ECLI:CZ:US:1998:3.US.87.98
sp. zn. III. ÚS 87/98
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v ústním jednání v senátě o ústavní stížnosti navrhovatele P. V., zastoupeného JUDr. B. G., CSc., směřující proti rozhodnutí Obvodního státního zástupce pro Prahu 5, sp. zn. Zn 33/98, ze dne 21.1.1998 a proti rozhodnutí Policie ČR, správy hl. m. Prahy, odboru stížností a kontroly, č.j. PSP-57/OSK-TČ-97, ze dne 24.11.1997, o uložení pořádkové pokuty podle §66 trestního řádu, takto:
Usnesení Obvodního státního zástupce pro Prahu 5, sp. zn. Zn
33/98, ze dne 21.1.1998 a usnesení Policie ČR, správy hl. m.
Prahy, odboru stížností a kontroly, č.j. PSP-57/OSK-TČ-97, ze dne
24.11.1997, se zrušují.
Odůvodnění:
Navrhovatel podal osobně dne 23.2.1998 ústavní stížnost,
která směřuje proti usnesení Obvodního státního zástupce pro Prahu
5, sp. zn. Zn 33/98, ze dne 21.1.1998, kterým byla podle §148
odst.1 písm.c) trestního řádu (dále tr.ř.) zamítnuta jako
nedůvodná stížnost, kterou podal proti usnesení policejního orgánu
Policie ČR, Správy hl. m. Prahy, odboru stížností a kontroly ze
dne 24.11.1997, č.j. PSP-57/OSK-TČ/97, kterým mu byla podle §66
odst.1 tr. ř. uložena pořádková pokuta ve výši 1 000,- Kč.
V postupu uvedených orgánů potom navrhovatel spatřuje porušení
čl.2 odst.2 a čl.36 odst.1 Listiny základních práv a svobod (dále
Listiny).
Ústavní soud si vyžádal spis Policie ČR, správa hl. m. Prahy,
odboru stížností a kontroly, č.j. PSP-57/OSK-TČ-97, který je veden
na základě trestního oznámení M. K., které je směrováno vůči
nprap. J. N. V rámci zmíněného oznámení byl M. K. označen
navrhovatel P. V. svědkem události v důsledku, které bylo oznámení
o skutečnostech nasvědčujících tomu, že byl spáchán trestný čin
učiněno. Za těchto okolností byl navrhovatel podle §12 odst.1 zák.
ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii ČR a podle §158 tr. ř. předvolán
k podání vysvětlení. Navrhovatel se na předvolání dostavil, ale
ještě před podáním vysvětlení došlo v hale budovy Policie ČR,
která stojí v ulici S. č. 1, P. 4, ke konfliktu mezi ním a orgány
policie. Následně byla navrhovateli shora zmíněným rozhodnutím
podle §66 tr.ř. uložena pořádková pokuta ve výši 1 000,- Kč.
V odůvodnění tohoto rozhodnutí se potom uvádí, že navrhovatel se
dostavil na uvedené místo k podání vysvětlení ve smyslu ustanovení
§12 odst. 1 zák. ČNR č. 283/1991 Sb. ve společnosti M. Š. Ten
posléze nabádal navrhovatele, aby požadované vysvětlení nepodával,
což také i přes upozornění orgánů policie o této jeho povinnosti
učinil a přes snahu policistů z místa odešel, přičemž uvedl, že
policisté se chovají jako gestapo. Protože tedy navrhovatel bez
dostatečné omluvy neuposlechl příkazu a nevyhověl výzvě
policejního orgánu, která mu byla dána podle zákona
a k policejnímu orgánu se choval urážlivě, byla tedy zmíněným
rozhodnutím podle §66 tr.ř. uložena uvedená pořádková pokuta.
Proti tomuto usnesení podal navrhovatel stížnost, kterou odůvodnil
tím, že policisté v daném případě svým postupem vybočili z mezí
svých pravomocí daných jim zákonem, a to do té míry, že v dané
chvíli ani nejednali jako veřejní činitelé, a proto ani nepožívali
ochrany ve smyslu ustanovení §155 a §156 trestního zákona.
Především ovšem poukázal na to, že policejní orgán za daného stavu
řízení nebyl oprávněn k postupu podle §66 tr. ř. (uložení
pořádkové pokuty) s tím, že k takovému rozhodnutí je oprávněn
předseda senátu a pouze a jenom v přípravném řízení vyšetřovatel
nebo policejní orgán. To s poukazem na ustanovení §12 odst.10 tr.
ř. podle kterého je přípravným řízením úsek od zahájení trestního
stíhání... Uzavírá potom s tím, že v uvedené věci nebylo dosud
trestní stíhání zahájeno a nepřichází tak uvedené rozhodnutí
(o pořádkové pokutě) ze strany policejního orgánu vůbec v úvahu.
O podané stížnosti následně rozhodoval státní zástupce
Obvodního státního zastupitelství pro Prahu 5, který již shora
uvedeným usnesením podanou stížnost jako nedůvodnou zamítl.
V odůvodnění svého rozhodnutí uvedl, že postup policejních orgánů,
včetně uložení pořádkové pokuty podle §66 tr. ř. je v souladu se
zákonem.
