infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-253-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 26.11.2002, sp. zn. I. ÚS 480/2000 [ nález / GÜTTLER / výz-3 ], paralelní citace: N 144/28 SbNU 279 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2002:1.US.480.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Podání výzvy k vydání věci při uplatňování restitučního nároku

Právní věta Stěžovatelkám lze přisvědčit, že pokud Magistrát hl. m. Prahy - jak v řízení tvrdí - nepovažoval jejich výzvu z 10.4.1995 za uplatnění práva u pozemkového úřadu, neměl důvod ve věci rozhodnout, jestliže právo na vydání věci u něj vůbec uplatněno nebylo a řízení u něj tedy nebylo zahájeno. Týž Magistrát však (byť odbor hospodářské politiky, oddělení pozemků) dále se stěžovatelkami jednal, vyzval je 12.6.1995 k doplnění její výzvy a vlastní spis dále doplnil tzv. srovnáním parcel, výpisem z katastru nemovitostí a situačním plánkem; tyto doklady se týkají právě požadovaných nemovitostí. Lze zajisté usuzovat, že tento postup utvrzoval stěžovatelky v tom, že jiných právních kroků není třeba. Pokud za této situace nevyhověl správní orgán výzvě stěžovatelek z důvodů toliko formálních a jestliže městský soud - v podstatě z týchž důvodů - rozhodnutí správního orgánu potvrdil, jedná se podle přesvědčení Ústavního soudu o přístup nevstřícný a formalistický, který je v rozporu s oprávněnými zájmy občanů, jež je třeba mít na zřeteli, jak plyne z ustálené judikatury Ústavního soudu, zvláště u tzv. sporů restitučních (srov. nález Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 74/94, Sbírka nálezů a usnesení, sv. 3, č. 42, díl. I., ročník 1995).

ECLI:CZ:US:2002:1.US.480.2000
sp. zn. I. ÚS 480/2000 Nález Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě o ústavní stížnosti stěžovatelek S. Ž-ové, aj. H-ové, proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 2.5.2000, č.j. 38 Ca 255/99-43, a rozhodnutí Magistrátu hl. m. Prahy, pozemkového úřadu, ze dne 21.6.1999, sp.zn. PÚ 2658/92, takto: Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 2.5.2000, č.j. 38 Ca 255/99-43, a rozhodnutí Magistrátu hl. m. Prahy, pozemkového úřadu, ze dne 21.6.1999, sp.zn. PÚ 2658/92, se zrušují. Odůvodnění: V záhlaví citovaným rozhodnutím Magistrát hl. m. Prahy, pozemkový úřad (dále jen "pozemkový úřad"), rozhodl tak, že navrhovatelky nejsou vlastníky nemovitostí dle PK části 1558 (1558/5), a části 1558 (1558/4), podle KN parcely 1560/5 a 1560/4, vedených u Katastrálního úřadu Praha-město pro obec hl. m. Prahu, k.ú. Praha-Košíře (dále jen "předmětných nemovitostí"). V jeho odůvodnění zejména uvedl, že stěžovatelky dopisem ze dne 10.4.1995 adresovaným Výstavbě inženýrských staveb a současně Magistrátu hl.m.Prahy, vyzvaly tyto subjekty k vydání věci - pozemku p.č. 1558/4 a 1558/5 v k.ú. Košíře podle zákona č. 87/1991 Sb. s poukazem na nález Ústavního soudu ČR umožňující uplatnit restituční nárok i občanům s trvalým pobytem mimo území ČR. Právo na vydání nemovitostí podle §6 zák. č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o půdě") mohla oprávněná osoba podle ust. §13 odst. 1 cit. zákona uplatnit do 31.1.1993, resp. dle ust. §13 odst. 5 cit. zákona do 6 měsíců ode dne, kdy toto právo mohla uplatnit poprvé (od 9.2.1996), jinak právo zaniklo; nárok bylo třeba uplatnit podle §9 odst. 1 zákona o půdě u pozemkového úřadu a zároveň vyzvat povinnou osobu k vydání nemovitosti, tedy vznik nároku na vrácení nemovitosti byl podmíněn nejenom uplatněním nároku v zákonem stanovené lhůtě, ale k uplatnění muselo zároveň dojít výslovně