ECLI:CZ:US:1997:3.US.336.96
sp. zn. III. ÚS 336/96
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě o ústavní stížnosti L. Ch. proti rozsudku Krajského soud v Praze, č.j. 26 Co 88/96 - 88, ze dne 19. 6. 1996 a rozsudku Okresního soudu Praha - západ, č.j. 4 C 59/94-77, ze dne 4. 12. 1995, o vydání věci, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Praze, č.j. 26 Co 88/96-88, ze dne
19. 6. 1996, jakož i rozsudek Okresního soudu Praha - západ, č.j.
4 C 59/94-77, ze dne 4. 12. 1995, se z r u š u j í .
Odůvodnění:
Navrhovatel včas podal dne 5. 12. 1996 ústavní stížnost,
která byla doručena Ústavnímu soudu dne 6. 12. 1996. Ústavní
stížnost směřuje proti rozsudku Krajského soudu v Praze, č.j. 26
Co 88/96-88, ze dne 19. 6. 1996, ve spojení s rozsudkem Okresního
soudu Praha - západ, čj. 4 C 59/94-77, ze dne 4. 12. 1995, kterým
byl zamítnut návrh na vydání pozemků. Podle názoru navrhovatele
bylo uvedenými rozsudky porušeno právo rovnosti před zákonem
a navíc byl porušen čl. 11 odst. 3 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina"), že vlastnictví nesmí být zneužito
na újmu práv druhých.
Navrhovatel žalobou podle zák. č. 87/1991 Sb. požadoval
vydání pozemků v návrhu specifikovaných, protože žalovaný odmítl
výzvu na vydání pozemků s odůvodněním, že na pozemku byly
vybudovány stavby v době po převzetí pozemku státem. Obvodní soud
pro Prahu 3 usnesením vyslovil svou místní nepříslušnost a věc
postoupil Okresnímu soudu Praha - západ, který je příslušný,
protože v jeho obvodu je situována předmětná nemovitost. Okresní
soud Praha - západ podle výpisu z pozemkové knihy zjistil, že
předmětná nemovitost má charakter zemědělského pozemku, a proto se
podle jeho názoru nejednalo o restituční nárok podle zák. č.
87/1991 Sb., ale podle zák. č. 229/1991 Sb. Na základě tohoto
závěru Okresní soud Praha - západ usnesením řízení zastavil a věc
postoupil Pozemkovému úřadu Praha - západ. K odvolání navrhovatele
Krajský soud v Praze zrušil usnesení soudu I. stupně a věc vrátil
k dalšímu řízení s tím, že soud I. stupně dostatečně nezjistil
charakter předmětné nemovitosti. Rozhodnutím ministra zemědělství
ČR, čj. 2129/95-1000, ze dne 10. 5. 1995, bylo konstatováno, že
předmětná nemovitost není nemovitostí, na kterou se vztahuje zákon
o půdě.
Okresní soud Praha - západ pokračoval v řízení a rozsudkem,
č.j. 4 C 59/94-77, ze dne 4. 12. 1995, návrh, že žalovaná J. s.d.
P. je povinna vydat žalobci specifikovaný pozemek, zamítl.
V odůvodnění okresní soud uvedl, že žalobce, pokud měl mít ve
sporu úspěch, musel unést tzv. důkazní břemeno a prokázat, že je
oprávněnou osobou podle §3 zák. č. 87/1991 Sb. Z výpovědi
navrhovatele a z výpisu z pozemkové knihy bylo prokázáno, že
předmětná nemovitost byla v podílovém spoluvlastnictví JUDr. A.
Ch. a JUC. B. Ch. Z obsahu spisu Státního notářství Praha - západ
sp. zn. RE 114/91 vzal soud za prokázané, že navrhovatel je
právním nástupcem B. Ch., tedy oprávněnou osobou ve smyslu §3
odst. 2 písm. e) zák. č. 87/1991 Sb. Vzhledem k tomu, že právní
předchůdce navrhovatele měl předmětnou nemovitost v podílovém
spoluvlastnictví, nemůže se navrhovatel domáhat vydání celého
pozemku.
Dále Okresní soud Praha - západ zjistil, že předmětná
nemovitost přešla do vlastnictví čs. státu na základě výměru ONV
Praha - západ ze dne 10. 5. 1949 a ke dni účinnosti zák. č.
87/1991 Sb. byl vlastníkem žalovaný, tj. J. s.d. P. Na předmětné
nemovitosti postavil žalovaný v roce 1990 stavbu, tato skutečnost
je mezi účastníky nesporná.
