Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 22.11.2005, sp. zn. 6 Azs 316/2004 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2005:6.AZS.316.2004

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2005:6.AZS.316.2004
č. j. 6 Azs 316/2004 - 67 . ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Bohuslava Hnízdila a soudkyň JUDr. Brigity Chrastilové a JUDr. Milady Tomkové v právní věci stěžovatele: V. T., zastoupen Mgr. Liborem Čechem, advokátem, se sídlem Malé náměstí 112, Hradec Králové, a dalšího účastníka: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 3, Praha 7, v řízení o kasační stížnosti proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 30. 4. 2004, č. j. 30 Az 133/2003 - 35, takto: I. Kasační stížnost se za mítá. II. Ministerstvu vnitra se ne p ři znává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Ustanovenému zástupci stěžovatele, advokátu Mgr. Liboru Čechovi, se při znává odměna za zastupování v řízení o kasační stížnosti v částce 2150 Kč, která bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu ve lhůtě 60 dnů od právní moci rozsudku. Odůvodnění: Rozhodnutím Ministerstva vnitra (dále též „žalovaný“) ze dne 27. 5. 2003, č. j. OAM - 4376/VL - 10 - P11 - 2001, nebyl žalobci (dále též „stěžovatel“) udělen azyl podle ustanovení §12, §13 odst. 1, 2 a §14 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (zákon o azylu). Zároveň žalovaný rozhodl, že se na žalobce nevztahuje překážka vycestování ve smyslu §91 citovaného zákona. Správní orgán rovněž uvedl, že v průběhu správního řízení bylo prokázáno, že důvodem žádosti o udělení azylu jsou potíže v zemi původu - Bělorusku způsobené uplatňováním politických názorů a občanských postojů, jež vyplývají z nesouhlasu s politickým režimem ve vlasti a snaha legalizovat pobyt na území České republiky. . Proti rozhodnutí Ministerstva vnitra podal žalobce v zákonné lhůtě žalobu, kterou napadl rozhodnutí správního orgánu v celém rozsahu výroku o neudělení azylu podle §12, §13 odst. 1, 2 a §14 zákona o azylu a o nevztažení překážky vycestování podle §91 téhož zákona. Žalobce namítl porušení ustanovení §3 odst. 3 a 4, §32 odst. 1, §33 odst. 2, §46 a §47 odst. 3 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, ve znění pozdějších předpisů (správní řád), a dále porušení §12 a §91 zákona o azylu. Uvedl, že se domnívá, že splňuje zákonné podmínky pro udělení azylu podle §12 a §14 zákona o azylu a že se na něj vztahuje překážka vycestování podle §91 citovaného zákona. Pokud jde o skutkové důvody, odkázal na obsah správního spisu žalovaného. Dodal, že je členem L. d. s. a před prezidentskými volbami agitoval proti L. Proto byl zadržen policií, odvezen do lesa a zbit. Ještě v nemocnici mu bylo vyhrožováno zabitím. Vystupoval vždy proti L. i M. a pro tyto své názory byl na listině osob nepohodlných L. režimu. V případě návratu do vlasti podle mínění žalobce mu hrozí za tyto politické názory a občanské postoje smrt. Žalobce navrhl, aby soud napadené rozhodnutí zrušil a věc vrátil žalovanému k dalšímu řízení. O žalobě rozhodl Krajský soud Hradci Králové rozsudkem ze dne 30. 4. 2004, č. j. 30 Az 133/2003 - 35, tak, že žalobu zamítl. V odůvodnění svého rozhodnutí uvedl, že žalobcem uplatněné důvody nelze podřadit pod žádný zákonný důvod, pro který lze azyl udělit, a žalobce tak nesplnil zákonné podmínky pro jeho přiznání a rovněž nebyly shledány žádné překážky vycestování do země původu. Proti tomuto rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové podal žalobce dne 31. 5. 2004 kasační stížnost. Nejvyšší správní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti kasační stížnosti a konstatoval, že kasační stížnost je podána včas. Rozsudek byl žalobci doručen dne 18. 5. 2004, kasační stížnost byla podána osobně u Krajského soudu v Hradci Králové dne 31. 5. 2004. Jde o rozhodnutí, proti němuž je kasační stížnost přípustná. Stěžovatel je zastoupen advokátem. Jako důvody kasační stížnosti stěžovatel výslovně uplatnil důvody podle §103 odst. 1 písm. b) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jens. ř. s.