u pozemkového úřadu. Podle ust. §11 zák. č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění pozdějších předpisů, jsou okresní pozemkové úřady samostatnými referáty okresních úřadů, a jen ty jsou povolány rozhodovat v řízení podle části druhé zákona o půdě. Na území hl. m. Prahy vykonává působnost okresního pozemkového úřadu pozemkový úřad - samostatný odbor Magistrátu. V daném případě byla výzva dle zák. č. 87/1991 Sb. adresována povinným osobám, ačkoliv hl. m. Praha - Magistrát hl. m. Prahy, není povinnou osobou k nárokovaným pozemkům. Tuto výzvu nelze považovat za uplatnění nároku dle zákona o půdě, neboť v době jejího doručení dne 12.4.1995 nebyla v platnosti změna zák. č. 229/1991 Sb. podle nálezu Ústavního soudu, a proto platila původní lhůta k uplatnění nároku, tj. do 31.1.1993, včetně trvalého pobytu na území ČR. Uvedené rozhodnutí pozemkového úřadu potvrdil v záhlaví citovaným rozsudkem Městský soud v Praze. V jeho odůvodnění zejména uvedl, že stěžovatelky neprokázaly, že by byly skutečně vyzvaly Magistrát hl. m. Prahy ve smyslu §9 odst. 1 zákona o půdě k vydání nemovitostí; proto se prý nelze ztotožnit s jejich tvrzením, že dne 12.4.1995 uplatnily svůj restituční nárok u pozemkového úřadu, a že tento odbor či příslušný referát toliko správně neoznačily. Jejich jediná doložitelná podání pocházejí z 10.4.1995 a jsou výslovně adresována nikoliv Magistrátu hl. m. Prahy, nýbrž Výstavbě inženýrských staveb, a současně obci, tedy hlavnímu městu Praze, a to jako subjektům držícím předmětné pozemky, tj. povinným osobám. Výzvu přijal Magistrát, neboť je úřadem vykonávajícím správu města, přičemž úmysl stěžovatelek vyzvat k vydání nemovitostí nikoliv správní úřad, ale obec jako povinnou osobu, je tu zcela jasný i z posledního odstavce uvedeného podání, v němž stěžovatelky zmiňují oba adresáty jako možné subjekty držící pozemek - tedy povinné osoby. Rovněž je prý zřejmé, že s jejich podáním bylo nakládáno jako s výzvou k povinné osobě - hlavnímu městu Praze, nikoli jako s výzvou pozemkovému úřadu. Proto nelze akceptovat námitku, že pozemkový úřad měl jejich podání posoudit jako uplatnění restitučního nároku. Podle ust. §19 odst. 3 správního řádu má sice správní orgán pomoci účastníku řízení odstranit nedostatky, vyzvat jej k jejich odstranění a v tomto smyslu ho i poučit; to se však může vztahovat jen na případy, kdy z podání není jasné, čeho se účastník řízení domáhá, až již proto, že jeho obsah nedává smysl nebo že je neurčité pro nedostatek konkrétních tvrzení. V případě podání stěžovatelek však nebylo důvodu pochybovat o jeho obsahu a smyslu, poněvadž z něj bylo zřejmé, čeho se stěžovatelky domáhají, od jakého subjektu a o jaké skutečnosti svůj požadavek opírají. Přijmout jejich tvrzení, že bylo povinností pozemkového úřadu, aby si jejich podání správně vyložil, by znamenalo nutit správní orgán analyzovat text podání s cílem hledat jeho možný výklad či výklady, resp. jeho skryté a nevyjádřené významy. Pozemkový úřad tedy prý nic ve vztahu ke stěžovatelkám nezanedbal, jelikož ty se svým podáním z 10.5.1995 neobrátily na něj a sám pozemkový úřad se tak o jejich restituční záležitosti dozvěděl teprve v roce 1999 v souvislosti s jinou restituční věcí. K nové lhůtě běžící od 9.2.1996 by pak bylo možné přihlédnout jen potud, pokud by toto podání bylo svým obsahem uplatněním nároku u pozemkového úřadu podle §9 odst. 1 zákona o půdě. V záhlaví citovaná rozhodnutí napadly stěžovatelky ústavní stížností. V ní zejména uvedly, že jednotlivá ustanovení zákona o půdě je třeba v intencích nálezů Ústavního