Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 30.11.2005, sp. zn. 4 Ads 78/2004 - 59 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2005:4.ADS.78.2004:59

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2005:4.ADS.78.2004:59
sp. zn. 4 Ads 78/2004 - 59 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Dagmar Nygrínové a soudců JUDr. Petra Průchy a Mgr. Evy Kyselé v právní věci žalobce J. B., zastoupeného JUDr. Lubomírem Müllerem, advokátem, se sídlem v Praze 9, Bryksova 939/37, proti žalované České správě sociálního zabezpečení, se sídlem v Praze 5, Křížová 25, o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 30. 9. 2004, č. j. 12 Ca 34/2004 – 25, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žádnému z účastníků se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: V záhlaví označeným rozsudkem byla zamítnuta žaloba proti rozhodnutí žalované ze dne 26. 5. 2004, č. j. X, kterým byla zamítnuta žádost žalobce o poskytnutí jednorázové peněžní částky podle zákona č. 261/2001 Sb. Důvodem nevyhovění žádosti bylo to, že rozhodnutí Vojenského obvodového soudu v Praze ze dne 29. 8. 1978, sp. zn. 3 T 193/78 o věznění žalobce z politických důvodů v době od 18. 9. 1978 do 18. 9. 1980 nebylo zrušeno podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci nebo podle zákona č. 198/1993 Sb., o protiprávnosti komunistického režimu. Krajský soud vyšel z dikce ustanovení §2 odst. 1 zákona č. 261/2001 Sb., podle něhož mají nárok na jednorázové odškodnění pouze vězněné osoby, ohledně kterých bylo odsuzující rozhodnutí alespoň částečně zrušeno podle zákona č. 119/1990 Sb. V předmětné věci nedošlo ke zrušení rozhodnutí Vojenského obvodového soudu v Praze ze zákona podle §2 zákona č. 119/1990 Sb., avšak mohlo k němu dojít v přezkumném soudním řízení dle §4 písm. e) zákona č. 119/1990 Sb. k návrhu osoby oprávněné, a to v prekluzivní lhůtě dvou let od účinnosti tohoto zákona (§6) a bylo-li přezkumné řízení zahájeno na návrh prokurátora a ten jej vzal zpět, pak do jednoho roku ode dne, kdy byla osoba oprávněná o zpětvzetí návrhu vyrozuměna. Účinnosti nabyl zákon dne 1. 7. 1990 a lhůta tedy marně uplynula dne 1. 7. 1992. Jelikož žalobce v této lhůtě návrh k přezkumu rozhodnutí dle §5 nepodal, nemohlo být tedy rozhodnutí Vojenského obvodového soudu v Praze dle zákona č. 119/1990 Sb. zrušeno. K tomu došlo až na základě obnovy řízení, přičemž důvody, pro které byla povolena jsou zcela odlišné od důvodů, pro něž mohl být odsuzující rozsudek zrušen dle §14 odst. 1 zákona č. 119/1990 Sb. Krajský soud dospěl k závěru, že žalobcův nárok na poskytnutí jednorázové peněžní částky nelze opřít o usnesení Obvodního soudu pro Prahu 3, jež předložil, deklarující, že podle §33 odst. 2 zákona č. 119/1990 Sb. je žalobce účasten na rehabilitaci a odškodnění. Zcela jistě jím nebylo deklarováno zrušení odsuzujícího rozsudku ze zákona a je zřejmé, že odsuzující rozhodnutí ani nebylo na podkladě přezkumného řízení zrušeno. Podmínku zrušení rozhodnutí stanovenou zákonem č. 119/1990 Sb. popsaným způsobem nahradit nelze. K výtce žalované mířící na nezákonnost postupu Obvodního soudu pro Prahu 3 při vydání usnesení o účasti žalobce na rehabilitaci soud uvedl, že správní orgán je tímto pravomocným rozhodnutím vázán přesto, že ustálená rozhodovací praxe Nejvyššího soudu běžně v obdobných případech konstatovala porušení zákona soudem ve prospěch odsouzeného. K řešení sporné právní otázky je však použít nelze. Ve včasné kasační stížnosti žalobce (dále též jen „stěžovatel“) napadl tento rozsudek pro nezákonnost spočívající v nesprávném právním posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení [§103 odst. 1 písm. a) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, dále jens. ř. s.