ECLI:CZ:US:2002:4.US.267.02
sp. zn. IV. ÚS 267/02
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě, ve věci ústavní stížnosti L. Č., proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 28. 2. 2002, čj. 30 Ca 109/99-61, rozhodnutí Celního ředitelství v Plzni ze dne 16. 2. 1999, zn. 536/1-84/99, zn. 537/1-85/99, a ze dne 15. 2. 1999, zn. 538/1-86/99, zn. 539/1-87/99, zn. 540/1-88/99 a zn. 541/1-89/99, a rozhodnutí Celního úřadu v Rozvadově ze dne 25. 11. 1998, zn. 98/176, zn. 98/173, zn. 98/170, zn. 98/172, zn. 98/171, zn. 98/174, za účasti Krajského soudu v Plzni, jako účastníka řízení a Celního ředitelství v Plzni, jako vedlejšího účastníka, a to se souhlasem účastníků bez ústního jednání, takto:
1.Rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne 28. 2. 2002, čj.
30 Ca 109/99-61,
2.rozhodnutí Celního ředitelství v Plzni ze dne 16. 2. 1999,
zn. 536/1-84/99, zn. 537/1-85/99, a ze dne 15. 2. 1999, zn.
538/1-86/99, zn. 539/1-87/99, zn. 540/1-88/99 a zn. 541/1-89/99,
3.rozhodnutí Celního úřadu v Rozvadově ze dne 25., 11.,
1998, zn. 98/176, zn. 98/173, zn. 98/170, zn. 98/172, zn. 98/171,
zn. 98/174, se
zrušují.
Odůvodnění:
Návrhem doručeným Ústavnímu soudu dne 2. 6. 2002 se
stěžovatel domáhal, aby Ústavní soud nálezem zrušil rozsudek
Krajského soudu v Plzni ze dne 28. 2. 2002, čj. 30 Ca 109/99-61,
kterým byla jako nedůvodná zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutím
Celního ředitelství v Plzni ze dne 16. 2. 1999, zn. 536/1-84/99,
zn. 537/1-85/99, a ze dne 15. 2. 1999, zn. 538/1-86/99, zn.
539/1-87/99, zn. 540/1-88/99 a zn. 541/1-89/99, jimiž byla
zamítnuta jeho odvolání proti rozhodnutím Celního úřadu
v Rozvadově ze dne 25. 11. 1998, zn. 98/176, zn. 98/173, zn.
98/170, zn. 98/172, zn. 98/171, zn. 98/174, kterými mu byly
vyměřeny celní dluhy z dovezeného zboží ve výši 921.357,- Kč,
755.987,- Kč, 808.918,- Kč, 755.987,- Kč, 690.617,- Kč
a 755.987,- Kč. Stěžovatel navrhl zrušit i uvedená správní
rozhodnutí.
Stěžovatel tvrdí, že napadeným rozsudkem bylo porušeno jeho
ústavně zaručené základní právo na soudní ochranu a spravedlivý
proces, zakotvené v čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod ("Listina"). Uvedl, že v roce 1998 byl (a dosud je)
zaměstnán jako řidič u soukromého podnikatele F. N., podnikajícího
pod označením U. Na pokyn svého zaměstnavatele přivezl do České
republiky v roce 1998 v několika případech zboží ze zahraničí.
Podle dokladů, které mu byly odesilatelem zboží předány a podle
pokynů svého zaměstnavatele, provedl proclení tohoto zboží do
režimu tranzit u Celního úřadu v Rozvadově. Ve všech případech
odjel s nákladem do Plzně, kde došlo k přepřahu na jiného
dopravce, který dovezl zboží k celnímu úřadu určení Cínovec. Zde
patrně bylo vydáno potvrzení, že zboží opustilo Českou republiku.
Zaměstnavatel následně obdržel potvrzené listy CMR určené pro
dopravce. Později bylo celními orgány zjištěno, že zboží ani
v jednom případě neopustilo území České republiky, patrně
v důsledku trestné činnosti celních úředníků za součinnosti
dalších osob, proti nimž je vedeno trestní stíhání.
