infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUs6plusVyrok, infUsKratkeRadky-392-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 28.05.1996, sp. zn. I. ÚS 127/96 [ nález / PAUL / výz-2 ], paralelní citace: N 41/5 SbNU 349 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:1.US.127.96

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K pojmu "koalice" podle z.č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu ČR, v souvislosti s volbami do PS

Právní věta Zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky, neupravuje veřejnoprávní podmínky pro vznik a činnost koalice a nestanoví pravomoc žádného orgánu rozhodovat o tom, že určitá politická strana nebo seskupení politických stran či hnutí má být považována za koalici účastnící se voleb. Není tedy dáno žádné oprávnění státního či výkonem veřejné moci pověřeného orgánu zasahovat svým rozhodnutím do předvolebních aktivit politických subjektů a zákonodárce neměl zřejmě v úmyslu do vytváření (volebních) koalic veřejnoprávně zasahovat. Z daného právního stavu lze dovodit, že jen sám politický subjekt dobrovolně rozhoduje, zda se chce voleb účastnit jako (volební) subjekt samostatný nebo jako (volební) koalice. Při nedostatku jiné právní regulace je tedy relevantní jedině to, jakým způsobem takový subjekt své kandidátní listiny zaregistroval. Vyplývá to i z toho, že citovaný zákon ve výčtu subjektů oprávněných podávat kandidátní listiny pro volby uvádí vedle politických stran i koalice bez jakéhokoliv dalšího určení či charakteristiky. Utváření (volebních) koalic tak podléhá dohodě stran, která není nijak veřejnoprávně regulována, resp. zakázána. Uvedený zákon nespojuje s takovým jednáním žádné právní důsledky pro kandidující stranu, není ani stanoveno, že na kandidátní listiny se zapisují pouze členové kandidující strany. Vytvoření koalice je - za současné právní úpravy - volní akt, tj. projev vůle dvou či více politických stran či hnutí vytvořit volební koalici, což nepodléhá žádnému dalšímu schvalovacímu aktu či přezkumu státních orgánů.

ECLI:CZ:US:1996:1.US.127.96
sp. zn. I. ÚS 127/96 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě o ústavní stížnosti stěžovatele politické strany Svobodní demokraté - Liberální strana národně sociální (SD - LSNS), zastoupeného JUDr. T. S., advokátem, proti rozhodnutí Ústřední volební komise ze dne 27. 4. 1996, že stěžovatel bude ve volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky posuzován jako koalice, takto: Ústavní soud z a k a z u j e Ústřední volební komisi, aby se vyjadřovala k otázce, zda kandidátní listina stěžovatele je kandidátní listinou koalice či nikoliv, nebo se na tom usnášela. Ústavní soud dále p ř i k a z u j e Ústřední volební komisi, aby obnovila postavení stěžovatele ve volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky tak, jak odpovídá stavu před usnesením této volební komise ze dne 27. 4. 1996, po registraci kandidátní listiny stěžovatele a ke svému usnesení ze dne 27. 4. 1996 v bodu 9 konstatujícímu, že SD - LSNS je koalicí, při výkonu své působnosti nepřihlížela; dále aby v souvislosti s obnovením postavení stěžovatele zaslala ve lhůtě 24 hodin od doručení tohoto nálezu tiskové agentuře ČTK prohlášení, že kandidátka stěžovatele bude v parlamentních volbách 1996 posuzována jako kandidátní listina jedné politické strany. Pokud jde o ostatní návrhy stěžovatele, ústavní stížnost se z a m í t á . Odůvodnění: I. Ústavní stížností ze dne 3. 5. 1996 navrhl stěžovatel - politická strana Svobodní demokraté - Liberální strana národně sociální (SD - LSNS), aby Ústavní soud rozhodl, že usnesením Ústřední volební komise ze dne 27. 4. 