ECLI:CZ:US:2002:2.US.561.99
sp. zn. II. ÚS 561/99
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu v právní věci navrhovatele O. S., zastoupeného advokátkou JUDr. E. B., o ústavní stížnosti proti rozsudku Okresního soudu v Benešově ze dne 8. 10. 1998, sp. zn. 8 C 335/92, a rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 15. 6. 1999, sp. zn. 25 Co 182/99, za účasti Okresního soudu v Benešově a Krajského soudu v Praze, jako účastníků řízení, a L. V., a V. D., jako vedlejších účastníků řízení, takto:
Rozsudek Okresního soudu v Benešově ze dne 8. 10. 1998, sp.
zn. 8 C 335/92, a rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 15. 6.
1999, sp. zn. 25 Co 182/99, se zrušuje.
Odůvodnění:
Ústavní stížností, podanou včas [§72 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů; dále
jen "zákon o Ústavním soudu"] a co do formálních náležitostí ve
shodě se zákonem [§30 odst. 1, §34, §72 odst. 1 písm. a)
a odst. 4 zákona o Ústavním soudu], napadl navrhovatel
(stěžovatel) rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 15. 6. 1999,
sp. zn. 25 Co 182/99, jakož i rozsudek Okresního soudu v Benešově
ze dne 8. 10. 1998, sp. zn. 8 C 335/92, neboť má za to, že na
základě uvedených rozsudků bylo porušeno jeho ústavně zaručené
právo na soudní ochranu dle čl. 36 odst. 1, čl. 37 odst. 3 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 90 Ústavy ČR.
Jak Ústavní soud z příslušného soudního spisu zjistil,
napadeným rozsudkem Okresního soudu v Benešově byla zamítnuta
žaloba stěžovatele, jíž se stěžovatel domáhal, aby soud právním
předchůdcům vedlejších účastníkům řízení (jakožto žalovaným)
uložil povinnost uzavřít se stěžovatelem podle zákona č. 87/1991
Sb., o mimosoudních rehabilitacích, dohodu o vydání věci, a to
domu v k.ú Jírovice, obec Bystřice, se stavební parcelu a pozemku
zapsaných u Katastrálního úřadu v Benešově. Uvedený soud dospěl
k závěru, že stěžovatel je českým občanem s trvalým pobytem na
území České republiky, že byl původním vlastníkem domu
v Jarkovicích se st. p. , přičemž uvedené nemovitosti získal na
základě kupní smlouvy a dohody o zřízení práva osobního užívání
pozemku ze dne 20. 4. 1970. Tyto nemovitosti následně přešly jako
opuštěné na stát dle §453 odst. 2 tehdy platného občanského
zákoníku. Stěžovatel vyzval vlastníky předmětných nemovitostí
k jejich vydání dne 28. 8. 1991. Proto soud pokládá stěžovatele za
oprávněnou osobu podle §3 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., jež
v souladu s §5 citovaného zákona vyzvala příslušné osoby k vydání
věci. Rovněž má za prokázané, že uvedené nemovitosti přešly na
stát způsobem předpokládaným v §6 odst. 1 písm. c) zákona č.
87/1991 Sb. Tyto závěry se však netýkají pozemku v k.ú. Jírovice,
neboť tento pozemek stěžovatel nikdy nevlastnil. Dále se soud
zabýval otázkou, zda žalovaní (vedlejší účastníci) jsou povinnými
osobami dle §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb. K tomu soud uvedl,
že za protiprávní zvýhodnění původních nabyvatelů ve smyslu
citovaného ustanovení nelze považovat skutečnost, že Ing. V. byl
pracovníkem kanceláře prezidenta republiky, pokud soudu nebyly
navrženy ani předloženy žádné důkazy, které by prokazovaly, že na
základě tohoto svého postavení by byl Ing. V. při uzavření kupní
smlouvy zvýhodněn. Pokud stěžovatel poukazoval na skutečnost, že
zvýhodnění spočívalo v tom, že při koupi domu byla původním
žalovaným dána přednost před manžely B., jež měli o koupi rovněž
zájem, tato skutečnost dle názoru soudu protiprávnost nezakládá,
neboť i tehdy bylo na vůli prodávajícího, s kým kupní smlouvu
uzavře. Soud se dále zabýval otázkou, zda protiprávní zvýhodnění
nabyvatelů nespočívalo v tom, že nemovitost jim byla prodána za
cenu nižší, než byla cena odpovídající tehdy platným předpisům.