V celním řízení byl stěžovatel označen jako hlavní povinný
a deklarant, vůči němuž je uplatňován celní dluh. Stejný názor
zaujal i krajský soud v napadeném rozsudku a považoval vyplnění
a podání celní deklarace příslušnému celnímu úřadu za návrh na
zahájení celního řízení učiněný stěžovatelem. Tento závěr je podle
stěžovatele zcela nesprávný a je v rozporu s listinnými důkazy,
neboť k celním deklaracím byla přiložena plná moc, ze které bylo
patrno, že je zaměstnancem F. N. a je jím zmocněn
k provádění celní služby pro vývoz a dovoz zboží. Tedy již v tomto
řízení muselo být celnímu orgánu zřejmé, že jedná jménem svého
zaměstnavatele a k této skutečnosti měl celní orgán přihlédnout
z moci úřední. Stěžovatel je toho názoru, že v rámci celého
správního řízení, i v řízení před správním soudem, byla jeho věc
nesprávně posouzena, neboť byl pouze řidičem v pracovním poměru,
plnil důsledně pokyny svého zaměstnavatele a tudíž neměl být
považován za celního deklaranta. Správní orgány dle jeho
přesvědčení přihlédly pouze k formě a nikoliv ke skutečnému obsahu
právních úkonů, čímž porušily základní zásady správního řízení,
zejména v situaci, kdy stěžovatelovy znalosti celní problematiky
nebyly na té úrovni, jako znalosti kvalifikovaného správního
orgánu. Celní deklarace sepisovala spediční firma
C. T., s.r.o., u které tyto služby objednal jeho zaměstnavatel.
Pokud bylo v kolonce 50 celní deklarace uvedeno "řidič", bylo to
chybné a celní orgán měl ihned na místě zjišťovat, z jakých důvodů
je tam tento údaj uveden a řidiče poučit. Stěžovatel dále uvedl,
že neobdržel kopii celní deklarace, ani nebyl poučen o možnosti
podat proti ní odvolání. Poukázal na to, že jak proti pracovníkům
celních orgánů, tak i zaměstnancům společnosti Cargo Transport,
s.r.o., a možná i dalším osobám, je vedeno trestní stíhání, o čemž
celní orgány i soud dobře vědí, přesto však nepříznivé následky
musí nést sám. Závěrem poukázal na rozhodnutí Ústavního soudu ve
věci sp. zn. IV. ÚS 460/2000, které dle jeho názoru má stejný
skutkový základ a kterým se krajský soud měl řídit.
Krajský soud v Plzni, jako účastník řízení, ve svém vyjádření
k ústavní stížnosti uvedl, že stěžovatel v rámci námitky
o porušení základního práva zakotveného v čl. 36 odst. 1 Listiny
v ústavní stížnosti opakuje stejné výhrady, které dříve již
uplatnil v žalobě ze dne 11. 3. 1999, doplňcích žaloby i v průběhu
soudního jednání dne 28. 2. 2002. S právním názorem stěžovatele se
neztotožňuje. V dané věci se jednalo o problematiku celního dluhu,
tedy o zákonnou veřejnoprávní povinnost zaplatit dovozní clo.
Základní otázkou dle jeho názoru přitom bylo zjištění, která osoba
v právním smyslu byla hlavním povinným (tak je v celním režimu
nazýván deklarant - §140 odst. 1 a 2 celního zákona). Uvedl, že
i v současné době je přesvědčen o tom, že výše uvedená otázka byla
pravomocně vyřešena již dříve, než celní orgány vydaly svá
rozhodnutí o vyměření celních dluhů stěžovateli. Stalo se tak
v celních řízeních zahájených na základě návrhů na propuštění
přepravovaného zahraničního zboží do celního režimu tranzitu (§100 odst. 2, §99, §105, §107, §141 zák. č. 13/1993 Sb., celní
zákon, ve znění pozdějších předpisů). V popsaných návrhových
řízeních získal stěžovatel postavení hlavního povinného. V dalších
řízeních o vyměření celních dluhů byly dle jeho názoru celní
orgány svými rozhodnutími, jež nabyla právní moci v roce 1998,
vázány (čl. 2 odst. 3 Ústavy, čl. 2 odst. 2 Listiny, §141 celního
zákona). V řízení vedeném pod sp. zn. 30 Ca 109/99 nebyl soud
oprávněn se zabývat zákonností uvedených rozhodnutí, protože mohl
na základě včasné žaloby stěžovatele posuzovat jedině zákonnost
následného celního řízení a rozhodnutí o vyměření celních dluhů.
