ECLI:CZ:NSS:2005:7.AFS.32.2003
sp. zn. 7 Afs 32/2003 – 46
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Jaroslava Vlašína
a soudců JUDr. Milana Kamlacha a Mgr. Daniely Zemanové v právní věci žalobce Mgr. P.
C., zastoupeného JUDr. Jaromírem Hanušem, advokátem v Ostravě, Kosmova 20, proti
žalovanému Finančnímu ředitelství v Ostravě, se sídlem Na Jízdárně 3, Ostrava, o žalobě
proti rozhodnutí žalovaného ze dne 5. 6. 2002, č. j. 1612/110/2002, v řízení o kasační stížnosti
žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě č. j. 22 Ca 283/2002 – 26 ze dne 28. 8.
2003,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Finančnímu ředitelství v Ostravě se nepřiznává právo na náhradu nákladů
řízení.
Odůvodnění:
Žalobce (dále jen „stěžovatel“) podal v zákonné lhůtě kasační stížnost proti shora
označenému rozsudku Krajského soudu v Ostravě (dále jen „krajský soud“).
Tímto rozsudkem krajský soud zamítl žalobu stěžovatele proti v záhlaví uvedenému
rozhodnutí žalovaného, kterým byl změněn dodatečný platební výměr vydaný Finančním
úřadem v Olomouci (dále jen „finanční úřad“) dne 24. 1. 2001. Žalovaný zvýšil základ daně
stěžovatele jakožto fyzické osoby za zdaňovací období roku 1998 s odkazem na §23 odst. 8
písm. b) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen „ZDP“), neboť stěžovatel
v následujícím zdaňovacím období roku 1999 změnil způsob uplatňování výdajů. Vzhledem
k této okolnosti byl stěžovatel povinen upravit daňový základ za předcházející zdaňovací
období, tj. rok 1998, o výši pohledávky z titulu prodeje podniku.
Stěžovatel proti rozhodnutí žalovaného podal u krajského soudu žalobu dle části třetí,
hlavy II, dílu 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jen „s. ř. s.“).
Zde namítal porušení zásady dvouinstančnosti řízení, neboť žalovaný v odvolacím řízení
doplňoval pro věc podstatné skutečnosti, aniž by měl stěžovatel možnost se k nim vyjádřit.
Dále namítl, že od 1. 1. 1999 postupoval podle zákona č. 563/1991 Sb. (dále jen „zákon
o účetnictví“), proto byl účetní jednotkou, neboť v peněžním deníku účtoval v průběhu
tohoto roku o příjmech a výdajích. Skutečnost, že v řádném daňovém přiznání uplatnil výdaje
procentem, neprokazuje, že v průběhu roku 1999 nebyl účetní jednotkou, jak tvrdí žalovaný.
Stěžovatel odkazuje na povinnost daňového subjektu podat dodatečné daňové
přiznání po zjištění, že jeho daňová povinnost má být vyšší nebo daňová ztráta nižší (§41
zák. č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, dále jen „daňového řádu“). Daňová povinnost
stěžovatele se zvýšila, proto měl povinnost podat dodatečné daňové přiznání, zákon o daních
z příjmů ani žádný jiný nezakazuje daňovému subjektu změnit způsob uplatnění výdajů,
pokud se tak děje předepsaným způsobem. Z uvedených důvodů stěžovatel žádal zrušení
rozhodnutí žalovaného a vrácení věci k dalšímu řízení.
Krajský soud jeho žalobu zamítl. Nepovažoval za důvodnou námitku nesprávného
postupu žalovaného v průběhu odvolacího řízení, neboť žalovaný provedl dokazování pouze
ohledně skutečnosti, zda stěžovatel v roce 1999 pokračoval či nepokračoval v podnikatelské
činnosti, tyto skutečnosti však byly stěžovateli známé, na většinu z nich sám poukazoval
v odvolání, ze strany odvolacího orgánu bylo provedeno pouze odlišné právní hodnocení
již známých skutečností. Žalovaný dle názoru krajského soudu nepřekročil meze dané §50
odst. 3 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (dále jen „daňový řád“), když dospěl
k jinému právnímu závěru než správce daně I. stupně a jeho rozhodnutí změnil. Námitky
porušení dalších procesních ustanovení byly natolik obecné, že se jimi soud nemohl zabývat.
Důvodnou neshledal krajský soud ani námitku nesprávné aplikace §23 odst. 8 ZDP,
upozornil, že účetní jednotkou je dle §1 zákona o účetnictví pouze ta fyzická osoba,
která prokazuje pro daňové účely své výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení
příjmů. V případě, že poplatník neuplatní tyto výdaje, může postupovat podle ust. §7 odst. 9
ZDP. Při změně způsobu uplatňování výdajů podle §24 ZDP na způsob dle §7 odst. 9 ZDP
musí poplatník respektovat ustanovení §23 odst. 8 ZDP a upravit základ daně za zdaňovací
období předcházející změně uplatňování výdajů. Krajský soud na základě uvedených
ustanovení konstatoval, že žalovaný postupoval správně, když zjistil, že došlo
k neoprávněnému krácení daně z příjmů fyzických osob za rok 1998.