V tomto bodě má za soud za prokázané, že žalobce získal dům
v Jarkovicích za kupní cenu 9.754,- Kč, přičemž tato kupní cena
byla stanovena přípisem ONV Benešov ze dne 28. 7. 1969. Právo
osobního užívání k pozemku mu bylo zřízeno za 1.368,- Kč (4 Kč za
m2). Právní předchůdci žalovaných získali uvedený dům za cenu
15.257,- Kč, která byla stanovena znaleckým posudkem, jenž byl
vypracován v souvislosti s převodem správy národního majetku z ONV
Praha 3 na ONV Benešov a z ONV Benešov na MNV Bystřice. Právo
osobního užívání pozemku jim pak bylo zřízeno za 6,- Kč za 1 m2,
tedy celkem za 2.052,- Kč. V době uvedených převodů platil stejný
cenový předpis (vyhláška č. 43/1969 Sb.). Právní předchůdci
žalovaných tedy nabyli předmětnou nemovitost za cenu dle
znaleckého posudku, vypracovaného nezávisle na jejich vůli již
v souvislosti s převodem správy národního majetku, a to za cenu
vyšší, než za jakou ji nabyl stěžovatel, a to za platnosti
stejného cenového předpisu, přičemž bylo prokázáno, že za dobu,
kdy nemovitost užívali manželé B., nedošlo k žádným úpravám, které
by cenu nemovitosti měnily. Shodné závěry platí i pro uzavření
dohody o zřízení práva osobního užívání. Za tohoto stavu soud
považoval doplnění dokazování revizním znaleckým posudkem za
nadbytečné. Vzhledem k tomu, že nebyly dány podmínky pro vydání
nemovitostí, neboť nebylo zjištěno protiprávní zvýhodnění
původních žalovaných, nezbylo soudu než žalobu zamítnout.
Napadeným rozsudkem Krajského soudu v Praze byl k odvolání
stěžovatele rozsudek soudu prvého stupně potvrzen. V odvolání
stěžovatel namítal, že příslušný znalecký posudek vykazuje vady,
protože neoceňuje porosty a ohradní zeď a znalec provedl pouze
srovnání odhadu v době koupě nemovitosti stěžovatelem (rok 1969)
a v době její koupě původními žalovanými (rok 1975), což
nezohledňuje zhodnocení provedené panem B. Stěžovatel dále
poukazoval na to, že I. B. byl řádným uživatelem nemovitosti,
takže při realizaci majetku, který přešel na stát, měl být tento
majetek nabídnut dosavadnímu uživateli, a pokud by ten neprojevil
o koupi zájem, bylo třeba uvědomit o možnosti koupě veřejnost. To
se však nestalo, naopak řádný uživatel byl násilně vystěhován.
V důsledku toho došlo k porušení směrnice Ministerstva financí č.
10 ze dne 2. 4. 1964. Stěžovatel měl v souvislosti s tím za
zjevné, že kvůli původním žalovaným, resp. jejich kontaktům na
pana V., ředitele Středočeského rybářství a člena KSČ, byl nucen
k podpisu renunciačního prohlášení, a že jejich zásahem mu bylo
zabráněno předmětnou nemovitost prodat panu B., protože notář
odmítal sepis smlouvy a vyžadoval splnění jiných podmínek, než za
jakých nemovitost stěžovatel nakupoval. Rovněž ze skutečnosti, že
původní žalovaná pracovala na ONV pro Prahu 3, je zřejmé, že tato
mohla realizaci majetku řídit a ovlivňovat, neboť tato probíhala
u uvedeného národního výboru, což představuje porušení §24 odst.
