ECLI:CZ:US:2002:2.US.232.02
sp. zn. II. ÚS 232/02
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu věci stěžovatele S. S. o ústavní stížnosti proti rozsudku Krajského soudu v Ústí n. L. ze dne 7. 2. 2002, č.j. 15 Ca 214/99-18, za účasti Krajského soudu v Ústí n. L., jako účastníka řízení, a Finančního ředitelství v Ústí n. L., jako vedlejšího účastníka řízení, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Ústí n. L. ze dne 7. 2. 2002,
č.j. 15 Ca 214/99-18, se zrušuje.
Odůvodnění:
Ústavní stížností, podanou včas [§72 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů; dále
jen "zákon o Ústavním soudu"] a co do formálních náležitostí ve
shodě se zákonem [§30 odst. 1, §34, §72 odst. 1 písm. a)
a odst. 4 zákona o Ústavním soudu], napadl navrhovatel
(stěžovatel) rozsudek Krajského soudu v Ústí n. L. ze dne 7. 2.
2002, č.j. 15 Ca 214/99-18, neboť má za to, že uvedené rozhodnutí
bylo vydáno v rozporu s čl. 36 odst. 1 a čl. 38 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina").
Jak Ústavní soud z příslušného správního a soudního spisu
zjistil, napadeným rozsudkem byla zamítnuta žaloba stěžovatele
proti rozhodnutí Finančního ředitelství v Ústí n. L. ze dne 7. 6.
1999, č.j. 860/130/99, jímž bylo zamítnuto odvolání stěžovatele
proti platebnímu výměru Finančního úřadu v Lounech ze dne 21. 9.
1998, č.j. 41196/98/201970/0726, na daň z přidané hodnoty za 2.
čtvrtletí 1998 ve výši 200.727,-- Kč. K tomuto kroku přistoupil
finanční úřad poté, co výzvou ze dne 4. 8. 1998, č.j.
36741/98/201970/0726, vyzval stěžovatele k prokázání pravdivosti
údajů uvedených v daňovém přiznání za období II. čtvrtletí 1998,
ve kterém stěžovatel vykázal nadměrný odpočet ve výši 178.057,-
Kč. Vzhledem k tomu, že stěžovatelem předložené důkazní prostředky
neprokazovaly oprávněnost nároku na odpočet daně, finanční úřad
postupoval podle §31 odst. 1 až 4 zákona č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen
zákon č. 337/1992 Sb.) a na základě dokladů předložených
stěžovatelem v rámci vytýkacího řízení, jakož i důkazních
prostředků získaných v průběhu řízení (odpovědi dožádaných správců
daně společností S. C. a. s., ZVVZ M. a. s., C. a. s., H. - P.,
H.) dospěl k závěru, že zprostředkování stavebních prací pro
stěžovatele ze strany společnosti P., s. r. o., na základě
mandátní smlouvy ze dne 16. 2. 1998 (daňové doklady - faktury
V 5-1/98 ze dne 4. 5. 1998 a faktury V 6-1/98 ze dne 2. 6. 1998)
se ve smyslu §19 odst. 1 zákona č. 588/1992 Sb., o dani
z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon
č. 588/1992 Sb.") neuskutečnilo, když firma pana S. poskytovala
služby pro uvedené odběratele již před uzavřením uvedené mandátní
smlouvy a s těmito odběrateli nejednala žádná třetí osoba jakožto
zprostředkovatel.
Finanční ředitelství se s tímto názorem finančního úřadu
ztotožnilo, když uvedlo, že stěžovatelem předložené důkazní
prostředky (listina "Nabídka práce" od společnosti P. s. r. o,
podepsaná panem R., kopie úředních záznamů ze dne 15. 10. a 21.