soudu vykládat ve prospěch oprávněné osoby, neboť účelem zákona je odstranění křivd. Poukázaly přitom na nález Ústavního soudu z 29.6.1995, sp.zn. III. ÚS 74/94 Sb. a na usnesení č. 42/sv. 3, v nichž je deklarováno, že v restitucích je na místě postupovat tak, aby nedocházelo k nevstřícnému, formalistickému přístupu soudu, který hrozí případnou další křivdou. Stejné zásady musí dodržovat i jiný orgán státu, který o restitucích rozhoduje. Magistrát hl. m. Prahy je rovněž správním orgánem, a proto je podle zák. č. 71/1967 Sb. povinen chránit zájmy a práva občanů a poskytovat jim pomoc a poučení, aby pro neznalost právních předpisů neutrpěly újmu. K tomu stěžovatelky poukázaly na nález Ústavního soudu ve věci IV. ÚS 30/97, publikovaný ve Sbírce nálezů a usnesení, sv. č. 11, č. 66, který tyto zásady vyjádřil v právní větě takto: "bylo by v rozporu s principy právního státu založeného na úctě k právům (čl. 1 Ústavy ČR) přičítat k tíži a neprospěch oprávněné osoby fakt, že postoupení včas uplatněného restitučního nároku podle zákona o půdě došlo ze strany věcně a místně nepříslušného správního orgánu příslušnému po uplynutí zákonem stanovené lhůty k uplatnění nároku". Postupem Magistrátu hl. města Prahy, jako správního orgánu, při vyřizování nároku stěžovatelek byly prý tyto ústavní principy porušeny. Pokud by totiž Magistrát považoval uplatněný nárok za výzvu povinné osobě (kterou by byla obec Hlavní město Praha), měl se též jako adresát takové výzvy chovat a nároky na vydání věci odmítnout. To však neučinil a oproti tomu vyzval stěžovatelky dopisem ze dne 12.6.1995 k doplnění jejich podání a dále s nimi jednal až do roku 1999 jako s účastníky, jejichž nárok jako správní orgán vyřizuje. O tom svědčí "Protokol o vytýčení hranice pozemků", mezi nimiž jsou uvedeny i pozemky stěžovatelek, který dal provést sám Pozemkový úřad v Praze, a který se nachází ve správním spise tohoto úřadu. Pokud však Magistrát nepovažoval výzvu stěžovatelek za uplatnění práva u pozemkového úřadu (který je samostatným referátem magistrátu), neměl důvod v jejich věci vůbec rozhodovat, protože - podle této logiky - toto své právo u něj nikdy neuplatnily. Stěžovatelky dále poukázaly na čl. 36 odst. 1 Listiny, podle něhož se každý může domáhat stanoveným způsobem svého práva u nezávislého a nestranného soudu. Tomu je podle nálezu Ústavního soudu, sp.zn. III. ÚS 114/93, třeba rozumět tak, že právo na soudní ochranu zaručuje každému zákonné a ústavnímu pořádku odpovídající posouzení jeho práva. K základní povinnosti státu a jeho orgánů v řízení o restituci patří postupovat v souladu se zákonnými zájmy osob, jejichž újma na základních lidských právech a svobodách má být alespoň částečně kompenzována (viz nález ÚS ČR ze dne 6.11.1996, sp.zn. I. ÚS 289/95 Sb. nálezů a usnesení č. 117, sv. 6. V závěru ústavní stížnosti pak stěžovatelky tvrdí, že pozemkový úřad porušil čl. 1 Ústavy ČR, a že rozhodnutím Městského soudu v Praze bylo porušeno jejich právo na soudní ochranu podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Stěžovatelky dále sdělily, že souhlasí s upuštěním od ústního jednání před Ústavním soudem. K ústavní stížnosti se vyjádřili účastníci řízení - Městský soud v Praze a Magistrát hl. m. Prahy, odbor pozemkový úřad. Magistrát hl. m. Prahy ve svém vyjádření zejména uvedl, že řešil restituční nárok na vydání PK parcely 1558 v k.