ECLI:CZ:NSS:2011:7.AS.89.2010:84
sp. zn. 7 As 89/2010 - 84
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Elišky Cihlářové
a soudců JUDr. Karla Šimky a JUDr. Jaroslava Hubáčka v právní věci žalobců: a) J. S., b) JUDr.
D. S., zastoupeni JUDr. Petronelou Sojkovou, advokátkou se sídlem Brněnská 555, Rosice u
Brna, proti žalovanému: Krajský úřad Jihomoravského kraje, se sídlem Žerotínovo nám. 3/5,
Brno, v řízení o kasační stížnosti žalobců proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne
4. 8. 2010, č. j. 31 A 48/2010 – 41,
takto:
Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 4. 8. 2010, č. j. 31 A 48/2010 – 41,
se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
Usnesením Krajského soudu v Brně ze dne 4. 8. 2010, č. j. 31 A 48/2010 – 41, byla
odmítnuta žaloba podaná žalobci (dále jen „stěžovateli“) proti rozhodnutí Krajského úřadu
Jihomoravského kraje, odbor územního plánování a stavebního řádu (dále jen „krajský úřad“)
ze dne 27. 4. 2010, č. j. JMK 31768/2010, jímž bylo částečně změněno a ve zbytku potvrzeno
usnesení Obecního úřadu Střelice, stavebního úřadu (dále jen „stavební úřad“) ze dne 11. 1. 2010,
č. j. 0115/2010-, kterým stavební úřad zrušil souhlas vydaný konkludentně s ohlášenou stavbou
„Opěrná zeď Ostopovice“ na pozemku p. č. 473, 474/2 v k. ú. Ostopovice ohlášenou stěžovateli.
Krajský soud v odůvodnění usnesení uvedl, že stěžovatelé podali ohlášení stavebnímu
úřadu až poté, co byla stavba provedena. Ať se jedná o ohlášení stavby podle ust. §104 až §106
nebo podle §177 odst. 3 zákona č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, (dále jen
„stavební zákon“), podává se ohlášení předem, tj. před provedením stavby. Podá-li stavebník
ohlášení až poté, co stavba byla provedena, jedná se již o stavbu, která byla provedena
bez příslušeného opatření, či o postup uvedený v ust. §129 stavebního zákona a stavební úřad je
povinen o takové stavbě zahájit řízení o jejím odstranění z moci úřední. To se také v případě
stěžovatelů stalo. Krajský soud se dále zabýval povahou napadeného rozhodnutí a dospěl
k závěru, že vykazuje všechny znaky rozhodnutí předběžné povahy podle ust. §70 písm. b)
s. ř. s., neboť kumulativně splňuje podmínku časovou, věcnou i osobní pro uplatnění výluky.
V této souvislosti odkázal na rozsudek rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
27. 10. 2009, č. j. 2 Afs 186/2006 – 54, publ. pod č. 1982/2010 Sb. NSS a na www.nssoud.cz.
Stěžovatelé byli účastníky řízení, jehož výsledkem je napadené rozhodnutí, a byli a budou
účastníky řízení o odstranění stavby, ev. případného řízení o dodatečném povolení stavby.
Konečné rozhodnutí (o odstranění stavby nebo o dodatečném povolení stavby) je věcně spojeno
s napadeným rozhodnutím, jímž byl zrušen konkludentně udělený souhlas s předmětnou stavbou,
tj. vydání napadeného rozhodnutí je conditio sine qua non pro zahájení správního řízení podle
ust. §129 odst. 1 písm. b) nebo podle §129 odst. 2 stavebního zákona. Napadeným rozhodnutím
se konečným způsobem nezasahuje do subjektivních veřejných práv stěžovatelů, neboť se jedná
o rozhodnutí předběžné povahy. Konečným rozhodnutím, které nebude vyloučeno ze soudního
přezkumu, bude rozhodnutí buď o odstranění stavby anebo o dodatečném povolení stavby. Není
tedy nijak dotčeno právo stěžovatelů na přístup k soudu, jakmile řízení o odstranění stavby bude
skončeno.
Stěžovatelé v kasační stížnosti podané v zákonné lhůtě uplatnili důvody podle ust. §103
odst. 1 písm. a), b) a e) s. ř. s. a namítali, že krajský soud nesprávně posoudil skutkový stav.