“]. Dle jeho přesvědčení soud nesprávně posoudil otázku, zda občan, u něhož byla vyslovena účast na soudní rehabilitaci podle §33 odst. 2 zákona č. 119/1990 Sb., má či nemá nárok na jednorázovou částku podle zákona č. 261/2001 Sb. a odkázal jak na právní názor vyjádřený v rozsudku Nejvyššího správního soudu (sp. zn. 5 A 534/2002 ze dne 9. 7. 2003) tak i na několik rozhodnutí Městského soudu v Praze v obdobných věcech a nález Ústavního soudu (sp. zn. II. ÚS 187/2000 ze dne 12. 3. 2001). Celkové pojetí rozsudků, na něž odkazoval, je dle jeho názoru v souladu s koncepcí formulovanou Ústavním soudem, totiž že záměrům rehabilitace nelze bránit pozitivně právním dogmatismem při výkladu právních norem. Ustanovení rehabilitačních předpisů je právě s ohledem na jejich smysl a účel zapotřebí interpretovat extenzivně ve prospěch postižených osob. Narozdíl od restitucí majetku takový výklad nemůže vést k nepřípustným zásahům do práv jiných osob. Stěžovatel dále poznamenal, že důvody povolení obnovy jsou vymezeny daleko přísněji než důvody pro zrušení rozhodnutí podle §14 odst. 1 zákona č. 119/1990 Sb., z čehož plyne, že dosáhl-li někdo ve věci časově a věcně vymezené ustanovením §4 téhož zákona obnovy řízení zrušením původního rozsudku a následného zproštění obžaloby, pak by nepochybně dosáhl stejného výsledku i v přezkumném řízení podle zákona č. 119/1990 Sb. Má za to, že v jeho případě došlo k porušení čl. 1 Listiny základních práv a svobod tím, že se soud v jeho věci odchýlil od zavedené judikatury a názorů Ústavního soudu k jeho neprospěchu, což představuje odlišné zacházení s různými osobami ve stejném postavení. Navrhl zrušení napadeného rozsudku. Třemi písemnými dodatky pak stěžovatel doplnil svou argumentaci odkazy na další rozsudky Městského soudu v Praze v obsahově shodných záležitostech a rovněž nálezy Ústavního soudu. Žalovaná ve svém vyjádření ke kasační stížnosti poukázala na nálezy Ústavního soudu, jimiž byly odmítnuty návrhy na zrušení ustanovení §6 zákona č. 119/1990 Sb. Dovolávala se rovněž právního názoru zaujatého Nejvyšším správním soudem v rozsudku ze dne 26. 8. 2003, sp. zn. 7 A 508/2002, podle něhož zrušením rozhodnutí není účast na soudní rehabilitaci podle §33 odst. 2 zákona č. 119/1990 Sb. Vyjádřila svůj názor, že usnesení okresního soudu o stěžovatelově účasti na soudní rehabilitaci je zcela účelové a odporuje ustanovení zákona č. 119/1990 Sb. Protože žalobce byl pravomocně odsouzen za trestný čin uvedený v §4 písm. e) zákona č. 119/1990 Sb. a uložený trest vykonal, nelze v žádném případě k jeho rehabilitaci použít ustanovení §33 odst. 2 téhož zákona, které se vztahuje pouze na případy, kdy čeští občané byli neoprávněně vězněni, aniž by jejich trestní věc skončila pravomocným odsuzujícím rozsudkem. Jelikož okresní soud po uplynutí lhůty stanovené v §6 zákona č. 119/1990 Sb. nemohl o rehabilitaci stěžovatele rozhodnout podle §4 téhož zákona, postupoval tak, aby stěžovateli umožnil poskytnutí jednorázové peněžní částky podle zákona č. 261/2001 Sb. Žalovaná navrhla zamítnutí kasační stížnosti. Stěžovatel v písemné reakci k tomuto vyjádření ohledně zmíněného nálezu Ústavního soudu poznamenal, že pojednává pouze o tom, že nevratná lhůta stanovená v §6 zákona č. 119/1990 Sb. není protiústavní. Ustanovení §33 odst. 2 téhož zákona však žádnými lhůtami vázáno není. Osoba, které se