ECLI:CZ:NSS:2012:14.KSE.8.2011:128
sp. zn. 14 Kse 8/2011 - 128
ROZHODNUTÍ
Nejvyšší správní soud jako soud kárný rozhodl v senátě složeném z předsedkyně
JUDr. Marie Turkové a členů JUDr. Zdeňka Novotného, Mgr. Stanislava Moláka, JUDr. Jany
Nowakové Těmínové, Mgr. Petra Škvaina a JUDr. Karla Urbana, o návrhu ministra
spravedlnosti ze dne 14. 7. 2011, č. j. 48/2011- OD-DOH/5, na zahájení kárného řízení proti
Mgr. J. V., soudnímu exekutorovi Exekutorského úřadu Praha - západ, se sídlem Nad Údolím
62/338, Praha 4 - Hodkovičky, zast. Mgr. et. Mgr. Václavem Sládkem, advokátem , se sídlem
Janáčkovo nábřeží 39/51, Praha 5,
takto:
Mgr. J. V.,
nar. X,
soudní exekutor Exekutorského úřadu Praha - západ,
I.
j e v i n e n , ž e
1. jako soudní exekutor v rámci další činnosti přijal do exekutorské úschovy
a) vedené pod sp. zn. 100 EÚ 7/10 dne 19. 7. 2010 7 ks akcií společností TWIN EYE, a. s.
na majitele v listinné podobě ve jmenovité hodnotě jedné akcie 1 .000.000 Kč, Série A,
čísla akcií 000001, 000002, 000003, 000004, 000005¸000006 a 000007, datum emise
4. 8. 2003, a 5 ks akcií společnosti TWIN EYE, a. s. na majitele v listinné podobě
ve jmenovité hodnotě jedné akcie 100 000 Kč, Série B, čísla akcií 000001, 000002,
000003, 000004 a 000005, datum emise 4. 8. 2003,
b) na základě protokolu o exekutorské úschově sepsaného dne 5. 1. 2009
pod sp. zn. 100 EÚ 1/09 11.000.000 Kč,
c) vedené pod sp. zn. 100 EÚ 11/09 dne 14. 6. 2009 movité věci - elektronickou pokladnu,
kódovací trezor a trezor ze zdi,
d) vedené pod sp. zn. 100 EÚ 6/09 dne 5. 3. 2009 osobní automobil VW Passat Vari ant
kombi, SPZ X, VIN vozidla UB 580116: WVWZZZ3CZ7E101511,
e) vedené pod sp. zn. 100 EÚ 2/09 dne 26. 1. 2009 1355 ks akcií společnosti KONT
Svoboda a. s. na majitele v listinné podobě ve jmenovité hodnotě jedné akcie 20 000 Kč
zastoupených hromadnou akcií č. 1 a samostatně vydanou akcií č. 1355, datum emise
4. 10. 2005 a 20 ks akcií společnosti KONT Svoboda a. s. na majitele v listinné podobě
ve jmenovité hodnotě jedné akcie 500 000 Kč, a to hromadnou akcii č. 2 nahrazující
10 kusů kmenových listinných akcií č. 1356-1365, datum emise 15. 5. 2007 , a hromadnou
akcii č. 3 nahrazující 10 kusů kmenových listinných akcií č. 1366 -1375, datum emise
15. 5. 2007,
f) na základě protokolu o exekutorské úschově sepsaného dne 10. 12. 2009
pod sp. zn. 100 EÚ 12/09 3.000.000 Kč,
ač tyto úschovy nesouvisely s exekučním, soudním ani jiným řízením, čímž porušil §75 odst. 1
ve spojení s §2 věta druhá a §74 odst. 1 písm. c) exekučního řádu,
2. jako soudní exekutor v rámci další činnosti neúčtoval za přijetí exekutorské úschovy
sp. zn. 100 EÚ 9/10 ze dne 25. 2. 2010 žádnou odměnu, čímž porušil čl. 14 odst. 1 a čl. 15
odst. 1 etického kodexu, jakož i §17 odst. 1 exekučního tarifu a §2 věta druhá exekučního
řádu,
t e d y
závažně porušil své povinnosti uložené právním a stavovským předpisem,
t í m s p á c h a l
kárná provinění podle §116 odst. 2 písm. a) exekučního řádu.
Podle §116 odst. 3 písm. c) exekuční řádu se mu ukládá kárné opatření
p o k u t a v e v ý š i 1 0 0 0 0 0 Kč.
Tato pokuta je splatná do 60 dnů od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí na účet
Nejvyššího správního soudu.
II.