Ze spisové dokumentace nijak nevyplývá, že stěžovatelé podali ohlášení stavebnímu úřadu
až poté, co byla stavba provedena. Jak vyplývá ze spisového materiálu a ze samotného ohlášení
ze dne 29. 7. 2009, nejednalo se o novou stavbu, ale o opravu opěrné zdi v délce 3,5 m z celkové
délky 35 m do výšky 3 m. Bylo nutno opravit zborcení části plotu a opěrné zdi vlivem
nadměrných dešťových srážek. Práce na opravě plotu a části opěrné zdi bylo možno podřadit
pod §103 odst. 8 písm. e) stavebního zákona, tj. udržovací práce nepodléhající stavebnímu
povolení ani ohlášení. Ke dni podání ohlášení byla opravena pouze část opěrné zdi do výšky 1/3
a byly provedeny pouze stavební úpravy podle §177 odst. 3 stavebního zákona, aby bylo
zabráněno dalším sesuvům půdy. Oprava opěrné zdi a plotu v důsledku havárie byla dokončena
až 22. 9. 2009. Opětovným rozhodováním o stejné věci (povolení opravy) pak byla porušena
zásada ne bis in idem. Krajský soud se podle stěžovatelů dopustil omylu, když zdůvodnil odmítnutí
jejich žaloby poukazem na ust. §70 písm. b) s. ř. s. Jako rozhodnutí předběžné povahy označil
krajský soud konkludentní souhlas s ohlášením stavby a nikoliv rozhodnutí, jímž byl tento
souhlas zrušen, resp. napadené rozhodnutí, kterým bylo rozhodnutí o zrušení konkludentního
souhlasu s ohlášením stavby částečně změněno a ve zbytku potvrzeno.
Nejvyšší správní soud přezkoumal na základě kasační stížnosti napadené usnesení
v souladu s ustanovením §109 odst. 2 a 3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody, které uplatnili
stěžovatelé v podané kasační stížnosti, a přitom sám neshledal vady uvedené v odstavci 3, k nimž
by musel přihlédnout z úřední povinnosti.
Protože žaloba stěžovatelů byla krajským soudem odmítnuta pro její nepřípustnost,
přichází v úvahu pouze posouzení naplnění kasačního důvodu podle ust. §103 odst. 1 písm. e)
s. ř. s., který je ve smyslu ustálené judikatury Nejvyššího správního soudu důvod speciální
v případě je-li žaloba odmítnuta (rozsudky ze dne 22. 9. 2004, č. j. 1 Azs 24/2004 - 49,
publ. pod č. 427/2005 Sb. NSS, ze dne 21. 4. 2005, č. j. 3 Azs 33/2004 - 98,
publ. pod. č. 625/2005 Sb. NSS, či ze dne 5. 1. 2006, č. j. 2 As 45/2005 - 65, všechny dostupné
z www.nssoud.cz). Nejvyšší správní soud se proto omezil pouze na posouzení, zda krajský soud
postupoval správně, pokud žalobu stěžovatelů odmítl, a tím vyloučil meritorní projednání věci.
Aby bylo možno posoudit, zda je určitý akt rozhodnutím předběžné povahy, musí být
splněna podmínka, že jde o rozhodnutí ve smyslu §65 odst. 1 s. ř. s., tedy úkon správního
orgánu, jímž se zakládají, mění, ruší nebo závazně určují subjektivní práva nebo povinnosti.
Teprve je-li tato podmínka splněna lze zkoumat, zda na ně nedopadá kompetenční výluka
obsažená v ust. §70 písm. b) s. ř. s. Doposud neexistuje judikatura, v níž by bylo explicitně
řešeno, zda zrušení konkludentního souhlasu s ohlášením stavby naplňuje či nenaplňuje znaky
rozhodnutí v materiálním smyslu. Nelze přitom opomíjet návaznost zrušení souhlasu s ohlášením
stavby na předcházející souhlas s ohlášením stavby, neboť z logiky věci vyplývá, že je třeba
dospět ke stejnému závěru ohledně povahy obou těchto aktů. První z nich neguje účinky druhého
zásahem stejné intenzity a opačné polarity. Nejvyšší správní soud se povahou souhlasu
s ohlášením stavby zabýval v rozsudku ze dne 10. 7. 2008, č. j. 4 As 64/2007 – 75,
www.nssoud.cz. Přesto, že se tento rozsudek týká zákona č. 51/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů, nic nebrání jeho aplikaci i na daný případ.
