ECLI:CZ:US:2002:1.US.592.2000
sp. zn. I. ÚS 592/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátu ve věci ústavní stížnosti stěžovatelů M. D., a F. Z, proti postupu vyšetřovatelů Okresního úřadu vyšetřování Policie České republiky v Pardubicích ze dne 1. 9. 2000 ve věci vedené pod ČVS: OVPU-1306/2000, postupu Krajského státního zastupitelství v Hradci Králové, a Vrchního státního zastupitelství v Praze, takto:
Postupem Okresního úřadu vyšetřování Policie České republiky
v Pardubicích dne 1. 9. 2000 ve věci vedené pod ČVS:
OVPU-1306/2000, kterým nebylo stěžovatelům, zadrženým podle ust.
§75 trestního řádu, umožněno mluvit s jejich obhájcem bez
přítomnosti třetí osoby, došlo k porušení jejich ústavně
zaručených základních práv na právní pomoc a obhajobu, zakotvených
v čl. 37 odst. 2, čl. 40 odst. 3 Listiny základních práv a svobod
a čl. 6 odst. 3 písm. b), c) Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod.
Ústavní soud zakazuje příslušným orgánům Policie České
republiky v takovém porušování ústavně zaručených základních práv
stěžovatelů pokračovat.
Odůvodnění:
I.
Ústavní stížností ze dne 2. 10. 2000 se stěžovatelé domáhali,
aby Ústavní soud přijal nález, jímž vysloví, že dne 1. 9. 2000 byl
vyšetřovateli Okresního úřadu vyšetřování Policie České republiky
v Pardubicích ve věci, vedené pod ČVS: OVPU-1306/2000 neumožněním
porady obviněných stěžovatelů s jejich obhájcem bez přítomnosti
třetí osoby, porušen čl. 1, čl. 2 odst. 2, 3 čl. 37 odst. 2 a čl.
40 odst. 3 Listiny základních práv a svobod. Stěžovatelé uvedli,
že dne 31. 8. 2000 jim bylo sděleno obvinění pro trestný čin
podvodu podle ust. §250 odst. 1, 4 trestního zákona. Na základě
udělené plné moci převzal jejich právní zastoupení advokát Mgr. J.
H., přičemž dne 1. 9. 2000 jim bylo znemožněno poradit se s tímto
obhájcem bez přítomnosti třetí osoby. Advokát stěžovatelů podal ke
Krajskému státnímu zastupitelství v Hradci Králové žádost
o přezkoumání postupu vyšetřovatelů, na kterou státní
zastupitelství reagovalo přípisem ze dne 11. 9. 2000, zn. 2 Kzv
108/2000-39, v němž konstatovalo, že v uvedeném postupu neshledalo
pochybení a dále zejména uvedlo, že problematika realizace práva
na obhajobu v případě zadržení obviněného podle ust. §75
trestního řádu není zákonem výslovně upravena. V ustanoveních §33 odst. 1 a §41 odst. 2 trestního řádu je řešeno právo
obviněného na rozmluvu se svým obhájcem bez přítomnosti třetí
osoby pouze za situace, je-li obviněný ve vazbě nebo ve výkonu
trestu odnětí svobody, a rovněž ust. §76 odst. 5, 6 nebylo možno
na danou situaci aplikovat. Postup vyšetřovatelů proto podle
Krajského státního zastupitelství nelze označit za nezákonný.
V rámci výkonu dohledu nad činností Krajského státního
zastupitelství v Hradci Králové poté uvedené státní zastupitelství
postoupilo předmětné podání obhájce stěžovatelů Vrchnímu státnímu
zastupitelství v Praze, které se ve svém stanovisku ze dne 25. 9.
2000, zn. II Vzt 767/2000, ztotožnilo s názorem Krajského státního
zastupitelství, že v rámci platné právní úpravy není pro daný
případ podrobněji upraven a konkretizován způsob realizace práva
obviněného na obhajobu. Jak vyplývá z citovaných zákonných
ustanovení, právo na rozmluvu obviněného s obhájcem bez
přítomnosti třetí osoby je zákonem upraveno jen v případě, kdy
obviněný je již ve vazbě nebo ve výkonu trestu odnětí svobody,
přičemž tyto podmínky ve věci dány nebyly.
