ECLI:CZ:US:2002:4.US.87.01
sp. zn. IV. ÚS 87/01
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti V. M., proti rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 4, čj. 23 C 313/99-20, z 10. 11. 2000, ve spojení s rozhodnutími Policie ČR, Správa hlavního města Prahy, Dopravní inspektorát hl. města Prahy, čj. PSP - 868/DI - 99, z 11. 10. 1999, a Policie ČR, Obvodní ředitelství Praha 9, Dopravní inspektorát, čj. OR9-1754/PDS-DI-98, z 14. 7. 1999, za účasti Obvodního soudu pro Prahu 4, jako účastníka řízení, takto:
Rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 4, čj. 23 C 313/99-20,
z 10. 11. 2000, rozhodnutí Policie ČR, Správa hlavního města
Prahy, Dopravní inspektorát hl. města Prahy, čj. PSP - 868/DI
- 99, z 11. 10. 1999, a rozhodnutí Policie ČR, Obvodní ředitelství
Praha 9, Dopravní inspektorát, čj. OR9-1754/PDS-DI-98, z 14. 7.
1999, se zrušují.
Odůvodnění:
Stěžovatel se svou včas podanou ústavní stížností domáhá,
s odvoláním na porušení čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina"), zrušení shora označených rozhodnutí
obecného soudu a správních orgánů, kterými byl uznán vinným
přestupkem proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.
Jak stěžovatel ve své ústavní stížnosti uvádí, rozhodnutím
Dopravního inspektorátu Obvodního ředitelství Prahy 9, Policie ČR
ze dne 14. 7. 1999, čj. OR9-1754/PDS-DI- 98, byl uznán vinným ze
spáchání přestupku ve smyslu ustanovení §22 odst. 1 písm. b)
přestupkového zákona, a to tím, že dne 26. 10. 1998 okolo 19,00
hodin v Praze 9 na ulici Chlumecká ve směru z centra Prahy při
řízení motorového vozidla SPZ AED 36-06 nedodržel bezpečnou
vzdálenost za vozidlem Policie ČR SPZ AHC 39-41 a do tohoto zezadu
narazil, čímž měl porušit ustanovení §7 odst. 1 písm. a), c)
zákona č. 12/1997 Sb. a dále ustanovení §17 odst. 1 vyhlášky FMV
č. 99/1989 Sb., za což mu byla uložena pokuta ve výši 2.000,- Kč
a povinnost uhradit státu náklady řízení v částce 1.000,- Kč.
Proti tomuto rozhodnutí podal stěžovatel odvolání, které však
odvolací orgán Dopravní inspektorát hl. města Prahy, Správy
hlavního města Prahy, Policie ČR svým rozhodnutím, čj. PSP
- 868/DI - 99, z 11. 10. 1999, zamítl. Rozsudkem Obvodního soudu
pro Prahu 4, čj. 23 C 313/99-20, z 10. 11. 2000, byla posléze
zamítnuta i stěžovatelova žaloba, kterou se ve správním soudnictví
domáhal přezkumu zákonnosti rozhodnutí obou orgánů státní správy.
Stěžovatel již v podané žalobě poukazoval na dle jeho názoru
nezákonný postup dopravních inspektorátů Policie ČR, když namítal,
že z obsahu správního spisu, jakož i vyjádření účastníků dopravní
nehody a její dokumentace vyplynuly zcela jiné skutečnosti, než
které byly jejich podkladem. Nebylo vysvětleno, proč služební
vozidlo Policie ČR mělo poškozen levý přední blatník, levý práh
a levé přední dveře, s čímž se správní soud, ani oba policejní
orgány vůbec nevypořádaly. Stěžovatel v ústavní stížnosti dále
namítá i to, že se obecný soud řádným způsobem nevypořádal ani
s jeho námitkami proti znaleckému posudku, který podle jeho názoru
nevzal v úvahu řadu faktorů, jež vyplynuly při zjišťování
okolností souvisejících s dopravní nehodou. Stěžovatel považuje za
nepochybné, že řidič vpředu jedoucího vozidla porušil ustanovení
§19 odst. 1 tehdy platné vyhlášky č. 99/1989 Sb., poněvadž svým
náhlým a nebezpečným manévrem ohrozil řidiče jedoucího za ním,
tedy stěžovatele, přičemž nedbal zmíněným právním předpisem
výslovně uložené zvýšené opatrnosti při odbočování mimo silnici.