Nález ve věci sp. zn. IV. ÚS 460/2000 měl k dispozici po vyhlášení
rozsudku, ten se však věci sp. zn. 109/99 přímo netýkal. Závěrem
navrhl, by Ústavní soud ústavní stížnost zamítl a uvedl, že na
konání ústního jednání netrvá.
Celní ředitelství Plzeň, jako vedlejší účastník, ve svém
vyjádření k ústavní stížnosti odkázalo na vyjádření podaná
Ústavnímu soudu ve věcech sp. zn. II. ÚS 237/02 a sp. zn. IV. ÚS
337/02 (stěžovatel P. J.), s odůvodněním, že právní i skutkové
důvody jsou v podstatě totožné s důvody uváděnými v ústavních
stížnostech stěžovatele. Z vyjádření Celního ředitelství Plzeň ze
dne 20. 5. 2002, podaného ke sp. zn. II. ÚS 237/02, plyne, že
stěžovatel (P. J.) v roce 1998, jako deklarant a hlavní povinný
v režimu tranzit, navrhl propustit zboží do režimu tranzit.
V tomto režimu zboží musí být dopraveno od celního úřadu odeslání
k celnímu úřadu určení, což povinný nesplnil, když zboží dopravil
pouze do Plzně dopravní formě B., která následně dodala zboží
Celnímu úřadu Cínovec pouze fiktivně. Předání zboží dalšímu
dopravci je možné, nezbavuje však povinnosti dodat zboží celnímu
úřadu určení hlavního povinného, pokud další dopravce převzatou
odpovědnost za přepravu zboží nesplní. Stěžejní otázkou je, kdo
byl v dané věci hlavní povinný (deklarant v režimu tranzit). Pokud
stěžovatel tvrdí, že byl pouze řidičem v pracovním poměru a plnil
důsledně pokyny svého zaměstnavatele dle ve stížnosti citované
plné moci, potom měl takto jednat. V návrzích na celní řízení
(tranzitní celní prohlášení) je však uveden jako hlavní povinný,
nikoliv jako zástupce, a jeho zaměstnavatel se na celním
prohlášení nevyskytuje. Obdobně i předložená záruční listina zněla
na deklaranta - stěžovatele, nikoliv na jeho zaměstnavatele.
Tvrzení, že stěžovatel neměl kopie tranzitních celních deklarací,
neodpovídá skutečnosti. Ty mu byly předány hraničním celním úřadem
při propuštění zboží a jejich převzetí podepsal u celního úřadu
odeslání. Je-li celní prohlášení potvrzeno celním úřadem v celním
řízení, stává se rozhodnutím o propuštění zboží a obsah celního
prohlášení je součástí tohoto rozhodnutí. Otázka, kdo celní
prohlášení vyplní, je obchodní záležitostí deklaranta a pro celní
řízení je nepodstatná. Není tedy dostatečně zřejmé, z čeho
vyvozuje stěžovatel nezákonný postup při přijetí celního
prohlášení a jeho potvrzení, resp. propuštění zboží celním orgánem
podle návrhu (požadavku) stěžovatele. Celní orgány vědí o trestním
řízení proti osobám, které dovoz a organizování nedodání zboží
v režimu tranzit připravovaly (odejmutí zboží celnímu dohledu dle
§2 písm. j) celního zákona nedodržením podmínek režimu tranzit
dle §140 cit. zákona). Též na základě těchto znalostí je
prokázáno, že zboží celnímu úřadu určení dodáno nebylo a že na
porušení předpisů se podíleli i pracovníci Celního úřadu Cínovec
(celní úřad určení). Je-li prokázáno, že mimo deklaranta se na
porušení celních předpisů podílely ještě další osoby, např. osoba,
která se podílela na odnětí zboží celnímu dohledu (§240 odst. 3
písm. b) celního zákona), je povinna uhradit celní dluh a celní
dluh je jí předepsán, což však neznamená, že celní dluh nebude
požadován na hlavním povinném. K nálezu Ústavního soudu ve věci
sp. zn. IV. ÚS 460/2000 Celní ředitelství uvedlo, že tento nález
je mu znám a jím respektován, nicméně celní orgány jsou vázány
zákonem a pokud více osob poruší celní předpisy a vznikne jim
celní dluh, neznamená to vyvinění deklaranta, pokud sám celní
předpisy porušil.