V citovaném rozsudku je uvedeno, že „Souhlas s ohlášením je tedy nejen prostým úkonem správního
orgánu, ale v důsledku své schopnosti stanovovat práva a povinnosti osobám je ho nutno označit za individuální
správní akt, který zakládá práva a povinnosti nejen stavebníkovi, ale dotýká se i právní sféry dalších osob (k
definici individuálního správního aktu lze blíže odkázat na českou i zahraniční literaturu – např. Hendrych, D.
a kol. Správní právo. Obecná část. 5. rozšířené vydání, Praha: C. H. Beck, 2003, str. 116, nebo Antoniolli,
W., Koja, F. Allgemeines Verwaltungsrecht. Wien 1986, str. 459 a násl.). Materiální podmínka spočívající
v založení, změně, zániku či závazném určení práv nebo povinností je v tomto případě splněna, a to jak ve vztahu
ke stavebníkovi, tak i k vlastníkům pozemků pod stavbou, jimiž se v posuzované věci stěžovatelé postupně stali.
Nejvyšší správní soud je proto toho názoru, že souhlas stavebního úřadu s ohlášením stavebních prací je
rozhodnutím v materiálním slova smyslu a tedy i ve smyslu ustanovení §65 odst. 1 s. ř. s. a splňuje pojmové
znaky uvedené v ustanovení §65 odst. 1 s. ř. s.“ Protože souhlas s ohlášením stavby je rozhodnutím,
které zakládá práva a povinnosti stavebníkovi a dotýká se i právní sféry dalších osob, pak je i jeho
zrušení rozhodnutím, které naopak tato založená práva a povinnosti ruší. Je tedy možné
se zabývat tím, zda se jedná či nejedná o rozhodnutí předběžné povahy podle §70 písm. b) s. ř. s.
Krajský soud v napadeném usnesení správně odkázal na rozsudek rozšířeného senátu
Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 10. 2009, č. j. 2 Afs 186/2006 - 54, v němž rozšířený
senát na základě vývoje judikatury při posuzování předběžné povahy rozhodnutí formuloval test,
pomocí něhož by bylo možné u libovolného správního rozhodnutí předvídatelným způsobem
určit, zda je rozhodnutím předběžné povahy, jehož soudní přezkum je podle §70 písm. b) s. ř. s.
vyloučen či nikoli. Pro určení povahy rozhodnutí jako rozhodnutí předběžné povahy, na něž
dopadá výluka, vymezil rozšířený senát tři podmínky, které musí být kumulativně naplněny:
časová, věcná a osobní. Časová podmínka stanoví, že rozhodnutí předběžné povahy předchází
rozhodnutí konečnému, na jehož vydání má osoba dotčená předběžným rozhodnutím nárok,
a že konečné rozhodnutí musí podléhat soudnímu přezkumu. Rozhodnutí předběžné povahy
pak musí být vydáno buď v rámci již zahájeného řízení před správním orgánem nebo může být
vydáno i mimo takové řízení, ale v takovém případě musí být zákonem jednoznačně stanovena
lhůta, v níž musí být zahájeno řízení a vydáno konečné rozhodnutí. Podmínka časová tedy
předpokládá, že rozhodnutí předběžné povahy předchází rozhodnutí konečnému, které je soudně
přezkoumatelné a na něž má osoba dotčená předběžným rozhodnutím nárok. Tato podmínka je
úzce spojena i s podmínkou věcnou, předpokládající souvislost mezi důvody předběžného
a konečného rozhodnutí, tzn., že konečným rozhodnutím je zároveň rozhodováno o vztazích
zatímně upravených rozhodnutím předběžným. Konečně osobní podmínka určuje, že adresátem
konečného rozhodnutí musí být také osoba dotčená rozhodnutím předběžné povahy.