1 směrnice Ministerstva financí č. 9 z roku 1966. Vzhledem k těmto
skutečnostem navrhl stěžovatel zrušení rozsudku soudu prvého
stupně a s tím, aby odvolací soud pro účely posouzení dané věci
vyžádal předložení spisu Okresního soudu v Benešově sp. zn. 5
C 447/92 a aby řízení bylo doplněno o nový znalecký posudek,
v němž by znalec zjistit od svědka B., co všechno tvořilo součást
nemovitosti v době prodeje právním předchůdcům žalovaných. Kromě
toho navrhl doplnit řízení o zprávu Obecního úřadu v Bystřici, zda
je možné zjistit z jeho archivu, z jakého důvodu nemovitost nebyla
nabídnuta obci a z jakého důvodu bylo odmítnuto schválení prodeje
panu I. B. Odvolací soud však dospěl k závěru, že zjištěný
skutkový stav je dostačující k rozhodnutí věci. Dle tohoto soudu
návrh na nový znalecký posudek je nadbytečný, neboť znalecký
posudek znalce V. B. byl vypracován řádně a znalec odpověděl na
všechny otázky, jež mu byly soudem položeny. Znalec se rovněž
vyjádřil k úpravám provedeným na nemovitosti panem B., které
hodnotil jakou běžnou údržbu, která neměla vliv na cenu
nemovitosti. Nadbytečné je dle soudu doplňovat řízení dotazem na
obec Bystřice, z jakého důvodu nebyla nemovitost prodána panu B.,
neboť jmenovaný nebyl z právního hlediska uživatelem nemovitosti.
Stejně tak se odvolací soud plně ztotožnil s právními závěry soudu
prvého stupně. K tvrzení stěžovatele ohledně protiprávního
zvýhodnění právních předchůdců žalovaných pak uvedl, že toto
nebylo prokázáno a zaměstnání Ing. V. či jeho členství v KSČ není
důkazem protiprávního zvýhodnění, přičemž nebyly předloženy ani
navrženy žádné důkazy prokazující, že daná skutečnost ovlivnila
protiprávně rozhodnutí MNV Bystřice prodat dům právě jemu a jeho
manželce. Stejně tak není protiprávní, pokud MNV v Bystřici dal
při prodeji přednost právním předchůdcům žalovaných před panem B.
Vzhledem k tomu, že se nejednalo o oprávněného uživatele, neboť
užíval předmětné nemovitosti bez právního důvodu (tj. na základě
souhlasu stěžovatele, který již od roku 1971 tyto nemovitosti
nevlastnil), nebylo povinností MNV mu ve smyslu směrnice MF č.
10/1964 učinit jakoukoliv nabídku. Pokud jde o namítané
protiprávní nabytí nemovitosti z důvodu, že V. V. byla pracovnicí
ONV Praha 3, který prováděl realizaci nemovitosti, pak se ve
smyslu směrnice pro zabezpečení a správu zajištěného majetku
a realizaci majetku nabytého státem, uveřejněné ve Věstníku
ministerstva financí č. 4/1965, zákaz prodeje vztahuje na ty
pracovníky, kteří realizaci majetku přímo provádějí. Dle soudu
bylo prokázáno, že realizace probíhala na finančním odboru ONV
Praha 3 od července 1975 do února 1976 a že jmenovaná pracovala na
tomtéž ONV, ale na odboru sociálních věcí jako sociální
pracovnice, a tak pracovně neměla s realizací majetku nic
společného a žalobce neprokázal, že by nějak průběh realizace
ovlivnila. Soud se ani neztotožnil s tvrzením stěžovatele, že
právní předchůdci žalovaných nabyli nemovitosti za cenu nižší, než
byla cena odpovídající cenovým předpisům; to bylo vyvráceno
znaleckým posudkem, který byl vypracován nezávisle na vůli
právních předchůdců žalovaných, kteří dané nemovitosti navíc
nabývali za účinnosti stejného cenového předpisu jako stěžovatel,
který je však nabyl podstatně levněji. Tvrzení stěžovatele, že
nemovitost byla zhodnocena, nebylo stěžovatelem prokázáno, neboť
to nepotvrdil ani otec stěžovatele a ani znalec, jenž při
vypracování posudku měl k dispozici svědeckou výpověď pana B.,
když jeho zásahy hodnotil jako běžnou údržbu. Stěžovateli se tedy
nepodařilo prokázat, že právní předchůdci žalovaných nabyli
předmětné nemovitosti v rozporu s právními předpisy nebo na
základě protiprávního zvýhodnění, a tak nejsou povinnými osobami
ve smyslu §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb.
