Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 23.08.2006, sp. zn. 1 Afs 97/2004 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2006:1.AFS.97.2004

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2006:1.AFS.97.2004
sp. zn. 1 Afs 97/2004-69 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Marie Žiškové a soudců JUDr. Lenky Kaniové a JUDr. Josefa Baxy v právní věci žalobce Ing. P. K., správce konkursní podstaty úpadce H. K. – I., zastoupeného JUDr. Ladislavou Indrovou, advokátkou se sídlem Malá 6, 301 12 Plzeň, proti žalovanému Finančnímu úřadu v Horšovském Týně se sídlem Domažlická 55, 346 01 Horšovský Týn, proti rozhodnutím ze dne 23. 6. 2003, č. j. 20387/03/119970/1601, a ze dne 2. 7. 2003, č. j. 21354/03/119970/1601, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 29. 6. 2004, č. j. 30 Ca 125/2003-43, takto: I. Kasační stížnost se zamítá. II. Žalobce nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Žalovanému se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Rozhodnutím ze dne 16. 5. 2003, č. j. 17751/03/119970/1601, převedl žalovaný podle §64 odst. 2 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (dále „daňový řád“), žalobcův přeplatek na dani z přidané hodnoty vykázaný k témuž dni ve výši 1 054 788 Kč na úhradu nedoplatku na dani z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a z funkčních požitků ve výši 647 945 Kč; rozhodnutím ze dne 23. 5. 2003, č. j. 18262/03/119970/1601, pak převedl týž přeplatek na úhradu nedoplatku daně z nemovitosti ve výši 1255 Kč. Rozhodnutími ze dne 23. 6. 2003 a ze dne 2. 7. 2003 označenými v návětě zamítl žalovaný reklamace, jimiž žalobce napadl obě rozhodnutí o převedení přeplatku. Svůj postup odůvodnil tak, že k datu vydání tohoto rozhodnutí nemohly být převáděné částky s ohledem na §64 a §40 odst. 11 daňového řádu posouzeny jako vratitelný přeplatek. Žalobu proti rozhodnutím žalovaného zamítl Krajský soud v Plzni rozsudkem ze dne 29. 6. 2004. Žalobce (stěžovatel) podal proti tomuto rozhodnutí krajského soudu kasační stížnost, v níž jako kasační důvod uplatnil nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení [§103 odst. 1 písm. a) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správníhodále jens. ř. s.“]. Stěžovatel trvá na tom, že i když se po prohlášení konkursu nepřerušuje daňové řízení, je nutno postupovat podle zákona o konkursu a vyrovnání jakožto předpisu speciálního: i přeplatek daně (resp. nadměrný odpočet daně z přidané hodnoty) je totiž součástí konkursní podstaty. Postup podle §64 odst. 2 daňového řádu je fakticky započtením na majetek patřící do konkursní podstaty, a je tak v rozporu s §14 odst. 1 písm. i) zákona o konkursu a vyrovnání; žalovaný jím navíc získal neoprávněnou výhodu ve vztahu k ostatním konkursním věřitelům, neboť si pohledávku vůči žalobci uhradil mimo konkursní jednání. Rozhodnutí správního orgánu pak stěžovatel vytkl i nepřezkoumatelnost pro nesrozumitelnost [§103 odst. 1 písm. b) s. ř. s.]: správce daně totiž i po uhrazení daňového nedoplatku ve výši 647 945 Kč převáděl na další nedoplatek ve výši 1255 Kč přeplatek v původní výši, tj. 1 054 788 Kč, aniž z této částky odečetl nedoplatek již uhrazený. Dále správce daně pochybil tím, že jednotlivé částky uvedené v rozhodnutí o převedení přeplatku nejsou náležitě specifikovány. Z uvedených důvodů považuje stěžovatel napadený rozsudek za nezákonný a navrhl jeho zrušení. Nejvyšší správní soud o věci uvážil takto: Zásadní právní otázkou řešenou napadeným rozsudkem krajského soudu – totiž možností použít přeplatek na jedné dani na úhradu nedoplatku u jiné daně i po prohlášení konkursu na majetek daňového subjektu – se Nejvyšší správní soud již zabýval postupem dle ustanovení §12 odst. 2 a §19 odst. 2 s. ř. s. Plénum soudu zaujalo k této otázce v zájmu jednotného rozhodování soudů dne 29. 