infUsVec423, infUsLengthVec8, infUsKratkeRadky-314-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 14.08.2001, sp. zn. II. ÚS 386/99 [ nález / CEPL / výz-2 ], paralelní citace: N 118/23 SbNU 163 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:2.US.386.99

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K povinnosti soudu vzít při posuzování restitučního nároku v úvahu všechny aspekty věci

Právní věta Smyslem zákona č. 87/1991 Sb. je zmírnit následky některých majetkových a jiných křivd, učiněných v rozhodném období (§1 odst. 1). Z tohoto pohledu není možno při aplikaci tohoto zákona postupovat příliš restriktivně a formalisticky, nýbrž naopak je nutno používat jej velmi citlivě a vždy s ohledem na okolnosti konkrétního případu. V posuzované věci je podstatou problému, a také jediným důvodem, proč došlo k zamítnutí žaloby stěžovatele, že nebylo prokázáno uplatnění restitučního nároku podle zákona č. 128/1946 Sb. Podle názoru Ústavního soudu však nelze přehlédnout skutečnost, že soudu prvního stupně a stejně tak i odvolacímu soudu byla známa existence citovaného dopisu, zmiňujícího restituční řízení zmiňované spisové značky. Je tedy zřejmé, že v posuzované věci šlo o okolnosti tak zásadní, že mohly mít vliv na meritorní rozhodnutí soudu. Ačkoli však šlo o skutečnosti, které byly obecným soudům známy, tak se s nimi ve svých rozhodnutích nevypořádaly. Zejména odvolací soud měl k těmto skutečnostem přihlédnout a zvážit potřebu doplnění dokazování v tomto směru. Jestliže se tedy obecné soudy nezabývaly všemi podstatnými aspekty projednávané věci, lze v konkrétní věci dospět k závěru, že došlo k porušení čl. 36 odst. 1 Listiny i čl. 90 Ústavy ČR (k tomu srov. obdobně nález ve věci II. ÚS 219/95, in Ústavní soud České republiky : Sbírka nálezů a usnesení - svazek 5, č. 48, vydání 1., Praha, C. H. Beck 1997). Lze tedy mít za to, že vykonaná skutková zjištění jsou v extrémním rozporu s přijatými právními závěry.

ECLI:CZ:US:2001:2.US.386.99
sp. zn. II. ÚS 386/99 Nález rozhodl dnešního dne v senátě, ve věci ústavní stížnosti K. B., proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 9. 6. 1999, č.j. 10 Co 551/98 - 63, a proti rozsudku Okresního soudu v Litoměřicích ze dne 11. 5. 1998, č.j. 14 C 180/96 - 47, za účasti Krajského soudu v Ústí nad Labem a Okresního soudu v Litoměřicích, jako účastníků řízení, a České republiky - Ministerstva financí, jako vedlejšího účastníka řízení, takto: Rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 9. 6. 1999, č.j. 10 Co 551/98-63, a rozsudek Okresního soudu v Litoměřicích ze dne 11. 5. 1998, č.j. 14 C 180/96-47, se zrušují. Odůvodnění: Ústavní soud obdržel ústavní stížnost stěžovatele podle čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR, ve které napadá v záhlaví uvedená rozhodnutí obecných soudů a namítá, že došlo k porušení jeho ústavně zaručených práv, konkrétně pak čl. 11 a čl. 36 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 90 Ústavy ČR. Soud prvního stupně zamítl žalobu stěžovatele proti žalovanému České republice - Ministerstvu financí ČR (vedlejšímu účastníkovi v řízení před Ústavním soudem), aby vedlejšímu účastníkovi byla uložena povinnost vyplatit stěžovateli finanční náhradu za majetek, a to nemovitosti - bývalé vlastnictví pana R. B., zapsaných v knihovní vložce pozemkové knihy č. 1979 k.ú. Roudnice nad Labem. Pan R. B. byl jako osoba židovského vyznání nucen předmětné nemovitosti prodat v důsledku rasových zákonů společnosti Závody Ringhoffer-Tatra, a.s., kupní smlouvou ze dne 14. 9. 