infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-495-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 28.05.2002, sp. zn. II. ÚS 747/2000 [ nález / MALENOVSKÝ / výz-3 ], paralelní citace: N 63/26 SbNU 163 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2002:2.US.747.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Restituce pozemků - interpretace a aplikace §11 odst. 1 písm. c) zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zem...

Právní věta Zákon o půdě sice počítá se zajištěním lesního či zemědělského využití pozemku jako s jedním z cílů zákona, z jeho preambule nicméně vyplývá, že tento cíl má být podřazen požadavku zmírnění majetkových křivd tím, že zlepšení péče o půdu podmiňuje obnovením původních vlastnických vztahů k ní. Soud tedy nemůže diktovat vlastníkům, jak s půdou nakládat, či podmiňovat navrácení vlastnictví určitým způsobem využití, resp. nenavracet, pokud nebudou (moci) pozemek určitým způsobem užívat. Zákon má především umožnit, aby byl pozemek restituentům vydán. Pouze výjimečně, nastanou-li okolnosti předvídané tímto zákonem (§11), pozemek vydán nebude. Tyto vylučující okolnosti v žádném případě nemusejí souviset s nemožností pozemek zemědělsky využít, ale naopak s jiným veřejným zájmem. Pravidlem je, že pozemek se restituentům při splnění všech podmínek vydává. Výjimečně k tomu dojít nemusí, např. podle ustanovení §11 odst. 1 písm. c), pokud byl pozemek po přechodu či převodu do vlastnictví státu zastavěn. Zákonodárce ovšem i v uvedeném ustanovení stanovil šest samostatných "výjimek z výjimky", za nichž lze i zastavěný pozemek vydat. Jednou z nich je okolnost, že jde o stavbu umístěnou pod povrchem země. Jde o jednu "výjimku z výjimky", jež je nezávislá na jiných výjimkách a nijak nesouvisí s možností či nemožností zemědělského či lesního využití pozemku. Naplnění všech šesti výjimek - podmínek, kdy i zastavěný pozemek lze vydat - není požadováno kumulativně, neboť je mezi nimi použita spojka "nebo". Vzájemný vztah alternativity je právně významný. S ohledem na metodu použitou zákonodárcem je třeba respektovat, že oprávněné osobě lze vydat i pozemky, na nichž se nacházejí stavby bránící zemědělskému nebo lesnímu využití pozemku, pokud se jedná z hlediska stavebně technického o některou ze staveb dále v ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě výslovně uvedených.

ECLI:CZ:US:2002:2.US.747.2000
sp. zn. II. ÚS 747/2000 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě , v právní věci navrhovatelů A) I. H., a B) J. H. o ústavní stížnosti proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 4. 10. 2000, čj. 10 Ca 266/2000-25, a rozhodnutí Okresního úřadu v Českých Budějovicích, okresního pozemkového úřadu, ze dne 8. 6. 2000, čj. OPÚ/R-291/00/881/91, za účasti Krajského soudu v Českých Budějovicích a Okresního úřadu v Českých Budějovicích, okresního pozemkového úřadu, jako účastníků řízení, a Pozemkového Fondu ČR, jako vedlejšího účastníka řízení, takto: Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 4. 10. 2000, čj. 10 Ca 266/2000-25, a rozhodnutí Okresního úřadu v Českých Budějovicích, okresního pozemkového úřadu, ze dne 8. 6. 2000, čj. OPÚ/R-291/00/881/91, se zrušují. Odůvodnění: Včas podanou ústavní stížností, která i v ostatním splňovala podmínky předepsané zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, napadli stěžovatelé v záhlaví uvedená rozhodnutí. Domnívají se, že jimi došlo k porušení čl. 36 odst. 1 a čl. 37 odst. 3 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), čl. 90 Ústavy ČR a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva"). Ústavní soud si k projednání a rozhodnutí věci vyžádal spis Krajského soudu v Českých Budějovicích, sp. zn. 10 Ca 266/2000, a spisový materiál Okresního úřadu v Českých Budějovicích, okresního pozemkového úřadu, v projednávané věci, z nichž zjistil následující: Rozhodnutím ze dne 8. 6. 