4. 2004 stanovisko, závazné pro jeho další činnost i pro činnost ostatních soudů v rámci výkonu správního soudnictví (viz č. 215/2004 Sb. NSS). Podstata tohoto stanoviska, jak je stručně shrnul krajský soud, spočívá v následující právní větě: „Daňový přeplatek lze vrátit daňovému subjektu jen za předpokladu, že se jedná o vratitelný přeplatek, to jest není-li evidován na žádném z jeho osobních účtů žádným správcem daně nedoplatek na dani, přičemž není rozhodné, zda nedoplatek vznikl před nebo po prohlášení konkursu. Postup správce daně není nezákonný, postupuje-li při vracení přeplatku v souladu s podmínkami pro jeho vrácení stanovenými daňovými předpisy.“ K tomuto právnímu názoru dospěl soud zejména na základě následujících úvah. Daňová povinnost je platební povinností daňového subjektu, kterou stát stanoví zákonem k získání příjmů na úhradu celospolečenských potřeb, aniž přitom poskytuje daňovým subjektům ekvivalentní protiplnění. Tento právní vztah mezi státem a daňovým subjektem lze označit za asynallagmatickou obligaci – závazek veřejnoprávního charakteru. Účelem daňového řízení je realizace práv a povinností daňového subjektu vůči státu reprezentovanému správcem daně, jejichž vzájemný právní vztah je založen na nerovnosti. Cílem daňového řízení je podle §2 odst. 2 daňového řádu stanovení a vybrání daně tak, aby nebyly zkráceny daňové příjmy. I v daňovém řízení platí zásada rovnosti, pouze však ve vzájemném vztahu mezi daňovými subjekty, které mají před správcem daně stejná procesní práva a povinnosti (§2 odst. 8 daňového řádu). Započtení je významnou právní skutečností způsobující zánik závazku. Nahrazuje plnění a je v něm obsaženo uspokojení věřitele. Započtení je podmíněno právním úkonem, který může být jednostranný nebo dvoustranný (§580 a §581 občanského zákoníku). Základním předpokladem započtení je však existence závazkového právního vztahu, ze kterého věřiteli vzniká právo na plnění (pohledávka) od dlužníka a dlužníkovi vzniká povinnost splnit závazek (§488 občanského zákoníku). Závazky vznikají z právních úkonů, zejména ze smluv, jakož i ze způsobené škody, z bezdůvodného obohacení nebo z jiných skutečností uvedených v zákoně (§489 občanského zákoníku). Pro obchodní vztahy je právní úprava obsažena v §358§364 obchodního zákoníku, přičemž se jedná o lex specialis ve vztahu k právní úpravě započtení obsažené v občanském zákoníku. Započtení vzájemné pohledávky (kompenzace) má za následek zánik proti sobě stojících pohledávek věřitele a dlužníka, kteří jsou vůči sobě v postavení věřitele a dlužníka zároveň. Zánik pohledávek na základě kompenzačního projevu vůle nastává se zpětnou účinností (ex tunc), a to ke dni, kdy se pohledávky proti sobě postavily (§580 občanského zákoníku). Účinností zákona č. 94/1996 Sb. (k 1. 6. 