Policie ČR, správa Zpč. kraje, služba kriminální policie
a vyšetřování, odbor hospodářské kriminality Plzeň, k dotazu
Ústavního soudu sdělil, že proti stěžovateli nebylo a není vedeno
trestní řízení. Pod ČVS: KVZC-71/98-210 bylo vedeno trestní řízení
proti Ing. M. V. a spol, a to pro tr. čin zkrácení daně, poplatku
a podobné povinné platby dle §148 odst. 1 a 4 tr. zákona.
V současné době se tato věc projednává před Krajským soudem
v Plzni. Hlavní líčení je dle informace z trestního oddělení
uvedeného soudu nařízeno na 7. - 9. září 2002. Ve vyšetřovacím
spise není žádný důkaz prokazující, že by L. Č. jednal jako
zaměstnanec a podle pokynů svého zaměstnavatele a ani mu takové
důkazy nejsou známy.
Krajské státní zastupitelství v Plzni zaslalo Ústavnímu soudu
na jeho žádost kopii obžaloby podané ve věci trestního stíhání
obž. M. V. a spol. Krajskému soudu v Plzni dne 22. 5. 2000,
a uvedlo, že hlavní líčení v této věci bylo Krajským soudem
v Plzni odročeno na 2. 12. 2002. Z obžaloby Ústavní soud zjistil,
že stěžovatel je navrhován jako svědek u hlavního líčení v trestní
věci proti obžalovaným Ing. M. V., J. K., K. S., J. F., P. Š. a V.
B., z nichž poslední tři jmenovaní se jako celní inspektoři
zaměstnaní na Celním úřadě Cínovec, okr. Teplice, měli úmyslně
podílet na realizaci šestnácti fiktivních tranzitů etylalkoholu
tím, že svými osobními razítky a podpisy stvrzovali tranzitní
celní prohlášení (TCP) k uvedeným zásilkám, čímž potvrzovali
výjezdy nákladů z území České republiky do Spolkové republiky
Německa, ačkoliv věděli, že zboží ve skutečnosti zůstalo na území
ČR a u Celního úřadu Cínovec nebylo fyzicky přítomno ani
kontrolováno. Takto měli jmenovaní spáchat trestný čin zneužívání
pravomoci veřejného činitele podle §158 odst. 1 písm. a) odst.
2 písm. c) tr. zák. v souběhu s pokračujícím trestným činem
zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby podle §148 odst.
1, odst. 4 tr.zák. dílem dokonaný, dílem ve stadiu pokusu podle
§8 odst. 1 tr. zák. ve spolupachatelství podle §9 odst. 2 tr.
zák. Z odůvodnění obžaloby mj. plyne, že obvinění ing.
M. V., J. K. a K. S. měli zakoupit v době od 17. 12. 1997 do 7.
2. 1998 celkem v 16 případech od firmy d. ch. S.p.A. zboží - 96
% etylalkohol nedenaturovaný, který prostřednictvím přepravní
firmy F. N. - U. se sídlem v Českých Budějovicích dopravili
k Celnímu úřadu Rozvadov, kde jej deklarovali buď jako skutečný
96 % nedenaturovaný ethylalkohol nebo jako kosmetický denaturovaný
líh nepodléhající spotřební dani, určený pro fiktivního příjemce
- polskou firmu B. Ltd. Szcecin. Poté bylo zboží propuštěno do
celního režimu přímý tranzit od Celního úřadu Rozvadov do Celního
úřadu Cínovec. Obvinění však zboží nedodali celnímu úřadu určení,
jak byli povinní, a realizovali je na trhu v České republice.
Obviněný K. S. jednal za řidiče na spedici C. t. v Rozvadově
a zaměňoval původně vystavené faktury za jiné, kde místo původního
příjemce fiktivní firmy B. Nový Bor, se sídlem v ČR, byla uvedena
jiná fiktivní firma B. Ltd. Szcecin a dopravovaná komodita
označená v původních dokladech jako 96 % ethylalkohol
nedenaturovaný byla v nových dokladech označena jako 96 % líh pro
kosmetické účely označený kódem celního sazebníku 22072000
nepodléhající spotřební dani.
