infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsBrne, infUsKratkeRadky-193-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 12.04.1995, sp. zn. Pl. ÚS 12/94 [ nález / PAUL / výz-2 ], paralelní citace: N 20/3 SbNU 123 [ 92/1995 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1995:Pl.US.12.94

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Zásady solidarity a ekvivalence uplatňované v systémech sociálního zabezpečení

Právní věta Ve všech existujících systémech sociálního zabezpečení jsou v různém poměru zastoupeny zásady solidarity a ekvivalence. Každý systém sociálního zabezpečení nese s sebou zvýhodnění určitých sociálních skupin, podle toho, je-li preferováno spíše hledisko solidarity nebo upřednostňována zásada ekvivalence. Tato úprava je vyhrazena zákonodárci, který nemůže postupovat libovolně, ale při stanovení preferencí musí přihlížet ke sledovaným veřejným hodnotám.

ECLI:CZ:US:1995:Pl.US.12.94
sp. zn. Pl. ÚS 12/94 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v plénu o návrhu skupiny poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na zrušení některých ustanovení zákona č. 589/l992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, takto: Návrh se zamítá . Odůvodnění: Podáním ze dne 27. 4. l994, doplněným a zpřesněným podáními ze dne 3l 8. l994 a l7. l. l995, navrhla skupina 42 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky podle ust. §64 odst. l písm. b) zákona č. l82/l993 Sb., o Ústavním soudu, aby Ústavní soud zrušil některá ustanovení zákona č. 589/l992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, která se týkají poživatelů starobního důchodu. Návrh (v doplňujícím podání ze l7. l. l995) se domáhá zrušení těchto ustanovení zákona č. 589/l992 Sb. ve znění pozdějších změn a doplňků: l) ustanovení §3 odst. l písm. c) a §3 odst. 2 2) ustanovení vyjádřeného v §5 odst. 2 věta l. a věta 3. slovy "starobního nebo" 3) ustanovení vyjádřeného v §l4a odst. 2 věta l. a odst. 5 věta 3. slovy "starobního nebo". Napadená ustanovení nejsou podle návrhu v souladu s čl. 4 odst. l a 4 a čl. ll odst. 3 a 4 Listiny základních práv a svobod, která je podle čl. 3 Ústavy ČR součástí ústavního pořádku České republiky a s ustanovením čl. 2 odst. l Mezinárodního paktu o lidských právech (správně Mezinárodního paktu o občanských a politických právech) a čl. 2 odst. 2 Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech. Dne 8. 2. l995 vzal zástupce skupiny poslanců návrh zpět a požádal o připuštění zpětvzetí návrhu a zastavení řízení s odůvodněním, že "v průběhu úvah o zpřesnění návrhu se ukázala potřeba rozšířit návrh na zrušení též ve vztahu k zákonu č. lOO/l988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákonů jej měnících a doplňujících, a to v poměrně značném rozsahu. Protože zástupce poslanců pro takový krok neměl v původním návrhu zmocnění, a jde o významnou změnu resp. rozšíření návrhu, zdá se korektnější vzít tento návrh na zrušení zákona zpět s tím, že bude podán nový návrh, dotýkající se i dalších souvisejících zákonů." Usnesením sp. zn. Pl.ÚS l2/94 ze dne 2O. 2. l995 nepřipustil Ústavní soud ČR zpětvzetí návrhu a řízení nezastavil s poukazem na ust. §67 zák. č. l82/l993 Sb., o Ústavním soudu, který připouští zastavení jen za podmínek uvedených v odst. l a 2, mezi něž podaný návrh nespadá. Z toho důvodu byl Ústavní soud ČR povinen rozhodnout o návrhu skupiny poslanců na zrušení některých ustanovení zák. 589/l992 Sb. ve znění změn a doplňků, a to podle upraveného a doplněného podání ze dne l7. l. l995. Pojistné na sociální zabezpečení zahrnuje jednak pojistné na důchodové zabezpečení, jednak pojistné na nemocenské pojištění. Pojmovým znakem pojištění je podle návrhu skutečnost, že v případě, kdy nastane pojistná událost, mají být dávkou pojistného kryty nebo kompenzovány následky s touto událostí spojené. Poživatel starobního důchodu výdělečně činný však podle návrhu nárok na jakékoli pojistné plnění - pokud jde o oblast důchodového zabezpečení - nemá. Pobírá pouze starobní důchod, který mu byl již dříve přiznán a který se při další výdělečné činnosti