“). Stěžovatel uvádí, že žalovaný správní orgán v řízení o udělení azylu porušil ustanovení §3 odst. 3, 4 a §32 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, a dále ustanovení §12, §13, §14 a §91 zákona o azylu. Stěžovatel stejně jako v řízení o udělení azylu opakovaně uvádí důvody, které ho vedly k odchodu z vlasti a podání žádosti o azyl v České republice, a zmiňuje se o režimu, který panuje v Bělorusku. Jako odpůrce režimu prezidenta L. má obavy z možných represí proti své osobě a obavu ze smrti. Stěžovatel má za to, že důvody, které ho vedly k odchodu z vlasti a k podání žádosti o azyl v České republice jsou dostatečné pro udělení azylu podle ustanovení §12 a §14 zákona o azylu a pro vztažení překážky vycestování podle §91 citovaného zákona. Stěžovatel vytýká krajskému soudu, že měl pro vady řízení rozhodnutí žalovaného zrušit. Uvádí, že je přesvědčen, že byl ve vlasti vystaven takovým atakům, jež lze srovnat svoji intenzitou s pronásledováním ve smyslu zákona o azylu, neboť měl z pronásledování odůvodněný strach a situaci musel řešit odjezdem z vlasti. Humanitární azyl mu mohl být udělen vzhledem k osobní situaci a poměrům a snaze zahájit v České republice zcela nový život. Stěžovatel má obavu o život pro případ návratu do vlasti, kde mu hrozí vězení, a proto se domnívá, že se na něj vztahuje překážka vycestování. . Ze shora uvedených důvodů stěžovatel navrhuje napadené rozhodnutí zruš it a zároveň požádal o přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. Žalovaný se ve svém vyjádření ke kasační stížnosti plně ztotožňuje se závěry Krajského soudu v Hradci Králové. Uvádí, že jak rozhodnutí správního orgánu, tak i rozhodnutí krajského soudu byla vydána v souladu s právními předpisy, a odkazuje na obsah správního spisu, zejména na vlastní podání a výpovědi stěžovatele učiněná ve správním řízení. Správní orgán dále uvádí, že důvody udělení azylu podle §12 dány nejsou, neboť aktivity stěžovatele nebyly takového charakteru, aby je bylo možno považovat za zásadní uplatňování politických práv a svobod. Jím popisovaná činnost nebyla nijak intenzivní a nedosahovala ani takového stupně opakovanosti, aby ji bylo možno považovat za činnost směřující k uplatňování politických práv a svobod. Obecný nesouhlas či nelibost s politickým režimem v Bělorusku pak nelze považovat za pronásledování ve smyslu zákona o azylu. V případě stěžovatele správním orgánem v rámci správního uvážení rovněž nebyly shledány důvody zvláštního zřetele hodné pro udělení azylu z humanitárních důvodů podle §14 zákona o azylu. Kasační stížnost žalovaný považuje za nedůvodnou a navrhuje její zamítnutí a rovněž nepodporuje návrh stěžovatele na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. Nejvyšší správní soud napadené soudní rozhodnutí přezkoumal v souladu s §109 odst. 2 a 3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody, které stěžovatel uplatnil ve své kasační stížnosti. Nejvyšší správní soud přitom neshledal vady podle §109 odst. 3 s. ř. s., k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti. Kasační stížnost není důvodná. Nejvyšší správní soud konstatuje, že stěžovatel uplatnil stížnostní důvody podle ustanovení §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. Podle tohoto ustanovení lze kasační stížnost podat z důvodu tvrzené vady řízení spočívající v tom, že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech nebo je s nimi v rozporu, nebo že při jejím zjišťování byl porušen zákon v ustanoveních o řízení před správním orgánem takovým způsobem, že to mohlo ovlivnit zákonnost, a pro tuto důvodně vytýkanou vadu soud, který ve věci rozhodoval, napadené rozhodnutí správního orgánu měl zrušit; za takovou vadu řízení se považuje i nepřezkoumatelnost rozhodnutí správního orgánu pro nesrozumitelnost. Skutková podstata je se spisy v rozporu, pokud skutkový materiál, jinak dostačující k učinění správného skutkového závěru, ve spise obsažený, vede k jiným skutkovým závěrům, než jaký učinil rozhodující orgán. Skutková podstata nemá oporu ve spisech, chybí-li ve spisech skutkový materiál pro skutkový závěr učiněný rozhodujícím orgánem, přičemž tento materiál je nedostačující k učinění správného skutkového závěru. Nejvyšší správní soud dále konstatuje, že krajský soud při vlastním přezkoumání žalobou dotčeného