infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-163-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 22.10.2001, sp. zn. IV. ÚS 292/01 [ nález / ČERMÁK / výz-4 ], paralelní citace: N 155/24 SbNU 143 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:4.US.292.01

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Správní soudnictví - otázka poplatku

Právní věta Pokud výzva k zaplacení soudního poplatku nebyla doručena i účastníku samotnému, a přesto došlo k zastavení řízení o správní žalobě pro nezaplacení soudního poplatku, představuje tento postup soudu zásah do ústavně zaručeného základního práva na soudní ochranu proti rozhodnutí orgánu veřejné správy, a to zejména z toho důvodu, že ve správním soudnictví soud nemá možnost jakkoli zohlednit dodatečné zaplacení poplatku a v řízení pokračovat.

ECLI:CZ:US:2001:4.US.292.01
sp. zn. IV. ÚS 292/01 Nález Ústavní soud rozhodl dne 22. října 2001 v senátě o ústavní stížnosti obchodní společnosti F., spol. s r. o., proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 19. 3. 2001, čj. 29 Ca 539/2000-23, za účasti Krajského soudu v Brně, jako účastníka řízení, a Finančního ředitelství v Brně, jako vedlejšího účastníka řízení, se souhlasem účastníků bez ústního jednání, takto: Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 19. 3. 2001, čj. 29 Ca 539/2000-23, se zrušuje. Odůvodnění: Ve včas podané ústavní stížnosti proti shora citovanému usnesení Krajského soudu v Brně, kterým bylo zastaveno řízení o žalobě podané podle hlavy druhé části páté o. s. ř. z důvodu nezaplacení soudního poplatku ani ve lhůtě soudem stanovené, stěžovatelka tvrdí, že jím bylo porušeno její právo domáhat se stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu ústavně zaručené v čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a byl porušen i čl. 90 Ústavy ČR. Stěžovatelka namítá, že správní soud pochybil, když výzvu k zaplacení soudního poplatku zaslal pouze jejímu právnímu zástupci, a nikoliv jí samotné, a poukazuje na nálezy Ústavního soudu (sp. zn. IV.ÚS 238/99 a sp. zn. I.ÚS 217/2000), podle kterých "zastavení řízení krajským soudem o správní žalobě pro nezaplacení soudního poplatku představuje jak porušení ustanovení §49 odst. 1 o. s. ř., tak i porušení čl. 36 odst. 1 Listiny, jakož i čl. 90 Ústavy", neboť "ve správním soudnictví není možné se domáhat nápravy rozhodnutí o zastavení řízení u dalšího, věcně a místně příslušného soudu". Z uvedených důvodů stěžovatelka žádá Ústavní soud, aby napadené usnesení Krajského soudu v Brně zrušil. K ústavní stížnosti se vyjádřil Krajský soud v Brně, jako účastník řízení, a Finanční ředitelství v Brně, jako vedlejší účastník řízení. Krajský soud v Brně ve svém vyjádření ze dne 2. 10. 2001 podepsaném předsedou senátu 29 Ca JUDr. R. M. odmítl tvrzení stěžovatelky o porušení jejích ústavně zaručených práv jako ryze účelová, vedená pouze snahou dodatečně napravit důsledky procesní nedbalosti stěžovatelky, resp. jejího právního zástupce, která se snaží zvrátit pro ni nežádoucí soudní rozhodnutí, vydané pouze z důvodů stojících výlučně na její straně. Podle názoru soudu stěžovatelka nepochopila obsah i smysl ustanovení §49 odst. 1 o. s. ř., které vychází z logického předpokladu, že je-li účastník soudního řízení právně zastoupen, jedná soud především s tímto zástupcem, neboť účastník udělením plné moci dal najevo, že tuto osobu považuje za svého prostředníka ve vztahu k soudu i dalším účastníkům řízení. Jedinou výjimkou, kdy se soud obrací na účastníka řízení přímo, je případ, kdy má účastník v řízení vykonat něco osobně, tedy nezastupitelně. V praxi jde většinou o povinnosti spojené s dokazováním, např. podání výpovědi, ohledání, výzvu k předložení věci důležité pro dokazování, apod. Zaplacení soudního poplatku za zahájení řízení je úkon, který, přestože stíhá navrhovatele, může fakticky za účastníka provést kdokoliv, tím spíše pak osoba, kterou pověřil hájením svých zájmů v daném řízení. Krajský soud v Brně dále uvedl, že interpretace citovaného ustanovení je plně shodná s judikaturou obecných soudů, zejména koresponduje s rozhodnutím Nejvyššího soudu ČR ze dne 8. 