dále nezvyšuje. Pokud jde o dávky nemocenského pojištění, tvrdí návrh, že výdělečně činný poživatel starobního důchodu má stanovenou tříměsíční čekací dobu pro vznik nároku na dávky a pobírání nemocenských dávek je omezeno na dobu 84 dnů. Konečně příspěvek na státní politiku zaměstnanosti podle návrhu neopravňuje výdělečně činné poživatele starobního důchodu nejen k pobírání podpory v nezaměstnanosti, ale ani k možnosti být evidováni jako uchazeči o zaměstnání u úřadů práce. Touto právní úpravou postavení výdělečně činných poživatelů starobního důchodu se podle návrhu tato kategorie dostává do rozporu s ustanovením čl. 4 odst. l a 4 a čl. ll odst. 3 a 4 Listiny základních práv a svobod, která je podle čl. 3 Ústavy ČR součástí ústavního pořádku České republiky, jakož i s ust. čl. 2 odst. l Mezinárodního paktu o lidských právech a čl. 2 odst. 2 Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech. Uvedená úprava nemá podle návrhu charakter pojistného, jak je v zákonech označena, protože nemá ekvivalentní "protiplnění" a má tedy povahu skryté daně. Z hlediska legislativně-technického navrhuje skupina poslanců zrušení některých ustanovení zákona č. 589/l992 Sb., v platném znění. Protože v těchto ustanoveních není samostatně uvedena skupina poživatelů starobních důchodů (viz §3 odst. l písm. c) a odst. 2 cit. zák.), navrhla skupina poslanců zrušení placení pojistného na sociální zabezpečení pro všechny kategorie poplatníků pojistného, a to jak zaměstnanců (§3 odst. l písm.c) bod l až l2), tak i všech osob samostatně výdělečně činných (§3 odst. 2). Výše pojistného placeného poplatníky v závislém poměru činí 8,75 % z vyměřeného základu (§7 odst. l písm. b) zákona č. 589/l992 Sb., v platném znění). Pokud by kategorie poživatelů starobního důchodu neplatila pojistné, pak by se jejich netto příjem zvýšil o 8,75 % z vyměřovacího základu, čímž by došlo k nerovnosti mezi touto kategorií a ostatními výdělečně činnými osobami v závislém poměru. Jestliže by nepodléhal placení pojistného výdělek poživatele starobního důchodu, odpadlo by placení pojistného zaměstnavatelem, které u starobních důchodců v závislém poměru činí 26,25 % z vyměřovacího základu (§7 odst. l písm. a) cit. zákona) a u osob samostatně výdělečně činných a spolupracujících 3O,2 % (§7 odst. l písm. e) cit. zákona). Neplacením pojistného zaměstnavateli by došlo k nerovnosti mezi těmi, kteří by zaměstnávali poživatele starobního důchodu, jejichž náklady by se snížily o 26,25 % z vyměřovacího základu, které by nebyli povinni odvádět na sociální zabezpečení a těmi, jejichž zaměstnanci by starobní důchod ještě nepobírali. Při provedení úpravy navrhované skupinou poslanců (zrušení §3 odst. l písm. c) a §3 odst. 2) by prakticky žádná výdělečně činná osoba neplatila pojistné na sociální zabezpečení. Přitom jejich nároky na výplatu dávek, které jsou upraveny zákonem č. lOO/l988 Sb., o sociálním zabezpečení, v platném znění, by zůstaly zachovány. Tuto skutečnost si uvědomil i zástupce skupiny poslanců, když ve svém zpětvzetí a návrhu na zastavení řízení poukázal na souvislost mezi zákony č. 589/l992 Sb. a zák. č. lOO/l988 Sb. (obou v platném znění). Ústavní soud vycházel při posuzování návrhu ze stanoviska, že ve všech existujících systémech sociálního zabezpečení jsou v různém poměru zastoupeny zásady solidarity a ekvivalence. Každý systém sociálního zabezpečení nese s sebou zvýhodnění nebo znevýhodnění určitých sociálních skupin, podle toho, je-li preferováno spíše hledisko solidarity nebo upřednostňována zásada ekvivalence. Tato úprava je vyhrazena zákonodárci, který nemůže postupovat libovolně, ale při stanovení preferencí musí přihlížet ke sledovaným veřejným hodnotám. V oblasti, která byla předmětem posuzování, jde o oblast ekonomického zákonodárství, má zákonodárce podstatně širší prostor, než v zákonech, které se bezprostředně dotýkají základních lidských práv a svobod. V případě výdělečné činnosti poživatelů starobních důchodů vycházel zákonodárce ze snahy, aby pro všechny výdělečně činné občany platila stejná pravidla pokud jde o placení pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Tato pravidla jsou stanovena předem, jak pokud jde o výši pojistného placeného osobami v závislé činnosti nebo samostatné výdělečné činnosti, tak i výši placenou zaměstnavatelem. Ústavní soud ČR se nemohl ztotožnit s tvrzením obsaženým v návrhu, že pojistné placené poživateli starobního důchodu jim v žádné skupině, na kterou přispívají, nepřináší "protiplnění" a že tedy jde o skrytou daň, která jim je v rozporu s platnými předpisy ukládána. Výdělečně činný poživatel starobního důchodu má nárok na invalidní důchod, pokud se stane invalidním následkem pracovního úrazu nebo nemoci z povolání, je-li invalidní důchod vyšší než starobní důchod, který pobírá. Kromě toho může pobírat důchod pozůstalého při úmrtí manžela, stejně jako zvýšení důchodu pro bezmocnost. Na děti pobírá výchovné včetně příplatku. Pokud jde o výplatu dávek nemocenského pojištění, má výdělečně činný poživatel starobního důchodu nárok na výplatu nemocenských dávek, a to od l. dne pojištění, nikoli, jak tvrdí návrh skupiny poslanců, až po 3 měsících. Pobírání nemocenských dávek je sice omezeno na dobu tří měsíců, ale v této době jde naopak o jistý druh preference této kategorie, protože v souběhu pobírá jak starobní důchod, tak dávky v nemoci. Výdělečně činní poživatelé starobního důchodu mají kromě nemocenských dávek nárok na podporu při ošetřování člena rodiny. Konečně placení příspěvku na státní politiku zaměstnanosti opravňuje pojištěnce být uchazečem o zaměstnání (§7 odst. l zák. l/l99l Sb., ve znění zák. 578/l99l Sb.) a na informace o zaměstnání s výjimkou nároku na podporu v nezaměstnanosti, kdy by šlo o souběh s již vypláceným starobním důchodem. Na základě shora uvedených skutečností přezkoumal pak Ústavní soud jednotlivé námitky obsažené v návrhu skupiny poslanců a dospěl k těmto závěrům: Namítaný rozpor s čl. 4 odst. l a 4 Listiny základních práv a svobod není dán. Toto ustanovení totiž neuvádí samostatná jednotlivá základní práva, ale stanoví pouze nutnost ukládat obecné povinnosti toliko na základě zákona při zachování základních práv a svobod. Tohoto ustanovení se lze tedy domáhat pouze v návaznosti na další ustanovení Listiny základních práv a svobod, Ústavy ČR nebo mezinárodních smluv ve smyslu čl. lO Ústavy, která obsahují konkrétní základní práva nebo svobody, k jejichž porušení došlo. Návrh skupiny poslanců takové skutečnosti neobsahuje. Rozpor s čl. ll odst. 3 Listiny základních práv a svobod uvedený v návrhu není rovněž dán, protože toto ustanovení není pro posouzení věci vůbec právně relevantní. K namítanému rozporu s čl. ll odst. 4 Listiny základních práv a svobod, že právní úprava placení pojistného znamená vyvlastnění části příjmu poživatele starobního důchodu, nemohl se Ústavní soud ztotožnit s návrhem skupiny poslanců. Čl. ll odst. 4 Listiny základních práv a svobod má na mysli věcná práva, která by mohla být event. předmětem vyvlastnění. Mezi taková nepatří dávky důchodového zabezpečení ani příjem z výdělečné činnosti poživatelů starobních důchodů a s ním spojené placení pojistného na sociální zabezpečení. Ústavní soud neshledal ani namítaný rozpor s čl. 2 odst. l Mezinárodního paktu o občanských a politických právech. Toto ustanovení zakazuje diskriminaci pouze ve vztahu k jednotlivým právům uvedeným v Paktu. Navrhovatel však rozpor se žádným dalším právem uvedeným v Paktu nenamítl. Totéž platí i o čl. 2 odst. 2 Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech. Ze všech těchto důvodů dospěl Ústavní soud ČR k závěru, že návrhu skupiny 42 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ze dne 27. 4. l994 doplněnému dne l7. l. l995 nelze vyhovět a návrh zamítl. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně l2. dubna l995