Podle §19 odst. 2 zákona č. 7/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se kárně obviněný
z p r o š ť u j e
návrhu ministra spravedlnosti na zahájení kárného řízení ze dne 14. 7. 2011,
č. j. 48/2011-OD-DOH/5, pro skutky, kterými mu bylo kladeno za vinu, že
1. jako soudní exekutor v rámci další činnosti na základě protokolu o exekutorské úschově
sepsaného dne 5. 1. 2009 pod sp. zn. 100 EÚ 1/09 přijal 11.000.000 Kč, přičemž se v části
za čtvrté protokolu o úschově zavázal vyplatit úschovu oprávněnému z úschovy a v části
za páté se zavázal spolu s oprávněným společně a nerozdílně vrátit částku úschovy složiteli,
přistoupil tedy k závazku ve vztahu oprávněného a složitele, kdy ručil za splnění povinnosti
oprávněného vrátit složiteli částku 11.000.000 Kč, když protokol neobsahuje žádnou
podmínku, na jejíž splnění je vázáno vydání úsch ovy, účelem sepsání protokolu o exekutorské
úschově byl tedy výhradně právní úkon kárně obviněného, kterým přistoupil k závazku,
jenž měla oprávněná z úschovy firma Tesoro v. o. s. vůči složiteli úschovy panu I. P., čímž měl
porušit §74 odst. 1 písm. c) exekučního řádu, stejně jako princip nestrannosti a nezávislosti
při sepisování veřejných listin a čl. 5 odst. 1 usnesení Sněmu Exekutorské komory České
republiky ze dne 28. 2. 2006, Pravidla profesionální etiky a pravidel soutěže soudních
exekutorů (dále jen „etický kodex“);
2. a) jako soudní exekutor v rámci další činnosti účtoval dne 19. 7. 2010 za přijet í exekutorské
úschovy sp. zn. 100 EÚ 7/10 odměnu ve výši 10 000 Kč bez DPH, přestože odměna
měla při tarifní hodnotě akcií přijatých do úschovy, tedy 7.500.000 Kč, činit 18 600 Kč
bez DPH,
b) jako soudní exekutor v rámci další činnosti účtoval dne 5. 1. 2009 za přijetí exekutorské
úschovy sp. zn. 100 EÚ 1/09 odměnu ve výši 59 500 Kč, včetně 19 % DPH, přestože
odměna měla při tarifní hodnotě částky přijaté do úschovy, tedy 11.000.000 Kč, činit
24 600 Kč bez DPH, a s 19 % DPH tedy měla činit 29 274 Kč,
c) jako soudní exekutor v rámci další činnosti účtoval dne 10. 12. 2009 za přijetí exekutorské
úschovy sp. zn. 100 EÚ 12/09 odměnu ve výši 30 000 Kč bez DPH, přestože odměna
měla při tarifní hodnotě částky přijaté do úschovy, tedy 3.000.000 Kč činit 9 600 Kč
bez DPH,
čímž měl porušit §17 odst. 1 vyhlášky č. 330/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„exekuční tarif“) ve spojení s §4 odst. 1 vyhl ášky č. 196/2001 Sb., ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „notářský tarif“), a položkou C přílohy k notářskému tarifu a §2 věta druhá
exekučního řádu, jakož i čl. 14 odst. 1 a čl. 15 odst. 1 etického kodexu,
protože tyto skutky nejsou kárným proviněním.
Odůvodnění:
I.
Vymezení věci
Ministr spravedlnosti podal návrh na zahájení kárného řízení proti Mgr. J. V., soudnímu
exekutorovi, pro skutky, jichž se měl dopustit ve výrok u rozhodnutí uvedeným způsobem.
Kárně obviněný se ve vyjádření k návrhu na zahájení kárného řízení neztotožnil
s argumentací kárného žalobce ve vztahu k §75 odst. 1 zákona č. 120/2001 Sb., o soudních
exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád), konkrétně s tím, že by uvedené ustanovení
jakkoliv vymezovalo oprávnění exekutora přijímat úschovy vůči úschovám přijímaným notáři
podle §81 odst. 1 písm. b) zákona č. 358/1992 Sb. , o notářích a jejich činnosti (notářský řád).
Nesouhlasil s tím, že by jeho jednání uvedené v bodě 1. kárné žaloby dosáhlo jakékoliv
společenské nebezpečnosti, tím více takové, že by nějakým způsobem zasahovalo do výlučné
pravomoci notářů, a tím ohrozilo pověst celého exekutorského stavu. Namítal, že kárný žalobce
nepřípadně srovnává právní úpravu exekutorských úschov a právní úpravu notářských úschov,
která je podrobnější, a vyvozuje z toho negativní důsledky pro soudního exekutora, ačkoliv
pro to není žádný zákonný podklad. Podle jeho názoru není možné vinit exekutora z porušení
povinností týkajících se úschov jen proto, že právní úprava úschov neobsahuje taková omezení
a povinnosti, jako jsou stanoveny pro notáře v této oblasti.
Kárně obviněný nesouhlasil ani s obviněním uvedeným v bodu 2. návrhu na zahájení
kárného řízení. Zdůrazňoval, že povinnosti exekutora ohledně exekutorských úschov jsou
vymezeny pouze v §75 exekučního řádu. V jiném ustanovení exekučního řádu ani ve stavovském
předpisu nejsou nijak konkretizovány povinnosti, které by měl exekutor ve vztahu k úschovám
nad rámec uvedeného ustanovení plnit. Podle jeho názoru je v rozporu se zákonem penalizovat
soudního exekutora za činnost, konkrétně za obsah listin o exekutorských úschovách,
když povinnosti ohledně obsahu listin o exekutorských úschovách pro exekutora z žádného
právního předpisu nevyplývají.
