Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 25.10.2006, sp. zn. 3 Azs 2/2006 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2006:3.AZS.2.2006

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2006:3.AZS.2.2006
sp. zn. 3 Azs 2/2006 - 91 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Marie Součkové a soudců JUDr. Milana Kamlacha a Mgr. Daniely Zemanové v právní věci žalobců: a) K. D., b) A. D., c) Z. D., d) nezl. K. K., e) nezl. D. K., f) nezl. A. K., nezletilí žalobci d), e) a f) zastoupeni žalobkyní c) jako zákonnou zástupkyní, zastoupeni opatrovníkem Mgr. J. V., justičním čekatelem Krajského soudu v Hradci Králové, všichni právně zastoupeni JUDr. Petrem Kyselákem, advokátem se sídlem Olomouc, Krapkova 38, proti žalovanému Ministerstvu vnitra, se sídlem Praha 7, Nad Štolou 3, vedené u Krajského soudu v Hradci Králové pod sp. zn. 30 Az 128/2004, o přezkoumání rozhodnutí žalovaného ze dne 13. 8. 2004 č. j. OAM-1739/VL-10-K02-2004, ze dne 13. 8. 2004 č. j. OAM-1738/VL-10-K01-2004 a ze dne 13. 8. 2004 č. j. OAM-1737/VL-10-K03-2004, v řízení o kasační stížnosti žalobců proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 10. 2. 2005, č. j. 30 Az 128/2004 – 32, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žalovanému se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Ustanovenému zástupci žalobců advokátu JUDr. Petru Kyselákovi se p ř i z n á v á odměna za zastupování ve výši 5250 Kč. Tato částka mu bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do 1 měsíce od právní moci tohoto rozhodnutí. Odůvodnění: Rozhodnutím žalovaného ze dne 13. 8. 2004 č.j. OAM-1739/VL-10-K02-2004 bylo zastaveno řízení o udělení azylu žalobci a) dle ustanovení §25 písm. a) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění platném v době rozhodování ve věci (dále jen „zákon o azylu“), rozhodnutím žalovaného ze dne 13. 8. 2004 č.j. OAM-1738/VL-10-K01-2004 bylo zastaveno řízení o udělení azylu žalobkyni b) dle ustanovení §25 písm. a) zákona o azylu a rozhodnutím žalovaného ze dne 13. 8. 2004 č.j. OAM-1737/VL-10-K03-2004 bylo zastaveno řízení o udělení azylu žalobcům c), d), e) a f) dle ustanovení §25 písm. a) zákona o azylu. Žalovaný v uvedených rozhodnutích konstatoval, že v průběhu správního řízení obdržel písemná prohlášení žalobců (dále i „stěžovatelé“) ze dne 13. 8. 2004, kterými vzali své žádosti o udělení azylu zpět. Vzhledem k této skutečnosti byla řízení o udělení azylu zastavena. Krajský soud v Hradci Králové rozsudkem ze dne 10. 2. 2005 č. j. 30 Az 128/2004 – 32 zamítl žaloby podané žalobci (jednotlivé věci, které byly ve správním řízení vedeny odděleně, byly v řízení soudním spojeny ke společnému projednání) proti shora citovaným rozhodnutím žalovaného. Krajský soud v odůvodnění rozsudku zejména uvedl, že z příslušných správních spisů jednoznačně zjistil, že všichni žalobci vzali dne 13. 8. 2004 své žádosti o udělení azylu zcela dobrovolně a z vlastního rozhodnutí zpět. Učinili tak na tiskopise, který obsahuje prohlášení o zpětvzetí žádosti o udělení azylu jak v českém, tak ruském jazyce, a to včetně poučení o tom, že na základě zpětvzetí žádosti o udělení azylu bude řízení o udělení azylu podle ustanovení §25 písm. a) zákona o azylu zastaveno. Dle krajského soudu nelze tedy mít žádné pochybnosti o tom, že žalobci byli při vzetí svých žádostí o udělení azylu zpět náležitě poučeni, a to i o důsledcích s tím spojených. Krajský soud je přesvědčen, že své úkony, které spočívaly ve zpětvzetí žádostí o udělení azylu, mysleli žalobci naprosto vážně, ostatně pro to svědčí i skutečnost, že zároveň žádali žalovaného o zaplacení cesty zpět do I. Žalovaný tedy postupoval v souladu se