ECLI:CZ:US:2001:3.US.17.01
sp. zn. III. ÚS 17/01
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě, o ústavní stížnosti navrhovatelky L. P-ové, proti rozsudku Krajského soudu v Brně, č.j. 29 Ca 104/99-29, ze dne 24. 10. 2000, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Brně, č.j. 29 Ca 104/99-29, ze dne
24. 10. 2000, jakož i rozhodnutí Magistrátu města Brna,
pozemkového úřadu, č.j. 774/91/9-RBD, ze dne 2. 3. 1999, se
zrušují.
Odůvodnění:
Navrhovatelka osobně dne 9. 1. 2001 podala ústavní stížnost,
která směřovala proti rozsudku Krajského soudu v Brně, č.j. 29 Ca
104/99-29, ze dne 24. 10. 2000. Uvedeným rozsudkem bylo potvrzeno
rozhodnutí Magistrátu města Brna, pozemkového úřadu, č.j.
774/91/9-RBP, ze dne 2. 3. 1999, jímž bylo vysloveno, že
navrhovatelka není vlastníkem nemovitostí v rozhodnutí
specifikovaných. Podle názoru navrhovatelky byla napadeným
rozsudkem porušena její základní práva zakotvená v čl. 1, 11 odst.
1, čl. 36 a v čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina"), čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod (dále jen "Úmluva") a tím došlo i k porušení
čl. 90 Ústavy ČR. Návrh byl podán včas.
K posouzení návrhu si Ústavní soud vyžádal spis, sp. zn. 29
Ca 104/99, vedený u Krajského soudu v Brně a další předcházející
spisy, sp. zn. 29 Ca 7/93, 29 Ca 123/94, 29 Ca 163/96 a 29 Ca
62/98, vedené u téhož soudu. Ze spisového materiálu Ústavní soud
zjistil, že navrhovatelka uplatnila podle zákona č. 229/1991 Sb.,
o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o půdě") vůči
povinné osobě (Č. Brno - město, st.p.) dne 4. 12. 1991 a vůči
Magistrátu města Brna, pozemkovému úřadu (dále jen "pozemkový
úřad") dne 5. 12. 1991 nárok na vydání označených nemovitostí,
které zdědila po své matce, jíž tyto nemovitosti propadly ve
prospěch státu na základě rozsudku Lidového soudu trestního
v Brně, sp. zn. 4 T 268/53, ze dne 27. 8. 1953. Rozsudek Lidového
soudu byl zrušen usnesením Městského soudu v Brně, sp. zn. 1 Rt
143/90, ze dne 22. 10. 1990, v plném rozsahu včetně vysloveného
propadnutí majetku.
Pozemkový úřad rozhodnutím, č.j. 774/91/3, ze dne 5. 8.
1992, rozhodl ve prospěch navrhovatelky. Na základě opravného
prostředku rozhodoval ve věci Krajský soud v Brně, který
rozsudkem, č.j. 29 Ca 7/93-10, ze dne 15. 2. 1993, zrušil napadené
rozhodnutí a věc vrátil k dalšímu řízení s tím, že uznal za
důvodnou námitku povinné osoby o zastavěnosti pozemku a doporučil
pozemkovému úřadu provést další dokazování. Pozemkový úřad na
základě dalšího šetření dospěl k závěru, že pozemky nelze
považovat za zastavěné a rozhodnutím, č.j. 774/91/4-RBD, ze dne
22. 2. 1994, opět rozhodl ve prospěch navrhovatelky. Na základě
opravného prostředku povinné osoby Krajský soud v Brně rozsudkem,
č.j. 29 Ca 123/94-19, ze dne 20. 3. 1995, zrušil rozhodnutí
pozemkového úřadu, věc vrátil k dalšímu řízení s tím, že neuznal
námitku zastavěnosti pozemků, nedostatku restitučního titulu, ale
doporučil přezkoumat námitku nedostatku pasivní legitimace povinné
osoby.
Po podrobném šetření pozemkový úřad dospěl k závěru, že
povinná osoba je pasivně legitimována k danému restitučnímu
titulu, a proto rozhodnutím, č.j. 774/91/6-RBD, ze dne 28. 2.