Kárně obviněný zásadně nesouhlasil s tím, že Ministerstvo spravedlnosti (dále jen
„ministerstvo“) jako orgán státního dohledu podle §7 odst. 2 exekučního řádu při výkonu
státního dohledu prověřuje mimo jiné zákonnost postupu soudního exekutora. Uvedl,
že podle §2 exekučního řádu vykonává exekutor exekuční činnost nezávisle, a má tedy rovné
postavení jako soud, neboť oba subjekty mají pravomoc provádět nucený výkon exekučních
titulů podle zákona nezávisle. Rovněž notáři, na které stát přenesl pravomoc provádět dědické
řízení, tuto činnost vykonávají nezávisle. Soudní exekutor, stejně jako soudce či notář, patří
mezi tzv. úřední osoby, které mají při některých činnostech obdobné postavení, a nad všemi
těmito osobami vykonává v určitém směru dohled či státní správu ministerstvo. Kárně obviněný
srovnal právní úpravu dohledu ministerstva uvedenou v zákoně č. 6/2002 Sb., o soudech
a soudcích, v §45 odst. 1 notářského řádu a v §7 odst. 2 exeku čního řádu. Namítal, že pouze
u soudního exekutora, ačkoliv má při výkonu exekuční činnosti stejné postavení jako soud
či obdobné postavení jako notář v řízení o dědictví, má ministerstvo pravomoc prověřovat
zákonnost jeho postupu. Poukazoval na velkou disproporci mezi postavením tzv. úředních osob,
což ve vztahu k soudním exekutorům považoval za nepřípustný zásah moci výkonné
do nezávislosti moci soudní. Vyjádřil názor, že je-li ministerstvo v §7 odst. 2 exekučníh o řádu
oprávněno provádět státní dohled nad exekuční činností exekutora a při výkonu státního dohledu
prověřuje zákonnost jeho postupu, přičemž zároveň toto oprávnění pro soudce při výkonu
exekuční činnost neplatí, je ustanovení §7 odst. 2 exekučního řádu v rozporu s ústavním
pořádkem, konkrétně s čl. 82 Ústavy České republiky (dále jen „Ústava“). Navrhoval, aby kárný
senát postupoval podle §224 odst. 5 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní
řád), ve znění pozdějších předpisů, a předložil věc podle čl. 95 odst. 2 Ústavy s návrhem
na zrušení §7 odst. 2 exekučního řádu pro jeho rozpor s ústavním pořádkem.
Kárný žalobce v replice k vyjádření kárně obviněného poukázal na to, že v dané věci
je chráněným zájmem zájem na řádném výkonu státem svěřené pravomoci. Zájem na jejím
řádném výkonu je chráněn dokonce ustanoveními trestníh o zákoníku. Soudní exekutor
při výkonu úřadu zjevně prováděl činnost, ke které nebyl oprávněn. Kárný žalobce ponechal
na posouzení soudu, zda soudní exekutor nenaplnil skutkovou podstatu trestného činu podle
§329 odst. 1 písm. a) a b) zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, a zda není třeba řízení přerušit
podle §15 odst. 1 zákona č. 7/2002 Sb. , o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních
exekutorů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 7/2002 Sb.“).
Kárný žalobce ke skutku v bodu 2. návrhu na zahájení kárného řízení konstatoval,
že se soudní exekutor při sepisování exekutorské úschovy fakticky účastnil obchodního vztahu
obou účastníků a převzal ručení za závazek jednoho z nich. Zcela opomněl fakt, že sepsal
úschovu na základě státem svěřené pravomoci, kdy zásada „co není zakázáno, je dovoleno“,
neplatí. Pro veřejnou moc naopak platí, že může činit pouze to, k čemu ji zákon opravňuje.
Soudní exekutor směšuje výkon exekutorského úřadu a vlastní obchodní aktivity, což u něho není
ojedinělé. V jiné věci stěžovatel poskytl kárnému žalobci zvukový záznam a jeho přepis, který
dokládá propojení exekutorského úřadu a soukromých aktivit soudního exekutora.
K návrhu na přerušení řízení a předložení věci Ústavnímu soudu sdělil kárný žalobce,
že rozdíl mezi soudcem na straně jedné a soudním exekutorem na straně druhé je především
ve skutečnosti, že soudce jedná jménem státu a jeho činnost je výkonem jedné z mocí státu
ve smyslu dělby moci, a to nezávislé moci soudní. Naproti tomu činnost soudního exekutora není
přímou činností státu. Jde o činnost osoby, které byla státní moc propůjčena a která ji provádí
v rámci své podnikatelské činnosti vlastním jménem a na vlastní odpovědnost. Dohled
nad zákonností výkonu takto propůjčené státní moci je prostředkem k zajištění řádného výkonu
pravomocí, které stát exekutorovi pouze propůjčil. Exekutor není suverénním nositelem
této moci jako je tomu u soudce. Postavení exekutora je pouze odvozené. Kárný žalobce
dále uvedl, že všechny tři skutky uvedené v kárné žalobě jsou další činností exekutora podle §74
a násl. exekučního řádu a nikoliv exekuční činností podle předchozích ustanovení exekučního
řádu. Nezávislost ve smyslu §2 exekučního řádu je soudnímu exekutorovi přiznána výhradně
pro exekuční činnost a další činnosti exekutora se netýká. Žádných z úkonů soudního exekutora
v rámci další činnosti nemá účinky soudního rozhodnutí a exe kutor nemá postavení soudu
nebo úřední osoby podle §127 odst. 1 písm. f) trestního zákoníku. Obdobné dohledové
oprávnění má ministerstvo i nad agendou notářských úschov podle notářského řádu.
Argumentace o neústavnosti dohledových oprávnění ministerstva tak nedopadá na další činnost
exekutora, a tedy ani na žalované skutky.