1996), kterým byl mimo jiné změněn a doplněn §14 odst. 1 zákona o konkursu a vyrovnání, došlo k významnému rozšíření zákazu započtení s cílem zamezit zvýhodnění věřitelů, kteří mají vzájemné pohledávky s úpadcem. Ustanovení §64 odst. 1 daňového řádu definuje daňový přeplatek jako částku plateb převyšující splatnou daň včetně příslušenství daně. Postup správce daně v situaci, kdy na majetek daňového subjektu byl prohlášen konkurs, je upraven v §40 odst. 11 daňového řádu, podle nějž se daňové řízení prohlášením konkursu nepřerušuje. Z tohoto ustanovení je nutno dovodit, že správce daně je povinen vést daňové řízení a vydávat rozhodnutí týkající se daňových povinností daňových subjektů, přijímat platby a evidovat je, a to bez ohledu na účinky prohlášení konkursu, které se promítají v soukromoprávních vztazích. Správce daně je striktně vázán daňovým řádem a vystupuje vůči daňovému subjektu jako orgán veřejné moci vydávající vrchnostenská rozhodnutí. Při souběhu konkursního a daňového řízení má správce daně dvojí postavení: jednak je správním orgánem vykonávajícím správu daně v rámci daňového řízení, které se nepřerušuje, a jednak je účastníkem konkursního řízení. Správce daně totiž ani po prohlášení konkursu neztrácí své postavení orgánu moci veřejné na úseku veřejných financí, ale zároveň může být – v případě existence daňových nedoplatků – účastníkem konkursního řízení, ve kterém má rovné postavení s ostatními účastníky tohoto řízení. Daň, tj. zákonem stanovenou platební povinnost, lze podle §59 odst. 3 písm. e) daňového řádu platit i přeplatkem na jiné dani. Postupuje-li správce daně podle ustanovení §59 a §64 daňového řádu ve vztahu k daňovému subjektu, na jehož majetek byl prohlášen konkurs, realizuje se tak úhrada splatné daňové povinnosti, tzn. dochází k úhradě dluhu na dani, a nikoliv k započtení na majetek konkursní podstaty ve smyslu soukromoprávní úpravy. V daňovém řádu, v jiném daňovém zákoně ani v zákoně o konkursu a vyrovnání není stanoveno, že by správce daně mohl nebo měl postupovat jinak v případě, že na majetek daňového subjektu je prohlášen konkurs. Eviduje-li proto správce daně na některém z osobních účtů daňového subjektu přeplatek daně, musí jej použít způsobem taxativně stanoveným v §64 odst. 2 až 6 daňového řádu, a to bez ohledu na skutečnost, že na majetek daňového subjektu byl prohlášen konkurs. Má-li daňový subjekt nedoplatek, a to na jakékoliv dani u jakéhokoliv správce daně, použije se daňový přeplatek na jeho úhradu. Jakým způsobem se tak stane, výslovně ukládá správci daně ustanovení §64 odst. 2 daňového řádu. Ze žádného zákonného ustanovení nelze dovodit, že by se správce daně od povinnosti založené tímto ustanovením mohl jakkoliv odchýlit. Pouze v případě, že daňový subjekt nemá evidován daňový nedoplatek, jedná se o přeplatek, který mu lze vrátit, tj. vratitelný přeplatek. Při postupu správce daně podle §59 a §64 daňového řádu v rámci daňového řízení při současně probíhajícím konkursním řízení tak dochází k úhradě splatného daňového nedoplatku, tj. k úhradě dluhu na dani, a nikoliv k započtení na majetek konkursní podstaty ve smyslu soukromoprávní úpravy. Z uvedeného vyplývá, že přeplatek na dani, nejedná-li se o přeplatek vratitelný, nemůže náležet do majetku tvořícího konkursní podstatu a být zahrnut správcem konkursní podstaty do soupisu podstaty podle §18 zákona o konkursu a vyrovnání, protože by se jednalo o neopodstatněný zásah do veřejnoprávního daňového řízení. Jiné závěry nelze dovodit ani z tvrzeného vzájemného vztahu daňového řádu a zákona o konkursu a vyrovnání jako obecného a speciálního předpisu. Speciální úprava má přednost před právní úpravou obecnou; k tomu však dochází jen tam, kde právní normy stejné právní síly upravují tutéž materii, ale v různém rozsahu. O takový vztah se v případě §14 odst. 1 písm. i) zákona o konkursu a