Stěžovatel v ústavní stížnosti poukazuje i na skutečnost, že před
zahájením správního řízení byla ze spisu vyjmuta veškerá
dokumentace týkající se vpředu jedoucího řidiče J. K., který byl
za způsobení dopravní nehody řešen v rámci kázeňské pravomoci
svého nadřízeného.
Stěžovatel se domnívá, že správní soud v rámci přezkumného
řízení v rozporu s ustanovením §132 o.s.ř. náležitým způsobem
nehodnotil důkazy a přehlédl, že vůči stěžovateli byla již od
počátku zahájení správního řízení v rozporu s ustanovením §4
odst. 2 zákona č. 71/1967 Sb. porušena zásada procesní rovnosti
účastníka správního řízení, když jeho věc byla projednávána bez
druhého účastníka dopravní nehody. Připomíná, že soud se
v napadeném rozsudku v celkovém rozsahu 5 stránek posuzovanou
problematikou zabýval pouze v jediném odstavci, na 12 řádcích,
obsahujícím pouze obecné a zcela vágní odkazy, které nikterak
nereagují na vlastní obsah žaloby ani na obsah spisu a provedené
důkazy. Takto nepřesvědčivé soudní rozhodnutí nepřispívá k důvěře
občana ve spravedlivé soudní řízení, garantované Listinou
i Ústavou, kdy navíc celkové posouzení případu vyznívá tak, že
příslušník Policie ČR požívá více práv než jiný řadový občan.
Výroková část ústavní stížností napadeného rozsudku pak, pokud
obsahuje povinnost stěžovatele jako žalobce uhradit žalovanému,
tj. Policii ČR, Správě hl. města Prahy, Dopravnímu inspektorátu
hl.města Prahy, na nákladech řízení částku 3.300,- Kč, nemá dle
názoru stěžovatele žádnou oporu v zákoně, protože stěžovateli bylo
v rozhodnutí správního orgánu I.stupně uloženo uhradit na
nákladech řízení pouze paušální částku ve výši 1.000,- Kč,
v odvolacím řízení mu žádné další náklady řízení nebyly, na
základě rozhodnutí správního orgánu II.stupně, k úhradě uloženy
a v přezkumném řízení před Obvodním soudem pro Prahu 4 žalovaný
žádné náklady neúčtoval, ani mu prokazatelně nevznikly. Z tohoto
důvodu stěžovatel považuje rozhodnutí soudu v této výrokové části
za nesrozumitelné, a tedy i v rámci podané ústavní stížnosti za
nepřezkoumatelné. Ze všech výše uvedených důvodů stěžovatel
v závěru ustavní stížnosti navrhuje, aby Ústavní soud napadená
rozhodnutí zrušil.
K posouzení ústavní stížnosti si Ústavní soud připojil spis
Obvodního soudu pro Prahu 4, sp. zn. 23 C 313/99, spisový materiál
dopravní nehody stěžovatele, uložený u Dopravního inspektorátu
Obvodního ředitelství Prahy 9 Policie ČR, čj. OR9-1754/PDS-DI-
98, a vyžádal si vyjádření Obvodního soudu pro Prahu 4.
Ve svém vyjádření k ústavní stížnosti Obvodní soud pro Prahu
4 toliko konstatoval, že ve věci rozhodl na základě provedeného
důkazního řízení, dle výsledků tohoto řízení a svého přesvědčení
a odkázal na důvody rozhodnutí uvedené v odůvodnění rozsudku.
Náklady řízení pak byly žalovanému přiznány zjevně omylem.
Poté, co se Ústavní soud seznámil s obsahem ústavní stížnosti
a se spisovým materiálem, shledal ústavní stížnost důvodnou.
