ECLI:CZ:US:2002:1.US.147.2000
sp. zn. I. ÚS 147/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti J. B. a D. H., obou zastoupených advokátem JUDr. J. B., právních nástupkyň původní stěžovatelky A. H., proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 6. 12. 1999, sp. zn. 33 Ca 76/99 ("ve věci rozhodnutí Katastrálního úřadu v Písku. ze dne 3. 3. 1999, č.j. V15 - 362/99"), takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 6. 12. 1999, sp. zn.
33 Ca 76/99, se zrušuje.
Odůvodnění:
Katastrální úřad v Písku rozhodl ve správním řízení podle
ustanovení §5 odst. 2 písm. c) zákona č. 265/1992 Sb., o zápisech
vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění
pozdějších předpisů, ve věci návrhu na vklad vlastnického práva do
Katastru nemovitostí České republiky podle dohody o zrušení
a vypořádání spoluvlastnictví ze dne 3. 12. 1998 (dále jen
"dohody") uzavřené mezi S. S. a stěžovatelkou tak, že se návrh na
vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí zamítá.
V odůvodnění tohoto rozhodnutí katastrální úřad zejména uvedl, že
předložená dohoda je neurčitá, neboť převáděné pozemky nejsou
označeny způsobem stanoveným v §5 odst. 1 písm. b) ve smyslu §20 zákona č. 344/92 Sb., v platném znění. Jak totiž zjistil, jedná
se v konkrétním případě o pozemky evidované ve zjednodušené
evidenci jako pozemky původního pozemkového katastru, nikoli
o parcely katastru nemovitostí, které musí být ve smlouvě označeny
parcelním číslem podle dřívější pozemkové evidence, s uvedením,
zda jde o parcelní číslo podle pozemkového katastru, přídělového
operátu nebo scelovacího operátu. To proto, že v katastru
nemovitostí jsou pozemky evidovány ve dvou číselných řadách
- jednou podle čísel katastru nemovitostí a jednou čísly původního
pozemkového katastru ve zjednodušené evidenci. Jelikož takové
rozlišující označení v dohodě chybí, není její předmět ve smyslu
citovaného ustanovení dostatečně určitý. Tuto neurčitost nelze
odstranit ani odkazem na číslo listu vlastnictví, které je navíc
v dohodě uvedeno tak, že neodpovídá stavu katastru nemovitostí,
poněvadž z ust. §20 cit. zákona vyplývá, že není závazným údajem
katastru nemovitostí. Neurčitost předmětu dohody je pak podle ust.
§5 odst. 1 písm. c) zák. č. 265/1992 Sb. překážkou bránící
povolení vkladu do katastru nemovitostí.
Citované rozhodnutí Katastrálního úřadu potvrdil v záhlaví
uvedeným rozsudkem Městský soud v Praze. Podle odůvodnění tohoto
rozsudku z výpisu z katastru nemovitostí, listu vlastnictví č.
965 pro k.ú. S., plyne, že stěžovatelka a S. S. jsou zapsány jako
spoluvlastnice pozemků p.č. 2363/1, 2968/8, 3038/1, 3038/2
vedených ve zjednodušené evidenci - parcely původ pozemkový
katastr, a že uvedené pozemky jsou tedy nepochybně evidovány ve
zjednodušené evidenci. Proto měly být ve smyslu ust. §5 odst. 1
písm. b) zákona č. 344/1992 Sb., v platném znění, v dohodě
označeny nejen čísly parcelními a názvem katastrálního území, ve
kterém leží, ale též údajem, že se jedná o čísla parcelní podle
pozemkového katastru. Označení provedené v dohodě však neodpovídá
tomuto požadavku citovaného ustanovení zákona. Přitom se nejedná
jen o formální požadavek zákona, neboť jsou-li předmětem převodu
pozemky, jejichž hranice v terénu neexistují, protože jsou
sloučeny do větších půdních celků, jsou tyto pozemky do jejich
zobrazení v katastrální mapě evidovány zjednodušeným způsobem
s využitím bývalého pozemkového katastru, pozemkových knih
a navazujících operátů přídělového a scelovacího řízení. Údaje
zjednodušené evidence se považují za součást katastrální operátu
(§29 odst. 3 zákona č. 344/1992 Sb., v platném znění) a pro
nezaměnitelné označení takových pozemků je nezbytné uvést
v listině, podle níž má být vklad povolen, že jde o parcelní číslo
pozemkového katastru. Není-li takový údaj v listině uveden, pak
označení pozemku nesplňuje kritérium určitosti. Městský soud dále
odmítl námitku stěžovatelky, že ani v předchozím soudním
rozhodnutí nebyly pozemky tímto způsobem označeny, a uvedl, že též
údaj o čísle listu vlastnictví či jeho zrušení nemá na výsledek
řízení vliv. Poukázal na to, že předmětem zkoumání katastrálního
úřadu nebylo zmíněné soudní rozhodnutí, nýbrž dohoda o zrušení
vypořádání spoluvlastnictví.