vyrovnání a §64 daňového řádu nejedná, neboť neupravují stejnou oblast právních vztahů. Postupuje-li správce daně ve vztahu k daňovému subjektu poté, co byl na jeho majetek prohlášen konkurs, podle §64 daňového řádu, není to v rozporu s §14 odst. 1 písm. i) zákona o konkursu a vyrovnání, neboť se nejedná o nepřípustnou kompenzaci. Daňovou pohledávkou daňového subjektu vůči státu může být jen daňový přeplatek, který převyšuje případný daňový nedoplatek. Jen takový přeplatek je vratitelný, a to bez ohledu na prohlášení konkursu. Žalobcovo tvrzení, že nadměrný odpočet je součástí konkursní podstaty, tedy nemíří na podstatu věci. Nadměrný odpočet, resp. daňový přeplatek, vskutku není z množiny majetku tvořícího konkursní podstatu pojmově vyloučen a správní orgán ani soud to nepopírají; aby však mohla částka odpovídající nadměrnému odpočtu v každém jednotlivém případě skutečně vrácena do konkursní podstaty, muselo by se jednat o částku vratitelnou, která je dána jen při neexistenci nedoplatku na jiné dani. Tak tomu však v projednávané věci nebylo. Soud v přezkumném řízení k žalobní námitce zjišťuje existenci vratitelného přeplatku; nezkoumá tedy pouze, zda správce daně takový přeplatek eviduje či nikoli, ale také zda správce daně s přeplatkem nakládal při úhradě nedoplatků v zákonných mezích. Soud nemůže označit postup správce daně za nezákonný, jestliže správce daně postupoval při vracení přeplatku v souladu s podmínkami stanovenými daňovými předpisy. Co se pak týče namítaných vad rozhodnutí správce daně, i zde Nejvyšší správní soud přisvědčil krajskému soudu. Je pravda, že nedoplatky uváděné v rozhodnutích o převedení přeplatku (resp. nadměrného odpočtu) byly specifikovány pouze druhem daně a svou výší, nikoli zdaňovacím obdobím, za něž byly vyměřeny; to však na zákonnost rozhodnutí nemělo žádný dopad. Převáděné částky byly dostatečně identifikovány v platebních výměrech předcházejících rozhodnutím o převedení přeplatku a i z dalšího průběhu správního řízení je ostatně zřejmé, že stěžovatel nebyl na pochybách ohledně přesného určení těchto částek. Námitka, jíž stěžovatel poukazuje na nesrozumitelnost rozhodnutí o převedení přeplatku spočívající v nesprávném označení výše vzniklého nadměrného odpočtu, je rovněž nedůvodná. Uvádění totožné výše přeplatku i poté, co byla jeho část již převedena na úhradu jiného nedoplatku, je dáno zúčtovacími postupy správce daně, resp. nutnou prodlevou mezi bankovními operacemi a předložením dokladu o jejich provedení, a nesvědčí o pomýlení správce daně. Ze všech shora uvedených důvodů Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že Krajský soud v Plzni v napadeném rozsudku nepochybil; kasační stížnost je proto nedůvodná a Nejvyšší správní soud ji jako takovou zamítl. O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší správní soud v souladu s ustanovením §60 odst. 1 s. ř. s. Žalobce nemá právo na náhradu nákladů řízení, neboť ve věci neměl úspěch; žalovanému správnímu orgánu, kterému by jinak jakožto úspěšnému účastníku řízení právo na náhradu nákladu řízení příslušelo, náklady řízení nevznikly. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 28. dubna 2005 JUDr. Marie Žišková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:23.08.2006
Číslo jednací:1 Afs 97/2004
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Finanční úřad v Horšovském Týně
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2006:1.AFS.97.2004
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024