Stěžovatel rozsudek odvolacího soudu napadl dovoláním, které
však bylo Nejvyšším soudem podle §243b odst. 4 a §218 odst. 1
písm. c) o. s. ř. jako nepřípustné odmítnuto. Současně stěžovatel
napadl rozsudek nalézacího i odvolacího soudu ústavní stížností.
V ní uvedl, že majitelem předmětného domu se stal dne 10. 3.
1970, kdy byl na studijním pobytu ve Švédsku a kdy příslušnou
smlouvu uzavřel jeho zástupce R. P. Ve stejném roce uzavřel sňatek
se švédskou státní příslušnicí a informoval se na československém
velvyslanectví ve Stockholmu o podmínkách vystěhování, kde mu bylo
sděleno, že má sepsat osobní majetek, který by chtěl vystěhovat,
a případnou nemovitost prodat, neboť po vyřízení vystěhování tato
propadně státu. Proto si vyžádal plnou moc k prodeji nemovitosti
pro R. P., jež mu byla vydána, a tuto odeslal jmenovanému. Státní
notářství v Benešově však prodej znemožnilo - údajně proto, že
nebyla doložena platná plná moc. Podle informací, které stěžovatel
do Švédska obdržel, však nic nemělo převodu nemovitosti bránit,
a tak stěžovatel v domnění, že nemovitost byla prodána, podepsal
renunciační prohlášení. Pokud jde o napadená rozhodnutí, má
stěžovatel za to, že soudy vycházely z neúplně zjištěného
skutkového stavu věci, což bylo způsobeno zamítnutím odůvodněných
důkazních návrhů, jimiž zamýšlel dokázat oprávněnost jím
uplatněného nároku, tj. nápadně nevýhodné podmínky a protiprávních
zvýhodnění právních předchůdců vedlejších účastníků při uzavření
kupní smlouvy. To vedlo k nesprávným skutkovým závěrům. Postup
soudů tak představuje porušení §18, §131, §153 a §157 odst.
2 o. s. ř., přičemž dané vady svou povahou a intenzitou vedou
k porušení ústavně zaručených práv a svobod, jak byla uvedena
shora. Proto stěžovatel v ústavní stížnosti navrhl zrušení
napadených rozsudků.
Ústavní soud si vyžádal vyjádření účastníků a vedlejších
účastníků řízení k ústavní stížnosti. Krajský soud v Praze odkázal
na odůvodnění svého rozsudku. Okresní soud v Benešově považuje
ústavní stížnost za nedůvodnou a v podrobnostech odkázal na
odůvodnění svého rozsudku s tím, že s námitkami stěžovatele
obsaženými v ústavní stížnosti se vypořádal odvolací soud.
V. D. a L. V. považují ústavní stížnost za neoprávněnou a za
zasahující do jejich vlastnických práv.
Vzhledem k tomu, že se Ústavní soud necítil být vázán
skutkovým zjištěním učiněným v předchozích řízeních [§81 zákona
o Ústavním soudu], požádal Město Bystřice o zaslání veškeré
dokumentace týkající se prodeje předmětné nemovitosti (a zřízení
užívacího práva k příslušnému pozemku) Ing. F. V. a V. V. To
zaslalo kupní smlouvu ze dne 21. 6. 1976, rozhodnutí finančního
odboru ONV Benešov ze dne 17. 6. 1976 a hospodářskou smlouvu ze
dne 1. 3. 1976.
Jádrem ústavní stížnosti je nesouhlas stěžovatele se závěry
obecných soudů, pokud jde o otázku protiprávního zvýhodnění
právních předchůdců vedlejších účastníků ve smyslu §4 odst. 2
zákona č. 87/1991 Sb. při uzavírání příslušných smluv. Stěžovatel
se domnívá, že při řešení dané otázky soudy vycházely z neúplně
zjištěného skutkového stavu, když předtím zamítly jeho návrhy na
provedení důkazů, jimiž zamýšlel dokázat oprávněnost svého nároku.