1996 o tom, že politická strana SD - LSNS bude v parlamentních volbách v roce 1996 posuzována jako koalice, došlo k zásahu do jeho ústavně zaručených práv a svobod. Stěžovatel, aniž to blíže rozvádí, spatřuje v postupu, který byl vůči němu uplatněn, porušení níže uvedených článků Listiny základních práv a svobod. Podle čl. 2 odst. 3 může každý činit, co není zákonem zakázáno a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Podle čl. 3 odst. 1 jsou základní práva a svobody zaručeny všem bez rozdílu m. j. politického či jiného smýšlení. Podle čl. 4 odst. 3 musí zákonná omezení základních práv a svobod platit stejně pro všechny případy, které splňují stanovené podmínky. Podle čl. 21 odst. 4 mají občané za daných podmínek přístup k voleným a jiným veřejným funkcím. Podle čl. 22 zákonná úprava všech politických práv a svobod a její výklad a používání musí umožnit a ochraňovat svobodnou soutěž politických sil v demokratické společnosti. Na podporu své stížnosti uvádí stěžovatel některé další skutečnosti, které mají charakterizovat důsledky (podle něho nesprávného) postupu Ústřední volební komise. Proti rozhodnutí samému stěžovatel namítá, že je v naprostém rozporu s právní úpravou, obsaženou v zákoně č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a se smyslem tohoto zákona. Je současně zásahem do ústavních práv politické strany a přeneseně i do ústavních práv občanů, kteří se v této politické straně sdružili. Bylo by dokonce zásahem i za situace, kdyby bylo jen deklarací právního názoru žalovaného bez jakékoliv právní konsekvence či důsledků. I v této pouze deklaratorní formě je způsobilé vyvolat u voličů mylný dojem o tom, že žalobce musí pro postup do prvého skrutinia získat 7% hlasů. To může výrazně ovlivnit rozhodnutí těch voličů, kteří se domnívají, že překročení sedmi procent získaných hlasů je vyloučeno. Stěžovatel podotýká, že splnil všechny podmínky určené zákonem pro registraci kandidátních listin a tyto listiny také byly registrovány. Poté bylo Ústřední volební komisí stěžovateli určeno losem číslo, kterým bude pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky označovat své kandidátní listiny, a stěžovatel také jako politická strana složil příslušné kauce podle zákona. K rozhodnutí Ústřední volební komise, které je touto ústavní stížností napadáno, došlo až po splnění všech uvedených formalit. Toto rozhodnutí, že stěžovatel bude ve volbách do Parlamentu České republiky v roce 1996 posuzován jako koalice, bylo přijato přesto, že na předchozích jednáních Ústřední volební komise ve dnech 10. 4. a 11. 4. 1996 bylo usneseno, že stěžovatel nebude považován za koalici. Stěžovatel vznesl dále také námitku, že došlo k porušení svobodné soutěže politických sil v demokratické společnosti ve smyslu čl. 22 Listiny základních práv a svobod. Souhlasí s tím, že volby do Parlamentu ČR, jakkoliv jsou projevem ústavního práva svobodně volit, se rozhodně nemohou vyhnout určitým formalitám, které je nutno splnit jako podmínku pro připuštění k volbám. Zcela evidentně jde o formality, jejichž splnění zaručuje, že ve volbách kandiduje politická strana, která je řádně registrována, že bude zajištěna jednoznačná identita kandidátů, bude vyloučena duplicita, spočívající v tom, že by některý kandidát kandidoval ve více volebních krajích, že bude zjevné pořadí kandidáta na kandidátní listině a bude též zřejmé, že jde o kandidáta, který je občanem České republiky. Ve všech těchto případech jde o formality, na které je jednoznačná odpověď ano nebo ne. Rozhodování o tom, zdali tyto formality byly nebo nebyly splněny, vylučuje možnost jakékoliv volné úvahy. Proti veškerým zásahům, vylučujícím politickou stranu nebo jejího kandidáta ať již z rozhodnutí Krajské volební komise nebo Ústřední volební komise je možné se odvolat k soudu, který je povinen ve velmi krátké lhůtě rozhodnout, zdali při posuzování uvedených formalit a příslušném vymezení důsledků byla či nebyla učiněna chyba. Ani