2000, čj. OPÚ/R-291/00/881/91, rozhodl Okresní úřad České Budějovice, okresní pozemkový úřad (dále též "pozemkový úřad"), že stěžovatelé nejsou vlastníky nemovitosti parc. č. 315/1, role (dle pozemkové knihy), tj. nemovitostí č. 1526/1 ost. pl. o rozloze 8.126 m2, č. 1527/1 ost. pl. o rozloze 568 m2, č. 1526/4 zast. pl. o rozloze 1.831 m2, č. 1526/3 zast. pl. o rozloze 40 m2, 1528 zast. pl. o rozloze 38 m2, č. 1525 ost. pl. o rozloze 845 m2, č. 1557/2 zast. pl. o rozloze 765 m2 (dle katastru nemovitostí), dále nemovitosti č. 314/2, louka (dle pozemkové knihy), tj. nemovitostí č. 1526/3 zast. pl. o rozloze 283 m2, č. 1557/2 zast. pl. o rozloze 575 m2, č. 1525 ost. pl. o rozloze 350 m2, č. 1526/2 zast. pl. o rozloze 300 m2, č. 1526/1 ost. pl. o rozloze 5.008 m2 (dle katastru nemovitostí), a konečně nemovitosti parc. č. 314/3, louka (dle pozemkové knihy), tj. nemovitostí č. 1527/1 ost. pl. o rozloze 75 m2, č. 1527/2 ost. pl. o rozloze 85 m2 a č. 1526/1 ost. pl. o rozloze 230 m2 (dle katastru nemovitostí) zapsaných u katastrálního úřadu v Českých Budějovicích v katastru nemovitostí pro obec České Budějovice, katastrální území České Budějovice 6 (dle identifikace parcel čj. 57662/91 ze dne 19. 9. 1991) (dále též "předmětné parcely"). V odůvodnění pozemkový úřad uvedl, že stěžovatelé jsou oprávněnými osobami dle ustanovení §4 odst. 4 zák. č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku (dále jen "zákon o půdě"). Předmětné parcely přešly do vlastnictví státu na základě výměru Jednotného národního výboru v Českých Budějovicích ze dne 24. 7. 1949, zn. IX-611/Hei-9.IV.1949-Ší, o výkupu dle zákona č. 46/1948 Sb., o nové pozemkové reformě, a to bez náhrady. Byly tedy odňaty způsobem, jenž odpovídá ustanovení §6 odst. 1 písm. b) zákona o půdě. Okresní úřad ve věci rozhodoval již dříve, naposledy rozhodnutím ze dne 19. 5. 1999, čj. OPÚ/R-280/99/881/91, jež bylo zrušeno rozsudkem Krajského soudu v Českých Budějovicích, "sp. zn. 10 Ca 273/99". Vázán právním názorem krajského soudu, doplnil okresní úřad důkazní řízení o stanovisko "regionálního rozvoje" Okresního úřadu České Budějovice ze dne 7. 5. 1999, čj. RRR-VÚP 607/99-334-Ze, aby tím odstranil pochybnosti o skutkových zjištěních, jež vedly ke zrušení jeho předchozího rozhodnutí. Na základě uvedeného stanoviska dospěl okresní úřad k závěru, že předmětné pozemky lze považovat za pozemky zastavěné, popř. za stavby se stavbami hlavními bezprostředně související, jejichž vydání v jakékoli části brání překážka uvedená v ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě. S ohledem na uvedenou skutečnost poskytne Pozemkový fond ČR v souladu s ustanovením §11 odst. 2 zákona o půdě oprávněným osobám jiný pozemek ve vlastnictví státu. Rozhodnutí okresního úřadu napadli stěžovatelé opravným prostředkem, podle něhož se nedomáhají vydání pozemků dotčených třemi stavbami a veřejnými komunikacemi, nedomnívají se ovšem, že další pozemkové parcely jsou pro provoz těchto staveb nezbytné. Jsou dotčeny pouze stavbami inženýrských sítí, tedy stavbami podzemními, které nepředstavují překážku, jež vydání pozemků vylučuje. Stěžovatelé také uvádějí, že nebylo zjištěno, kdy byly pozemky zastavěny, což je rozhodné se zřetelem k formulaci hypotézy právní normy. Krajský soud v Českých Budějovicích svým rozsudkem ze dne 4. 10. 2000, čj. 10 Ca 266/2000-25, rozhodnutí pozemkového úřadu potvrdil. V odůvodnění potvrdil, že stěžovatelé jsou oprávněnými osobami a že je naplněn i restituční titul podle ustanovení §6 odst. 1 písm. b) zákona o půdě. Zabýval se tedy tím, zda je možný postup dle ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě, dle něhož pozemky nelze vydat v případě, že pozemek byl po přechodu nebo převodu do vlastnictví státu nebo jiné právnické osoby zastavěn. Skutková zjištění o tom, zda předmětné parcely jsou dotčeny stavbami a jakého druhu, považoval soud z hlediska rozhodnutí za úplná a postačující. Podkladem pro rozhodování se stalo vyjádření Okresního úřadu v Českých Budějovicích, referátu regionálního rozvoje. Uvedený důkaz je podle názoru soudu v souladu s výsledky místního šetření i písemnými a grafickými operáty katastrálního úřadu. Je nesporné, že stavbami pro energetické účely jsou dotčeny pozemkové parcely č. 1526/4, 1526/3 a 1526/2. Tyto stavby nelze podřadit stavbám jednoduchým či drobným podle §139 b) odst. 5 a 7 zák. č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon). Jejich existence vylučuje možnost zastavěné parcely vydat. Stejný závěr učinil soud vůči parcelám zastavěným komunikacemi (č. 1525, 1557/2 a 1527/2), neboť ani ty nejsou stavbami jednoduchými či