ECLI:CZ:US:2002:2.US.343.02
sp. zn. II. ÚS 343/02
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu v právní věci stěžovatelky J. B., zastoupené advokátem Mgr. J. N., proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 25. 4. 2001, č.j. 54 Co 186/2001-19, a usnesení Nejvyššího soudu ČR ze dne 24. 4. 2002, č.j. 26 Cdo 707/2002-70, za účasti Městského soudu v Praze a Nejvyššího soudu ČR, jako účastníků řízení, a P. B., M. B., M. B., J. B., JUDr. L. P., JUDr. H. P., V. V., P. Z. a J. Z., jako vedlejších účastníků řízení, takto:
I. Usnesení Městského soudu v Praze ze dne 25. 4. 2001, č.j.
54 Co 186/2001-19, se zrušuje.
II. Ve zbývající části se ústavní stížnost odmítá.
Odůvodnění:
Ústavní stížností ze dne 27. 5. 2002, co do formálních
náležitostí ve shodě se zákonem [§30 odst. 1, §34, §72 odst.
1 písm. a) a odst. 4 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění pozdějších předpisů; dále jen "zákon o Ústavním soudu"],
napadla navrhovatelka (stěžovatelka) usnesení Nejvyššího soudu ČR
ze dne 24. 4. 2002, č.j. 26 Cdo 707/2002-70, jakož i usnesení
Městského soudu v Praze ze dne 25. 4. 2001, č.j. 54 Co
186/2001-19, neboť má za to, že na základě uvedených rozhodnutí
bylo porušeno její ústavně zaručené právo na spravedlivý proces
a na soudní ochranu dle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina") a že uvedené orgány veřejné moci
nepřípustným způsobem zasáhly do vlastnického práva stěžovatelky.
Napadeným usnesením Městského soudu v Praze bylo k odvolání
vedlejších účastníků (jakožto žalobců) změněno dle §220 odst.
2 o. s. ř. usnesení Obvodního soudu pro Prahu 5 ze dne 23. 2.
2001, č.j. 5 Nc 909/2001-11, tak, že se jím nařizuje předběžné
opatření, kterým se stěžovatelce (jakožto žalované) zakazuje
nakládat se sklepními prostorami - pěti sklepními kójemi v domě
v Praze 5, situovanými v západní části domu vlevo od vstupního
schodiště, označenými na náčrtku, který je součástí daného
usnesení, údaji: "Sklep B.", "Sklep P.", "Sklep Z.", Sklep B.",
"náhradní sklep V. situovaný pod schody do sklepa", s tím, že tyto
prostory stěžovatelka nesmí převést na jiného, zřídit k nim
nájemní právo a provádět v nich stavební či technické úpravy,
který by změnily, byť částečně, charakter těchto prostor.
V odůvodnění Městský soud v Praze konstatoval, že soud prvého
stupně zohlednil všechny listinné důkazy, jež předložili žalobci,
avšak jeden z nich nesprávně interpretoval (výzva správce domu, ve
které se mj. dává na vědomí, že dojde ke stavebním úpravám ve
sklepních prostorách a že stěžovatelka dala pokyn ke zrušení
poplatků za užívání sklepních kójí žalobci), a proto nesprávně
posoudil otázku, zda v projednávané věci je či není dána potřeba
zatímní úpravy poměrů. Dle názoru odvolacího soudu z uvedeného
důkazu vyplývá, že je zde reálná obava, že dojde ke ztížení
užívání sklepních kójí v důsledku stavebních úprav, a tak žalobci
prokázali potřebu zatímní úpravy poměrů ve smyslu §74 odst. 1 o.
s. ř. a současně zvolili i vhodný způsob zákazu - zdržení se
dispozic s nemovitostí dle §76 odst. 1 písm. f) o. s. ř., jenž
stěžovatelce (žalované) nezpůsobí újmu zjevně nepřiměřenou výhodě,
která se nařízením předběžného opatření dostane žalobcům.
