ECLI:CZ:US:2002:4.US.707.2000
sp. zn. IV. ÚS 707/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti navrhovatelky B. R-ové, proti rozsudkům Městského soudu v Brně z 25.9.1998 sp. zn. 34 C 157/95, 34 C 163/96 a Krajského soudu v Brně z 26.9.2000 sp. zn. 20 Co 176/99 za účasti Městského soudu v Brně a Krajského soudu v Brně jako účastníků řízení a K. P-ové, A. P. aj. H-ové, jako vedlejších účastníků řízení, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
Navrhovatelka podala ústavní stížnost proti uvedeným
rozsudkům a navrhla jejich zrušení, neboť jimi bylo porušeno její
základní právo na právní pomoc v řízení před soudy zaručené čl.
37 Listiny základních práv a svobod ( dále jen "Listina").
Uvedla, že jako nájemkyně bytu v Brně, Slámova 45 dostala od
pronajímatelů výpověď z nájmu, k níž přivolil Městský soud v Brně
napadeným rozsudkem. Navrhovatelka, v řízení před obecnými soudy
žalovaná, podala odvolání, o kterém Krajský soud v Brně jako soud
odvolací rozhodl rozsudkem také napadeným ústavní stížností tak,
že rozsudek soudu prvního stupně potvrdil.
Podle navrhovatelčina názoru došlo k porušení jejího práva na
spravedlivý proces, speciálně práva na právní pomoc v soudním
řízení, neboť v řízení před soudy obou stupňů neměla právního
zástupce, který by chránil její zájmy. Navrhovatelka má za to, že
byly splněny podmínky §30 zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní
řád, v tehdy platném znění, pro to, aby jí byl ustanoven zástupce
z řad advokátů. O tomto svém právu nevěděla a jako důchodkyně
vzhledem ke svým finančním možnostem nemohla si sama zvolit
a zejména zaplatit právního zástupce v soudním řízení.Proto se
domnívá, že soud jí měl podle §5 občanského soudního řádu dát
poučení o tomto jejím procesním právu. Podotýká, že od 1.1.2001 je
podle současného znění §30 odst. 1 občanského soudního řádu
výslovně stanovenou povinností předsedy senátu účastníka, u něhož
jsou předpoklady, aby byl soudem osvobozen od soudních poplatků,
poučit o možnosti podat žádost, aby mu byl ustanoven zástupce. Jde
o tak důležité procesní právo účastníka soudního řízení, že
navrhovatelka o něm měla být poučena na základě obecné poučovací
povinnosti soudu stanovené v §5 občanského soudního řádu
a jelikož se tak nestalo, nebylo jí umožněno využít svého
základního práva na spravedlivý proces zaručeného ústavním zákonem
spočívajícím v právu na právní pomoc. Navrhovatelka tvrdí, že
kdyby toto její právo bylo zajištěno, mohl by po důkazním řízení
dospět k jinému právnímu názoru na projednávanou věc, neboť právní
zástupce by dbal na to, aby z neznalosti procesního postupu
neutrpěla újmu. Upozorňuje také na to, že po celé řízení před
obecnými soudy byli žalobci, vedlejší účastníci v řízení před
Ústavním soudem, zastoupeni právním zástupcem, což mělo za
následek nerovné postavení účastníků řízení.
Ústavní soud vyžádal podle §42 odst. 4 zákona č. 182/1993
Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, vyjádření
účastníků a vedlejších účastníků řízení k ústavní stížnosti.
Předsedkyně senátu Městského soudu v Brně ve svém vyjádření
odkázala na odůvodnění napadeného rozsudku soudu prvního stupně.
K argumentům ústavní stížnosti vyslovila názor, že k ochraně
stěžovatelčiných zájmů v daném řízení nebylo potřeba ustanovovat
jí zástupce vzhledem k předmětu řízení a jejím schopnostem
uplatňovat a hájit svá práva.
Předsedkyně senátu Krajského soudu v Brně jednající v tomto
řízení za obecný soud druhého stupně se ve svém vyjádření rovněž
odvolala na odůvodnění rozsudku odvolacího soudu.
Všichni vedlejší účastníci řízení o ústavní stížnosti zaujali
k návrhu stanovisko, že postupem soudů nedošlo k porušení
stěžovatelčina práva na spravedlivý proces a uvedli doslova :
"Mezinárodní smlouvy ve smyslu čl. 10 Ústavy, základní právo podle
čl. 37 odst. 2 Listiny rozšiřují jen ohledně osob obviněných
z trestného činu: těm totiž musí být za stanovených podmínek
poskytnut bezplatně obhájce, popř. jiná právní pomoc. Jen
v těchto případech tedy jde o právo, jehož porušení by bylo možno
vytýkat.. Nevyjadřujeme se ke skutečnosti, zda ve smyslu ust.