V záhlaví uvedený rozsudek Městského soudu v Praze napadla
stěžovatelka ústavní stížností, ve které tvrdí, že postupem soudu
bylo porušeno její právo zaručené čl. 11 odst. 1 a čl. 36 odst.
1 a 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listiny").
K tomu uvádí, že parcelní číslo pozemkového katastru je prý v čl.
I dohody uvedeno, a nesouhlasí s argumentací městského soudu,
podle níž pro řízení není rozhodující ta skutečnost, že předmětné
pozemky nebyly rovněž náležitým způsobem označeny ani v soudním
rozhodnutí (v dědické věci), které je nabývacím titulem. Dovozuje
z toho, že na účastníka by tak byly kladeny větší nároky než na
soud, a že tím dochází k dodatečnému zpochybnění soudního
rozhodnutí. To podle názoru stěžovatelky není správné, neboť tato
argumentace je navíc v rozporu se skutečností, protože na základě
uvedeného soudního rozhodnutí byly změny v zápisu vlastnických
vztahů provedeny, zatímco na základě dohody se stejným předmětem,
ohledně stejné věci, nikoliv. Podle názoru stěžovatelky není
možné, aby jedno soudní rozhodnutí, a to ve věci dědické,
zakládalo určité vlastnické vztahy, a druhé soudní rozhodnutí
nebylo vázáno tímto rozhodnutím proto, že - podle názoru soudu
- nejsou předmětné pozemky náležitě označeny. Rovněž prý není
rozhodné, zda pozemky jsou evidovány ve zjednodušené evidenci či
nikoliv, protože se jedná o nedostatky katastrálního úřadu, které
se nemohou dotýkat občana. Stěžovatelka konečně vyslovila názor,
že v důsledku zpochybnění (jejího) nabývacího titulu bude nucena
domáhat se náhrady škody vůči Ministerstvu spravedlnosti za
nesprávné soudní rozhodnutí v dědické věci.
Z usnesení Obvodního soudu pro Prahu 4 ze dne 14. 2. 2002,
sp. zn. 34 D 1664/2002, Ústavní soud zjistil, že stěžovatelka
A. H. dne 1. 6. 2001 zemřela a že jejími dědici a právními
nástupci se staly její dcery J. B. a D. H. Obě sdělily Ústavnímu
soudu - prostřednictvím advokáta JUDr. J. B., jemuž udělily plnou
moc k zastupování před Ústavním soudem - že vstoupily do práv své
právní předchůdkyně A. H. a že souhlasí s tím, aby bylo od ústního
jednání upuštěno.
K ústavní stížnosti se vyjádřili účastník řízení Městský soud
v Praze a Katastrální úřad v Písku.
Městský soud ve svém vyjádření v podstatě odkázal na
odůvodnění napadeného rozsudku a navrhl zamítnutí ústavní
stížnosti. Současně sdělil, že souhlasí s upuštěním od ústního
jednání v řízení před Ústavním soudem.