zde nejde o volnou úvahu, ale o srovnání podmínek, stanovených zákonem, se skutečností. Pokud však Ústřední volební komise rozhodla, že stěžovatel, posuzovaný doposud jako politická strana, bude nadále posuzován jako koalice, dává tím najevo úmysl požadovat pro jeho vstup do prvého skrutinia odevzdání 7% hlasů. Tato podmínka je ztížením běžného standardního přístupu podmíněného 5% hlasů. O této podmínce rozhodovala Ústřední volební komise, ačkoliv ji k tomu žádné ustanovení zákona o volbách neopravňuje a rozhodovala volnou úvahou. Tato komise je fakticky sestavena ze zástupců všech politických stran a rozhoduje hlasováním. Lze tedy říci, že zástupci politických stran rozhodli zcela mimo prostor daný zákonem o ztížení podmínek jinému politickému subjektu pro přístup do Parlamentu ČR. Nesprávnost tohoto postupu je zjevná, má-li se na mysli, že svobodná soutěž politických sil nemůže být zrušena ani rozhodnutím většiny občanů. Tím spíše pak nemůže být zrušena ani ovlivněna svobodná soutěž politických sil rozhodnutím většiny politických stran, tedy přímých konkurentů. Z uvedeného vyplývá, že mnohem menší zásahy do svobodné soutěže politických sil, které Ústřední volební komise provádí při kontrole formálních náležitostí kandidátních listin, podléhají přezkumu soudem. Zjevně tedy zákonodárce ani neuvažoval o možnosti, že by Ústřední volební komise byla oprávněna zasahovat do soutěže jinými způsoby, které by soudní kontrole nebyly podřízeny. Zcela určitě pak nemůže jít o zásahy, v nichž je rozhodování o tom, zdali zásah bude či nebude proveden, jen otázkou volné úvahy bez jakýchkoliv pevných regulí. Stěžovatel současně připomíná, že zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, nedefinuje, co je koalice a nedefinuje to ani žádný jiný zákon přijatý na území tohoto státu od roku 1918. Nelze tedy při definování koalice postupovat ani pomocí analogie legis ani analogie iuris. Zákonodárce zjevně nechtěl žádným způsobem koalici definovat, aby nevyvolal nutnost rozhodovat o tom, co koalice je a co koalice není. Za daného stavu věci je tedy koalicí de iure pouze ten subjekt, který se tak sám na kandidátní listině označí. Základní zaměření činnosti Ústřední volební komise, respektive krajských volebních komisí, a možnost jejich rozhodování, jde zcela jiným směrem. Podáním ze dne 22. 5. 1996 doplnil stěžovatel ústavní stížnost tak, že navrhl, 1) aby Ústavní soud, pokud bude usnesení odpůrce (Ústřední volební komise) ze dne 27. 4. 1996 kvalifikovat jako rozhodnutí, toto usnesení zrušil, 2) jinak, aby Ústavní soud odpůrci zakázal pokračovat v porušování práv a svobod stěžovatele formou jakýchkoli veřejných prohlášení posuzujících stěžovatele v rámci parlamentních voleb 1996 jako koalici, 3) aby Ústavní soud uložil odpůrci a) zaslat tiskové agentuře ČTK prohlášení (ve stížnosti specifikované), v němž se zejména uvádí, že kandidátka stěžovatele bude v parlamentních volbách 1996 posuzována jako kandidátní listina jedné politické strany a že se odpůrce stěžovateli omlouvá, b) zajistit, aby před každou volební místností bylo vyvěšeno prohlášení uvedené v předchozím bodu. Soudce zpravodaj přezkoumal ústavní stížnost SD - LSNS i z formálních hledisek. Důvody pro odmítnutí stížnosti ve smyslu §43 zákona č. 182/1993 Sb. nebyly shledány. Oprávnění politické strany k podání ústavní stížnosti může totiž vycházet v tomto případě z ustanovení čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR a §72 odst. 1 a zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, neboť podmínky těchto ustanovení jsou v souzené věci splněny. Za této situace nebylo nutno uvažovat o aplikaci ustanovení čl. 87 odst. 1 písm. j) Ústavy ČR, respektive §73 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb. Soudce zpravodaj rovněž nezjistil jiné důvody pro odmítnutí ústavní stížnosti. Ze spisu je patrno, že stěžovatel je politickou stranou ve smyslu zákona č. 424/1991 Sb., v úplném znění, o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, která vznikla sloučením bývalé Liberální strany národně sociální a bývalé strany Svobodných demokratů. Jde tedy o právnickou osobu ve smyslu §3 odst. 1 citovaného zákona. Její stanovy byly registrovány Ministerstvem vnitra ČR dne 29. 