Napadeným usnesením Nejvyššího soudu ČR pak bylo jako
nepřípustné odmítnuto dovolání stěžovatelky proti v záhlaví
citovanému usnesení Městského soudu v Praze. Nejvyšší soud dospěl
k závěru, že v dané věci není naplněna podmínka ustanovení §237
o. s. ř., dle které je dovolání proti usnesení přípustné, bylo-li
jím rozhodnuto ve věci samé. Usnesení, jímž soud prvního stupně
rozhodl o návrhu na předběžné opatření, stejně jako usnesení, jímž
odvolací soud takové rozhodnutí změnil nebo potvrdil, však
rozhodnutím ve věci samé není. Jeho předmětem je opatření
představující pouze prozatímní úpravu řešené otázky, uplatnění
nároku vyplývajícího z procesního práva. Okolnost, že napadené
usnesení odvolacího soudu bylo - v rozporu s kogentními
ustanoveními o. s. ř. - opatřena nesprávným poučením, přípustnost
dovolání založit nemůže.
Výše uvedená rozhodnutí napadla stěžovatelka ústavní
stížností. Proti usnesení Městského soudu v Praze stěžovatelka
namítá, že v rozporu s §76 odst. 3 věta prvá o. s. ř. neobsahuje
výrok, kterým by bylo žalobcům uloženo, aby ve stanovené lhůtě
podali k soudu návrh na zahájení řízení. Dle názoru stěžovatelky
předběžné opatření slouží k zatímní úpravě poměrů mezi účastníky,
což vyplývá i z citovaného ustanovení. Pokud uvedený soud
nepostupoval v souladu se zákonem, porušil tím její právo na
spravedlivý proces, vyplývající z čl. 36 odst. 1 Listiny,
a závažným způsobem zasáhl do jejího vlastnického práva, protože
nařízení předběžného opatření bez stanovení povinnosti
navrhovateli podat návrh na zahájení řízení, příp. bez jakéhokoliv
omezení jeho platnosti, činí z předběžného opatření rozhodnutí ve
věci samé. I když tedy dané rozhodnutí bylo vydáno v režimu
předběžného opatření, jedná se ve skutečnosti o rozhodnutí
definitivní, jímž je stěžovatelce odňata možnost hájit svá práva
před obecnými soudy. Dále stěžovatelka poukazuje na to, že
napadené usnesení obsahuje poučení o přípustnosti dovolání proti
němu, jež sice nemůže založit přípustnost dovolání na rámec
stanovený zákonem, na druhé straně je třeba přihlédnout k tomu, že
zákonná poučovací povinnost soudu je jedním z prostředků
směřujících k zachování zákonnosti a realizaci ochrany ústavně
zakotvených práv. Pokud by existence nesprávného poučení neměla
mít jakýkoliv vliv na hodnocení rozhodnutí, jehož je součástí,
a na posouzení možnosti obrany proti němu, ztratila by tato
povinnost jakýkoliv význam, tj. nemající žádný vliv na posuzování
právních věcí. Proti usnesení Nejvyššího soudu stěžovatelka
namítá, že tento soud vyložil zákon zcela formálním způsobem, když
charakter usnesení Městského soudu v Praze neposuzoval dle zásady
materiální spravedlnosti, nýbrž k této otázce přistupoval
formalisticky, když vycházel z toho, že toto usnesení bylo vydáno
v režimu procesního práva a nezohlednil jeho reálný obsah,
z něhož je dle stěžovatelky zřejmé, že se jednalo o rozhodnutí
definitivní, tedy ve věci samé. Vzhledem k uvedeným skutečnostem
navrhuje stěžovatelka napadená usnesení zrušit.