Stěžovatel své námitky uvedené v ústavní stížnosti vyslovil
již v žalobě, se kterou se obrátil ve správním soudnictví na
obecný soud. Obvodní soud pro Prahu 4 ale toliko zopakoval obsah
rozhodnutí správních orgánů a pouze v obecné rovině konstatoval,
že napadené rozhodnutí je v souladu se zákonem, aniž by se
k jednotlivým stěžovatelem v žalobě uvedeným tvrzením konkrétně
vyjádřil. Stěžovatel proto tyto své námitky opakuje i v předmětné
ústavní stížnosti.
Jádrem ústavní stížnosti je stěžovatelova námitka, že
správními orgány i správním soudem učiněný právní závěr o spáchání
přestupku stěžovatelem neodpovídají obsahu správního spisu
a vyjádření účastníků dopravní nehody, kdy ani správní soud
v rámci přezkumného řízení náležitým způsobem nehodnotil důkazy,
jak mu ukládá ustanovení §132 o.s.ř. Stěžovatel se měl dopustit
přestupku ve smyslu ustanovení §22 odst. 1 písm. b) přestupkového
zákona tím, že měl porušit obecně formulované ustanovení §7 odst.
1 písm. a), c) zákona č. 12/1997 Sb., o bezpečnosti a plynulosti
provozu na pozemních komunikacích, ve znění účinném ke dni
dopravní nehody, ukládající účastníkům silničního provozu chovat
se tak, aby žádným způsobem neohrožovali život, zdraví nebo
majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby své chování přizpůsobili
zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní
komunikace, situaci v silničním provozu a svým schopnostem, a dále
pak stanovící jim povinnost řídit se pravidly silničního provozu,
dopravními značkami a dopravními zařízeními a pokyny policistů ve
služebním stejnokroji, popřípadě pokyny osob, o nichž to stanoví
zvláštní zákon nebo prováděcí předpis. Dále měl stěžovatel porušit
ustanovení §17 odst. 1 v době dopravní nehody platné vyhlášky FMV
č. 99/1989 Sb., o pravidlech provozu na pozemních komunikacích,
která ukládala řidiči zachovávat za vozidlem jedoucím před ním
takovou vzdálenost, aby mohl včas snížit rychlost jízdy, popřípadě
zastavit vozidlo, jestliže řidič před ním jedoucího vozidla sníží
rychlost jízdy nebo zastaví. Policejní orgány ani správní soud ale
v napadených rozhodnutích neobjasnily, jakým způsobem a za jakých
okolností k dopravní nehodě došlo. Ve všech napadených
rozhodnutích se toliko opakuje tvrzení, že stěžovatel nedodržel
bezpečnou vzdálenost za vozidlem druhého účastníka nehody a do
tohoto zezadu narazil (naposledy č.l. 22 soudního spisu), přičemž
však z připojené spisové dokumentace dopravní nehody
nezpochybnitelně vyplývá, že stěžovatel narazil do před ním
jedoucího vozidla nikoliv zezadu, nýbrž do levého boku tohoto
vozidla, a to do levých předních dveří, prahu a blatníku (č.l. 7,
11 spisového materiálu o dopravní nehodě). Otázkou příčin kolize
vozidel se dostatečně nezabýval ani vyžádaný znalecký posudek,
který toliko konstatuje, že vpředu jedoucí vozidlo řízené J. K.
změnilo směr své jízdy vlevo na přerušený dělící pás za účelem
zastavení, a v závěru uvádí, že stěžovatel se za žádných okolností
neměl přiblížit k vozidlu Škoda tak, aby došlo při jakémkoliv
snížení rychlosti tohoto vozidla ke střetu (s. 1 a 9 znaleckého
posudku). Stěžovatelem v ústavní stížnosti napadená rozhodnutí
vycházejí z toho, že stěžovatel jel rychlostí pro daný typ
komunikace dovolenou, ale nezachoval za vozidlem před ním jedoucím
takovou vzdálenost, aby ke kolizi vozidel nedošlo. Nedostatečný
odstup tak vyvozují z následku, který nastal, tedy ze střetu
vozidel. Nezabývají se ale otázkou, do jaké míry mohl stěžovatel,
jedoucí za vozidlem v levém jízdním pruhu, očekávat od vpředu
jedoucího vozidla takový náhlý a pravidly silničního provozu
nedovolený manévr spojený se zastavením a změnou směru jízdy na
středový pás. Nezvažovaly tak otázku hranice okolností, které může
či nemůže řidič předvídat, na něž je třeba usuzovat
z objektivních okolností dopravní situace, a nikoliv pouze
hypoteticky (viz usnesení NS ČR, sp. zn. 3 Tz 182/2001).