10. 1998 Policie ČR v Lounech, č.j. ORLN-1012/KS-TČ-04-98)
neprokazují přímou účast společnosti P. s. r. o. na plnění
konkrétních služeb zakotvených v bodu I. shora uvedené mandátní
smlouvy, neboť deklarují, jakým způsobem byly předávány panem
Ručkayem "Nabídky práce" a kdo za odběratele uzavřel a podepsal
smlouvu o dílo, ale neprokazují, že mandatářem byly zařízeny pro
stěžovatele určité konkrétní obchodní záležitosti. Dále finanční
ředitelství poukázalo na odpovědi dožádaných správců daně
odběratelů stavebních prací, učiněných v rámci vytýkacího řízení,
z nichž jednoznačně mělo vyplynout, že k uzavření kontraktů na
stavební a protipožární práce nedošlo na základě zprostředkování
společnosti P. s. r. o., jakož i na protokol o ústním jednání
(pozn.: ve skutečnosti se jednalo o "Protokol o místním šetření")
ze dne 4. 12. 1998, sepsaný s bývalým jednatelem společnosti
P. s. r. o., panem M. R., ze kterého vyplývá, že tato společnost
ve smyslu uvedené mandátní smlouvy obchodní záležitosti,
deklarované na citovaných daňových dokladech, pro stěžovatele
nezařídila. Tuto skutečnost vyvodilo finanční ředitelství i
z výpovědi jmenovaného, který uvedl, že se na možné zákazníky
stěžovatele "dostal" na základě informací dalších osob, jež nemůže
specifikovat, a zprostředkování probíhalo anonymně tak, že
telefonicky zjistil, kdo u daného subjektu má na starosti stavební
práce, a takto získané informace předával panu S., který pak
osobně dojednal obchodní smlouvu. V závěru rozhodnutí se uvádí, že
za důkazní prostředky považuje odvolací orgán i odpovědi
dožádaných správců daně odběratelů S. C. a. s., ZVVZ M. a. s., C.
a. s., H. - P., H., přičemž (dožádání uskutečněno v rámci
vytýkacího řízení) a společnosti P., s. r. o., (dožádání
uskutečněno v rámci řízení odvolacího). Vzhledem k výše uvedenému
dle názoru odvolacího orgánu stěžovatel neprokázal, že ke
zprostředkování na základě mandátní smlouvy ze dne 16. 2. 1998
došlo, což znamená, že nebylo ve smyslu §9 odst. 1 písm. e)
zákona č. 588/1992 Sb. uskutečněno zdanitelné plnění, a tak nárok
na odpočet daně byl uplatněn v rozporu s §19 odst. 1 citovaného
zákona.
Rozhodnutí finančního ředitelství napadl stěžovatel správní
žalobou, ve které namítal, že toto rozhodnutí bylo vydáno
v rozporu se zákonem, neboť správce daně provedl u stěžovatele dle
§16 zákona č. 337/1992 Sb. daňovou kontrolu, v jejímž rámci
prováděl dokazování ve smyslu §31 citovaného zákona. Dle tohoto
ustanovení lze jako důkazních prostředků použít i svědecké
výpovědi, což ovšem platí za předpokladu, že výslech svědka bude
proveden řádným způsobem, tj. v souladu s §16 odst. 4 písm. e)
zákona č. 337/1992 Sb., který stanovuje, že daňový subjekt má
právo klást svědkům otázky při ústním jednání a místním šetření,
a to i přesto, že se jednalo o vytýkací řízení dle §43 citovaného
zákona. V řízení před finančními orgány byla vyslechnuta řada
svědků, z niž jeden až po podání odvolání, avšak stěžovateli ani
v jediném případě nebylo umožněno těmto svědkům klást otázky
a zúčastnit se ústního jednání. V odvolacím řízení pak stěžovatel
učinil řadu důkazních návrhů, avšak finanční orgány vyslechly
svědka R., aniž by stěžovateli byla dána příležitost klást
jmenovanému otázky a vyvrátit řadu dalších tvrzení (např. v tom
ohledu, že kontakt (odběratelů) na něj byl získán ve Zlatých
stránkách nebo v prospektech, ačkoliv v těchto tiskovinách
neinzeroval).