1939. Tato smlouva byla zapsána do pozemkové knihy, ale kupní cena nebyla nikdy zaplacena. Stěžovatel se po roce 1990 obrátil v souladu s restitučními předpisy na povinnou osobu a požádal o vydání předmětných nemovitostí. Jeho výzva byla ale odmítnuta s tím, že na základě usnesení vlády byl tento majetek vložen do nově založené společnosti a došlo ke schválení privatizace dotčeného podniku. Podle čl. II. bod 2. zákona č. 116/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů, tedy nelze tyto nemovitosti vydat. Protože byla žádost stěžovatele o vyplacení finanční náhrady za tyto nevydávané nemovitosti odmítnuta, obrátil se svým nárokem na soud. Okresní soud v Litoměřicích ústavní stížností napadeným rozhodnutím žalobu zamítl s tím, že na základě dekretu presidenta republiky č. 5/1945 Sb., o neplatnosti některých majetkově-právních jednání z doby nesvobody a o národní správě majetkových hodnot Němců, Maďarů, zrádců a kolaborantů a některých organizací a ústavů (dále jen "dekret č. 5/1945 Sb."), a zákona č. 128/1946 Sb., o neplatnosti některých majetkově-právních jednání z doby nesvobody a o nárocích z této neplatnosti a z jiných zásahů do majetku vzcházejících (dále jen "zákon č. 128/1946 Sb."), nedocházelo automaticky k obnovení vlastnického práva, pokud původní vlastníci pozbyli majetek v době nesvobody v důsledku okupace a persekuce. O vydání takového majetku nebo o zaplacení finanční náhrady bylo třeba požádat ve stanovené lhůtě tří let, jestliže tento nárok nebyl uplatněn, pak byl promlčen. V tomto směru důkazní povinnost, zda byla podána žádost ze strany původního vlastníka, je na straně žalobce - stěžovatele. V průběhu řízení stěžovatel i jeho právní zástupce nejprve uváděli, že žádost podána nebyla, poté však naopak tvrdili, že žádost byla prostřednictvím pražského advokáta JUDr. L. H. podána, oba ovšem shodně uvedli, že písemný doklad neexistuje a nejsou schopni tuto skutečnost prokázat. Protože stěžovatel neunesl důkazní břemeno k tvrzení, že o nemovitosti bylo žádáno podle zákona č. 128/1946 Sb., nebyla tedy splněna podmínka podle zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, zejména ve znění zákona č. 116/1994 Sb. (dále jen "zákon č. 87/1991 Sb.") a soud žalobu zamítl. Odvolací soud ústavní stížností napadeným rozhodnutím rozhodnutí soudu prvního stupně potvrdil, když podobně jako v odvoláním napadeném rozhodnutí uvedl, že není pochyb o tom, že předmětné nemovitosti byly ve vlastnictví právního předchůdce stěžovatele pana R. B. a jeho právním nástupcům by jejich vydání, případně náhrada náležely, nicméně zákonem byl stanoven určitý postup, jímž se původní vlastnictví k nim opět obnovilo a tento postup (restituce podle zákona č. 128/1946 Sb.) nebyl dodržen. V řízení se nepodařilo prokázat existenci tohoto předpokládaného postupu a pouhé tvrzení o tom, že původní vlastník se po válce "musel samozřejmě o věc zajímat", či "samozřejmě o vrácení majetku usilovat" a "samozřejmě nárok na vrácení podniku po válce uplatnil", ovšem k prokázání původní restituce nepostačuje. Stěžovatel v ústavní stížnosti nesouhlasí se závěry obecných soudů o nutnosti uplatnění nároku podle zákona č. 128/1946 Sb. a uvádí, že nárok na vydání věci vznikl na základě dekretu č. 5/1945 Sb., který obnovil vlastnické právo původního vlastníka tím, že prohlásil veškeré majetkové převody a ujednání, uzavřené pod tlakem okupace nebo národní, rasové nebo politické perzekuce, za neplatné. Podle stěžovatele je vlastnické právo nepromlčitelné, neboť právní úkon učiněný v roce 1939 byl neplatný od samého počátku, neboť byl učiněn pod tlakem okupace a rasové a politické perzekuce. Dekret č. 5/1945 Sb. ani zákon č. 128/1946 Sb. na této skutečnosti nemohl nic změnit. Proto navrhuje zrušit rozhodnutí jak soudu prvního stupně tak i