Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 24.05.2006, sp. zn. 7 Afs 24/2005 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2006:7.AFS.24.2005

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2006:7.AFS.24.2005
sp. zn. 7 Afs 24/2005 - 66 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Radana Malíka a soudců JUDr. Elišky Cihlářové a JUDr. Jaroslava Hubáčka v právní věci stěžovatele Celního ředitelství Ostrava, se sídlem v Ostravě, nám. Sv. Čecha 8, za účasti společnosti S. s. r. o., v řízení o kasační stížnosti podané proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 23. 8. 2004, č. j. 22 Ca 250/2003 - 38, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: Napadeným rozsudkem krajského soudu byla stěžovateli vrácena věc k dalšímu řízení a současně bylo zrušeno jeho rozhodnutí ze dne 12. 3. 2003, č. j. 1346/2003-1401-21, kterým tento zamítl odvolání společnosti společnost S. s. r. o. (dále též „vývozce“) proti rozhodnutí Celního úřadu Krnov (dále též „celní úřad“) ze dne 7. 2. 2003, č. j. 758/03-0963-01, jímž byl vývozce uznán odpovědným z porušení ust. §5 zákona č. 21/1997 Sb., o kontrole vývozu a dovozu zboží a technologií podléhajících mezinárodním kontrolním režimům, ve znění platném pro projednávanou věc (dále jen „zákon o kontrole vývozu a dovozu zboží“) , tím, že bez licence vyvezl v rozhodnutí blíže specifikované zboží. Proto mu dle ust. §24 odst. 1 písm. a) cit. zákona byla udělena pokuta ve výši 50 000 Kč. Krajský soud v odůvodnění svého rozhodnutí uvedl, že odůvodnění rozhodnutí celních orgánů zjevně postrádá mimo jiných uvedení, podle jakých právních předpisů a jejich jednotlivých ustanovení rozhodovaly a jak si je pro účely svého rozhodnutí vyložily. V rozhodnutí o uložení pokuty byl celní úřad povinen uvést konkrétní položku podle přílohy č. 1 vyhl. č. 43/1997 Sb., do které je předmětné zboží zařazeno jako kontrolované zboží, a odůvodnit proč. Z odůvodnění rozhodnutí tak není zřejmé, na základě jakých skutečností bylo zboží zařazeno do položek 1C010 a 1C210 či 2A001. Proto krajský soud rozhodnutí celního ředitelství zrušil pro jeho nepřezkoumatelnost pro nedostatek důvodů. Jako právní důvod své včas podané kasační stížnosti stěžovatel uvedl ust. §103 odst. 1 písm. a) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“). Na úvod své kasační stížnosti zrekapituloval dosavadní průběh sporu. Zdůraznil, že v daném případě spolupracovaly celní orgány se Státním úřadem pro jadernou bezpečnost, neboť se jednalo o úzce specializovanou problematiku. Tento úřad vydal řadu stanovisek, které jsou součástí spisu, z e kterých jednoznačně vyplynulo, že pokud je zboží použito v primárním okruhu jaderné elektrárny (což bylo potvrzeno šetřením na Slovensku), jedná se o kontrolované zboží. Na základě této skutečnosti považoval jak celní úřad, tak i stěžovatel za prokázané, že předmětné zboží bylo kontrolovaným zboží ve smyslu zákona o kontrole vývozu a dovozu zboží. Pro posouzení, zda došlo ke spáchání správního deliktu, je relevantní skutečnost, zda bylo kontrolované zboží vyvezeno bez příslušné licence, a nikoliv otázka zařazení kontrolovaného zboží do jednotlivých položek prováděcích předpisů, což je dle názoru stěžovatele relevantní pro řízení o udělení licence. Stěžovatel se proto nedomnívá, že by jeho rozhodnutí a rozhodnutí celního úřadu trpěla nezákonností, proto navrhl zrušení napadeného rozhodnutí a vrácení věci krajskému soudu zpět k dalšímu řízení. Vývozce se ke kasační stížnosti nevyjádřil. Nejvyšší správní soud přezkoumal na základě kasační stížnosti napadené rozhodnutí krajského soudu a dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná. Podle ust. §5 zákona o kontrole vývozu a dovozu zboží je vývozce oprávněn vyvézt a dovozce dovézt kontrolované zboží jen na základě, v rozsahu a za podmínek stanovených