1. 1996. Rovněž není pochyb o tom, že Ústřední volební komise je veřejnoprávním orgánem zřízeným ad hoc podle zákona č. 247/1995 Sb. a jejím úkolem je řídit volby do Parlamentu České republiky. Ústavní soud ve smyslu §42 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, zaslal návrh druhému účastníku, tj. Ústřední volební komisi, s výzvou, aby se k němu písemně vyjádřil. Ústřední volební komise své vyjádření Ústavnímu soudu ve stanovené lhůtě nepředložila. II. Ústavní soud se v prvé řadě zabýval zápisem z jednání Ústřední volební komise ze dne 27. 4. 1996, na němž bylo přijato "usnesení", jež bylo napadeno ústavní stížností. Z tohoto zápisu Ústavní soud zjistil, že závěrečné usnesení, přijaté 20 členy (7 členů proti, 9 členů se zdrželo) Ústřední volební komise znělo: "Ústřední volební komise konstatovala, že SD - LSNS je kandidátní listinou koalice." Dále Ústavní soud zjistil, že nebylo přijato řešení, které by se vypořádalo se skutečností, že kandidátní listiny SD - LSNS byly již projednány Ústřední volební komisí jako kandidátní listiny politické strany a stejně tak byly registrovány krajskými volebními komisemi. Z citovaného zápisu pak vyplynulo, že pracovní skupina pro právní otázky předložila Ústřední volební komisi návrh na stanovisko k registraci kandidátní listiny SD - LSNS s tím, že zákon sice výslovně koalici nedefinuje, ale z teoretického hlediska lze konstatovat, že SD - LSNS vykazuje znaky koalice. Je však prý nutno vzít v úvahu, že zákonem není přesně definován pojem koalice a že kandidátní listina SD - LSNS je již registrována jako kandidátní listina politické strany. Proto bylo doporučeno původní stanovisko Ústřední volební komise neměnit s tím, že každý občan, politická strana nebo politické hnutí může podle §88 zákona č. 247/1995 Sb. podat soudu stížnost proti vydání osvědčení o zvolení poslancem této politické strany, pokud by se domníval, že se o koalici jedná. Proti tomuto návrhu na stanovisko Ústřední volební komise vystoupil ing. S., který citoval prohlášení představitelů SD - LSNS a Strany podnikatelů, živnostníků a rolníků České republiky v tisku a televizi, která nasvědčují tomu, že Ústřední volební komise byla zástupci SD - LSNS uvedena v omyl. Na základě těchto nových informací podal návrh na usnesení Ústřední volební komise, že zaregistrovaná kandidátní listina politické strany SD - LSNS je kandidátní listinou koalice SD - LSNS a SPRŽ. III. Ústavní soud vyšel z podané ústavní stížnosti a vyjádření účastníků a vzhledem ke svému postavení soudního orgánu ochrany ústavnosti se zabýval tím, zda jednáním Ústřední volební komise byla či nebyla porušena ústavně zaručená základní práva a svobody stěžovatele. Dříve než Ústavní soud přikročil k vyhodnocení věci samé, bylo nutno si povšimnout, jak byl v průběhu jednání Ústřední volební komise chápán pojem koalice. Názorové rozdíly v tom směru nepochybně vedly k podání této ústavní stížnosti. Ústavní soud konstatuje, že pojem koalice nebyl definován zákonem o volbách ani v jiných právních předpisech (§200 m odst. 1 písm. a), b) o. s. ř. hovoří o volební koalici); ani účastníci sami v zápise Ústřední volební komise ze dne 27. 4. 