1996, rozhodl ve prospěch navrhovatelky. K opravnému prostředku
povinné osoby Krajský soud v Brně rozsudkem, č.j. 29 Ca
163/96-29, ze dne 7. 10. 1997, zrušil rozhodnutí pozemkového úřadu
a věc vrátil k dalšímu řízení s tím, že potvrdil právní názor
pozemkového úřadu o pasivní legitimaci povinné osoby, ale
akceptoval námitku povinné osoby týkající se nedostatku výroku
správního rozhodnutí, pokud jde o specifikaci pozemků. Na základě
závazného závěru Krajského soudu v Brně pozemkový úřad nechal
zpracovat nový geometrický plán k přesnější specifikaci
předmětných nemovitostí, na jeho základě potom novým rozhodnutí,
č.j. 774/91/7-RBD, ze dne 28. 1. 1998, opět rozhodl ve prospěch
navrhovatelky. K opravnému prostředku povinné osoby Krajský soud
v Brně rozsudkem, č.j. 29 Ca 62/98-26, ze dne 1. 12. 1998, zrušil
rozhodnutí pozemkového úřadu a věc vrátil k novému rozhodnutí.
V odůvodnění Krajský soud uvedl, že podle §14a) zákona o půdě věc
nelze vydat, byla-li po 1. 9. 1993 nabyta do vlastnictví jiné
osoby než státu nebo byl-li schválen ohledně této věci
privatizační projekt nebo vydáno rozhodnutí o její privatizaci.
Oprávněná osoba podle §13 odst. 5 zákona o půdě má nárok na
náhradu, která se poskytne podle §18a) odst. 2 citovaného zákona.
Uvedená ustanovení reagují na nové změny vlastnických poměrů,
vzniklé na základě zákonů o privatizaci majetku, zejména zákona č.
92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 92/1991 Sb.").
Krajský soud v Brně konstatoval, že přijetím této právní úpravy
nedošlo k zániku trvajících restitučních nároků, ale k nemožnosti
nemovitost vydat in natura, přičemž oprávněné osobě se po právu
uplatněný restituční nárok uspokojí formou finančních náhrad.
Proti uvedenému rozsudku Krajského soudu v Brně podala
navrhovatelka ústavní stížnost, která však byla usnesením
Ústavního soudu, č.j. I. ÚS 82/99-17, ze dne 11. 1. 2000 odmítnuta
proto, že nesměřovala proti pravomocnému rozhodnutí o posledním
opravném prostředku, který zákon k ochraně práva poskytuje. Na
základě uvedeného závazného právního názoru pozemkový úřad
rozhodnutím, č.j. 774/91/9-RBD, ze dne 2. 3. 1999 rozhodl tak, že
navrhovatelka není vlastníkem specifikovaných nemovitostí
a současně ve výroku uvedl, že nárok oprávněné osoby byl ve
správním řízení prokázán. Podle §18a odst. 2 zákona o půdě
spočívá náhrada v poskytnutí nemovitostí ve správě pozemkového
fondu nebo v poskytnutí hotovosti ve výši stanovené zvláštním
předpisem, popřípadě v cenných papírech, které nemají povahu
státních dluhopisů. K opravnému prostředku navrhovatelky
rozhodoval Krajský soud v Brně, který rozsudkem, č.j. 29 Ca
104/99-29, ze dne 24. 10. 2000, potvrdil rozhodnutí pozemkového
úřadu.
Proti rozsudku Krajského soudu v Brně, č.j. 29 Ca 104/99-29,
ze dne 24. 10. 2000, podala navrhovatelka ústavní stížnost,
protože podle jejího názoru byla napadeným rozsudkem porušena její
základní práva zakotvená v čl. 1, 11 odst. 1, čl. 36 a v čl. 38
odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), čl.
6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále
jen "Úmluva") a tím došlo i k porušení čl. 90 Ústavy ČR. Porušení
uvedených práv spatřovala navrhovatelka v následujících
skutečnostech: Porušení práva na soudní ochranu podle čl. 90
Ústavy ČR a čl. 36 Listiny bylo způsobeno tím, že soud vyslovil
právní názor, že schválení privatizačního projektu není způsobilé
být přezkoumáváno soudem, a tím, že v řízení u soudu docházelo
k neodůvodněným průtahům. Porušení rovnosti v právech podle čl.