drobnými. Zbývající parcely (č. 1526/1, 1527/1 a 1528) jsou začleněny do areálu energetického centra a je v nich uloženo energetické kabelové vedení, sdělovací kabely, tepelné potrubí, kanalizace, vodovodní potrubí a veřejné osvětlení. Dále se tam nachází parkoviště, případně přes tyto parcely vede přístup k budovám, jež se nacházejí nejen na výše uvedených třech stavebních parcelách. Soud zohlednil, že se jedná o prostor krajského energetického dispečinku, zřízeného pro účely zásobování jihočeského regionu elektrickou energií. Budovy i energetické sítě tohoto zařízení byly zřízeny z důvodu přenosu elektrické energie, a budovy musí proto být doplněny inženýrskými sítěmi, jež jsou uloženy v pozemkových parcelách. Soud dospěl k závěru, že v souzeném případě mají inženýrské sítě povahu příslušenství staveb podle §121 odst. 1 zák. č. 44/1964 Sb., občanský zákoník, neboť jsou v rukou jednoho vlastníka a jsou určeny k trvalému užívání spolu s věcí hlavní (budovami energetického centra). Soud proto považuje uvedené tři parcely (č. 1526/1, 1527/1 a 1528) za pozemky bezprostředně související s hlavními stavbami a nezbytně nutné k jejich provozu. Jsou tedy ve smyslu §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě parcelami zastavěnými, jež oprávněným osobám nelze vydat. Soud dále uvedl, že příslušenství staveb pod povrchem nelze podřadit stavbám umístěným pod povrchem země. K tomuto závěru dospěl logickým výkladem právní normy, s přihlédnutím k účelu a smyslu vykládaného ustanovení, jímž je nepochybně využít pozemek, ve kterém je umístěna stavba pod povrchem, především pro zemědělské účely. Vzhledem k tomu, že inženýrské sítě mají stanovena ochranná pásma, lze si využití příslušných parcel představit jen obtížně. Soud závěrem uvedl, že písemnostmi stavebního úřadu bylo prokázáno, že stavby v dané lokalitě vznikly před rokem 1991, a jedná se proto o stavby z doby před účinností zákona o půdě. Napadené rozhodnutí pozemkového úřadu bylo tudíž vydáno v souladu s §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě. Stěžovatelé napadli shora uvedená rozhodnutí projednávanou ústavní stížností. Uvádějí, že je nesporné, že parcela č. 1525 je veřejnou komunikací. O její vydání proto nežádali. Sporné je dle nich hodnocení parcely č. 1527/2, jež částečně zasahuje do vedlejší příjezdové cesty, která veřejnou komunikací není. S ohledem na výměru parcely (85 m2) stěžovatelé ovšem Ústavní soud "nehodlají zatěžovat zkoumáním takto okrajové záležitosti". Za nesprávný považují závěr krajského soudu, že také parcela č. 1557/2 je dotčena komunikací. V rozhodnutích a stanoviscích vyjadřujících se správních orgánů se objevovalo konstatování, že na ní stojí budova Okresní provozní správy JČE, a.s. Tato otázka ovšem nebyla v celém průběhu řízení náležitě objasněna a v napadeném rozhodnutí je vyřešena nesprávně. Stěžovatelé se domnívají, že správní orgány, jež věc rozhodovaly či se k ní vyjadřovaly, zvolili "zvláštní terminologii" popisu předmětných parcel, jež neodpovídá skutečnosti. Budovy stojící na parc. č. 1526/4 (Správa přenosových zařízení), par. č. 1526/3 (energetické centrum - např. i toto označení je dle jejich názoru nadnesené, neboť jde o přízemní budovu o rozloze cca 30x12 m) a parc. č. 1526/2 (krajský dispečink), jsou označovány jako areál. Jde o budovy od sebe značně vzdálené, oddělené ohradami, ploty, skládkami atp. Konstatování, že jde o jeden stavební celek, je zcela účelové. Nadto, podle ustanovení §54 vyhl. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, není ani jedna z budov stavbou, tím méně pak všechny tři dohromady. Stěžovatelé se domnívají, že z přístupu správních orgánů je patrná snaha předmětné parcely nevydat a zachovat současný stav. Jejich rozhodnutí jsou účelová, tendenční a neobjektivní. Pozemky jsou kromě toho zastavěny budovami, v nichž se údajně provozuje zejména administrativní činnost. Proto, dle názoru stěžovatelů, nelze hovořit o nutnosti "zvýšené potřeby bezprostředně souvisejících pozemků k provozu těchto staveb". Zcela by postačovalo zajištění přístupu. Neobjektivním přístupem správních orgánů, užitými postupy a jimi použitým výrazivem měl být ovlivněn i krajský soud, jenž neučinil nic, čím by pochybnosti stěžovatelů rozptýlil. Vycházel z důkazů provedených