Katastrální úřad zejména uvedl, že nezamítl návrh na vklad
vlastnického práva z důvodu neurčitosti dohody jen proto, že
pozemky nejsou označeny náležitým způsobem, ačkoliv jsou evidovány
ve zjednodušené evidenci, ale proto, že nejsou označeny způsobem
stanoveným v §5 odst. 1 písm. b) ve smyslu §20 zák. č. 344/92
Sb. V odůvodnění jeho rozhodnutí bylo vysvětleno, že v daném
katastrálním území jsou evidovány dvě číselné řady pozemkových
parcel - jedna pro parcely katastru nemovitostí a jedna pro
parcely ve zjednodušené evidenci původního pozemkového katastru,
takže je ještě nutno rozlišit, zda jde o parcely katastru
nemovitostí §5 odst. 1 písm. a) kat. zákona, nebo o parcely ve
zjednodušené evidenci podle původního pozemkového katastru §5
odst. 1 písm. b) kat. zák.. Předmětné pozemky však nebyly označeny
určitě v souladu s požadavkem zákona na toto rozlišení.
Katastrální úřad dále uvedl, že označení, že se jedná
o parcely původního pozemkového katastru, v čl. I. dohody skutečně
není, přestože stěžovatelka tvrdí opak, a že právě z důvodu
existence dvou samostatných číselných řad parcelních čísel
neobstojí její názor, že není rozhodné, zda jsou pozemky evidovány
ve zjednodušené evidenci či nikoliv. Je tomu tak proto, že je
zcela reálná situace, aby jedním parcelním číslem - jednou podle
katastru nemovitostí a jednou podle původního pozemkového katastru
ve zjednodušené evidenci - byly označeny dva různé, naprosto
odlišné pozemky. Katastrální úřad tvrdí, že svým rozhodnutím
v žádném případě neznemožnil stěžovatelce dispozici s jejím
vlastnictvím. Odmítl pouze povolit vklad, což však nebrání
uzavření nové dohody, ve které budou předmětné pozemky označeny
v souladu s požadavky zákona tak, aby vklad mohl být proveden.
Odmítnutím povolit vklad pak prý není zpochybněn ani nabývací
titul - dědické rozhodnutí, kterým vzniklo vlastnické právo, když
následný zápis do katastru nemovitostí měl pouze evidenční
charakter. Proto katastrální úřad sdělil, že ani postupem
správního orgánu ani soudu nedošlo v souzené věci ke krácení
občanských práv a svobod stěžovatelky. Závěrem uvedl, že se vzdává
postavení vedlejšího účastníka v řízení před Ústavním soudem.
Vedlejší účastnice S. S. k ústavní stížnosti uvedla, že
poukazuje na "dohodu o vypořádání spoluvlastnictví nemovitostí,
které jsme zdědily" a dodala, že na ústním jednání před Ústavním
soudem netrvá.
Ústavní soud přezkoumal formální náležitosti i obsah ústavní
stížnosti a dospěl k závěru, že je důvodná.
Stěžovatelka napadá rozhodnutí Městského soudu v Praze, který
prý neposkytl ochranu jejím právům, jestliže katastrální úřad
(jehož rozhodnutí přezkoumával) změny vlastnických práv ohledně
předmětných pozemků podle rozhodnutí soudu nejdříve provedl, což
nyní podle dohody spoluvlastnic neučinil; v obou případech však
byly předmětné pozemky označeny stejným způsobem. Stěžovatelka tak
reagovala na argumentaci napadeného rozsudku Městského soudu
v Praze, že katastrální úřad v souladu s ust. §5 odst. 2 zák. č.
265/1992 Sb., v platném znění, správně zamítl návrh na vklad
vlastnického práva podle dohody, v níž nebyly předmětné pozemky
označeny údajem o pozemkovém katastru (ve kterém jsou evidovány),
a dodal, že není rozhodující, že tímto způsobem nebyly označeny
tytéž předmětné pozemky v soudním rozhodnutí - nabývacím
vlastnickém titulu stěžovatelky. Chybějící údaj o pozemkovém
katastru údajně totiž činí dohodu neurčitou, neboť předmětné
pozemky nejsou označeny nezaměnitelně v souladu s ust. §5 odst.
1 písm. b) zákona č. 344/1992 Sb., v platném znění, přičemž
předmětem přezkoumání je pouze tato dohoda a nikoliv zmíněné
soudní rozhodnutí.