odvolacího soudu. Ústavní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti navrhovatelova podání. Ústavní stížnost byla podána včas, stěžovatel oprávněný k jejímu podání byl řádně zastoupen a vyčerpal všechny prostředky, které mu zákon k ochraně jeho práv poskytuje. Proto byla ústavní stížnost shledána přípustnou a Ústavní soud ji projednal. Ústavní stížnost je oprávněna podat fyzická nebo právnická osoba, jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci, bylo porušeno její základní právo nebo svoboda, zaručené ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy. Věc byla v další fázi řízení před Ústavním soudem přezkoumána z hlediska její opodstatněnosti. Přitom opodstatněností ústavní stížnosti je v řízení před Ústavním soudem třeba rozumět podmínku, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byl stěžovatel účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci, bylo porušeno základní právo nebo svoboda stěžovatele. Přezkoumáním skutkového stavu, předložených listinných důkazů a posouzením právního stavu, došel Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost je důvodná a došlo k porušení ústavně zaručených práv, i když z jiných důvodů, než uvádí stěžovatel. Podle své konstantní judikatury však není Ústavní soud vázán odůvodněním ústavní stížnosti. Není v rozporu s jejím posláním, když je napadené rozhodnutí orgánu veřejné moci přezkoumáno i z jiných hledisek. Pro posouzení ústavní stížnosti požádal Ústavní soud o vyjádření Okresní soud v Litoměřicích, Krajský soud v Ústí nad Labem a Českou republiku - Ministerstvo financí ČR, a připojil si příslušný soudní spis. Předseda senátu Krajského soudu v Ústí nad Labem se ztotožnil se závěry odvolacího soudu, odkázal v plném rozsahu na jeho rozsudek a navrhl nevyhovět ústavní stížnosti. Ministerstvo financí za vedlejšího účastníka k ústavní stížnosti uvedlo, že podstata ústavní stížnosti spočívá v nesouhlasu stěžovatele s právními závěry obecných soudů a není odnětím práva na soudní ochranu, jestliže obecné soudy po řádně vedeném procesu zaujmou stanovisko, s nímž se strana ve sporu neztotožňuje. Jestliže by stěžovatel prokázal, že jeho právní předchůdci požádali o restituci podle zákona č. 128/1946 Sb. a nebyli uspokojeni po 25. 2. 1948 z důvodů uvedených v §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb., bylo by možné stěžovateli poskytnout finanční náhradu. To však stěžovatel v řízení před obecnými soudy neprokázal. Proto navrhuje, aby byla ústavní stížnost odmítnuta jako zjevně neopodstatněná. Soudkyně Okresního soudu v Litoměřicích odkázala ve svém vyjádření k ústavní stížnosti na rozhodnutí soudu prvního stupně, které bylo napadeno ústavní stížností. Při posuzování ústavní stížnosti vycházel Ústavní soud ze dvou zásad, které vyplývají z jeho ustálené judikatury. Podle první z nich nezávislost rozhodování obecných soudů se uskutečňuje v ústavním a zákonném procesněprávním a hmotněprávním rámci. Procesněprávní rámec představují především principy řádného a spravedlivého procesu, jak vyplývají z čl. 36 a násl. Listiny, jakož i z čl. 1 Ústavy ČR. Jedním z těchto principů, představujícím součást práva na řádný proces, jakož i pojmu právního státu (čl. 36 odst. 1 Listiny, čl. 1 Ústavy ČR) a vylučujícím libovůli při rozhodování, je i povinnost soudů své rozsudky odůvodnit (§157 odst. 1 občanského soudního řádu), a to způsobem, zakotveným v ustanovení §157 odst. 2 občanského soudního řádu. Z odůvodnění musí vyplývat vztah mezi skutkovými zjištěními a úvahami při hodnocení důkazů na straně jedné a právními závěry na straně druhé. V případě, kdy jsou právní závěry soudu v extrémním nesouladu s vykonanými