O d l i š n é s t a n o v i s k o soudců JUDr.V.P., JUDr.A.P. a JUDr.V.Š. k nálezu Ústavního soudu České republiky ze dne 12. dubna 1995 K zamítnutí návrhu skupiny poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR na zrušení §3 odst. 1 písm. c) a d) zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, pokud jde o povinnost starobních důchodců platit takové pojistné, plénem Ústavního soudu ČR, připojují výše uvedení soudci Ústavního soudu ČR své odlišné stanovisko ve smyslu §14 zákona č. 182/1993 Sb. Odlišné stanovisko se skládá ze dvou částí. V první části směřuje proti postupu přijetí nálezu, který je v rozporu se zněním i smyslem §70 odst. 1 a 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. V druhé části směřuje proti důvodům zamítnutí návrhu skupiny poslanců, především z hlediska právního i věcného, protože návrh poslanců poukazuje na rozpor napadeného zákona s Listinou základních práv a svobod, která je součástí ústavního pořádku České republiky a s Mezinárodním paktem o občanských a politických právech. 1. Námitky proti způsobu aplikace §70 odst. 1 a 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, vycházejí z jeho znění: odst. 1) Dojde-li po provedeném řízení Ústavní soud k závěru, že zákon nebo jeho jednotlivá ustanovení jsou v rozporu s ústavním zákonem, zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy, nálezem rozhodne, že takový zákon nebo jiný právní předpis nebo jejich jednotlivá ustanovení se zrušují dnem, který v nálezu určí. odst. 2) Dojde-li Ústavní soud po provedeném řízení k závěru, že nejsou dány důvody ke zrušení zákona, jiného právního předpisu nebo jejich jednotlivých ustanovení, návrh zamítne. Pro takové rozhodnutí je podle čl. 13 citovaného zákona, v souvislosti s čl. 87 odst. 1a Ústavy ČR, třeba kvalifikované většiny devíti hlasů přítomných soudců, a to jak pro návrh na zrušení zákona, tak pro zamítnutí takového návrhu, protože v každém případě se rozhoduje o tom, zda zde je rozpor napadeného zákona s Ústavou ČR, či zda takový rozpor zde není. Z tohoto hlediska proto nelze argumentovat pouhým gramatickým textem (vytrženým z celkové souvislosti) čl. 87 odst. 1a Ústavy ČR, podle něhož Ústavní soud rozhoduje o zrušení zákonů. Obě rozhodnutí jsou rovnocenná (dojde-li k závěru zrušit a contr dojde-li k závěru nezrušit), a nejde o jedno hlasování, z něhož se odvodí jeden či druhý závěr. Obě strany, t. j. navrhovatel a Parlament ČR, mají v něm rovnoprávné postavení, a nelze tedy souhlasit s myšlenkou, že v případě rovnosti hlasů pro zrušení zákona a proti jeho zrušení platí presumpce ústavnosti zákona, který je napaden. V obou případech musí Ústavní soud "po provedeném řízení dospět k závěru", t. j. na základě rozboru případu projednat všechny okolnosti návrhu a podrobně zdůvodnit zrušení zákona, spolu se zhodnocením kladným nebo i nesouhlasným, stanovisko navrhovatele, stejně jako podrobně zdůvodnit zamítnutí návrhu spolu s náležitým vyvrácením důvodů navrhovatele na zrušení. To odpovídá i §68 citovaného zákona, že Ústavní soud, pokud návrh neodmítl nebo nezastavil řízení, je povinen návrh projednat a rozhodnout o něm i bez dalších návrhů. Rozhodnutí v tomto případě, ať je kladné či záporné, vyžaduje kvalifikované většiny. Při aplikaci §70 odst. 1 a 2 citovaného zákona je třeba vycházet z toho, že jde o lex specialis právě pro účely řízení o zrušení zákonů a že pro takové rozhodování se nelze spokojit s analogií, již by bylo možno jinak použít, např. že nedosažení kvalifikované většiny automaticky znamená důvod k zamítnutí návrhu na zrušení zákona nebo jiného právního předpisu (§64 a násl. zákona č. 182/1993 Sb.), protože takový závěr Ústavního soudu z toho nelze odvodit. Při posuzování přístupu Ústavního soudu k rozhodování je třeba brát stále na vědomí, že jiný výklad ohledně většiny, např. v případě, že nedojde-li ke zrušení zákona, protože v plénu Ústavního soudu při hlasování nebylo dosaženo kvalifikované většiny, by mohlo dojít k výsledkům zcela protismyslným a v rozporu s jinak nepochybně platnou zásadou, že při hlasování jako jeho výsledek přichází v úvahu jen názor většiny. Navíc pro názor, že k zamítnutí stačí prostá většina přítomných, není zákonné opory. Je třeba si představit, že např. z přítomných 10 soudců (t. j. minimální počet pro schopnost pléna Ústavního soudu usnášeti se) 8 soudců hlasuje pro zrušení návrhu na zrušení zákona nebo jiného právního předpisu, 2 soudci proti; protože nebylo dosaženo kvalifikované většiny, byl by návrh zamítnut, třebaže proti němu hlasovali jen 2 soudci. Tato interpretace znamená nerovnováhu v rozhodování, protože preferuje názor menšiny proti názoru většiny. 