Závěr krajského soudu, že napadeným rozhodnutím o zrušení konkludentního souhlasu
s ohlášením stavby se konečným způsobem nezasahuje do subjektivních veřejných práv
stěžovatelů, není správný. Především je třeba uvést, že u něho není naplněna časová (procesní)
podmínka předběžnosti. Po zrušení konkludentního souhlasu s ohlášením stavby totiž nemusí být
nutně vydáno rozhodnutí v řízení o odstranění stavby, resp. v řízení o dodatečném povolení
stavby. Výsledkem řízení podle ust. §129 odst. 1 písm. b) stavebního zákona je odstranění
prováděné nebo provedené stavby, v případě řízení dle §129 odst. 3 stavebního zákona
pak dodatečná „legalizace“ již existující stavby. V případě, že v období od vydání konkludentního
souhlasu s ohlášením stavby do jeho zrušení nebylo započato s prováděním stavby, nelze
ani nařídit odstranění stavby, ani stavbu dodatečně povolit, neboť neexistuje stavba jako
nezbytný předmět těchto řízení. Přesto i v této situaci může být stavebník, který ztratí zrušením
souhlasu s ohlášením stavby oprávnění tuto stavbu provést, o toto své veřejné subjektivní právo
nezákonně připraven, aniž by existovalo nějaké následné řízení, v němž by tato otázka byla
znovu, a tentokrát s konečnou platností, řešena.
Ohlášení stavby představuje jeden z režimů povolování staveb. Souhlasem s ohlášením
stavby je podání stavebníka (ohlášení stavby) vyřízeno a stavebník nabývá subjektivní veřejné
právo stavbu provést. Zrušením souhlasu s ohlášením stavby stavebník toto oprávnění ztrácí,
což se může výrazně projevit v jeho právní sféře, včetně negativních důsledků majetkových.
Nemovitost, k níž se vztahuje veřejnoprávní oprávnění ji určitým způsobem, plynoucím
z ohlášení stavby, stavebně upravit, má zpravidla vyšší hodnotu než nemovitost, ve vztahu k níž
takové oprávnění neexistuje či bylo odňato. Zrušení souhlasu s ohlášením stavby je tedy
rozhodnutím, které může způsobit stavebníkovi vážnou majetkovou újmu. Je-li takové zrušení
provedeno nezákonně, odpovídá za škodu tím způsobenou stát podle zákona č. 82/1998 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů. Zákonnost ztráty oprávnění provést stavbu, která může vést
ke vzniku škody, není již v žádném následném řízení, jež by byla dotčená osoba (stavebník)
oprávněna vyvolat, z věcného hlediska přezkoumávána, takže zde již není nikoho, kdo by
s účinky vyhovujícími požadavku citovaného zákona měl pravomoc případné nezákonné
rozhodnutí o zrušení souhlasu s ohlášením stavby zrušit. Závěr, že konečné důsledky
představující zásah do právní sféry účastníka správního řízení ve smyslu §65 s. ř. s. konstituuje
až výrok rozhodnutí o odstranění stavby nebo dodatečném povolení stavby je nesprávný i proto,
že není splněna ani věcná podmínka předběžnosti.
Co se věcné podmínky týče, Nejvyšší správní soud se ztotožňuje s krajským soudem
potud, že rozhodnutí o zrušení konkludentního souhlasu s ohlášením stavby představuje nutnou
podmínku pro zahájení řízení o odstranění stavby podle ust. §129 odst. 1 písm. b) stavebního
zákona. V rozhodnutí o odstranění stavby nebo v rozhodnutí o dodatečném povolení stavby pak
stavební úřad pravomocně rozhoduje o „budoucím osudu“ předmětné stavby. Na druhou stranu
však nelze přehlížet, že směřováním do řízení o dodatečném povolení stavby jsou na vlastníka
nebo stavebníka, oproti povolování stavby v ohlašovacím režimu, kladeny další požadavky.
Skutečnost, že stavba byla realizována bez příslušného rozhodnutí stavebního úřadu, je totiž
chápána jako projev porušení stavební kázně. Z tohoto důvodu pak není možné, aby na žádost
o dodatečné stavební povolení byly kladeny nižší nároky než na „řádné“ stavební povolení
(viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 8. 2010, č. j. 8 As 7/2010 – 99,
www.nssoud.cz). Na stavebníka nebo vlastníka se hledí, jako by od počátku zákon nerespektoval.