Krajský soud správní žalobu stěžovatele zamítl. V odůvodnění
rozsudku pak uvedl, že výtkám stěžovatele je možno přiznat zčásti
opodstatnění, avšak tato skutečnost nemůže vést ke zrušení
napadeného rozhodnutí. Vzhledem k tomu, že v rámci vytýkacího
řízení stěžovatel předložil doklady, které nepostačily k závěru
o oprávněnosti uplatněné daně na vstupu podle faktur P.(u)
s. r. o. M., jimiž uvedená společnost vyúčtovala odměnu za
zprostředkování kontraktů na stavební práce pro S. C. B., ZVVZ M.,
C. N. B. a Vl. P. - H. Praha 4, požádal Finanční úřad Louny dle
§5 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb. místně příslušné správce daně
těchto společností o prověření předmětných skutečností. Dožádané
finanční úřady v rámci svého šetření vycházely z údajů
informovaných osob odběratelů při ústním jednání, případně při
místním šetření, přičemž žádná z těchto osob nebyla vyslechnuta
jako svědek. Správce daně v rámci ústního jednání dne 16. 9. 1998
seznámil stěžovatele se svými zjištěními a závěry a poté, co
stěžovatel prohlásil, že neexistují žádné důkazní prostředky než
ty, jež byly předloženy, vydal zmíněný platební výměr. Tento
postup považoval soud za postup v souladu se zákonem. Po podání
odvolání požádal správce daně Finanční úřad v Mostě, jenž byl
správce daně společnosti P. s. r. o., o prověření zdanitelných
plnění. Ten v rámci místního šetření dne 4. 12. 1998 vyslechl
M. R., o němž zjistil, že od 9. 11. 1998 není statutárním
zástupcem uvedené společnosti, a tak jmenovaný měl být vyslechnut
jako svědek s tím, že stěžovateli mělo být umožněno v souladu
s §16 odst. 4 písm. e) zákona č. 337/1992 Sb. jmenovanému klást
otázky. Dle názoru soudu se totiž citované ustanovení sice týká
případu, kdy je prováděna daňová kontrola, avšak není důvod
k jinému postupu v případě, že je dokazování prováděno pro účely
vyměření daně na základě vytýkacího řízení, protože by došlo
k porušení §2 odst. 1, 2 a §31 odst. 2 zákona č. 337/1992 Sb.
Daná vada však neměla na zákonnost rozhodnutí žádný vliv, neboť
účast stěžovatele nemohla výpověď uvedeného svědka ovlivnit
vzhledem k tomu, že jím uvedené údaje se nijak nelišily od těch,
jež vyplývají z přednesu žalobce v odvolání a listinných důkazů
- úředních záznamů ze dne 15. 10. a 21. 10. 1998 Policie ČR
v Lounech, mandátních smluv ze dne 16. 2. 1998 a 1. 10. 1997,
dopisů ze dne 7. 10. 1997, 18. 2. 1998, 16. 1. 1998, 10. 3. 1998.
V návaznosti na to soud konstatoval, že nebylo ze strany P., s. r.
o., uskutečněno zdanitelné plnění, protože nedošlo ke
zprostředkování na základě mandátních smluv - pro stěžovatele
nebyla zařízena žádná obchodní záležitost, ale šlo o pouhé
oznámení možnosti práce pro stěžovatele od pracovníka, na něhož se
stěžovatel mohl obrátit sám. Dále soud nepovažoval za důvodnou
námitku stěžovatele, že finanční orgán nedoplnil dokazování
výslechem osob, které u odběratelů zajišťovaly uzavření kontraktů,
jak on navrhoval. Soud poukázal na to, že z ústních jednání
u dožádaných správců daně bylo zjištěno, že společnost P. se na
sjednávání smluv s odběrateli nepodílela, neboť vyslýchaní
potvrdili, že jejich firmy byly již před rokem 1998 v obchodním
vztazích s firmou s názvem S.-.P, jmenovitě s V. J. a se
stěžovatelem, což potvrdil i stěžovatel, a že stěžovatel pro tyto
odběratele již před uzavřením mandátní smlouvy realizoval jiné
zakázky.