v povolení ministerstva na vývoz nebo dovoz (dále jen „licence“) uděleném ve formě licence individuální, individuální otevřené nebo všeobecné. Podle ust. §2 odst. 1 cit. zákona kontrolnímu režimu podle tohoto zákona jsou podrobeny zařízení, sestavy, výrobky, jejich části a součásti, materiály, software, chemické a biologické látky a viry, prekurzory, technologie, jimiž se rozumí informace a výrobně technické poznatky ve zhmotnělé podobě nebo na médiích pro elektronický přenos dat, modely, prototypy, technické výkresy a náčrtky, diagramy, světlotisky nebo příručky, nebo ve zhmotnělé podobě výcvikové nebo technické soupravy, jež mohou být použity k vyhotovení technických plánů k výrobě, k využití anebo přepracování zboží, včetně programového vybavení a technických údajů, avšak nikoliv zboží samotné, které vzhledem ke svému charakteru dvojího užití mohou být použity pro civilní a pro vojenské účely (dále jen "kontrolované zboží"). Dle odst. 2 cit. ustanovení za kontrolované zboží se pro účely vývozu a dovozu považují i nebezpečné toxické látky, prekurzory chemických zbraní a materiály, zařízení a technologie v jaderné oblasti, nakládání s nimiž v tuzemsku je upraveno zvláštními předpisy. Podle odst. 3 cit. ustanovení seznam kontrolovaného zboží podle odstavců 1 a 2 stanoví prováděcí předpis. Podle ust. §24 odst. 1 písm. a) cit. zákona jestliže vývozce, dovozce nebo jakákoliv jiná osoba přemístí kontrolované zboží z celního území České republiky do ciziny nebo z ciziny na celní území České republiky bez licence, ačkoli licence je tímto zákonem vyžadována, uloží se pokuta do výše 20 milionů Kč nebo pětinásobku ceny zboží, je-li tento pětinásobek vyšší než 20 milionů Kč. Svou stížní námitkou stěžovatel brojí proti rozhodnutí krajského soudu, které shledalo rozhodnutí celního ředitelství nepřezkoumatelným pro nedostatek důvodů rozhodnutí. Stěžovatel předně namítal , že Státní úřad pro jadernou bezpečnost vydal řadu stanovisek, ze kterých vyplynulo, že pokud je zboží použito v primárním okruhu jaderné elektrárny, jedná se bezpochyby o kontrolované zboží. Současně zdůraznil, že relevantní v souzené věci je fakt, že vývozce vyvezl zboží bez licence, nikoliv zařazení tohoto zboží do jednotlivých položek provádějících předpisů. Nejvyšší správní soud se však s tímto stanoviskem stěžovatele z důvodů níže uvedených nemohl ztotožnit. Nejprve je třeba uvést, že pro to, aby celní úřad mohl udělit vývozci určitého zboží pokutu dle ust. §24 odst. 1 písm. a) zákona o kontrole vývozu a dovozu, je třeba, aby byly kumulativně naplněny všechny znaky skutkové podstaty tohoto správního deliktu. Pro souzenou věc jsou z nich nejdůležitější následující. V prvé řadě se musí jednat o přemístění zboží na území naší republiky z území ležícího mimo Českou republiku nebo naopak. Pod pojmem „přemístění“ je nutno chápat jakékoliv fyzické přesunutí zboží z bodu ležícího mimo naše území do bodu ležícího na našem území nebo naopak. Dále se musí jednat o přemístění přesně vymezeného typu zboží, a to zboží kontrolovaného, když zákon sám ve svém ust. §2 definuje, co rozumí pod tímto pojmem. Po souzenou věc je důležitý zejména odst. 3 cit. ustanovení, který zakotvuje, že seznam kontrolovaného zboží stanoví prováděcí předpis. Tím byla v rozhodné době vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 43/1997 Sb., kterou se provádí zákon č. 21/1997 Sb., o kontrole vývozu a dovozu zboží a technologií podléhajících mezinárodním kontrolním režimům, ve znění platném pro projednávanou věc (dále jen „vyhl. č. 43/1997 Sb.