2. Právní názor, že požadavek skupiny poslanců na zrušení napadených ustanovení zákona č. 589/1992 Sb. je po právu, vychází z těchto skutečností: a) Pokud jde o pojistné a pojištění: Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, je pokládán za první krok transformace dosavadního sociálního zabezpečení a musel být vydán, protože nová daňová soustava, zaváděná ke dni 1. 1. 1993, již nepočítala s tím, že daňové příjmy budou krýt i výdaje na sociální zabezpečení a politiku zaměstnanosti, jak tomu bylo u daně ze mzdy a odvodu z mezd. V oblasti právní se to projevilo tím, že byl zrušen zákon o dani ze mzdy z roku 1952, kde v dani byly zahrnuty i příspěvky občanů na sociální zabezpečení a vydán uvedený zákon č. 589/1992 Sbírky. Přes veškeré pochybnosti, které by mohly být vyjádřeny, je nutné dospět k závěru, že se při aplikaci pojistného jedná o právní institut pojištění, protože odráží právní situaci, v níž občan přenáší své riziko za úplatu na jiný subjekt a tento subjekt toto riziko přejímá a je zavázán k určitým plněním. Na tom nic nemění skutečnost, že se nejedná přímo o soukromoprávní pojištění, sjednané podle ustanovení občanského zákoníku, ale jedná se o veřejnoprávní pojištění, které se věcně opírá o soustavu dosud platných zákonů v této oblasti a právně o zákon o pojistném. Je obligatorní a zákon upravuje právní vztahy z toho vznikající, jakož i podmínky takového pojištění. Termín pojistné je spjat s termínem pojištění a právní institut pojištění má svůj ustálený obsah, t. j. zabezpečuje pojištěnci právo na výplatu peněžitých nebo jiných plnění k úhradě sjednaných (zákonem stanovených) potřeb, které vznikají z nahodilých událostí. Nelze proto tomuto institutu subsumovat jiný obsah, než jaký i v jiných právních systémech skutečně má a nelze pod něj zahrnovat povinnost občana k platbám, které mají charakter daně. Budoucí volba forem a právní úprava sociálního zabezpečení je nepochybně, jak uvádí odůvodnění nálezu, v rukou moci zákonodárné, avšak musí být přitom respektována ustanovení Ústavy ČR a Listiny základních práv a svobod, zejména musí být právně zakotveno a realizováno ustanovení čl. 30 a čl. 31 Listiny základních práv a svobod, totiž že občané mají právo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti k práci, jakož i při ztrátě živitele, stejně jako mají právo, na základě veřejného pojištění, na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky, za podmínek stanovených zákonem. Vznik pojišťovacího vztahu, který je pro občana obligatorní a jehož obsah je stanoven zákonem, neznamená tedy libovůli při organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ale právní úprava musí odpovídat jak povinnostem státu, jak vyplývá z ústavního pořádku ČR či z mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána, tak i právním zásadám, které jsou každému pojišťovacímu vztahu vlastní a institut pojištění charakterizují. Jedním z nich je vyrovnání rizik obou stran. Občan přenáší riziko svého budoucího finančního či věcného zajištění (důchodové či nemocenské zajištění) na nositele pojištění a jeho riziko končí, když se dožije stanoveného věkového limitu, protože riskoval, že nesplněním této podmínky pak platby připadnou nositeli pojištění, třeba bez jakéhokoliv užitku pro něho samotného. Naopak nositel pojištění tím okamžikem přejímá riziko, že jeho plnění bude vyšší, než s jakým počítal, ať již proto, že pojištěnec žil déle, nebo že náklady na jeho nemoci byly vyšší. Z pojišťovacího vztahu, byť i veřejnoprávního, vyplývá, že při splnění podmínek ze strany pojištěného, odpovídá vzniklému právu na důchod, či na plnění náležitostí patřících pod pojem nemocenského pojištění, povinnost druhé strany taková plnění v sociálním zabezpečení poskytovat a jednostranně takové základní podmínky neměnit. Mezi takové změny náleží nepochybně i požadavek, aby důchodce, kterému vznikl ze zákona nárok na důchod a