Přehled zveřejněných rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu s právní větou v roce 2012

spisová
značka
datum
rozhodnutí
význam právní
věta
1 As 35/2012 - 40 2. 5. 2012 A I. Rozhodování mateřské školy o nepřijetí dítěte do (předškolního) vzdělávacího systému podle §34 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, se odehrává v oblasti veřejné správy. Vzdělávání včetně předškolního je veřejnou službou, je svázáno přísnou regulací a kontrolováno státem; rozhodování o jeho poskytnutí proto nelze považovat za akt vymykající se soudní kontrole. II. Disponuje-li mateřská škola pravomocí rozhodovat o přijetí dítěte do systému (předškolního) vzdělávání – mateřské školy – podle §34 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, přičemž zákonné podmínky pro taková rozhodování zákon nikterak neupravuje, pak je nutno zajistit, aby byla při rozhodování vážena předem stanovená kritéria pro přijímání dětí do tohoto systému vzdělávání.
2 Azs 13/2012 - 18 2. 5. 2012 B Podání žádosti o prominutí zmeškání lhůty (§40 odst. 5 s. ř. s.) není důvodem, pro který by mohl Nejvyšší správní soud rozhodnutí o odmítnutí návrhu pro neodstranění jeho vad zrušit a věc vrátit krajskému soudu k dalšímu řízení.
2 As 55/2012 - 12 2. 5. 2012 B Přiznat osvobození od soudních poplatků lze jen na základě vlastní žádosti účastníka soudního řízení; tato žádost musí být podána v každé konkrétní věci. Pokud žadatel doložil podmínky pro osvobození způsobem využitelným pro více souzených případů, je třeba, aby na tyto doklady v žádosti poukázal. Při hodnocení podmínek pro osvobození se soud musí zabývat i aktuálností těchto dokladů.
8 As 100/2011 - 70 2. 5. 2012 B Pokud policisté mohou zjistit spáchání přestupku proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích (§22 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění účinném do 31. 7. 2011) již na základě prostého kontrolního zjištění (např. nedostatky povinné výbavy), příp. přestupek obvykle nelze prokázat jinak (např. nedání znamení o změně směru jízdy odbočujícím automobilem), svědecké výpovědi policistů zpravidla postačí k prokázání těchto přestupků. Uvedené by neplatilo zejména v případě, že by v průběhu správního řízení vyšla najevo skutečnost, která by založila důvod pochybovat o jejich nestrannosti.
8 Afs 28/2011 - 101 30. 4. 2012 A První úplatný převod nebo přechod vlastnictví k bytu vytvořenému rekonstrukcí prostor, které již předtím sloužily k bydlení, nepodléhal osvobození od daně z převodu nemovitostí podle §20 odst. 7 písm. b) zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění do 31. 12. 2008. Nic na tom nemění ani rozsah provedené rekonstrukce.
4 As 5/2012 - 22 30. 4. 2012 B V řízení o přezkumu rozhodnutí o správním vyhoštění stěžovatele uloženého z důvodu neoprávněného pobytu na území České republiky nelze podrobit přezkumu předcházející rozhodnutí o zrušení jeho povolení k dlouhodobému pobytu. I přes vzájemnou obsahovou návaznost se tato rozhodnutí vyznačují odlišným předmětem a obsahem, řízení k jejich vydání jsou prováděna v intencích jiných právních norem a jejich vyústěním je vydání dvou různých správních rozhodnutí, přičemž každé z nich je samostatně přezkoumatelné ve správním soudnictví (§65 odst. 1 a §75 odst. 2 s. ř. s.).Na uvedeném závěru nemůže nic změnit ani skutečnost, že rozhodnutí o zrušení povolení k dlouhodobému pobytu bylo doručeno pouze ustanovenému opatrovníkovi stěžovatele, a nelze tedy vyloučit, že se stěžovatel o jeho vydání fakticky nedozvěděl, a to až do doby zahájení řízení o správním vyhoštění, a na území České republiky tak do té doby pobýval neoprávněně bez vlastního vědomí.
4 Ads 153/2011 - 75 30. 4. 2012 B Rozhodnutí vydané v řízení podle §136 zákona č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, nelze přezkoumávat v řízení podle téhož ustanovení, ani v přezkumném řízení podle §193 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.