“), jejíž přílohu č. 1 tvořil právě seznam kontrolovaného zboží. Je tak zřejmé, že pro to, aby bylo možno uznat vývozce vinným ze spáchání správního deliktu dle ust. §24 odst. 1 písm. a) zákona o kontrole vývozu a dovozu, je nutné přesně specifikovat, zda-li je skutečně předmět jeho vývozu kontrolovaným zbožím ve smyslu cit. zákona a současně uvést i úvahy, které celní úřad vedly k tomuto zařazení. Jak celní úřad, tak i stěžovatel ve svých rozhodnutích a vyjádřeních odkazovaly na stanoviska vydaná Státním úřadem pro jadernou bezpečnost. Z vyjádření tohoto orgánu ze dne 15. 11. 2002, č. j. 16976/3.3/2002, však vyplývá, že vlnovcové ventily a náhradní díly pro armatury je nutno považovat za kontrolované položky vyhlášky č. 179/2002 Sb., kterou se stanoví seznam vybraných položek a položek dvojího použití v jaderné oblasti, ve znění platném pro posuzovanou věc (dále jen „vyhl. č. 179/2002 Sb.“). Správní orgán dále uvádí, že se vývozce vývozem tohoto zboží bez licence dopustil porušení mj. i ust. §5 zákona o kontrole vývozu a dovozu. Z rozhodnutí celního úřadu však nevyplývá, jak již vyslovil ve svém rozhodnutí i krajský soud, na základě jakých skutečností zařadil celní úřad předmětné výrobky i do seznamu kontrolovaného zboží dle vyhl. č. 43/1997 Sb., zda je mezi stanoviskem Státního úřadu pro jadernou bezpečnost a jeho zařazením zboží do kontrolovaných položek dle vyhl. č. 179/2002 Sb. nějaká souvislost či zda je pro celní úřad závazné zjištění tohoto orgánu o porušení zákona o kontrole vývozu a dovozu zboží a proč. Je tedy zřejmé, že stěžovatel a ani celní úřad nedostály své povinnosti formulovat rozhodnutí vydávaná ve správním řízení v souladu s příslušnými právními předpisy, tj. v odůvodnění uvést všechny skutečnosti, které byly podkladem jejich rozhodnutí, a zejména jakými úvahami byly při hodnocení důkazů a při použití právních předpisů vedeny. Z výše uvedeného je tedy zřejmé, že není možné udělit pokutu pouze na základě skutečnosti, že vývozce vyvezl zboží bez licence, neboť je nutno zohlednit i další podmínky, které jsou obsaženy ve skutkové podstatě tohoto správního deliktu, jak již bylo uvedeno výše. Proto Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnost stěžovatele nedůvodnou, neboť tento se ve spojení s celním úřadem ve svých rozhodnutích ne přesvědčivě vypořádal s otázkou zařazení vyváženého zboží do kategorie tzv. kontrolovaného zboží dle zákona o kontrole vývozu a dovozu zboží, což ve svém rozhodnutí zcela přesvědčivě vyslovil již krajský soud, a proto Nejvyšší správní soud odkazuje na jeho výstižné odůvodnění. Nejvyšší správní soud napadené rozhodnutí soudu přezkoumal v souladu s ustanovením §109 odst. 2 a 3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody, které uplatnil stěžovatel ve své kasační stížnosti, a přitom sám neshledal vady uvedené v odstavci 3, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti. Ze všech shora uvedených důvodů Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnost jako nedůvodnou, a proto ji podle ustanovení §110 odst. 1 s. ř. s. zamítl bez jednání postupem dle §109 odst. 1 citovaného zákona, dle kterého o kasační stížnosti rozhoduje Nejvyšší správní soud zpravidla bez jednání. Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o ustanovení §60 odst. 1, větu první, s. ř. s., dle kterého nestanoví-li tento zákon jinak, má účastník, který měl ve věci plný úspěch, právo na náhradu nákladů řízení před soudem, které důvodně vynaložil, proti účastníkovi, který ve věci úspěch neměl. Stěžovatel v soudním řízení úspěch neměl, proto nemá právo na náhradu nákladů řízení. Účastník řízení nárok na náhradu nákladů řízení nevznesl, proto mu ho soud nepřiznal. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 24. května 2006 JUDr. Radan Malík předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:24.05.2006
Číslo jednací:7 Afs 24/2005
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Celní ředitelství Ostrava
SOCCER-EKO, s. r. o.
Prejudikatura:4 Azs 55/2003
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2006:7.AFS.24.2005
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024