ECLI:CZ:US:2001:3.US.292.01
sp. zn. III. ÚS 292/01
Nález
Ústavní soud rozhodl, mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků, dne 29. listopadu 2001 v senátě, ve věci ústavní stížnosti obchodní společnosti F., spol. s r. o., za účasti vedlejšího účastníka Finančního ředitelství v Brně, proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 5. března 2001, č. j. 29 Ca 553/2000-23, o zastavení řízení, takto:
Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 5. března 2001, č. j.
29 Ca 553/2000-23, se zrušuje.
Odůvodnění:
I.
Návrhem, podaným Ústavnímu soudu osobně dne 15. května 2001,
tj. ve lhůtě stanovené v §72 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, se stěžovatelka domáhá zrušení usnesení
Krajského soudu v Brně ze dne 5. března 2001, č. j. 29 Ca
553/2000-23, o zastavení řízení. Uvedeným rozhodnutím soudu se
cítí být dotčena v ústavně zaručeném právu na soudní ochranu ve
smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listina") a v právu, plynoucím z ústavní povinnosti obecných
soudů dle čl. 90 Ústavy.
Z obsahu spisu Krajského soudu v Brně sp. zn. 30 Ca
176/2000, jejž si Ústavní soud vyžádal, bylo zjištěno následující:
Stěžovatelka se žalobou před obecným soudem domáhala přezkumu
rozhodnutí Finančního ředitelství v Brně ze dne 12. října 2000, č.
j. 2561, 5443/2000/FŘ/130, jímž bylo zamítnuto její odvolání proti
platebnímu výměru Finančního úřadu Brno II ze dne 25. listopadu
1999, č. j. 121363/99/289912/6513, kterým byla žalobci vyměřena
daň z přidané hodnoty za zdaňovací období I. čtvrtletí 1999 ve
výši 1.202.024,-Kč. Po podání žaloby vyzval krajský soud
stěžovatelku k zaplacení soudního poplatku, přičemž tato výzva
byla doručena toliko jejímu právnímu zástupci, a to dne 11. ledna
2001 (spis Krajského soudu v Brně sp. zn. 29 Ca 553/2000, č. l.
12). Z ústavní stížností napadeného usnesení obecného soudu dále
pak vyplývá, že soudní poplatek nebyl stěžovatelkou uhrazen ani
ve lhůtě určené jí soudem, pročež tento uvedeným usnesením ze dne
5. března 2001, č. j. 29 Ca 553/2000-23, předmětné řízení
zastavil, a to s poukazem na nedodržení jím stanovené lhůty osmi
dnů pro zaplacení soudního poplatku (§9 odst. 1 zákona
č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů).
Ústavní stížnost vytýká rozhodnutí Krajského soudu v Brně
odepření základních práv plynoucích z čl. 36 odst. 1 Listiny
a z čl. 90 Ústavy. Stěžovatelka s ohledem na ustanovení §49 odst.
1 o. s. ř. a §2 odst. 1 a 5 zák. č. 549/1991 Sb., ve znění
platném do 31. prosince 2001, spatřuje uvedená dotčení
v základních právech ve skutečnosti, že výzvu k zaplacení soudního
poplatku byl soud povinen doručit nejen právnímu zástupci, ale
i žalobci, což se v dané věci nestalo. Poukazuje v této
souvislosti i na judikaturu Ústavního soudu, obsaženou v nálezech
ve věcech sp. zn. IV. ÚS 238/99 a I. ÚS 217/2000.
