ECLI:CZ:US:1995:1.US.57.94
sp. zn. I. ÚS 57/94
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 2. února 1995 o ústavní stížnosti navrhovatelek 1) M. K., 2) Z. P., 3) V. K. proti rozhodnutí Krajského soudu v Brně sp. zn. 29 Ca 4/94 ze dne 24. 1. 1994, ve věci vydání nemovitosti podle zákona č. 229/1991 Sb., takto:
Ústavní stížnosti se plně v y h o v u j e a rozhodnutí
Krajského soudu v Brně sp. zn. 29 Ca 4/94 ze dne 24. 1. 1994 se
z r u š u j e .
Odůvodnění:
Dne 28. 12. 1993 podaly stěžovatelky ve smyslu ust. §246
odst. 1 o. s. ř. opravný prostředek proti rozhodnutí Pozemkového
úřadu Prostějov č. j. PÚ 4146/92/93-To-999 ze dne 24. 11. 1993 ke
Krajskému soudu v Brně jako soudu věcně příslušnému.
Dne 24. 1. 1994 byl opravný prostředek usnesením Krajského
soudu v Brně č. j. 29 Ca 4/94 - 9 odmítnut s odvoláním na ust. §250p o. s. ř. s tím, že proti tomuto jeho rozhodnutí již nejsou
přípustné opravné prostředky. Toto usnesení nabylo právní moci dne
12. 2. 1994.
Krajský soud v Brně odůvodnil odmítnutí opravného prostředku
tím, že ačkoliv soud poučil stěžovatelky a současně je vyzval
k odstranění vad podání, zejména úpravě petitu tak, aby odpovídal
ust. §250q odst. 2 o. s. ř., stěžovatelky k výzvě soudu doplnily
svůj návrh na zahájení řízení způsobem, který neodpovídá ust. §250q odst. 2 o. s. ř.. Krajský soud dospěl proto k závěru, že
stěžovatelky v daném případě neodstranily vady podání, jejichž
odstranění soud nařídil, přičemž jde o vady, které brání věcnému
vyřízení návrhu.
Stěžovatelky nesouhlasily s těmito závěry Krajského soudu
v Brně a podaly ústavní stížnost ze dne 8. 4. 1994 Ústavnímu
soudu, která byla doplněna podáním ze dne 31. 5. 1994. V ústavní
stížnosti uvedly, že poučení a výzva k odstranění vad opravného
prostředku ze dne 12. 1. 1994 neobsahovaly výzvu "zejména k úpravě
petitu tak, aby odpovídal ust. §250q odst. 2 o. s. ř.", jak se
konstatuje v odůvodnění usnesení o odmítnutí opravného prostředku.
Stěžovatelky podle svého názoru vyhověly výzvě podle svého
nejlepšího vědomí ve stanovené lhůtě (17. 1. 1994), třebaže byla
pouze pětidenní, což považovaly za lhůtu nepřiměřeně krátkou,
m. j. i s ohledem na to, že požadavek byl formulován zcela obecně
a neurčitě. Připouštějí, že formulace petitu neodpovídala ust. §250q o. s. ř., avšak obsahovala návrh rozhodnutí ve věci, který
zjevně nebránil věcnému vyřízení návrhu ve smyslu §250p o. s. ř.
Stěžovatelky měly z těchto důvodů za to, že uvedeným
usnesením Krajského soudu v Brně, t. j. odmítnutím opravného
prostředku pouze z formálních důvodů, došlo k porušení principu
plné ochrany práva, a tedy jednoho ze základních lidských práv
a svobod, zakotveného v čl. 36 Listiny základních práv a svobod
a navrhly, aby Ústavní soud ČR ve smyslu §82 odst. 3 zákona č.
182/1993 Sb. rozhodnutí Krajského soudu v Brně č. j. 29 Ca 4/94
- 9 ze dne 24. 1. 1994 zrušil a stěžovatelkám přiznal, že
náklady zastoupení v jejich případě uhradí v plném rozsahu stát.
Ústavní soud po zjištění, že formální náležitosti pro podání
ústavní stížnosti byly splněny, si vyžádal příslušný spisový
materiál Krajského soudu v Brně, jakož i Okresního úřadu
v Prostějově a požádal účastníka řízení o písemné vyjádření.
Soudce zpravodaj poté podle návrhu stěžovatelek rozhodl podle
§83 zákona č. 182/1993 Sb., vzhledem k osobním a majetkovým
poměrům stěžovatelek, že náklady jejich zastoupení zcela zaplatí
stát.
Ve vyjádření k ústavní stížnosti se vyslovil přípisem ze dne
4. 7. 1994 předseda senátu Krajského soudu v Brně který uvedl, že
s námitkami stěžovatelek nelze souhlasit, protože v dané věci soud
postupoval zcela v souladu s příslušnými ustanoveními občanského
soudního řádu. S ohledem na ustanovení §249 odst. 2 a §2501
odst. 2 o. s. ř. se soud nejprve zabýval otázkou, zda návrh
stěžovatelek na zahájení řízení ze dne 28. 12. 1993 má všechny
náležitosti opravného prostředku ve smyslu části páté, hlavy třetí
o. s. ř. Protože uvedené podání povinné náležitosti neobsahovalo
- z návrhu nebylo patrné, v jakém rozsahu je rozhodnutí napadáno
a formulace petitu neodpovídala ust. §250q odst. 2 o. s. ř.