8 Afs 4/2012 - 39 27. 4. 2012 A I. Havarijní stav hmotného majetku sám o sobě nepředurčuje, zda bude odstraněn prostou opravou nebo kvalitativně odlišným technickým zhodnocením ve smyslu §33 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. O opravu se bude jednat pouze tehdy, pokud odstranění havarijního stavu nevedlo k technickému zhodnocení. II. Pro určení, zda došlo k rekonstrukci majetku (§33 odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů), je třeba posoudit změnu technických parametrů ve vztahu k celku, nemusí však dojít ke změně technických parametrů u 100 % daného majetku. Změna technických parametrů musí ovšem představovat dostatečně závažný zásah do majetku, který přinesl jeho technické zhodnocení.
7 As 25/2012 - 21 27. 4. 2012 A I. Je-li občanské sdružení založeno teprve po zahájení správního řízení a podá-li žádost podle §70 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, pak je třeba je informovat o již zahájených řízeních, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny, a umožnit mu účast v nich, lze-li toho ještě dosáhnout bez neúnosného prodloužení řízení. II. Občanské sdružení, které existuje v době, kdy je oznámeno nařízení veřejného ústního jednání (§87 odst. 1 stavebního zákona z roku 2006), se již nemůže po konání tohoto jednání stát účastníkem řízení, a tedy ani uplatňovat námitky.
4 Ads 177/2011 - 120 27. 4. 2012 B Za nelegální práci ve smyslu §5 písm. e) bodu 2 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, se považuje pouze taková práce, kterou cizinec, jenž nedisponuje příslušným povolením, vykonává soustavně, podle pokynů a za mzdu, plat nebo odměnu.
4 Ads 38/2011 - 52 26. 4. 2012 A I. Osoba samostatně výdělečně činná se považuje za osobu s hlavní samostatnou výdělečnou činností, dokud kvalifikovaným způsobem neoznámí skutečnosti a údaje, způsobilé posoudit samostatnou výdělečnou činnost jako samostatnou výdělečnou činnost vedlejší. II. Přihláška k pojistnému, kterou zaměstnavatel oznamuje okresní správě sociálního zabezpečení vstup zaměstnance do zaměstnání, není způsobilým dokladem prokazujícím vedlejší samostatnou výdělečnou činnost, neboť neobsahuje údaje o výkonu zaměstnání za kalendářní rok ani výši příjmů z něho dosažených. III. Povinnost osob samostatně výdělečně činných platit zálohy na pojistné se pro účely předepsání penále zkoumá samostatně bez ohledu na to, zda taková osoba byla za rozhodný kalendářní rok účastna pojištění. IV. Skutečnost, že osoba samostatně výdělečně činná s vedlejší činností nebyla z této činnosti za příslušný kalendářní rok účastna pojištění, nezbavuje takovou osobu povinnosti platit zálohy na pojistné v době, kdy se pova ...
4 Ads 124/2011 - 95 26. 4. 2012 B Ukončení zastupování klientky (obžalované ze zvlášť závažného zločinu vraždy), ke kterému ze strany advokáta došlo dopisem ze dne 13. 6. 2003 a krajskému soudu bylo oznámeno (poštou doručeno) dne 17. 6. 2003, tj. 2 dny před hlavním líčením nařízeným na dny 19. - 20. 6. 2003, byť ztížilo postup krajského soudu v této trestní věci, není bez dalšího jednáním takového charakteru, aby je bylo možné pokládat za kárné provinění advokáta ve smyslu §16 odst. 1, 2, §17 a §20 odst. 4 zákona č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve spojení s čl. 4 odst. 1, čl. 6 odst. 1 a čl. 17 odst. 1 Pravidel profesionální etiky a pravidel soutěže advokátů České republiky.
2 Afs 44/2011 - 71 26. 4. 2012 B Metodika skladby daně z příjmu podle §6 až 10 a §5 odst. 1 a 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, vylučuje placení daně a rovněž zálohy na daň ve výši součtu částek vypočtených z jejich dílčích daňových základů.
7 Afs 39/2012 - 54 26. 4. 2012 B I. Exekuci lze podle zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní poplatků, v daňovém řízení provádět jak daňovou exekucí, tak i prostřednictvím exekuce soudní nebo soudního exekutora. Možnost provést exekuci prostřednictvím soudního vymáhání či soudním exekutorem je však oproti exekuci daňové až možností sekundární, která přichází v úvahu tehdy, nepostačují-li k postižení majetku daňového dlužníka instituty (prostředky) daňové exekuce (§73 odst. 6 zákona o správě daní poplatků) nebo bude-li toho třeba z důvodu ekonomie řízení, či z jiných opodstatněných důvodů. II. Podmínka pro vydání platebního výměru ručiteli obsažená v §260l zákona č. 13/1993 Sb., celního zákona (bylo-li vymáhání celního dluhu na společných a nerozdílných dlužnících neúspěšné) není splněna až marným vyčerpáním veškerých - v úvahu přicházejících - možností vymáhání daňového dluhu po původním dlužníkovi, jež jsou dány právním řádem (tj. včetně exekuce soudní či soudním exekutorem), ale již tehdy, nebude-li u přímého dluž ...