1996 nedefinovali obsah pojmu koalice ani podrobnosti svých názorových rozdílů. Pojem koalice je znám z politické praxe, nejvíce z oblasti součinnosti tzv. vládní koalice, kde má svůj již léta ustálený význam. Tam, kde tomu tak není, může pojem koalice označovat různé stupně vztahů od pouhé spolupráce mezi libovolnými stranami, přes užší či volnější propojení až k stupni spolupráce, který předchází sloučení takových stran. Zákon č. 247/1995 Sb. v žádném svém ustanovení neupravuje veřejnoprávní podmínky pro vznik a činnost koalice, nezakotvuje pravomoc žádného orgánu rozhodovat o tom, že určitý politický subjekt (politická strana nebo deklarované či nedeklarované seskupení politických stran nebo hnutí) účastnící se voleb (např. jako strana) nutno chápat jako koalici, není tedy dáno žádné oprávnění státního či výkonem veřejné moci pověřeného orgánu zasahovat svým rozhodováním do (před)volebních aktivit politických subjektů. To ostatně potvrzuje i zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a politických hnutích, když explicitně stanoví, že státní orgány mohou do jejich postavení a činnosti zasahovat jen na základě zákona a v jeho mezích (§3 odst. 1). Je zřejmé, že zákonodárce neměl v úmyslu do vytváření koalic (veřejnoprávně) zasahovat. Pokud by takové otázky ovlivňovat chtěl, musel by volební koalici přesně definovat a také reglementovat mechanismus přezkoumávání (zřejmě soudního), zda politický subjekt je stranou či koalicí. Z toho lze dovodit, v souladu s ustanovením čl. 2 odst. 2 a 3 Listiny základních práv a svobod, respektive čl. 2 odst. 3 a 4 Ústavy ČR (zejména arg. "každý občan může činit co není zákonem zakázáno"), že za daného právního stavu jen sám politický subjekt dobrovolně rozhoduje, zda se chce voleb účastnit jako (volební) subjekt samostatný nebo jako (volební) koalice. Při nedostatku právní regulace vytváření koalicí tedy může být relevantní jedině to, jakým způsobem subjekt své kandidátní listiny zaregistroval. Jistou podporu takovému závěru poskytuje sám zákon č. 247/1995 Sb. v ustanovení §31 odst. 1, když ve výčtu subjektů oprávněných podávat kandidátní listiny pro volby se vedle politických stran uvádí i (bez dalšího) koalice. Utváření (volebních) koalic tak podléhá dohodě stran, která není nijak veřejnoprávně regulována, resp. zakázána. Zákon č. 247/1995 Sb. s takovým jednáním nespojuje žádné právní důsledky pro kandidující stranu. Není ani předepsáno, že na kandidátní listiny se zapisují pouze členové kandidující strany, je možné zapsat každou fyzickou osobu, která má pasivní volební právo (srov. zejména §25 zákona č. 247/1995 Sb.). Vytvoření koalice je - za současné právní úpravy - volní akt, tj. projev vůle dvou či více politických stran či hnutí vytvořit (volební) koalici, jenž nepodléhá žádnému dalšímu schvalovacímu aktu či přezkumu státních orgánů. Ostatně obdobnou konstrukci, ovšem vyjádřenou přesněji, přijal např. zákon č. 47/1990 Sb., o volbách do Federálního shromáždění, ve znění zákona č. 59/1992 Sb., v ustanovení §18 odst. 10, když stanovil, že "politické strany se mohou dohodnout na podání společné kandidátní listiny. Na koalici takto vzniklou se použijí přiměřeně ustanovení tohoto zákona, týkající se politické strany...". Totožné ustanovení zahrnoval i zákon č. 54/1990 Sb., o volbách do České národní rady, ve znění zákona č. 94/1992 Sb. (§18 odst. 10). Pro úplnost je třeba poznamenat, že v prvních volbách do nejvyšších zastupitelských sborů v roce 1990 byla stanovena toliko minimální hranice zisku hlasů potřebných pro postup do prvního skrutinia, vztahující se na politické strany i koalice, a tak nebylo nutné mezi oběma politickými subjekty rozlišovat. Diferenciační hranici přinesly až novely volebních zákonů v roce 1992. Ústavní soud si musel dále vyjasnit, jaké bylo postavení Ústřední volební komise při řešení rozporu, zda kandidátní listina SD - LSNS je kandidátní listinou politické strany či kandidátní listinou koalice ve smyslu §31 zákona č. 247/1995 Sb. Odpověď na to dává §7 odst. 1 citovaného