který jej již obdržel, platil nadále pojistné na důchodové zabezpečení či nemocenské pojištění, pokud sám dobrovolně o takové pojištění nepožádá. Stejně tak sem patří i požadavek na platby příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Ani zde se mu nedostává plnění, které by vyžadoval, nebo které by znamenalo jeho zabezpečení, nýbrž jen nabídky služeb (nikoliv náhrady z titulu nezaměstnanosti, na niž bývalo pojištění proti nezaměstnanosti zaměřeno). Navíc se starobní důchodce ani pojmově nemůže stát nezaměstnaným . V této souvislosti nesouhlasíme s interpretací, že v současné právní úpravě lze bez dalšího označovat podle potřeby toto pojistné jako daň, vzhledem k tomu, že se stejně odvádí do státního rozpočtu a popírat tím existenci pojištění. Pokud by odváděné pojistné, nebo některé jeho složky, např. pojistné placené starobními důchodci na důchodové zabezpečení nebo příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, měly být daní a jako takové odváděny do státního rozpočtu, vyžadovalo by to zákona, který by byl jako daňový označen a učinil tyto platby součástí daňového systému. V opačném případě by mohl být, při deklaraci "pojistné - daň", namítán rozpor s čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod, podle něhož mohou být omezována vlastnická práva občanů a ukládány jim finanční povinnosti jen ve formě daní a poplatků na základě zákona. V každém případě by však šlo o nekvalifikovanou záměnu pojmů. Pokud tedy napadený právní předpis stanoví, že starobní důchodce je povinen platit i poté, co se stal poživatelem starobního důchodu, i nadále pojistné na důchodové zabezpečení, nelze chápat takovou povinnost za oprávněnou, poněvadž pod pojmem "pojistné" se skrývá povinnost provádět platby ze zcela jiného důvodu a ke zcela jiným účelům. Jde ve skutečnosti o zastřenou daň, protože jde o platbu, která je, nebo může být, používána k jiným účelům, než pro které byla stanovena. Tento charakter mají i příspěvky na státní politiku zaměstnanosti, protože ukládají starobnímu důchodci povinnost plateb k jinému účelu a cíli, a to takovému, jehož dosažení pro starobního důchodce již nemá v podstatě praktického ani právního významu a navíc k účelu a cíli, který, jak plyne z pojmenování, stanoví výhradně sám stát. b) Pokud jde o diskriminaci starobních důchodců vůči jiným skupinám občanů zaměstnaných, nebo samostatně výdělečně činných: Napadená ustanovení zákona č. 589/1992 Sb. už tím, že určují stejné pojistné na sociální zabezpečení, jak pro všechny pracující důchodce v pracovním nebo obdobném poměru, tak pro důchodce samostatně výdělečně činné (s výjimkou nemocenského pojištění, které pro posledně jmenované není obligatorní), vytváří dojem jejich vzájemné rovnosti, jež je však jen rovností před orgány veřejné moci, protože zde jsou postaveni důchodci i osoby, které ještě důchod nepobírají, do stejné řady. Fakticky však vytváří nerovnost občanů před zákonem, protože nerozlišuje, že jedna skupina občanů v uvedených vztazích poskytuje platby, aby bylo z ní sňato riziko zajištění životních podmínek (důchodu i ochrany zdraví), zejména po dosažení určité věkové hranice, zatímco druhá skupina, která již tohoto zajištění dosáhla a v tomto směru již riziko nemá, je nucena poskytovat platby, aniž by to mělo vliv na její další životní podmínky. Někdy jako důvod uváděný princip solidarity však není právním institutem, z něhož by vyplývala konkrétní práva a povinnosti. Zásada solidarity je sice významným a aplikovaným principem, ale znamená jen přístup k řešení určitého ekonomického problému. V žádném případě však není zásadou absolutně platnou a vše ovlivňující a rozhodující, zejména však nesmí narušit směr a cíl, tím méně ustanovení ústavního pořádku České republiky, který vyjadřuje konkrétní právo občana. K odůvodnění takového rozdílu jen princip solidarity nedostačuje, protože solidarita při sociálním zabezpečení se výrazně projevovala vždy již dříve a projevuje se i nyní zejména tím, že platby občana se vypočítávají podle výše jeho platu, jakož i tím, že občan platí na nemocenské pojištění a sám je nikdy