Kárně obviněný ve vyjádření k replice kárného žalobce uvedl, že kárný žalobce si zásadně
protiřečí, neboť není-li soudní exekutor úřední osobou při výkonu exekutorských úschov
ve smyslu §127 odst. 1 trestního zákoníku, pak je vyloučeno, aby naplnil skutkovou podstatu
trestného činu podle §329 odst. 1 písm. a) a b) tohoto zákona. Dále namítal, že ve skutku
uvedeném v bodu 2. návrhu na zahájení kárného řízení se zcela jednoznačně jednalo o úschovu,
a je tudíž zcela vyloučeno, aby porušil ustanovení §3 odst. 3 Pravidel profesionální etiky
a pravidel soutěže soudních exekutorů. Kárně obviněný odmítl postup kárného žalobce, který
kárnému soudu předložil zvukový záznam a jeho přepis, jenž měl údajně dokládat propojování
úkonů exekutorského úřadu a jeho soukromých aktivit. Jednání dne 7. 4. 2011, ohledně něhož
byla pořízena zvuková nahrávka, se týkalo správy jeho vlastního majetku. Zvukový záznam
pořízený bez jeho vědomí je důkazem nepoužitelným, protože jeho pořízením bylo zasaženo
do osobnostních práv. V ostatním setrval kárně obviněný na sv ém stanovisku a konstatoval,
že není rozhodující, zda je nezávislost ve smyslu §2 exekučního řádu soudnímu exekutorovi
přiznána výhradně pro exekuční činnost a další činnosti exekutora se netý ká. Podle jeho názoru
není rozhodující, že se jeho argumentace přímo netýká žalovaný ch skutků, ale podstatné je,
že objektivně je §7 odst. 2 exekučního řádu v rozporu s čl. 82 Ústavy. Setrval na svém návrhu
na přerušení řízení a předložení věci Ústavnímu soudu s návrhem na zrušení §7 odst. 2
exekučního řádu.
Kárný senát zjistil, že návrh byl z hlediska subjektivní a objektivní lhůty podán včas
a účinně, neboť byl podán osobou k tomu oprávněnou do šesti měsíců poté, kdy se navrhovatel
dozvěděl o kárném provinění (25. 1. 2011), a nejpozději do tří let poté, kdy mělo ke sp áchání
kárného provinění dojít (leden 2009 - červenec 2010). Návrh na zahájení kárného řízení došel
soudu dne 18. 7. 2011.
Kárný senát u jednání provedl důkaz protokoly o exeku torských úschovách vedených
pod sp. zn. 100 EÚ 7/10 ze dne 19. 7. 2010, sp. zn. 100 EÚ 1/09 ze dne 5. 1. 2009,
sp. zn. 100 EÚ 11/09 ze dne 14. 6. 2009, sp. zn. 100 EÚ 6/09 ze dne 5. 3. 2009,
sp. zn. 100 EÚ 2/09 ze dne 26. 1. 2009, sp. zn. 100 EÚ 12/09 ze dne 10. 12. 2009. Provedené
úschovy neměly souvislost se žádným jiným řízením. Obsah prot okolu o úschově ve věci
sp. zn. 100 EÚ 1/09 odpovídá skutku uvedenému v bodě 2. návrhu na zahájení řízení. Ve věcech
úschov vedených pod sp. zn. 100 EÚ 7/10, sp. zn. 100 EÚ 1/09 a sp. zn. 100 EÚ 12/09 účtoval
soudní exekutor za úschovy částky ve výši uvedené v bodu 3. návrhu na zahájení řízení.
Z protokolů o úschovách ze dne 26. 2. 2010, sp. zn. 100 EÚ 2/10, sp. zn. 100 EÚ 3/10
a sp. zn. 100 EÚ 4/10 není patrno, že by byly realizov ány v souvislosti s nějakým jiným řízením.
Pouze z protokolu o úschově ze dne 25. 2. 2010, sp. zn. 100 EÚ 9/10 zjistil kárný senát,
že úschova částky 500 000 Kč byla provedena v souvislosti s řízením u katastrálního úřadu
v rámci převodu spoluvlastnického podílu na nemovitosti.
Kárně obviněný u jednání kárného soudu využil svého práva nevypovídat. Kárný žalobce
i obhájce kárně obviněného setrvali na svých stanoviscích. Kárný žalobce navrhoval, aby byl
kárně obviněný uznán vinným všemi skutky uvedenými v návrhu na zahájení kárného řízení,
a aby mu byla uložena přiměřená pokuta. Obhájce kárně obviněného poukázal na to, že kárný
žalobce spatřuje společenskou nebezpečnost pouze v ingerenci jednání kárně obviněného
do výlučné pravomoci jiné profesní skupiny, a t o konkrétně notářů. Ponechal na zvážení kárného
senátu, zda jednání kárně obviněného je jednáním, které lze podřadit pod kategorii společenské
nebezpečnosti, a kde jsou v tomto smyslu její meze.
II.
Posouzení návrhu kárně obviněného a kárného žalobce
K návrhu kárně obviněného na přerušení řízení podle §224 odst. 5 trestního řádu
a předložení věci Ústavnímu soudu pro zrušení §7 odst. 2 exekučního řádu, kárný se nát uvádí,
že je přesvědčen o tom, že mu pro podání takového návrhu nesvědčí aktivní legitimac e. Podle
§64 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, návrh na zrušení zákona nebo
jednotlivých ustanovení je oprávněn podat též soud v souvislosti se svou rozhodovací činností
podle čl. 95 odst. 2 Ústavy.
Podle čl. 95 odst. 2 Ústavy, dojde-li soud k závěru, že zákon, jehož má být při řešení věci
použito, je v rozporu s ústavním pořádkem, předloží věc Ústavnímu soudu. Podle judikatury
Ústavního soudu je stěžejní otázkou, jak pohlížet na podmínku, že se musí jednat o zákon,
„jehož má být při řešení věci použito“. Není sporu o tom, že tato podmínka je splněna vždy, jedná-li
se o zákon, resp. jeho jednotlivé ustanovení, jehož aplikace má být bezprostřední a má být užito
při rozhodnutí ve věci samé, v trestním řízení tedy zejména při rozhodování o vin ě a trestu.