Za dané situace podal navrhovatel ústavní stížnost v rámci
které brojí proti oběma uvedeným rozhodnutím za užití těchže
důvodů, které uplatnil již dříve, tedy v rámci stížnosti podané
proti rozhodnutí Policie ČR, správy hl. m. Prahy, odboru stížností
a kontroly, č.j. PSP-57/OSK-TČ-97, ze dne 24.11.1997. Zdůraznil
znovu, že za daného stavu věcí (zejména skutečnosti, že dosud
nebylo zahájeno trestní stíhání) nebyl policejní orgán oprávněn
napadené rozhodnutí vůbec vydat, pokud by respektoval procesní
postup stanovený trestním řádem a pokud se tak již stalo, měl
státní zástupce ke stížnosti navrhovatele napadené rozhodnutí
zrušit. Protože se tak nestalo, porušil takto základní práva
navrhovatele zaručená čl.2 odst.2 a čl.36 odst.1 Listiny, a to
stejně jako předtím policejní orgán. Navrhl proto, aby Ústavní
soud vydal nález, kterým se obě napadená rozhodnutí zrušují.
Na žádost Ústavního soudu se k věci vyjádřil Obvodní státní
zástupce pro Prahu 5. Ve svém vyjádření uvedl, že při rigidním
výkladu ustanovení §66 tr.ř. by bylo možno navrhovateli
přisvědčit. Dále však má za to, že nelze přehlédnout, že
ustanovení §66 tr.ř. je systematicky zařazeno do hlavy třetí
trestního řádu, která pojednává o obecných ustanoveních a úkonech
trestního řízení, tedy řízení podle trestního řádu a tedy i úkonů
prováděných před zahájením trestního stíhání. Při zúženém výkladu
ust. §66tr. ř. by potom osobu, která odmítá či různými obstrukcemi
maří podání vysvětlení podle §158 odst.3 tr.ř. nebo podle §12 zák.
č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, nebylo možno nijak postihnout, když
vzhledem k vymezení pravomocí stanovených v §158 odst.3 tr.ř.
nelze použít ustanovení §16 odst.5 zák. č. 283/1993 Sb., o státním
zastupitelství. Proto také státní zástupce při rozhodování užil
širšího analogického výkladu podle systematického zařazení §66
tr.ř. Posouzení uvedených skutečností potom závěrem ponechává na
úvaze Ústavního soudu.
Ústavní soud, po zvážení všech okolností plynoucích zejména
z uvedeného spisového materiálu, potom dospěl k závěru, že ústavní
stížnost důvodná je. V daném případě nutno znovu připomenout, že
trestní řád je procesní předpis, který má pro trestní řízení
naprosto zásadní význam a je to právě on, který tento proces řídí,
upravuje a vymezuje. Jeho součástí je i namítané ustanovení §66,
které pojednává o pořádkové pokutě, důvodech jejího uložení a její
výše. Z dikce, které toto ustanovení obsahuje, potom zcela zřejmě
a jednoznačně plyne, že takovéto ustanovení lze orgány činnými
v trestním řízení užít za základního předpokladu, totiž tehdy
a jenom tehdy, jestliže trestní stíhání dospělo minimálně do
stadia přípravného řízení. Tedy do takového stadia, které svůj
začátek odvozuje od zahájení trestního stíhání, případně od
provedení neodkladných nebo neopakovatelných úkonů (§160 odst.1,
2 tr.ř.). Přitom zahájením trestního stíhání nutno rozumět sdělení
obvinění osobě, u níž je odůvodněn závěr, že spáchala trestný čin.
Trestní stíhání potom zahajuje vyšetřovatel tím, že oné osobě
nejpozději na počátku prvního výslechu sdělí, že ji stíhá jako
obviněného a učiní o tom záznam. Projednávaná věc se však
v okamžiku uložení pořádkové pokuty, nacházela ve stadiu, kdy byly
prověřovány oznámení o skutečnostech nasvědčujících tomu, že byl
spáchán trestný čin, mimo jiné i zamýšleném vysvětlení, které měl
poskytnout navrhovatel. Pokud tak neučinil (ať už z jakýchkoli
důvodů, a to případně ani z těch, se kterými nelze souhlasit),
není policejní orgán za popsané situace oprávněn volit postup
podle §66 tr. ř. Nelze ani akceptovat názor, že při tzv. širším
analogickém výkladu (systematické zařazení §66 tr.ř. do hlavy
třetí trestního řádu) lze takto postupovat i v rámci úkonů
konaných před zahájením trestního stíhání. Výklad ustanovení §66
tr.ř., opřený o důvody již naznačené, potom nelze označit za
rigidní, ale za právě tak jednoznačný jak je v uvedeném ustanovení
zachyceno. Lze tedy uzavřít, že napadenými rozhodnutími byl
zasažen čl.2 odst.2 Listiny, který hovoří o tom, že státní moc lze
uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to
způsobem, který zákon stanoví. V této souvislosti snad je na místě
připomenout, že právě zmiňované zahájení trestního stíhání je
institutem, který odděluje předprocesní, převážně operativně
pátrací stadium, od stadia procesního, pochopitelně se zásadními
důsledky z toho plynoucími. K namítanému zasažení čl.36 odst.1
Listiny pak v daném případě nedošlo, když bezpochyby navrhovateli
nebyla odepřena možnost domáhat se stanoveným postupem svého
práva.
Nutno uzavřít, že s poukazem na uvedené Ústavnímu soudu
nezbylo rozhodnout než jak uvedeno ve výroku tohoto nálezu s tím,
že zejména z hlediska procesní ekonomie zrušil potom obě napadená
rozhodnutí.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat.
V Brně dne 1.října 1998