Musí tak předložit podklady ve stejném rozsahu jako k žádosti o stavební povolení. Navíc vydání
dodatečného povolení stavby, na rozdíl od ohlášení stavby, podléhá správnímu poplatku podle
položky 17 zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,
zatímco ohlášení stavby zpoplatněno není. Zrušením konkludentního souhlasu s ohlášením
stavby se tak stavebník v případě, že je na místě postup podle ust. §129 odst. 1 stavebního
zákona, dostává „automaticky“ do podstatně méně výhodné právní pozice než v ohlašovacím
režimu. Zákonnost důvodů pro takové zhoršení jeho právní pozice však již předmětem
následného řízení podle citovaného ustanovení není, neboť v tomto řízení se již bez dalšího
vychází z toho, že stavebník porušil stavební kázeň, a pouze se řeší, jaké následky
pro předmětnou stavbu tato okolnost bude mít.
Lze tedy konstatovat, že z věcného hlediska je řízení o zrušení konkludentního souhlasu
s ohlášením stavby, kde je primárně rozhodováno o „budoucím osudu“ stavebníkova práva
provést stavbu, v postavení komplementárním k řízení o odstranění stavby, resp. řízení
o dodatečném povolení stavby. Představuje i účinný mechanizmus v situaci, kdy v důsledku
konkludentního souhlasu s ohlášením stavby mohou vzniknout stavby, jejichž vznik by jinak,
v řádném stavebním řízení či v řádném režimu ohlašovacím, nebyl připuštěn. K tomu se již
vyjádřil Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 25. 6. 2009, č. j. 7 As 10/2009 – 86,
www.nssoud.cz tak, že „Může k tomu dojít např. záměrnou nečinností stavebního úřadu v důsledku ilegální
koordinace postupu mezi stavebníkem a příslušným pracovníkem stavebního úřadu. Takovým neblahým
důsledkům však lze v případech, kdy dochází k ohrožení života a zdraví osob nebo zvířat, bezpečnosti, životního
prostředí anebo majetku třetích osob, čelit postupem podle ust. §129 odst. 1 písm. a) stavebního zákona, který
v tomto smyslu poskytuje dostatečně účinný a pružný nástroj k ochraně výše uvedených hodnot. Navíc ilegální
koordinace postupu mezi stavebníkem a příslušným úředníkem bude mít nezřídka povahu jednání naplňujícího
znaky trestného činu, takže i hrozba odsouzení za trestný čin bude napomáhat prevenci takových nežádoucích
jednání.“
Hmotně právní podmínky obou rozhodnutí tak jsou v podstatné míře odlišné. Ze zrušení
konkludentního souhlasu s ohlášením stavby nelze ani dovozovat výsledek řízení o odstranění,
resp. o dodatečném povolení stavby. Mezi důvody těchto rozhodnutí může být částečná věcná
souvislost, ale také žádná.
Okruh účastníků řízení o odstranění stavby podle ust. §129 stavebního zákona vymezí
stavební úřad ve smyslu ust. §27 zákona č. 500/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„správní řád“), neboť stavební zákon okruh účastníků řízení vedeného podle §129 stavebního
zákona nestanoví. Krajský soud ve svém rozhodnutí vyslovil názor, že stěžovatelé byli účastníky
řízení, jehož výsledkem je napadené rozhodnutí, a byli a budou účastníky řízení o odstranění
stavby, event. případného řízení o dodatečném povolení stavby. Ačkoliv tomuto názoru bude
v naprosté většině případů odpovídat situace v praxi, nelze vyloučit ani případ, kdy se nebude
shodovat okruh účastníků v řízení o zrušení konkludentního souhlasu s ohlášením stavby
s okruhem účastníků v řízení o odstranění stavby, případně o dodatečném povolení stavby.
Zatímco odstranění stavby nařídí soud vlastníku stavby, popřípadě s jeho souhlasem jiné osobě,
nebo podle §129 odst. 3 stavebního zákona stavbu na žádost stavebníka či vlastníka dodatečně
povolí, konkludentní souhlas s ohlášením stavby může být udělen i osobě od stavebníka
i vlastníka odlišné v případě, že bude vydán v rozporu s právními předpisy, což může být také
důvodem jeho zrušení nadřízeným správním orgánem v odvolacím řízení podle ust. §90 odst. 1
písm. a) správního řádu, případně v přezkumném řízení na základě ust. §97 odst. 3 správního
řádu.