Rozsudek krajského soudu napadl stěžovatel ústavní stížností,
v níž poukazoval na to, že jako účastník řízení před finančním
orgánem má právo vyjádřit se k prováděným důkazům a k věci samé
a dále navrhnout důkazy, jejichž provedení pro prokázání svých
tvrzení pokládá za potřebné, přičemž tomuto právu koresponduje
povinnost správce daně o vzneseném návrhu rozhodnout. Jiný postup
je v rozporu s čl. 36 odst. 1 a čl. 38 odst. 2 Listiny. Povinností
odvolacího soudu (pozn.: míněn patrně odvolací orgán) je pak
přezkoumat, zda si finanční orgán prvého stupně pro svůj závěr
opatřil podklady řádným procesním postupem. V návaznosti na to
stěžovatel poukazuje na protizákonnost výzvy správce daně ze dne
4. 8. 1998, učiněné podle §43 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb.,
neboť správce daně žádné konkrétní, skutečné či důvodné
pochybnosti neměl, resp. mu je nesdělil, a neuvedl ani, jakým
způsobem má tyto pochybnosti vyvrátit. Teprve dne 19. 8. 1998
převzal účetní doklady za příslušné období a další podklady. Dále
správce daně postupoval v rozporu se svou zákonnou povinností dle
§32 odst. 9 citovaného zákona, kdy k žádosti stěžovatele
o sdělení důvodů rozdílu mezi stanoveným daňovým základem a daní
odkázal na protokol ze dne 19. 8. 1998. Stěžovatel má dále za to,
že když mu správce daně nesdělil konkrétní pochybnosti, přesunulo
se důkazní "břemeno" ve smyslu §31 odst. 8 písm. c) zákona č.
337/1992 Sb. na správce daně v tom ohledu, že musí své případné
pochybnosti týkající se účetnictví prokázat, avšak správce daně
jej "nutil" navrhovat důkazní prostředky. Když tomuto požadavku
vyhověl, prováděl správce daně důkazy bez jeho vědomí, takže
nemohl realizovat svá právo vyjádřit se k důkazům, jakož i právo
klást svědkům otázky podle §16 odst. 4 písm. e) citovaného
zákona. Proto navrhuje rozsudek krajského soudu zrušit.
Ústavní soud si vyžádal vyjádření účastníka řízení k ústavní
stížnosti, jenž uvedl, že dle jeho názoru nedošlo k porušení
uvedených ústavně zaručených práv, neboť se zabýval námitkami
stěžovatele obsaženými v žalobě i v přednesu u jednání, a to
i z hlediska výtek proti procesnímu postupu správních orgánů obou
stupňů, a podrobně vysvětlil, proč neshledal důvod ke zrušení
napadených rozhodnutí, přičemž vytýkaná vada řízení dle názoru
soudu nemohla mít vliv na zákonnost rozhodnutí. Soud také
přezkoumal úplnost a správnost skutkového zjištění, na němž bylo
založeno právní posouzení věci správním orgánem, nestranně
a objektivně a dal stěžovateli možnost rozvést své námitky před
soudem.
Ústavní soud si rovněž vyžádal vyjádření vedlejšího účastníka
řízení, který uvedl, že postupoval v souladu se zákonem č.
