č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. Zákon č. 111/1994 Sb., stejně jako zákon č. 266/1994 Sb. (účinný ode dne 1. ledna 1995) v předmětné době (tj. dne1. září 1997) neobsahovaly ustanovení, jež by žalobci umožňovala žádat přirážku k jízdnému. Teprve novelou zákona č. 111/1994 Sb., provedenou zákonem č. 304/1997 Sb., s účinností ode dne 1. dubna 1998 byla v §18a odst. 1 písm. c) a §18a odst. 3 založena možnost požadovat přepravní přirážku v návaznosti na dopravní podmínky, a to až do výše 1.000,- Kč. Soud v této souvislosti poznamenává, že tato úprava se vztahuje toliko na silniční dopravu, přičemž v zákoně č. 266/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů, tato úprava dosud obsažena není, pročež v rámci takové přepravy pak povinnost platit přirážku k jízdnému stále není dána. Na základě uvedené rekapitulace právního stavu dospěl obecný soud k závěru, že v předmětnou dobu neexistovala platná právní úprava, která by ukládala povinnost stanovit pro případ tzv. černé jízdy přirážku. Dle přesvědčení soudu není pro stanovení přirážky k jízdnému možno použít ani ustanovení §772 obč. zák., neboť toto výslovně umožňuje provést pouze podrobnější úpravu takových práv a povinností, které, byť v obecnější rovině, již občanský zákoník zná. Občanský zákoník, ale v předmětné době takovou úpravu neobsahoval, přičemž právo na přirážku k jízdnému nelze dle soudu dovodit ani interpretací ze samotného práva požadovat zaplacení jízdného. Jakkoli je právo na přirážku k jízdnému občanskoprávní sankcí za nesplnění povinnosti, jež je veřejností, a to i právnickou, považována za samozřejmost, to však podle názoru soudu neznamená, že její existenci lze dovodit bez zákonného podkladu. Argument ve prospěch uvedeného závěru spatřuje soud i v okolnosti, že pokud by ke stanovení přirážky postačovala existence prováděcích předpisů k §772 obč. zák., jevila by se pak novela silničního zákona, provedená zákonem č. 304/1997 Sb., zcela nadbytečnou. K odvolání navrhovatelky Krajský soud v Brně rozsudkem, č.j. 44 Co 165/2000-44, ze dne 22. 1. 2001, rozsudek soudu I. stupně potvrdil. K argumentům navrhovatelky, dle níž předmětná vyhláška ke dni 7. ledna 1998 byla platnou součástí právního řádu, vydanou v souladu s §772 obč. zák., a k jejímu poukazu na závaznost pravidel silničního provozu, obsažených toliko ve vyhlášce, odvolací soud v odůvodnění svého rozhodnutí odkázal v plném rozsahu na rozhodovací důvody soudu I. stupně. Zvláště zdůraznil skutečnost, že právo na přirážku není totožné s právem na jízdné a odkazy na zákony toto právo upravující nejsou relevantní, a dále nepřípadnost argumentace analogií s pravidly silničního provozu z pohledu rozhodovaného konkrétního případu. Navrhovatelka ve své ústavní stížnosti zejména namítá, že v předmětné době, tj. dne 1. září 1997, byla vyhláška č. 127/1964 Sb. platnou součástí českého právního řádu. Vychází přitom ze skutečnosti, že ve zrušovacích ustanoveních zákona č. 266/1994 Sb. tato vyhláška uvedena není, ačkoli v §67 tohoto zákona bylo zrušeno několik prováděcích předpisů, vydaných na základě zmocnění, uvedených původně v zákoně č. 51/1964 Sb., o dráhách, a v zákoně č. 68/1979 Sb., o silniční dopravě a vnitrostátním zasílatelství. Uvedený závěr považuje navrhovatelka za opodstatněný i navzdory tomu, že zákon o dráhách již neobsahuje ustanovení, jež by zmocňovalo orgány státní správy k vydání vyhlášky, jež upraví práva a povinnosti cestujících, resp. smluvní podmínky přepravy pro oblast městské hromadné dopravy. Činí tak i s ohledem na ustanovení §70 odst. 3 zákona o Ústavním soudu, jež v souvislosti se zrušením určitého zákona, resp. jeho jednotlivého