1 Listiny bylo způsobeno tím, že soud preferoval práva akcionářů
stávající obchodní společnosti Č. holding Brno, a.s., ačkoliv
právním předchůdcem tohoto subjektu uváděný důvod nevydání pozemku
pro jeho zastavěnost byl vědomě nepravdivý a majetek, na který byl
uplatněn restituční nárok, neměl být zahrnut do privatizačního
projektu. Soud tak preferoval vlastnické právo získané způsobem
nečestným a protiprávním před vlastnickým právem původního
vlastníka. Porušení práva na ochranu vlastnického práva podle čl.
11 odst. 1 Listiny bylo způsobeno tím, že soud svůj právní názor
na nemožnost vydat nemovitost in natura vyvodil z ustanovení §14a zákona o půdě. Citované ustanovení výslovně uvádí datum 1. 9.
1993 jako mez, po níž nabyté vlastnictví či schválení
privatizačního projektu nelze vydat, přičemž privatizační projekt
byl schválen 10. 3. 1992, majetek byl vložen do zakládané akciové
společnosti k 30. 4. 1992. Současně však toto ustanovení nemělo
být vůbec použito v případě navrhovatelky, protože celá novela č.
30/1996 Sb., jíž bylo předmětné ustanovení vloženo do zákona
o půdě, měla být aplikována na případ skupiny osob, jímž je
umožněno novelou vznést restituční požadavek v souvislosti se
zrušením podmínky trvalého pobytu na území republiky. Porušení čl.
38 odst. 2 Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy spatřovala navrhovatelka
v tom, že řízení o jejím nároku trvá neúměrně dlouhou dobu.
Konečně navrhovatelka odkazovala na některé nálezy Ústavního
soudu, které konstatovaly, že v případě zrušení trestu propadnutí
majetku se obnovuje vlastnické právo ex tunc a že restituční
zákony nejsou v rozporu se zákonem č. 119/1990 Sb., o soudní
rehabilitaci, ve znění pozdějších předpisů, upravují postup, jakým
se má oprávněná osoba domáhat svého majetku. Navrhovatelka proto
žádala, aby Ústavní soud zrušil napadené rozhodnutí soudu.
K výzvě Ústavního soudu podal vyjádření Krajský soud v Brně
jako účastník řízení. Ve vyjádření uvedl, že námitky navrhovatelky
považuje za neopodstatněné. Především uvedl, že nebylo úkolem
soudu v přezkumném řízení zabývat se důvody, resp. zákonností
postupu a rozhodování při schvalování privatizačního projektu
a vyslovil-li soud, že schválení privatizačního projektu není
způsobilé být přezkoumáno soudem, pak jde o skutečnost vyplývající
ze zákona. Dále se Krajský soud podrobně zabýval ustanoveními
zákona č. 92/1991 Sb. a jejich vazbou na zákon o půdě. K této věci
soud uvedl, že zákon č. 92/1991 Sb. výslovně odkazuje na nároky
oprávněných osob pouze podle zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudní
rehabilitaci, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon
o mimosoudní rehabilitaci"). I přes tuto skutečnost má soud za to,
že nelze s ohledem na širší vymezení vyloučit dopad těchto
ustanovení na případy restitučních nároků uplatněných osobami
oprávněnými podle zákona o půdě. Otázkou však je, kdy a jakým
způsobem měl být restituční nárok podle zákona o půdě na
privatizovaný majetek uplatněn, když zákon o mimosoudní
rehabilitaci zakotvuje jiný režim pro způsob uplatnění nároku než
zákon o půdě. Logika věci pak napovídá, že osoba uplatňující
restituční nárok podle zákona o půdě měla svůj nárok uplatnit
podle zákona č. 92/1991 Sb. způsobem zakotveným v §47 odst. 2
tohoto zákona. Zda došlo v případě navrhovatelky k postupu ve
shodě s citovanými právními normami, může zodpovědět pouze orgán
příslušný k rozhodování v procesu privatizace národního majetku.