Stěžovatel v kasační stížnosti namítl nezákonnost rozsudku krajského soudu z důvodů
uvedených v §103 odst. 1 písm. a) a d) s. ř. s., tedy pro nesprávné posouzení právní otázky
soudem v předcházejícím řízení a v nepřezkoumatelnosti rozsudku pro nedostatek důvodů,
neboť soud se nevypořádal se všemi žalobními body. Výše uvedenou argumentaci krajského
soudu ohledně nesprávného postupu odvolacího orgánu při přezkumu stěžovatel považoval
za nedostatečnou. Krajský soud se dále dle názoru stěžovatele nevypořádal s jeho žalobní
námitkou, že v důsledku podání dodatečného daňového přiznání za rok 1999 neuplatnil
za toto zdaňovací období výdaje procentem, ale uplatnil skutečné výdaje. Z odůvodnění
rozhodnutí soudu není rovněž možno zjistit, jaký soud zaujal názor na stěžovatelem
namítanou povinnost podat dodatečné daňové přiznání za rok 1999, ve kterém uvedl výdaje
ve skutečné výši, tedy dle §24 ZDP. Stěžovatel se domnívá, že ustanovení §7 odst. 9 ZDP
nezamezuje daňovým subjektům uplatnit skutečné výdaje. S ohledem na uvedené důvody
stěžovatel navrhl napadené rozhodnutí krajského soudu zrušit a věc mu vrátit k dalšímu
řízení.
Nejvyšší správní soud přezkoumal na základě kasační stížnosti napadený rozsudek
v souladu s ustanovením §109 odst. 2 a 3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody, které uplatnil
stěžovatel v podané kasační stížnosti, a přitom sám neshledal vady uvedené v odstavci 3,
k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti.
Kasační stížnost není důvodná.
V prvé řadě se Nejvyšší správní soud musel zabývat námitkou nepřezkoumatelnosti
napadeného rozhodnutí krajského soudu pro nedostatek důvodů. K takové skutečnosti by byl
povinen přihlédnout i z úřední povinnosti (§109 odst. 3 s. ř. s.), je-li rozhodnutí
nepřezkoumatelné, nelze logicky hodnotit další jednotlivé důvody kasační stížnosti. Nejvyšší
správní soud připouští, že krajský soud se v odůvodnění napadeného rozsudku nadbytečně
zabýval skutečností, zda stěžovatel byl či nebyl v roce 1999 účetní jednotkou, a to na úkor
odůvodnění ostatních žalobních bodů, přičemž tato otázka nebyla pro posouzení věci
podstatná (viz další části odůvodnění tohoto rozhodnutí). Tato skutečnost však nečiní
rozhodnutí krajského soudu nepřezkoumatelným pro nedostatek důvodů. Nepřezkoumatelnost
pro nedostatek důvodů není založena na dílčích nedostatcích odůvodnění soudního
rozhodnutí, ale na nedostatku důvodů skutkových, o které jsou opřeny základní důvody
rozhodnutí (shodný závěr vyslovil NSS např. v rozhodnutí sp. zn. 6 Azs 30/2004).
Přestože je tedy možno krajskému soudu vytknout, že v odůvodnění podstatných žalobních
bodů se omezil na velmi stručný výklad souvislostí aplikovaných ustanovení právních
předpisů, z jeho rozhodnutí je i přes tento nedostatek zřejmé, z jakých důvodů soud dospěl
ke svému závěru a o jaké skutečnosti se při rozhodování opíral, tyto skutečnosti pak mají
oporu ve správním spisu. Námitka stěžovatele dle §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. proto není
důvodná.
Námitky stěžovatele, napadající nedostatečnost odůvodnění krajského soudu vzhledem
k tvrzení, že v důsledku podání dodatečného daňového přiznání za rok 1999 se změnil způsob
uplatnění výdajů, výdaje za toto zdaňovací období byly uplatněny ve skutečné výši dle §24
ZDP a nikoliv dle §7 odst. 9 ZDP, přičemž zákon o daních z příjmů tuto změnu v důsledku
dodatečného daňového přiznání nezakazuje, je nutno vzhledem k jejich obsahu posoudit
souhrnně.
Stěžovateli byl upraven hospodářský výsledek za rok 1998 dle §23 odst. 8 písm. b)
ZDP o výši pohledávky z prodeje podniku, neboť žalovaný dospěl k závěru, že stěžovatel
v roce 1999 změnil způsob uplatňování výdajů podle §24 na §7 odst. 9 ZDP. Tuto změnu
stěžovatel popíral. Připouštěl, že v řádném daňovém přiznání na daň z příjmů fyzických osob
za rok 1999 uplatnil výdaje dle §7 odst. 9 ZDP, ovšem dle jeho názoru byl tento způsob
uplatnění výdajů změněn dodatečným daňovým přiznáním podaným v roce 2001,
ve kterém výdaje uplatnil dle §24 ZDP.