ustanovení, vyžaduje i výslovnou derogaci k jeho provedení vydaných podzákonných předpisů. Dle přesvědčení navrhovatelky je zánik platnosti i podzákonného právního předpisu nutně spjat s výslovným projevem vůle normotvůrce, čili s výslovnou derogací. Pro závěr, dle něhož nedošlo "implicitně k zániku účinnosti vyhlášky č. 127/1964 Sb." argumentuje navrhovatelka i doslovným zněním nově přijaté vyhlášky č. 71/1999 Sb., o přepravním řádu pro silniční dopravu osob, jejíž účinnost nastala dnem 1. října 1999, a jež v §30 odst. 1 výslovně počítá nadále s účinností vyhlášky č. 127/1964 Sb., a to s tou změnou, že od 1. října 1999 se ustanovení této vyhlášky již nepoužijí pro městskou autobusovou dopravu. Z uvedeného ustanovení pak navrhovatelka dovozuje, že po datu 1. října 1999 lze ustanovení vyhlášky č. 127/1964 Sb. použít na ostatní druhy přepravy osob, vyjma městské autobusové dopravy. Nadto navrhovatelka zastává názor, dle něhož vyhlášku č. 127/1964 Sb. lze s ohledem na ustanovení §772 obč. zák. považovat za podzákonný právní předpis, provádějící příslušná ustanovení občanského zákoníku, konkrétně pak ustanovení §760 a násl., upravující smlouvu o přepravě, což ostatně plyne i z úvodní věty předmětné vyhlášky (a nikoli z její preambule, jak uvádí navrhovatelka - viz čl. 38 Legislativních pravidel vlády, přijatých usnesením vlády ze dne 19. března 1998, č. 188). V této souvislosti je navrhovatelkou poukazováno rovněž na ustanovení §879a obč. zák., jímž byla pravomoc k vydání příslušného právního předpisu delegována s odkazem na ustanovení §17 zákona č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších předpisů, na ministerstvo dopravy a spojů. V ústavní stížnosti se dále odkazuje i na nález Ústavního soudu ve věci, sp. zn. Pl. ÚS 33/2000, dle kterého daný právní vztah vzniká konkludentním jednáním a v němž je institut přirážky k jízdnému s ohledem na soukromoprávní povahu předmětného právního vztahu interpretován ve smyslu smluvní pokuty. Zákonný prostor pro aplikaci předmětné vyhlášky na posuzovaný případ spatřuje navrhovatelka v §37 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, podle něhož podmínky, za nichž se přepravují osoby ve veřejné drážní osobní dopravě, stanoví přepravní řády. Tímto pak dle §772 obč. zák. je vyhláška č. 127/1964 Sb. V této souvislosti je v ústavní stížnosti poukazováno i na obsahem shodný právní názor, jenž v obdobných případech zaujaly Krajský soud v Ostravě (ve věci vedené pod sp. zn. 13 Co 302/2000) a Městský soud v Praze (ve věci vedené pod sp. zn. 53 Co 483/99). Provozování veřejné dopravy považuje navrhovatelka za formu realizace svého vlastnického práva, přičemž vybírání jízdného je součástí jeho realizace a vybírání přirážky k jízdnému pak dle jejího přesvědčení formou ochrany proti těm, kteří by její majetek chtěli užívat bezplatně. Z pohledu ústavněprávního navrhovatelka namítá zejména tu skutečnost, že obecné soudy neuznaly existenci právního předpisu, o který v řízení před nimi opírala svůj nárok, čímž jí protiústavním zásahem znemožnily ochranu výkonu vlastnického práva. K výzvě Ústavního soudu podal Krajský soud v Brně jako účastník řízení k předmětné ústavní stížnosti vyjádření, v němž předseda senátu 44 Co odkázal na vyjádření podané tímto soudem ve věci pod sp. zn. III. ÚS 274/01. K doplnění vyjádření pak uvedl, že napadené rozhodnutí spolu s rozhodnutím soudu I. stupně se zabývá všemi podstatnými aspekty věci, přičemž vychází nakonec z obecného závěru, totiž že právo na přirážku je právem samostatným, neodvozeným, které v době, o kterou šlo, nebylo upraveno zákonem. Krajský soud proto navrhl, aby ústavní stížnost byla zamítnuta, protože nedošlo