Na základě výzvy Ústavního soudu podle §42 odst. 4 a §76
odst. l zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
podal dne 13. července 2001 Krajský soud v Brně k předmětné
ústavní stížnosti vyjádření. Úvodem je v něm konstatováno, že
stěžovatel ve své ústavní stížnosti nikterak nezpochybňuje, že
jako účastník soudního řízení nedostál svým povinnostem, když
řádně nesplnil svou poplatkovou povinnost při podání návrhu na
zahájení řízení [ve smyslu §4 písm. a), §7 odst. 1 věty první
zák. č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, ve znění platném do
31. prosince 2000], a dále nepopírá též, že výzva k odstranění
tohoto procesního nedostatku byla řádně doručena jeho právnímu
zástupci. Interpretaci ustanovení §49 odst. 1 o. s. ř.,
předkládanou stěžovatelem, účastník řízení s ohledem na okolnosti
dané věci považuje za zcela účelovou, a to vedenou snahou přenést
důsledky vyplývající z nesplnění obligatorních procesních
povinností ze stěžovatele na soud. Je-li totiž účastník soudního
řízení právně zastoupen pro celé řízení (§24 a §25 o. s. ř.),
jedná s ním soud pouze prostřednictvím jeho zmocněnce (§49 odst.
1 věta první o. s. ř.), přičemž ustanovení §49 odst. 1 věty druhé
o. s. ř. pak směřuje pouze na ty případy, kdy určitou povinnost
může splnit toliko účastník řízení a nikdo jiný (podání výpovědi,
apod.). Splnění poplatkové povinnosti proto, dle názoru Krajského
soudu v Brně, není úkonem nezastupitelným a může jej proto za
účastníka realizovat i někdo jiný. Na tomto závěru, dle jeho
přesvědčení, nemůže nic měnit ani skutečnost, že zákon o soudních
poplatcích ukládá povinnost zaplatit soudní poplatek za žalobu
podanou v soudním řízení dle části páté hlavy druhé o. s. ř. tomu,
kdo tuto žalobu podal, tedy účastníku řízení (§2 odst. 5 zákona
o soudních poplatcích), neboť mezi touto povinností a dalšími
povinnostmi účastníků (jako např. povinností odstranit na základě
výzvy soudu nedostatky v návrhu - §43 o. s. ř.) neexistuje
z hlediska dikce zákona žádný rozdíl, přičemž v praxi nejsou
pochybnosti o tom, že i tyto povinnosti jsou povinnostmi
zastupitelnými.
V reakci na stěžovatelčin poukaz na judikaturu Ústavního
soudu účastník řízení uvádí, že Ústavní soud zaujal v obdobné věci
též zcela opačné stanovisko, když v usnesení ze dne 23. září
1999, sp. zn. III. ÚS 190/99, konstatoval, že doručení výzvy
k zaplacení soudního poplatku zmocněnci účastníka je dostačující.
Pro úplnost krajský soud poznamenává, že ke shodnému názoru dospěl
i Nejvyšší soud ČR v usnesení ze dne 8. června 2000, sp. zn. 21
Cdo 1949/99, publikovaném pod č. 1/2001 Sbírky soudních rozhodnutí
a stanovisek Nejvyššího soudu České republiky.
Nad rámec uvedené argumentace vyjadřuje účastník řízení dále
přesvědčení, dle něhož nečinnost stěžovatelky či jejího zmocněnce
v řízení před obecným soudem nelze zhojit cestou vyvolání řízení
před Ústavním soudem, jakožto orgánem ochrany ústavnosti.
Stěžovatelka totiž zamlčuje skutečnost, že byla-li svým zmocněncem
o povinnosti zaplatit soudní poplatek (v dodatečné lhůtě) řádně
a včas zpravena, nedostála své povinnosti o vlastní újmě;
v případě opačném nese plnou odpovědnost za vzniklou situaci její
zmocněnec, přičemž v tomto případě by se pak jednalo pouze
o občanskoprávní vztah mezi stěžovatelkou a zmocněncem, který
nemůže být řešen cestou ústavní stížnosti.
Ze všech uvedených důvodů Krajský soud v Brně navrhuje, aby
předmětná ústavní stížnost byla jako zjevně neopodstatněná ve
smyslu §43 odst. 2 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, ve znění pozdějších předpisů, odmítnuta.
K výzvě Ústavního soudu dle §42 odst. 4 a §76 odst.
l zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, podal dne
24. října 2001 k předmětné ústavní stížnosti vyjádření i vedlejší
účastník Finanční ředitelství v Brně. Poukazuje v něm zejména na
skutečnost, že z předmětné ústavní stížnosti je zcela zřejmé, že
její meritum se týká výlučně a pouze postupu soudního orgánu
v soudním řízení, tj. že jde, resp. má jít o posouzení ústavnosti
napadeného usnesení obecného soudu z hlediska výkladu a aplikace
předpisů upravujících postup v soudním řízení. I přesto, jako
vedlejší účastník, předkládá Finanční ředitelství v Brně ve svém
vyjádření stanovisko k uvedené otázce.