Tento záměr ústavodárce a zákonodárce lze dovodit i z ustanovení §224 odst. 5 trestního řádu,
které upravuje přerušení řízení v jasné návaznosti na zákon rozhodný pro rozhodování o vině
a trestu. K tomu, aby soud mohl zpochybnit ústavnost procesního předpisu, je nezbytná
jeho nevyhnutelná aplikace a nikoliv jen hypotetické použití, resp. jiné širší souvislosti. Připuštění
širokého výkladu pojmu „zákon, jehož má být při řešení věci použito“ by v podstatě znamenalo právo
soudu zpochybnit jakékoliv procesní ustanovení týkající se řízení před soudem, neboť vždy
dochází k určitému řetězení aplikovaných předpisů a de facto je vždy aplikován též právní
předpis jako celek (viz usnesení Ústavního soudu ze dne 23. 10. 2000, sp. zn. Pl. ÚS 39/2000,
usnesení Ústavního soudu ze dne 28. 11. 2000, sp. zn. Pl. ÚS 20/ 02). Z účelu a smyslu konkrétní
kontroly ústavnosti právních norem pak plyne, že zákon, „jehož má být při řešení věci použito“,
je pouze ten (resp. jeho ustanovení), jenž překáží tomu, aby bylo dosaženo žádoucího ústavně
konformního výsledku; nebyl-li by pak odstraněn, byl by výsledek před ním probíhajícího řízení
jiný (usnesení Ústavního soudu ze dne 14. 8. 2008, sp. zn. Pl. ÚS 23/08).
Nejvyšší správní soud je povolán jako soud kárný rozhodnout o kárném provinění
soudního exekutora a o kárném opatření. Při rozhodování o vině a kárném opatření kárně
obviněných soudních exekutorů kárný senát vůbec ustanovení §7 odst. 2 exekučního řádu přímo
(bezprostředně) nepoužije, jeho aplikace nenese známky nevyhnutelnosti. Uvedené ustanovení
vymezující dohled Ministerstva spravedlnosti nad výkonem činnosti soudních exekutorů samo
o sobě nepřekáží kárnému senátu v rozhodování o kárné odpovědnosti soudních exekutorů.
Jeho případná derogace by nikterak nemohla zasáhnout do rozhodovací činnosti kárného senátu ,
ani by kárný senát nemohla zbavit povinnosti posoudit návrh ministra spravedlnosti na zahájení
řízení a rozhodnout o vině a kárném opatření. Kárná pravomoc ministra spravedlnosti by totiž
zůstala i po případné derogaci tohoto ustanovení nedotčena. K tomu nutno dodat, že základním
procesním předpisem, jímž se kárný senát řídí při rozhodování o kárné odpovědnosti soudních
exekutorů, je zákon č. 7/2002 Sb., na jehož základě musí kárný senát posoudit, zda se kárně
obviněný dopustil kárného provinění uvedeného v návrhu ministra spravedlnosti, či nikoliv.
Z těchto důvodů se kárný senát nepovažoval za osobu aktivně legitimovanou k předložení věci
Ústavnímu soudu, jak požadoval kárně obviněný.
Ostatně kárný senát s argumentací kárně obviněného, jíž odůvodňuje protiústavnost §7
odst. 2 exekučního řádu, nesouhlasí ani v ostatních směrech. Návrh na zahájení kárného řízení
spatřuje kárná provinění soudního exekutora v porušení povinnosti při výkonu tzv. další činnosti
exekutora, konkrétně v porušení §75 exekučního řádu a dalších. Př i výkonu této činnosti
však již nemůže kárně obviněný argumentovat nezávislostí ve smyslu §2 exekučního řádu, neboť
ta se vztahuje pouze k výkonu exekuční činnosti, která je v §1 odst. 2 exekučního řádu vymezena
jako nucený výkon exekučních titulů. Názor kárně obviněnéh o obsažený v jeho podání ze dne
7. 9. 2011 o tom, že není rozhodující, že se jeho argumentace přímo netýká skutků uvedených
v návrhu na zahájení kárného řízení, ale že podstatný je objektivní rozpor §7 odst. 2 exekučního
řádu s čl. 82 Ústavy nemůže obstát. Tím spíše vystupuje do popředí skutečnost, že §7 odst. 2
exekučního řádu se v dané věci vůbec nepoužije. Kárný senát nesouhlasí ani s tím,
že by postavení soudního exekutora při výkonu exekuční činnosti bylo stejné jako postavení
soudce. Pouze na okraj poukazuje na usnesení Ústavního soudu ze dne 11. 5. 2010,
sp. zn. Pl. ÚS 10/10, včetně jeho odůvodnění, podle něhož soudní exekutor není soudem
ve smyslu §95 odst. 2 Ústavy. V nálezu ze dne 21. 11. 2007, sp. zn. IV. ÚS 34/06, Ústavní soud
vyslovil, že v demokratickém právním státě hraje nezastupitelnou roli princip oddělení tří složek
veřejné moci - výkonné, zákonodárné a moci soudní; ty do své činnosti nemohou, leč právem
předvídaným způsobem, zasahovat (čl. 2 odst. 1 a odst. 3 Ústavy). Moc soudní, jsouc povolána
k autoritativnímu řešení sporů a ochraně práv (čl. 90 Ústavy), a to především k ochraně práv
jednotlivce, jak ve sporech soukromých, tak proti státu a zájmu státu, nutně musí mít být zvlášť
striktně oddělena od intervencí moci výkonné. Uvedené nelze podle názoru kárného senátu
vztáhnout na exekuční činnost soudních exekutorů, a to minimálně z toho důvodu,