337/1992 Sb. Protože vznikly pochybnosti o údajích v přiznání
k DPH za II. čtvrtletí 1998, vyzval jej podle §43 citovaného
zákona, aby prokázal oprávněnost nároku na odpočet. Stěžovatel
předložil důkazní prostředky, které správce daně zhodnotil ve
vazbě na zjištění učiněná dle §31 odst. 8 citovaného zákona
(dožádání za účelem zjištění, zda zprostředkovatel jednal osobně
s jednotlivými odběrateli). Se závěry vytýkacího řízení byl
stěžovatel řádně seznámen 16. 9. 1998 (protokol o ústním jednání
odmítl stěžovatel převzít). Poté byl vydán platební výměr, proti
kterému podal odvolání, v němž mimo jiné poukázal na to, že
platební výměr není odůvodněn, načež správce daně zaslal
stěžovateli protokol o ústním jednání ze dne 16. 9. 1998, čímž
splnil povinnost dle §32 odst. 9 zákona č. 337/1992 Sb. Dle
názoru správce daně nebyl stěžovatel zkrácen na svých právech,
neboť měl možnost se ke všem skutečnostem vyjádřit a svá tvrzení
prokázat jak v rámci vytýkacího, tak i odvolacího řízení, přičemž
správce daně unesl své důkazní břemeno dle §31 odst. 8 citovaného
zákona. Dále finanční ředitelství poukazuje na nesprávnou
interpretaci napadeného rozsudku ze strany stěžovatele, pokud jde
o posouzení skutečnosti, že správce daně nepostupoval v souladu
s §16 odst. 4 písm. e) citovaného zákona. Finanční ředitelství
k námitce, že v odvolacím řízení nebyli vyslechnuti stěžovatelem
navržení svědci, uvedlo, že to nebylo nutné, neboť údaje
z jednání u dožádaných správců daně odpovídají ostatním výsledků
řízení.
Pokud jde o další postup v řízení, Ústavní soud od ústního
jednání dle §44 odst. 2 zákona o Ústavním soudu se souhlasem
účastníků řízení upustil, neboť dle jeho názoru nebylo od něj
možno očekávat další objasnění věci.
Pokud jde o věc samu, Ústavní soud mnohokrát v minulosti
zdůraznil, že není součástí obecné soudní soustavy [čl. 91 ve
spojení s čl. 90 Ústavy ČR], a nemůže proto provádět dohled nad
rozhodovací činností obecných soudů. Do činnosti soudů je Ústavní
soud oprávněn zasáhnout pouze tehdy, byly-li jejich pravomocným
rozhodnutím v řízení, jehož byl stěžovatel účastníkem, porušeny
jeho základní práva a svobody chráněné ústavním zákonem. Tato
skutečnost nastala dle názoru Ústavního soudu v tomto případě,
a ústavní stížnost je tedy důvodná.
V ústavní stížnosti se namítá, že finanční orgány postupovaly
v rozporu s procesními předpisy. Takovéto pochybení v prvé řadě
mělo spočívat v tom, že správce daně ve výzvě podle §43 odst. 1
zákona č. 337/1992 Sb. stěžovateli nesdělil žádné konkrétní
a důvodné pochybnosti o údajích uvedených v daňovém přiznání. Dle
názoru Ústavního soudu lze souhlasit se stěžovatelem, že
povinností správce daně je konkretizovat, čeho se pochybnosti
týkají a v čem jsou spatřovány (srov. i Kindl, M. a kol.: Zákon
o správě daní a poplatků, Komentář, C.H.Beck,1. vydání, str.