zákonem, když daná správní řízení o udělení azylu dle ustanovení §25 písm. a) zákona o azylu zastavil. Krajský soud také zdůraznil, že při přezkoumávání správních rozhodnutí ve správním soudnictví vychází soud ze skutkového a právního stavu, který tu byl v době rozhodování správního orgánu, v době vydání napadených správních rozhodnutí byly žádosti o udělení azylu vzaty zpět, a proto musela být řízení zastavena, následné odvolání zpětvzetí žádostí již nemohla mít na věci žádný vliv. Proti citovanému rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové podali stěžovatelé včas kasační stížnost, ve které uplatňují důvody dle ustanovení §103 odst. 1 písm. a) a b) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jens. ř. s.“). Stěžovatelé se domnívají, že žalovaný nezjistil přesně a úplně skutkový stav věci před vydáním rozhodnutí, důkazy, které si žalovaný opatřil, nebyly úplné a jeho rozhodnutí nevyplývá ze zjištěných podkladů. Stěžovatelé připouštějí, že pod tlakem osobních problémů vzali žádosti o azyl zpět, ale zároveň uvádějí, že si pak uvědomili, co by pro ně návrat do země původu znamenal, proto se rozhodli v řízení pokračovat a udělení azylu nadále usilovat. V doplnění kasační stížnosti stěžovatelé namítají, že žalovaný při zjišťování skutkové podstaty věci porušil podstatným způsobem zákon, když v řízení porušil zásadu materiální pravdy, neboť nezjistil spolehlivě a úplně okolnosti vedoucí ke zpětvzetí žádosti o azyl a omezil se jen na formální stránku věci. Stěžovatelé navrhují, aby rozsudek krajs kého soudu byl zrušen a věc vrácena k dalšímu řízení, současně navrhují přiznat kasační stížnosti odkladný účinek. Žalovaný ve svém vyjádření popírá oprávněnost podané kasační stížnosti, neboť se domnívá, že jak jeho rozhodnutí ve věci azylu, tak i rozsudek krajského soudu, byly vydány v souladu s právními předpisy. Žalovaný konstatuje, že v průběhu správního správního řízení stěžovatelé učinili písemné prohlášení ze dne 13.8.2004, kterým vzali svou žádost o udělení azylu zpět, proto byla řízení dle ustanovení §25 písm. a) zákona o azylu zastavena. Žalovaný navrhuje zamítnutí kasační stížnosti a nepřiznání odkladného účinku. Nejvyšší správní soud přezkoumal v rozsahu a v mezích kasační stížnosti napadený rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové a dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná. Stěžovatelé v kasační stížnosti předně uplatňují důvod dle ustanovení §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s., tedy tvrdí vadu řízení spočívající v tom, že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech nebo je s nimi v rozporu, nebo že při jejím zjišťování byl porušen zákon v ustanoveních o řízení před správním orgánem takovým způsobem, že to mohlo ovlivnit zákonnost, a pro tuto důvodně vytýkanou vadu soud, který ve věci rozhodoval, napadené rozhodnutí správního orgánu měl zrušit. Nejvyšší správní soud konstatuje, že stěžovatelé již v žalobách namítali, že žalovaný v rámci daných správních řízení o udělení azylu nevyšel ze spolehlivě, přesně a úplně zjištěného skutkového stavu věci. Krajský soud se žalobními námitkami řádně zabýval a dospěl k závěru, že žalovaný postupoval v souladu se zákonem. Nejvyšší správní soud má stejně jako krajský soud za to, že byly splněny podmínky pro zastavení ří zení o udělení azylu podle ustanovení §25 písm. a) zákona o azylu. Podle tohoto ustanovení se řízení o udělení azylu zastaví, jestliže žadatel o udělení azylu vzal žádost o udělení azylu zpět. Stěžovatelé vzali své žádosti o udělení azylu zpět shodně dne 13. 8. 