Konkrétně stěžovatel, jak vyplynulo z ústavní stížnosti, v níž
poukazuje rovněž na své odvolání proti rozsudku soudu prvého
stupně ze dne 10. 2. 1999, namítat jednak neúplnost
a nedostatečnost znaleckého posudku, a dále nedostatečná skutková
zjištění, pokud jde o okolnosti realizace jeho dřívějšího majetku,
kdy navrhoval provedení důkazu - zprávy Obecního úřadu v Bystřici
- za účelem zjištění, z jakého důvodu nebyla nemovitost nabídnuta
v obci a z jakého důvodu bylo odmítnuto schválení prodeje
tehdejšímu uživateli panu B., ačkoliv právní předchůdci žalovaných
byli s ohledem na směrnici Ministerstva financí č. 10 ze dne 2.
4. 1964 z prodeje vyloučeni.
Ústavní soud mnohokrát v minulosti zdůraznil, že není
součástí obecné soudní soustavy [čl. 91 ve spojení s čl. 90 Ústavy
ČR], a nemůže proto provádět dohled nad rozhodovací činností
obecných soudů. Do činnosti soudů je Ústavní soud oprávněn
zasáhnout pouze tehdy, byly-li jejich pravomocným rozhodnutím
v řízení, jehož byl stěžovatel účastníkem, porušeny jeho základní
práva a svobody chráněné ústavním zákonem. Tato skutečnost nastala
v tomto případě, a tak je ústavní stížnost zčásti důvodná. Dle
názoru Ústavního soudu skutkové i právní posouzení obecných soudů
dané věci není v souladu se všemi skutečnostmi, které v řízení
vyšly najevo a jimiž bylo třeba se při posouzení věci zabývat,
v důsledku čehož napadená rozhodnutí obecných soudů nejsou
v souladu se zákonem (§153 odst. 1 a §157 odst. 2 o. s. ř.),
přičemž daná pochybení svou závažností a intenzitou zasahují do
oblasti ústavně zaručených základních práv a svobod.
Základním východiskem pro posouzení daného případu je
interpretace §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb. V tomto ohledu je
třeba poukázat na to, že komplexně se touto problematikou zabýval
Nejvyšší soud ČR ve svém rozsudku ze dne 16. 8. 2000, sp. zn. 23
Cdo 1220/98. Uvedený soud vycházel z toho, že uvedené ustanovení
obsahuje dvě skutkové podstaty. Jedná se v prvé řadě o nabytí věci
v rozporu s tehdy platnými předpisy, jež postihuje ty případy, kdy
nabytí věci od státu fyzickou osobou se stalo za porušení tehdy
platných právních předpisů, tedy právních norem publikovaných,
resp. alespoň oznámených ve Sbírce zákonů. Dále jde o protiprávní
zvýhodnění osob nabyvatelů, k němuž docházelo tehdy, jestliže
nabyvatelé byli při nabytí věci od státu zvýhodněni a ke
zvýhodnění došlo v rozporu s obecně závaznými právními předpisy,
eventuelně i tehdy, kdy při prodeji nebyla dodržena pravidla
objektivního výběru mezi uchazeči o prodávanou věc stanovená
i interním předpisem ve Sbírce zákonů, popřípadě dříve v Úředním
listě nepublikovaným či neoznámeným, jestliže cílem postupu
stanoveného takovým interním předpisem byl výběr zájemce o koupi,
na něhož pak byla věc převedena ve smyslu tehdy platného právního
předpisu obecně závazného. Rozhodující je to, zda nedodržení
pravidel objektivního výběru směřovalo k nemístné preferenci
jednoho ze zájemců či dokonce vedlo k vyřazení ostatních občanu
z možnosti zajímat se koupi věci (shodně Nejvyšší soud k §8 odst.
1 zákona č. 229/1991 Sb. v rozsudku ze dne 25. 11. 1998, sp. zn.
2 Cdon 92/96; publ. in: Právní rozhledy č. 6/1999; k tomu srov.
dřívější rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 24. 2. 1998, sp. zn. 2
Cdon 1222/96; publ. in: Právní rozhledy č. 5/1998).
Uvedený výklad považuje Ústavní soud za ústavně konformní.