nález týkal, je cizím státním občanem a proto se jednorázové částky podle zákona č. 261/2001 Sb. u žalované nedomáhal. Srovnání s případem řešeným Nejvyšším správním soudem pak považuje za nepřípadné proto, že narozdíl od stěžovatele účastník onoho řízení nezákonnost svého uvěznění nějak neprokázal. Nejvyšší správní soud napadený rozsudek Městského soudu v Praze přezkoumal v souladu s §109 odst. 2 a 3 s. ř. s. vázán rozsahem a důvody, které stěžovatel uplatnil ve své kasační stížnosti. Neshledal přitom vady, k nimž by podle §109 odst. 3 s. ř. s. musel přihlédnout s úřední povinnosti. Kasační stížnost není důvodná. Jádrem sporu je odpověď na otázku, zda usnesení soudu, kterým je v návaznosti na zrušení původního odsuzujícího rozsudku v rámci obnovy řízení podle trestního řádu vyslovena účast na soudní rehabilitaci podle §33 odst. 2 zákona č. 119/1990 Sb., nahrazuje splnění podmínky pro přiznání jednorázové peněžní částky podle §2 odst. 1 zákona č. 261/2001 Sb., tj. zrušení rozhodnutí o věznění podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, nebo podle zákona č. 198/1993 Sb., o protiprávnosti komunistického režimu a odporu proti němu. Je třeba připustit, že v minulosti se judikatura řešící tuto právní otázku rozcházela nejen mezi jednotlivými krajskými soudy, ale rozdílné právní názory byly vysloveny i v rozsudcích Nejvyššího správního soudu. Tento nežádoucí stav vedl k předložení věci, kde rozhodnutí záviselo na řešení stejné právní otázky, k rozhodnutí rozšířenému senátu jmenovaného soudu podle §17 odst. 1 s. ř. s. Ten dospěl k závěru, že právní názor obsažený v precedentním rozsudku Nejvyššího správního soudu č. j. 5 A 534/2002 – 34 ze dne 9. 7. 2003 není správný a zformuloval právní názor nový, který bude pro futuro respektován všemi senáty Nejvyššího správního soudu rozhodujícími obdobné případy. Mezi účastníky řízení je nesporné, že byl stěžovatel rozsudkem Vojenského obvodového soudu v Praze ze dne 29. 8. 1978, sp. zn. 3 T 193/78 uznán vinným ze spáchání trestného činu nenastoupení služby v ozbrojených silách dle §269 odst. 1 trestního zákona a za to mu byl uložen trest odnětí svobody v trvání dvou let nepodmíněně, který vykonal. Usnesením Obvodního soudu pro Prahu 3 ze dne 25. 11. 2003, sp. zn. Nt 112/2002 byla povolena obnova tohoto řízení a v obnoveném řízení byl stěžovatel rozsudkem téhož soudu vydaným dne 25. 11. 2003, sp. zn. 1 T 87/2003 obžaloby zproštěn podle ustanovení §226 písm. b) trestního řádu, neboť žalovaný skutek není trestným činem. V usnesení ze dne 5. 2. 2004, sp. zn. 1 T 87/2003 Obvodní soud pro Prahu 3 vyslovil, že je stěžovatel podle §33 odst. 2 zákona č. 119/1990 Sb. účasten na rehabilitaci a odškodnění. Nespornou skutečností zjištěnou z osvědčení Krajského úřadu Středočeského kraje ze dne 16. 2. 2004 je také to, že stěžovatel je státním občanem České republiky. Podle §2 zákona č. 261/2001 Sb., o poskytnutí jednorázové peněžní částky účastníkům národního boje za osvobození, politickým vězňům a osobám z rasových nebo náboženských důvodů soustředěných do vojenských pracovních táborů a o změně zákona č. 39/2000 Sb., o poskytnutí jednorázové peněžní částky příslušníkům Československých zahraničních armád a spojeneckých armád v letech 1939 až 1945 (dále jen „zákon“), se tento zákon vztahuje na občany České republiky, kteří byli vězněni mezi 25. únorem 1948 a 1. lednem 1990, u nichž bylo rozhodnutí o jejich věznění zcela nebo částečně zrušeno podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, nebo podle zákona č. 198/1990 Sb. o protiprávnosti