zákona o volbách do Parlamentu České republiky, který stanoví, že volby do Parlamentu řídí Ústřední volební komise. Její kompetence je rozvedena v §12 odst. 6, podle něhož Ústřední volební komise a) dozírá na dodržování zákonů a jiných právních předpisů o volbách, b) rozhoduje o stížnostech na postup krajských a obvodních volebních komisí a o odvoláních proti jejich rozhodnutím; rozhodnutí Ústřední volební komise je pro všechny volební komise závazné, c) zjišťuje a uveřejňuje výsledky voleb, d) odevzdá zápis o výsledku voleb do Parlamentu České republiky příslušné komoře Parlamentu, e) vydá zvoleným kandidátům osvědčení o zvolení, f) plní další úkoly podle tohoto zákona a jiných právních předpisů. Jinými úkoly je rozumět zejména projednávání kandidátních listin Ústřední volební komisí podle §33 a její účast na registraci kandidátních listin ve smyslu §34 a řešení sporů o odmítnutí kandidátní listiny podle §32 odst. 3 v období před její registrací. Kompetence Ústřední volební komise po registraci kandidátní listiny je blíže určena v §34 odst. 2, kde se uvádí: "Jestliže Ústřední volební komise po registraci podle odstavce 1 zjistí, že politická strana, která podala kandidátní listinu, byla zrušena nebo její činnost byla pozastavena, registraci zruší a písemně to oznámí zmocněnci politické strany (§31 odst. 4)." Pokud tedy v tomto případě Ústřední volební komise rozhodovala o tom, že již registrovaná kandidátní listina politické strany je kandidátní listinou koalice, překročila svou pravomoc, protože takové oprávnění pro ni ze zákona nevyplývá. Otázka, zda v tomto případě jde o politickou stranu či koalici ve smyslu zákona o volbách, souvisela časově především s podáváním a projednáváním kandidátních listin podle §31 až §33 tohoto zákona. Pro posouzení tohoto případu je dále třeba konstatovat, že nebyl popřen údaj pracovní skupiny pro právní otázky Ústřední volební komise, že stěžovatel jako politická strana byl již registrován, ani údaj stěžovatele, že Ústřední volební komisí mu bylo určeno losem číslo pro volby do Poslanecké sněmovny a že složil též zákonem předepsanou kauci. Pokud v této fázi přípravy voleb nebyly zjištěny nedostatky v kandidátní listině, nelze již odvodit ze znění zákona rozhodovací pravomoc Ústřední volební komise v předmětné věci po registraci kandidátních listin. Po vyjasnění předchozích dvou otázek dospěl Ústavní soud ČR k závěru, že postup Ústřední volební komise byl zásahem orgánu veřejné moci do ústavně zaručeného základního práva a svobody politické strany, tj. stěžovatele. Postup Ústřední volební komise byl nejen porušením zákona o volbách, jak o tom byla řeč výše, ale je i porušením čl. 4 Listiny základních práv a svobod, podle jehož odst. 1 mohou být povinnosti ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. Tomu svým smyslem odpovídá i čl. 20 Ústavy ČR, podle něhož další podmínky výkonu volebního práva, organizaci voleb a rozsah soudního přezkumu stanoví zákon. Uvedené ustanovení Listiny základních práv a svobod bylo porušeno tím, že usnesení Ústřední volební komise se neopíralo o ustanovení či zmocnění zákona a pouze na základě volné úvahy, nad rámec svých pravomocí, ukládalo právnické osobě, v tomto případě politické straně, povinnost strpět, že na rozdíl od ostatních stran pro její vstup do Parlamentu České republiky nebude platit podmínka získání alespoň 5 procent hlasů, nýbrž nutnost získat alespoň 7 procent hlasů ve smyslu §49 odst. 2 písm. b) zákona o volbách. Proto také toto "usnesení", i když se o něm např. v ústavní stížnosti hovoří jako o "rozhodnutí", je třeba považovat za zásah orgánu veřejné moci do základních práv a svobod stěžovatele v širším slova smyslu podle §72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb. a vyvodit z toho důsledky, které jsou ve výroku tohoto