k porušení ústavních práv stěžovatele. Ústavní soud již mnohokrát ve svých rozhodnutích konstatoval, že není součástí obecné soudní soustavy a nepřísluší mu proto právo vykonávat dohled nad rozhodovací činností obecných soudů. Do rozhodovací činnosti obecných soudů je Ústavní soud oprávněn zasáhnout pouze tehdy, byly-li jejich pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byl stěžovatel účastníkem, porušeny jeho základní práva a svobody, chráněné ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR. Vzhledem k tomu, že navrhovatelka se dovolávala ochrany svých základních práv zakotvených v Listině, Ústavní soud přezkoumal napadené rozhodnutí i řízení mu předcházející a dospěl k závěru, že podaný návrh je opodstatněný. Hodnocení ústavnosti zásahu orgánu veřejné moci do základních práv a svobod se skládá z několika komponentů (III. ÚS 102/94, III. ÚS 114/94, III. ÚS 84/94, III. ÚS 142/98, III. ÚS 224/98 a další). Prvním je posouzení ústavnosti aplikovaného ustanovení právního předpisu, jak vyplývá z §68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"). Dalšími komponenty jsou hodnocení dodržení ústavních procesních práv, a konečně posouzení ústavně konformní interpretace a aplikace hmotného práva. Vycházeje z maximy, obsažené v §68 odst. 2 zákona o Ústavním soudu plyne v předmětné věci pro Ústavní soud nutnost vymezit hlediska, jež je obecný soud povinen respektovat při posuzování souladu jiného právního předpisu se zákonem při aplikaci čl. 95 odst. 1 Ústavy, a to zejména z pohledu dodržení podmínek, zakotvených v čl. 79 odst. 3 Ústavy. Čl. 95 odst. 1 Ústavy představuje v první řadě ústavní výraz nezávislosti soudů (soudní moci), její vazbu toliko a výlučně na moc zákonodárnou, jakož i výraz oddělenosti moci soudní a výkonné, jako vyloučení možnosti exekutivního normování rozhodovací činnosti soudů. Právní řád, jehož základním atributem ve smyslu čl. 1 Ústavy je všeobecná závaznost, tvoří nejen zákony (včetně zákonů ústavních) a mezinárodní smlouvy podle čl. 10 Ústavy, nýbrž také další prameny právní: Mezi tyto, podle terminologie čl. 95 odst. 1 Ústavy "jiné právní předpisy", patří zejména právní předpisy orgánů státní správy (čl. 78, čl. 79 odst. 3 Ústavy) a obecně závazné vyhlášky orgánů územní samosprávy (čl. 104 odst. 3 Ústavy). Ustanovení věty, obsažené v čl. 95 odst. 1 Ústavy za středníkem, nese pak následující smysl: Soudce obecného soudu při použití "jiného právního předpisu" opravňuje přezkoumat jeho soulad se zákonem, a to s právními účinky inter partes a nikoli erga omnes. Smyslem tohoto přezkumu není kontrola norem, soud tedy nerozhoduje o neplatnosti "jiného právního předpisu", rozhoduje toliko o jeho neaplikovatelnosti v dané věci. Nejde tedy ani o paralelu k systémům dekoncentrovaného (difúzního) ústavního soudnictví v omezeném segmentu, jelikož závěr obecného soudu o neaplikovatelnosti "jiného právního předpisu" není v českém právním řádu právním precedentem. Vázanost soudce zákonem dle čl. 95 odst. 1 Ústavy ve spojení s čl. 1 Ústavy tudíž z pohledu čl. 95 odst. 1 Ústavy, věty za středníkem, znamená oprávnění soudu neaplikovat "jiný právní předpis", je-li soudem považován za rozporný se zákonem. A contrario z uvedených ústavních ustanovení ale vyplývá, že v případě, nekonstatuje-li obecný soud nesoulad "jiného právního předpisu se zákonem", je jím vázán. Hlediska posuzování nesouladu "jiného právního předpisu" se zákonem jsou analogická s hledisky, jež pro účel řízení o kontrole norem zakotvuje ustanovení §68 odst. 2 zákona o Ústavním soudu. Z pohledu posuzované věci jsou těmito relevantními hledisky kritéria, obsažená v ustanovení čl. 79 odst. 3 Ústavy. Úkolem