nevyužije, nebo platí na důchodové pojištění a sám se ho nedožije a jím vložené prostředky budou využity ve prospěch jiných pojištěnců a obecně generační solidarita, kdy z příjmů a plateb jedné generace jsou kryty potřeby generace starší, což je nejvýraznější právě v systémech, kdy sociální zabezpečení hradí plně nebo zčásti stát. Solidarita, na níž je budován systém sociálního zabezpečení, je založena na vzájemné podpoře zúčastněných při vzniku sociálního rizika, avšak právě v tomto konkrétním případě tato vzájemnost chybí, neboť tito starobní důchodci již získali nárok na důchod dosažením určitého věku a zvýšení důchodu z důvodu jejich další pracovní aktivity nepřichází v úvahu. Důchodci v popsaném rozsahu jsou tedy diskriminováni vůči ostatním pojištěným osobám, protože je jim ukládána povinnost platit pojistné na plnění, na které mají již stejně nárok ze zákona, nebo na plnění, které pro ně nemá prakticky význam (příspěvek na státní politiku zaměstnanosti). Povinnosti platit toto pojistné chybí již souvislost s účelem a cílem sociálního zabezpečení starobních důchodců. Jde o povinnost jinou, přesahující meze příslušného zákona a omezující tím nepřípustně dotčený okruh osob a navíc využívající takového omezení k jiným účelům, než pro které byla stanovena. Je třeba zde vzít v úvahu, že odpovídá logice pojištění, aby občan platil pojistné do té doby, než je smysl a účel pojištění splněn, t. j. v případě důchodu do doby, než začne důchod pobírat. Tím je v pojistném vztahu plnění tohoto subjektu ukončeno a nastává povinnost plnění druhým subjektem - pojišťovatelem ve stanoveném rozsahu. Pokud tedy zákon o pojistném č. 589/1992 Sb., v platném znění, stanovil opak, znevýhodnil tuto skupinu takto postižených občanů oproti občanům, kteří zatím platí pojistné a důchod nepobírají, tedy v současné době postavil dvě skupiny občanů, ve stejné situaci, do nerovnoprávného postavení před zákonem a připustil jejich diskriminaci. Obdobně se jeví situace i v otázce nemocenského pojištění, jehož pojistné je zahrnuto v pojistném na sociální zabezpečení spolu s pojistným na důchodové zabezpečení a příspěvkem na státní politiku zaměstnanosti. Z tohoto pojištění, při další výdělečné činnosti nebo zaměstnání starobního důchodce, sice pro něj vzniká další nový nárok, nárok na nemocenské dávky, avšak v daleko menší, opět diskriminační, míře. Rozdílné postavení důchodce zaměstnaného (obligatorní pojištění) a samostatně výdělečně činného (dobrovolné pojištění), jakož i rozdílnost nároků starobních důchodců při stejném pojistném ostatních pracujících, vytváří v prvém případě diskriminaci i uvnitř skupiny pracujících důchodců, aniž jsou k tomu objektivní důvody. Aby tato nerovnost byla vyrovnána, měl by i zaměstnaný důchodce mít možnost se dobrovolně rozhodnout, zda dávky chce pobírat, či nikoliv, a podle toho se účastnit pojištění. Stejnou diskriminaci je nutno spatřovat i v tom, že předmětné platby pojistného jsou ukládány jen těm důchodcům, kteří jsou v pracovním nebo obdobném poměru, nebo jsou samostatně výdělečně činní. Zákon nepočítá s povinností plateb pojistného důchodců, kteří mají rovněž zdaněné příjmy, které však pocházejí buď z příjmů z kapitálu nebo z příjmů jinak získaných, kde zřejmě často konstatovaná nutnost solidarity nebyla shledána, nebo byla opomenuta. Jde tedy o nestejný přístup ve stejných podmínkách, tedy rovněž o diskriminaci. c) Ochrana nabytých práv občana: Podle výslovného ustanovení §20 zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, v současném znění, má občan, podle délky doby zaměstnání a podle dosaženého věku, právní nárok na starobní důchod. Jestliže takový právní nárok vznikl, jde o právo občanem nabyté a nelze je libovolně dodatečně měnit ani tím, že by mu bylo odnímáno zcela nebo částečně ani tím, že by mu bylo ukládáno, že je i nadále povinen poskytovat plnění na důchodové zabezpečení, které mu již ze zákona bylo přiznáno. Tím se jeví protiprávním často se objevující názor, uvedený např. ve stanovisku Ministerstva práce a sociálních věcí, který je možno stručně charakterizovat jako stanovisko "mzda