296). Tato podmínka sice naplněna nebyla, avšak z protokolu
o ústním jednání ze dne 19. 8. 1998, sepsaného se stěžovatelem,
vyplynulo, že stěžovatel pro požadované účely předložil příslušné
účetní doklady (č. 83 - 186), případně další doklady (mandátní
smlouvu, leasingovou smlouvu na auto a na vysavač), z čehož lze
dovozovat, že výzva byla správcem daně míněna a stěžovatelem
pochopena (a naplněna) právě v tomto smyslu. Za zásadní pochybení
finančního orgánu by bylo třeba považovat takový postup, pokud by
z nesplnění takové nekonkrétní výzvy vyplynuly pro daňový subjekt
negativní následky ve smyslu §44 zákona č. 337/1992 Sb., avšak
o takový případ v dané věci nejde. I v dalším ohledu je třeba
souhlasit se stěžovatelem. Vyhověl-li stěžovatel výzvě předložením
účetních dokladů, splnil svou zákonnou povinnost, a tak bylo na
správci daně, aby stěžovateli jeho nárok na nadměrný odpočet uznal
nebo aby ve smyslu §31 odst. 8 písm. c) zákona č. 337/1992 Sb.
prokázal, že předložené doklady jsou nevěrohodné či nesprávné,
tedy že neodpovídají skutečnému stavu věci (tím se skutečně, jak
uvádí stěžovatel, důkazní "břemeno" přesunulo na správce daně).
Namítá-li stěžovatel, že došlo ke zkrácení jeho zákonných
práv, když po doručení citovaného platebního výměru požádal
o sdělení důvodů rozdílu mezi stanoveným daňovým základem a daní
ve smyslu §32 odst. 9 zákona č. 337/1992 Sb. a správce daně pouze
odkázal na protokol ze den 19. 8. 1998, daný postup (odkaz)
nepředstavuje zásadní pochybení ze strany správce daně, neboť
z uvedeného protokolu je zjistitelný důvod tohoto rozdílu ve
smyslu citovaného ustanovení. Je však třeba poznamenat, že
předmětné sdělení z důvodu ochrany práv daňového subjektu
v případném odvolacím řízení by dle názoru Ústavního soudu
- stejně jako odůvodnění "běžného" rozhodnutí - mělo obsahovat
hodnocení důkazů (§2 odst. 3 zákona č. 337/1992 Sb.). Toto však
v ústavní stížnosti napadáno nebylo a kromě toho je hodnocení
důkazů provedeno v rozhodnutí o odvolání, přičemž rozhodnutí
finančních orgánů obou stupňů tvoří z pohledu soudu rozhodujícího
podle části páté hlavy druhé o. s. ř. jeden celek.
Konečně stěžovatel poukazuje na to, že se nemohl
kvalifikovaně účastnit daňového řízení, neboť správní orgán
nepostupoval v souladu s §16 odst. 4 písm. e) zákona č. 337/1992
Sb. K ustanovení, jehož se stěžovatel dovolává, je třeba
poznamenat, že §16 zákona č. 337/1992 Sb. sice nese název "Daňová
kontrola", avšak dle názoru Ústavního soudu v rámci zachování
"rovnosti zbraní" v daňovém řízení, je třeba vycházet z principu,
že pravidlo uvedené v §16 odst. 4 písm. e) zákona č. 337/1992 Sb.
je třeba aplikovat vždy, je-li finančním orgánem ve vztahu
k daňovému subjektu prováděno dokazování (§31 citovaného zákona).
Jak totiž uvedl Ústavní soud ve svém nálezu ze dne 13. 9. 2001,
sp. zn. I. ÚS 159/99 (publ. in: Ústavní soud, Sbírka nálezů
a usnesení, C.H.Beck, sv. 23, č. 117) daňový subjekt má právo
zúčastnit se v rámci daňového řízení ústního jednání vůbec, byť
již nešlo o daňovou kontrolu, což vyplývá z §7 odst. 1 zákona č.