Přitom vychází z toho, že citované ustanovení představuje více než
jiná ustanovení restitučních předpisů kompromis mezi principem
ochrany nabytých práv a principem zmírnění některých křivd, neboť
do role osob povinných staví výjimečně i fyzické osoby, to avšak
pouze za splnění podmínky, že nabyly věc buď v rozporu s tehdy
platnými předpisy nebo na základě protiprávního zvýhodnění (srov.
nález Ústavního soudu ze dne 20. 8. 1997, sp. zn. II. ÚS 83/96;
publ. in: Sbírka nálezů a usnesení ÚS, sv. 8, č. 100). Ochrany
tedy nepožívá ta osoba, jež realizovaný majetek nabyla způsobem,
jenž ani z tehdejšího pohledu nelze považovat za korektní (či
"fair"), tzn. v rozporu s právem či za nedodržení pravidel, jež si
sám stát pro převody majetku (práv) stanovil, byl-li tímto
postupem nabyvatel zvýhodněn.
Z uvedeného výkladu patrně vycházely v daném případě obecné
soudy, když posuzovaly otázku protiprávního zvýhodnění právních
předchůdců vedlejších účastníků při realizaci majetku
v souvislosti s tehdy platnou směrnicí Ministerstva financí č.
10/1964 (uveřejněné ve Věstníku ministerstva financí č. 5/1964)
a č. 9/1966 (uveřejněné ve Věstníku ministerstva financí č.
4/1966). Pokud jde o první z nich, obecné soudy sice vzaly na
zřetel ustanovení čl. 2 odst. 2, dle které pokud neprojeví o koupi
rodinného domu jeho uživatel zájem ve stanovené přiměřené lhůtě,
upozorní státní organizace vhodným způsobem veřejnost na možnost
koupit rodinný domek, a to za podmínek, za kterých byl nabídnut
dosavadnímu uživateli, přičemž prodej se uskuteční tomu občanovi,
aby byl uspokojen i společenský zájem za daných okolností
nejdůležitější. Obecné soudy - přes upozornění stěžovatele
- dostatečně skutečnost, zda byly naplněny podmínky tohoto
ustanovení, nezkoumaly, a tak na základě provedeného dokazování
nelze učinit závěr, zda realizace majetku byla dána na vědomí
veřejnosti a jakým způsobem byl vybrán právě nabyvatel. Přitom
sama eliminace potenciálních uchazečů ze strany státního orgánu
neprovedením předepsaného "výběrového řízení", může dle okolností
případu představovat neoprávněné zvýhodnění nabyvatele, což platí
i pro případ, že k výběru sice dojde, avšak v rámci něj nebudou
zachovány rovné podmínky při výběru uchazeče. Obecné soudy se sice
zabývaly tím, zda právní předchůdci vedlejších účastníků nebyli
zvýhodněni před jiným zájemcem (panem B.), avšak omezily se pouze
na konstatování, že bylo zcela v kompetenci státního orgánu
rozhodnout, komu bude nemovitost prodána. Plně se však
nevypořádaly s tím, na základě čeho byli nabyvatelé ve "výběrovému
řízení" vybráni (pokud vůbec k nějakému došlo), resp. zda byli
vybráni na základě kritérií odpovídajícím citovanému ustanovení.
Soudy tento postup zvolily přesto, že jim bylo známo, že právní
předchůdci stěžovatelů byli úzce spjati s tehdejším režimem,
k jejichž neoprávněnému zvýhodňování, jak jim musí být známo
z jeho činnosti, často docházelo (k tomu srov. nález Ústavního
soudu ze dne 20. 2. 1996, sp. zn. I. ÚS 146/94; publ. in: Sbírka
nálezů a usnesení ÚS, sv. 5, č. 12; srov. i rozsudek Nejvyššího
soudu ze dne 31. 8. 2000, sp. zn. 28 Cdo 1535/2000).
Ústavní soud má z výše uvedených důvodů za to, že obecné
soudy vycházely z nedostatečně zjištěného stavu věci, když předtím
nedůvodně odmítly provedení relevantního důkazu. Ústavní soud
úmyslně ponechává stranou hodnocení skutečností zjištěných až
v řízení před Ústavním soudem (jedná se o odpověď na žádost
Ústavního soudu o zaslaní veškerých listin, týkajících se prodeje
předmětné nemovitosti), neboť v době rozhodování předmětný
poznatek neměly obecné soudy k dispozici. Na ohraj by Ústavní
soud, aniž by bylo jeho úmyslem zasahovat do činnosti soudů
obecných, chtěl poznamenat, že v dalším řízení stěžovatelem
navrhovaný důkaz nemusí přinést objasnění shora uvedených otázek,
a tak bude věcí stěžovatele jakožto žalobce, aby protiprávní
zvýhodnění právních předchůdců vedlejších účastníků ve výše
uvedeném smyslu prokázal.