rozhodnutí správně vyšel z dostatečně zjištěného skutkového stavu, který správně po právní stránce posoudil a zabýval se všemi výroky napadeného rozhodnutí v mezích žalobních bodů. Nejvyšší správní soud se plně ztotožňuje se závěry Krajského soudu v Hradci Králové a shodně s tímto soudem má za to, že stěžovatelem uváděné důvody pro udělení azylu, a to jak v řízení před správním orgánem, tak potom obdobně i v řízení před soudem, nelze zařadit pod žádný zákonný důvod, pro který lze podle zákona o azylu žadateli azyl udělit, anebo jinak řečeno, na jehož základě je na udělení azylu právní nárok. Podle názoru Nejvyššího správního soudu tak Krajský soud v Hradci Králové právní otázku . v předcházejícím řízení posoudil správně. S ohledem na uvedené skutečnosti Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že Krajský soud v Hradci Králové správně usoudil a rozhodl, že stěžovatel nemá nárok na udělení azylu podle §12, §13 odst. 1, 2 a §14 zákona o azylu a že se na něj nevztahuje překážka vycestování podle §91 citovaného zákona. S námitkami stěžovatele se Krajský soud v Hradci Králové náležitým a vyčerpávajícím způsobem v odůvodnění svého rozhodnutí vypořádal. Ostatně stěžovatelem uváděný důvod, tedy strach z možných represí proti své osobě a obavy ze smrti v zemi původu - Bělorusku za uplatňování politických názorů a občanských postojů, jež vyplývají z nesouhlasu s politickým režimem prezidenta L., není důvodem, který je podřaditelný pod ustanovení zákona o azylu, neboť uváděné problémy nebyly zapříčiněny důvody pro azylové řízení významnými, tedy jeho rasou, národností, náboženstvím, příslušností k určité sociální skupině, či zastávanými politickými názory. Obecný nesouhlas či nelibost s politickým režimem v Bělorusku nelze považovat za pronásledování ve smyslu zákona o azylu. Uváděné skutečnosti nejsou důvodem pro udělení azylu podle §12, §13 odst. 1, 2 a §14 zákona o azylu. Na žadatele se v tomto případě nevztahuje ani překážka vycestování ve smyslu §91 zákona o azylu. Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že Krajský soud v Hradci Králové nepochybil, jestliže považoval rozhodnutí žalovaného za zákonné a neshledal na něm vady řízení ve smyslu §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. Žalovaný správní orgán i Krajský soud v Hradci Králové postupovaly správně, když důvody uplatňované stěžovatelem neshledaly jako důvody k udělení azylu a podle toho rozhodly. Ze všech shora uvedených důvodů Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná, a proto ji zamítl (§110 odst. 1 s. ř. s.). Za této procesní situace, kdy Nejvyšší správní soud o kasační stížnosti rozhodl, se z důvodu nadbytečnosti již samostatně nezabýval návrhem na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. Stěžovatel, který neměl v tomto řízení úspěch, nemá právo na náhradu nákladů řízení (§60 odst. 1 s. ř. s.). Žalovaný žádné náklady neuplatňoval a Nejvyšší správní soud ani žádné mu vzniklé náklady ze spisu nezjistil, a proto bylo rozhodnuto tak, že Ministerstvu vnitra se nepřiznává náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti. Stěžovateli byl usnesením Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 2. 6. 2004, č. j. 30 Az 133/2003 - 46, pro řízení o kasační stížnosti ustanoven zástupcem advokát. Podle §35 odst. 7 s. ř. s. Nejvyšší správní soud přiznal advokátovi Mgr. Liboru Čechovi odměnu ve výši 2150 Kč (dva úkony právní služby po 1000 Kč spočívající v první poradě s klientem včetně převzetí a přípravy zastoupení podle §11 odst. 1 písm. b/ vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb, ve znění pozdějších předpisů, a v písemném podání soudu podle §11 odst. 1 písm. d/ téže vyhlášky, a dva režijní paušály po 75 Kč podle §13 odst. 3 téže vyhlášky). Poučení: Proti tomuto rozsudku ne js ou opravné prostředky přípustné. . V Brně dne 22. listopadu 2005 JUDr. Bohuslav Hnízdil předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:22.11.2005
Číslo jednací:6 Azs 316/2004
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra, odbor azylové a migrační politiky
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2005:6.AZS.316.2004
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024