ú. K. a svým rozhodnutí zamítl nároky na vydání částí této PK parcely nárokovaných J. M-ovou (KN 1558/1), J. Č. a D. Č-ovou (KN 1558/6) proto, že v této věci byl vydán "rozsudek Obvodního soudu potvrzený Městským soudem v Praze". Nárok byl řešen podle zákona č. 87/1991 Sb., avšak jmenovaní uplatnili nárok na vydání věci i podle zákona č. 229/1991 Sb., a to u pozemkového úřadu. Stěžovatelky jsou dcerami J. M-ové a pravděpodobně na základě její informace podali výzvu k vydání další části PK parcely 1558 v k.ú. K. - S. Ž-ová na vydání KN parcely 1558/5 aj. H-ová na vydání KN parcely 1558/4 ve smyslu zákona č. 87/1991 Sb. Výzva byla adresována Výstavbě inženýrských staveb a současně Magistrátu hl. m. Prahy bez uvedení odboru, avšak v jejím závěru je uvedeno, že ji podávají k oběma dotčeným výše uvedeným subjektům, protože nemají úplnou jistotu o současné držbě předmětného pozemku. Výzva dle zákona č. 87/1991 Sb. adresovaná Magistrátu hl. m. Prahy jako povinné osobě, byla proto postoupena odboru hospodářské politiky. Nebylo důvodu postupovat ji "odboru Pozemkový úřad". Až v roce 1999 se stěžovatelky prostřednictvím své matky J. M-ové začaly domáhat řešení dle zákona č. 229/1991 Sb., tvrdíce, že jejich nárok měl být řešen od počátku dle zákona o půdě. Proto pozemkový úřad tento nárok řešil svým rozhodnutím zn. PÚ 2658/92 ze dne 21.6.1999. Magistrát hl. m. Prahy navrhl, aby Ústavní soud ústavní stížnost zamítl a uvedl, že souhlasí s upuštěním od ústního jednání před Ústavním soudem. Městský soud v Praze ve svém vyjádření zejména uvedl, že nárok na vydání nemovitostí bylo nutno uplatnit ve lhůtách podle §13 odst. 1 zákona o půdě a k uplatnění muselo dojít výslovně u pozemkového úřadu. Na území hl. m. Prahy je jím odbor Magistrátu města Prahy. V tomto případě byla výzva adresována povinným osobám, a "ačkoliv obec hl. m. Praha není povinnou osobou k nárokovaným pozemkům, nelze tuto výzvu považovat za uplatnění nároku podle zákona o půdě, neboť v době doručení výzvy dne 12.4.1995 nebyla v platnosti změna zákona o půdě". To proto, že tehdy nebyla v platnosti změna zákona o půdě podle nálezu Ústavního soudu a platila původní lhůta k uplatnění nároku do 31.1.1993, "včetně trvalého pobytu na území ČR". Městský soud dospěl k závěru, že výzva k vydání nemovitostí ze dne 12.4.1995 byla jednak výslovně koncipována podle zák. č. 87/1991 Sb. (tedy nikoliv podle zákona č. 229/1991 Sb.), jednak výslovně adresována nikoliv pozemkovému úřadu, ale jen povinným osobám, včetně hlavního města Prahy. V podrobnostech odkazuje městský soud na odůvodnění napadeného rozhodnutí. Podle názoru Městského soudu v Praze není zřejmé, v čem stěžovatelky spatřují porušení jejich práva na soudní ochranu, poněvadž podaly opravný prostředek, o němž bylo rozhodnuto v řádném řízení. Při jednání dostaly náležitou možnost uplatnit vše, co ve věci pokládaly za podstatné, a soud se tím zabýval, zachovávaje svou nestrannost a nezávislost. Městský soud závěrem sdělil, že souhlasí s upuštěním od ústního jednání. Vedlejší účastníci - Pozemkový fond České republiky a IROP - inženýrská a realitní organizace Praha se postavení vedlejšího účastníka v tomto řízení vzdali. Ústavní soud si vyžádal k posouzení věci spis pozemkového úřadu, sp.zn. PÚ 2658/92, a spis Městského soudu v Praze, sp.zn. 38 Ca 255/99. Z něho zjistil, že dne 12.4.1995 byly podatelnou Magistrátu hl. m. Prahy zaevidována podání ze dne 10.4.1995 J. H-ové označené jako výzva k vydání věci - pozemku p.č. 1558/5 v k.ú. K. a S. Ž-ové označené jako výzva k vydání věci - pozemku p.č. 1558/4 v k.