337/1992 Sb., podle něhož se daňového řízení vedeného správcem
daně zúčastňují mimo jiné daňové subjekty a o příslušném ústním
jednání v daňovém řízení sepíše správce daně v souladu
s ustanovením §12 zákona č. 337/1992 Sb. protokol, jehož
náležitosti jsou uvedeny v následujících odstavcích §12
citovaného zákona (k tomu srov. i nález Ústavního soudu ze dne
15. 1. 2002, sp. zn. I ÚS 54/01, dosud nepubl.) Pokud jde
o posuzovaný případ, Ústavní soud ve shodě s názorem krajského
soudu konstatuje, že výslech pana M. R., jenž se uskutečnil
v rámci odvolacího řízení, nebyl proveden v souladu se zákonem. Je
totiž nepochybné, že jmenovaný byl vyslýchán jakožto svědek, neboť
nemohl již být vyslýchán za daňový subjekt - společnost PAMIRR, s.
r. o., protože již nebyl jejím statutárním zástupcem (k tomu také
viz níže). Jak je z protokolu o místním šetření zřejmé, osoba
svědka nebyla ve smyslu §8 odst. 4 zákona č. 337/1992 Sb. poučena
a ze správního spisu nevyplývá, že by stěžovateli bylo umožněno
klást tomuto svědku otázky. Pro tyto důvody je uvedený protokol
jako důkazní prostředek nepoužitelný.
Ústavní soud se nemůže ani ztotožnit s postupem v řízení před
finančním orgánem prvého stupně, konkrétně pokud jde o procesní
úkony dožádaných správců daně. V rámci dokazování finanční orgán
požádal tyto správce daně o "ověření a sdělení" určitých, blíže
specifikovaných skutečností. Ve smyslu §5 odst. 1 zákona č.
337/1992 Sb. lze požádat o provedení jednotlivých úkonů (důkazů),
které místně příslušný správce daně nemůže z důvodu hospodárnosti
nebo rychlosti řízení provést. Finanční úřad v Novém Boru sepsal
protokol o ústním jednání dle §12 citovaného zákona se dvěma
zaměstnanci společnosti C., a. s. Z žádného údaje protokolu
nevyplývá, že by uvedení zaměstnanci jednali za uvedenou
společnost (k tomu viz níže), a tak nelze dospět k jinému závěru,
než že tito byli vyslýcháni jako svědci. Za dané situace pak je
uvedený protokol jako důkaz nepoužitelný, neboť zmíněným osobám se
nedostalo zákonného poučení ve smyslu ve smyslu §8 odst. 4 zákona
č. 337/1992 Sb. a daňovému subjektu nebylo umožněno klást jim
otázky. K tomu Ústavní soud pokládá za potřebné doplnit, že
i kdyby byly zmíněné osoby vyslýchány za daňový subjekt, vznikají
pochybnosti o správnosti daného postupu, neboť dle názoru
Ústavního soudu povinností správce daně je řádně posoudit, kdy
skutečně jde o jednání s daňovým subjektem, jenž např. podává
vysvětlení v rámci místního šetření dle §15 odst. 5 zákona č.
337/1992 Sb., a kdy vzhledem k povaze předmětného jednání jde
o výslech svědka ve smyslu §8 citovaného zákona (byť tento je
současně daňovým subjektem, případně osobou oprávněnou za nějaký
daňový subjekt jednat). Jestliže je příslušná osoba dotazována na
důležité okolnosti v daňovém řízení, jež se týkají jiných osob,
jsou-li jí známy (§8 dost. 1 věta první zákona č. 337/1992 Sb.),
jedná se zjevně o výslech svědka. Správce daně tedy není oprávněn
volně volit mezi těmito právními úkony, nýbrž musí přihlédnout
k jejich skutečnému obsahu, a to již z důvodu ochrany práv
subjektu, s nímž je vedeno daňové řízení, neboť svědek je dle
zákona povinen vypovídat pravdu a nic nezamlčet, o čemž musí být
poučen a poučen musí být i o následcích nepravdivé nebo neúplné
výpovědi. Výše uvedené závěry platí i v případě protokolu o ústním
jednání sepsaném Finančním úřadem v Milevsku.