Ústavní soud si spolu se spisovým materiálem vyžádal
vyjádření účastníků a vedlejších účastníků řízení k ústavní
stížnosti. Nejvyšší soud odmítl názor stěžovatelky, že předmětné
usnesení o předběžném opatření je rozhodnutím ve věci samé
a poukázal v této souvislosti na svou judikaturu i na nález
Ústavního soudu ze dne 10. 11. 1999, sp. zn. II. ÚS 221/98 (publ.
in: Sbírka nálezů a usnesení ÚS, sv. 16, č. 158). Vzhledem k tomu
nelze dovodit přípustnost dovolání ani z §237 odst. 1 písm. a) o.
s. ř., ani z jiného procesního ustanovení. Proto se Nejvyšší soud
nemohl zabývat přezkumem správnosti dovoláním napadeného usnesení,
i kdyby stěžovatelka (dovolatelka) namítala, že odvolací soud ve
svém rozhodnutí vybočil z mezí předběžné úpravy. Navíc uvedený
soud poznamenává, že stěžovatelka mohla proti usnesení Městského
soudu v Praze podat ústavní stížnost ve lhůtě dle §72 odst. 2
zákona o Ústavním soudu. Nejvyšší soud vzhledem k uvedeným
skutečnostem navrhuje ústavní stížnost v části směřující proti
jeho usnesení odmítnout jako zjevně neopodstatněnou podle §43
odst. 2 zákona o Ústavním soudu. Městský soud v Praze odkázal na
odůvodnění svého usnesení s tím, že doplňování právních názorů je
nepřípustné. K námitce stěžovatelky uvedl, že výklad k ustanovení
§76 o. s. ř. nevylučuje nařízení předběžného opatření na dobu
neurčitou, ale je na úvaze soudu, zda určí, že předběžné opatření
trvá jen po určitou dobu nebo zda rozhodně o jeho nařízení na
neurčito. Dále tento soud připustil, že neuložil žalobcům
povinnost podat u soudu návrh na zahájení řízení, ale práva
stěžovatelky jsou chráněna např. §77 odst. 2 o. s. ř., podle
kterého předseda senátu zruší předběžné opatření, jestliže pominou
důvody, pro které bylo nařízeno. Závěrem soud vyjádřil
přesvědčení, že svým rozhodnutím neporušil ústavní práva
stěžovatelky, a tak nejsou dány důvody pro jeho zrušení. Vedlejší
účastníci JUDr. L. P. a JUDr. H. P. považují napadená rozhodnutí
za správná po věcné i procesní stránce a v případě rozhodnutí
Městského soudu v Praze pokládají ústavní stížnost za opožděnou.
Vzhledem k tomu navrhují ústavní stížnost dle §82 odst. 1 zákona
o Ústavním soudu zcela zamítnout. Paní V. V. Ústavnímu soudu
sdělila, že se stěžovatelkou uzavřela dohodu o narovnání, která
komplexně řeší otázky spojené se sklepními prostorami
v předmětném domě, a že v tomto ohledu nemá vůči ní žádné nároky.
Ústavní soud se nejdříve zabýval tím, zda jsou dány
předpoklady meritorního projednání ústavní stížnosti ve smyslu §42 odst. 1 zákona o Ústavním soudu; v tomto ohledu Ústavní soud
posuzoval otázku, zda ústavní stížnost byla podána ve lhůtě
stanovené zákonem [§72 odst. 2 zákona o Ústavním soudu]. Pokud
jde o usnesení Nejvyššího soudu, jímž bylo odmítnuto jako
nepřípustné dovolání stěžovatelky proti usnesení odvolacího soudu,
z ústavní stížnosti vyplynulo, že byla podána včas. Následně se
- ve vztahu k usnesení Nejvyššího soudu Ústavní soud zabýval
opodstatněností ústavní stížnosti, jíž se přitom v řízení před
Ústavním soudem rozumí, že rozhodnutí, které je stížností
napadeno, je způsobilé porušit základní práva a svobody
stěžovatele.
Po přezkoumání rozhodnutí dovolacího soudu dospěl Ústavní
soud k závěru, že ústavní stížnost je v tomto směru zjevně
neopodstatněná, neboť se stěžovatelce nepodařilo prokázat možnost
porušení svých ústavně zaručených základních práv a svobod.
Nejvyšší soud se otázkou přípustnosti dovolání ve svém usnesení
podrobně zabýval a své závěry ve věci učiněné řádně zdůvodnil.
S těmito závěry se Ústavní soud plně ztotožňuje, a tak mu nezbývá,
než stěžovatelku odkázat na odůvodnění napadeného rozhodnutí.