ú. K. (Stěžovatelky v nich uvedly jako adresáty Hlavní město Praha zast. Magistrátem hl. m. Prahy a Výstavbu inženýrských staveb Praha, Bezová 1658, Praha 4 - dále jen "předmětná podání".) Na tato podání reagoval odbor hospodářské politiky Magistrátu hlavního města Prahy, oddělení pozemků, dne 12.6.1995 tak, že dle nálezu Ústavního soudu ČR č. 164/1994 Sb. doplňujícího zákon č. 87/1991 Sb. je nezbytné doložit doklady uvedené v následujícím výčtu. Ústavní soud dále z téhož spisu zjistil, že dne 21.4.1995 odpověděla IROP - inženýrská a realitní organizace Praha tak, že restituční titul, o který stěžovatelky svou výzvu opřely, odmítá. Dne 22.4.1999 požádal Pozemkový úřad (jako odbor Magistrátu hl. m. Prahy) odbor hospodářské politiky téhož Magistrátu o "oficiální postoupení" žádostí stěžovatelek uplatněných dne 12.4.1995, neboť Hl. m. Praha není v jejich "kauze" povinnou osobou, a proto měly žádosti být adresovány a registrovány pozemkovým úřadem. Předmětný spis pozemkového úřadu dále obsahuje - mimo jiné - výpis z Katastru nemovitostí z 21.2.1996, "srovnání parcel" z 21.2.1996, a plánek pořízený Katastrálním úřadem Praha - město z 20.2.1996. Tyto písemnosti se týkají právě parcel, o jejichž vydání stěžovatelky žádaly. Za tohoto stavu Ústavní soud dospívá k závěru, že ústavní stížnost je důvodná. Stěžovatelkám lze přisvědčit, že pokud Magistrát hl. m. Prahy - jak v řízení tvrdí - nepovažoval jejich výzvu z 10.4.1995 za uplatnění práva u pozemkového úřadu, neměl důvod ve věci rozhodnout, jestliže právo na vydání věci u něj vůbec uplatněno nebylo a řízení u něj tedy nebylo zahájeno. To však plně nekoresponduje obsahu spisu, neboť týž Magistrát (byť odbor hospodářské politiky, oddělení pozemků) dále se stěžovatelkami jednal, vyzval je 12.6.1995 k doplnění její výzvy a vlastní spis dále doplnil tzv. srovnáním parcel, výpisem z katastru nemovitostí a situačním plánkem; tyto doklady se týkají právě požadovaných nemovitostí. Lze zajisté usuzovat, že tento postup utvrzoval stěžovatelky v tom, že jiných právních kroků není třeba. Pokud za této situace nevyhověl správní orgán výzvě stěžovatelek z důvodů toliko formálních a jestliže městský soud - v podstatě z týchž důvodů - rozhodnutí správního orgánu potvrdil, jedná se podle přesvědčení Ústavního soudu o přístup nevstřícný a formalistický, který je v rozporu s oprávněnými zájmy občanů, jež je třeba mít na zřeteli, jak plyne z ustálené judikatury Ústavního soudu, zvláště u tzv. sporů restitučních (srov. nález Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 74/94, Sbírka nálezů a usnesení, sv. 3, č. 42, díl. I., ročník 1995). Za tohoto stavu dospěl Ústavní soud k závěru, že oběma napadenými rozhodnutími bylo porušeno právo stěžovatelek na spravedlivý proces ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Proto Ústavní soud podle §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, ústavní stížnosti vyhověl a napadená rozhodnutí podle §82 odst. 3 písm. a) citovaného zákona zrušil. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 26. listopadu 2002

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2002:1.US.480.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 480/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 144/28 SbNU 279
Populární název Podání výzvy k vydání věci při uplatňování restitučního nároku
Datum rozhodnutí 26. 11. 2002
Datum vyhlášení 15. 1. 2003
Datum podání 9. 8. 2000
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 229/1991 Sb., §9 odst.1, §6
  • 284/1991 Sb., §11
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík výzva
vlastnické právo/přechod/převod
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-480-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 35479
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-26