8 Afs 69/2011 - 164 26. 4. 2012 B I. Zákon č. 191/2004 Sb., o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, vyžaduje pro žádost o zajištění úhrady pohledávky (§8 uvedeného zákona) splnění nejen náležitostí podle směrnice 76/308/EHS, ale nad rámec směrnice také, aby dožadující stát v žádosti prohlásil, že exekuční titul není ve státě příslušného orgánu napaden (s výjimkou případů uvedených v §7 odst. 1 tohoto zákona) a že exekuční řízení již bylo ve státě příslušného orgánu provedeno, avšak nevedlo k plné úhradě pohledávky [§5 odst. 2 písm. f) ve spojení s §6 odst. 2 téhož zákona].Tuto nesprávnou implementaci směrnice 76/308/EHS nelze překlenout přímým účinkem, neboť by jeho použití vedlo ke zhoršení postavení jednotlivce (tzv. obrácený vertikální přímý účinek), ani nepřímým účinkem, neboť by se jednalo o výklad contra legem. Je proto třeba vycházet z podmínek, které stanoví zákon o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek. II. Lhůtu, v níž může Ministerstvo financí požádat d ...
6 Ads 111/2011 - 87 25. 4. 2012 B Studium na vysoké škole v Polsku v období před rokem 1996, pokud nárok na starobní důchod vznikl v roce 2008, musí být hodnoceno podle právní úpravy obsažené v §11 písm. a) zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení (§13 odst. 2 věta druhá zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění); pro posouzení vztahu vnitrostátní úpravy a koordinační mezinárodní normy pak je třeba posoudit vztah k nařízení Rady (ES) č. 1408/71 o uplatňování systémů sociálního zabezpečení na zaměstnané osoby a jejich rodiny pohybující se v rámci Společenství. Aplikace Úmluvy mezi Československou republikou a Polskou republikou o sociálním pojištění (č. 261/1948 Sb.) zde od vstupu České republiky do EU nepřichází v úvahu.
9 Ao 7/2011 - 559 24. 4. 2012 B Předpokladem pro převzetí záměru koridoru horkovodu z předchozí územně plánovací dokumentace a podkladů do zásad územního rozvoje (§36 stavebního zákona z roku 2006) je prověření aktuálnosti tohoto záměru tak, aby bylo možné obhájit jeho potřebnost, jakož i komplexnost přijatého řešení. V případě koridoru horkovodu, který je jedním funkčním celkem nadmístního významu, nelze proto pominout vymezení jedné z jeho částí v zásadách územního rozvoje s tím, že tato bude podrobněji vymezena v územním plánu.
2 As 54/2011 - 63 20. 4. 2012 A Rozhodnutí v pochybnostech, zda se v konkrétním případě jedná o uzavřenou vodu, či nikoliv (§4 odst. 1 věta druhá zákona č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů), není vyňato z přezkumu ve správním soudnictví.
5 Afs 45/2011 - 94 19. 4. 2012 A I. Daně lze stanovit pouze na základě zákona, což se děje v rámci legislativního procesu, na základě zákonem stanoveného postupu. Pouze při dodržení zákonných podmínek lze mít za legitimní určení předmětu zdanění. Je proto zcela nepřípustné, aby předmět zdanění, tedy to, co má být zdaněno a odňato z majetkové sféry jednotlivce, bylo stanoveno jakýmkoli jiným způsobem, nadto nikoli v rámci moci zákonodárné, ale v rámci moci výkonné (tj. na základě prováděcí vyhlášky, resp. „Postupů účtování“, které jsou vydávány správním orgánem, zde ministerstvem financí). V takovém případě dochází k porušení ústavního principu dělby moci. II. Pokud zákonodárce v zákoně nestanoví výslovně, co dani podléhá, resp. co je od daně osvobozeno, nebo např. které výdaje jsou daňově uznatelné a které nikoli, nelze určité plnění zdanit nebo naopak od daně osvobodit nebo výdaj pro účely stanovení základu daně uznat či vyloučit pomocí jiných nástrojů, a to zde konkrétně prostřednictvím mocí výkonnou stanovených ...