Z tohoto důvodu Ústavní soud ústavní stížnost - ve vztahu
k napadenému usnesení Nejvyššího soudu - odmítl podle §43 odst.
2 písm. a) zákona o Ústavním soudu jako návrh zjevně
neopodstatněný.
S ohledem na skutečnost, že dovolání bylo v souladu s právem
jako nepřípustné odmítnuto, nelze je pokládat za poslední
prostředek, který zákon k ochraně práva poskytuje [§72 odst. 2
věta druhá zákona o Ústavním soudu]. Ústavní stížnost měla být
proto podána proti usnesení Městského soudu v Praze, a to ve lhůtě
šedesáti dnů od jeho doručení. K tomu je třeba poznamenat, že za
takový prostředek ochrany v tomto případě nelze považovat, jak
(patrně) naznačuje Městský soud v Praze ve svém vyjádření,
ustanovení §77 odst. 2 o. s. ř., neboť toto se nedotýká právních
vad obsažených v dříve vydaném usnesení, jímž bylo předběžné
opatření nařízeno (shodně i v usnesení téhož soudu ze dne 14. 3.
2002, č.j. 12 Co 49/2002-65, vydaném ve věci stěžovatelky).
Vzhledem ke skutečnosti, že stěžovatelka byla Městským soudem
v Praze nesprávně poučena o možnosti podání dovolání, nelze
- s ohledem na konkrétní okolnosti daného případu (nová procesní
úprava, zcela zavádějící poučení) - postupovat k tíži
stěžovatelky, a tak Ústavní soud dospěl k závěru, že běh uvedené
lhůty počíná až dnem, kdy stěžovatelka obdržela rozhodnutí
dovolacího soudu, které deklarovalo nepřípustnost dovolání v dané
věci. Vzhledem k tomu nezbývá než konstatovat, že ústavní stížnost
byla podána včas.
Ústavní soud se dále zabýval důvodností ústavní stížnosti,
přičemž vycházel z toho, že není, jak mnohokrát v minulosti
zdůraznil, součástí obecné soudní soustavy [čl. 91 ve spojení
s čl. 90 Ústavy ČR], a nemůže proto provádět dohled nad
rozhodovací činností obecných soudů. Do činnosti soudů je Ústavní
soud oprávněn zasáhnout pouze tehdy, byly-li jejich pravomocným
rozhodnutím v řízení, jehož byl stěžovatel účastníkem, porušeny
jeho základní práva a svobody chráněné ústavním zákonem. Tato
skutečnost nastala dle názoru Ústavního soudu v tomto případě,
a tak je ústavní stížnost důvodná.
Ústavní soud se nejdříve zabýval otázkou, zda předběžné
opatření je způsobilé zasáhnout ústavně zaručená práva
jednotlivce. Jak již Ústavní soud konstatoval např. ve svém nálezu
ze dne 10. 11. 1999, sp. zn. II. ÚS 221/98 (publ. in: Sbírka
nálezů a usnesení ÚS, sv. 16, č. 158), předběžné opatření je
způsobilé zasáhnout do ústavně zaručených práv nebo svobod, neboť
se jím dočasně omezují vlastnická práva, konkrétně ta jejich
složka, která spočívá v dispozicích s majetkem. Jedná se
o rozhodnutí, které již nemůže být napraveno v návaznosti na
konečné rozhodnutí o výsledku sporu. Proto je ústavní stížnost
proti vydání předběžného opatření přípustnou, i když jde o zatímní
úpravu poměrů účastníků. Je to důležité i z hlediska soudní praxe,
kdy dochází k "zatímní" úpravě, která však v důsledku průtahů
v soudním řízení ve skutečnosti trvá i několik let. Obdobně
Ústavní soud ve svém nálezu ze dne 21. 11. 2001, sp. zn. IV. ÚS
189/01 (dosud nepubl.), dospěl k závěru, že "posouzení podmínek
pro vydání předběžného opatření je věcí obecného soudu (čl. 90
Ústavy ČR) a Ústavní soud se zpravidla necítí oprávněn zasahovat
do rozhodnutí o předběžných opatřeních právě proto, že jde
o rozhodnutí nikoliv konečným způsobem do práv a povinností
účastníků zasahujících. Při posuzování ústavní stížnosti je však
povinen se přesvědčit, zda obecné soudy i při rozhodování
o předběžných opatřeních,... , postupují zákonem stanoveným
způsobem tak, jak to má na mysli čl. 36 odst. 1 Listiny,
zajištující právo na soudní ochranu."