§5 zákona 99/1963 byla stěžovatelka řádně poučena soudem, neboť
k této otázce se může nejlépe vyjádřit soud přímo jako účastník
řízení v předmětné věci. Máme však za to, že stěžovatelka musela
být o svém právu i dostatečně poučena, když sama celou věc
s právníky konzultovala. O tom svědčí zejména dopis stěžovatelky
ze dne 21.4.1996,. ve kterém poukazuje na skutečnost, že věc
konzultovala. "s nezávislými právníky". O tom, že stěžovatelka se
sama dobře orientovala v uplatňování svých práv, svědčí i její
další korespondence a návrhy, které adresovala jednak právní
zástupkyni navrhovatelů a navrhovatelům, jednak soudu. S ohledem
na to vedlejší účastníci navrhli, aby Ústavní soud ústavní
stížnost v celém rozsahu zamítl.
Ústavní soud se náležitě seznámil také se všemi důležitými
listinnými důkazy, které podle §42 odst. 3 zákona o Ústavním
soudu, ve znění pozdějších předpisů, vyžádal. Zejména opatřil
spisy Městského soudu v Brně sp. zn. 34 C 157/95 a 34 C 163/96,
a po jejich prostudování dospěl k následujícím poznatkům
a závěrům.
Ústavní stížnost podala navrhovatelka jako oprávněná osoba
podle §72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb. Návrh byl podán
včas ve lhůtě 60 dnů od doručení rozhodnutí o posledním
prostředku, který zákon k ochraně práva poskytuje, jak stanoví §72 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění zákona č. 77/1998 Sb.
Tato lhůta počala 5.10.2000 a podala-li navrhovatelka svůj návrh,
byť s vadami, které odstranila až na výzvu Ústavního soudu,
v pondělí 4.12.2000, lhůtu k podání návrhu dodržela, protože
posledním dnem lhůty, který připadl na neděli, se stal nejblíže
následující pracovní den podle §57 odst. 2 věty druhé občanského
soudního řádu, který byl v případě týkajícím se konce lhůty, na
rozdíl od jejího počátku, o němž má zákon č. 182/1993 Sb.
speciální ustanovení, použit ve shodě s §63 zákona č. 182/1993
Sb. Byla také splněna podmínka vyčerpání všech procesních
prostředků, které zákon k ochraně práva poskytuje, podle §75
odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.
Tímto posledním procesním prostředkem bylo v projednávaném
případě odvolání proti rozsudku Městského soudu v Brně jako soudu
prvního stupně, o kterém rozhodl Krajský soud v Brně jako soud
druhého stupně potvrzujícím rozsudkem, proti němuž podle
ustanovení občanského soudního řádu v tehdejším znění dovolání
nebylo přípustné. Navrhovatelka je v tomto řízení právně
zastoupena advokátem na základě speciální plné moci. Nebyl shledán
žádný důvod k odmítnutí návrhu podle §43 zákona č. 182/1993 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, a proto se senát Ústavního soudu
zabýval případem meritorně.
Rozsudkem Městského soudu v Brně z 25.9. 1998 sp. zn. 34
C 157/95 a 34 C 163/96 bylo rozhodnuto, že soud přivoluje
k výpovědi z nájmu bytu č. 5 I. kategorie ve třetím nadzemním
podlaží v domě na ulici Slámova č. org. 45 v Brně sestávajícího
z kuchyně, pokoje a příslušenství z 1.2.1996, kterou žalobci
(vedlejší účastníci v řízení před Ústavním soudem) dne 8.2.1996
doručili žalované (navrhovatelce v řízení před Ústavním soudem),
z důvodu podle §711 odst. 1 písm. c) a d) občanského zákoníku, že
nájem bytu žalované skončí posledním dnem tříměsíční lhůty, která
počne běžet od prvního dne kalendářního měsíce následujícího po
právní moci rozsudku, a že žalovaná je povinna byt vyklidit
a vyklizený odevzdat žalobcům nejpozději do 15 dnů po zajištění
přístřeší. Žalovaná podala proti tomuto rozsudku odvolání, o němž
rozhodl Krajský soud v Brně rozsudkem ze 13.6.2000 sp. zn. 20 Co
176/99, kterým byl rozsudek soudu prvního stupně potvrzen. Uvedené
rozsudky obecných soudů obou stupňů nabyly právní moci 5.10.2000.
Usnesením Městského soudu v Brně z 8.4.1999 sp. zn. 34 C 157/95
a 34 C 163/96 bylo rozhodnuto, že žalované se nepřiznává
osvobození od soudních poplatků. O odvolání žalované proti tomuto
rozhodnutí rozhodl Krajský soud v Brně usnesením ze 13.6. 2000 sp.
zn. 20 Co 333/99, že usnesení soudu prvního stupně se mění tak, že
žalované se přiznává osvobození od placení soudních poplatků
a záloh. V průběhu řízení ani soud prvního stupně ani soud
odvolací žalovanou nepoučily o možnosti podat žádost soudu
o ustanovení zástupce.