Ústavního soudu v této souvislosti není nahrazovat pravomoc obecného soudu, založenou čl. 95 odst. 1 Ústavy, nýbrž toliko posouzení dodržení ústavních kautel, jež je při zkoumání souladu "jiného právního předpisu" se zákonem nezbytné vyžadovat. Z pohledu práva jednoduchého na posouzení předmětné věci dopadají ustanovení drážního zákona, právní úpravy silniční dopravy, občanského zákoníku a hospodářského zákoníku. Podle úvodní věty vyhl. č. 127/1964 Sb. byla tato vydána na základě §4 odst. 2 a §29 zákona č. 51/1964 Sb., o dráhách, §7 nařízení vlády č. 36/1951 Sb., jímž se provádí zákon o úpravě podnikání v silniční dopravě, a k provedení příslušných ustanovení občanského zákoníku č. 40/1964 Sb. a hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb., a to s účinností od 1. července 1964. Podle ustanovení §50 vyhl. č. 175/2000 Sb. byla pak s účinností ode dne 1. července 2000 zrušena. Podle §4 odst. 2 a §29 zák. č. 51/1964 Sb., o dráhách, bylo ministerstvo dopravy v dohodě se zúčastněnými ústředními orgány zmocněno k vydání přepravních řádů. Ve smyslu §2 odst. 1 a 2 dráhami podle tohoto zákona jsou železnice, tramvajové, trolejbusové a lanové dráhy s výjimkou těch, které slouží jen provozní potřebě uvnitř podniku (závodu) a nejsou zaústěny do jiných drah, dále drah přenosných a lanových vleků, přičemž dráhy se podle povahy a účelu člení na dráhy celostátní, vlečky, dráhy městské a dráhy zvláštního určení. Zákon č. 51/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů, byl s účinností od 1. ledna 1995 zrušen §67 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách. Podle ustanovení §37 odst. 1 písm. c) zákona č. 266/1994 Sb., ve znění platném ke dni 7. ledna 1998, dopravce přepraví za sjednanou cenu osobu, která o přepravu požádá, jestliže jsou splněny smluvní přepravní podmínky a podmínky stanovené zvláštním předpisem. Podle §7 odst. 1 a 4 nařízení vlády č. 36/1951 Sb., jímž se provádí zákon o úpravě podnikání v silniční dopravě, podrobnější podmínky, za kterých dopravní podniky přepravují osoby a věci, stanoví přepravní řády, které vydá ministerstvo dopravy, přičemž přepravní řády mohou stanovit, že uživatel dopravy, který porušil některé z jejich ustanovení, poškodil nebo znečistil vozidlo nebo způsobil poruchu v provozu, je povinen zaplatit ve prospěch dopravního podniku určitou peněžní částku. Nařízení vlády č. 36/1951 Sb., jež bylo účinné od 1. června 1951, bylo ke dni 1. ledna 1980 zrušeno ust. §58 zákona č. 68/1979 Sb., o silniční dopravě a vnitrostátním zasílatelství. Dle §57 odst. 1 ve spojení s §14 odst. 1 tohoto zákona bylo Federální ministerstvo dopravy v dohodě se zúčastněnými ústředními orgány zmocněno obecně závazným předpisem upravit přepravní řád, jenž dle §14 odst. 2 mohl stanovit, ve kterých případech jsou cestující, odesílatel nebo příjemce povinni zaplatit provozovateli dopravy za porušení ustanovení přepravního řádu nebo tarifu, poškození nebo znečištění vozidla nebo jiného zařízení provozovatele dopravy nebo způsobení poruchy v dopravě peněžitou částkou, jejíž výši stanoví přepravní řád až do 500,- Kč. Zákon č. 68/1979 Sb., ve znění pozdějších předpisů, byl ke dni 1. srpna 1994 zrušen §42 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. Zákon č. 111/1994 Sb. v předmětné době (tj. dne 7. ledna 1998) neobsahoval ustanovení, jež by žalobci umožňovala žádat přirážku k jízdnému. Novelou zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, provedenou zákonem č. 304/1997 Sb., s účinností ode dne 1. dubna 1998 byla v §18a odst. 1 písm. c) a §18a odst. 3 založena možnost požadovat přepravní přirážku v návaznosti na dopravní podmínky, a to až do výše 