Podle §8 odst. 3 zák. č. 87/1991 Sb. pozemek, na němž je
umístěna stavba, která byla zřízena až po převzetí pozemku státem,
se nevydává. S ohledem na toto ustanovení zákona nemohl soud
vyhovět žalobě a vydat navrhovateli předmětnou nemovitost, protože
je na ní situovaná stavba v podobě skladu, kterou postavil
žalovaný v roce 1990, tedy ještě před uplatněním výzvy
navrhovatele z 10. 9. 1991. Podle názoru okresního soudu na věci
nic nemění, že stavba byla nesporně postavena bez stavebního
povolení, neboť charakter stavby se touto skutečností nemění. Je
proto na žalobci, zda se bude domáhat finanční náhrady podle §13
cit. zákona u MF ČR.
K odvolání navrhovatele rozhodl ve věci Krajský soud v Praze
tak, že rozsudkem, č.j. 26 Co 88/96-88, ze dne 19. 6. 1996,
potvrdil rozsudek soudu I. stupně. Krajský soud jako soud odvolací
přezkoumal rozsudek soudu I. stupně a po doplnění dokazování
dospěl k závěru, že odvolání není důvodné. Konstatoval, že soud I.
stupně provedl důkazy popsané v odůvodnění, a ztotožnil se
i s hodnocením důkazů soudem, a proto jeho skutková zjištění
přejal jako správná. V odůvodnění rozsudku uvedl Krajský soud
v Praze, že překážkou vydání pozemku podle §8 odst. 3 cit. zákona
je stavba. Stavba je v právním smyslu věc, která zpravidla vznikne
výstavbou, tj. zhotovením. Zhotovením začne stavba existovat jako
věc nejen fakticky, ale i právně s tím, že vlastnického práva k ní
nabude zhotovitel. Tak je tomu ve všech případech bez ohledu na
to, zda se jedná o stavbu oprávněnou či neoprávněnou ve smyslu
občanského zákoníku, nebo o stavbu povolenou či nepovolenou podle
stavebního zákona.
Ust. §8 odst. 3 zák. č. 87/1991 Sb. neobsahuje žádnou bližší
charakteristiku stavby, která brání vydání pozemku. Není v něm
proto žádný podklad pro takový výklad, že by překážkou vydání byla
pouze stavba povolená, zatímco stavba nepovolená by vydání pozemku
nebránila. Takovýto zužující výklad by byl v rozporu se zněním
zákona, který pro stavbu stanoví jen jedinou podmínku, týkající se
doby jejího zřízení. Nelze proto dospět k jinému závěru, než že
vydání pozemku podle §8 odst. 3 zák. č. 87/1991 Sb. brání,
byla-li zřízena po převzetí pozemku státem jak stavba povolená,
tak i stavba nepovolená. V daném případě byly na předmětné
nemovitosti v roce 1990, tedy po převzetí pozemku státem, zřízeny
3 stavby jako 3 nové věci, a to nemovité. Skutečnost, že tyto
stavby žalovaný zřídil bez stavebního povolení podle stavebního
zákona je vzhledem k výše uvedenému pro rozhodnutí ve věci bez
právního významu. Bez významu je i to, že se jednalo o stavby
oprávněné podle občanského zákoníku, neboť žalovaný byl vlastníkem
pozemku a měl tedy oprávnění (občanskoprávní titul) na pozemku
stavět. Stejně tak bez právního významu je i otázka, zda žalobce
je oprávněnou osobou co do celku či jen do poloviny předmětné
nemovitosti.
Proti rozsudku Krajského soudu v Praze, č.j. 26 Co 88/96-88,
ze dne 19. 6. 1996, ve spojení s rozsudkem Okresního soudu Praha
- západ, č.j. 4 C 59/94-77, ze dne 4. 12. 1995, podal navrhovatel
ústavní stížnost a na základě ve stížnosti uvedených názorů se
domnívá, že soudy svým postupem porušily právo rovnosti účastníků
před zákonem (čl. 37 odst. 3 Listiny) a navíc žalovaným byl
porušen čl. 11 odst. 3 Listiny v tom, že vlastnictví nesmí být
zneužito na újmu práv druhých. Žalovaný svého vlastnického práva
k pozemku zneužil k pořízení černé stavby, jejíž existencí pak
zmařil restituční nárok navrhovatele a dalšího restituenta.