V odůvodnění obžaloby je dále uveden obsah svědeckých
výpovědí. Svědek L. K. (stěžovatel ve věci sp. zn.IV. ÚS
460/2000) mj. uvedl, že od svého zaměstnavatele F. N. - U. dostal
pokyn, aby při dovozech postupoval podle instrukcí zástupců firmy
B., pro kterou je přeprava prováděna. Když přijel do Rozvadova,
ihned k němu přišel zástupce jmenované firmy, vzal od něj veškeré
doklady a odešel je vyřídit na spedici C. Poté mu sdělil, že
v Zátiší v Plzni dojde k přepřahu nákladu a že tento postup je
domluven i s jeho zaměstnavatelem N. Obdobně vypovídali i jiní
svědkové - řidiči, včetně stěžovatele.
K dotazu Ústavního soudu F. N., bývalý zaměstnavatel
stěžovatele, dopisem ze dne 9. 10. 2002 sdělil, že stěžovatel byl
u něj zaměstnán v době od 17. 12. 1997 do 7. 2. 1998 a vykonal
jako řidič uvedené přepravy zboží z Itálie do České republiky na
základě objednávky firmy C., s.r.o. Děčín. Pro tyto dovozy byl ve
smyslu §107 odst. 2 celního zákona vybaven plnou mocí, podle níž
přímo zastupoval svého zaměstnavatele. Veškeré celní a přepravní
doklady na jednotlivé dovozy pak vyhotovovala spedice C. T.,
s.r.o. Rozvadov - přechod. Dále uvedl, že text plné moci
stěžovatele byl předán Policii ČR Plzeň, a z toho důvodu jej nemá
k dispozici. Zaslal proto plnou moc jiného bývalého zaměstnance P.
J., jež vykonal podobné přepravy, který je shodný s plnou mocí
stěžovatele. V upřesňujícím sdělení ze dne 25. 10. 2002 F. N.
uvedl, že stěžovatel byl u něj zaměstnán v pracovním poměru, tj.
v pracovním poměru k podnikateli - fyzické osobě.
Ústavní soud si dále vyžádal spis Krajského soudu v Plzni,
sp. zn. 30 Ca 109/99, a poté, co se seznámil se shromážděnými
podklady pro rozhodnutí, dospěl k závěru, že ústavní stížnosti je
třeba zcela vyhovět, a to z následujících důvodů.
Pro posouzení ústavní stížnosti je dle názoru Ústavního soudu
rozhodující především otázka, zda je z hlediska ústavní ochrany
základních práv a svobod akceptovatelná výše uvedená argumentace
správního soudu, že v řízení vedeném pod sp. zn. 30 Ca 109/99
nebyl oprávněn se zabývat zákonností dříve učiněných správních
rozhodnutí.
Podle ust. §245 odst. 1 o.s.ř. při přezkoumávání zákonnosti
rozhodnutí správního orgánu posoudí soud i zákonnost dříve
učiněného správního rozhodnutí, o něž se přezkoumávané rozhodnutí
opírá, jestliže pro ně bylo dříve učiněné rozhodnutí závazné
a není-li pro jeho přezkoumání stanoven zvláštní postup. Podle
komentáře k o.s.ř. (Bureš-Drápal-Mazanec: Občanský soudní řád,
Komentář, C.H. Beck, 5. vydání 2001) cit. ustanovení řeší dosti
obtížný problém, ve správní praxi velmi často nastávající, totiž
problém vzájemných vazeb správních aktů. "V oboru veřejné správy
dochází zhusta k tomu, že právní poměry osoby jsou konečným
způsobem upraveny teprve po vydání několika na sebe navazujících
správních aktů, a to buď několika rozhodnutí (vydaných v řízení,
jichž je taková osoba účastníkem a jednotlivá rozhodnutí jsou jí
adresována), a nebo je osobě vydáno rozhodnutí jediné, jemu ale
předchází iniciativa úřadu, který má takový konečný akt vydat,
spočívající v tom, že jako podklad pro konečné rozhodnutí si úřad
obstarává sám potřebné akty úřadů jiných. Doktrína tu správně liší
tento postup, který se nazývá subsumpcí správních aktů, od onoho,
označovaného jako řetězení aktů. Pro řetězení je typické, že
fyzická nebo právnická osoba - účastník bývá vždy účastníkem
každého takového řízení, proti každému dílčímu (nebo - z časového
hlediska - z časového hlediska etapovému) rozhodnutí má právo
podat odvolání, o němž rozhodne nadřízený správní orgán .
a jednotlivá rozhodnutí - vydaná v časové posloupnosti - zasahují
účastníka v právech a povinnostech a zpravidla mají pro něj
i samostatný (například hospodářský) význam."