skutkovými zjištěními anebo z nich v žádné možné interpretaci odůvodnění soudního rozhodnutí nevyplývají, nutno takovéto rozhodnutí považovat za stojící v rozporu s čl. 36 odst. 1 Listiny, jakož i s čl. 1 Ústavy ČR. Podle druhé zásady je Ústavním soudem zdůrazňováno, že smyslem zákona č. 87/1991 Sb. je zmírnit následky některých majetkových a jiných křivd, učiněných v rozhodném období (§1 odst. 1). Z tohoto pohledu není možno při aplikaci tohoto zákona postupovat příliš restriktivně a formalisticky, nýbrž naopak je nutno používat jej velmi citlivě a vždy s ohledem na okolnosti konkrétního případu. Jak již totiž Ústavní soud judikoval dříve, ke splnění účelu a cíle restitucí je nutné, aby všechny orgány veřejné moci vycházely ze speciální úpravy restitučních předpisů a aby zejména v duchu snahy o zmírnění některých majetkových křivd interpretovaly zákonem stanovené okolnosti, v jejichž důsledku k přechodu majetku došlo. Ústavnímu soudu je z jeho činnosti známo, že ve věci finančních náhrad za nevydané nemovitosti po zemřelém panu R. B. probíhalo před Ústavním soudem pod sp. zn. I. ÚS 236/98 obdobné řízení o ústavní stížnosti pana A. B. proti rozhodnutím obecných soudů, když rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 18. 2. 1998, sp. zn. 13 Co 465/97, byl potvrzen rozsudek soudu prvního stupně, kterým byla zamítnuta žaloba pana A. B. na zaplacení finanční náhrady. Tato žaloba byla zamítnuta v podstatě z obdobných důvodů jako žaloba, o níž obecné soudy rozhodovaly v řízení, která vedla k rozhodnutím napadeným nyní posuzovanou ústavní stížností. V průběhu řízení, sp. zn. I. ÚS 236/98, si Ústavní soud vyžádal kopii dopisu adresovaného Okresnímu soudu v Brandýse nad Labem, označeného číslem jednacím Nc II 57/49 a datovaného 30. 1. 1950, a z jeho obsahu nemohl než vyrozumět, že pod č. j. Nc II 57/49 před Okresním soudem v Brandýse nad Labem probíhal restituční spor mezi právními předchůdci pana A. B. a Agrostrojem, závody na hospodářské stroje, n. p., Brandýs nad Labem. O předmětu sporu lze usoudit podle osoby odpůrce, který je uveden jako Agrostroj, závody na hospodářské stroje, n. p., Brandýs nad Labem, který v dopisu soudu mimo jiné uvádí, že "podle vyhl. min. prům. z 25. 7. 1949, č. 1641, Ú. l. byl s účinkem ke dni 1. 1. 1950 vytvořen samostatný národní podnik Agrostroj Roudnice n. L., do něhož patří také závod, který byl dříve majetkem firmy R. B.". Dále je v tomto dopisu zmíněna příloha, kterou odpůrce k výzvě ze dne 2. 1. 1950 předkládá soudu, a to opis trhové smlouvy ze dne 14. září 1939. Odpůrce v dopisu navrhuje, aby "k dalšímu řízení byl delegován Okresní soud v Roudnici nad Labem, podle §28 odst. 1 zák. č. 319/48 Sb., a aby mu byly spisy postoupeny". Ústavní stížnosti bylo vyhověno, protože obecný soud se nevypořádal s návrhem stěžovatele na výslech svědka, který měl prokázat existenci poválečného restitučního řízení, když obecnými soudy bylo zjištěno, že k uváděné věci č.j. Nc II 57/49 se nedochoval ani soudní spis, ani rozhodnutí a ani příslušné rejstříky. Ze spisu Okresního soudu v Litoměřicích, sp. zn. 14 C 180/96, bylo Ústavním soudem zjištěno, že Okresnímu soudu v Litoměřicích došel dne 1. 4. 1998 přípis Ministerstva financí ČR, kterým je v příloze soudu zasílána kopie rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 18. 2. 1998, č.j. 13 Co 465/97 - 34, ve kterém, jak je uvedeno výše, je soudem zmiňována existence poválečného restitučního řízení, č.j. Nc II 57/49, a také existence citovaného dopisu, zmiňujícího restituční řízení ve věci č.j. Nc II 57/49. Tato skutečnost byla tedy Okresnímu soudu v Litoměřicích známa ještě před tím, než dne 11. 5. 