7 As 22/2012 - 23 19. 4. 2012 A I. Slovo „lze“ použité v §78 odst. 2 s. ř. s. je ve spojení s obecným skutkovým důvodem moderace, považujícím za nežádoucí trest uložený ve zjevně nepřiměřené výši, avšak jinak plně odpovídající zákonným kritériím pro ukládání sankcí stanoveným v příslušném zvláštním zákoně, zmocněním pro soud, aby v souladu s rozhodovací praxí, která se případně ohledně moderace v určitých oblastech správního trestání v rozhodovací praxi správních soudů vytvořila, moderoval sankci, je-li zjevně nepřiměřená. Zároveň je ale zmocněním k moderaci nepřistoupit, i když sankce je zjevně nepřiměřená, jsou-li k tomu v konkrétním případě zvláštní důvody, a tedy se v konkrétním případě odchýlit od stálé rozhodovací praxe soudů, vytvořila-li se. II. Smyslem a účelem moderace (§78 odst. 2 s. ř. s.) není hledání „ideální“ výše sankce soudem místo správního orgánu, ale její korekce v případech, že by sankce, pohybující se nejen v zákonném rozmezí a odpovídající i všem zásadám pro její ukládání a zohledňující krit ...
7 As 6/2012 - 29 19. 4. 2012 B Ustanovení zákona o pobytu cizinců upravující dlouhodobý pobyt za účelem společného soužití rodiny [§46a, §46b, §46 odst. 3 ve spojení s §56 odst. 1 písm. h) a §9 odst. 1 písm. h) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky] je nutno interpretovat ve světle směrnice Rady 2003/86/ES o právu na sloučení rodiny, jejímiž ústředními prvky jsou respekt k rodinnému životu a nejlepší zájmy nezletilých dětí. V důsledku akcentace těchto hodnot musejí být důvody veřejného pořádku, pro které lze žádost o povolení k dlouhodobému pobytu za účelem společného soužití rodiny zamítnout, srovnatelně závažné jako důvody veřejného pořádku dle čl. 45 odst. 3 Smlouvy o fungování Evropské unie. K zamítnutí žádosti z důvodů veřejného pořádku proto může být přistoupeno výhradně v situacích, kdy se cizinec dopustil jednání (nebo alespoň existuje jasná hrozba takového jednání), které představuje dostatečně závažné ohrožení základního zájmu společnosti, typicky v podobě nejzávažnější trestné ...
6 Ads 136/2011 - 121 19. 4. 2012 B Doby důchodového zabezpečení získané do 31. 12. 1992 na území ČSFR jsou dobami Slovenské republiky, pokud posledním zaměstnavatelem občana SRN byly ČSD, Bratislavská oblast (odštěpný závod zapsaný v obchodním rejstříku); nárok na důchod z českého důchodového pojištění v takovém případě nevznikl, a to ani v podobě případného tzv. dorovnání, neboť německý nositel pojištění hodnotil ve výši dávky veškeré doby pojištění, tedy včetně dob získaných v ČSFR, a slovenský nositel pojištění z tohoto důvodu v návaznosti na čl. 29 odst. 1 Smlouvy o sociálním zabezpečení uzavřené mezi SRN a SR, který je zapsán v příloze III nařízení Rady č. 1408/71 o uplatňování systémů sociálního zabezpečení na zaměstnané osoby a jejich rodiny pohybující se v rámci Společenství, slovenský důchod nepřiznal.
6 Ads 35/2012 - 22 19. 4. 2012 B Podle §45 odst. 4 zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, v případě svěření dítěte do trvalé péče nahrazující péči rodičů manželům náleží porodné jen jednomu z manželů určenému na základě dohody manželů. Nedohodnou-li se manželé, určí orgán, který o porodném rozhoduje, kterému z manželů se porodné přizná.Na uzavření dohody nelze přitom usuzovat pouze z toho, že jeden z manželů o porodné žádal, aniž by vůbec tvrdil existenci dohody mezi manžely.
7 Afs 71/2011 - 189 19. 4. 2012 B Pokud zaměstnanci plátce daně z příjmů fyzických osob podepsali prohlášení poplatníka daně z příjmu s pozdějším datem než datem vztahujícím se k období (měsíc), v němž plátce provedl srážku daně ve snížené výši, nebo jej nepodepsali vůbec, dopustil se tak plátce porušení §38k odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů.