výlučně odpůrcem (tj. pozemkovým úřadem). V tomto postupu soudu stěžovatelé spatřují porušení jejich práva na rovné postavení účastníků řízení. Dále uvádějí, že odůvodnění napadeného rozhodnutí krajského soudu je v zásadním rozporu s platnou právní úpravou a popírá smysl restitučních předpisů. Týká se to především odůvodnění závěru, že inženýrské sítě umístěné pod povrchem země nejsou samostatnými stavbami pod povrchem země, které by ze zákona nebránily vydání pozemků, ale že nezbytně doplňují "předmětné budovy" a jsou příslušenstvím staveb hlavních. Rozsudek neuvádí, kam až takto vymezené příslušenství budov zasahuje a zda se vztahuje na všechny nemovitosti v jihočeském regionu, ve kterých jsou uloženy sítě pro zásobování regionu médii. Zákonodárce měl dle jejich názoru pod stavbami pod povrchem země na mysli právě stavby kanalizačních a vodovodních řadů, melioračních zařízení apod. Inženýrské sítě nejsou příslušenstvím stavby. Stěžovatelé poukazují na skutečnost, že v jiné lokalitě jim byl vydán pozemek, pod nímž je umístěn parovod. K úvaze krajského soudu o zemědělském využití (viz. výše), stěžovatelé podotýkají, že z gramatického výkladu [spojka "nebo" v ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě] je zřejmé, že u vydávaných pozemků bez staveb není třeba naplnění podmínky dalšího zemědělského využití. Vázanost na zemědělské využití by bylo výrazným zásahem do práv restituenta, jenž by na daném pozemku mohl provozovat jakoukoli, tedy i nezemědělskou činnost. Toto odůvodnění krajského soudu je proto dle názoru stěžovatelů výsledkem nesprávné aplikace jednoduchého práva. Důsledkem svévolného nerespektování kogentní normy tak dochází k porušení základních práv a svobod stěžovatelů. Z uvedených důvodů se stěžovatelé domáhají zrušení napadených rozhodnutí. Podle ustanovení §32 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, vyzval Ústavní soud účastníky řízení, Krajský soud v Českých Budějovicích a Okresní úřad České Budějovice, okresní pozemkový úřad, a vedlejší účastníky řízení, Jihočeské energetické závody, s.p. v likvidaci, společnost Jihočeská energetika, a.s., Technické služby Města České Budějovice a Pozemkový fond ČR, územní pracoviště České Budějovice, aby se k projednávané ústavní stížnosti vyjádřili. Krajský soud v Českých Budějovicích navrhl, aby Ústavní soud ústavní stížnost zamítl. Upozornil, že se projednávanou věcí zabýval jako soud přezkumný podle hlavy třetí, části páté, o.s.ř., tedy postupem odlišným od projednání věci nalézacím soudem. Pozemkový úřad je nadán pravomocí o uplatněném restitučním nároku procesním postupem podle správního řádu rozhodnout. Je proto na něm, aby opatřil dostatečné skutkové podklady pro své rozhodnutí. Účelem přezkumného řízení je přezkoumat zákonnost rozhodnutí pozemkového úřadu, nikoli dublovat jeho činnost a provádět rozsáhlé dokazování. Soud pouze ověřuje, zda správní úřad zjistil skutkový stav správně. V souzené věci bylo sporné, zda byly předmětné parcely zastavěny. Pozemkový úřad proto správně vyžádal stanovisko odborného orgánu veřejné správy pro výstavbu, v němž se vyjadřuje ke každé stavbě jednotlivě i k funkční souvislosti těchto staveb. Uvedený podklad hodnotil soud pro hodnocení odborné otázky o zastavěnosti pozemků jako postačující. Další dokazování ve formě znaleckého posudku považoval za nadbytečné, místní šetření právě se zřetelem k tomu, že jde o otázku odbornou. Soud tedy postupoval v souladu s procesními předpisy, upravujícími přezkumné řízení. Nemohl proto porušit princip rovnosti účastníků. Také pokud jde o argumenty stěžovatelů stran právních závěrů, soud nesouhlasí. Poukazuje na skutečnost, že pozemkové parcely dotčené stavbami inženýrských sítí energetického centra podřadil pod kategorii pozemků nezbytně nutných k provozu staveb (a ve smyslu zákona tedy zastavěných). Konkrétní předpis aplikoval vzhledem k účelu restitučních předpisů, když využití pozemků pro jakoukoli činnost, s ohledem na ochranná pásma inženýrských sítí, je problematické. Soud je přesvědčen, že daný právní předpis vyložil ústavně konformním způsobem. Pozemkový úřad ve svém vyjádření navrhl ústavní stížnost zamítnout. Odkázal přitom na odůvodnění napadeného rozhodnutí. Odmítl též tvrzení o své údajné snaze zdůvodnit, proč nelze nezastavěné plochy vydat a zachovat tak současný stav. Pro závěry jeho rozhodnutí sloužily objektivní důkazy, k nimž se stěžovatelé mohli v průběhu řízení vyjádřit. Jihočeské energetické závody, s. p. v likvidaci, se přípisem ze dne 23. 