Dále obecný soud uvedl, že jeho právní názor podporuje i dikce §10a odst. 6 zákona č. 92/1991 Sb., podle něhož při privatizaci
majetkové účasti státu lze rozhodnutím o privatizaci uložit Fondu
zajistit prodej, případně vydání majetku "osobě oprávněné podle
zvláštních předpisů", přičemž nepochybně osobou oprávněnou je
nejen oprávněná osoba podle zákona o mimosoudní rehabilitaci, ale
i oprávněná osoba podle zákona o půdě, popř. podle jiných
restitučních předpisů. Zákon o půdě sám podrobil právní režim
majetku uvedeného v §17 odst. 1 zákonu č. 92/1991 Sb., když
v ustanovení §17 odst. 2 zakotvil, že pozemkové fondy postupují
při převodech nemovitého majetku podle zvláštních předpisů
s odkazem právě na zákon č. 92/1991 Sb. Konečně obecný soud uvedl,
že §14a zákona o půdě zakotvil, že věc nelze vydat, byla-li po
1.9.1993 nabyta do vlastnictví jiné osoby než státu nebo byl-li
schválen ohledně této věci privatizační projekt nebo vydáno
rozhodnutí o její privatizaci. Z dikce tohoto ustanovení plyne, že
se vztahuje na nemovitosti nabyté do vlastnictví jiné osoby než
státu po datu 1. 9. 1993, ale brání také vydání věci v případech,
kdy došlo ke schválení privatizačního projektu nebo vydání
rozhodnutí o privatizaci. Neznamená to, že oprávněné nároky osob
uvedených v §4 zákona o půdě nemohou být uspokojeny ve smyslu
části druhé tohoto zákona, nemůže však dojít k obnovení
vlastnického práva k takové věci a jejímu vydání oprávněné osobě.
Tak bylo postupováno v případě navrhovatelky, oprávněný restituční
nárok byl stvrzen, uspokojen může být formou náhrady. Krajský soud
v Brně proto navrhoval, aby Ústavní soud podaný návrh svým nálezem
zamítl.
Vedlejší účastník, Magistrát města Brna, pozemkový úřad se
přípisem ze dne 24. 7. 2001 svého postavení v řízení před Ústavním
soudem vzdal.
Ústavní soud již mnohokrát ve svých rozhodnutím konstatoval,
že není součástí obecné soudní soustavy a nepřísluší mu proto
vykonávat dohled nad rozhodovací činností obecných soudů. Do
rozhodovací činnosti obecných soudů je Ústavní soud oprávněn
zasáhnout pouze tehdy, došlo-li jejich pravomocným rozhodnutím
v řízení, jehož byl stěžovatel účastníkem, k porušení jeho
základních práv a svobod chráněných ústavním zákonem nebo
mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR. Vzhledem k tomu, že
navrhovatelka se domáhala právě ochrany svých základních práv
zakotvených Listinou, přezkoumal Ústavní soud napadené rozhodnutí
i řízení mu předcházející a dospěl k závěru, že podaný návrh je
opodstatněný. Navrhovatelka založila svůj návrh na několika
námitkách, jimiž se Ústavní soud postupně zabýval. Pokud jde
o průtahy v řízení (čl. 38 odst. 2 Listiny a čl. 6 odst. 1
Úmluvy), nutno konstatovat, že řízení probíhalo po značnou dobu,
nelze však soudu vyčítat (kromě úvah o koncentraci řízení před
správním soudem), že by byl v řízení nečinný, a v současné době,
kdy je již pravomocně rozhodnuto, nelze na základě tohoto důvodu
rozhodovat o zrušení rozhodnutí obecného soudu, protože výrokem na
základě tohoto důvodu může Ústavní soud jen rozhodnout, aby orgán
veřejné moci nepokračoval v průtazích a ve věci jednal. Pokud jde
o námitku ve vztahu k čl. 1 Listiny, Ústavní soud nepřisvědčil
tvrzení navrhovatelky. Obecný soud musel rozhodnutí pozemkového
úřadu vždy přezkoumávat jen z hlediska námitek uplatněných
v opravném prostředku a pokud v postupu a rozhodnutí správního
orgánu neshledal dostatek podkladů pro potvrzení rozhodnutí,
nezbylo než napadené rozhodnutí zrušit a věc vrátit zpět
k dalšímu řízení. K čl. 11 odst. 1 Listiny v daném případě lze
stručně zopakovat, že v dané věci šlo o vlastnictví tvrzené, které
nemůže (není schopno) požívat ústavní ochrany jak Ústavní soud
vícekrát v tomto směru judikoval.