7 As 137/2011 - 52 19. 4. 2012 B I. Z §102 odst. 1 a §94a zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, vyplývá, že po uplynutí doby zákazu činnosti nemůže řidič bez dalšího opět řídit motorové vozidlo. Takový postup by byl jistě možný, ale zákonodárce zvolil jiný, a sice vrácení řidičského oprávnění na žádost ve zvláštním řízení, který vede k faktickému prodloužení doby, po kterou řidič nemůže řídit motorové vozidlo, minimálně o dobu trvání procedury vrácení. II. Jedná-li určitá osoba v rozporu s §94a a §102 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, a naplní tím formální znaky skutkové podstaty přestupku podle §22 odst. 1 písm. e) bodu 1 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, je zásadně naplněn i znak materiální, ledaže by existovaly zvláštní okolnosti případu, jež by nebezpečnost příslušného jednání snižovaly natolik, že by materiální znak naplněn nebyl. III. Domníval-li se stěžovatel, že nesplní-li rozhodnutím stanovenou povinnost odevzdat řidičský průkaz, může po uplynutí do ...
4 Ads 50/2012 - 22 19. 4. 2012 B Soudní znalec, který není znalcem z oboru posudkového lékařství, nedisponuje odbornou kompetencí k posouzení poklesu pracovní schopnosti a k zaujetí posudkových závěrů o invaliditě.
1 As 26/2012 - 53 18. 4. 2012 A Ustanovení §19b odst. 3 věty prvé zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění do 30. 6. 2010, podle něhož je dopravcem předložený předběžný odborný odhad prokazatelné ztráty za celé období, na které se závazek veřejné služby uzavírá, povinnou součástí smlouvy o závazku veřejné služby, nebránilo tomu, aby odhad tržeb závazně určil kraj, a následně jej za svůj převzal dopravce ve vlastní nabídce učiněné v koncesním řízení. Provozování dopravy v závazku veřejné služby je podnikáním, které nemůže být prosto ekonomického rizika.
4 Ads 160/2011 - 111 18. 4. 2012 B Zemřel-li manžel stěžovatelky na nemoc z povolání, a nikoliv následkem pracovního úrazu utrpěného při plnění pracovních úkolů v zaměstnání I. pracovní kategorie, nesplnila stěžovatelka podmínky §37 odst. 2 písm. f) zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení. Pokud stěžovatelka nesplňovala ani žádnou z podmínek uvedených v písm. a) až e) daného ustanovení, vdovský důchod jí po uplynutí doby jednoho roku od smrti manžela nenáleží.
1 As 40/2012 - 24 18. 4. 2012 B Nabytí rozlišovací způsobilosti přihlašovaného označení jeho užíváním v obchodním styku (§5 zákona č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách) se zkoumá ke dni rozhodování o přihlášce. Je proto přípustné prokazovat tuto skutečnost důkazními prostředky, které vznikly až po podání přihlášky ochranné známky.
6 Ans 5/2012 - 29 18. 4. 2012 B Osvobození od soudního poplatku podle §11 odst. 1 písm. b) zákona č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, ve věcech pomoci v hmotné nouzi se vztahuje i na řízení o žalobě na ochranu proti nečinnosti podle §79 s. ř. s., jedná-li se o nečinnost správního orgánu, v jehož pravomoci je vydat rozhodnutí ve věcech hmotné nouze.
1 As 29/2012 - 113 18. 4. 2012 B Při aplikaci §84 odst. 3 správního řádu z roku 2004 je třeba rozlišovat případy, kdy s účastníkem správní orgán prvního stupně v řízení jednal, ale pak mu z nějakého důvodu (např. v důsledku opomenutí) rozhodnutí neoznámil, a účastníkem, se kterým správní orgán vůbec nejednal, neboť jej za účastníka řízení nepokládal. Zatímco v prvém případě měl daný účastník možnost hájit svá práva v řízení před správním orgánem prvního stupně, v druhém případě trpí rozhodnutí prvního stupně závažnou vadou již jen proto, že bylo určitému subjektu zcela znemožněno se správního řízení účastnit. Takovou vadu lze zpravidla jen stěží napravit v odvolacím řízení a bude sama o sobě důvodem ke zrušení napadeného rozhodnutí a vrácení věci k novému projednání správnímu orgánu prvního stupně. Nelze ale vyloučit, že v konkrétních případech bude na místě i v takových situacích dát přednost dobré víře účastníků v pravomocné rozhodnutí správního orgánu prvního stupně a odvolání opomenutého účastníka zamítnout.