Navrhuje proto, aby Ústavní soud svým nálezem zrušil oba napadené
rozsudky.
K posouzení ústavní stížnosti si Ústavní soud vyžádal spisový
materiál, sp. zn. 4 C 59/94, Okresního soudu Praha - západ. Dále
si vyžádal vyjádření Krajského soudu v Praze, který uvedl, že se
odvolává na odůvodnění obsažené v napadeném rozsudku.
Ústavní soud, jak již mnohokrát ve svých rozhodnutím uvedl,
není oprávněn zasahovat do jurisdikční činnosti obecných soudů,
není vrcholem jejich soustavy a již proto nemůže na sebe atrahovat
právo přezkumného dohledu nad jejich činností, to ovšem jen za
předpokladu, pokud tyto soudy ve své činnosti postupují ve shodě
s obsahem hlavy páté Listiny. Vzhledem k tomu, že navrhovatel se
dovolává právě porušení práva rovnosti účastníků v řízení (čl. 37
odst. 3 Listiny), musel Ústavní soud přezkoumat napadená
rozhodnutí spolu s řízením je předcházejícím.
V předmětné věci je sice zřejmé, že pojmy z tzv. restitučních
zákonů je nutno vždy vykládat občanskoprávně, což znamená, že ani
pomocně nelze pro vymezení pojmu "stavba" použít terminologie
stavebního zákona. V občanskoprávní oblasti, a tedy rovněž
v oblasti působnosti restitučních zákonů, je zapotřebí pojem
"stavba" vykládat staticky jako jedinečný výsledek určité stavební
činnosti. Pro posouzení stavby jako věci z občanskoprávního
hlediska je zcela nerozhodné, svědčilo-li jejímu stavebníkovi
(v občanskoprávním smyslu tomu, kdo stavbu uskutečnil s úmyslem
mít ji pro sebe) také příslušné stavebně právní povolení.
Z hlediska zák. č. 87/1991 Sb. je jediným vymezením pojmu "stavba"
vymezení časové, a to tak že stavba byla postavena po převzetí
pozemku státem, což je v daném případě naplněno a není o tom mezi
účastníky sporu.
Současně však Ústavní soud na základě svého dotazu zjistil ze
sdělení Stavebního úřadu Městského úřadu v H., č.j.
SÚ-1066/97-Ga, ze dne 15. 4. 1997, že ohledně sporné stavby na
předmětné nemovitosti je vedeno řízení o odstranění staveb podle
§88 zák. č. 50/1976 Sb. v platném znění (dále jen "stavební
zákon"). Stavební úřad také sdělil, že řízení bylo přerušeno do
doby ukončení soudního sporu o vlastnictví pozemku.
Řízení podle §88 odst. 1 stavebního zákona je samostatným
řízením, v němž stavební úřad nařídí vlastníku stavby odstranění
stavby postavené bez stavebního povolení nebo v rozporu s ním.
Stavební úřad nenařídí odstranění stavby pouze v případě, kdy
dodatečné povolení stavby není v rozporu se zájmy společnosti.
Z uvedené formulace je patrno, že základním výsledkem tohoto
řízení je rozhodnutí o odstranění stavby a dodatečné povolení
stavby je výsledkem spíše mimořádným. Rozhodnutí v řízení
o odstranění stavby může mít zásadní význam pro rozhodování
o restitučním nároku oprávněné osoby. Nelze podle názoru Ústavního
soudu souhlasit se závěrem stavebního úřadu o tom, že pro řízení
o odstranění stavby je zásadní rozhodnutí ve sporu o vlastnictví
pozemku. V daném případě se totiž nejedná o typický spor
o vlastnictví pozemku, ale o spor restituční, tj. jsou-li splněny
podmínky tzv. restitučních zákonů, o spor o vydání pozemku.
V případě, že ve správním řízení je rozhodnuto o odstranění
stavby, pak podle názoru Ústavního soudu se v restitučním řízení
nebude jednat o zastavěný pozemek, který podle §8 odst. 3 zák. č.
87/1991 Sb. nelze vydat. Naopak, pokud ve správním řízení bude
vydáno dodatečné stavební povolení, bude naplněna podmínka §8
odst. 3 zák. č. 87/1991 Sb. a pozemek nelze vydat. Kritériem,
které §88 odst. 1 písm. b) stavebního zákona stanoví pro
rozhodnutí o odstranění stavby nebo o dodatečném povolení stavby,
je zájem společnosti, přičemž dodatečné stavební povolení nesmí
být v rozporu s tímto zájmem. Uvedené skutečnosti musí příslušný
orgán posuzovat vždy s ohledem na situaci (společenský zájem),
která existuje v době rozhodování.