K posouzení uvedených skutečností je nutno poukázat na podstatu a rozdíly
mezi uplatňováním výdajů ve skutečné výši podle §24 ZDP a možností jejich uplatnění
v souladu s §7 odst. 9 ZDP. Obě možnosti uplatnění výdajů směřují ke stanovení základu
daně. Základem daně je rozdíl, o který příjmy, s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem
daně a příjmů osvobozených od daně, převyšují výdaje (náklady), a to při respektování
jejich věcné a časové souvislosti v daném zdaňovacím období (§23 odst. 1 ZDP). Dle §24
odst. 1 ZDP se výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů
pro zjištění základu daně odečtou ve výši prokázané poplatníkem a ve výši stanovené
tímto zákonem a zvláštními předpisy. Ustanovení §7 odst. 9 ZDP umožňuje poplatníkům
uplatnit výdaje v určité zákonem stanovené procentní výši z příjmů, neuplatní-li výdaje
prokazatelně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmu. V této možnosti je nutno
chápat výhodu pro daňové subjekty, které z různých důvodů nechtějí uplatňovat výdaje
ve skutečné výši, ať již z organizačních či finančních důvodů. Pro poplatníky,
kteří této „výhody“ využijí, však zákon dále stanoví i určitá omezení, která musí při volbě
uplatnění výdajů dle §7 odst. 9 ZDP respektovat. Tato omezení jsou vyjádřena zejména
následujícím odstavcem 10 citovaného §7 ZDP, který jednoznačně konstatuje,
že v uplatněných výdajích dle §7 odst. 9 ZDP jsou v částkách výdajů zahrnuty veškeré výdaje
poplatníka vynaložené v souvislosti s dosahováním příjmů z podnikání a z jiné samostatné
výdělečné činnosti, kromě pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti a pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, případně v prokázané výši
pojistné hrazené osobami samostatně výdělečně činnými, které nejsou nemocensky pojištěny
a pojistí se na denní dávku při pracovní neschopnosti u soukromé pojišťovny, a to pouze
do výše pojistného na zákonné nemocenské pojištění stanovené zvláštními předpisy.
Z citovaného ustanovení §7 odst. 10 ZDP je zřejmé, že poplatník má právo si zvolit
způsob uplatnění výdajů, po zvolení jedné z přípustných možností je způsob uplatnění výdajů
pro dané zdaňovací období zvolen a v budoucnu jej již nelze měnit. Dodatečným daňovým
přiznáním lze opravit chybu v údajích řádného daňového přiznání, pokud daňový subjekt
zjistí, že jeho daňová povinnost měla být stanovena v jiné výši, jeho prostřednictvím
však nelze měnit způsob výpočtu daňového základu, který byl proveden v souladu
se zákonem, ovšem uplynutím času se ukázalo, že by pro daňový subjekt bylo výhodnější
využít pro jeho výpočet jiného způsobu. Taková daňová optimalizace není účelem
dodatečného daňového přiznání. Zjistil-li stěžovatel, že jeho daňová povinnost za rok 1999
měla být vyšší, pak byl skutečně dle §41 odst. 1 daňového řádu povinen podat dodatečné
daňové přiznání, v něm uvést zvýšení příjmů, a i oproti těmto zvýšeným příjmům mohl
uplatnit výdaje dle §7 odst. 9 ZDP.
Krajský soud dospěl ke stejnému závěru, když žalobu proti rozhodnutí žalovaného
zamítl s odůvodněním, že zvýšení hospodářského výsledku za rok 1998 o pohledávku
z prodeje podniku bylo v souladu s §23 odst. 8 písm. b) ZDP, neboť stěžovatel v roce 1999
změnil způsob uplatňování výdajů, na uplatnění výdajů dle §7 odst. 9 ZDP za rok 1999
nemělo vliv jeho dodatečné daňové přiznání podané v roce 2001. Námitku nesprávného
posouzení právní otázky ze strany krajského soudu dle §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.
proto Nejvyšší správní soud shledal nedůvodnou.
Stěžovatelem uplatněné námitky nebyly ze všech shora uvedených důvodů shledány
důvodné, Nejvyšší správní soud kasační stížnost proto podle ustanovení §110 odst. 1 s. ř. s.
zamítl bez jednání postupem podle §109 odst. 1 citovaného zákona.
Stěžovatel, který neměl v tomto soudním řízení úspěch, nemá právo na náhradu
nákladů řízení (§60 odst. 1 s. ř. s.) a žalovanému prokazatelné náklady řízení nevznikly. Soud
mu proto právo na náhradu nákladů řízení nepřiznal.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 17. srpna 2005
JUDr. Jaroslav Vlašín
předseda senátu