1998 vyhlásil svůj rozsudek, č.j. 14 C 180/96 - 47, proti kterému směřuje ústavní stížnost. Podobně jako tomu bylo i ve věci, sp. zn. I. ÚS 236/98, tak i v nyní posuzované věci bylo zásadní otázkou v řízení před obecnými soudy to, zda je žalobce - stěžovatel, osobou oprávněnou podle zákona č. 87/1991 Sb. Otázku oprávněných osob řeší cit. zákon ve svém ustanovení §3 a výčet zde uvedených osob je taxativní. Oprávněnou osobou s přihlédnutím ke skutkovým okolnostem zjištěným v dané věci, je podle §3 odst. 2 zákona i fyzická osoba, která splňuje podmínky stanovené v §3 odst. 1 zákona a která v den přechodu věci na stát podle §6 zákona měla na ni nárok podle dekretu č. 5/1945 Sb. nebo podle zákona č. 128/1946 Sb., pokud k převodu nebo přechodu vlastnického práva prohlášeným za neplatné podle těchto zvláštních předpisů došlo z důvodu rasové perzekuce a tento nárok nebyl po 25. únoru 1948 uspokojen z důvodů uvedených v §2 odst. 1 písm. c) zákona. V posuzované věci je podstatou problému, a také jediným důvodem, proč došlo k zamítnutí žaloby stěžovatele, že nebylo prokázáno uplatnění restitučního nároku podle zákona č. 128/1946 Sb. Podle názoru Ústavního soudu však nelze přehlédnout skutečnost, že soudu prvního stupně a stejně tak i odvolacímu soudu byla známa existence citovaného dopisu, zmiňujícího restituční řízení ve věci č.j. Nc II 57/49. Dále Ústavní soud přihlédl k tomu, že tvrzení právního zástupce stěžovatele o neuplatnění nároku podle zákona č. 128/1946 Sb. bylo zpochybněno pozdější výpovědí stěžovatele tak, jak je to uvedeno v protokolu o jednání před Okresním soudem v Litoměřicích dne 19. 11. 1997. V této výpovědi také stěžovatel zmiňuje existenci osoby L. H. (později v odvolání upřesněno na JUDr. L. H.), pražského advokáta, který měl zastupovat otce stěžovatele při poválečném uplatňování restitučních nároků. Ze spisu Okresního soudu v Litoměřicích, sp. zn. 14 C 180/96, bylo Ústavním soudem dále zjištěno, že pod číslem listu 40 je v něm založena žádost Městského soudu v Praze ze dne 5. 12. 1997, adresovaná Okresnímu soudu v Litoměřicích, který se v uvedené věci, sp. zn. 13 Co 465/97, dotazuje, zda ve věcech náhrad uplatňovaných panem K. B. a panem R. B. bylo tvrzeno ze strany žalobců, že pod sp. zn. Nc. II 567/49 bývalého Okresního soudu v Roudnici n. Labem proběhlo řízení podle zákona č. 128/1946 Sb., a zda byl proveden důkaz uvedeným spisem nebo jiným důkazem o tom, že takové řízení bylo zahájeno. Je tedy zřejmé, že v posuzované věci šlo o okolnosti tak zásadní, že mohly mít vliv na meritorní rozhodnutí soudu. Ačkoli však šlo o skutečnosti, které byly obecným soudům známy, tak se s nimi ve svých rozhodnutích nevypořádaly. Zejména odvolací soud měl k těmto skutečnostem přihlédnout a zvážit potřebu doplnění dokazování v tomto směru. Jestliže se tedy obecné soudy nezabývaly všemi podstatnými aspekty projednávané věci, lze v konkrétní věci dospět k závěru, že došlo k porušení čl. 36 odst. 1 Listiny i čl. 90 Ústavy ČR (k tomu srov. obdobně nález ve věci II. ÚS 219/95, in Ústavní soud České republiky : Sbírka nálezů a usnesení - svazek 5, č. 48, vydání 1., Praha, C. H. Beck 1997). Lze tedy mít za to, že vykonaná skutková zjištění jsou v extrémním rozporu s přijatými právními závěry. Ústavní soud dále považuje za nutné odkázat na svoji dřívější judikaturu (například nález ve věci I. ÚS 485/98, in Ústavní soud České republiky : Sbírka nálezů a usnesení - svazek 14, č. 81, vydání 1., Praha, C. H. Beck 2000), ze které vyplývá, že i když je důkazní břemeno na straně stěžovatelů, nelze restituční zákon vykládat restriktivně, výlučně v jejich neprospěch. Ústavní soud dovozuje, že z hlediska ochrany základních práv a