Stěžovatelé jsou toho názoru, že jak vyšetřovatelé Okresního
úřadu vyšetřování Policie České republiky v Pardubicích, tak
státní zástupci Krajského státního zastupitelství v Hradci Králové
a Vrchního státního zastupitelství v Praze porušili uvedeným
postupem jejich výše specifikovaná ústavně zaručená základní
práva. V ústavní stížnosti se odvolali na nález Ústavního soudu,
sp. zn. II. ÚS 98/95 (Sbírka nálezů a usnesení, svazek 5, č. 42),
kde bylo vysloveno, že námitka nedostatku právní úpravy jako důvod
pro odmítnutí základních práv obviněných na právní pomoc, odpovídá
čistě pozitivistickému přístupu k právu, který nekoresponduje
s požadavky právního státu. Podle stěžovatelů právo obviněného
i podezřelého nelze omezovat přítomností třetí osoby. Pokud by
zákonodárce nechtěl zadrženému obviněnému umožnit poradu
s obhájcem o samotě, musel by to uvést přímo v zákoně.
Okresní úřad vyšetřování Policie ČR v Pardubicích podal
po výzvě Ústavního soudu k ústavní stížnosti stěžovatelů dne 4.
12. 2000 obsáhlé vyjádření, podepsané jeho ředitelem pplk. J. K.,
ve kterém uvedl, že stěžovatelé byli po sdělení obvinění poučeni
dle ust. §36 odst. 3 trestního řádu, že musí mít obhájce již
v přípravném řízení (nutná obhajoba). Dále byli obvinění
upozorněni, že jsou vyšetřovatelem zadrženi podle ust. §75
trestního řádu, což bylo bezodkladně oznámeno státnímu zástupci
spolu s předáním opisu protokolu. Obhajobu stěžovatelů převzal
Mgr. J. H., který poté, co byli obvinění postupně předvedeni
z cel předběžného zadržení, opakovaně žádal vyšetřovatele, aby mu
byla umožněna porada s nimi bez přítomnosti třetí osoby. Tento
požadavek nebyl ze strany vyšetřovatelů akceptován s odůvodněním,
že porada s klientem je obhájci umožněna sice za přítomnosti třetí
osoby, avšak přítomný policista, odpovídající za vlastní realizaci
institutu "zadržení obviněného", do této porady nezasahuje. Ve
vyjádření Okresního úřadu vyšetřování v Pardubicích se dále uvádí,
že zadržení obviněného je zákonným omezením osobní svobody za
účelem přezkoumání, zda jsou či nejsou dány důvody vazby s lhůtou
48 hodin pro předání obviněného soudu. Zákonodárce si prý byl
vědom "faktické nerealizovatelnosti porady obviněného bez
přítomnosti třetí osoby v době jeho zadržení", kdy je obviněný
omezen na svobodě v objektech a prostorech, jejichž účelem není
výkon trestu odnětí svobody nebo vazby. V daném případě byla
obhájci umožněna porada s klienty a převzetí obhajoby, ale za
přítomnosti třetí osoby - policisty. Následovalo provádění
procesních úkonů, tedy výslechů obviněných stěžovatelů, kteří po
řádném poučení využili svého práva a odmítli k věci vypovídat.
Okresní úřad vyšetřování Policie ČR v Pardubicích uzavřel, že
podle jeho přesvědčení nedošlo ve věci k porušení žádných
základních práv nebo svobod stěžovatelů.
Krajské státní zastupitelství v Hradci Králové ve svém
vyjádření k ústavní stížnosti ze dne 28. 11. 2000, podepsaném
Krajskou státní zástupkyní JUDr. R. V-kou, zcela odkázalo na obsah
opatření tohoto státního zastupitelství ze dne 11. 9. 2000, č. j.
2 Kzv 108/2000-39, a sdělilo, že se v řízení o předmětné ústavní
stížnosti výslovně vzdává postavení vedlejšího účastníka
v souladu s ust. §28 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, ve znění pozdějších předpisů.
Vrchní státní zastupitelství v Praze uvedlo ve vyjádření ze
dne 30. 11. 2000, podepsaném Vrchním státním zástupcem JUDr. L.