V předmětné věci je zřejmé, že souběžně s řízením před soudem
podle zák. č. 87/1991 Sb. probíhalo i řízení o odstranění stavby
podle §88 odst. 1 stavebního zákona, přičemž výsledek posléze
uvedeného řízení mohl ovlivnit rozhodnutí o restitučním nároku
oprávněné osoby. Ze spisového materiálu však vyplývá, že soudy
obou stupňů ve věci jednaly a rozhodly bez znalosti výsledku
správního řízení. V ust. §135 odst. 2 občanského soudního řádu
(dále jen "o.s.ř.) je dána možnost soudu, aby otázky, o nichž
přísluší rozhodnout jinému orgánu, posoudil sám. Jestliže však
o takové otázce bylo vydáno rozhodnutí příslušným orgánem, pak
z něho soud vychází. V daném případě soudy obou stupňů
konstatovaly, že otázka neoprávněné stavby je předmětem jiného
řízení, ale jak bylo uvedeno výše, nevyčkaly výsledku správního
řízení. Navíc však soudy nevyužily ani možnosti dané ust. §135
odst. 2 o.s.ř. a neposoudily otázku neoprávněnosti stavby samy,
i když z celého případu vyplývá, že rozhodnutí o neoprávněné
stavbě má charakter rozhodnutí o prejudiciální otázce, které může
zásadním způsobem ovlivnit rozhodnutí ve věci restitučního nároku.
Uvedeným postupem soudy obou stupňů neposkytly navrhovateli
ochranu jeho zájmů stanoveným postupem a porušily tak ustanovení
čl. 90 Ústavy ČR. Z pohledu výše uvedeného ustanovení čl. 90
Ústavy ČR proto Ústavní soud považuje ústavní stížnost za
důvodnou.
Pokud se jedná o tvrzení navrhovatele, že soudy svými
rozhodnutími porušily jeho základní právo zakotvené v čl. 37 odst.
3 Listiny, Ústavní soud neshledal ve spisovém materiálu dostatečné
podklady, které by tento závěr odůvodňovaly. Ze spisového
materiálu naopak vyplývá, že soudy poskytly oběma účastníkům
řízení stejnou možnost před soudem vystupovat, uvádět svá tvrzení
a navrhovat důkazy. Ze skutečnosti, že soudy určitým způsobem
hodnotily předložená tvrzení spolu s provedenými důkazy, nelze
vyvozovat porušení výše uvedeného základního práva. Ústavní soud
proto v této části nepovažuje ústavní stížnost za důvodnou.
Navrhovatel se dále dovolává ust. čl. 11 odst. 3 věta druhá
Listiny s tím, že žalovaný ve věci restituce zneužil svého
vlastnického práva a postavením stavby bez stavebního povolení
v roce 1990 zmařil možnost restitucí. Ze spisových materiálů
vyplývá, že navrhovatel podal výzvu k vydání nemovitostí dne 10.
9. 1991. Zákon č. 87/1991 Sb. sám byl vydán 21. února 1991 a nabyl
účinnosti 1. dubna 1991. Ze skutečnosti, že stavba byla postavena
v roce 1990 lze obtížně dovozovat, že žalovaný věděl, jak budou
přesně upraveny zásady pro restituce. Takový závěr nelze dovozovat
ani z obecných informací veřejnosti známých v době přípravy
uvedeného zákona. V době, kdy se žalovaný rozhodl pro stavbu, byl
vlastníkem pozemku a měl právo pozemek využívat i tímto způsobem,
navíc se takto rozhodl v době před vydáním zák. č. 87/1991 Sb.
a dávno před uplatněním výzvy k vydání nemovitostí podle uvedeného
zákona. Nelze proto, podle názoru Ústavního soudu, dovozovat, že
žalovaný svým jednáním naplnil ust. čl. 11 odst. 3 věta druhá
Listiny. Ústavní soud proto ani v této části nepovažuje ústavní
stížnost za důvodnou.
Vzhledem k tomu, že Ústavní soud při prozkoumání ústavní
stížnosti shledal porušení ústavního zákona napadenými
rozhodnutími rozhodl tak, jak je ve výroku uvedeno, když zrušil,
především z důvodů procesní ekonomie, i rozsudek soudu I. stupně.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat.
V Brně dne 25. září 1997