V dané věci je zřejmé, že prvotními správními rozhodnutími
byla rozhodnutí o propuštění zboží do navrženého režimu přímého
tranzitu, jež vznikla potvrzením jednotných celních deklarací
(TCP) celními orgány. Taková rozhodnutí, resp. takovým způsobem
vzniklá prvostupňová rozhodnutí, neobsahují odůvodnění a poučení
o opravném prostředku. I v celním řízení se však uplatňuje
princip, že odvolání je v zásadě přípustné proti všem
prvostupňovým rozhodnutím celního orgánu. Proto bylo teoreticky
možné i proti potvrzeným TCP podat řádný opravný prostředek. Za
okolností daného případu však dle přesvědčení Ústavního soudu
nelze stěžovateli přičítat, že opravný prostředek nevyužil, když
ze shromážděných podkladů zřetelně vyplývá, že se za účastníka
celního řízení nepovažoval, neboť byl přesvědčen, že jedná jako
řidič, tj. zaměstnanec, za tím účelem byl vybaven plnou mocí
a taková praxe byla zaměstnavatelem uplatňována. Následným
rozhodnutím, tj. poté, co bylo zjištěno nesplnění povinnosti
uložené v přijatém tranzitním celním prohlášení, celní orgány
pouze deklarovaly výši cla a určily lhůtu pro plnění.
Bezprostřední hmotné důsledky měla pro stěžovatele tedy až tato
následná rozhodnutí. Proto se dle názoru Ústavního soudu měl
správní soud v rámci správního přezkumu řádně zabývat i námitkami
stěžovatele uplatněnými ve vztahu k předcházejícím správním
rozhodnutím, tj. tranzitním celním prohlášením, nikoliv pouze
rozhodnutími o vyměření celního dluhu. Připuštění názoru, který
uvedl správní soud ve svém vyjádření, tedy že otázka, kdo byl
hlavním povinným, byla pravomocně vyřešena již dříve, než celní
orgány vydaly svá rozhodnutí o vyměření celních dluhů stěžovateli
a tudíž, že tuto skutečnost musel soud, bez ohledu na jednání
a úmysly třetích osob, akceptovat (nemohl přezkoumat), by
v reálném životě mohlo vést k nepředvídatelným následkům pro
všechny osoby, které byly nesprávně v celním prohlášení uvedeny
jako deklarant.
Ústavní soud nemohl při posuzování věci odhlédnout od
skutečnosti, že orgány státu byla stěžovateli uložena povinnost
zaplatit celní dluh, na jehož vzniku (odnětím zboží celnímu
dohledu) se vědomě nepodílel (neboť jinak by byl i on nepochybně
trestně stíhán) a naopak to byl stát, resp. jeho orgány, které se
s největší pravděpodobností na vzniku tohoto celního dluhu
spolupodílely.
Ústavní soud má za to, že řízení vedoucí k napadenému
rozsudku jako celek nebylo spravedlivé. Výkon státní moci, který
zjevně ignoruje požadavek pro právní stát samozřejmý, tj., že
nalézání práva má směřovat k řešení spravedlivému, nemůže Ústavní
soud akceptovat. Takový postup je rozporný s principy, které je
nezbytné respektovat v právním státě, za který se Česká republika
prohlašuje v čl. 1 své Ústavy. Tím, že správní soud nepřihlédl ke
stěžovatelem uplatněným námitkám a v rámci soudního přezkumu
nevěnoval patřičnou pozornost zejména námitce, že stěžovatel de
facto nebyl účastníkem celního řízení, došlo dle přesvědčení
Ústavního soudu též k zásahu do základních práv stěžovatele
zakotvených v čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny. Proto Ústavní soud
napadený rozsudek podle čl. 82 odst. 3 písm. a) zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů,
jakož i veškerá jemu předcházející správní rozhodnutí zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 5. prosince 2002