Pokud jde o námitku stěžovatele, že obecné soudy nevzaly
v úvahu, že právní předchůdci vedlejších účastníků byli na základě
§24 odst. 1 směrnice Ministerstva financí č. 9/1966 (uveřejněné
ve Věstníku ministerstva financí č. 4/1966) z nabývání majetku
vyloučeni, má Ústavní soud za to, že obecné soudy se danou otázkou
dostatečně zabývaly, v odůvodnění napadených rozhodnutí vyložily,
z jakého důvodu se na tyto osoby uvedené ustanovení nevztahuje.
Okolnost, že se jednalo o "prominenty", sama o sobě ještě
nezakládá porušení uvedené či jiné směrnice, a ostatně ani to, že
u těchto osob automaticky muselo dojít k protiprávnímu zvýhodnění,
jak již uvedly obecné soudy.
Namítal-li dále stěžovatel, že obecné soudy nevyhověly jeho
návrhu na doplnění dokazování dalším revizním znaleckým posudkem
vypracovaným za účelem zjištění, zda kupní cena za dům a cena za
zřízení práva osobního užívání pozemku, uhrazená právními
předchůdci vedlejších účastníků, odpovídala tehdy platným cenovým
předpisům, dle konstantní judikatury Ústavního soudu není
povinností obecných soudů vyhovět všem návrhům účastníků řízení na
provedení důkazů, tyto však musí vycházet z dostatečně zjištěného
skutkového stavu a ve odůvodnění rozhodnutí jsou soudy povinny
řádně zdůvodnit, proč navrhovaný důkaz nebyl proveden. V tomto
ohledu dle názoru Ústavního soudu nedošlo k žádnému pochybení,
neboť soudy vycházely nejen z revizního znaleckého posudku znalce
V. B. ze dne 29. 11. 1997, jenž zohlednil výpověď svědka pana B.,
týkající se údajného zhodnocení nemovitosti jmenovaným, ale
i z dalších důkazů, jednak z okolností, za nichž byl vypracován
původní znalecký posudek ze dne 7. 12. 1975, z vyjádření otce
stěžovatele z roku 1975 a ze srovnání cen, za nichž nabyl
nemovitost stěžovatel a právní předchůdci vedlejších účastníků, se
zřetelem na to, že pro obě ceny platil stejný cenový předpis. Dané
závěry obecných soudů jsou tak výsledkem jejich nezávislého
rozhodování, do něhož se Ústavní soud necítí být oprávněn
zasahovat.
Jak Ústavní soud dovodil v řadě svých předchozích rozhodnutí,
z čl. 36 odst. 1 Listiny vyplývá povinnost soudů dbát
"stanoveného", tj. zákonného postupu, což znamená "bezvýhradné
a bezvýjimečné respektování procesních předpisů a kautel z nich
vyplývajících" (viz např. nález Ústavního soudu ze dne 3. 11.
1994, sp. zn. III. ÚS 150/93; publ. in: Sbírka nálezů a usnesení
ÚS, sv. 2, č. 6). Vzhledem k tomu, že tomu tak z důvodů
rozvedených výše nebylo, přičemž zjištěné vady mohou mít zásadní
dopad na výsledek soudního řízení, nezbývá Ústavnímu soudu než
konstatovat, že obecné soudy při nalézání práva nepostupovaly
v souladu se zásadami spravedlivého procesu, čímž porušily ústavně
zaručené právo zakotvené v čl. 36 odst. 1 Listiny; to ve svém
důsledku představuje rovněž porušení čl. 90 a čl. 95 Ústavy ČR.
Ústavní soud proto podle ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona
č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů,
stěžovateli vyhověl a napadené rozsudky podle ustanovení §82
odst. 3 písm. a) citovaného zákona zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 5. listopadu 2002