Vedlejší účastník má za to, že úhrada soudního poplatku není
úkonem ve smyslu ustanovení §49 odst. 2 věty druhé o. s. ř.
Uvedený závěr dovozuje ze smyslu a účelu povinného právního
zastoupení ve věcech správního soudnictví (§250a o. s. ř.), které
spatřuje v zajištění náležité ochrany práv žalobce, s čímž je
spjato umožnění kvalifikovaného vystupování účastníka řízení
prostřednictvím jeho zástupce. Poukazuje dále na skutečnost, že
zástupce, vybavený procesní plnou mocí, je oprávněn ke všem
úkonům, které může v řízení učinit účastník. S ohledem na uvedené
je, dle jeho názoru, upraveno též doručování v soudním řízení tak,
jak je upraveno v §49 odst. 1 o. s. ř. Obdobně jako účastník
řízení rovněž i vedlejší účastník poukazuje i na svým obsahem
opačná rozhodnutí než jsou ta, jimiž argumentuje stěžovatelka,
konkrétně pak na usnesení Ústavního soudu ze dne 23. září 1999,
sp. zn. III. ÚS 190/99, a na usnesení Nejvyššího soudu ČR ze dne
8. června 2000, sp. zn. 21 Cdo 1949/99, publikované pod č. 1/2001
Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek Nejvyššího soudu České
republiky. Zastává názor, dle něhož u jednání dle §49 odst. 1
věty druhé o. s. ř. musí jít o tzv. jednání nezastupitelné, čili
takové jednání je charakterizováno osobním prvkem, který se upíná
jen na osobu jednajícího, a to tak, že jiná osoba (odlišná
od konkrétního účastníka řízení) nemůže (právě proto, že je
charakterizován osobou jednajícího) takový úkon vykonat. Ve všech
ostatních případech pak, dle jeho názoru, může dojít
k uskutečnění příslušného úkonu prostřednictvím zástupce. Vedlejší
účastník v této souvislosti připomíná, že povinností advokáta,
právně zastupujícího účastníka soudního řízení, je dbát ochrany
práv svého klienta, důsledky nezaplacení poplatku v soudem
dodatečně stanovené lhůtě musí být advokátu zřejmé a známé,
a tedy, aby dostál povinnosti dbát ochrany klienta (účastníka
řízení), musí provedení tohoto úkonu - pokud se tak dosud nestalo
- zabezpečit (neučiní-li tak např. vzhledem ke svým relativně
působícím ujednáním s klientem přímo jako zástupce účastníka sám).
Povinnost doručit výzvu k zaplacení soudního poplatku žalobci
a nejen toliko jeho právnímu zástupci nelze, dle vedlejšího
účastníka, dovodit ani ze zák. č. 549/1991 Sb., o soudních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, dle něhož je poplatníkem
účastník, který žalobu podal. Ze žádného ustanovení uvedeného
zákona, jiné právní normy a konečně ani z povahy této povinnosti
ale dle něj nevyplývá, že poplatek musí uhradit účastník sám
osobně. Nejde totiž o povinnost, jíž by nebylo možno vykonat
prostřednictvím zástupce.
Na základě uvedeného považuje vedlejší účastník předmětnou
ústavní stížnost za nedůvodnou, pročež navrhuje její zamítnutí.
Dle ustanovení §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, může Ústavní soud se souhlasem účastníků
a vedlejších účastníků od ústního jednání upustit, nelze-li od
něho očekávat další objasnění věci. Vzhledem k tomu, že oba
účastníci, tj. stěžovatel v podání ze dne 9. října 2001 a účastník
řízení v podání z téhož dne, tj. ze dne 9. října 2001, jakož
i vedlejší účastník, a to v rámci svého vyjádření k ústavní
stížnosti ze dne 24. října 2001, vyjádřili svůj souhlas
s upuštěním od ústního jednání a dále vzhledem k tomu, že Ústavní
soud má za to, že od jednání nelze očekávat další objasnění věci,
bylo od ústního jednání v předmětné věci upuštěno.