svobod je třeba ztrátu či skartaci spisu vzít v úvahu i v restitučním řízení, a to zejména tehdy, jestliže je proti stěžovatelům namítáno, že se z důvodu ztráty rozhodujícího dokladu u úředního orgánu důkazního břemene nezhostili. I z tohoto důvodu se Ústavnímu soudu jeví jako nezbytné, aby se obecné soudy zabývaly důkladně všemi podstatnými okolnostmi posuzovaného případu. Pouze pro úplnost Ústavní soud dodává, že nelze naopak přisvědčit názoru stěžovatele o obnovení vlastnického práva dekretem č. 5/1945 Sb. V tomto nezbývá Ústavnímu soudu než stěžovatele odkázat na již ustálenou judikaturu Ústavního soudu (k tomu srov. např. nález ve věci II. ÚS 415/97, in Ústavní soud České republiky : Sbírka nálezů a usnesení - svazek 14, č. 76, vydání 1., Praha, C. H. Beck 2000), podle které se zákon č. 87/1991 Sb. vztahuje pouze na zmírnění následků některých majetkových a jiných křivd, k nimž došlo v období od 25. února 1948 do 1. ledna 1990, tj. v tzv. rozhodném období (§1 odst. 1), přičemž oprávněnou osobou (jak k vydání nemovitostí tak poskytnutí finanční náhrady) je též fyzická osoba, která v den přechodu věci na stát na ni měla nárok podle dekretu prezidenta republiky č. 5/1945 Sb. nebo podle zákona č. 128/1946 Sb., pokud k převodu nebo přechodu vlastnického práva prohlášeným za neplatné podle těchto právních předpisů došlo z důvodu rasové persekuce a tento nárok (uplatněný) nebyl po 25. únoru 1948 uspokojen z důvodů uvedených v §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb. (§3 odst. 2). Ústavní soud, aniž by svým rozhodnutím předjímal meritorní výsledek sporu, dospěl po zvážení všech uvedených skutečností, že ústavní stížností napadenými rozhodnutími došlo k porušení čl. 36 odst. 1 Listiny a čl. 90 Ústavy ČR, a proto ve výroku citovaná rozhodnutí obecných soudů svým nálezem zrušil podle ustanovení §82 odst.1 a odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 182/1993 Sb."). K namítanému porušení čl. 11 Listiny lze odkázat na judikaturu Ústavního soudu (k tomu srov. usnesení ve věci III. ÚS 44/94, in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 2, č. 18, vydání 1., Praha, C. H. Beck 1995), podle které stěžovatel vystupuje v pozici subjektu, který uplatňuje pohledávku vůči povinnému, kterým je stát. Nejde tudíž o právo věcné, tedy ani o právo vlastnické, a jeho ochranu nelze proto podřadit pod ustanovení čl. 11 Listiny. Vzhledem k tomu, že všichni účastníci řízení i vedlejší účastník řízení souhlasili s upuštěním od ústního jednání (§44 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb.), rozhodl Ústavní soud nálezem bez ústního jednání (§82 odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.). Poučení: Proti tomuto nálezu se nelze odvolat (§54 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.) V Brně dne 14. 8. 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:2.US.386.99
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 386/99
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 118/23 SbNU 163
Populární název K povinnosti soudu vzít při posuzování restitučního nároku v úvahu všechny aspekty věci
Datum rozhodnutí 14. 8. 2001
Datum vyhlášení 24. 10. 2001
Datum podání 6. 8. 1999
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Cepl Vojtěch
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 90
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 5/1945 Sb.
  • 87/1991 Sb., §1 odst.1, §3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík vlastnictví
osoba/oprávněná
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-386-99
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 33667
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28