Vzhledem k výše uvedenému Ústavní soud dále zkoumal, zda při
vydání usnesení postupoval Městský soud zákonem stanoveným
způsobem. Dle §76 odst. 3 věta před středníkem o. s. ř. předseda
senátu při nařízení předběžného opatření uloží navrhovateli, aby
ve lhůtě, kterou mu určí, podal u soudu návrh na zahájení řízení.
Z uvedeného ustanovení nepochybně vyplývá, že je zákonnou
povinností soudu uložit navrhovateli, aby podal návrh na zahájení
řízení ve věci samé. V této souvislosti je třeba poukázat i na
důvodovou zprávu k zákonu č. 30/2000 Sb., jímž bylo ustanovení §76 odst. 3 o. s. ř. novelizováno; z ní je patrné, že zákonodárce
považoval dosavadní úpravu, která pouze umožňovala stanovení
takovéto povinnosti navrhovateli, za rozpor rozporu s účelem
a smyslem předběžných opatření. Vzhledem k tomu, že v daném
případě došlo k porušení "jednoduchého" práva, Ústavní soud
posuzoval, zda v důsledku této skutečnosti došlo i k porušení
ústavně zaručených práv a svobod stěžovatelky. Jak Ústavní soud
konstatoval ve svých předchozích rozhodnutích, základní práva
a svobody v oblasti jednoduchého práva působí jako regulativní
ideje, pročež na ně obsahově navazují komplexy norem jednoduchého
práva. Porušení některé z těchto norem, a to v důsledku svévole
(např. nerespektováním kogentní normy) anebo v důsledku
interpretace, jež je v extrémním rozporu s principy spravedlnosti
(např. přepjatý formalismus), pak zakládá dotčení na základním
právu a svobodě (viz např. nález ze dne 9. 7. 1999, sp. zn. III.
ÚS 224/98, publ. in: Sbírka nálezů a usnesení ÚS, sv. 15, č. 98).
Dle nálezu Ústavního soudu ze dne 3. 11. 1994, sp. zn. III. ÚS
150/93 (publ. in: Sbírka nálezů a usnesení ÚS, sv. 3, č. 10)
k právu na spravedlivý proces náleží právo každého, aby (nestranný
a nezávislý) soud při nalézání práva dbal stanoveného, tj.
zákonného postupu. Takovýmto postupem lze ovšem rozumět jen zcela
bezvýhradné a bezvýjimečné respektování procesních předpisů
a kautel z nich vyplývajících.
Dle názoru Ústavního soudu Městský soud v Praze při aplikaci
práva nerespektoval kogentní normu (byť to mohlo být způsobeno
neznalostí nové právní úpravy), resp. nedbal ve své činnosti
stanoveného (zákonného) postupu, což s ohledem na výše uvedené
právní závěry Ústavního soudu zakládá porušení ústavně zaručeného
práva stěžovatelky ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny. Současně tím
došlo k porušení čl. 11 odst. 1 Listiny, neboť na základě
napadeného usnesení došlo v rozporu se smyslem a účelem
předběžného opatření k omezení dispozice vlastníka (stěžovatelky)
se svým majetkem (viz důvodová zpráva k zákonu č. 30/2000 Sb.
a nález sp. zn. II. ÚS 221/98).
Ústavnímu soudu ze shora uvedeného důvodu nezbylo než podle
ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu
stěžovatelce zčásti vyhovět a napadené usnesení Městského soudu
v Praze podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a) citovaného zákona
zrušit.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 5. listopadu 2002