1.000,- Kč. Hospodářský zákoník č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů, byl ke dni 1. ledna 1992 zrušen §772 zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku. Ve znění platném v předmětné době, tj. ke dni 7. ledna 1998, dle §772 obč. zák. podrobnější úpravu osobní a nákladní přepravy stanoví zvláštní předpisy, zejména přepravní řády a tarify. Podle §879a obč. zák. je pak oprávnění ministerstev k vydání prováděcích předpisů určeno jejich příslušnosti, jež je stanovena zákonem č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Z rekapitulace právního stavu pak vyplývá, že ke dni 7. ledna 1998 lze za zákonná ustanovení zmocňující k vydání vyhl. č. 127/1964 Sb. považovat ustanovení §772 obč. zák. Za normu odkazující, jež na vyhl. č. 127/1964 Sb. v předmětné době odkazovala, lze pak považovat §37 odst. 1 písm. c) zákona č. 266/1994 Sb., ve znění platném ke dni 7. ledna 1998, podle něhož dopravce přepraví za sjednanou cenu osobu, která o přepravu požádá, jestliže jsou splněny smluvní přepravní podmínky a podmínky stanovené zvláštním předpisem. Otázkou, jíž nutno v této souvislosti zodpovědět, je, splňuje-li zmocňovací ustanovení, obsažené v §772 obč. zák., po zrušení zmocňovacích ustanoveních §4 odst. 2 a §29 zákona. č. 51/1964 Sb., §7 nařízení vlády č. 36/1951 Sb., kautely, jež plynou z čl. 79 odst. 3 Ústavy. Ústavní soud se v nálezu ve věci vedené pod sp. zn. Pl. ÚS 33/2000 o návrhu na zrušení §18a odst. 1 písm. c), §18a odst. 2 písm. b) věty za středníkem a §18a odst. 3 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění zákona č. 304/1997 Sb., podrobně zabýval povahou smlouvy o přepravě osob dle §760 a násl. obč. zák. Podle jeho názoru se jedná o úpravu obecnou, vztahující se na všechny druhy dopravy, pročež společná ustanovení ke smlouvám o přepravě uvedená v §772 obč. zák. pak umožňují, aby podrobnější úprava osobní a nákladní přepravy byla stanovena zvláštními předpisy, a to zejména přepravními řády a tarify. Přeprava osob je podle přesvědčení Ústavního soudu vztahem soukromoprávním, jenž vzniká na základě smlouvy o přepravě, která je u hromadných dopravních prostředků uzavírána obvykle konkludentním jednáním. Vzhledem k tomu, že na provozování veřejné hromadné dopravy má pochopitelný a významem přepravy osob odůvodněný zájem i stát, Ústavní soud uznal za přiměřenou veřejnoprávní regulaci některých otázek přepravy osob. V řadě svých rozhodnutí pak Ústavní soud zformuloval hlediska posuzování ústavnosti zmocňovacích zákonných ustanovení, a od nich se odvíjejících hledisek posuzování souladu "jiných právních předpisů" se zákony. Podle nálezů sp. zn. Pl. ÚS 17/95 a Pl. ÚS 43/97 "jiný právní předpis" nemůže vybočit ze zákonných mezí - nemůže tedy být praeter legem, jinak řečeno, musí se držet v mezích zákona, které jsou buď vymezeny výslovně anebo vyplývají ze smyslu a účelu zákona. Podle nálezu sp. zn. Pl. ÚS 45/2000 ústavní vymezení odvozené normotvorby exekutivy spočívá na následujících zásadách: "Jiný právní předpis" musí být vydán oprávněným subjektem, nemůže zasahovat do věcí vyhrazených zákonu (nemůže tedy stanovit primární práva a povinnosti), musí být zřejmá vůle zákonodárce k úpravě nad zákonný standard (musí být tedy otevřen prostor pro sféru "jiného právního předpisu"). V posuzované věci prováděcí předpis, tj. vyhl. č. 127/1964 Sb., byla vydána oprávněným subjektem (a to ve smyslu §879a obč. zák. ve spojení se zákonem č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a nezasáhla do věcí vyhrazených z pohledu ústavní, resp. zákonné regulace toliko zákonu (viz k tomu nález sp. zn. Pl. ÚS 3/95). Třetí hodnotící hledisko, přítomnost vůle zákonodárce k úpravě