Konečně, odmítnutí soudního přezkumu rozhodnutí o zrušení konkludentního souhlasu
s ohlášením stavby se jeví nesystematickým a neproporciálním, je-li připuštěn soudní
přezkum rozhodnutí o odložení podání podle ust. §105 odst. 4 stavebního zákona,
které znamená fakticky zákaz provedení stavby v režimu ohlášení, a rozhodnutí podle ust. §107
odst. 1 věta první stavebního zákona, podle kterého stavební úřad provedení ohlášené stavby
zakáže, pokud by ohlášená stavba podle §104 odst. 1 byla navržena v rozporu s územně
plánovací informací nebo s obecnými požadavky na výstavbu nebo umisťována v nezastavěném
území anebo byla v rozporu se závazným stanoviskem dotčeného orgánu (viz např. rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 6. 2009, č. j. 7 As 10/2009 – 86, www.nssoud.cz).
Z výše uvedeného tak vyplývá, že odepření soudního přezkumu rozhodnutí o zrušení
konkludentního souhlasu s ohlášením stavby může znamenat odepření přístupu k soudu, který by
mohl ve svých důsledcích znamenat odepření spravedlnosti (denegatio iustitiae), nikoliv pouze
stanovení časového okamžiku pro přístup k soudu. Kompetenční výluky uvedené v §70 s. ř. s.
musí být podle ustálené judikatury Ústavního soudu i Nejvyššího správního soudu vykládány
restriktivně a předvídatelně. V pochybnostech pak musí být zachováno právo na soudní přezkum
(viz např. nález Ústavního soudu ze dne 16. 3. 2006, sp. zn. IV. ÚS 49/2004, rozsudek
rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 10. 2005, č. j. 1 Afs 86/2004 - 54,
publikovaný pod č. 792/2006 Sb. NSS a rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
29. 3. 2006, č. j. 2 Afs 183/2005 - 64, publikovaný pod č. 886/2006 Sb. NSS). Rozhodnutí
o zrušení konkludentního souhlasu s ohlášením stavby neodpovídá předběžnému opatření
zatímně upravujícímu poměry účastníků či odvrácení nebezpečí zmaření výkonu následného
definitivního rozhodnutí. Tento názor přitom není v rozporu s rozsudkem Nejvyššího správního
soudu ze dne 25. 1. 2007, č. j. 7 As 68/2006 – 57, www.nssoud.cz, který krajský soud rovněž
cituje. Rozhodnutí o nařízení zastavení stavební činnosti (§102 odst. 2, 5 zákona č. 50/1976 Sb.,
o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů) naopak má povahu
rozhodnutí dočasného, jehož předmět je definitivně vyřešen následným rozhodnutím. Závěr
vyslovený v citovaném rozsudku je obdobný tomu, k němuž dospěl Nejvyšší správní soud v dané
věci. I v citovaném rozsudku totiž Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že akt svým způsobem
obdobný tomu, jenž je předmětem nyní projednávané věci, není rozhodnutím předběžné povahy
ve smyslu §70 písm. b) s. ř. s. Jednalo se o rozhodnutí o zrušení mlčky uděleného souhlasu
stavebního úřadu ke stavbě, jež bylo vydáno podle §127 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb.,
o obcích, ve znění pozdějších předpisů.
Ze všech shora uvedených důvodů dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že kasační
stížnost je důvodná, a proto napadené usnesení krajského soudu podle §110 odst. 1 věta prvá
s. ř. s. zrušil a věc vrátil dalšímu řízení. Ve věci rozhodl v souladu s §109 odst. 1 s. ř. s.,
podle něhož rozhoduje Nejvyšší správní soud o kasační stížnosti zpravidla bez jednání,
když neshledal důvody pro jeho nařízení.
Zruší-li Nejvyšší správní soud rozhodnutí krajského soudu a vrátí-li mu věc k dalšímu
řízení, je tento vázán právním názorem vysloveným ve zrušujícím rozsudku (§110 odst. 3 s. ř. s.).
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne krajský soud v novém rozhodnutí.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 13. května 2011
JUDr. Eliška Cihlářová
předsedkyně senátu