- soud ve smyslu ust. §5 o. s. ř. stěžovatelky po procesní
stránce řádně poučil, s výslovným odkazem na ust. §250q odst.
2 o. s. ř., současně je vyzval k odstranění vad podání, stanovil
jim k tomu přiměřenou lhůtu a upozornil je na možnost odmítnutí
opravného prostředku. Tímto poučením soud plně vyčerpal svoji
poučovací povinnost.
Přitom konstatoval, že stěžovatelky nevyhověly této výzvě,
a proto byl jejich opravný prostředek odmítnut, přičemž na tento
následek byly stěžovatelky upozorněny.
Dále vyslovil nesouhlas se stanoviskem stěžovatelek, že
vytýkaná vada, jejíž existenci ostatně samy připouštějí, zjevně
nebrání věcnému vyřízení návrhu, a to proto, že formulace petitu
musí odpovídat ve správním soudnictví ust. §250j odst. 2 či §250q odst. 2 o. s. ř. podle toho, zda se jedná o rozhodování
o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu, či rozhodování
o opravných prostředcích proti těmto rozhodnutím. Rozhodující je,
že formulace petitu stěžovatelek však shora uvedeným ustanovením
o. s. ř. neodpovídala a že soud v řízení dle §250l odst. 1
a násl. o. s. ř. není oprávněn o opravném prostředku rozhodnout
takovým způsobem, jakým se stěžovatelky domáhaly. Lhůtu stanovenou
k odstranění vad nepovažuje za nepřiměřeně krátkou, s ohledem na
jí předcházející lhůtu třiceti dnů k podání opravného prostředku.
Ústavní soud po zhodnocení všech podkladů dospěl k těmto
závěrům:
Krajský soud v Brně zaujal stanovisko, které vyjádřil ve svém
usnesení o odmítnutí opravného prostředku, že stěžovatelky
neodstranily vady, jejichž odstranění soud nařídil, zejména že
z návrhu nebylo patrno, v jakém rozsahu je rozhodnutí napadáno
a že formulace petitu neodpovídala §250q odst. 2 o. s. ř., tedy
že navrhovatelky výslovně v petitu neuvedly, zda soud má
přezkoumávané rozhodnutí potvrdit nebo zrušit a vrátit věc
k dalšímu řízení.
Ústavní soud se s tímto názorem Krajského soudu neztotožňuje,
protože to, co stěžovatelky svým podáním sledovaly, z jejich
návrhu nepochybně dostatečně jasně vyplývalo, t. j. že napadají
v celém rozsahu rozhodnutí Pozemkového úřadu v Prostějově, protože
byl popřen jejich nárok na vydání nemovitostí, a že jde tedy
o zrušení tohoto rozhodnutí, tedy o návrh na přezkoumání
zákonnosti rozhodnutí správního orgánu, takže bylo nepochybné, co
stěžovatelky věcně požadovaly, i co navrhovaly. Vady, jejichž
odstranění Krajský soud v Brně požadoval a které dle názoru
Krajského soudu nebyly odstraněny, však nebránily věcnému vyřízení
návrhu a jeho projednání, takže podmínky pro odmítnutí opravného
prostředku podle §250p o. s. ř. nebyly dány. Rozhodnutí o tom,
která alternativa z možností daných §250q o. s. ř. přichází
v úvahu, náleží v každém případě soudu. Jistě nelze předpokládat,
že stěžovatelky samy navrhovaly, aby Krajský soud přezkoumávané
rozhodnutí potvrdil, když toto rozhodnutí samy napadaly.
Ústavní soud při rozhodování o ústavní stížnosti není další
instancí v řešení věci samé a nerozhoduje v tomto případě o tom,
zda a komu má být, či nemá být majetek vrácen. Jeho úkolem je
zjistit, zda pravomocným rozhodnutím Krajského soudu bylo porušeno
ústavně zaručené základní právo nebo svoboda stěžovatelek.
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem dospěl Ústavní soud
k závěru, že nesprávnou aplikací ustanovení §250p o. s. ř. ze
strany Krajského soudu v Brně došlo k porušení základních práv
stěžovatelek, a to jejich práva na soudní ochranu vůbec, jakož
i práva na přezkoumání rozhodnutí orgánu veřejné moci zvlášť, ve
smyslu ustanovení čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv
a svobod. Současně bylo porušeno jejich právo, aby jejich věc byla
projednána veřejně, v jejich přítomnosti a aby se mohly vyjádřit
ke všem prováděným důkazům. Tuto možnost Krajský soud ani jako
poslední instance v tomto řízení stěžovatelkám neposkytl. Ústavní
soud proto ústavní stížnosti stěžovatelek vyhověl a usnesení
Krajského soudu v Brně sp. zn. 29 Ca 4/94 ze dne 24. 1. 1994 podle
ustanovení §82 odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, zrušil.
Podle §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. si Ústavní soud
České republiky vyžádal od účastníků řízení jejich souhlas
s upuštěním od ústního jednání, neboť nebylo možno očekávat další
objasnění věci. Tento souhlas byl předsedou senátu Krajského soudu
v Brně a všemi stěžovatelkami udělen.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu České republiky se podle §54 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. nelze odvolat.
V Brně dne 2. února 1995