dalších, než v zákoně explicitně stanovených povinností, může být vyjádřeno přitom výslovně anebo může vyplývat ze smyslu a účelu zákona. Přirážka k jízdnému představuje ve smyslu nálezu Ústavního soudu, sp. zn. Pl. ÚS 32/2000, penále, tj. pokutu stanovenou pro porušení smluvní povinnosti právním předpisem (§544 odst. 3 obč. zák.). Z pohledu ústavní akceptovatelnosti veřejnoprávního zásahu v oblasti smluv o přepravě je tímto vyjádřen i prostor přepravními řády, vydanými dle §772 obč. zák., nahradit stanovení sankce za nezaplacení jízdného smluvní pokutou normativní úpravou této sankce formou penále. Tím, že obecný soud uvedená hlediska nezohlednil, nedostál všem ústavním kautelám, jež jej dle čl. 95 odst. 1 Ústavy opravňují neaplikovat "jiný právní předpis", ocitl se v rozporu s maximou vázanosti soustavou právních pramenů, plynoucí z čl. 1 Ústavy, což z pohledu rozhodované věci zakládá dotčení principů řádného procesu dle čl. 36 odst. 1 Listiny. Nad rámec rozhodovacích důvodů Ústavní soud odkazuje i na tu část judikatury obecných soudů, jež ve věcech obdobných dospívá k závěrům opačným, než k jakým dospěly obecné soudy v daném případě. Krajský soud v Ústí nad Labem v rozsudku ze dne 7. února 2001, č. j. 10 Co 354/2000-29, v této souvislosti konstatoval následující: "Právní teorie shodně s praxí považuje za nejoptimálnější výslovné zrušení právního předpisu, které vyplývá z derogační klauzule pozdějšího právního předpisu. Aplikace práva pak nečelí výkladovým obtížím, které přináší derogace implicitní. Lze se domnívat, že výslovná derogace je i v české legislativě preferována, ostatně ani hodnocená vyhláška č. 127/1964 Sb. není výjimkou. Ta byla zrušena k 1. 7. 2000 vyhláškou Ministerstva dopravy a spojů č. 175/2000 (srov. ust. §50 této vyhlášky). Při užití zásady výkladu z opaku (argumentum a contrario) nelze dojít ke shodě v názoru, že vyhl. č. 127/1964 Sb. byla implicitně zrušena v důsledku vydání zákona č. 266/1994 Sb., dochází-li později zcela zřetelně k jejímu výslovnému zrušení vyhláškou ji nahrazující. Podle názoru odvolacího soudu nelze vůbec nic dovozovat z faktu, že zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, neobsahuje žádné ustanovení, z něhož by vyplývalo, že dosavadní přepravní řád se ponechává v platnosti, a ani nelze přijmout závěr, že zrušení zákona nutně bez dalšího znamená i zrušení předpisu, který jej provádí. Vyhl. č. 127/1964 Sb. je vedle zákona o dráhách i prováděcím předpisem k občanskému zákoníku." Pro uvedené, tj. s ohledem na porušení čl. 36 odst. 1 Listiny ve spojení s čl. 1 a čl. 79 odst. 3 a čl. 95 odst. 1 Ústavy, Ústavní soud rozhodl tak, jak je ve výroku uvedeno. Poučení: Proti tomuto nálezu není odvolání přípustné V Brně dne 13. prosince 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:3.US.275.01
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 275/01
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 196/24 SbNU 471
Populární název Jízdné a jeho přirážky v městské hromadné dopravě
Datum rozhodnutí 13. 12. 2001
Datum vyhlášení  
Datum podání 7. 5. 2001
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Jurka Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 1, čl. 79 odst.3, čl. 95 odst.1
  • 2/1993 Sb., čl. 36
Ostatní dotčené předpisy
  • 127/1964 Sb.
  • 182/1993 Sb., §68 odst.2
  • 266/1994 Sb.
  • 36/1951 Sb.
  • 40/1964 Sb., §544
  • 51/1964 Sb., §29, §4 odst.2, §2 odst.1, §2 odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek
Věcný rejstřík pokuta
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-275-01
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 39563
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-23