Jak již Ústavní soud vyslovil v řadě svých rozhodnutí (viz
např. nález vedený pod sp. zn. I. ÚS 332/96, Sb. n. a u., sv. 7,
s. 243), nelze ve správním soudnictví odhlédnout od skutkových
zjištění, resp. nelze se omezit jen na zkoumání zákonnosti
rozhodnutí, aniž by se soud zabýval také otázkami skutkovými, zda
zjištění skutkového stavu je dostačující, a zda zjištění
skutkového stavu, ze kterého vycházelo správní rozhodnutí, není
v rozporu s obsahem spisů. Ústavní soud není oprávněn zasahovat do
jurisdikční činnosti obecných soudů a není vrcholem jejich
soustavy. Z ústavního principu nezávislosti soudů (čl. 82 Ústavy
ČR) vyplývá též zásada volného hodnocení důkazů obecnými soudy (§132 o.s.ř.) a nespadá do pravomoci Ústavního soudu přehodnocovat
hodnocení důkazů obecnými soudy, jestliže obecné soudy při svém
rozhodování respektují kautely dané ustanovením §132 o.s.ř.
V posuzovaném případě však byl Ústavní soud nucen konstatovat, že
se správní soud skutkovými tvrzeními stěžovatele, uvedenými
v žalobě a posléze právním zástupcem stěžovatele při jednání před
správním soudem dne 1. 9. a 10. 11. 1999, v zásadě meritorně
nezabýval a nevypořádal se s nimi v odůvodnění svého rozhodnutí.
Nemohl tak v dané věci bezpečně usoudit na dopravní situaci
vedoucí k nehodě, a učinit si tak náležitě právní závěr o tom, zda
se stěžovatel předmětného přestupku dopustil, či nikoliv. V dané
věci proto napadené rozhodnutí správního soudu představuje
porušení principů hlavy páté Listiny, a to konkrétně čl. 36 odst.
1 Listiny, upravujícího právo na soudní ochranu a čl. 36 odst. 2
Listiny, upravujícího právo na přezkum zákonnosti rozhodnutí
orgánů veřejné správy, neboť jejich smysl se nenaplnil, přestože
formálně řízení proběhlo. O nedůslednosti postupu správního soudu
svědčí i soudem neodůvodněně stanovená výše náhrady nákladů
řízení, uvedená ve výroku rozsudku.
Správní soud je jediným soudním orgánem, který je oprávněn
řešit spory mezi občany a orgány veřejné správy, a to pouze
v jediné instanci. Ústavní soud již ve svých dřívějších
rozhodnutích dal najevo, že za neexistence Nejvyššího správního
soudu je nucen v nezbytných případech sám provádět korekci
nesprávných rozhodnutí správních soudů, a za takový případ
považuje i tento, kdy postupem správního soudu nebyla zatím právům
stěžovatele poskytnuta náležitá ochrana. Pokud pak stěžovatel již
v žalobě namítal, že celé správní řízení bylo dopředu vedeno
snahou o vyloučení zavinění příslušníka Policie ČR, tím spíše pak
měla být správním soudem otázce soudního přezkumu správního
rozhodnutí věnována zvýšená pozornost.
Ze všech shora uvedených důvodů Ústavní soud ústavní
stížností napadený rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 4, čj. 23
C 313/99-20, z 10. 11. 2000, podle §82 odst. 3 písm. a) zákona č.
182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zrušil. Z důvodu
procesní ekonomie pak považoval Ústavní soud za účelné zrušit
i rozhodnutí Policie ČR, Správy hlavního města Prahy, Dopravního
inspektorátu hl. města Prahy, čj. PSP - 868/DI - 99, z 11. 10.
1999 a rozhodnutí Policie ČR, Obvodního ředitelství Praha 9,
Dopravního inspektorátu, čj. OR9-1754/PDS-DI-98, z 14. 7. 1999,
která stěžovatel v ústavní stížnosti rovněž napadl.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 4. října 2002