II.
Hodnocení ústavnosti zásahu orgánu veřejné moci do základních
práv a svobod se skládá z několika komponentů (III. ÚS 102/94,
III. ÚS 114/94, III. ÚS 84/94, III. ÚS 142/98, III. ÚS 224/98
a další). Prvním je posouzení ústavnosti aplikovaného ustanovení
právního předpisu (což vyplývá z §68 odst. 2 zákona č. 182/1993
Sb., ve znění pozdějších předpisů). Dalšími komponenty jsou
hodnocení dodržení ústavních procesních práv, a konečně posouzení
ústavně konformní interpretace a aplikace hmotného práva.
V předmětné věci Ústavní soud neshledal důvod k posuzování
ústavnosti aplikovaného hmotného a procesního práva.
Z pohledu práva jednoduchého na posouzení předmětné věci
dopadají ustanovení §2, §4 a §9 odst. 2 zákona č. 549/1991 Sb.,
o soudních poplatcích, ve znění platném ke dni 31. prosince 2000,
a dále ustanovení §49 odst. 1 a §55 o. s. ř.
Dle ustanovení §2 a §4 zákona o soudních poplatcích vzniká
navrhovateli v řízení před soudem poplatková povinnost podáním
návrhu na provedení poplatného úkonu. Ustanovením §9 odst. 2
uvedeného zákona (ve znění platném ke dni 31. prosince 2000) pak
byly stanoveny podmínky zastavení řízení pro nezaplacení soudního
poplatku, a to na základě výzvy soudu a v jím stanovené dodatečné
lhůtě. Tato lhůta je přitom dle §55 o. s. ř. lhůtou soudcovskou,
jíž stanoví předseda senátu.
V ustanovení §49 odst. 1 o. s. ř. je pak zakotvena povinnost
soudu doručit písemnost nejen zástupci, nýbrž i účastníku, má-li
účastník osobně v řízení něco vykonat.
K interpretaci §49 odst. 1 o. s. ř. v řízení dle části páté
hlavy druhé o. s. ř. se Ústavní soud vyjádřil zejména v nálezu sp.
zn. IV. ÚS 238/99 (shodné stanovisko pak k věci zaujal
i v rozhodnutích dalších, a to v nálezech sp. zn. II. ÚS
177/2000, II. ÚS 217/2000, II. ÚS 377/2000, III. ÚS 738/2000). Ve
svém právním názoru Ústavní soud akceptoval jako ústavně konformní
názor krajského soudu publikovaný v Bulletinu advokacie č.
8/1998, str. 68 a násl., podle něhož ustanovení §49 odst. 1 věta
druhá o. s. ř. (z něhož plyne, že má-li účastník osobně v řízení
něco vykonat, doručuje se písemnost nejen zástupci, ale i jemu) se
vztahuje i na výzvu k zaplacení soudního poplatku. Výzvu
k zaplacení soudního poplatku je tudíž třeba doručit nejen
právnímu zástupci, ale i účastníkovi (žalobci) samému. Pokud se
tak nestalo a přesto došlo k zastavení řízení o správní žalobě pro
nezaplacení soudního poplatku, představuje, dle Ústavního soudu,
takový postup zásah do ústavně zaručeného práva na soudní ochranu
proti rozhodnutí orgánu veřejné správy, a to zejména z toho
důvodu, že ve správním soudnictví soud nemá možnost jakkoli
zohlednit dodatečné zaplacení a v řízení pokračovat. Ústavní
rozměr takového postupu je pak nutno především spatřovat v tom, že
porušení §49 odst. 1 o. s. ř., jež v konečném důsledku vedlo
k zastavení řízení, současně představuje též zásah do ústavně
zaručeného základního práva domáhat se stanoveným postupem svého
práva u nezávislého a nestranného soudu, zakotveného v čl. 36
odst. 1 Listiny, podle něhož jsou soudy povolány především
k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu
právům.