2 Afs 79/2011 - 171 12. 4. 2012 A I. Stavení prekluzivní lhůty pro vyměření daně podle §41 s. ř. s. je vázáno na samotnou skutečnost zahájení soudního řízení a trvá do doby rozhodnutí soudu. Přerušení soudního řízení podle §48 odst. 2 písm. a) s. ř. s. nemá na stavení lhůty vliv. II. Náklady na pořízení zásob vynaložené v letech 1997 až 1998, ovšem uplatněné jako náklady až ve zdaňovacím období roku 2004, je oprávněn správce daně podrobit kontrole za zdaňovací období roku 2004 (§47 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků). Za prokázané je však musí vzít v případě, pokud pořízení zásob bylo předmětem předchozí daňové kontroly.
7 Azs 9/2012 - 46 12. 4. 2012 B Hrozba trestního stíhání či již zahájené stíhání může být sama o sobě azylově relevantní, pokud osobě, jež je jí ohrožena, v souvislosti s tím hrozí skutečně zásadní fyzické či psychické útrapy či dokonce smrt již jen z důvodu, že v zemi původu takové následky trestního stíhání pravidelně (tj. ve významné části případů) nastávají, tj. jsou přiměřeně pravděpodobné (§12 a §14a zákona č. 325/1999 Sb., o azylu). Dále tak tomu může být v případech, kdy je z konkrétních skutečností patrné, že u žadatele se okolnosti jeho stíhání či možného stíhání v nežádoucím směru významně a s velmi tíživými důsledky pro sféru jeho základních práv vymykají obvyklým standardům země původu, např. proto, že stíhání je vedeno z účelových politických důvodů či proto, aby zastrašilo, umlčelo či jinak nelegitimně ovlivnilo stíhaného nebo jej připravilo o majetek, případně zničilo jeho společenské postavení, přičemž prostředky k nápravě takto účelového trestního stíhání a na ochranu stíhaného v zemi původu nejsou ...
9 Afs 7/2012 - 49 12. 4. 2012 B Z hlediska včasnosti splnění poplatkové povinnosti je rozhodný ten den, kdy je částka soudního poplatku skutečně připsána na účet soudu.
9 As 78/2011 - 69 12. 4. 2012 B Pokud může navrhovaná stavba studny ovlivnit kvalitu a množství vody v již zbudované studni náležící sousedovi, může jít o důvod účastenství tohoto souseda v řízení o stavebním povolení takto navrhované studny, a to dle §109 odst. 1 písm. e) stavebního zákona z roku 2006 ve spojení s §115 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách.
6 Ads 19/2012 - 16 11. 4. 2012 B Dohoda mezi Československou republikou a Svazem sovětských socialistických republik o sociálním zabezpečení (č. 116/1960 Sb.) nebyla způsobilá založit legitimní očekávání, že doby pojištění získané za trvání této dohody se budou započítávat i po skončení jejího trvání v důsledku rozpadu SSSR a vzniku nových nástupnických států.
11 Kss 4/2011 - 120 4. 4. 2012 B Pokud navrhovatel ve výtce uložené dle §88a zákona č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů, poskytne soudci lhůtu k nápravě způsobu jeho práce a odstranění nedostatků (zejména průtahů v řízení), pak tentýž navrhovatel nemůže dotyčného soudce stíhat v kárném řízení za nečinnosti, které byly ukončeny ještě před uplynutím této lhůty, navrhovatelem výslovně určené k odstranění nedostatků.
1 Afs 1/2012 - 36 3. 4. 2012 A Soudní řád správní umožňuje správnímu soudu zohlednit hledisko přiměřenosti sankce jen v situaci, kdy je soud podle §78 odst. 2 s. ř. s. na návrh žalobce nadán pravomocí nahradit správní uvážení a výši uložené sankce moderovat a zároveň je správním orgánem uložená sankce zjevně nepřiměřená.Prostor pro zohlednění přiměřenosti ukládané sankce podle §78 odst. 1 s. ř. s. by byl dán pouze tehdy, pokud by vytýkaná nepřiměřenost měla kvalitu nezákonnosti, tj. v případě, že by správní orgán vybočil ze zákonných mantinelů při ukládání pokuty, jeho hodnocení kritérií pro uložení pokuty by postrádalo logiku, správní orgán by nevzal do úvahy všechna zákonná kritéria, uložená pokuta by byla likvidační apod.