C., že vykonalo na základě podání Mgr. H. ze dne 3. 9. 2000 dohled
nad činností Krajského státního zastupitelství v Hradci Králové,
týkající se daného případu, a s ohledem na skutečnost, že
problematika realizace práva obviněného na obhajobu v případě
zadržení podle ust. §75 trestního řádu není zákonem výslovně
upravena, zaujalo shodné stanovisko jako vyšetřovatelé a krajské
státní zastupitelství. Stěžovatelé prý poté učinili další podání
u Nejvyššího státního zastupitelství ČR a dne 13. 11. 2000 bylo
schváleno výkladové stanovisko Nejvyššího státního zastupitelství,
podle něhož má i obviněný, který je zadržen, právo na rozmluvu
s obhájcem bez přítomnosti třetí osoby. S ohledem na režim
zadržení, blížící se režimu vazby, bude za použití rozšiřujícího
výkladu nutno vztáhnout ust. §33 odst. 1 trestního řádu i na
případ, kdy obviněný dosud nebyl vzat do vazby, ale je vyslýchán
za přítomnosti obhájce poté, kdy byl vyšetřovatelem dle ust. §75
tr. řádu zadržen. Po opětovném posouzení věci tedy Vrchní státní
zastupitelství v Praze dospělo k závěru, že postup vyšetřovatelů
Okresního úřadu vyšetřování Policie ČR v Pardubicích, Krajského
státního zastupitelství v Hradci Králové, i samotného Vrchního
státního zastupitelství "nebyl zcela v souladu" s ústavně
zaručenými základními právy a svobodami stěžovatelů a navrhlo
Ústavnímu soudu ČR, aby rozhodl s přihlédnutím k této skutečnosti.
II.
Ústavní stížnost je důvodná. Její podstatou je nesouhlas
s výše podrobně popsaným postupem příslušných orgánů činných
v trestním řízení, které neumožnily stěžovatelům, obviněným
z trestného činu podvodu podle ust. §250 odst. 1, 4 trestního
zákona, a zadrženým podle ust. §75 trestního řádu, poradit se se
svým obhájcem bez přítomnosti třetí osoby. Stěžovatelé tedy
napadli tzv. jiný zásah orgánu veřejné moci [§72 odst. 1 písm. a)
zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších
předpisů], spočívající v jednorázovém protiústavním útoku tohoto
orgánu, resp. orgánů.
Podle čl. 37 odst. 2 Listiny základních práv a svobod má
každý právo na právní pomoc v řízení před soudy, jinými státními
orgány či orgány veřejné správy, a to od počátku řízení. Podle čl.
40 odst. 3 Listiny má obviněný právo, aby mu byl poskytnut čas
a možnost k přípravě obhajoby a aby se mohl hájit sám nebo
prostřednictvím obhájce. Rovněž Úmluva o ochraně lidských práv
a základních svobod stanoví v čl. 6 odst. 3 písm. b) a c) že
každý, kdo je obviněn z trestného činu má mj. právo na přiměřený
čas a možnosti k přípravě své obhajoby a právo obhajovat se osobně
nebo za pomoci obhájce podle vlastního výběru. Uvedená ustanovení
zakotvují některé základní procesní záruky práva na spravedlivé
řízení, které jsou nepominutelnou součástí pojmu právního státu.
Právo na obhajobu je jedním z nejdůležitějších základních práv
osob, proti nimž se trestní řízení vede a směřuje k dosažení
spravedlivého rozhodnutí, vydaného nejen v zájmu trestně stíhané
osoby, ale nepochybně také v zájmu demokratického právního státu,
založeného na úctě k právům a svobodám člověka a občana (čl. 1
Ústavy ČR). Stát proto musí zajistit takové podmínky, aby uvedené
principy bylo možné realizovat cestou příslušných procesních záruk
postavení obhájce i obviněného.