komunistického režimu a odporu proti němu. Zákon tedy stanoví tři podmínky, které musejí být současně splněny, aby žadateli mohla být poskytnuta jednorázová peněžní částka. Není sporu o tom, že první dvě podmínky stěžovatel splnil, a to občanství České republiky a věznění mezi 25. únorem 1948 a 1. lednem 1990. Spornou otázkou však je, zda byla naplněna i třetí podmínka, tj. zrušení rozhodnutí podle zákona č. 119/1990 Sb. Jak vyplynulo ze správního spisu, stěžovatel byl pravomocně odsouzen a vězněn pro trestný čin nenastoupení služby v ozbrojených silách podle §269 odst. 1 trestního zákona, který je zahrnut ve výčtu uvedeném v §4 písm. e) zákona č. 119/1990 Sb. Stěžovatel tedy mohl soudní rehabilitace dosáhnout cestou přezkumného řízení podle oddílu třetího zmíněného zákona. Jelikož však nepodal návrh na zahájení řízení ve lhůtě uvedené v §6 zákona č. 119/1990 Sb., tímto způsobem rehabilitován nebyl. Konstitutivní rozhodnutí o zrušení odsuzujícího rozsudku bylo vydáno podle obecných ustanovení trestního řádu o obnově řízení. Pokud jde o usnesení soudu o účasti stěžovatele na soudní rehabilitaci, jež k prokázání svého nároku na jednorázovou peněžní částku předložil, k jeho povaze se vyjádřil Nejvyšší správní soud v odůvodnění rozsudku rozšířeného senátu ze dne 22. 7. 2005, č. j. 3 Ads 33/2004 – 84 takto:„existence usnesení o účasti stěžovatele na soudní rehabilitaci per analogiam dle §33 odst. 2 zákona č. 119/1990 Sb. dle názoru Nejvyššího správního soudu nic nemění na tom, co je ve věci nejpodstatnější, totiž že rozhodnutí o zrušení odsuzujícího rozsudku bylo vydáno podle obecných ustanovení trestního řádu o obnově řízení, tedy nikoliv v řízení podle zákona č. 119/1990 Sb. Jednak toto usnesení má pouze deklaratorní charakter a jak již bylo uvedeno v rozsudku Nejvyššího správního soudu č. j. 7 A 508/2002 – 23 ze dne 26. 8. 2003, žádné rozhodnutí o věznění se jím neruší, jednak toto usnesení (a jemu podobná v dalších případech) bylo vydáno v důsledku porušení zákona ve prospěch žalobce, jak judikoval Nejvyšší soud ve svém rozsudku sp. zn. 4 Tz 98/2003 ze dne 23. 9. 2003. Podle tohoto rozsudku „ustanovení §33 odst. 2 zákona č. 119/1990 Sb. bylo přípustné použít v rehabilitačním řízení pouze tehdy, pokud dotyčná osoba nebyla pravomocně odsouzena za skutky uvedené v §2 a §4 v určeném časovém období od 25. února 1948 do 1. ledna 1990. Vzhledem k tomu, že zákonnou úpravou je přesně a úplně stanoveno, na jaký okruh osob a za jakých podmínek lze příslušné ustanovení zákona o soudní rehabilitaci vztáhnout, nepřichází zde v úvahu postup známý jako analogia iuris, neboť ten je možný pouze v případech, kdy právní úprava chybí, ale ani postup známý jako analogia legis, vzhledem k tomu, že obviněný své rehabilitace dosáhl, byť prostřednictvím jiného soudního postupu, a to výhradně podle ustanovení trestního řádu a trestního zákona. V důsledku toho může být za své původní odsouzení a pobyt ve výkonu trestu odškodněn v souladu s platnou právní úpravou podle zákona č. 82/1998 Sb.“ Na této argumentaci rozšířený senát Nejvyššího správního soudu neshledal potřebu cokoliv modifikovat. V této právně zcela obdobné věci také vyslovil, že nelze přehlédnout, že usnesení soudu o účasti stěžovatele na rehabilitaci a odškodnění bylo vydáno účelově právě jen kvůli možnému splnění podmínek nároku na dávku, nikoliv z důvodu řešení situace neupravené zákonem. Nejvyšší správní soud tedy ve shodě s dřívějším rozsudkem rozšířeného senátu dospěl k závěru, že usnesení o účasti stěžovatele na soudní rehabilitaci vydané analogicky podle §33 odst. 2 zákona č. 119/1990 Sb. není právně relevantní skutečností pro posouzení nároku na jednorázovou peněžní částku dle zákona č. 261/2001 Sb. Žalovaná tedy nepochybila, pokud žádost stěžovatele o poskytnutí jednorázové peněžní částky podle zákona č. 261/2001 Sb. za dobu od 18. 