že byť na soudní exekutory přenesl stát v některých oblastech část veřejné moci, vykonávají
soudní exekutoři (na rozdíl od soudců) tuto činnost v lastním jménem jako svobodné povolání
v postavení podnikatele, který vykonává činnost za úplatu. Ostatně Ú stavní soud opakovaně
ve svých rozhodnutích týkajících se výkonu exekuční činnosti soudních exekutorů zdůrazňoval
nutnost státního dohledu. V nálezu ze dne 3. 3. 2009, sp. zn. Pl. ÚS 51/05, v němž rozhodoval
o návrhu na zrušení §47 odst. 3 exekučního řádu, uvedl: „Garanci, že nebude bez kontroly ponechána
exekutorům „volná ruka“, jak ve svém návrhu zmiňuje navrhovatelka, však musí představovat zejména důsledně
uplatňovaná odpovědnost exekutora za jeho excesivní přehmaty. Za zcela klíčový požadavek s ústavněprávní
relevancí je třeba považovat fungování účinného státního dohledu nad exekuční činností, vykonávaného
Ministerstvem spravedlnosti ve smyslu §7 a násl. exekučního řádu. V této souvislosti lze rovněž poukázat
na znění exekučního řádu, účinné od 1. 1. 2008 (zákon č. 347/2007 Sb.), pokud jde o rozšíření kárné
odpovědnosti exekutorů i na porušení stavovských předpisů a prodloužení subjektivní i objek tivní doby,
v níž je možno kárné řízení zahájit“. Z těchto důvodů kárný senát požadavku kárně obviněného
na přerušení řízení a předložení věci podle čl. 95 odst. 2 Ústavy Ústavnímu soudu nevyhověl.
Kárný senát neshledal ani možnost postupovat podle §15 odst. 1 zákona č. 7/2002 Sb.,
tj. řízení přerušit a věc postoupit orgánu činnému v trestním řízení k posouzení, zda soudní
exekutor nenaplnil zákonné znaky trestného činu úředních osob, konkrétně zneužití pravomoci
úřední osoby podle §329 odst. 1 a) a b) trestního zákoníku. Vycházel z toho, že soudní exekutor
se podle §127 odst. 1 písm. f) trestního zákoníku považuje za úřední osobu pouze při výkonu
exekuční činnosti a při činnostech vykonávaných z pověření soudu nebo státního zástupce.
Úschovy podle §75 exekučního řádu takovou činností nejsou a soudní exekutor při jejich
realizaci nemá postavení úřední osoby.
III.
Posouzení věci
Podle §75 odst. 1 exekučního řádu může exekutor v souvislosti s exekučním, soudním
nebo jiným řízením přijímat do úschovy pe níze, listiny a jiné movité věci. Podle §75 odst. 2
téhož zákona, o přijetí do úschovy vydá exekutor tomu, kdo hodnoty skládá, písemné potvrzení.
Podle komentářové literatury může exekutor úschovu realizovat jen a pouze v souvislosti
s nějakým řízením, které je v souvislosti s procedurou rozhodování o právech a povinnostech
před orgány veřejné moci nebo s procedurou vedenou osobou právním řádem
k tomu aprobovanou. Znamená to tedy, že úschovy lze realizovat zejména v souvislosti s řízením
soudním (nalézacím, exekučním, vykonávacím, řízením ve správním soudnictví aj.), řízením
správním (např. v souvislosti s vkladovým řízením před katastrálním úřadem), řízením rozhodčím
aj. [Kasíková, M. a kol. Zákon o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád). Komentář.
1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2010, str. 309 a násl.].
Exekuční řád není jediným předpisem upravujícím institut úschov. Zákon č. 99/1963 Sb.,
občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „o. s. ř.“) , upravuje řízení
o úschovách v §185a a násl. Úschova u soudu podle tohoto ustanovení je způsobem splnění
závazku (§568 občanského zákoníku) jednostranným právním úkonem dlužníka. Tento způsob
splnění závazku spočívá v tom, že dlužník místo splnění dluhu věřiteli složí před mět plnění
do úschovy soudu (soluční či kvalifikovaná úschova). Řízení o úschovách lze zahájit jen na návrh
a pravomocné usnesení soudu o přijetí plnění do úschovy má z hlediska zániku práv a povinností
stejné právní následky jako převzetí plnění věřitelem. V ustanovení §175e o. s. ř. jsou upraveny
úschovy prováděné v souvislosti s dědickým řízením. Od těchto úschov se odlišují úschovy podle
§352 o. s. ř. - jiná činnost soudu. Podle ustanovení §352 o. s. ř. soud přijímá do úschovy peníze,
listiny a jiné movité věci v souvislosti s trestním nebo jiným soudním řízením. O přijetí
do úschovy vydává soud tomu, kdo hodnotu skládá, potvrzení (§352 odst. 2 o. s. ř.). Úschovy
v souvislosti s trestním řízením směřují zpravidla k zajištění nároku poškozených, úschovy
v souvislosti s občanským soudním řízením jsou zpravidla skládány na základě rozhodnutí
o předběžném opatření [§76 odst. 1 písm. d) o. s. ř. ]. O přijetí ani o vydání těchto úschov soud
nevydává rozhodnutí a nakládá s nimi podle příkazu složitele.