7 As 36/2012 - 24 3. 4. 2012 A Označení „kmotr ODS“ a „šedá eminence“ mají popisný charakter, neboť představují ve zpravodajství a publicistice hojně užívané a srozumitelné novinářské zkratky o určitém obsahu. Samotným užitím těchto zkratek nijak významně netrpí věcnost informace předkládané veřejnosti, a tudíž objektivita celé reportáže (§31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání).
7 As 57/2010 - 82 3. 4. 2012 A Rada pro rozhlasové a televizní vysílání provádí jednotlivé důkazy při ústním jednání. Provádí-li dokazování ohledáním výjimečně mimo ústní jednání promítnutím audiovizuálního záznamu, musí být o provedení tohoto důkazu vyhotoven protokol podle §18 správního řádu z roku 2004.
6 As 26/2010 - 101 3. 4. 2012 A I. V upozornění podle §59 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, musí být skutkovými okolnostmi dostatečně konkrétně popsáno jednání provozovatele, uvedeno, které povinnosti podle tohoto zákona byly porušeny, a stanovena konkrétní lhůta k nápravě. II. Předchozí upozornění podle §59 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, je s výjimkou případů podle §59 odst. 4 tohoto zákona nutnou podmínkou postihu za další obdobné jednání. Teprve dostane-li se provozovateli takového upozornění, lze jej za opakované jednání vykazující v podstatných rysech znaky jako to, na jehož protiprávnost byl upozorněn, postihnout.
8 As 6/2011 - 120 3. 4. 2012 A Rámcová úprava povinnosti fyzických osob podrobit se očkování stanovená v §46 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a její upřesnění ve vyhlášce č. 537/2006 Sb., o očkování proti infekčním nemocem, odpovídají ústavněprávním požadavkům, podle nichž povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích (čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod) a meze základních práv a svobod mohou být upraveny pouze zákonem (čl. 4 odst. 2 Listiny základních práv a svobod).
1 Afs 73/2011 - 90 3. 4. 2012 B Soudnímu dvoru se na základě čl. 267 Smlouvy o fungování Evropské unie předkládají tyto předběžné otázky:I. Vyplývá z práva EU, že daňový subjekt má právo být informován o rozhodnutí daňové správy podat žádost o poskytnutí údajů podle směrnice 77/799/EHS? Má daňový subjekt právo podílet se na formulování žádosti adresované dožádanému členskému státu? Pokud daňovému subjektu takováto práva nevyplývají z práva EU, je možné, aby mu obdobná práva přiznalo právo vnitrostátní? II. Má daňový subjekt právo účastnit se výslechu svědků v dožádaném státě v průběhu vyřizování žádosti o poskytnutí údajů podle směrnice 77/799/EHS? Je dožádaný členský stát povinen předem vyrozumět daňový subjekt o tom, kdy bude výslech prováděn, pokud by byl o to dožadujícím členským státem požádán? III. Je daňová správa v dožádaném členském státě při poskytnutí údajů podle směrnice 77/799/EHS povinna dodržet nějaký minimální obsah odpovědí tak, aby bylo zřejmé, z jakých zdrojů a jakým způsobem dospěla dožádaná ...
8 Ao 7/2011 - 138 30. 3. 2012 B I. Regulace vysokých větrných elektráren jako záležitostí nadmístního významu umožňuje kraji vymezit v zásadách územního rozvoje [§5 odst. 4 ve spojení s §36 stavebního zákona z roku 2006] plochy pro jejich umísťování jako plochy nadmístního významu ve smyslu §2 odst. 1 písm. h) téhož zákona. II. Pokud kraj vymezí v zásadách územního rozvoje (§36 stavebního zákona z roku 2006) konkrétní plochy nadmístního významu ve smyslu §2 odst. 1 písm. h) téhož zákona, nemůže na obce přenést pravomoc, aby v územních plánech tyto plochy nadmístního významu neupravily.
5 As 15/2011 - 116 29. 3. 2012 A I. Radě pro rozhlasové a televizní vysílání přísluší, aby ve své rozhodovací praxi vymezila obsah a rozsah neurčitého právního pojmu pornografie podle §32 odst. 1 písm. e) a §60 odst. 3 písm. c) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, a blíže stanovila hlediska k rozlišování mezi zákonem tolerovaným pořadem s erotickými prvky a v televizním vysílání nepřípustnou pornografií. Správní orgán má při tomto vymezení k dispozici prostor pro vlastní úvahu, která však musí v souladu s čl. 22 odst. 1 směrnice Rady 89/552/EHS o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících provozování televizního vysílání (resp. čl. 27 odst. 1 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/13/EU o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících poskytování audiovizuálních mediálních služeb), čl. 56 a 62 Smlouvy o fungování EU, čl. 10 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (č. 209/1992 Sb.) a čl. 17 Listiny ...