S tímto názorem se Ústavní soud neztotožňuje, protože závěry
Katastrálního úřadu v Písku považuje za nepodložené. Katastrální
úřad i Městský soud v Praze sice posuzovaly určitost citované
dohody na základě úvah, které mají oporu v zákoně, a správně se
tudíž zabývaly tím, zda jsou předmětné nemovitosti označeny všemi
identifikačními znaky dle údajů zpracovávaných a vedených
katastrálním úřadem, leč přitom vyšly z neúplných zjištění.
V této souvislosti lze poukázat na nález Ústavního soudu sp.zn.
IV. ÚS 298/98, publikovaný ve Sbírce nálezů a usnesení, sv. č.
12, C.H.BECK, ročník 1998, díl III., str. 65, podle něhož při
zkoumání určitosti a srozumitelnosti právního úkonu v řízení
o povolení vkladu práva do katastru nemovitostí nelze aplikovat
výlučně §5 odst. 1 zákona č. 344/1992 Sb. a při nenaplnění
některé z náležitostí v něm uvedených automaticky dovozovat
nedostatek splnění podmínek podle §5 odst. 1 písm. c) zák. č.
265/1992 Sb. Proto se jeví jako ústavně konformní stanovisko
Nejvyššího soudu, sp.zn. Rc 44/20 (Cpjn 38/98, sbírka soudních
rozhodnutí, 20,7, str. 421), podle kterého u pozemku evidovaného
v katastru nemovitostí zjednodušeným způsobem, je jeho označení
parcelním číslem podle dřívější pozemkové evidence s uvedením
názvu katastrálního území, ve kterém leží, bez uvedení, zda jde
o parcelní číslo podle pozemkového katastru, přídělového operátu
nebo scelovacího operátu, z hlediska ust. §5 odst. 1 písm. c)
cit. zákona, určité v případě, že se v témže katastrálním území
nenachází pozemková parcela shodného parcelního čísla, vedená
v jiném druhu evidence. Proto bylo třeba se zabývat v souzené věci
zjištěním, zda ve stejném katastrálním území existuje pozemek
shodného parcelního čísla vedený v jiném druhu evidence než
v pozemkovém katastru. I když v napadeném rozhodnutí
i v rozhodnutí a vyjádření Katastrálního úřadu v Písku je
argumentováno právě nutností rozlišit jednotlivé pozemky evidované
ve dvou souběžných číselných řadách, postrádá odůvodnění
rozhodnutí katastrálního úřadu dostatečné zjištění takové
skutečnosti. Lze se tudíž pouze domnívat, že záměna dvou pozemků
by byla v daném případě možná, leč nelze bezpečně tvrdit, že k ní
skutečně dochází. Pokud tedy Městský soud v Praze potvrdil závěry
katastrálního úřadu, jenž je opřel o pouhou domněnku, nemůže
obstát ani jeho rozhodnutí. To proto, že jestliže z tohoto důvodu
považoval podmínku dle §5 odst. 1 písm. c) shora citovaného
zákona za nesplněnou - byť takový právní závěr ze skutkových
zjištění nevyplývá - jednal jako orgán státní moci v rozporu
s čl. 2 odst. 2 Listiny, podle něhož státní moc lze uplatňovat jen
v případech a v mezích stanovených zákonem a to způsobem, který
zákon stanoví
Proto Ústavní soud dospěl k závěru, že napadeným rozsudkem
Městského soudu v Praze došlo k porušení práva stěžovatelky na
spravedlivý proces podle čl. 36 odst. 1, 2 Listiny a čl. 6 Úmluvy
o ochraně lidských práv a svobod.
Porušením dalších ústavně zaručených práv a svobod tvrzeným
stěžovatelkou se již dále Ústavní soud nezabýval, neboť by to bylo
nadbytečné.
Z uvedených důvodů Ústavní soud podle ustanovení §82 odst.
2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění
pozdějších předpisů, ústavní stížnosti vyhověl a napadený rozsudek
Městského soudu v Praze podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a)
citovaného zákona zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 23. října 2002