Podstatou ústavní stížnosti je navrhovatelčino tvrzení
o nesplnění poučovací povinnosti, kterou má soud vůči účastníkům
řízení podle §5 občanského soudního řádu; v důsledku toho, ve
spojení s §30 občanského soudního řádu, ve znění účinném do
31.12.2000, navrhovatelka, jak ve svém návrhu tvrdí, nemohla
využít právní pomoci advokáta, který by chránil její práva
v soudním sporu. Podle prvního z uvedených zákonných ustanovení
soudy poskytují účastníkům poučení o jejich procesních právech
a povinnostech, v prvním odstavci druhého z nich bylo uvedeno, že
účastníku, u něhož jsou předpoklady, aby byl soudem osvobozen od
soudních poplatků, může být na jeho žádost ustanoven zástupce,
jestliže je to třeba k ochraně jeho zájmů, a druhý odstavec
stanovil, že vyžaduje-li to ochrana zájmů účastníka, ustanoví mu
předseda senátu v případě uvedeném v odstavci 1 zástupce z řad
advokátů.
Ústavní soud není oprávněn zasahovat do jurisdikce obecných
soudů, není vrcholným článkem jejich soustavy [čl. 81 a čl. 90
Ústavy České republiky (dále jen "Ústava")] a již proto nemůže na
sebe přebírat právo přezkumného dohledu nad jejich činností, ovšem
jen potud, pokud soudy postupují ve shodě s hlavou pátou Listiny
(čl. 83 Ústavy). Z ústavního principu nezávislosti soudce (čl. 82
Ústavy) vyplývá též zásada volného hodnocení důkazů. Jestliže
obecné soudy při svém rozhodování respektují tuto zásadu, není
v pravomoci Ústavního soudu "hodnotit" hodnocení důkazů obecnými
soudy a to ani tehdy, kdyby se s tímto hodnocením sám
neztotožňoval (nález Ústavního soudu z 1.2.1994 sp. zn. III. ÚS
23/93, Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu, svazek 1, str.
41). Ústavní soud, jsa vázán hranicemi svých pravomocí daných mu
čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy není vůči soudům obecným nadřízenou
instancí. Nepřísluší mu proto posuzovat celkovou zákonnost či
správnost napadených rozhodnutí obecných soudů jako soud odvolací
nebo dovolací.To však nemění nic na jeho oprávnění a povinnosti
zjišťovat, zda napadenými rozhodnutími nebylo zasaženo do
stěžovatelových ústavně zaručených základních práv a svobod.
Z uvedených hledisek Ústavní soud posuzoval i projednávaný
případ. Ústavní soud sice zjistil, že obecné soudy stěžovatelku
nepoučily o možnosti požádat soud o ustanovení advokáta, neshledal
však v tomto jejich postupu zásah do stěžovatelčiných základních
ústavních práv. V době řízení před soudem prvního stupně novela
občanského soudního řádu č. 30/2000 Sb., kterou byl §30 odst. 1
doplněn o poučovací povinnost soudu, nebyla ještě přijata, soudu
však nic nebránilo podle §5 občanského soudního řádu stěžovatelku
v tomto směru náležitě poučit; tím spíš to platí o odvolacím
soudu, který se věcí zabýval již po publikaci uvedené novely ve
Sbírce zákonů 23.2.2000. Ustanovení §30 odst. 1 v dnešním znění
bylo od tohoto dne platné, účinnosti však nabylo až 1.1.2001.
Podle názoru Ústavního soudu pochybení soudů spočívající
v tom, že nepoučily stěžovatelku o možnosti požádat soud
o ustanovení zástupce nedosahuje do ústavní roviny. Jsou pro to
následující důvody. Stěžovatelka byla sama, jak je patrno ze
soudních spisů, s jejichž obsahem se Ústavní soud seznámil,
schopna činit podání po věcné i právní stránce správná
a odpovídající dané věci a i jinak se v tomto soudním sporu
orientovat a postupovat adekvátním způsobem. Z tohoto hlediska
jeví se pochybení obecných soudů jako ryze formální, které nemůže
zasáhnout stěžovatelčina základní ústavní práva. Má-li být
nezákonnost chápána jako neústavnost, čili nezákonnost v rovině
ústavního práva, musí u stěžovatele vyvolávat reálné negativní
dopady na jeho ústavně zaručená základní práva nebo svobody nebo
je alespoň ohrožovat.
Nesplnění poučovací povinnosti obecných soudů vůči
stěžovatelce však v jejím případě nespravedlivost procesu, jehož
byla účastníkem, nevyvolalo a ani vyvolat nemohlo. Nedá se říci,
že by stěžovatelka jako žalovaná v řízení před obecnými soudy byla
v nerovném postavení vůči žalobcům, kteří byli zastoupeni
advokátem, neboť po celé řízení prokazovala dostatečnou schopnost
postarat se o svá práva.
V řízení před obecnými soudy nedošlo k porušení
stěžovatelčiných ústavních práv zajištěných jí čl. 37 odst.
2 a 3 Listiny, a proto byla ústavní stížnost zamítnuta podle §82
odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 4. listopadu 2002