Ústavní soud neshledal důvod se od těchto závěrů odchýlit,
přičemž reflektoval i vývoj judikatury obecných soudů, zejména pak
rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR sp. zn. Rc 1/2001, avšak argumenty
v něm obsažené, dle jeho přesvědčení, jsou zaměřeny nikoli na
řízení dle části páté hlavy druhé o. s. ř., nýbrž na řízení
odvolací dle části čtvrté hlavy první o. s. ř. Poukazují-li
účastník řízení a vedlejší účastník na usnesení Ústavního soudu
sp. zn. III. ÚS 190/99 (pro úplnost Ústavní soud uvádí i další
uvedenému analogická usnesení - sp. zn. III. ÚS 446/99 a I. ÚS
538/99), nutno připomenout, že právní názor obsažený v usneseních
Ústavního soudu nezakládá důvody pro postup dle §23 zák. č.
182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a dále, že uvedený
právní názor, obsažený v usnesení, byl překonán judikaturou,
obsaženou ve výše uvedených nálezech Ústavního soudu.
Podřazením zjištěných skutkových okolností věci pod naznačený
normativní rámec v rovině jednoduchého práva nelze než
konstatovat, že svým postupem a ústavní stížností napadeným
rozhodnutím Krajský soud v Brně kautelám nutným pro interpretaci
§49 odst. 1 o. s. ř. z pohledů, jež jsou zejména specifické pro
stávající úpravu správního soudnictví, nedostál. Ústavní soud je
si přitom vědom skutečnosti, že posuzovaný případ se od případů
uvedených výše do určité míry liší. Ve věci sp. zn. IV. ÚS 238/99
byl soudní poplatek uhrazen opožděně pro nemoc zmocněnce, a to
spolu s podáním žádosti o prominutí zmeškání lhůty k zaplacení
soudního poplatku, ve věcech sp. zn. II. ÚS 177/2000, II. ÚS
217/2000, II. ÚS 377/2000 došlo k opožděnému zaplacení soudního
poplatku (pro nemožnost v dané lhůtě vyrozumět o této povinnosti
navrhovatele ze strany právního zástupce), a konečně ve věci sp.
zn. III. ÚS 738/2000 bylo řízení zastaveno navzdory včasnému
uhrazení soudního poplatku. Odlišné skutkové okolnosti předmětné
věci, jež dle účastníka řízení u stěžovatelky zakládají snahu
přenést důsledky, vyplývající z nesplnění obligatorních procesních
povinností ze stěžovatele na soud, nemohou ale na interpretaci §49 odst. 1 větě druhé o. s. ř., jak ji Ústavní soud v dosavadní
judikatuře vytyčil pro oblast správního soudnictví, nic změnit.
Z pohledu ústavněprávního nutno stanovit podmínky, za splnění
kterých nesprávná aplikace jednoduchého práva obecnými soudy má za
následek porušení základních práv a svobod. Ústavní soud spatřuje
tyto podmínky v následujících okolnostech: Základní práva
a svobody v oblasti jednoduchého práva působí jako regulativní
ideje, pročež na ně obsahově navazují komplexy norem jednoduchého
práva. Porušení některé z těchto norem, a to v důsledku svévole
anebo v důsledku přijetí jiné, než ústavně konformní interpretace,
pak zakládá dotčení na základním právu a svobodě.
V posuzované věci obecný soud porušením ústavně konformní
interpretace ustanovení §49 odst. 1 věty druhé o. s. ř. pro
oblast správního soudnictví vybočil z rámce principu spravedlivého
procesu, jak je ústavně garantován čl. 36 odst. 1, 2 Listiny.
Vzhledem k výše uvedeným důvodům Ústavní soud usnesení Krajského
soudu v Brně ze dne 5. března 2001, č. j. 29 Ca 553/2000-23, o
zastavení řízení, pro jeho rozpor s čl. 36 odst. 1, 2 Listiny
zrušil [§82 odst. 1, odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve
znění pozdějších předpisů].
Poučení: Proti tomuto nálezu se nelze odvolat.
V Brně , dne 29. listopadu 2001