9. 1978 do 18. 9. 1980 zamítla s odůvodněním, že rozhodnutí Vojenského obvodového soudu v Praze ze dne 29. 8. 1978, sp. zn. 3 T 193/78 nebylo zrušeno podle zákona č. 119/1990 Sb. nebo podle zákona č. 198/1993 Sb. a nedošlo tak k naplnění podmínek stanovených §2 odst. 1 zákona. Městský soud v Praze tedy postupoval správně, pokud žalobu proti takovému rozhodnutí zamítl jako nedůvodnou, opíraje se o právní posouzení, jež se zcela shoduje s právním názorem zastávaným Nejvyšším správním soudem. Jelikož výtka uplatněná stěžovatelem v kasační stížnosti tvrdící nesprávné právní posouzení věci soudem nebyla shledána důvodnou, Nejvyšší správní soud kasační stížnost podle §110 odst. 1 s. ř. s. zamítl. Nejvyšší správní soud považuje za účelné podotknout, že výše prezentovaný právní názor není v rozporu se stanoviskem zaujatým Ústavním soudem ČR v nálezu ze dne 12. 3. 2001, sp. zn. II. ÚS 187/2000, jehož se stěžovatel v kasační stížnosti dovolával. Nejvyšší správní soud se ztotožňuje s tím, že ustanovení rehabilitačních předpisů je třeba s ohledem na jejich smysl a účel interpretovat extenzivně ve prospěch postižených osob, avšak má zato, že nepřekročitelnou hranicí, kterou nelze překlenout ani extenzivním výkladem, je zásada, že na situaci výslovně upravenou právním předpisem (§4 písm. e) a celý oddíl třetí zákona č. 119/1990 Sb.) nelze aplikovat ustanovení řešící situaci zcela odlišnou (§33 odst. 2 téhož zákona) a použitím analogie tam, kde k tomu není důvod, obcházet zákon. To platí, ať už jsou pohnutky jakékoliv. Ani nález Ústavního soudu ze dne 2. 6. 2005, sp. zn. I. ÚS 605/03, na nějž stěžovatel upozornil ve snaze podpořit tak argumentaci, již vtělil do kasační stížnosti, spornou právní otázku neřeší. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ve srovnatelné věci zrušil proto, že ke stěžovatelem v průběhu řízení předloženému usnesení o jeho účasti na rehabilitaci, které bylo vydáno až po rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení o zamítnutí jeho žádosti, nepřihlédl, ač tak – vzhledem k specifičnosti věci – učinit mohl a měl. Zároveň ale Ústavní soud konstatoval, že tím nikterak nepředjímá závěry ve věci samé. Nejvyšší správní soud v novém rozhodnutí dostál pokynu Ústavního soudu a posouzení sporné právní otázky odpovídalo závěru, k němuž dospěl rozšířený senát ve výše popsaném případě. O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší správní soud v souladu s ustanovením §60 odst. 1 ve spojení s §120 s. ř. s. Stěžovatel ve věci neměl úspěch, a proto nemá právo na náhradu nákladů řízení, které mu vznikly. Žalovanému správnímu orgánu, kterému by jinak jakožto úspěšnému účastníku řízení,právo na náhradu nákladů řízení příslušelo, náklady v řízení o kasační stížnosti v míře přesahující rámec jeho úřední činnosti nevznikly. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 30. listopadu 2005 JUDr. Dagmar Nygrínová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:30.11.2005
Číslo jednací:4 Ads 78/2004 - 59
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Česká správa sociálního zabezpečení
Prejudikatura:3 Ads 33/2004 - 84
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2005:4.ADS.78.2004:59
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024