2004 s tím, že berou na vědomí, že na základě zpětvzetí žádosti o udělení azylu budou ve smyslu ustanovení §25 písm. a) zákona o azylu řízení o udělení azylu zastavena, což se také napadenými rozhodnutími žalovaného ze dne 13. 8. 2004 stalo. Skutečnost, že stěžovatelé v podáních předaných žalovanému dne 2. 9. 2004, vyjádřili zájem vzít svá zpětvzetí žádostí o udělení azylu zpět, nemohla mít na již zastavená správní řízení žádný vliv. Stěžovatelé v kasační stížnosti dále namítají, že žalovaný se omezil jen na posouzení formální stránky věci a neposuzoval věc z pohledu toho, že stěžovatelé zpětvzetí žádostí o udělení azylu učinili pod tlakem osobních problémů. Nejvyšší správní soud uvádí, že tuto námitku nelze přijmout, neboť projevy vůle stěžovatelů – zpětvzetí žádostí o udělení azylu ze dne 13. 8. 2004 nevzbuzovaly žádné pochybnosti a stěžovatelé navíc potvrdili, že tyto úkony učinili dobrovolně z vlastního rozhodnutí. Ostatně žádné ustanovení zákona o azylu neukládá správnímu orgánu povinnost, aby se při rozhodování o zastavení řízení na základě zpětvzetí žádosti o udělení azylu zabýval okolnostmi, které žadatele o udělení azylu k takovému úkonu vedly. Krajský soud nenalezl ve správních řízení o udělení azylu stěžovatelům namítané vady a s napadeným rozhodnutím žalovaného vyslovil souhlas. Nejvyšší správní soud se s rozhodnutím krajského soudu ztotožňuje a nepovažuje stěžovateli uplatněný stížnostní důvod dle ustanovení §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. za oprávněný. Co se týče stěžovateli dovolávanéh o důvodu kasační stížnosti dle ustanovení §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s., který nebyl v podané kasační stížnosti jakkoliv blíže specifikován, Nejvyšší správní soud konstatuje, že se jím za této situace a v uvedeném rozsahu nemohl zabývat. Vzhledem ke shora uvedenému Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl jako nedůvodnou dle ustanovení §110 odst. 1 s. ř. s. S přihlédnutím k ustanovení §78b odst. 1 zákona o azylu, podle něhož se cizinci, který předloží doklad o podání kasační stížnosti proti rozhodnutí soudu o žalobě proti rozhodnutí ministerstva ve věci azylu a návrhu na přiznání odkladného účinku, udělí na žádost vízum za účelem strpění pobytu, nerozhodoval Nejvyšší správní soud samostatně o žádosti o přiznání odkladného účinku podané kasační stížnosti. Stěžovatelé neměli ve věci úspěch, nem ají proto právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti ze zákona (ustanovení §60 odst. 1 ve spojení s §120 s. ř. s.). Žalovaný správní orgán měl ve věci úspěch, nevznikly mu však náklady řízení o kasační stížnosti přesahující rámec jeho běžné úřední činnosti. Soud mu proto právo na náhradu nákladů řízení nepřiznal (ustanovení §60 odst. 1 ve spojení s §120 s. ř. s.). Krajský soud v Hradci Králové stěžovatelům k jejich žádosti ustanovil zástupcem advokáta pro řízení o kasační stížnosti, náklady řízení v tomto případě hradí stát. Náklady spočívají v odměně za společný úkon právní služby pro šest zastupovaných osob v částce 4800 Kč [§9 písm. f), §11 odst. 1 písm. d) a §12 odst. 4 vyhlášky č. 177/1996 Sb., ve znění do 31.8.2006] a v náhradě hotových výdajů v částce 450 Kč (§13 odst. 3 téže vyhlášky), celkem tedy 5250 Kč. Tato částka bude zaplacena z účtu Nejvyššího správního soudu k rukám ustanoveného zástupce JUDr. Petra Kyseláka do 1 měsíce od právní moci rozsudku Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 25. října 2006 JUDr. Marie Součková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:25.10.2006
Číslo jednací:3 Azs 2/2006
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra ČR, OAM
Prejudikatura:6 Azs 483/2004
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2006:3.AZS.2.2006
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024