1. 2001 svého postavení vedlejšího účastníka vzdaly. Jihočeská energetika, a.s., se přípisem ze dne 23. 1. 2001 svého postavení vedlejšího účastníka vzdala. Technické služby Města České Budějovice se přípisem ze dne 8. 2. 2001 svého postavení vedlejšího účastníka vzdaly. Pozemkový fond ČR, územní pracoviště České Budějovice, se k ústavní stížnosti ve lhůtě k tomu určené nevyjádřil, ač k tomu byl doloženě vyzván. Ústavní stížnost je zčásti důvodná. Ústavní soud mnohokrát v minulosti zdůraznil, že není zásadně oprávněn zasahovat do rozhodovací činnosti obecných soudů, neboť není vrcholem jejich soustavy (srov. čl. 81, čl. 90 Ústavy). Proto na sebe nemůže atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich činností za předpokladu, že soudy postupují v souladu s obsahem hlavy páté Listiny (čl. 83 Ústavy ČR). Ústavní soud na druhé straně opakovaně připustil, že interpretace či aplikace právních předpisů obecnými soudy může být v některých případech natolik extrémní, že vybočí z mezí hlavy páté Ústavy a zasáhne tak do některého ústavně zaručeného základního práva. Ústavní soud shledal, že právě k takovému zásahu do ústavně garantovaného práva v projednávaném případě došlo. Jádrem ústavní stížnosti je polemika stěžovatelů se skutkovými a následně právními závěry napadených rozhodnutí ohledně výkladu ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě a stran charakteru staveb, stojících na předmětných parcelách. Pokud zásadní sporná otázka spočívá v tom, zda existuje či neexistuje překážka bránící ve vydání pozemku ve smyslu §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě, je povinností soudu (i pozemkového úřadu) hodnověrným způsobem zhodnotit, zda jsou předmětné pozemky skutečně takového charakteru, že je vydat nelze, a nevycházet pouze z tvrzení povinné strany, aniž by toto její tvrzení hodnověrným způsobem ověřil (srov. např. nález Ústavního soudu, sp. zn. IV. ÚS 127/99). V posuzovaném případě je zjevné, že soud nevycházel pouze z tvrzení povinné osoby. Již původním rozsudkem ze dne 9. 9. 1998, čj. 10 Ca 155/98-9, zrušil Krajský soud v Českých Budějovicích dřívější rozhodnutí pozemkového úřadu, a to právě pro nedostatečně zjištěný skutkový stav. Současně uvedl, že pozemkový úřad má v dalším řízení vyžádat stanovisko odborného orgánu státní správy a stanovit mu okruh otázek, které musí být ve stanovisku řešeny. Na základě tohoto rozhodnutí pozemkový úřad dosavadní podklady pro svá skutková zjištění doplnil. Dne 12. 11. 1998 se konalo místní šetření za přítomnosti účastníků, k jehož výsledkům (k zápisu z místního šetření) se jak stěžovatelé, tak povinná osoba vyjádřili. Ve věci bylo vyžádáno stanovisko Stavebního a dopravního úřadu města České Budějovice, jež bylo přezkoumáno referátem regionálního rozvoje a stavebního řádu Okresního úřadu v Českých Budějovicích (srov. stanovisko Okresního úřadu v Českých Budějovicích, referátu regionálního rozvoje, ze dne 7. 5. 1999, čj. RRR-VÚP 607/99-334-Ze, a jeho doplnění ze dne 30. 3. 2000, čj. RR - 98/00-Ze). Podle obsahu uvedeného stanoviska vycházel referát regionálního rozvoje nejen z místního šetření, ale jeho pracovník provedl i samostatné přešetření na místě samém. Ve stanovisku se podrobně rozebírá, jakými stavbami jsou jednotlivé parcely dotčeny a jaký je jejich charakter. Tento důkaz vyzněl v souladu s výsledky místního šetření i s písemnými a grafickými operáty katastrálního úřadu. Jako podklad sloužila i stavební povolení, rozhodnutí o kolaudaci staveb. Z nich následně vycházely jak pozemkový úřad, tak i krajský soud v napadených rozhodnutích. Ústavní soud považuje rozsah dokazování pro náležité zjištění skutkového stavu za dostatečný. Skutková zjištění také evidentně nejsou v extrémním nesouladu s vykonanými důkazy. Za daného stavu není Ústavní soud oprávněn přehodnocovat provedené důkazy a činit z nich odlišná skutková zjištění. Nedomnívá se ani, že by soud průběhem dokazování zasáhl do práva stěžovatelů na spravedlivý proces. Ústavní soud se proto dále zabýval pouze otázkou, zda interpretace a aplikace právních předpisů na zjištěný skutkový stav nevybočovaly z mezí ústavnosti, jinými slovy, zda byly v projednávaném případě podmínky pro nevydání parcel podle ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zák. o půdě skutečně naplněny. Podle tohoto ustanovení nelze pozemek vydat v případě, jestliže byl po přechodu do vlastnictví státu zastavěn. Za zastavěnou část pozemku se považuje část, na níž stojí stavba, která byla zahájena před 24. 