Přijímání úschov podle §81 a násl. notářského řádu je zvláštní činností notářů
prováděnou na základě zákona ( §2) a zákonným postupem (§81 až §89). Je zařazena k činnosti
podle §2, neboť i zde se projevuje atribut veřejné víry. Hlavním specifikem této činnosti
(notářství) je, že ačkoliv není vykonávána orgány státu, jsou její výsledky nadány tzv. veřejnou
vírou (fides publica), tj. mají zákonem přiznané kvalifikované účinky spočívající v předpokladu
jejich pravdivosti a zákonnosti. Víra je subjektivní kategorie, v obecném slova smyslu je to výraz
přesvědčení o realitě určitého předpokladu, kterou na základě již dosaženého a prověřeného
poznání není třeba dokazovat. Ve spojení s adjektivem „veřejná“ však tento pojem dostává
objektivní charakter, je to reálně existující stav, veřejná víra je tedy výrazem obecně uznávaného
přesvědčení (Bílek, P., Fiala, R., Jindřich, M., Waverka, K. a kol. Notářský řád a řízení o dědictví.
Komentář. 4. vydání. Praha: C. H. Beck, 2010, str. 17, 346 a násl.).
Podle §81 odst. 1 přijímají notáři do úschovy a) závěti, cenné papíry a jiné listiny,
b) peníze a listiny za účelem jejich vydání dalším osobám. Podle od st. 2 téhož ustanovení peníze
a listiny přijímané do notářské úschovy za účelem jejich vydání dalším osobám mohou být přijaty
také za účelem zajištění závazku.
Jednotlivé typy úschov jsou upraveny v dalších ustanoveních notářského řádu, přičemž
velmi podrobně je upraven například postup při přijímání peněz podle §85 a násl. (způsob
složení peněz, žádosti, protokol o notářské úschově, postup při vydávání peněz, omezení
dispozice notáře s penězi). Novely notářského řádu postupně reagovaly na zákon
č. 284/2004 Sb., kterým se měnil zákon č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, a některé další zákony, zákon č. 254/2004 Sb., o omezení plateb v hotovosti a o změně
zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, a na zákon
č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování
terorismu. Notářský řád upravuje notářské úschovy ať již prosté, či zajišťovací detailně s řadou
omezení pro postup notářů, stanovením jejich práv a povinností, stejně tak jako práv
a povinností složitelů a příjemců.
Pokud tedy zákonodárce upravil v exekučním řádu úschovy v §75 v tom smyslu,
že je exekutor může vykonávat pouze v souvislosti se soudním nebo jiným řízením, přenesl
výkon státních pravomocí v oblasti úschov na soudní exekutory jenom v tomto omezeném
rozsahu. Jakýkoliv jiný způsob realizace úschovy soudním exekutorem je v rozporu se zákonem,
ale především v rozporu s čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, podle něhož lze státní
moc uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon
stanoví. Naplnění tohoto ústavního postulátu představuje garanci proti zneužití státní moci
a plyne z něj nutnost zákonného podkladu pro její uskutečňování. Výkon svěřené pravomoci
soudního exekutora mimo zákonné meze a v rozporu se způsobem, který zákon stanoví, je vždy
závažným porušením povinnosti soudního exekutora při výkonu jeho činnosti, neboť takovou
činností exekutor neplní to, co zákon předvídá. Je-li právní úprava exekutorských úschov v §75
exekučního řádu „lapidární“ (obdobná jiné činnosti soudu v §352 o. s. ř.), neznamená takový
stav pro soudního exekutora možnost libovolného postupu při této činnosti, ale naopak
předpokládá striktní dodržování mezí, jimiž je souvislost úschovy s exekučním, soudním nebo
jiným řízením. Souvislost s jinými řízeními vymezuje exekutorské úschovy nikoliv jako úschovy,
jejichž účelem má být zajištění závazku mezi subjekty daného obligačního právního vztahu
jako je tomu např. v §185a o. s. ř. nebo v §81 odst. 2 notářského řádu, ale jako úschovy,
s nimiž se nakládá podle příkazu složitele, tedy obdobně jako v §352 o. s. ř. Prováděl-li
tedy soudní exekutor úschovy v rozporu s omezením vyplývajícím z §75 exekučního řádu,
závažně porušil uvedené ustanovení, a to minimálně ve formě vědomé nedbalosti. Přijímal-li
soudní exekutor do úschovy peníze, listiny a jiné movité věci, aniž by úschovy těchto věcí
souvisely s exekučním, soudním nebo jiným řízením, založila taková činnost jeho kárnou
odpovědnost. Za takového stavu pak již podle názoru kárného senátu nelze v rámci
samostatných skutků zkoumat obsah takových úkonů, a dále otázku, zda je soudní exekutor
správně vyúčtoval. Jednal-li soudní exekutor mimo rámec svěřené pravomoci, neexistuje
objektivní hledisko, podle něhož by se mohl obsah úkonů a jejich zpoplatnění posuzovat.
Realizace svěřené pravomoci v rozporu se zákonem v sobě fakticky zahrnuje nesprávnost obsahu
takových úkonů i nezákonnost jejich zpoplatnění.
Se zřetelem k tomu, že nesprávnost obsahu exekutorské úschovy ze dne 5. 1. 2009,
sp. zn. 100 EÚ 1/09 byla žalována jako samostatný skutek pod bodem 2. návrhu na zahájení
kárného řízení, stejně jako nesprávné účtování nezákonně realizovaných úschov bylo vymezeno
pod bodem 3. návrhu na zahájení kárného řízení jako samostatný skutek, rozhodl kárný senát tak,
že soudního exekutora uznal vinným v plném rozsahu skutkem pod bodem 1. návrhu na zahájení
řízení, a v bodu 2. a 3. návrhu na zahájení řízení soudního exekutora zprostil, protože takto
vymezené skutky za samostatná kárná provinění nepovažoval.