nálezu uvedeny. Pokud Ústřední volební komise poukázala při ústním jednání na ustanovení §49 odst. 1 a 2 zákona č. 247/1995 Sb. a z něho dovozovala svoji pravomoc rozhodnout o tom, zda stěžovatel je či není koalicí, má Ústavní soud za to, že v souzené věci k tomuto ustanovení přihlédnout nelze. Citované ustanovení upravuje pouze sčítání platných hlasů, odevzdaných pro politické strany a pro volební koalice a nedává ex post, tj. po provedeném hlasování, právo Ústřední volební komisi dodatečně změnit statut stran či koalicí, pro účast ve volbách řádně registrovaných. Ústavní soud neshledal nutným zabývat se všemi námitkami stěžovatele, ani vypořádat se s jeho názory, zda byla všechna jím uvedená ustanovení Listiny základních práv a svobod porušena. Pro nález Ústavního soudu je i jen jediné porušení některého ze základních práv a svobod postačující; navíc některá porušení článků uvedených v ústavní stížnosti nelze ani pokládat za prokázaná. Ze všech těchto důvodů Ústavní soud, s použitím ustanovení §72 odst. 1 písm. a) a §82 odst. 3 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, rozhodl tak, že zakázal Ústřední volební komisi, aby pokračovala v porušování práva a svobody stěžovatele a přikázal jí, aby obnovila stav před porušením. V rámci toho přikázal Ústavní soud Ústřední volební komisi, aby zaslala tiskové agentuře ČTK prohlášení, které je uvedeno ve výroku tohoto nálezu. Ústavní soud vychází z úvahy, že před zásahem ÚVK ze dne 27. 4. 1996 byla kandidátní listina politické strany SD - LSNS Ústřední volební komisí bez námitek projednána se všemi formalitami, takže voliči byli tímto způsobem ujištěni, že stěžovatel je jedinou politickou stranou (a nikoli koalicí), k níž se při zjišťování volebních výsledků a přidělování mandátů přihlíží, jestliže získá nikoli méně než 5% z celkového počtu platných hlasů. K obnovení tohoto stavu, tedy k náležité informovanosti voličů, je proto třeba i aktivního kroku ÚVK ve formě prohlášení pro tiskovou agenturu ČTK. Bližší obsah tohoto zákazu a příkazu je uveden ve výroku tohoto nálezu. Podle názoru Ústavního soudu je pro ochranu základního práva a svobod stěžovatele obsah výroku tohoto nálezu dostačující. Proto Ústavní soud ústavní stížnost zamítl jen potud, pokud se jí stěžovatel domáhal uložení povinnosti odpůrci se stěžovateli omluvit a zajistit vyvěšení prohlášení pro tiskovou agenturu ČTK před každou volební místnost. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu České republiky se nelze odvolat. V Brně dne 28. května 1996

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:1.US.127.96
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 127/96
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 41/5 SbNU 349
Populární název K pojmu "koalice" podle z.č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu ČR, v souvislosti s volbami do PS
Datum rozhodnutí 28. 5. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 7. 5. 1996
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel POLITICKÁ / VOLEBNÍ STRANA
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Paul Vladimír
Napadený akt rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 20
  • 2/1993 Sb., čl. 4 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 247/1995 Sb., §31, §25, §7, §12 odst.6, §34, §49, §88
  • 424/1991 Sb., §3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní ústavní principy/demokratický právní stát/svobodná soutěž politických sil
základní práva a svobody/právo podílet se na správě věcí veřejných /volební a hlasovací právo
Věcný rejstřík politická strana/hnutí
volby/do Poslanecké sněmovny
volby/do Senátu
koalice
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-127-96
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 28037
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31