6. 1991, a část pozemku s takovou stavbou bezprostředně související a nezbytně nutná k jejímu provozu. Zahájením stavby se rozumí datum skutečného zahájení stavby, zapsané do stavebního deníku a oznámené stavebnímu úřadu, pokud byla stavba zahájena do dvou let od vydání stavebního povolení. Z citovaného pravidla ovšem zákon připouští výjimky. I zastavěný pozemek tedy lze vydat, a to v případech, kdy stavba nebrání zemědělskému nebo lesnímu využití pozemku nebo jedná-li se o stavbu movitou, nebo dočasnou nebo jednoduchou nebo drobnou a nebo o stavbu umístěnou pod povrchem země. S ohledem na znění uvedeného ustanovení musel Ústavní soud přisvědčit námitkám stěžovatelů vztahujícím se k nevydání pozemků parc. č. 1526/1, 1527/1 a 1528. Soud odmítl podle odůvodnění svého rozhodnutí uvedené parcely vydat, neboť jsou začleněny do areálu energetického centra a je v nich uloženo energetické kabelové vedení, sdělovací kabely, tepelné potrubí, kanalizace, vodovodní potrubí, veřejné osvětlení, nachází se na nich parkoviště a vede přes ně přístup k budovám nacházejícím se nejen na uvedených parcelách. Soud v důsledku toho s poukazem na ustanovení §11 odst. 1 písm. c), věta druhá, zákona o půdě usoudil, že jde o pozemek související se zastavěnou částí pozemku, popsanou v uvedeném ustanovení. Současně odmítl aplikovat výjimku, umožňující vydání zastavěného pozemku, jde-li o stavbu pod povrchem země. Uvedl, že inženýrské sítě pod povrchem uvedených parcel jsou příslušenstvím věci hlavní a s odkazem na teleologický a logický výklad ustanovení §11 odst. 1 písm. c) dospěl k závěru, že příslušenství staveb umístěných pod povrchem země pod kategorii staveb umístěných pod povrchem země podřadit nelze. Účel ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě spatřuje v možnosti využít pozemek pro zemědělské účely, což si lze v projednávaném případě dle jeho názoru jen obtížně představit. Ústavní soud nepovažuje závěry krajského soudu o nevydání pozemků parc. č. 1526/1, 1527/1 a 1528, vycházející z teleologického a logického výkladu ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě, za ústavně konformní. Je třeba upozornit, že argumentů výkladu se nabízí více a existuje mezi nimi hierarchie. Pokud jde o zákon o půdě, jehož se projednávaná věc týká, směřuje primárně ke zmírnění majetkových křivd způsobených vlastníkům a uživatelům půdy a jiného zemědělského majetku v době nesvobody. Zákon o půdě jako celek i každé jeho ustanovení je proto nutné interpretovat v souladu s tímto primárním účelem. Musí s ním korespondovat ostatní argumenty, použité při výkladu dílčích ustanovení tohoto zákona. Argument spočívající v potřebě využít pozemek pro zemědělské účely, jímž krajský soud odůvodňuje nevydání pozemků, nemá naopak jako samostatný účel jednoznačnou oporu ani v preambuli zákona o půdě, ani v rámci ustanovení §11 odst. 1 jako celku. Se zajištěním lesního či zemědělského využití pozemku sice zákon o půdě jako s jedním z cílů počítá, z jeho preambule nicméně vyplývá, že tento cíl má být podřazen požadavku zmírnění majetkových křivd (".dosáhnout zlepšení péče o zemědělskou a lesní půdu obnovením původních vlastnických vztahů k půdě a upravit vlastnické vztahy k půdě v souladu se zájmy hospodářského rozvoje venkova i v souladu s požadavky na tvorbu krajiny a životního prostředí") tím, že zlepšení péče o půdu podmiňuje obnovením původních vlastnických vztahů k ní. Soud tedy nemůže diktovat vlastníkům, jak s půdou nakládat, či podmiňovat navrácení vlastnictví určitým způsobem využití, resp. nenavracet, pokud nebudou (moci) pozemek určitým způsobem užívat. Soud se dále zabýval výkladem souboru ustanovení obsažených v §11 odst. 1 zákona o půdě. S ohledem na výše uvedený primární účel zákona je patrné, že zákon má především