6. 2000, sp. zn. 21 Cdo 1949/99, publikovaným v sešitu 1/2001 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek, a dovolává-li se stěžovatelka shora citovaných nálezů Ústavního soudu, Krajský soud v Brně poukazuje na jiná odlišná rozhodnutí, např. usnesení Ústavního soudu ze dne 23. 9. 1999, sp. zn. III.ÚS 190/99. S ohledem na rozdílnost judikatury Ústavního soudu se krajský soud, jakožto soud náležející do soustavy obecných soudů, přidržel právního názoru vyjádřeného ve shora uvedeném rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR a z uvedených důvodů navrhuje, aby ústavní stížnost byla odmítnuta z důvodu zjevné neopodstatněnosti. Finanční ředitelství v Brně ve vyjádření ze dne 5. 10. 2001 uvedlo, že meritum ústavní stížnosti se týká výlučně a pouze postupu soudu v soudním řízení a že odvolací správní orgán není kompetentní k výkladu a posuzování správnosti postupu soudu v ryze procesních otázkách. Přesto však v připojilo svůj názor, podle kterého je poplatníkem soudního poplatku účastník, který žalobu podal, avšak z žádného ustanovení zákona o soudních poplatcích, resp. občanského soudního řádu, nevyplývá, že by platební povinnost nemohl vykonat prostřednictvím svého zástupce. Finanční ředitelství v Brně navrhlo proto, aby Ústavní soud ústavní stížnost zamítl jako bezdůvodnou. Ze spisu Finančního úřadu Brno II, vedeného k rozhodnutí ze dne 26. 6. 2000, čj. 68865/00/289912/3021, spisu Finančního ředitelství v Brně, vedeného k rozhodnutí ze dne 9. 10. 2000, čj. 7681/2000/FŘ/130, a spisu Krajského soudu v Brně, sp. zn. 29 Ca 539/2000, Ústavní soud zjistil, že stěžovatelka napadla správní žalobou rozhodnutí Finančního ředitelství v Brně ze dne ze dne 16. 8. 2000, čj. 7681/2000/FŘ/130, kterým bylo zamítnuto její odvolání proti platebnímu výměru Finančního úřadu Brno II ze dne 26. 6. 2000, čj. 68865/00/289912/3021, jímž jí byla vyměřena daň z přidané hodnoty za zdaňovací období 3. čtvrtletí roku 1999. Po podání žaloby správní soud vyzval stěžovatelku k zaplacení soudního poplatku ve výši 1 000,- Kč. Výzvu adresoval jejímu právnímu zástupci, JUDr. M. V., který ji obdržel dne 2. 1. 2001. Protože v soudem stanovené 10 denní lhůtě soudní poplatek zaplacen nebyl, správní soud řízení zastavil s odůvodněním, že poplatková povinnost stěžovatelce vznikla okamžikem podání návrhu na zahájení řízení, že v témže okamžiku se poplatek stal splatným, a že stěžovatelka jako poplatník své poplatkové povinnosti nedostála, a to ani v dodatečně stanovené lhůtě, přestože byla na následky nezaplacení soudního poplatku upozorněna. Ústavní soud přezkoumal napadené rozhodnutí z hlediska tvrzeného porušení základního práva stěžovatelky a poté rozhodl, že ústavní stížnost je důvodná. Na danou věc dopadají ustanovení §2 odst. 5, §4 písm. a), §7 odst. 1 věta první zákona ČNR č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, ve znění platném do 31.12. 2000 (čl. II, bod 1, věta první přechodných ustanovení zákona č. 255/2000 Sb., kterým se mění zákon č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích), podle kterých stěžovatelce vznikla v řízení před soudem poplatková povinnost okamžikem podání žaloby, dále ustanovení §9 odst. 1 zákona o soudních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, kterým se stanoví podmínky zastavení řízení pro nezaplacení soudního poplatku, a to po výzvě soudu a v jím stanovené dodatečné lhůtě, a rovněž ustanovení §49 odst. 1 o. s. ř, kterým se ukládá povinnost soudu doručit písemnost nejen zástupci, nýbrž i účastníku, má-li účastník osobně v řízení něco vykonat. Ústavní soud předesílá, že se ke shodné problematice vyjádřil ve své rozhodovací praxi již dříve, např. v nálezu sp. zn. IV.