Pokud jde o námitku, že majetek neměl být zahrnut do
privatizace, a námitku, že obecný soud měl přezkoumat rozhodnutí
o privatizaci, Ústavní soud se částečně přiklonil k názoru
navrhovatelky. Obecný soud ve smyslu §10 zákona č. 92/1991 Sb.
není opravdu oprávněn přezkoumávat samo rozhodnutí o privatizaci.
Podle názoru Ústavního soudu však ze soudního přezkumu není
vyloučeno přezkoumávání podmínek, za nichž je možno rozhodnutí
o privatizaci přijmout. S ohledem na to, že restituční procesy ve
smyslu zákona o půdě jsou také pod soudní ochranou, je z hlediska
možných dopadů do ústavně zaručených práv navrhovatelky třeba
akceptovat, že je věcí ústavního soudnictví posoudit, nakolik byla
v rozhodovací praxi správního orgánu a obecného soudu při aplikaci
a interpretaci ustanovení, řešících eventuální kolize restitučního
a privatizačního zákonodárství, šetřena ústavně zaručená práva
navrhovatelky, zejména právo na spravedlivý proces, princip právní
jistoty a důvěry v právo. Ústavní soud je toho názoru, že v daném
případě je třeba se přidržet dosavadní rozhodovací praxe
v obdobných situacích jak ve vztahu k zákonu č. 87/1991 Sb.,
o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů, tak
i ve vztahu k zákonu o půdě, která je obsažena v řadě rozhodnutí
tohoto soudu (např. sp. IV. ÚS 536/98, III. ÚS 269/96, II. ÚS
11/97 a dalších), a z níž vyplývá, že jsou-li řádně a včas podle
příslušných restitučních předpisů uplatněny restituční nároky tak
do doby než je o nich rozhodnuto nebo byly zamítnuty, platí
blokace privatizačních procesů podle §3 odst. 2 zákona č.
92/1991 Sb. Z uvedeného vyplývá, že byla-li uplatněna výzva podle
zákona o půdě a nárok uplatněn u pozemkového úřadu a o uplatněném
restitučním nároku nebylo negativně rozhodnuto, nemělo vůbec
k privatizaci takového majetku dojít.
V předmětné věci je jednoznačně dáno, že navrhovatelka
uplatnila svůj nárok řádně a postupem upraveným v zákoně o půdě
vůči povinné osobě dne 4. 12. 1991 a vůči pozemkovému úřadu dne
5. 12. 1991, kdežto o privatizačním projektu bylo rozhodováno až
10. 3. 1992 tedy v době, kdy již musely být vzaty v úvahu
skutečnosti plynoucí z ustanovení §3 odst. 2 zákona č. 92/1991
Sb. (tzv. blokace). Z uvedeného vyplývá, že pokud v době
probíhajícího schvalování privatizačního projektu nebylo
pravomocně rozhodnuto o restitučních nárocích ani nebyly
zamítnuty, nebylo možné restitučním nárokem dotčený majetek do
privatizace zahrnout. Pokud tedy předmětné nemovitosti byly
zahrnuty do privatizačního projektu a privatizovány za situace,
kdy restituční nárok byl uplatněn a nebyl zamítnut, odporoval
takový právní úkon ustanovení §3 odst. 2 zákona č. 92/1991 Sb.,
a je proto neplatný. Ve zkoumané věci je navíc zřejmé, že povinná
osoba svým jednáním vytvořila faktický stav odporující již
samotnému zákonu, a to navíc jednání s nepominutelnými rysy
svévole, a je proto z ústavního hlediska vyloučeno, aby takto:
contra legem vytvořenému stavu byla poskytnuta ústavní ochrana.
Na základě výše uvedeného dospěl proto Ústavní soud
k závěru, že napadeným rozhodnutím bylo porušeno základní právo
navrhovatelky na soudní ochranu (stanovené zejména čl. 36 odst.
1 Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy), a proto rozhodl tak, jak je ve
výroku uvedeno.
Poučení: Proti tomuto nálezu se nelze odvolat.
V Brně dne 18. října 2001