umožnit, aby byl pozemek restituentům vydán. Pouze výjimečně, nastanou-li okolnosti předvídané tímto zákonem (§11), pozemek vydán nebude. Tyto vylučující okolnosti v žádném případě nemusejí souviset s nemožností pozemek zemědělsky využít, ale naopak s jiným veřejným zájmem [srov. písm. b) cit. ustanovení - pozemek nelze vydat, byl-li na pozemku zřízen po přechodu či převodu do vlastnictví státu nebo jiné právnické osoby hřbitov, či písm. e) cit. ustanovení - pozemek nelze vydat, bylo-li na pozemku, který byl vyňat ze zemědělského půdního fondu, na základě územního rozhodnutí zřízeno tělovýchovné nebo sportovní zařízení nebo se na pozemku nachází tělovýchovné nebo sportovní zařízení, které bylo zřízeno před 1. 10. 1976]. K obdobným závěrům Ústavní soud dospěl také při logickém výkladu ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě. Jak již bylo uvedeno, pravidlem je, že pozemek se restituentům při splnění všech podmínek vydává. Výjimečně k tomu dojít nemusí, např. podle ustanovení §11 odst. 1 písm. c), pokud byl pozemek po přechodu či převodu do vlastnictví státu zastavěn. Zákonodárce ovšem i v uvedeném ustanovení stanovil šest samostatných "výjimek z výjimky", za nichž lze i zastavěný pozemek vydat. Jednou z nich je okolnost, že jde o stavbu umístěnou pod povrchem země. Jde o jednu "výjimku z výjimky", jež je nezávislá na jiných výjimkách a nijak nesouvisí s možností či nemožností zemědělského či lesního využití pozemku. Naplnění všech šesti výjimek - podmínek, kdy i zastavěný pozemek lze vydat - není požadováno kumulativně, neboť je mezi nimi použita spojka "nebo". Vzájemný vztah alternativity je právně významný. S ohledem na metodu použitou zákonodárcem je třeba respektovat, že oprávněné osobě lze vydat i pozemky, na nichž se nacházejí stavby bránící zemědělskému nebo lesnímu využití pozemku, pokud se jedná z hlediska stavebně technického o některou ze staveb dále v ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě výslovně uvedených (srov. i Průchová, I.: Restituce majetku podle zákona o půdě, C.H. Beck, 1997, str. 184-186). Vydání pozemku evidentně nebrání ani skutečnost, že by inženýrské sítě mohly mít charakter příslušenství staveb ve vlastnictví vedlejšího účastníka. Jejich užívání je možno zabezpečit např. zřízením věcného břemena (srov. ustanovení §9 odst. 5 zákona o půdě, dle něhož, pokud je toho nezbytně třeba, může pozemkový úřad zřídit nebo zrušit na převáděné nemovitosti věcné břemeno, případně uložit jiná opatření k ochraně životního prostředí nebo důležitých zájmů jiných vlastníků). Ústavní soud proto se závěrem krajského soudu, že s ohledem na nemožnost zemědělského využití nelze pozemky v projednávaném případě vydat, nesouhlasí. Krajský soud opřel svůj závěr o nevydání pozemku o dílčí účel, navíc nepřesně uchopený, jež nadřadil celkovému ratio legis, spočívajícímu ve zmírnění majetkových křivd. Výsledná interpretace krajského soudu dle názoru Ústavního soudu popírá celkový účel zákona o půdě, a to k tíži stěžovatelů. Ústavní soud je tak vzhledem k uvedenému nucen konstatovat, že obecný soud i pozemkový úřad interpretovaly a následně aplikovaly uvedené ustanovení způsobem, jež vybočuje z mezí ústavnosti, a ve svém důsledku tak porušily právo stěžovatelů na spravedlivý proces, zaručené Listinou a Úmluvou. Oproti tomu Ústavní soud nesouhlasí s námitkami stěžovatelů v poměru k dalším pozemkovým parcelám. Má za to, že v případě těchto parcel se obecný soud s podmínkami ustanovení §11 odst. 1 písm. c) řádně, ústavně konformním způsobem vypořádal. Uvedl, že pozemkové parcely č. 1526/4, 1526/3 a 1526/2 jsou dotčeny stavbami pro energetické účely, přičemž nejde o stavby drobné ani jednoduché. Existence těchto staveb tedy znemožňuje vydání předmětných parcel. Stěžovatelé v tomto bodě argumentují tím, že uvedené stavby nejsou stavbami pro výrobu a skladování ve smyslu ustanovení §54 vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu. S uvedenou námitkou se Ústavní soud neztotožňuje. Citované ustanovení není obecnou, v dané situaci použitelnou, definicí stavby, pouze obsahuje zvláštní technické požadavky na stavby pro výrobu a skladování (např. požadavky na požární bezpečnost, vnitřní povrchy stěn, schodiště). Skutečnost že předmětné stavby případně