4 Ads 165/2011 - 151 29. 3. 2012 B Předchozí žádost stěžovatelky o doplatek na bydlení (§33 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi) ze dne 30. 9. 2009 nemůže založit překážku řízení, které bylo zahájeno podáním její žádosti o tutéž dávku pomoci v hmotné nouzi ze dne 10. 2. 2010.
1 Afs 22/2012 - 53 28. 3. 2012 A Plnění poskytované osobou oprávněnou užívat nebytový prostor, které spočívá v přenechání práva užívat blíže specifikovanou část nebytových prostor za účelem umístění výherního hracího přístroje třetí osobě a současně v poskytování služeb nezbytných fakticky nebo z pohledu veřejnoprávních předpisů pro řádné provozování výherních hracích automatů (zajišťování běžného provozu přístroje, vykonávání dozoru v herně atd.) téže osobě, je třeba pro účely daně z přidané hodnoty považovat za jediné, nedílné plnění. Při úvaze o osvobození plnění od daně dle §56 odst. 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, nelze toto nedílné plnění uměle štěpit na dílčí plnění, tj. na část osvobozenou od daně a část neosvobozenou.
1 Aps 3/2012 - 33 28. 3. 2012 A Pravomocný rozsudek o vyklizení nemovitosti vydaný v době, kdy judikatura nepřipouštěla žaloby na určení vlastnického práva, jestliže bylo možné žalovat přímo na plnění (zde v roce 1993), je listinou způsobilou pro provedení zápisu vlastnického práva do katastru nemovitostí formou záznamu (§7 zákona č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem). Tím spíše, že řízení o následně podané žalobě na určení vlastnického práva bylo v souladu s konstantní judikaturou civilních soudů zastaveno pro existenci překážky věci rozsouzené a na této judikatuře se dosud nic nezměnilo.
3 As 30/2011 - 57 28. 3. 2012 A I. Pokud směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/115/ES o společných normách a postupech v členských státech při navracení neoprávněně pobývajících státních příslušníků třetích zemí používá pojem „zajištění za účelem vyhoštění“, neznamená to, že by správní orgán měl povinnost ji aplikovat pouze tehdy, kdy přichází v úvahu zajištění cizince podle §124 nebo §124a zákona č. 326/199 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky (zajištění cizince za účelem správního vyhoštění). Postupovat v souladu s jejím obsahem je povinen také v případech, kdy přichází v úvahu zajištění cizince podle §124b téhož zákona (zajištění za účelem vycestování). II. Správní orgán je při rozhodování o zajištění cizince podle §124b zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky, povinen zvážit, zda v projednávané věci nepostačuje uložení zvláštního opatření podle §123b odst. 1 citovaného zákona.
1 Afs 18/2012 - 23 28. 3. 2012 B Pro vznik daňové povinnosti ručitele (§57 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků) je podstatné především to, zda je skutečně na daňovém účtu daňového subjektu (prodávajícího) evidován nedoplatek na té dani, za jejíž úhradu ručitel ručí, a jaká je jeho výše, a to v době, kdy je povinnost ručiteli vydáním výzvy správcem daně k úhradě aktivována. Byl-li tedy ke dni doručení výzvy ručiteli k úhradě daně z převodu konkrétní nemovitosti (pouze za níž ručitel ručí podle §8 zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí) na účtu daňového dlužníka evidován nedoplatek na této dani za převod konkrétní nemovitosti a byly-li splněny další předpoklady pro vydání výzvy k úhradě nedoplatku na dani, byl ručitel povinen za daňový subjekt daň z převodu konkrétní nemovitosti (za jejíž úhradu ručil) uhradit. Sám daňový subjekt si nemůže určit pořadí úhrady a evidence jeho plateb (mimo rámec zákonné úpravy) v rámci platby konkrétní daně.

Za rok 2012 bylo zveřejněno 395 rozhodnutí Nejvyššího správního soudu s právní větou, zobrazena strana 6 z celkem 8 stran,
v čase 0.000106 sekundy z toho 0.000030 sekundy NoSQL databáze.