Ustanovení §33 odst. 1 trestního řádu konkretizuje základní
práva obviněného, který má mj. právo zvolit si obhájce a radit se
s ním i během úkonů, prováděných orgánem činným v trestním řízení
a je-li ve vazbě nebo ve výkonu trestu odnětí svobody, může
s obhájcem mluvit bez přítomnosti třetí osoby. Ústavní soud je
toho názoru, že toto ustanovení je nutno vykládat nikoli
omezujícím způsobem, ale s použitím ústavněprávní interpretace
z hlediska výše vyložených záruk spravedlivého procesu a že právo
hovořit s obhájcem bez přítomnosti třetí osoby je třeba umožnit
i obviněnému, který byl zadržen v souladu s ust. §75 trestního
řádu. Pokud by obhájce nemohl mluvit se svým klientem bez dozoru,
či alespoň mimo dosah poslechu třetí osoby, pak by jeho odborná
právní pomoc, předpokládající rovněž předávání důvěrných
instrukcí, do značné míry pozbyla svého smyslu. Je proto nutno
odmítnout názor, vyjádřený Okresním ředitelstvím Policie ČR
v Pardubicích o "faktické nerealizovatelnosti" porady obviněného
bez přítomnosti třetí osoby v době jeho zadržení. Příslušný státní
orgán je naopak povinen její faktickou realizovatelnost zajistit.
Nutno zopakovat, že zajištění všech podmínek pro výkon řádného
práva na obhajobu je povinností státu, přičemž toto právo rozhodně
není v rozporu s legitimním zájmem společnosti na odhalení
trestného činu a spravedlivém potrestání pachatele.
Jak již Ústavní soud několikrát vyslovil, funkcí ústavní
úpravy základních práv a svobod je jejich "prozařování" celým
právním řádem a orgány veřejné moci jsou tedy povinny
interpretovat a aplikovat právo pohledem ochrany základních práv
a svobod. Ochrana ústavnosti není pouze úkolem Ústavního soudu,
ale všech orgánů veřejné moci, přičemž Ústavní soud představuje
v této souvislosti institucionální mechanismus, který nastupuje
v případě selhání všech ostatních orgánů. Jelikož v daném případě
ochranu stěžovatelům neposkytlo ani Krajské státní zastupitelství
v Hradci Králové, ani Vrchní státní zastupitelství v Praze,
nezbylo Ústavnímu soudu, než konstatovat, že došlo k porušení čl.
37 odst. 2, čl. 40 odst. 3 Listiny základních práv a svobod a čl.
6 odst. 3 písm. b) a c) Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod.
K takovému výkladu posléze dospělo i Vrchní státní
zastupitelství v Praze a sdělilo Ústavnímu soudu formou vyžádaného
vyjádření k ústavní stížnosti stanovisko své i výkladové
stanovisko Nejvyššího státního zastupitelství ČR.
Podle ust. §82 odst. 2 písm. a) a §82 odst. 3 písm. b)
zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších
předpisů, vyhoví-li Ústavní soud ústavní stížnosti, vysloví
v nálezu, které ústavně zaručené právo nebo svoboda a jaké
ustanovení ústavního zákona nebo mezinárodní smlouvy podle čl. 10
Ústavy byly porušeny, jakým zásahem orgánu veřejné moci k tomu
došlo a jestliže porušení spočívalo v jiném zásahu, než je
rozhodnutí, zakáže příslušnému státnímu orgánu v tomto porušování
pokračovat a přikáže mu, aby, pokud je to možné, obnovil stav před
porušením. I když v daném případě již nelze stav před porušením
ústavně zaručených základních práv obnovit, s ohledem na charakter
věci a zjištění, že došlo k porušení uvedených práv stěžovatelů,
rozhodl Ústavní soud, jak ve výroku uvedeno.
Je tedy v prvé řadě na orgánech činných v přípravné fázi
daného trestního řízení, aby ve vytýkaném porušování základních
práv stěžovatelů nepokračovaly. Dále je věcí orgánů činných
v trestním řízení (zejména obecných soudů), aby v konečné fázi
svého rozhodování přihlédly k vadě, zjištěné Ústavním soudem
a zhodnotily, jaký konkrétní dopad mělo uvedené pochybení v dané
věci na výkon práva obhajoby.
Pouze pro úplnost Ústavní soud dodává, že porušení dalších
základních práv nebo svobod ve zkoumaném případě neshledal.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 12. února 2002