ÚS 238/99 (Sbírka nálezů a usnesení ÚS, sv.17, č. 10), ve kterém uvedl, že považuje za ústavně konformní názor publikovaný v Bulletinu advokacie č. 9/1998, str. 68 a násl., podle něhož ustanovení §49 odst. 1 věta druhá o. s. ř. se vztahuje i na výzvu k zaplacení soudního poplatku, a že výzvu k jeho zaplacení je tudíž třeba doručit nejen právnímu zástupci, ale i účastníkovi (žalobci) samému. V citovaném nálezu Ústavní soud vyložil, že pokud výzva nebyla doručena i účastníku samotnému, a přesto došlo k zastavení řízení o správní žalobě pro nezaplacení soudního poplatku, představuje tento postup soudu zásah do ústavně zaručeného základního práva na soudní ochranu proti rozhodnutí orgánu veřejné správy, a to zejména z toho důvodu, že ve správním soudnictví soud nemá možnost jakkoli zohlednit dodatečné zaplacení poplatku a v řízení pokračovat. Shodné stanovisko Ústavní soud zaujal i v řadě svých následných rozhodnutí, např. v nálezech sp. zn. II.ÚS 217/2000, sp. zn. II.ÚS 177/2000, sp. zn. II.ÚS 377/2000, sp. zn. IV.ÚS 48/2001, sp. zn. III.ÚS 738/2000 a III.ÚS 49/01. V posledně citovaném nálezu se uvádí, že Ústavní soud reflektoval vývoj judikatury obecných soudů, zejména rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR Rc 1/2001 (sp. zn. 21 Co 1949/99), avšak argumenty v něm obsažené dle jeho přesvědčení jsou zaměřeny nikoli na řízení podle hlavy druhé části páté o.s.ř, nýbrž na řízení odvolací dle hlavy první části čtvrté o. s. ř. Danou problematikou se rovněž zabývalo i plénum Ústavního soudu, kterému byl podle ustanovení §23 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, předložen návrh na přijetí odlišného stanoviska, v podstatě podporujícího postup Krajského soudu v Brně v projednávané věci. Plénum Ústavního soudu svým stanoviskem ze dne 18. 4. 2001, sp. zn. Pl.ÚS - st. 13/01, setrvalo na závěrech vyjádřených v nálezu sp. zn. IV.ÚS 238/99. Závěry plynoucí ze shora uvedených právních názorů plně dopadají i na projednávanou věc a čtvrtý senát Ústavního soudu neshledal žádný důvod k tomu, aby se od nich odchýlil, jsa navíc vázán stanoviskem pléna Ústavního soudu. Skutečnost, že v projednávaném případě, na rozdíl od věci rozhodnuté nálezem sp. zn. IV.ÚS 238/99, soudní poplatek nebyl zaplacen ani po lhůtě stanovené soudem, nemůže založit odlišnost věci samé, a tím ani vyvolat úvahy o zaujetí jiného právního názoru než shora vysloveného. Jak již bylo judikováno dříve, Ústavní soud si je vědom, že podstata problému spočívá v rozdílnosti právní úpravy civilního a správního soudnictví a z toho vyplývajícího dopadu do základních práv účastníků řízení. Zatímco v civilním řízení lze za určitých okolností vázaných na lhůtu pro odvolání proti usnesení o zastavení řízení pokračovat v řízení, ve správním soudnictví není takový postup možný vzhledem k absenci jakéhokoliv opravného prostředku. Vzhledem k výše uvedeným důvodům Ústavní soud má za to, že v projednávané věci došlo k porušení ustanovení čl. 36 odst. 1 Listiny a čl. 90 Ústavy ČR, a proto podle ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ústavní stížnosti vyhověl a napadené rozhodnutí podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a) citovaného zákona zrušil. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 22. října 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:4.US.292.01
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 292/01
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 155/24 SbNU 143
Populární název Správní soudnictví - otázka poplatku
Datum rozhodnutí 22. 10. 2001
Datum vyhlášení 19. 11. 2001
Datum podání 15. 5. 2001
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Čermák Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 90
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 549/1991 Sb., §4 písm.a, §7 odst.1, §2 odst.5, §4
  • 99/1963 Sb., §49 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík poplatek/soudní
doručování
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka Překonáno novou právní úpravou ve smyslu nálezu Pl. ÚS 2/07.
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-292-01
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 40255
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-23