Ústavní soud má rovněž za nezbytné upozornit, že v případě
dožádaného Finančního úřadu pro Prahu 4 se ve spise nalézá jen
odpověď, co uvedený správce daně u daňového subjektu P. VI. - H.
zjistil a že s tímto subjektem byl sepsán protokol o ústním
jednání. Pro účely dokazování v daňovém řízení je však třeba
preferovat použití bezprostředních, tj. před dožádaným správcem
daně provedených důkazů, jimiž měl v daném případě být protokol
o ústním jednání, případně úřední záznam o místním šetření,
listiny v rámci tohoto šetření zajištěné, apod., před vyjádřením
o jejich obsahu dožádaným správcem daně, neboť daňový subjekt
vzhledem ke zmíněné zásadě "rovnosti zbraní", má právo se
s těmito důkazy seznámit (a tedy nikoliv až s jakýmsi jejich
shrnutím či zhodnocením provedeným dožádaným správcem daně).
Obdobně to platí i pro vyjádření Finančního úřadu v Bílině, kdy
sice byly místně příslušnému správci daně spolu s odpovědí zaslány
listiny (faktury a objednávky prací), avšak nikoliv protokol
(zřejmě o místním šetření), sepsaný se zaměstnancem daňového
subjektu S. C., a. s.
Dle názoru Ústavního soudu lze i na daňové řízení vztáhnout
pravidlo, že finanční orgány jsou povinny postupovat ústavně
konformním způsobem, což ve zmiňovaném kontextu zejména znamená
umožnit stěžovateli, aby jeho věc byla projednávána v jeho
přítomnosti a aby se mohl vyjádřit ke všem prováděným důkazům
[čl. 38 odst. 2 Listiny] (viz nález ze dne 11. 9. 2001, sp. zn. I.
ÚS 591/2000; publ. in: Ústavní soud, Sbírka nálezů a usnesení,
C.H.Beck, sv. 23, č. 133). Tato zásada však v řízení před
finančními orgány z důvodů výše uvedených naplněna nebyla.
Ve vztahu k rozsudku krajského soudu pak Ústavní soud
poukazuje na již citovaný nález ve věci sp. zn. I. ÚS 591/2000,
v němž se konstatuje, že "s ohledem na známé nedostatky správního
soudnictví v České republice, kdy při přezkoumávání zákonnosti
napadeného správního rozhodnutí je pro soud rozhodující skutkový
stav, který tu byl v době vydání napadeného rozhodnutí
a "dokazování se neprovádí" (§250i o.s.ř.), je nutno důsledně
trvat na tom, aby skutková zjištění provedená správními orgány
byla úplná a procesně bezvadná. V opačném případě, tzn. jestliže
by provedené dokazování bylo nedostačující nebo by bylo zatíženo
procesními vadami, by správní soud musel napadené správní
rozhodnutí zrušit jako nezákonné a vrátit věc žalovanému správnímu
orgánu k dalšímu řízení (§250j odst. 2 o.s.ř.). Pokud by tak
správní soud neučinil, porušil by základní právo stěžovatele na
spravedlivý proces ve smyslu čl. 36 odst. 2 Listiny a čl. 6 odst.
1 Úmluvy."
V posuzované věci však Krajský soud uvedená pravidla
nerespektoval, když za zákonné považoval správní rozhodnutí, které
se - jak vyplynulo z jeho odůvodnění - opíralo o důkaz, jenž byl
pořízen v rozporu se zákonem, přičemž tato skutečnost byla soudu
známa. Dále krajský soud pochybil i v tom ohledu, že nesprávně
posoudil zákonnost dalších důkazů, o něž se žalobou napadené
správní rozhodnutí opíralo. V důsledku těchto pochybení porušil
ústavně zaručené právo stěžovatele na spravedlivý proces ve smyslu
čl. 36 odst. 2 Listiny.
Ústavnímu soudu z uvedeného důvodu nezbylo než podle
ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, stěžovateli
vyhovět a napadené usnesení podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a)
citovaného zákona zrušit.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 29. října 2002