nesplňují dané parametry, nijak nezpochybňuje základní tvrzení, že jde o stavby, nespadající pod žádnou z výjimek uvedených v ustanovení §§11 odst. 1 písm. c), a které tedy vydání předmětných parcel brání. Ústavní soud nezpochybňuje ani závěr soudu ohledně komunikací na parcelách číslo 1525 a 1527/2, jež jsou dle jeho názoru také stavbami bránícími ve smyslu ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě. Stěžovatelé v této části argumentují tím, že parcela č. 1527/2 zasahuje do vedlejší příjezdové cesty, která však není veřejnou komunikací. K tomu lze poznamenat jednak to, že dle závěru okresního úřadu, referátu regionálního rozvoje, se o stavbu jedná, a to o stavbu dopravní. Pozemková parcela č. 1527/2 je dle něj veřejnou komunikací s asfaltovým povrchem a dopravní značkou "Slepá ulice". Z hlediska zákona o půdě je ovšem rozhodné, že se jedná o stavbu (její charakter jako veřejné komunikace je z tohoto hlediska vedlejší). Námitky stěžovatelů tedy zůstávají v tomto případě v rovině skutkových zjištění, k nimž se Ústavní soud již vyjádřil. V jistém směru lze souhlasit s námitkami stěžovatelů ohledně parcely č. 1557/2. Krajský soud ji ve svém rozhodnutí skutečně označil jako parcelu dotčenou komunikací, přestože v rozhodnutí pozemkového úřadu byla popsána jako pozemek zastavěný budovou Okresní provozní správy JČE, a.s. Ústavní soud se ovšem domnívá, že uvedeným pochybením nedošlo k zásahu do práv stěžovatelů, neboť šlo zjevně o administrativní pochybení. Uvedený pozemek je dle podkladů, na jejichž základě soud i pozemkový úřad vycházely, zastavěn shora uvedenou stavbou, jež dle stanoviska okresního úřadu, referátu regionálního rozvoje, není stavbou jednoduchou ani drobnou. K tomuto závěru se dospělo při místním šetření dne 12. 11. 1998, s tím, že přes uvedenou parcelu vede potrubí - struskovod z Teplárny České Budějovice na složiště Nové Hodějovice. Tato skutková zjištění stěžovatelé ani v řízení před krajským soudem nezpochybňovali. Ústavní soud má tedy za to, že pozemek je ve smyslu ustanovení §11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě zastavěn. V této části tedy právní názor, o nějž se opírají rozhodnutí obecného soudu a pozemkového úřadu, nevybočuje z mezí zákona a je z ústavního hlediska plně akceptovatelný. Pokud jde o tvrzené porušení čl. 90 Ústavy ČR, s ohledem na jeho systematické zařazení v Ústavě je zřejmé, že je v podstatě jedním z ustanovení, garantujících zásadní principy činnosti soudní moci. Ústavnímu soudu proto nepřísluší hodnotit, zda v souzené věci došlo k porušení uvedených principů, neboť se nejedná o ústavně garantovaná základní práva a svobody ve smyslu čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR. Z tohoto hlediska se tedy podle názoru Ústavního soudu nelze uvedených článků dovolávat. Třebaže Ústavní soud vyhověl stížnosti toliko částečně, byl nucen zrušit napadený rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 4. 10. 2000, čj. 10 Ca 266/2000-25, a rozhodnutí Okresního úřadu v Českých Budějovicích, okresního pozemkového úřadu ze dne 8. 6. 2000, čj. OPÚ/R-291/00/881, v celém rozsahu, neboť jejich výroková část není nijak strukturována [§82 odst.1, odst. 2 písm. a) a odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu]. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 28. května 2002

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2002:2.US.747.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 747/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 63/26 SbNU 163
Populární název Restituce pozemků - interpretace a aplikace §11 odst. 1 písm. c) zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělské
Datum rozhodnutí 28. 5. 2002
Datum vyhlášení 19. 6. 2002
Datum podání 20. 12. 2000
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Malenovský Jiří
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36
  • 209/1992 Sb./Sb.m.s., čl. 6 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 229/1991 Sb., §11 odst.1 písm.c
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík vlastnické právo/přechod/převod
stavba
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-747-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 36501
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-26