Při zkoumání protokolů o úschovách uvedených v bodu 4. návrhu na zahájení kárného
řízení, dospěl kárný senát k názoru, že pouze protokol o úschově ze dne 25. 2. 2010,
sp. zn. 100 EÚ 9/10, lze považovat za úschovu peně z související s převodem nemovitostí v řízení
u katastrálního úřadu. Pokud za tuto úschovu soudní exekutor neúčtoval žádnou odměnu, porušil
čl. 14 odst. 1 a čl. 15 odst. 1 e tického kodexu, jakož i §17 odst. 1 vyhl ášky č. 330/2001 Sb.
(exekuční tarif) a §2 odst. 2 věty druhé exekučního řádu. V souladu s dosavadní judikaturou
kárných senátů považoval porušení těchto povinností za porušení závažná. Protokoly
o úschovách ze dne 26. 2. 2010, sp. zn. 100 EÚ 2/10, 100 EÚ 3/10 a 100 EÚ 4/10 považoval
kárný senát za úschovy prováděné v rozporu s §75 exekučního řádu. Protože posledně
jmenované úschovy byly součástí skutku pod bodem 4. návrhu na zahájení kárného řízení
(nikoliv skutky samostatnými), byly ze skutku, jímž byl kárně obviněný uznán vinným pod bodem
2. rozhodnutí, vypuštěny.
Při rozhodování o druhu kárného opatření vycházel kárný senát ze zjištění, že soudní
exekutor stojí před kárným senátem poprvé. Řízení ve věci vedené u Nejvyššího správního soudu
pod sp. zn. 13 Kseo 1/2009 není dosud skončeno. Z připojeného spisu Nevyššího správního
soudu vedeného pod sp. zn. 2 As 19/2004, bylo zjištěno, že rozhodnutím ministra spravedlnosti
ze dne 11. 7. 2003, č. j. 179/03-Pers.So, byl soudnímu exekutorovi pozastaven výkon
exekutorského úřadu, a to v souvislosti se zahájením trestního stíhání pro trestný čin podvodu
podle §250 odst. 1, 3 trestního zákona. Nejvyšší správní soud rozsudkem ze dne 22. 9. 2004,
č. j. 2 As 19/2004 - 91, rozsudek Městského soudu v Praze, jímž byla zamítnuta žaloba kárně
obviněného proti rozhodnutí ministra, zrušil a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení
se závazným právním názorem, že porušení základních procesních práv stěžovatele (kárně
obviněného) ve správním řízení mohlo mít v daném případě vliv na zákonnost rozhodnutí
ministra a že toto rozhodnutí samo je nepřezkoumatelné pro nesrozumitelnost.
V této souvislosti kárný senát zjistil z usnesení Obvodního soudu pro Prahu 8 ze dne
17. 10. 2011, sp. zn. 2 T 11/2004, že soud rozhodl o tom, že kárně obviněný vykoná trest odnětí
svobody uložený pro trestný čin podvodu ve výši tří let. Uvedené usnesení Obvodního soudu
pro Prahu 8 není pravomocné, kárně obviněný si podal proti němu stížnost, o níž bude
rozhodovat odvolací Městský soud v Praze.
Kárný senát neprovedl kárným žalobcem navrhovaný důkaz k osobě kárně obviněného
spočívající v přečtení listiny, která je přepisem nahraného rozhovoru soukromou osobou
bez souhlasu kárně obviněného. Zákon č. 7/2002 Sb. neposkytuje možnost pro provedení tímto
způsobem získaného důkazu. Pokud by se použil podle §25 zákona č. 7/2002 Sb. přiměřeně
trestní řád, pak stěžejním ustanovením je ustanovení §88, ale tam uvedené podmínky ne byly
v dané věci splněny. Pro úplnost kárný senát dodává, že neexistuje žádný zákonný podklad
pro použití záznamu z odposlechu z trestního řízení pro jiné typy soudního či jiného řízení. Podle
judikatury kárných soudů v oblasti kárné odpovědnosti státních zástupců - rozhodnutí ze dne
14. 10. 2011, č. j. 12 Ksz 4/2011 - 122, nezákonný postup při dokumentování jednání
podřízeného státního zástupce nad řádným výkonem funkce ze strany vedoucího státního
zástupce v intenzitě schopné zasáhnout základní lidská práva zakládá kárnou odpovědnost
vedoucího státního zástupce.
Za daného stavu věci po zvážení všech rozhodujících kritérií spolu určujících povahu
a závažnost kárného obvinění, tj. významu chráněného zájmu, jímž je zájem na řádném výkonu
svěřené pravomoci soudních exekutorů, osoby kárně obviněného, který stál před kárným senátem
poprvé, mírou zavinění, kterou lze označit až za hrubou nedbalost, jako vyšší stupeň intenzity
nedbalosti, zejména pro postoj kárně obviněného k požadavku náležité opatrnosti při výkonu
jeho činnosti v oblasti úschov, dospěl kárný senát k závěru, že pokuta ve výši 100 000 Kč
je kárným opatřením vystihujícím všechny okolnosti případu a přispívajícím k vyšší motivaci
řádného výkonu této funkce. Pokuta je splatná do 60 dnů od nabytí právní moci tohoto
rozhodnutí na účet Nejvyššího správního soudu.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 27. února 2012
JUDr. Marie Turková
předsedkyně kárného senátu