nebo důchod". Tím by byla zásadně porušena ochrana nabytých práv občana a významný princip právní jistoty, jehož ochranu poskytuje čl. 1 Ústavy České republiky, jakož i ustanovení čl. 26 odst. 3 Listiny základních práv a svobod, podle něhož má každý právo získávat prostředky pro své životní potřeby prací. Z hlediska všech výše uvedených důvodů pokládáme návrh skupiny poslanců Poslanecké sněmovny za důvodný, pokud poukazuje na rozpor - s článkem 4 odst. 1 a 4 Listiny základních práv a svobod, podle něhož mohou být povinnosti občanům ukládány jen na základě zákona a v jeho mezích, přičemž při omezení základních práv musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu a omezení nesmějí být zneužívána k jiným účelům, - s článkem 3 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, zakazujícím diskriminaci v oblasti základních práv a svobod, - s článkem 2 odst. 1 Mezinárodního paktu o lidských, občanských a politických právech a s článkem 2 odst. 2 Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech, které ukládají státu - smluvní straně, tedy i České republice, zajistit jednotlivcům na svém území ochranu proti diskriminaci. Napadená ustanovení jsou ovšem v rozporu i - s článkem 26 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech, který stanoví, že všichni jsou si rovni před zákonem a mají právo na stejnou ochranu bez každé diskriminace, přičemž zákonem má být zakázána jakákoliv diskriminace a všem osobám zaručena stejná a účinná ochrana proti diskriminaci. Máme proto za to, že návrhu skupiny poslanců mělo být vyhověno a napadená ustanovení zákona č. 589/1992 Sb., v jeho platném znění, v navrženém rozsahu zrušena. V Brně dne 25. května 1995
Odlišné stanovisko soudců JUDr. V.Č. a JUDr. E.Z. k nálezu Ústavního soudu ČR ze dne 12. dubna 1995 K zamítnutí návrhu skupiny poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR na zrušení ust. §3 odst. 1 písm. c) a d) zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, pokud jde o povinnost starobních důchodců platit takové pojistné, plénem Ústavního soudu ČR, připojují výše uvedení soudci Ústavního soudu ČR své odlišné stanovisko ve smyslu ustanovení §14 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, a to tím způsobem, že se zcela ztotožňují s vyjádřením soudců JUDr. V.P., JUDr. A. P. a JUDr. V. Š., obsaženým v bodě 2 jejich odlišného stanoviska v této věci. Z důvodů uvedených v bodě 2 uvedeného odlišného stanoviska mají proto výše uvedení soudci Ústavního soudu ČR za to, že návrhu skupiny poslanců mělo být vyhověno a napadená ustanovení zákona č. 589/1992 Sb., v jeho platném znění, v navrženém rozsahu zrušena.

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1995:Pl.US.12.94
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 12/94
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 92/1995 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 20/3 SbNU 123
Populární název Zásady solidarity a ekvivalence uplatňované v systémech sociálního zabezpečení
Datum rozhodnutí 12. 4. 1995
Datum vyhlášení 12. 4. 1995
Datum podání 16. 5. 1994
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel SKUPINA POSLANCŮ
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Paul Vladimír
Napadený akt zákon; 589/1992; o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti; §3/1/c
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 3 odst.1, čl. 4 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 100/1988 Sb.
  • 589/1992 Sb., §3 odst.1, §5 odst.2, §3 odst.1 písm.c, §14a odst.2, §3 odst.2, §14a odst.5
  • 92/1995 Sb.
Odlišné stanovisko Čermák Vladimír
Zarembová Eva
Paul Vladimír
Procházka Antonín
Ševčík Vlastimil
Předmět řízení zrušení právního předpisu (skupina poslanců)
základní ústavní principy/demokratický právní stát/ukládání povinností pouze na základě zákona
základní ústavní principy/demokratický právní stát/princip rovnosti
Věcný rejstřík pojištění
sociální dávky
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-12-94
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 27110
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31